Kävin eskarilaisen "vanhempainvartissa"...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokaisessa suomen koulussa on tarjolla aamu- ja iltapäiväkerhoa ekaluokkalaisille??
ei ole. meillä on vain iltapäiväkerho, eikä täälläpäin kerhotkaan ole aina kouluilla. niitä saattaa järjestää esim. kirkko omissa tiloissaan ja matka iltapäiväkerhoon saattaa olla pitkäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lykkäisin suosiolla kouluun lähtöä vuodella.
Mä taidan olla samaa mieltä. Mies on ehdottomasti sitä mieltä ettei tyttö mene vielä ensi syksynä kouluun. Kasvakoon rauhassa vuoden ajan, ja menköön sitten kouluun. Ei kiinnostus oppimista kohtaan vuodessa katoa, ja voihan esikoulussakin uutta oppia, kotosalla samoin.
Kunhan vaan saan tämän lykkäysasian menemään läpi "korkeammalla taholla".

Ootkos sitten varma, että seuraavana vuonna, jos/kun uskallat lapsesi päästää bussilla kouluun, hän ei olisi jo liiankin "koulukypsä"? Jos siis on sosiaalisesti lahjakas ja oppii/-nut lukemaan ja kirjoittamaan, niin voisiko käydä niinkin että turhautuu koulussa ekaluokalla...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
jokaisessa suomen koulussa on tarjolla aamu- ja iltapäiväkerhoa ekaluokkalaisille??
Aamukerhosta en tiedä, iltapäiväkerho on mutta iltapäivät eivät sinänsä tule olemaan ongelma, kun isovanhemmat ovat luvanneet olla avuksi.
pitäisi olla aamukerho.. ja mihin aikaan itse menette? yleensä ekaluokan alussa vanhemmilta kysytään haluaako lapsen aamuryhmään, jotta koulu alkaisi aina esim kahdeksalta..? mutta siis jos tyttärelläsi on paljon vuotta nuorempiakin ystäviä, niin miksipä et siirtäisi koulun aloittamista? meneekö hän johonkin erikoiskouluun? =)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
meneekö sun tyttö johonkin "erikois"kouluun ? ihan vaan uteliaana kysyn :)
Esikoulusta suosittelivat kieliluokkaa keskustassa olevassa koulussa. Mä pähkäilen sen vaihtoehdon ja "tavis"koulun välillä. Lähikouluun en mene, koska siitä ei kenelläkään ole koskaan ollut mitään positiivista sanottavaa, ja siellä on kamalasti kiusaamistakin - ystäväni, joiden lapset ovat ko. koulussa olleet, ovat joko ottamassa tai jo ottaneet lapsensa sieltä pois.

Aamukerhosta en tiedä, iltapäiväkerho on mutta iltapäivät eivät sinänsä tule olemaan ongelma, kun isovanhemmat ovat luvanneet olla avuksi.
Aamuhoitoa tuskin on jos ei sitten jotain yksityistä.
Tuskin yksikään ekaluokkaa aloittava on täysin valmis siihen että lähtisi omatoimisesti aamulla kouluun.
En tosta syystä kyllä lykkäisi koulun aloitusta vaan pyrkisin järjestämään niin ettei tarvitse ainakaan heti alussa lähteä yksin koulun.

Alkuperäinen kirjoittaja SaimaHarmaja:
Ootkos sitten varma, että seuraavana vuonna, jos/kun uskallat lapsesi päästää bussilla kouluun, hän ei olisi jo liiankin "koulukypsä"? Jos siis on sosiaalisesti lahjakas ja oppii/-nut lukemaan ja kirjoittamaan, niin voisiko käydä niinkin että turhautuu koulussa ekaluokalla...
En usko että turhautuu. On siellä kuitenkin paljon muuta uutta opittavaa, ei pelkkää lukemista ja kirjoittamista, ja puolet kouluun menevistä lapsista osaa joka tapauksessa jo lukea ja kirjoittaa, ja tasoerot otetaan kuulemma aika hyvin nykyään huomioon.

