"käytetään kaikki hoitopäivät kun kerta maksetaan"

  • Viestiketjun aloittaja mama espoosta
  • Ensimmäinen viesti
"Mä"
olen ottanut palkatontakin ihan et saadaan lapsen kanssa lomailla,mutta olen vienyt hoitoon jos olen asioille virastoihin,lääkärille tms. lähtenyt,kivempihan lapsen on kavereiden kanssa leikkiä,kuin jossain vaikka virastossa,pankissa tms. norkoilla ja eihän näitä usein ole,ja tietty ollut lyhyen päivän sit.
 
Kyllä vain
Meidän lapsi on kuntouttavassa päivähoidossa 15pv/kk ja toki pyrimme käyttämään kaikki hoitopäivät, jos vain on mahdollista. Yhtenä syynä on se, että menetämme hoidon vuoksi hänestä sekä kotihoidontuen sisaruslisän että kuntalisän ja maksamme vielä täyden hoitomaksun. Itse olen siis vauvan kanssa kotona, joten päivähoito on järjestetty vain ja ainoastaan kuntoutuksellisista syistä. Hoito maksaa perheellemme yli 400e/kk. Miksi siis emme käyttäisi TODELLA kalliita hoitopäiviämme hyväksemme?
 
OT
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä vain;23192595:
Meidän lapsi on kuntouttavassa päivähoidossa 15pv/kk ja toki pyrimme käyttämään kaikki hoitopäivät, jos vain on mahdollista. Yhtenä syynä on se, että menetämme hoidon vuoksi hänestä sekä kotihoidontuen sisaruslisän että kuntalisän ja maksamme vielä täyden hoitomaksun. Itse olen siis vauvan kanssa kotona, joten päivähoito on järjestetty vain ja ainoastaan kuntoutuksellisista syistä. Hoito maksaa perheellemme yli 400e/kk. Miksi siis emme käyttäisi TODELLA kalliita hoitopäiviämme hyväksemme?
En nyt varma onko kaikissa mutta joissakin kunnissa kuntouttavalla päätöksellä olevasta lapsesta ei peritä maksua, monet kunnat kyllä sen perii mutta jos otat vammaispuoleen yhteyden saako sitä teidän kunnassanne periä. Kyse on lapsen sairaudesta jonka vuoksi on siis hoidossa ja siksi monissa paikoissa se on maksutonta että vanhemmat veisi lapsen sinne kuntouttavaan hoitoon :)
 
vv
kyllä vien , maksan 17 päivää kuussa.Miksi en veisi? saan rauhassa tehdä kotityöt ja käydä kaupassa/postissa/lääkärissä tmv yksinäni kun lapsi on hoidossa leikkimässä kavereiden kanssa. ikää 6 vuotta.
 
ja tuo on jo oikeesti todella naurettavaa että "vien 15 päiväksi kun kerta maksan, lällislää typerät kunnanisit kun ette kannusta mua viettämään aikaa lapseni kanssa. En tarvisi kuin 12 päivää mutta lällislää ihan kiusallani tuon kakarani teidän hoidettavaksi" AAAARGH!

Voi lapsisaukkoja, heitäkö pitää rankaista kuntien maksukäytännöistä?

Ja sitten vielä ihmetellään kun ville-odessa yökastelee, tero-anterolla on hallitsemattomia raivokohtauksia ja amandakerttuli herättelee vieläkin viisi kertaa yössä ja vaatii tuttipullon..... Haloo! Herätkää vanhemmat!!

Itse pidän hyvänä, että kunnat tekevät erilaisia maksyhyvityksiä, jolloin vanhemmat yrittävät järjestää aikaa lastensa kanssa enemmän. Itse ainakin olen järjestänyt työhommat yms. niin, että saadaan keskimäärin se 15pv vain hoitopäiviä. Toisina kuukausina menee yli, mutta onneksi ainakin vielä Kouvolassa saa hyvitykset edellisestä tai seuraavasta kuusta. Jos meidän pitäisi maksaa täydet hoitomaksut, niin meillä lapset olisivat vain isänsä loma-aikoina kotona (+ vkl). Nyt olemme järjestäneet vapaa päiviä enemmänkin.
 
Kerron vielä, että tänään tyttöni 4v on hoidossa, vaikka isi ja kolme sisartaan sairastaa kotona. Tyttö halusi mennä mielummin sinne touhuamaan, kuin maata kotona sairaiden kanssa. Isikin siis kipeänä, joten hänelläkään ei virtaa riitä enempää kuin noille 3 sairaalle.
 
"vieras"
Jos mulla sattuis olemaan viikolla vapaapäivä, niin veisin lapset hoitoon, että pääsisin esim. kauppaan, virastoihin jne. menoihin mitkä pitää hoitaa päivällä. Meillä on 4 alle kouluikäistä. Mutta talviloma on talviloma ja silloin ei olla hoidossa.
 
