Kävin eskarilaisen "vanhempainvartissa"...

juu ei
Ainahan on mahdollista että äiti jää ekaluokka vuodeksi kotiin sen ekaluokkalaisen kouluun lähdöstä ja koulumatkasta huolehtimaan :D mielummin tälläinen ratkaisu jossa äiti ja perhe joustaa kuin että lapsi kertaa eskarin ja menee vuotta nuorempien kanssa kouluun ja on sitte koko kouluajan vuotta vanhempi kuin luokkatoverit.

Alkuperäinen kirjoittaja turkulainen:
turussa juuri pääsee kyllä. mun lapsi 2. luokalla ja käy kauempana koulussa. siis keskustassa ja itse asutaan lähiössä muutamien km päässä. jos kouluun ei kulje koulukuljetusbussi, 1. ja 2. luokkalainen saavat ilmaisen taksikyydin jos matkaa yli 3km. normaalia linjaliikennettä ei tarvi käyttää. mutta kun esim. ilpoisten kouluun kulkee koulukuljetusbussi, olisko munero 67, ei siihen kouluun menevillä tarvetta taksiin jota sitten taas käytti nyt 4.-luokkalainen kun vielä Haritussa asuimme... näin meillä nyt mennään taksilla kouluun toista vuotta ja sama homma edessä ensi vuonna aloittavalle 1.-luokkalaiselle.
Oikeesti? :eek: Jee :D
Mitähän väärää infoa mulle on annettu....
Onko tuo sellainen juttu, minkä saadakseen pitää vähän vääntää kättä, vai onnistuuko helposti? Olisi yksi ongelma ratkaistu sillä, että tyttö saa taksikyydin :)

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Vaadit kyydin jos lapsi on menossa "erityskouluun" (kaksikielisyys?). Meidän piti anoa pojalle kyyti...(kun aloitti starttiluokan ja koulu oli 2,8km matkan päässä ).
Kaksikielisiä ollaan, mutta se kieliluokka olisi suomi-englanti eikä meidän toinen kotikieli oo enkku, eli ei varmaan auta. Sitäpaitsi, lähikoulussakin olisi englannin kielen kielikylpyluokka.
Ok, no hitsi. On kyllä vaikea tilanne. Pelkkä ajatuskin että tuon ikäinen kulkisi yksin bussilla..!! Meillä on aina saatu sumplittua nuo aamut kun itellä on vuorotyö (30h/vko) ja miehellä liukuva normityöaika, aina jompikumpi on lähettämässä lapset kouluun....

vieras
turussa juuri pääsee kyllä. mun lapsi 2. luokalla ja käy kauempana koulussa. siis keskustassa ja itse asutaan lähiössä muutamien km päässä. jos kouluun ei kulje koulukuljetusbussi, 1. ja 2. luokkalainen saavat ilmaisen taksikyydin jos matkaa yli 3km. normaalia linjaliikennettä ei tarvi käyttää. mutta kun esim. ilpoisten kouluun kulkee koulukuljetusbussi, olisko munero 67, ei siihen kouluun menevillä tarvetta taksiin jota sitten taas käytti nyt 4.-luokkalainen kun vielä Haritussa asuimme... näin meillä nyt mennään taksilla kouluun toista vuotta ja sama homma edessä ensi vuonna aloittavalle 1.-luokkalaiselle.
Onko tuo sellainen juttu, minkä saadakseen pitää vähän vääntää kättä, vai onnistuuko helposti? Olisi yksi ongelma ratkaistu sillä, että tyttö saa taksikyydin :)
hmmmm, turun koulutoimen taloudellisen ahdingon tuntien, on kyllä vaikea uskoa, että näin olisi... opettajia lomautetaan ja lapsien turvallisuus ja opetus vaarannetaan,niin mitä järkeä olisi "tuhlata" rahaa taksikyyteihin, jos ei lähikoulu kelpaa?

viersdf
Käsitinkö oikein että lapsi ei ole menossa lähikouluun vaan jostaki syystä kauemmas? Meidän kunnassa kuljetus on ilmaista lähikouluun jos matka on pitkä. Ja jos jostaki vaikka musiikki-kieliluokan vuoksi menee erikouluun pidemmälle niin vanhemmat kustantaa matkat itse. Että kannattaa ottaa selvää onko näin ettei tule pettymystä. Kiva homma jos saa kyydin :D