Keittiönoita
Mä taidan olla samaa mieltä. Mies on ehdottomasti sitä mieltä ettei tyttö mene vielä ensi syksynä kouluun. Kasvakoon rauhassa vuoden ajan, ja menköön sitten kouluun. Ei kiinnostus oppimista kohtaan vuodessa katoa, ja voihan esikoulussakin uutta oppia, kotosalla samoin.
Kunhan vaan saan tämän lykkäysasian menemään läpi "korkeammalla taholla".
Mä olisin aikoinaan siirtänyt kuopuksen kouluun lähtöä vuodella, jos se ei olisi samalla tarkoittanut sitä, että kuopuksen olisi pitänyt pärjätä yksikseen täällä kotona mun ollessani töissä ja isosiskon koulussa. Yksityiseen hoitajaan mulla ei olisi ollut varaa eikä myöskään mahdollisuutta jäädä itse pois töistä.

matkailija
En tekis ratkaisua kysymättä lapselta itseltäänkin. Mutta en näe tuossa mitään, mikä olisi ehdoton este koulun aloittamiselle ensi syksynä. Lapsi on fiksu, sosiaalinen ym. kuten kerroit. Jos on nopea oppimaan, niin varmaan oppisi myös aamurutiinit hienosti, etenkin kun sanoit että iltapäivä ei ole ongelma ja isovanhemmat auttavat.

Itse opin lukemaan ja laskemaan tosi aikaisin, ja 1.-3. luokat oli todella tylsiä kun osasi kaikki tehtävät jo ja muut opettelivat. Sosiaalisissa taidoissa olin kyllä jäljessä (kuulemma), mutta olisi ollut tosi turhauttavaa olla kotona vielä vuoden verran ihan vaan sen takia.

mie
en lykkäisi lapsen kouluun menoa jos ei ole mitään järkevää syytä, nuo aamu rutiinit oppii kun ajoissa opettelee vanhemman kanssa ja jos on fiksu lapsi osaa myös bussilla kulkea, ei ole syy lykätä. itse olen mennyt vuoden myöhemmin kouluun kuin muut, kärsin siitä, ensinnäkin muut oli vuoden nuorempia kuin itse jossa oli jo ne ongelmat ettei ollut kavereita kuin tokalla luokalla jotka taas ei leikinyt ekaluokkalaisen kanssa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en lykkäisi lapsen kouluun menoa jos ei ole mitään järkevää syytä, nuo aamu rutiinit oppii kun ajoissa opettelee vanhemman kanssa ja jos on fiksu lapsi osaa myös bussilla kulkea, ei ole syy lykätä. itse olen mennyt vuoden myöhemmin kouluun kuin muut, kärsin siitä, ensinnäkin muut oli vuoden nuorempia kuin itse jossa oli jo ne ongelmat ettei ollut kavereita kuin tokalla luokalla jotka taas ei leikinyt ekaluokkalaisen kanssa jne.
Fiksu tai ei, kyllä kuusivuotias on kovin pieni kulkemaan yksin Turun keskustassa, ja menemään kouluun ns. tavallisella bussilla (ei siis koulubussi vaan ihan normaali bussivuoro).

Tyttö on sitä sorttia, joka löytää kavereita mistä tahansa, eikä häntä häiritse yhtään se jos kaveri on nuorempi tai vanhempi.

Hyviä syitä kouluunmenon lykkäämiseen voivat olla myös se, ettei lapsi saa kotiovea auki, ei osaa pukea kunnolla itse, ei jaksa iltapäivään asti ilman päivälepoa, yms.

vieras
Hyviä syitä kouluunmenon lykkäämiseen voivat olla myös se, ettei lapsi saa kotiovea auki, ei osaa pukea kunnolla itse, ei jaksa iltapäivään asti ilman päivälepoa, yms.
Ooh, sun lapset ei olekaan täydellisiä? Ihanko totta muuten opettajat vertailee tuolla lailla lapsia toisiinsa että kyllä tämä on parempi ja fiksumpi kuin tämä jne?

lapsesi tunnet
...joka kyllä kesti 55 minsaa :D mutta anyway.

Mulla on ollut ajatuksena siirtää tuon joulukuun loppupuolen lapsen kouluunmenoa vuodella, mutta eskariope totesi että "hän on kyllä näistä lapsista se, joka taitojen ja tietojen perusteella olisi eniten koulukypsä " :|

Kivaahan se on, että lapsi on ns. fiksu, halukas oppimaan, jne. Mutta en mä kyllä esikoulusta saa näillä näkymin tukea kouluunmenon lykkäämiselle :/ . Vaikka kyllä eskariope tuntui ymmärtävän perusteluni: huolenaihe ei ole se, etteikö lapsi osaisi kouluun mennessään lukea ja kirjoittaa, etteikö hän osaisi laskea tai pärjäisi ryhmässä tai osaisi keskittyä yms, mutta osaako hän huolehtia aamulla itsenäisesti kouluunlähdöstään, ottaa tarvittavat tavarat mukaan, mennä bussilla kouluun, sen sellaista? Kuuluuko kuusivuotiaan lapsen ylipäätään ottaa noin isoa vastuuta?

