Kävin eskarilaisen "vanhempainvartissa"...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kysyt aloituksessa, kuuluuko ekaluokkalaisen tai 6v:n osata kaikki "aamutaidot".
Oikeastaan mä mietin sitä, että vaikka lapsi osaisikin, niin onko hänen siltikään pakko?
Vaikka pärjäisi, niin onko pakko pärjätä?
Jos kerran vanhemmille on annettu tässä asiassa vapaus valita, niin miksi ei käyttäisi sitä vapautta, ja tekisi päätöstä sen perusteella miten itse parhaaksi näkee...?
Mun mielestä suomalaiset lapset pakotetaan tosi itsenäisiksi liian aikaisin. Ihan aiheesta siis mietit tätä asiaa. Kyllä hän varmaan pärjäisi/selviäisi, mutta olisiko se hänelle paras ratkaisu kuitenkaan.
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kysyt aloituksessa, kuuluuko ekaluokkalaisen tai 6v:n osata kaikki "aamutaidot". Tavallaan kuuluu, mutta en tiedä montakaan lasta vuosien mittaan, joka oikeasti suoriutuisi noista kaikista ihan ilman apua. Perheet vaan jotenkin sumplivat aamunsa ja lapsen kouluunlähdön. Jotkut laittavat lapsen valmiiksi ja vievät aamuhoitoon samalla tavalla kuin päiväkotiaikana, jotkut järjestelevät työvuorojaan, monet soittavat kesken työnteon.....
just näin. siksihän esim. työajan lyhennys on olemassa eka ja tokaluokkalaisten vanhemmille. täällä kaikki lapset, joilla ei pienempiä sisaria, joiden vuoksi äiti olisi kotiäiti, ovat iltapäiväkerhossa, ja lapsi menee itse kouluun tai vanhemmat vievät.
miksi pitää tehdä numero itsestään? kaikki ihmiset ovat olleet ekaluokkalaisia, kaikkien ihmisten lapset menevät ekaluokalle, eikä kukaan tee siitä mitän numeroa, vaikka lapsi olsii heikompi eikä osaisi taitoja ja lapsen koulunkäynnin aloitus aiheuttaisi vanhemmille kovasti työtä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Enemmän kuin ikä, noihin kiinnostuksen kohteisiin vaikuttaa onko perheen esikoinen vai onko vanhempia sisaruksia. Ekaluokkalainen saattaa olla "muka" kiinnostunut 12-vuotaiden jutuista jos isosisko on 12v.
Ei niinkään ikä, vaan luonne, uskoisin.
Toki myös isompien sisarusten esimerkki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Kysyt aloituksessa, kuuluuko ekaluokkalaisen tai 6v:n osata kaikki "aamutaidot".
Oikeastaan mä mietin sitä, että vaikka lapsi osaisikin, niin onko hänen siltikään pakko?
Vaikka pärjäisi, niin onko pakko pärjätä?
Jos kerran vanhemmille on annettu tässä asiassa vapaus valita, niin miksi ei käyttäisi sitä vapautta, ja tekisi päätöstä sen perusteella miten itse parhaaksi näkee...?
Ihan fiksuja mietit. Ajattelen niin, että jos tehtävä ei ole lapselle kohtuuttoman vaikea, sen tekeminen kasvattaa itseluottamusta. Eikä se ole maailmanloppu jos ekaluokkalainen myöhästyy, oppirahat ne on maksettava joka asiassa.

Meillä oli edellisen ekaluokkalaisen aikaan suuri apu naapureista, kun lapsi oli kouluunlähtövalmis, hän sai kipittää naapuriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
just näin. siksihän esim. työajan lyhennys on olemassa eka ja tokaluokkalaisten vanhemmille. täällä kaikki lapset, joilla ei pienempiä sisaria, joiden vuoksi äiti olisi kotiäiti, ovat iltapäiväkerhossa, ja lapsi menee itse kouluun tai vanhemmat vievät.
miksi pitää tehdä numero itsestään? kaikki ihmiset ovat olleet ekaluokkalaisia, kaikkien ihmisten lapset menevät ekaluokalle, eikä kukaan tee siitä mitän numeroa, vaikka lapsi olsii heikompi eikä osaisi taitoja ja lapsen koulunkäynnin aloitus aiheuttaisi vanhemmille kovasti työtä.
Haluan tehdä parhaan valinnan juuri OMAN lapseni kohdalla.

