Kävin eskarilaisen "vanhempainvartissa"...

turkulainen
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se ei kuitekaan ole sama asia =) mutta itsepä virheesi teet ja lapsesi maksaa =)
Virhe olisi pistää lapsi ongelmissa rypevään lähikouluun, jonne kuljetaan helvetillisellä koulubussilla, vain siksi että luokkakaverit asuisivat sitten kävelymatkan päässä (jos asuisivat: välimatkaa voisi silti olla useita kilometrejä ). Lapsen oppimista ja tulevaisuutta ajatellen ovat muut seikat paljon tärkeämpiä mun mielestä.
Saako kysyä, mikä se "helvetillinen" lähikoulu on? Pelottaa ihan, jos se on joku, mihin meidänkin lapset joutuisivat...

Alkuperäinen kirjoittaja turkulainen:
Saako kysyä, mikä se "helvetillinen" lähikoulu on? Pelottaa ihan, jos se on joku, mihin meidänkin lapset joutuisivat...
Koulubussi on helvetillinen, lähin koulu ei varmaan ole suorastaan helvetillinen, mutta suurimman osan kokemukset eivät ole hyviä (siis mitä oon tutuilta ja ystäviltä kuullut) enkä halua lastani sinne. Kiusaamista on paljon ja sille ei pystytä tekemään oikein mitään.

En tiiä, viitsinkö sanoa koulun nimeä täällä.

vieras
Koulubussi on helvetillinen, lähin koulu ei varmaan ole suorastaan helvetillinen, mutta suurimman osan kokemukset eivät ole hyviä (siis mitä oon tutuilta ja ystäviltä kuullut) enkä halua lastani sinne. Kiusaamista on paljon ja sille ei pystytä tekemään oikein mitään.

ei sellaista koulua nykyaikana olekaan, missä ei kiusaamista saataisi kuriin....

höh
...joka kyllä kesti 55 minsaa :D mutta anyway.

Mulla on ollut ajatuksena siirtää tuon joulukuun loppupuolen lapsen kouluunmenoa vuodella, mutta eskariope totesi että "hän on kyllä näistä lapsista se, joka taitojen ja tietojen perusteella olisi eniten koulukypsä " :|

Kivaahan se on, että lapsi on ns. fiksu, halukas oppimaan, jne. Mutta en mä kyllä esikoulusta saa näillä näkymin tukea kouluunmenon lykkäämiselle :/ . Vaikka kyllä eskariope tuntui ymmärtävän perusteluni: huolenaihe ei ole se, etteikö lapsi osaisi kouluun mennessään lukea ja kirjoittaa, etteikö hän osaisi laskea tai pärjäisi ryhmässä tai osaisi keskittyä yms, mutta osaako hän huolehtia aamulla itsenäisesti kouluunlähdöstään, ottaa tarvittavat tavarat mukaan, mennä bussilla kouluun, sen sellaista? Kuuluuko kuusivuotiaan lapsen ylipäätään ottaa noin isoa vastuuta?

Huokaus :|
minusta tuo on järjetöntä ajatuksenjuoksua. joku on syntynyt joulukuussa, ja voi silti olla kypsempi kuin vaikka syyskuussa tai kesäkuussa syntynyt.

joku on aina nuorin. jos sinä siirrät lapsesi kouluunlähtöä, emitä jos saman tekee marraskussa syntyneet jne.k
ja sitä paitsi suomessa koulu aloitetaan paljon myöhemmin kuin muualla, jossain ranskassa lapsesi olisi jo esim. toka uluokalla, mahdollisesti.siis minusta teet kauhean ison nurmeron, siitä että lapsesi on syntynyt joulukuussa. aina joku on nuorin, eikä kukaan muukaan siitä tuollaista numeroa tee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
ei sellaista koulua nykyaikana olekaan, missä ei kiusaamista saataisi kuriin....
Ei tuolla ole saatu. Ekaluokkalaiset saa turpiinsa viidesluokkalaisilta ja sen sellaista. Koulubussissa isommat pöllii ekaluokkalaisilta bussikortin, kännykän, repusta kirjoja tai penaalin, itkettävät pieniä...pitävät kiinni repusta niin, ettei ekaluokkalainen pääse pois oikealla pysäkillä, tai vaihtoehtoisesti tönäisevät bussista pois ja heittävät ottamansa kirjat/penaalit/tms perään.