Huokaus :|

Kyllä se onnistuu mikäli haluat. Samoin minullekin vastattiin. Vein lapsen psykologille ja oli yhteistyöhaluinen ja kirjoitti hyvän lausunnon mutta silti lapsi olisi laitettu kouluun. Jouduin tekemään valituksen jonka lopulta pyynnöstä perumaan ja lapsi sai lykkäistä.
Kyseessä perheen iltatäti, toistakymmentä vuotta sisaruksia nuorempi, poika, juuri ennen Joulua ennenaikojaan syntynyt. Oikean syntymäajan mukaan olisi mennyt vasta seuraavana vuonna kouluun. En ole katunut, nyt reipas 8-luokkalainen ja saa luokaltaan ekana mopon.

o
Laittaisin kouluun, et ainakaan ole sanonut vielä sellaista syytä että itse lykkäisin. Jos on hyvä oppimaan ja sosiaaliset taidot ym. mahtavia kuten annat ymmärtää, niin kyllä se koulussa pärjää loistavasti, ja aamurutiinit menee tarpeeksi hyvin.

vieras
Ooh, sun lapset ei olekaan täydellisiä? Ihanko totta muuten opettajat vertailee tuolla lailla lapsia toisiinsa että kyllä tämä on parempi ja fiksumpi kuin tämä jne?
hmmm, eivätpä vertaile, eivätkä varmasti sano,e ttä sun lapsi on sitten tän porukan fiksuin, viisain ja koulukypsin :D :D :LOL:

MUN lapsi osaa kyllä pukea hyvin, saa oven auki, eikä tarvitse päiväunia :D

Mutta nuo olivat yhdellä listalla, missä kerrottiin koulukypsyyteen liittyvistä asioista. Ei koulukypsyys ole vaan sitä, että osaa kirjaimia ja pärjää hyvin ryhmässä, kuten usein ajatellaan.

Tottakai opettajat vertailevat lasten pärjäämistä ikätovereihin nähden. Ei ilkeilläkseen, vaan nähdäkseen miten lapsi on kehittynyt. Miettivät, ketkä ovat kypsiä kouluun ja ketkä eivät vielä ole. Se on ikäänkuin heidän tehtävänsä eskariopettajina...

Alkuperäinen kirjoittaja lapsesi tunnet:
Kyllä se onnistuu mikäli haluat. Samoin minullekin vastattiin. Vein lapsen psykologille ja oli yhteistyöhaluinen ja kirjoitti hyvän lausunnon mutta silti lapsi olisi laitettu kouluun. Jouduin tekemään valituksen jonka lopulta pyynnöstä perumaan ja lapsi sai lykkäistä.
Kyseessä perheen iltatäti, toistakymmentä vuotta sisaruksia nuorempi, poika, juuri ennen Joulua ennenaikojaan syntynyt. Oikean syntymäajan mukaan olisi mennyt vasta seuraavana vuonna kouluun. En ole katunut, nyt reipas 8-luokkalainen ja saa luokaltaan ekana mopon.
Kaikki, joiden lapsi on mennyt kouluun vuotta myöhemmin, ovat sanoneet että se oli oikea ratkaisu.
Taidan siis tosissaan tehdä samoin...

mie
Fiksu tai ei, kyllä kuusivuotias on kovin pieni kulkemaan yksin Turun keskustassa, ja menemään kouluun ns. tavallisella bussilla (ei siis koulubussi vaan ihan normaali bussivuoro).

Tyttö on sitä sorttia, joka löytää kavereita mistä tahansa, eikä häntä häiritse yhtään se jos kaveri on nuorempi tai vanhempi.

jos lapsesi ei osaa pukea tai saa ovea auki niin on eri asia, silloin voi harkita lykkäystä mutta kuten jo kerroit että lapsesi osaa tarvittavat asiat koulukypsyyteen ei ole mitään järkee lykätä kouluun menoa.

