kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
ap korjaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harmastus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei kahden sektion jälkeen suositella enää alatiesynnytystä?
Sectiossa tulee aina arpi kohtulihakseen ja arpikudos kestää huonommin venytystä kuin tervekudos. Näin ollen katsotaa, että on turvallisempaa äidin ja sikiön kannalta, kun ei edes kokeilla, miten se kohtulihas kestäisi supistusten aikaisen rasituksen.
ihan eri kirjoittaa nyt,,mulla on takana kaksi sektiota.mites sitten jos se synnytys lähteekin käyntiin liian aikasin.neuvolatäti sano että viikolla 38 ois vasta arvio.musta ihan kamalan myöhään.

Sitten se tilanne arvioidaan päivystyksenä ja päätökset tehdään silloin, ja mahdillisesti mennään kiireelliseen synnytykseen. Sectio valmius on aina sairaalassa.
Äh.. siis kiireelliseen sectioon :)

ml
Alkuperäinen kirjoittaja ml:
Alkuperäinen kirjoittaja ml:
Mitä isyukkaverinäytteestä tutkitaan? esikoisellani ei saatu otettua sitä. Mitkä voivat olla syyt?

Kaikilta vastasyntyneiltä otetaan TSH -verinäyte ( seulotaan kilpirauhasen vajaatoimintaa ) napanuorasta sen katkaisun jälkeen. Samoin, jos äiti on veriryhmältään Rh negatiivinen, selvitetään lapsen veriryhmä napanuorasta otettavasta verinäytteestä.

Useissa paikoissa otetaan myös valtimokaasuanalyysi napasuonesta ( napa-astrup ) , sillä selvitetään sikiön synnytykseaikaista hapetustilaa.
Kuopuksellani sydän pysähtyi synnytyksen aikana ja tuota näytettä ei saatu.. voiko hapetustilaa arvioida varmuudella muuten? Nyt lapsi 5-v ja ylivilkas. Joku joskus kysynyt et voisko johtua tuosta?! Synnytys meni "pieleen" kätilön virheestä..
Lastenlääkäri varmasti osaisi tähänkin sanoa paremmin. Jos lapsi saadaan pian elvytettyä ja tehohoitoon, riskit tottakai erilairille häiriöille pienenevät. Astrup voidaan ottaa myös suoraan valtimosta.
Toisaalta mitä tätä nyt enään suree eihän sille enään mitään voi! Suututtaa vaan tuo kätilö... Toiseen synnytykseen mennessä kätilö myönsi paperit luettuaan että edellisellä kerralla tapahtui asioita jotka edellinen kätilö oisi voinut hoitaa toisin niin lopputulos olisi ollut aivan erilainen..

Päärynä
Voidaanko synnytyksen yhteydessä korjata edellisen synnytyksen aiheuttamia haavoja. Mulla repes edellises synnytyksessä paikat aika paljon. Ompelun hoiti joku ekakertalainen harjoittelija, joka ilmeisesti ompeli liian pinnalta tai jotain, koska haava ei mennyt kiinni. Tikit vaan varisi. Nyt on värkki sen näköinen ettei kauheesti kehtaa näytellä ja olo epämiellyttävä.

Tässä ois laskettuaika lähestymässä ja neuvolas käskettiin sanoa synnytyksen yhteydesä voiko sille tehdä mitään vai pitääkö se erikseeen käydä korjauttamassa. Haluan nimittäin kuntoon tuon alapään.

Onko tällaisia tilanteita ollut sinun kohdallasi koskaan?

Kiitos!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Päärynä:
Voidaanko synnytyksen yhteydessä korjata edellisen synnytyksen aiheuttamia haavoja. Mulla repes edellises synnytyksessä paikat aika paljon. Ompelun hoiti joku ekakertalainen harjoittelija, joka ilmeisesti ompeli liian pinnalta tai jotain, koska haava ei mennyt kiinni. Tikit vaan varisi. Nyt on värkki sen näköinen ettei kauheesti kehtaa näytellä ja olo epämiellyttävä.

Tässä ois laskettuaika lähestymässä ja neuvolas käskettiin sanoa synnytyksen yhteydesä voiko sille tehdä mitään vai pitääkö se erikseeen käydä korjauttamassa. Haluan nimittäin kuntoon tuon alapään.

Onko tällaisia tilanteita ollut sinun kohdallasi koskaan?

Kiitos!

Vanhoja haavoja ja arpia ei voi suorilta mennä uudelleen ompelemaan, siitä ei tuu mitään. Haavapinnat täytyy olla tuoreet, kun ne yhteen ompelee. Ehkäpä jotain voidaan korjata, jos esim. tehdään episiotomia, mutta sen näkee varmaan sit siinä yhteydessä..

minä
Kysyä voi myös lapsettomuudesta, endometrioosista, sukupuolitaudeista, raskaudenkeskeytyksistä ym, mitä nyt naistentautipuoleen liittyy :)
eikö tee pahaa, kun näkee ultrakuvasta kun sikiötä kaavitaan kohdusta? näettekö millon sydämenlyönnit lakkaa?
voiko tuollaiseen suhtautua neutraalisti, kun näkee sen konkreettisesti?

vieras
Mikä se joku hapetusarvo on? Olin synnytyksen jälkeen niin vauvan lumoissa, etten tullut kysyneeksi. Muistaakseni kätilö sai hapetusarvoksi 100% ja ettei ole niin hyvään arvoon törmännyt vielä. Vauva oli kuitenkin sellanen sinertävän punertava :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kysyä voi myös lapsettomuudesta, endometrioosista, sukupuolitaudeista, raskaudenkeskeytyksistä ym, mitä nyt naistentautipuoleen liittyy :)
eikö tee pahaa, kun näkee ultrakuvasta kun sikiötä kaavitaan kohdusta? näettekö millon sydämenlyönnit lakkaa?