En ikinä laittaisi omaa lastani koekaniiniksi sille, saadaanko tuollainen ehkä kuriin tai ei. Kyseisen koulun maine oli huono jo mun lapsuudessa, ja ihan syystä.

Jos sen alueen koulu missä asutte ei ole hyvä niin miksi ette muuta paremman koulun alueelle? Näin useimmat ihmiset tekee =)
Me viihdytään täällä, emme halua muuttaa. Tällä alueella ei ole ollenkaan koulua, vaan alueen lapset käyvät enimmäkseen tuossa tietyssä läheisen lähiön koulussa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Ei tuolla ole saatu. Ekaluokkalaiset saa turpiinsa viidesluokkalaisilta ja sen sellaista. Koulubussissa isommat pöllii ekaluokkalaisilta bussikortin, kännykän, repusta kirjoja tai penaalin, itkettävät pieniä...pitävät kiinni repusta niin, ettei ekaluokkalainen pääse pois oikealla pysäkillä, tai vaihtoehtoisesti tönäisevät bussista pois ja heittävät ottamansa kirjat/penaalit/tms perään.

En ikinä laittaisi omaa lastani koekaniiniksi sille, saadaanko tuollainen ehkä kuriin tai ei. Kyseisen koulun maine oli huono jo mun lapsuudessa, ja ihan syystä.
voitko ihan kertoa tän koulun nimen..? ihmettelen kyllä suunnattomasti.. ettei nyt vaan jutut olisi vähän suuresti liioiteltuja...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
minusta tuo on järjetöntä ajatuksenjuoksua. joku on syntynyt joulukuussa, ja voi silti olla kypsempi kuin vaikka syyskuussa tai kesäkuussa syntynyt.

joku on aina nuorin. jos sinä siirrät lapsesi kouluunlähtöä, emitä jos saman tekee marraskussa syntyneet jne.k
ja sitä paitsi suomessa koulu aloitetaan paljon myöhemmin kuin muualla, jossain ranskassa lapsesi olisi jo esim. toka uluokalla, mahdollisesti.siis minusta teet kauhean ison nurmeron, siitä että lapsesi on syntynyt joulukuussa. aina joku on nuorin, eikä kukaan muukaan siitä tuollaista numeroa tee.
Ajattelen OMAA lastani, hänen parastaan ja hänen pärjäämistään, hänen kehitystasoaan. En sitä, minkäikäinen lapsi on Ranskassa tokalla luokalla, tai meneekö jonkun toisen joulukuussa syntynyt lapsi kouluun vai ei.

Minun lapsestani on kyse.

Tanja
Mä itse olen loppuvuodesta syntynyt ja vielä keskonen, joten mun kohdalla - kuulema - käytiin kovastikin pohdintoja siitä, olisinko oikeaan aikaan koulukypsä. Kaikissa mahd. testeissä jouduin keskosuuteni takia ennen kouluvuotta käymään ja sieltä oikein suosittelivat äidilleni - oli yh - laittamaan tyttö kouluun. Olin ns. avainlapsi, eli kaulassa roikkui paidan alla kotiavain ja yksin hoidin aikaisin aamulla itseni kouluun kolmen kilsan päähän kävellen. Vastuu oli tottakai kova, mun piti pärjätä ei vain aamusta itsekseni vaan myös iltapäivästä - äiti kotiutui vasta hiukan ennen viittä... Osasin lukea jo neljävuotiaana, kirjoittaa myös, olin jo silloin sosiaalinen ja koulun alkaessa enemmän kuin onnellinen päästessäni oppimaan lisää ja ylläpitämään taitojani. Jos äitini olisi lykännyt kouluunmenemistäni vuodella, niin melkoisen suurella arviolla olisin ollut luokan häirikkö, koska nytkin mun teki tiukkaa odottaa muita milloin oppivat lukemaan, laskemaan yms. - opettajani oli onneksi kaukaa viisas...Mutta - mikäli, ja näin olen ymmärtänyt, tytölläsi on jo hallussa oppimisen taidot ja edellytykset eikä siis ole oikeasti suoranaista estettä hänen koulunkäynnille, niin laita pois kouluun. Eskarin aikana lapsesi kasvaa vielä kovasti erityisesti henkisesti, keväällä on aivan eri tyttö kuin nyt (tiedän sen :)) ja "viimeinen kesä" vasta tekeekin suuria muutoksia tulevan koululaisen kehityksessä. Ei muuta kuin rohkeasti vain kohti koulumaailmaa!