Se, tekevätkö muut ns. numeroa vai ei, ei kiinnosta. Minä harkitsen, ja aion harkita kunnolla, ennen kun päätän niinkin isosta asiasta kuin lapsen kouluunmenosta.
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokaisessa suomen koulussa on tarjolla aamu- ja iltapäiväkerhoa ekaluokkalaisille??
ei todellakaan ole aamuhoitoa lähellekkään joka paikassa!!!
no turussa todennäköisesti on.
aloituksen tarkoitus on kehuskella ja tehdä itsestä numero. yök.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voitko ihan kertoa tän koulun nimen..? ihmettelen kyllä suunnattomasti.. ettei nyt vaan jutut olisi vähän suuresti liioiteltuja...
Ystävieni lapset ovat/olivat tuossa koulussa. Lapset itse ovat kertoneet näitä juttuja, samoin ystäväni. Olen omin silmin mm. nähnyt ruhjeen ekaluokkalaisen otsassa, kun viidesluokkalainen löi.

Kyse ei ole yhdestä tai kahdesta tapauksesta, vaan viiden suht hyvän ystäväni lapset on tai oli tässä koulussa, ja jokainen kertoo samaa...

En kerro nimeä, saahan sen päättelemällä selville itsekin jos Turussa asuu ja tietää nämä asuinalueet ja koulut. Kai tuollakin koulussa joku viihtyy. Omaani en sinne kuitenkaan halua.
lapset vaativat aikuisen huomiota ja yhdenkään tuollaisen tapauksen ei saa antaa mennä ohi ilman puuttumista.. ihmettelen, että koululla ei asiaan ole puututtu, jos vanhemmat ovat sinne olleet yhteydessä koulumatkojen osalta? samoin kuin ihmettelen, jos koulussa ei saada kuriin lyömistä tai muuta häiriköintiä... myutta sen ainakin tiedän, että yhdenkään suomalaisen koulun ongelmat eivät ratkea sillä, että meidän lapsi muuttaa sitten naapurikouluun, jos täällä on tuollaista, ilman, että tilanne tulee selviteltyä... perin pohjin...
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
just. ne toiset eskarit on teinnibissiksia ja sun lapsukainen on pikkutyttö? eiköhän kaikki eskaritytöt ole pikkutyttöjä. uutissa puhutaan vielä lähestulkoon kaikista alle 15 v pikkutyttöinä, "!auto törmästi pikkutyttöön, 12v)L
En yhtään jaksaisi sitä, että rivien väliin lisätään sellaista mitä siellä ei ole...

Juu, kaikki eskarilaiset ovat vielä pikkutyttöjä. Osa heistä on olemukseltaan ja kiinnostuksen kohteiltaan kuitenkin isomman oloisia, "koululaismaisia", ja osa taas on enemmän pikkutyttömäisiä, "päiväkotimaisia". Sama pätee toki poikiin.
Enemmän kuin ikä, noihin kiinnostuksen kohteisiin vaikuttaa onko perheen esikoinen vai onko vanhempia sisaruksia. Ekaluokkalainen saattaa olla "muka" kiinnostunut 12-vuotaiden jutuista jos isosisko on 12v.
just näin. vaikka lapsi matkisi isompia sisaria pukeutumisessa jne, niin ihan yhtä lapsi se on sydämestään kkuin ne, jotka esikoisia.
 
Aika monet vanhemmat (äidit ) jää kotiin ainakin ensimmäiseksi lukukaudeksi tai lyhentää työpäivää niin että voi olla lapsen tukena aamulla ja iltapäivällä tai joku sukulainen auttaa tai palkkaa jonkun lapsen avuksi tai vie hoitoon. Mulla toimi tuo päiväkotihoito ja mummon apu, koska opinnot oli itsellä niin vaiheessa ettei niitä oikein voinut lykätä.

Moks. ja mulla on marraskuussa siis loppuvuodesta syntynyt esikko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Mun mielestä suomalaiset lapset pakotetaan tosi itsenäisiksi liian aikaisin. Ihan aiheesta siis mietit tätä asiaa. Kyllä hän varmaan pärjäisi/selviäisi, mutta olisiko se hänelle paras ratkaisu kuitenkaan.
Ihanaa, joku ymmärtää mitä tarkoitan! :) :flower:

Ehkä kuusivuotias OSAA huolehtia itsensä ja kamppeensa ajoissa bussipysäkille, oikeaan bussiin, liikkua liikenteessä ydinkeskustassa mahdollisesti, ja ehtiä kouluun, mutta pitääkö hänen tehdä niin, jos toinen vaihtoehtokin on olemassa?
 
hmm
Alkuun ihmettelin miksi siirtää koulun alkua kun lapsi kerta tuntuu olevan kaikin puolin koulukypsä, mutta ketjua lukiessani aloin ymmärtämään. Loppupelissä kun kerta vanhemmilla on vapaus valita ja molemmat vanhemmat tykkäävät että olisi parempi antaa lapselle vuosi lisää leikkiaikaa, niin miksei sitten toimisi niin?

