Kaikki ei vain laihdu, vaikka mitä tekis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ap ihmetteli vieläkin sitä mun afrikkavertausta, eikä ilmeisesti löytänyt yhteyttä. Juttu oli se, että afrikassa - kuten täälläkin - asuu yhtälailla erilaisia ihmisiä. Monella heistäkin on varmaan erilaisia sairauksia ja aineenvaihduntaongelmia, mutta lihavuus ei silti ole heidän primääriongelmansa. Lihavuus on meidän rikkaiden ongelma.

Täten kukaan ei voi vedota sellaiseen asiaan, että "kaikki nyt vaan ei laihdu" koska on sellainen-ja-sellainen sairaus ja aineenvaihdunta on sitä ja tätä. Kaikkien ihmisten perustoiminnot ovat ihan samoja - elävä keho tarvitsee energiaa, ja käyttämätön energia varastoituu kehon rasvasoluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Sinänsä hassua viitata afrikkaan etenkin kun sieltä on viime kuukausien aikana kantautunut uutisia siitä kuinka heillä lihavuus yleistyy kokoajan enemmän ja enemmän.

Varmasti lisääntyykin, mutta se nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Yhtähyvin vertauskuvaksi olisi käynyt mikä tahansa köyhä maa tai maanosa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Sinänsä hassua viitata afrikkaan etenkin kun sieltä on viime kuukausien aikana kantautunut uutisia siitä kuinka heillä lihavuus yleistyy kokoajan enemmän ja enemmän.

Varmasti lisääntyykin, mutta se nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Yhtähyvin vertauskuvaksi olisi käynyt mikä tahansa köyhä maa tai maanosa.

Ehkäpä avaruusoliot ovat käyneet myrkyttämässä maan ilmakehän tuntemattomalla ja näkymättömällä aineella, joka saa meidät lihomaan, vaikkemme söisi lähes mitään :'(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä avaruusoliot ovat käyneet myrkyttämässä maan ilmakehän tuntemattomalla ja näkymättömällä aineella, joka saa meidät lihomaan, vaikkemme söisi lähes mitään :'(

Ajatella, ties vaikka noinkin olisi käynyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Kaikki eivät myöskään liho, vaikka kuinka yrittäisivät.

Minä uskon tähän ihan yhtä paljon kuin säästöliekkiinkin. Eli en ollenkaan.

On ihmisiä, joihin pitäisi pumpata rasvaa letkulla, jotta lihoisivat. Jotkut eivät kertakaikkiaan pysty syömään riittävän tukevasti, edes väkisin.

On ihmisiä, joihin pitäisi pumpata rasvaa letkulla, jotta lihoisivat. Jotkut eivät kertakaikkiaan pysty syömään riittävän tukevasti, edes väkisin.

Sitä en kiellä, etteikö aineenvaihdunnassa olisi yksilöllisiä eroja, mutta tuhansia kilokaloreita se ei selitä. Niin, he tosiaan eivät syö niin paljon, että energiaa riittäisi varastoitavaksikin.

Eri ravintoainelähteistä peräisin olevat kalorit käyttäytyvät kehossa eri tavoin.

Karppaajat saattavat syödä ylikaloreita, mutta laihtuvat silti, koska pääosa energiasta tulee rasvasta. Verensokeri ei nouse niin korkealle, jolloin insuliinin eritys on vähäisempää (insuliini on varastointihormoni, lihotushormoni) ja rasvan varastoitumista kudoksiin ei tapahtu.
Lisäksi rasvan hyötysuhde on heikompi, ts. osa menee ohi imeytymättä. Tämän vuoksi tarpeeksi rasvaa syövällä ei yleensä ole ummetusta, esimerkiksi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Ihminen ei ole kone, vaan meillä on yksilöllisiä eroja aineenvaihdunnassa ja kulutuksessa. Toisia tietyt ruoka-aineet lihottavat, toisia eivät.

Usein kuitenkin ruokavalion koostumus, makroravintoaineiden (eli rasva, hiilihydratti ja proteiini) suhteet vääristyneet, mikä aiheuttaa lihomista.

Alkuperäinen kirjoittaja T:
:D

Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole lääkkeitä. Vaivan hoitoon annetaan ihan sitä samaa hormonia, jota kilpirauhanenkin tuottaa. Eli ei voi oikein olla, että se ei "toimi". Toki ihmisellä voi olla imeytymishäiriö tms, mutta luulisin, etä silloin hormoni annetaan vaikka pistoksena.

Mä en kohta jaksa näitä säästöliekkijuttuja. Hitto, sitä ikiliikkujaa ei ole keksitty. Toki kroppa toimii vähän heikommin, jos ravintoa saa pidemmän aikaa liian vähän, mutta ei sen vaikutus ole kovinkaan suuri. Jos kuluttaa liikunnalla sen minkä syö, laihtuu taatusti. Ja jokainen laihtuu.

Moni lääke turvottaa, väsyttää tai laiskistaa, mutta pieneen pilleriin ei saa energiaa kovin paljoa ängettyä, eli lääkkeet sinällään eivät lihota ketään. Turvotus ei ole lihomista ja jos aktiivisuus putoaa lääkityksellä, pitää syödä vähemmän.