Sitäpaitsi se on oikeesti aivan totta, kuten täällä jo joku ehti asiasta ilmoittaakin, että loppuvuodesta syntyneillä tytöillä on yleisesti ottaen koulukypsyysvalmiudet hyvinkin hallussa mutta sen sijaan pojilla löytyy runsaasti puutteita.

turkulainen

Sanotko vaikka koulun nimen alkukirjaimen :)

voitko ihan kertoa tän koulun nimen..? ihmettelen kyllä suunnattomasti.. ettei nyt vaan jutut olisi vähän suuresti liioiteltuja...
Ystävieni lapset ovat/olivat tuossa koulussa. Lapset itse ovat kertoneet näitä juttuja, samoin ystäväni. Olen omin silmin mm. nähnyt ruhjeen ekaluokkalaisen otsassa, kun viidesluokkalainen löi.

Kyse ei ole yhdestä tai kahdesta tapauksesta, vaan viiden suht hyvän ystäväni lapset on tai oli tässä koulussa, ja jokainen kertoo samaa...

En kerro nimeä, saahan sen päättelemällä selville itsekin jos Turussa asuu ja tietää nämä asuinalueet ja koulut. Kai tuollakin koulussa joku viihtyy. Omaani en sinne kuitenkaan halua.

turkulainen
En kerro nimeä, saahan sen päättelemällä selville itsekin jos Turussa asuu ja tietää nämä asuinalueet ja koulut. Kai tuollakin koulussa joku viihtyy. Omaani en sinne kuitenkaan halua.
Okei, mutta tästä ketjusta ei kyllä mielestäni saa selville, missä asutte...

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mikä tän aloituksen poinri oli? Sinun lapsesi on etevin nuista koulunaloittajista?
Eiköhän aloituksen pointti selviä tästä ketjusta aika hyvin.
Eli se oli kehuskella kyseisellä asialla. JepJep.
Itse asiassa se oli, ja on, pohdintaa siitä, mitkä kaikki asiat loppujen lopuksi ratkaisevat sen, missä vaiheessa lapsi on kypsä aloittamaan koulun.

No, sinä saat toki pitää mielipiteesi.

höh
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Olen kanssasi samoilla linjoilla. Taitojen lisäksi mysö ne sosiaaliset taidot ovat oleellisia, kun mietitään lapsen pärjäämistä samana vuonna syntyneiden ryhmässä. Perspektiivi kannattaa pitää pidempänä: miten lapsesi osaa luovia sosiaalisissa kuvioissa muiden kanssa? Onko ryhmässä tasavertainen toimija (vai se joka on hitaampi oivaltamaan juttuja jne) jms.
No kun tuo tyttö on sosiaalisestikin taitava :| . Luonteeltaan rohkea, on aina pärjännyt hyvin ryhmässä, aina mennyt mielellään ja arkailematta päiväkotiin/eskariin ja harrastuksiin.