Varmaan lapsi pärjäisi koulussa nytkin, mutta ihan yhtä varmasti pärjää myös vaikka aloittaa sen vuoden myöhemmin. Kun on vielä nuo koulumatkat bussillakin edessä, niin oikeastaan ihan turhaa laittaa 6v lasta vielä semmoiseen pyöritykseen jos hänellä kerta on mahdollisuus odotella vielä sen vuoden verran. Ei hän silloinkaan luokkakavereistaan sen enempää eroa ja kun kerta eskarikaveritkaan ei ole tulossa samaan kouluun niin sekin tutun ryhmän hyöty jää pois.

Mä alan kallistusa sille kannalle että jos olisi omasta lapsesta kysymys ja tällä itselläkään ei ole vielä kiirettä koulutielle niin antaisin suosiolla odotella. Suohan se samalla koko perheellekin vuoden vapaampaa aikaa, ilman koulun tuomaa vastuuta. Tarkemmin ajatellen, mitä hyötyä edes olisi laittaa lapsi jo nyt kouluun?
 
Martha
Hyvä että mietit ajoissa näitä asioita. Minusta voisit muutaman ajatuksen vielä uhrata niille ekojen luokkien jälkeisille monille vuosille. Kun itse ajattelen omaa lapsuutta ja kouluaikaa, niin erityisellä lämmöllä muistelen niitä pikkutytön ihastuksia, luokan komeinta poikaa, kouludiscoa, jne.. Uskon, että ihan eri tavalla olisin kokenut nämä asiat, jos olisin aina ollut luokan vanhin, ehkä pitempikin kuin vuotta nuoremmat pojat, ja kehittynyt henkisestikin eri tahdissa kuin muut. Kannattaa miettiä kuinka monesta aikuiselle ehkä merkityksettömästä, mutta lapselle tärkeästä, asiasta tyttö saattaisi jäädä paitsi jos alottaisi koulun eri aikaan kuin ikätoverinsa.

Varmasti kaikkein tärkeintä on lapsen turvallisuus, mutta jos mitään mahdollisuuksia on, niin minusta ainakin kannattaa yrittää järjestellä asiat niin, että lapsuuden ja nuoruuden tärkeät kokemukset eivät jäisi puuttumaan vain sen takia että ei löydy turvallista koulukuljetusta.
 
vieras
oltaisiin katsottu pelkästää lapseni omatoimisuutta ja itsenäisyyttä aamupuuhissa niin hän olisi ollut koulukypsä vasta noin 9vuotiaana. Kyllä se nyt vain on vanhempien tehtävä tukea niissä aamu- ja iltapäivissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martha:
Hyvä että mietit ajoissa näitä asioita. Minusta voisit muutaman ajatuksen vielä uhrata niille ekojen luokkien jälkeisille monille vuosille. Kun itse ajattelen omaa lapsuutta ja kouluaikaa, niin erityisellä lämmöllä muistelen niitä pikkutytön ihastuksia, luokan komeinta poikaa, kouludiscoa, jne.. Uskon, että ihan eri tavalla olisin kokenut nämä asiat, jos olisin aina ollut luokan vanhin, ehkä pitempikin kuin vuotta nuoremmat pojat, ja kehittynyt henkisestikin eri tahdissa kuin muut. Kannattaa miettiä kuinka monesta aikuiselle ehkä merkityksettömästä, mutta lapselle tärkeästä, asiasta tyttö saattaisi jäädä paitsi jos alottaisi koulun eri aikaan kuin ikätoverinsa.

Varmasti kaikkein tärkeintä on lapsen turvallisuus, mutta jos mitään mahdollisuuksia on, niin minusta ainakin kannattaa yrittää järjestellä asiat niin, että lapsuuden ja nuoruuden tärkeät kokemukset eivät jäisi puuttumaan vain sen takia että ei löydy turvallista koulukuljetusta.
Se koulukuljetuskin on vähän semmoinen juttu, että vaikka sitä ongelmaa ei olisikaan, niin silti jäisi kinkkinen kysymys siitä, onko lapselle parempi aloittaa koulu vai odottaa vielä vuosi. Huoleton lapsuus vs. koulu ja aikataulut.

No, onneksi vielä on aikaa miettiä :)

En pysty uskomaan, että ikäero joulukuussa 2003 syntyneen ja 2004 syntyneiden välillä olisi niin suuri ja merkittävä, että tyttö kokisi olevansa henkisesti eri tasolla ja joukon ulkopuolinen jossain vaiheessa. Oma ystäväpiirini ainakin koostui vuosimallia 1974-1978 olevista, ja itse asiassa pidin "välivuoden" peruskoulun jälkeen juuri siksi, että pääsisin lukioon samaan aikaan vuotta nuorempien ystävieni kanssa :D. Tuosta tipusta tuskin tulee luokan pisimpiäkään. Ei, en näe tuota syntymävuotta niin merkityksellisenä asiana.