"hmmm"
meillä nyt sellainen tilanne, että lasten kokopäiväpaikat muuttui puolipäiväisiksi joksikin aikaa kun j'äin vanhasta työstä pois. käyvät siis molemmat 4h/päivä päiväkodissa, esikoinen eskarissa ja kuopus sit ihan muuten vaan leikkimässä kavereidensa kanssa.
hiihtolomat pidetään tietty vapaina ja parina viikkona on pidetty joko pe tai ma vapaana. pidän kuitenkin tuohon eskariin osallistumista tärkeänä ja samallahan sit toinenkin sinne hoitoon on järkevä viedä. kuopuskin on jo 5v. joten kaipailee kavereitaan.
 
"kahden äiti"
Jaa. Minä olen tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Lapsilla (2v ja 4v) on täysiaikainen hoitosopimus päiväkotiin. Käytännössä lapseni ovat kanssani kotona 1-2 päivää viikossa. Joskus kolmekin päivää, muutamina viikkoina ovat olleet kaikki 5 päivää hoidossa. Katson aina tilanteen mukaan, ja päiväkodin hoitajillekin olen puhunut, että voisivat etukäteen kertoa, milloin heillä on tiukkaa (esim. hoitajien lomia), että voin sovitella lasten vapaapäiviä vähän sen mukaan.

Ja silloinkin, kun olen käynyt töissä, eivät lapset ole koskaan olleet varahoidossa. Myönnettäköön, että nyt olen osan päivisin järjestyneestä ajasta käyttänyt esim. siivoamiseen.

Sinänsä olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä, mutta näitä asioita en näissä fanaattisissa kirjoituksissa ymmärrä:
1) Miksi on parempi, että lapsi on esim. 4 tuntia ensin pelkän äidin kanssa ja sen jälkeen 4 tuntia pelkän isän kanssa (kun äiti hoitaa kotihommia, työnhakua tms.), kuin se , että lapsi on 4 tuntia tutussa päiväkodissa ja sen jälkeen koko perhe on 4 tuntia yhdessä?
2) Miksi on parempi, että lapsi on 4 päivää päivähoidossa ja sen lisäksi yhden päivän esim. mummolassa, kuin se, että lapsi on 5 päivää päivähoidossa ja lopun viikosta kotona vanhempiensa kanssa?
 
"Jaa"
mielestä mielenkiintoinen aihe, joskin vähän sivuraiteillekkin taidettiin mennä. Meillä kohta 6v on osapäivähoidossa 5/pvä 4 pvä viikossa, minä kotona vauvan kanssa, opiskelen samalla, esikoinen koulussa, mies töissä. Meille on täysin itsestään selvää, että kun vanhemmilla on lomaa, lapset ovat kotona, samoin koulujen loma-ajat on keskimmänen kotona. Miehellä on tänä vuonna 8 viikkoa lomaa+ylityövapaita pitää, jos joku pyhä sattuu tiistaille tai torstaille, on silloin vapaalla ma/pe, syksyllä piti viikon loman, jouluntienoilla oli 3 viikkoa isyysvapaalla ja nyt keväällä pitää yhden viikon, kaikki nämä lomat keskimmäinen on ollut kotona isin kanssa, noiden lisäksi jos tilanne sallii, pidän lapsen kotona, en oikeasti ymmärrä sitä että vanhemmat lomailevat ja lapsi on hoidossa päiväkodissa, päiväkoti on lapsen "työ" ryhmät ovat isoja, on meteliä, kyllä meillä lapsi on hoitopäivän jälkeen väsynyt, vaikka onkin lyhyempää päivää päiväkodissa, kyllä mielestäni lapsella on oikeus lomailla päiväkodista, eikä minun mielestäni sen kotona olemisen tarvitse olla aina kivaa, voi niillä lapsilla olla joskus tylsääkin, jos vanhemmat tekevät esimerkiksi kotitöitä.
 