Mutta kyllä hän on ihan pikkutyttö verrattuna joihinkin ikäisiinsä, siis kiinnostuksen kohteissaan ja olemukseltaan ainakin.
just. ne toiset eskarit on teinnibissiksia ja sun lapsukainen on pikkutyttö? eiköhän kaikki eskaritytöt ole pikkutyttöjä. uutissa puhutaan vielä lähestulkoon kaikista alle 15 v pikkutyttöinä, "!auto törmästi pikkutyttöön, 12v)L

Kysyt aloituksessa, kuuluuko ekaluokkalaisen tai 6v:n osata kaikki "aamutaidot". Tavallaan kuuluu, mutta en tiedä montakaan lasta vuosien mittaan, joka oikeasti suoriutuisi noista kaikista ihan ilman apua. Perheet vaan jotenkin sumplivat aamunsa ja lapsen kouluunlähdön. Jotkut laittavat lapsen valmiiksi ja vievät aamuhoitoon samalla tavalla kuin päiväkotiaikana, jotkut järjestelevät työvuorojaan, monet soittavat kesken työnteon.....

just. ne toiset eskarit on teinnibissiksia ja sun lapsukainen on pikkutyttö? eiköhän kaikki eskaritytöt ole pikkutyttöjä. uutissa puhutaan vielä lähestulkoon kaikista alle 15 v pikkutyttöinä, "!auto törmästi pikkutyttöön, 12v)L
En yhtään jaksaisi sitä, että rivien väliin lisätään sellaista mitä siellä ei ole...

Juu, kaikki eskarilaiset ovat vielä pikkutyttöjä. Osa heistä on olemukseltaan ja kiinnostuksen kohteiltaan kuitenkin isomman oloisia, "koululaismaisia", ja osa taas on enemmän pikkutyttömäisiä, "päiväkotimaisia". Sama pätee toki poikiin.

höh
Mikä tän aloituksen poinri oli? Sinun lapsesi on etevin nuista koulunaloittajista?
Eiköhän aloituksen pointti selviä tästä ketjusta aika hyvin.
Eli se oli kehuskella kyseisellä asialla. JepJep.
Itse asiassa se oli, ja on, pohdintaa siitä, mitkä kaikki asiat loppujen lopuksi ratkaisevat sen, missä vaiheessa lapsi on kypsä aloittamaan koulun.

No, sinä saat toki pitää mielipiteesi.
tämän ketjun tarkoitus on sama kuin muutkin ap:n ketjut. kehua miten hän ja hänen perhe on hähen mielestä parempia kuin toiset ja kehuskella muutenkin. ainakaan mitään asiaa ei ole sinä että joku on syntynyt joulukuussa, suomessa lienee tuhansia koululuokkia ja joka helvetin luokassa joku on nuorin, eikä kukaan muu tee asiasta numeroa, varsinkaan jos pitää lastaan varsin kehittyneenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kysyt aloituksessa, kuuluuko ekaluokkalaisen tai 6v:n osata kaikki "aamutaidot".
Oikeastaan mä mietin sitä, että vaikka lapsi osaisikin, niin onko hänen siltikään pakko?
Vaikka pärjäisi, niin onko pakko pärjätä?
Jos kerran vanhemmille on annettu tässä asiassa vapaus valita, niin miksi ei käyttäisi sitä vapautta, ja tekisi päätöstä sen perusteella miten itse parhaaksi näkee...?

juuh
En yhtään jaksaisi sitä, että rivien väliin lisätään sellaista mitä siellä ei ole...

Juu, kaikki eskarilaiset ovat vielä pikkutyttöjä. Osa heistä on olemukseltaan ja kiinnostuksen kohteiltaan kuitenkin isomman oloisia, "koululaismaisia", ja osa taas on enemmän pikkutyttömäisiä, "päiväkotimaisia". Sama pätee toki poikiin.
Enemmän kuin ikä, noihin kiinnostuksen kohteisiin vaikuttaa onko perheen esikoinen vai onko vanhempia sisaruksia. Ekaluokkalainen saattaa olla "muka" kiinnostunut 12-vuotaiden jutuista jos isosisko on 12v.

Yhteistyössä