About parhaan ystäväni tyttö on yläasteella, mennyt kouluun vuotta myöhemmin perhesyiden takia (oleskelivat ulkomailla), ja hienosti menee edelleen. Ei hän ainakaan vielä vihaa äitiään siksi, että on vuoden alemmalla luokalla kuin suurin osa samana vuonna syntyneistä :)
 
Mutta hei, kiitos kaikille mielipiteistä ja erilaisista näkökulmista, tulen pohtimaan tätä asiaa vielä pitkään - niin pitkään kun mahdollista.

Nyt nukkumaan, huomenna reippaana ylös kello 5:45 :|

Hej då :wave:
 
Kieliluokkalaisen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
meneekö sun tyttö johonkin "erikois"kouluun ? ihan vaan uteliaana kysyn :)
Esikoulusta suosittelivat kieliluokkaa keskustassa olevassa koulussa. Mä pähkäilen sen vaihtoehdon ja "tavis"koulun välillä. Lähikouluun en mene, koska siitä ei kenelläkään ole koskaan ollut mitään positiivista sanottavaa, ja siellä on kamalasti kiusaamistakin - ystäväni, joiden lapset ovat ko. koulussa olleet, ovat joko ottamassa tai jo ottaneet lapsensa sieltä pois.
Kovin varmalta vaikutat siitä, että lapsesi tuolle kieliluokalle pääsee. Tosiasia on, että kieliluokalle ei "mennä" eskariopen suosituksesta vaan esim. tuolle englannin kieliluokalle on paljon hakijoita ja siksi luokalle hakeneille järjestetään testit, ja vain osa hakeneista pääsee luokalle. Että ehkä sun kantsis katsoa ensin, pääseekö lapsesi sille luokalle...

Niin ja keskustan iltapäiväkerhossa on ollut myös aamupäiväkerho, jos aamupäivähoidon tarvitsijoita on ollut riittävästi :).

 
diidaa
meillä myös tyttö joulukuussa syntynyt ja eskariporukan nuorin, mutta vanhempien vartissa keskustelin näistä asioista ja ope sanoi, et tyttö pärjää hyvin, on sosiaalinen, huolehtii tavaransa yms. Meillä jäi siis aikaa katsoa kevääseen miten rutiinit alkaa sujua tytöltä, itse olen kotiäitinä vielä eskarin ajan ja sit pitäisi lähteä töihin. Joten älä vielä hermoile tulevaa, ensi syksyyn vielä on aikaa:) lapset kasvaa ja kehittyy
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Mä itse olen loppuvuodesta syntynyt ja vielä keskonen, joten mun kohdalla - kuulema - käytiin kovastikin pohdintoja siitä, olisinko oikeaan aikaan koulukypsä. Kaikissa mahd. testeissä jouduin keskosuuteni takia ennen kouluvuotta käymään ja sieltä oikein suosittelivat äidilleni - oli yh - laittamaan tyttö kouluun. Olin ns. avainlapsi, eli kaulassa roikkui paidan alla kotiavain ja yksin hoidin aikaisin aamulla itseni kouluun kolmen kilsan päähän kävellen. Vastuu oli tottakai kova, mun piti pärjätä ei vain aamusta itsekseni vaan myös iltapäivästä - äiti kotiutui vasta hiukan ennen viittä... Osasin lukea jo neljävuotiaana, kirjoittaa myös, olin jo silloin sosiaalinen ja koulun alkaessa enemmän kuin onnellinen päästessäni oppimaan lisää ja ylläpitämään taitojani. Jos äitini olisi lykännyt kouluunmenemistäni vuodella, niin melkoisen suurella arviolla olisin ollut luokan häirikkö, koska nytkin mun teki tiukkaa odottaa muita milloin oppivat lukemaan, laskemaan yms. - opettajani oli onneksi kaukaa viisas...Mutta - mikäli, ja näin olen ymmärtänyt, tytölläsi on jo hallussa oppimisen taidot ja edellytykset eikä siis ole oikeasti suoranaista estettä hänen koulunkäynnille, niin laita pois kouluun. Eskarin aikana lapsesi kasvaa vielä kovasti erityisesti henkisesti, keväällä on aivan eri tyttö kuin nyt (tiedän sen :)) ja "viimeinen kesä" vasta tekeekin suuria muutoksia tulevan koululaisen kehityksessä. Ei muuta kuin rohkeasti vain kohti koulumaailmaa!

Hyvä kirjoitus!

Sitäpaitsi se on oikeesti aivan totta, kuten täällä jo joku ehti asiasta ilmoittaakin, että loppuvuodesta syntyneillä tytöillä on yleisesti ottaen koulukypsyysvalmiudet hyvinkin hallussa mutta sen sijaan pojilla löytyy runsaasti puutteita.
Ja tämän allekirjoitan täysin :)

 

Yhteistyössä