Mä itse olen loppuvuodesta syntynyt ja vielä keskonen, joten mun kohdalla - kuulema - käytiin kovastikin pohdintoja siitä, olisinko oikeaan aikaan koulukypsä. Kaikissa mahd. testeissä jouduin keskosuuteni takia ennen kouluvuotta käymään ja sieltä oikein suosittelivat äidilleni - oli yh - laittamaan tyttö kouluun. Olin ns. avainlapsi, eli kaulassa roikkui paidan alla kotiavain ja yksin hoidin aikaisin aamulla itseni kouluun kolmen kilsan päähän kävellen. Vastuu oli tottakai kova, mun piti pärjätä ei vain aamusta itsekseni vaan myös iltapäivästä - äiti kotiutui vasta hiukan ennen viittä... Osasin lukea jo neljävuotiaana, kirjoittaa myös, olin jo silloin sosiaalinen ja koulun alkaessa enemmän kuin onnellinen päästessäni oppimaan lisää ja ylläpitämään taitojani. Jos äitini olisi lykännyt kouluunmenemistäni vuodella, niin melkoisen suurella arviolla olisin ollut luokan häirikkö, koska nytkin mun teki tiukkaa odottaa muita milloin oppivat lukemaan, laskemaan yms. - opettajani oli onneksi kaukaa viisas...Mutta - mikäli, ja näin olen ymmärtänyt, tytölläsi on jo hallussa oppimisen taidot ja edellytykset eikä siis ole oikeasti suoranaista estettä hänen koulunkäynnille, niin laita pois kouluun. Eskarin aikana lapsesi kasvaa vielä kovasti erityisesti henkisesti, keväällä on aivan eri tyttö kuin nyt (tiedän sen
) ja "viimeinen kesä" vasta tekeekin suuria muutoksia tulevan koululaisen kehityksessä. Ei muuta kuin rohkeasti vain kohti koulumaailmaa!
Hyvä kirjoitus!
Sitäpaitsi se on oikeesti aivan totta, kuten täällä jo joku ehti asiasta ilmoittaakin, että loppuvuodesta syntyneillä tytöillä on yleisesti ottaen koulukypsyysvalmiudet hyvinkin hallussa mutta sen sijaan pojilla löytyy runsaasti puutteita.