turkulainen
Alkuperäinen kirjoittaja viersdf:
Käsitinkö oikein että lapsi ei ole menossa lähikouluun vaan jostaki syystä kauemmas? Meidän kunnassa kuljetus on ilmaista lähikouluun jos matka on pitkä. Ja jos jostaki vaikka musiikki-kieliluokan vuoksi menee erikouluun pidemmälle niin vanhemmat kustantaa matkat itse. Että kannattaa ottaa selvää onko näin ettei tule pettymystä. Kiva homma jos saa kyydin :D
hmm. mun mies on englantilainen alunperin, asunut kyllä suomessa 6v. asti. mut isovanhemmat englanninkielisiä. ja lapset siis enkkupainotteisella. oliskohan sen takia sit saanu ton kyydin. siitä ei kyl oo missään vaiheessa tehty sen kummenpaa hakemusta eikä oo tarvinu kättä vääntää... mä en nyt kyl oo yhtään varma. anteeks jos tuli nyt väärää infoa ja turhaa innostusta. mun mielestä ei kyl ollu sen takia..

Alkuperäinen kirjoittaja viersdf:
Kauemmas menee, ja oon ollut siinä käsityksessä ettei saisi kyytiä.

lapsesi tunnet
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Vanhemmilla taitaa olla suurin valta joko viivyttää koulun aloitusta tai toisaalta myös laittaa kouluun sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vaikka suositeltaisiin koulun aloituksen viivästyttämistä.

Kukaan ei ole vielä tainnut tuoda esille sitä, että koulun myös lopettaa vuotta myöhemmin kuin ikätoverit jos sen aloittaakin vuotta myöhemmin. Miten se sitten aikanaan tulee vaikuttamaan ja tuntumaan lapsesta tai silloin jo nuoresta itestään. Samoin murrosikä oletettavasti alkaa aiemmin ja keho ja mieli muuttumaan aikuismaisemmaksi, jolloin luokkatoverit saattavat tuntua todella lapsellisilta ja vertaistukea ei heiltä saa.

Koulun alkuun on vielä se 10 kuukautta ja sinä aikana lapsi ennättää kehittyä ja oppia paljon. Kouluun menoa voi alkaa treenata ja asioita harjoitella jo nyt. Silloin saa pikkuhiljaa myös näkökulmaa miten se oikeasti lähtee alun jälkeen sujumaan vai onko yritys aivan toivoton. Vaikea päätös. Toivottavasti löydät ratkaisun.
Muutaman kuukauden ikäero tuskin tekee suurtakaan muutosta fyysiseen tai psyykkiseen kehitykseen murrosikäisellä.

Se, että koulun alkuun on vielä 10 kk, on erittäin totta. Ikävä kyllä päätös kouluun menosta pitää tehdä jo aika paljon ennen koulun alkua :/

Niin, täytyy saada maksaja ylimääräiseen eskarivuoteenkin, ellei halua nollaluokalle lastaan. Mieluummin vuosi eskaria ja aloittaa puhtaalta pöydältä ellei sitten muuta vikaa että tarvitsee erityisohjausta, avustajan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
ajatteletko yhtään lastasi, kaverisuhteita ja sen sellaista
Samaa mietin. Ekaluokkalaisella luokkakaverit on tärkeitä ja kykyä vielä matkustaa bussilla kaveria tapaamaan ei ole. Että tosi hankala yhtälö.

vieras
Samaa mietin. Ekaluokkalaisella luokkakaverit on tärkeitä ja kykyä vielä matkustaa bussilla kaveria tapaamaan ei ole. Että tosi hankala yhtälö.

lapsesi tunnet
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Onko mahdollista, että lähdette kouluun samalla bussilla?
Jos aikataulut menee yksiin niin kyllä.
Opet usein kysyvät, toivovatko vanhemmat lastaan 8:n aamuihin tai seuraavaan ryhmään eli 9-10 aamuihin
Siinäpä se. Töihin menevät haluavat lapsensa aikaiseen vuoroon ja iltikseen mutta tuleepa pitkä päivä.
Kotona olevat vanhemmat haluavat myöhäiseen vuoroon saadakseen aamulla nukkua ja lapsella lyhyt päivä. Onnellisia he.
Meillä alkaa kokeiluna koulu nyt myöhemmin koska nuorilla eri rytmi murkkuna. Haluavat valvoa ja yö jää lyhyeksi mikäli kahdeksalta kouluun. Hyvin toiminut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tytöllä muitakin kavereita kuin luokkakaverit. Ja luokkakavereiden kanssa voi mennä samaan harrastukseen tms, ja nähdä siellä koulun ulkopuolella.