Itse olen mestari huijaamaan itseäni. Raskauskiloja on jäljellä melkein kymmenen, mutta motivaatiota ei löydy tarpeeksi. Kun väsyttää ja masentaa, on helppo ottaa "ihan vähän vaan suklaata". Jos tahtoa ei löydy tarpeeksi, jään tämmöiseksi. Tosin voisinhan aina syyttää kilpirauhastani (leikattu kokonaan pois), geenejäni (äitini on reilusti ylipainoinen) tai säästöliekkiä (en laihdu, koska syön liian vähän), mutta en viitsi, koska tiedän, että syy on ihan omassa saamattomuudessani ja mukavuudenhalussa.

mahtavaa! hyvä että SINÄ olet biokemisti ja vielä lääkärikin kaikenlisäksi ja tiedät miten lääkkeet käyttäytyy. kaikille kun lääkkeet (tai lääkkeiden apuaineet) EIVÄT sovi ja näin on myös serkkutytölläni.

ja kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääke, se sama lääke mitä myös liikatoimintaan käytetään = thyroxin. huomaa ettet tiedä tästä asiasta tarpeeksi, koska jos tietäisit niin tajuaisit myös tämän (kopsasin tuon lääkeinfosta ettei tule sanomisia että omiani löpisen):

Älä ota Thyroxinia

- jos olet allerginen (yliherkkä) levotyroksiinille tai Thyroxinin jollekin muulle aineelle

hmm... niin. serkullani painonpudotus ei onnistu mm. siitä syystä ettei hänellä saada kilpirauhasarvoja normaalitasolle kun hän ei tuota lääkettä pysty syömään.

mitäs sitten tehtäisiin? kerro ihmeessä jos tiedät.

meillä palstailee täällä siis kaikkien lääketieteilijöiden isä ja äiti :D

tälläkin hetkellä samassa huoneessa istuu ihminen joka syö kun hevonen ja vetelee ihan suveriinisti myös niitä rasvasia herkkuja naamaansa. paino on hänen aikuisiällään heittänyt 3 kiloa alaspäin ja sekin armeijassa. paino ei siis lisäänny ja hän voi syödä ihan mitä vain. hän jopa kerran kokeili sitä että söi kaksi viikkoa 7000 Kcal päivässä (joka siis vastaa yhtä läskikiloa) enemmän kun normaali kaloritarve on, ja lopputulos ei ollut suinkaan kohonnut paino vaan helvetillinen päänsärky jonka vuoksi joutui siitä suunnitelmasta luopumaan.

että kyllä niitäkin ihmisiä on, jotka ovat luonnostaan hoikkia ja jotka eivät liho millään.

miehellä kilpirauhasen vajaatoiminta ja kun lääkitys ei ollut kohdallaan niin lihoi muutamassa viikossa yli 10 kg,kun lääkitys saatiin kohdalleen niin myös kilot häipyivät.Eli jos on kilpirauhasen vajaatoiminta mutta on allerginen lääkitykselle niin laihdutus on melkein mahdotonta...

Alkuperäinen kirjoittaja eikku:
Alkuperäinen kirjoittaja normaalipainoinen nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja normipainoinen nyt:
Saat liian vähän kaloreita. Silloin keho menee "säästöliekille" (ks. googlesta) Ei se kalorimäärä laihduta vaan se, mitä syöt. Itse laihduin 13 kg, vaikka sain enemmän kaloreita, mutta käytin vain hyviä rasvoja ja otin hiilihydraatit vain kasviksista, ruispuurosta(Kaikesta hitaasti sulavasti hiilareista)

Höpöhöpö nyt. Kyllä keho laihtuu, väksisinkin, vaikka kuinka söisi vähän ja olisi "säästöliekillä".

oletko muuten kokeillut?

Olen. Sairastin anoreksiaa. Painonpudotus hidastui merkittävästi vasta siinä vaiheessa kun painoindeksini oli 15.
No ehkä tässä ei oo ideana se...

No voinpahan omalta kohdaltani todeta ettei sellaisia säästöliekkejä ole olemassakaan, tai ainakaan se ei näyttele niin merkittävää osaa mitä ihmiset antavat odottaa. Onhan se toki hyvä tekosyy, mutta...

Niin omalta kohdaltasi voit todeta.
Minä taasen totean omalta kohdaltani että se säästöliekki on olemassa,ei mikään tekosyy.

Ihan varmasti laihtuu jos syö oikein. Ja enpä menisi mitään säästöliekkiä allekirjoittamaan.

Minkäkin eli 35 vuotiaaksi lihavana, olin jo vauvana lihava. Geeniä syyttelivät ja puhuivat että tälläiseksi vaan jotkut syntyy. Kokeilin vaikka mitä enkä onnistunut laihtumaan. Paitsi sitten kun ryhdyin kuuntelemaan itseäni, söin hyvin mutta järjellä!. Söin kun oli nälkä ja en syönyt kun ei ollut. Laihduin melkein 40 kiloa lyhyessä ajassa. Syön kuitenkin 4-5 kertaa päivässä. Ihan kaikkea saa syödä kohtuudella!

Yritin joskus laskea kaloreitakin mutta se on käytännössä aivan mahdotonta. Musta siinä ei ole mitään järkeä koska kuka oikeasti jaksaa punnita ja mitata jokaisen suupalansa. Sen jos haluaa tehdä oikein niin se kaatuu omaan mahdottomuutensa. Ja pakkausmerkinnöissä oleviin ilmoitettuihin kaloreihin ei ole luottamista kuten on usein uutisoitukin.

Minua ei saa millään uskomaan jos joku väittää ettei laihdu vaikka mitä tekisi. Siinä huijaa vain ja ainoastaan itseään. Olenhan itsekkin vuosikausia ollut hyvä keksimään syitä miksi juuri minä en onnistu laihtumaan. Milloin joku sairaus, lääkitys tai geenit sen teki. Sitten kun lopetin vikojen etsimisen muista ja kohtasin itseni rehellisesti, onnistuin laihtumaan.

No tuohan on ihana uutinen!

Ei kulu rahaa ruokaan, kun voi elää syömättä;)

Nuo ovat vain oikeasti itsekurittomien lörppäsuiden läskien tekosyitä olla lihava ja mässäillä...

Yhteistyössä