vieras
Tottakai opettajat vertailevat lasten pärjäämistä ikätovereihin nähden. Ei ilkeilläkseen, vaan nähdäkseen miten lapsi on kehittynyt. Miettivät, ketkä ovat kypsiä kouluun ja ketkä eivät vielä ole. Se on ikäänkuin heidän tehtävänsä eskariopettajina...
Ai, ei sitten tullutkaan säröä täydellisyyteen :)
Jos hän kerran kaikin puolin on niin fiksu lapsi niin miksi edes mietit asiaa? Eikö ennemmin pitäisi miettiä että laittaisi suoraan vaikka tokaluokalle..?
Kyllä meidän eskarissa on nuo asiat ilmaistu hieman toisella tavalla, ei tosiaankaan ole suoraan verrattu toisiin. Sanotaankohan sitten jonkun muun epäkypsemmälle lapselle siellä teidän eskarissa, että kyllä tämä erkki-pekka on tyhmempi kuin muut, ehei minnekään kouluun vielä.

vieras
MUN lapsi osaa kyllä pukea hyvin, saa oven auki, eikä tarvitse päiväunia :D

Mutta nuo olivat yhdellä listalla, missä kerrottiin koulukypsyyteen liittyvistä asioista. Ei koulukypsyys ole vaan sitä, että osaa kirjaimia ja pärjää hyvin ryhmässä, kuten usein ajatellaan.

juu, eskariopena todellakin tiedän tämän asian, mutta vertailujen loppupäätelmien kertominen vanhemmille ei kuulu toimenkuvaani =)

jos lapsesi ei osaa pukea tai saa ovea auki niin on eri asia, silloin voi harkita lykkäystä mutta kuten jo kerroit että lapsesi osaa tarvittavat asiat koulukypsyyteen ei ole mitään järkee lykätä kouluun menoa.
Minusta lapseni ei ole vielä valmis kouluun - tosin koulu alkaa ensi vuoden elokuussa, ja 10 kk on valovuosi lapsen elämässä.

Kuten "luotto-lastenhoitajani" totesi: ihan yhtä koulukypsä se on vielä seuraavana vuonnakin joten miksi turhaan hoppuilla, jos vanhemmalla kerran on oikeus kouluun menoa siirtää.

vieras
juu, eskariopena todellakin tiedän tämän asian, mutta vertailujen loppupäätelmien kertominen vanhemmille ei kuulu toimenkuvaani =)
Näinpä ajattelin sen olevankin :)
Joko on mielestäni vähän huono ilmaisemaan itseään opettaja tai sitten Åbo värittää taas tarinaa...

lapsesi tunnet
Alkuperäinen kirjoittaja lapsesi tunnet:
Kaikki, joiden lapsi on mennyt kouluun vuotta myöhemmin, ovat sanoneet että se oli oikea ratkaisu.
Taidan siis tosissaan tehdä samoin...

Tee vain! Kyllä äiti useamman lapsen kanssa ja vähemmänkin lapsensa tuntee. Meillä oli ongelmana niin vahva symbioosi etten ollut kerennyt opettamaan yksinoloa, omatoimisuutta vaikka huoneensa raivasi sun muuta.
Iltatähteni, viimeiseni, olin niin kiinni.
Vuoden aikana kasvatin itseni irtautumaan ja pienikokoinen lapsi kasvoi koululaisen näköiseksi ja oloiseksi. Enkä todella ole katunut. Voisi luulla vanhemmaksikin, on niin fiksu ja omatoiminen ollut ja läksynsä itse hoitanut kuten isommatkin.
Joskus oli tästä aiemminkin puhetta kanssasi. Toimi vain kuten sydän sanoo.

Kyllä meidän eskarissa on nuo asiat ilmaistu hieman toisella tavalla, ei tosiaankaan ole suoraan verrattu toisiin. Sanotaankohan sitten jonkun muun epäkypsemmälle lapselle siellä teidän eskarissa, että kyllä tämä erkki-pekka on tyhmempi kuin muut, ehei minnekään kouluun vielä.
No eihän tuollakaan sanottu että kyllä teidän tyttö on fiksumpi kuin tuo Niemisen Nico (nimi keksitty). Kysyin lapsen pärjäämisestä ryhmässä, missä jotkut ovat yli vuoden häntä vanhempia ja jossa useampi on syntynyt alkuvuodesta 2003, ja totesivat että itse asiassa lapsi on tietojensa ja taitojensa perusteella se joka olisi eniten koulukypsä tällä hetkellä. Ei sen kummempaa. Olisi voinut myös sanoa, että tytön valmiudet eivät vielä ole ihan ryhmän keskitasoa, tms.

Näinpä ajattelin sen olevankin :)
Joko on mielestäni vähän huono ilmaisemaan itseään opettaja tai sitten Åbo värittää taas tarinaa...
Kuule, kyllä mä tiedän mitä mulle sanottiin. Sinun ei ole pakko uskoa, arvon vieras :)

Yhteistyössä