mama espoosta
fanaattinen kirjoitus? Olkoon sitten niin... Itse ymmärrän toki päivähoitoon viennin jos kyseessä on juuri kuntouttava hoito jne. Mutta
kummastelen lähinnä just sitä asennetta johon joiden vanhempien kohdalla on törmännyt, että vien lapsen hoitoon ja varmasti käytän KAIKKI päivät, koska olen maksanut niistä! Ja usein kyseessä vielä pienet lapset, jotka ei vielä kavereita ja ryhmää kaipaa
samalla tavalla kuin isommat. :( Fanaattista tai ei mutta musta se on vaan äärimmäisen surullista että lapsi halutaan sysätä muiden hoidettavaksi aina kun mahdollista.. (ja ennen ku joku rupeaa viisastelemaan niin ei, en ole sitä mieltä että niiden muksujen kanssa on oltava 24/7, vanhempien täytyisi vain muistaa se raja, mikä on kunnallisen päivähoidon tehtävä ja mikä taas perheen itse järjestettävä) ja vasta päästäänkin siihen mitä "kahden äiti" kysyi. Se ei liene kunnallisen päivähoidon tarkoitus, että vanhemmat saavat rauhassa shoppailla/tehdä kotitöitä/ottaa aurinkoa rannalla, vaan alunperin tarhat on laitettu pystyyn että vanhemmat pääsevät töihin. Toki edellämainitut ovat tärkeitä myös vanhemmille, mutta niitä varten on sitten ne mummolat ym. Ja joo, kaikilla ei ole mahdollisuutta viedä mummille jne. Mutta sekin on jo sitten toinen juttu. Ymmärsitkö mitä ajan takaa?:) voi kun vanhemmat tietäisivät millaista juttua päiväkotien kahvihuoneissa lentää kyseisestä aiheesta, niin miettisivät varmaan kaksi kertaa, voisinko sittenkin siivota lapsen kanssa ja opettaa hänelle sitä normaalia elämänmenoa, vai onko ne kakarat vaan saatava pois jaloista aina kun mahdollista....
 
"Vieraana"
voi kun vanhemmat tietäisivät millaista juttua päiväkotien kahvihuoneissa lentää kyseisestä aiheesta, niin miettisivät varmaan kaksi kertaa.
Mua ei henk koht voisi vähempää kiinnostaa mitä tädit musta juoruaa kahvitellessaan. Sitäpaitsi, ainahan täällä palstalla valitetaan ettei edes kahvitaukoa kerkiä pitään ;) Pääasia on että hoitavat mun lapseni parhaan taitonsa mukaan silloin kun he hoidossa ovat. Siitä heille maksetaan. Niin kauan kun hoito on moitteetonta saavat vaikka louskuttaa leukansa kipeiksi.

Ei kai kukaan muutenkaan niin tyhmä ole että kuvittelee ettei missään puhuta asiakkaista selän takana? Ihan varmasti puhutaan, oli kyseessä kauppa, kirjasto, lääkärikeskus, kelan toimisto, ihan mikä tahansa. Jos sen mukaan rupee elään ettei kukaan koskaan puhu, ei voi käydä yhtään missään.

Nimimerkille "mun": opettele lausejako. Karmeaa lukea kun on pelkkää pilkkua pilkun perään. Kiitos.
 
"höh"
Meillä oli tyttö aikoinaan päiväkodissa 10x/kk. päivät piti ilmoittaa muistaakseni viikkoa ennen. Ainoastaan viimeisenä hoitokuukautena tuli se tilanne eteen et sain sairaslomaa äitiysvapaan alkuun asti. Yritettiin perua koko hoitokuukausi, mutta homma oli kuitenkin sellainen jotta meidän piti silti maksaa se kuukausi. Olin väsynyt ja kipeä, joten käytin hoitopäivät. Vein tytön päiväkotiin n.6h jotta sain nukkua ja kerätä voimia kun siihen oli mahdollisuus. Tällaisessa tilanteessa olen kuullut muidenkin toimivan samoin mutta en herranjestas sentää niin jotta aletaan lomia perumaan :/ ???Ihanko oikeasti joku peruu lomansa kun tarvii hoidosta kuitenkin maksaa?Tai jos tulee yllätysvapaa niin vie lapsen päiväkotiin?Kyllä luulisi käyttävän kaiken liikenevän yhteisen ajan omaan?!
 
"jep"
Melkein yhtä ihme asia kuin se että viedään esikoinen hoitoon kun syntyy toinen lapsi? Minulla neljä lasta, kun viimeisin syntyi todella moni oletti että esikoinen ilman muuta menee hoitoon?????Siis hä??En ymmärtäny sillon enkä ymmärrä vieläkään, mutta onhan noita kavereita jotka facebookissa hehkuttaa kuinka ei ole mitään tekemistä kun "ville" on tarhassa ja "tero nukkuu päiväunia" eikä taustalla ole uupumista, tai muitakaan ongelmia.
 
"opiskelija"
Opiskelen amk:ssa ja meillä on välillä etäpäiviä/tenttiin luku päiviä. Niinä päivinä usein vien lapset päiväkotiin aamupäiväksi. Siis niin, että ovat hoidossa 8-12 ja ennen päiväunia haen. Tyttö 5v ja poika 3v.
Muuten en kyllä pysty täysillä keskittymään lukuun ja tehtväiin. Muuten meillä lapset ovat hoidossa max 4 päivää/viikko. Usein, kuten tälläkin viikolla ovat vain kaksi päivää.
Kesällä ovat 1,5kk lomalla ja jouluna 3viikkoa.
 