Ei siinä samalla ultrata, kun imukaavinta tehdään. Jos on tarvetta tilanne tarkistaa, tehdään se ensin ja sit itse kaavinta. Kyllä siihen voi ja pitääkin suhtautua neutraalisti, ainakin se minkä ulos päin näyttää. Varhaisraskaudenkeskeytykset on niin rutiinia gynenpolilla ettei ne enää herätä tunteita.. se on työtä.

ll
Ei käytetty mieheni kanssa muuta ehkäisyä kuin keskeytetty yhdyntä vuosi kausia -Sitten kun mies alkoi päästää sisään-Eka "tärppäsi" kahdella kerralla, toinen kun hormonit saatiin "järjestykseen" (1kk jotain hormoni valmistetta) niin yhdestä kerrasta! Nyt taas mennään keskeytetyllä yhdynnällä-voiko se olla niin että kaikilla ei vuoda yhdynnän aikana siemennestettä?? Vai miten en tullut keskeytetyllä raskaaks,mutta sitten kun päästetään niin heti...

ap
Mikä se joku hapetusarvo on? Olin synnytyksen jälkeen niin vauvan lumoissa, etten tullut kysyneeksi. Muistaakseni kätilö sai hapetusarvoksi 100% ja ettei ole niin hyvään arvoon törmännyt vielä. Vauva oli kuitenkin sellanen sinertävän punertava :)
Nyt puhut ilmeisesti saturaatioarvosta, eli siitä kun vauvan käteen tai jalkapohjaan laitetaan anturi, joka mittaa verestä hapetusarvon ihon läpi. Normaali saturaatioarvo tulisi olla yli 95%.

Ei siinä samalla ultrata, kun imukaavinta tehdään. Jos on tarvetta tilanne tarkistaa, tehdään se ensin ja sit itse kaavinta. Kyllä siihen voi ja pitääkin suhtautua neutraalisti, ainakin se minkä ulos päin näyttää. Varhaisraskaudenkeskeytykset on niin rutiinia gynenpolilla ettei ne enää herätä tunteita.. se on työtä.
mutta myöhäset keskeytykset varmasti herätää...oletko monta myöhästä itse tehnyt työssäsi?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Ei käytetty mieheni kanssa muuta ehkäisyä kuin keskeytetty yhdyntä vuosi kausia -Sitten kun mies alkoi päästää sisään-Eka "tärppäsi" kahdella kerralla, toinen kun hormonit saatiin "järjestykseen" (1kk jotain hormoni valmistetta) niin yhdestä kerrasta! Nyt taas mennään keskeytetyllä yhdynnällä-voiko se olla niin että kaikilla ei vuoda yhdynnän aikana siemennestettä?? Vai miten en tullut keskeytetyllä raskaaks,mutta sitten kun päästetään niin heti...
Vielä muutama :)
Voihan se olla, että lopetatte tarpeeksi ajoissa, mutta kuten varmaan tiedätkin, varmana ehkäisykeinoja sitä ei voi pitää :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :

mutta myöhäset keskeytykset varmasti herätää...oletko monta myöhästä itse tehnyt työssäsi?

Joo, herättää :( Olen niitäkin hoitanut useampia.. Lähinnä surettaa ja vetää hiljaiseksi, kun lasta pakkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja :

Joo, herättää :( Olen niitäkin hoitanut useampia.. Lähinnä surettaa ja vetää hiljaiseksi, kun lasta pakkaa..
varmasti kamalaa kaikin puolin.Mä joudun kohta tähän kun sikiöllä todettiin vaikea kehitysvamma rakenneultrassa ja musta tuntuu jo nyt että sekoan :( en saa edes öisin enää unta.

Ihanaa ap että jaksat meille vastailla! Taisit jo hävitä, mutta laitampa lusikkani valmiiksi soppaan, jos kerran vielä illalla ajattelit palata. :)

1. Olen kuullut että välilihan hierominen öljyllä muutamaa viikkoa ennen synnytystä helpottaisi sen venymistä, onko ihan puppua?

2. Monet ovat kehuneet "synnytysjakkaraa". Millainen se on? Jos siinä synnyttää, eikai lapsi voi pudota lattialle...? :ashamed:

3. Sekä np- että rakenneultran minulle tehneet kätilöt/lääkärit (en muista kumpia) sanoivat, että koska äitini on kaksi ensimmäistä lastaan synnyttänyt kuukauden etuajassa (silloin kutakuinkin samanikänen kun minä nyt), saattaa hyvinkin olla että minulle käy samoin. Onko totta?

4. Tiedän tarkalleen hedelmöittymispäivän (testasin lähes kierron alusta oviksen jälkeiselle viikolle asti ovistesteillä), mutta np-ultrassa vauva oli viikkojaan 5 päivää isompi ja laskettu aika määriteltiin sen mukaan. Kumpaan minun kannattaisi luottaa, omaan tietooni vai ultran laskuihin? Onko vauva saattanut kuroa kiinni myöhästynyttä ovistani?

Näin ensimmäistä odottaessa näitä kysymyksiä kertyy... :ashamed: Kiitos todella jos jaksat vastata!!! :flower: :flower: :flower:

Nyt puhut ilmeisesti saturaatioarvosta, eli siitä kun vauvan käteen tai jalkapohjaan laitetaan anturi, joka mittaa verestä hapetusarvon ihon läpi. Normaali saturaatioarvo tulisi olla yli 95%.
Itse asiassa tavoiteväli on nykyisellään 92-96 %. Ei se liikahapettuminenkaan ole hyvästä.

Yhteistyössä