Asuu joku tuleva luokkakamu varmaan täälläkin suunnalla - me emme vaan ole vielä häneen tutustuneet :)

Eivätkä tytön ainoat kaverit tule suinkaan olemaan koulusta: ihan lähellä asuu monta hyvää ystävää.

miä
Joku tuossa kirjoitti, ettei lykkäyksellä olisi mitään negatiivisia vaikutuksia. Itse olen joulukuussa syntynyt ja olisi ollut mulle kyllä katastrofi mennä vuotta myöhemmin kouluun: jo nyt koulu oli mun mielestä tylsää ja liian helppoa, turhauttavaa. En ole mikään huippulahjakas, ja peruskoulukin on miun ajoistani kehittynyt, mutta tätäkin kannattaa miettiä. Monissa muissa maissa mennään aiemmin kouluun, eikä se välttämättä hyvä ole, mutta uskonpa, että näissä maissa pidettäisiin tällaista keskustelua melko hassuna.

4 paaperoa
Meillä oli viime syksynä loppuvuodesta syntynyt ekaluokkalainen vastaavassa, kouluvalmiudet oli kaikki ok, pärjäsi (ja pärjää) koulussa loistavasti, oli sosiaalinen, reipas ja yhteistyökykyinen, mutta jotenkaan en usko, että olisi ollut valmis hoitamaan aamuisin lähtemiset, bussilla kulkemiset, tavaransa jne. yksin. Syytin itseäni, että poika oli pilalle passattu (olen ollut kotiäitinä koko pojan eliniän), mutta muutos omatoimisemmaksi on käynyt ihan itsestään tämän vuoden aikana. Eli nyt tokaluokkalaisena on kypsynyt huomattavasti ja osaa ottaa vastuuta asioistaan ja pärjää jo "ulkomaailmassa". Tuskaa olisi ollut, jos en olisi voinut olla kotona ekan luokan ajan.
Joudut tekemään vaikean päätöksen, mutta itse tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät mitä häneltä voi vaatia!

Meillä lokakuussa -02 syntynyt tyttö joka aloitti nyt elokuussa koulun 6 vuoden iässä. Hän ei todellakaan olisi pärjännyt (eikä pärjäisi vieläkään) aamuja ns. yksin vaikka meillä koulumatka on lyhyt. Hän on haahuilija eikä hän ymmärrä ajankulua siinä määrin että ehtisi ajoissa kouluun jne.

Mutta mikäli en olisi kotona, hän olisi aamu- ja iltapäiväkerhossa koska muuten ei hommasta tulisi mitään.

niin ne perustelut muuttuu
vielä 6kk sitten kerroit palstalla että haluat siirtää koulun aloitusta koska te muutatte ja se sopii teidän vanhempien elämäntilanteeseen paremmin lapsen aloittaa koulu myöhemmin. Nyt sulla onkin huoli lapsesta.. Jonka HUOM. annat viipottaa itsekseen ulkona iltamyöhään kännykkä kaulassa.. Älä jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin ne perustelut muuttuu:
vielä 6kk sitten kerroit palstalla että haluat siirtää koulun aloitusta koska te muutatte ja se sopii teidän vanhempien elämäntilanteeseen paremmin lapsen aloittaa koulu myöhemmin. Nyt sulla onkin huoli lapsesta.. Jonka HUOM. annat viipottaa itsekseen ulkona iltamyöhään kännykkä kaulassa.. Älä jaksa.
Älä itse jaksa pilata asiallista keskustelua.

En milloinkaan ole sanonut, että me muutamme. Olemme pohtineet, suunnitelleet ja spekuloineet kaikenlaista, ajatelleet ääneen niinsanotusti.

Lapsi viipottaa itsekseen tuossa kotipihassa, tutussa ja turvallisessa sellaisessa, ja kotiintuloaika oli tänäänkin 18:30.

vieras
On tytöllä muitakin kavereita kuin luokkakaverit. Ja luokkakavereiden kanssa voi mennä samaan harrastukseen tms, ja nähdä siellä koulun ulkopuolella.

Asuu joku tuleva luokkakamu varmaan täälläkin suunnalla - me emme vaan ole vielä häneen tutustuneet :)

Eivätkä tytön ainoat kaverit tule suinkaan olemaan koulusta: ihan lähellä asuu monta hyvää ystävää.

Se ei kuitekaan ole sama asia =) mutta itsepä virheesi teet ja lapsesi maksaa =)

Se ei kuitekaan ole sama asia =) mutta itsepä virheesi teet ja lapsesi maksaa =)
Virhe olisi pistää lapsi ongelmissa rypevään lähikouluun, jonne kuljetaan helvetillisellä koulubussilla, vain siksi että luokkakaverit asuisivat sitten kävelymatkan päässä (jos asuisivat: välimatkaa voisi silti olla useita kilometrejä ). Lapsen oppimista ja tulevaisuutta ajatellen ovat muut seikat paljon tärkeämpiä mun mielestä.

Yhteistyössä