Näin 15v lasten kanssa kotona olleena...4 lasta,ikähaarukka 15-3v...en vaan voi ymmärtää tuota et ite kotona ja lapset hoidossa ja syy mahd. "että saan siivota" :O

Ei kyl pitäs kenenkää elo olla siitä kii et maksaa muutamasta pväst ns turhaan :confused:
 
"kahden äiti"
[QUOTE="opiskelija";23205417]Opiskelen amk:ssa ja meillä on välillä etäpäiviä/tenttiin luku päiviä. Niinä päivinä usein vien lapset päiväkotiin aamupäiväksi. Siis niin, että ovat hoidossa 8-12 ja ennen päiväunia haen. Tyttö 5v ja poika 3v.
Muuten en kyllä pysty täysillä keskittymään lukuun ja tehtväiin. Muuten meillä lapset ovat hoidossa max 4 päivää/viikko. Usein, kuten tälläkin viikolla ovat vain kaksi päivää.
Kesällä ovat 1,5kk lomalla ja jouluna 3viikkoa.[/QUOTE]

Just tota minä en ymmärrä. Että miten se lapsi menee siitä rikki, että olisi siellä päiväkodissa sen koko päivän, kun sinne kerran muutenkin viedään? Omasta mielestäni se on nimenomaan lapselle parempi, että ne hoitopäivät ovat aina samanlaisia. Eli en pidä lapsia koskaan hoidossa esim. 2,5 päivää viikossa vaan sitten 3 ihan kokonaista päivää, jos tarvitsen omaa aikaa sen 2,5 päivää. Tästä hyötyvät kaikki:
- päiväkodin toiminta ei mene sekaisin, kun lapset eivät tule ja mene miten sattuu
- lapsen on selkeämpi ymmärtää miten päivät etenevät, kun päivähoitoon viedään ja sieltä haetaan aina samaan aikaan
- kotona "makoilevalle" vanhemmallekin jää hieman omaa aikaa, mikä kyllä on ihan tervetulluttakin ja mistä se lapsikin saa oman hyötynsä loppupeleissä
 
"kahden äiti"
[QUOTE="kahden äiti";23200535]Jaa. Minä olen tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Lapsilla (2v ja 4v) on täysiaikainen hoitosopimus päiväkotiin. ...[/QUOTE]

Tämä ei ole sama kirjoittaja kuin tuo ensimmäinen "kahden äiti".
Taisi tulla sama nikki vahingossa.

- se ensimmäinen -
 
päiväkoteja nähnyt
[QUOTE="kahden äiti";23206125]Just tota minä en ymmärrä. Että miten se lapsi menee siitä rikki, että olisi siellä päiväkodissa sen koko päivän, kun sinne kerran muutenkin viedään? Omasta mielestäni se on nimenomaan lapselle parempi, että ne hoitopäivät ovat aina samanlaisia. Eli en pidä lapsia koskaan hoidossa esim. 2,5 päivää viikossa vaan sitten 3 ihan kokonaista päivää, jos tarvitsen omaa aikaa sen 2,5 päivää. Tästä hyötyvät kaikki:
- päiväkodin toiminta ei mene sekaisin, kun lapset eivät tule ja mene miten sattuu
- lapsen on selkeämpi ymmärtää miten päivät etenevät, kun päivähoitoon viedään ja sieltä haetaan aina samaan aikaan
- kotona "makoilevalle" vanhemmallekin jää hieman omaa aikaa, mikä kyllä on ihan tervetulluttakin ja mistä se lapsikin saa oman hyötynsä loppupeleissä[/QUOTE]

Omasta mielestäsi asiat ovat noin, mutta voisin vähän kertoilla asioista. Mitä pidempi päivä lapsella päiväkodissa, aina sen rasittavampi, eli jokainen päivää lyhentävä tunti on lapselle tervetullut.

Päiväkodeissa voidaan aivan hyvin varautua siihen, että lapsia tuodaan ja haetaan eri aikoina. Sellainen on oikeasti toivottavaakin, koska aamuvuorossa on vain yksi hoitaja niin kuin iltavuorossakin. Eli jokainen vähälapsisempi tunti aamulla tai illalla on lasten kannalta erittäin tervetullut. Päivähoito itseasiassa on rakennettu sen varaan, että kaikki lapset eivät ole siellä täyttä päivää. Onneksi on paljon niitä perheitä, jotka haluavat lapselleen mahdollisimman lyhyen hoitopäivän, niin laadukkaampi toimintakin on mahdollista niinä tunteina, kun hoitaja on yksin.

Aina kun päiväkodista puuttuu henkilökuntaa, (jossain todella usein) lapsen on parempi olla kotona aamulla kauemmin tai illalla varhemmin.
 

Yhteistyössä