kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Synnytyksessä ponnistuksen kesto oli 2 h, ja oli kyllä yhtä tuskaa, kun ei kunnolla ponnistuttanut. Teki vaan kipeää ja tuntui että voimat loppuu.
Missään vaiheessa kätilö ei edes puhunut että leikattaisiin välilihaa.

Miksi toisilla leikataan väliliha auki jo 30 min jälkeen tai käytetään imukuppia jos voimat on loppua?

Olen ihan tyytyväinen, että näitä kumpaakaan toimenpidettä ei tehty, mutta ihmettelen vaan...
Episiotomian tarve arvioidaan aina synnytys kohtaisesti. Samoin tarpeen mukaan voidaan laittaa supistuksia tehostavaa lääkettä, jos näyttää että supistusten väli pitenee tai voima vähenee. Sydänääniä seurataan toki myös ja niiden muutoksiin reagoidaan esim. autetaan imukupilla, jos katsotaan, että synnytys voidaan ja pitää päättää nopeasti. Äidin voimien loppuminen voi myös olla syynä imukupin tekoon. 2 h on pitkä aika, vaikka tokihan se koko aika ei ole aktiivista ponnistamista, mutta siinä rajoilla, että jotenkin synnytys tulisi saattaa päätökseen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maikku:
Tämmönen tuli mieleen: Toka lapsi syntyi hätäsektiolla ja leikkauksen jälkeen sanottiin, että kohdun istminen osa (tms) on ohut, ei suositella raskauksia enempää. Eli, jos tulen raskaaksi pitääkö raskaus silloin keskeyttää vai voiko lapsi sekä äiti selvitä hengissä? Pelkään tuota raskautumista, kun on pillereistä huolimatta kaksi lasta tullut.
Näissä tapauksissa luottaisin siihen leikkaavaan lääkäriin, joka on nähnyt sen kohdun tilan. Jos uudelleen raskaaksi tulet, tulee yhdessä lääkärin kanssa tarkasti pohtia vaihtoehdot. Todella tarkastihan mahdollista raskautta ja sen etenemistä/supistuksia tulisi sitten seurata.. Kerran opiskeluaikaan tehtiin hätäsectio, jonka jälkeen lääkäri kertoi, että vauvan käsi ja olkapää oli ollut läpi kohdunseinämästä vatsaontelon puolella :/

ap
Alkuperäinen kirjoittaja elvini:
onko synnytys nopeampi jos vauva kiinnittynyt jo??
Ensisynnyttäjällä vauva monesti kiinnittyy jo ennen synnytyksen alkua, uudelleen synnyttäjällä monasti vasta synnytyksen aikana. Ei se varsinaiseti vaikuta synnytyksen kestoon.

Kuinka monta senttiä kohtu supistuu navan alle, jotta se on lopullisessa koossaan?
Itse synnytin perjantaina ja kohtu oli 4cm navan alapuolella ja kuulemma älyttömän nopeaa supistunut, joten siittä tuli myöskin mieleen kuinka paljon se normaalisti supistuu 2päivässä?

Lisäksi 2pv:n ikäisellä lapsella Bilirubiini arvot oli 152, eli vähän kohollaan, paljon tuon ikäisellä lapsella arvo on ettei se ole kohollaan?

Niin ja onko normaalia että mulla jälkivuoto on lähes loppunut, verta tulee hyvin vähän eikä siteeseen välttämättä tule moneen tuntiin verta laisinkaan.

Kiitos :flower:

Maikku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämmönen tuli mieleen: Toka lapsi syntyi hätäsektiolla ja leikkauksen jälkeen sanottiin, että kohdun istminen osa (tms) on ohut, ei suositella raskauksia enempää. Eli, jos tulen raskaaksi pitääkö raskaus silloin keskeyttää vai voiko lapsi sekä äiti selvitä hengissä? Pelkään tuota raskautumista, kun on pillereistä huolimatta kaksi lasta tullut.
Näissä tapauksissa luottaisin siihen leikkaavaan lääkäriin, joka on nähnyt sen kohdun tilan. Jos uudelleen raskaaksi tulet, tulee yhdessä lääkärin kanssa tarkasti pohtia vaihtoehdot. Todella tarkastihan mahdollista raskautta ja sen etenemistä/supistuksia tulisi sitten seurata.. Kerran opiskeluaikaan tehtiin hätäsectio, jonka jälkeen lääkäri kertoi, että vauvan käsi ja olkapää oli ollut läpi kohdunseinämästä vatsaontelon puolella :/

Kiitos vastauksesta. Voiko se kalvo vahvistua ajan myötä?

jäänyt hämäämään
mulla synnytys meni itseasiassa paljon helpommin ja paremmin kuin odotin. Käynnistys ke, jolloin alkoi lapsiveden meno (valui vähitellen), ke-to yönä kohdunkaulan lyhenemistä, miten se nyt sanotaan, mikä ekasynnyttäjillä pitää tapahtua, to-iltana saliin. Halusin pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman kipulääkkeitä, mutta salissa olin ollut vasta vajaan tunnin kun supparit tuntui TODELLA pahoilta. Olin varautunut siihen, että sattuu enkä ollut osannut pelätä kipua ja mietinkin, että jos tämä on 2-3 cm kohdalla tällaista, niin mitäs sitten myöhemmin. Ihan hirveitä supistuksia, vääntäydyin kiemuralle ja puristin täysin sängyn päätyä, kun sattui HELVETISTI. Kiroilla ei tarvinnut. Kätilöni oli ihana ihminen, joka osasi lukea ajatuksiani ja toimi ennen kuin ehdin sanoa edes mitään. Sain kaksi kertaa epiduraalin (tai siis annoksen lisäys n. 3 t päästä ekasta). Välillä tartti nousta kontilleen, kun vauvan sydänäänet laski. N. 6 tuntia saliin menosta kyselin, että missäs mennään, joko kohta päästään toimiin. Kätilö sanoi, että kyllä varmaan voisi ruveta jo ponnistelemaan. Tuo oli aina kohta, kun mietin, että tietääköhän se nyt missä mennään. Epiduraalin takia oksentelin voimakkaasti ja ponnistusvaihe pitkittyi ad 1 t 16 minuuttiin. Ponnistusvaiheessa en tuntenut mitään, edes supistuksia ja jäi hämäämään, kun kätilö ei neuvonut, että missä vaiheessa supistus tulee, että ponnistaisin oikealla kohdalla. Näin olen kuullut, että pitäisi tehdä. Ilman imukuppia pieni kuitenkin saatiin ulos. Kysymyksinä tullut jälkikäteen mieleen

a) aiheuttaako käynnistys (Cytotecilla) suuremmat supistuskivut, vai olenko tosiaan noin heikko? (ilokaasusta ei ollut apua, oksetti vain enemmän)

b)olisiko kätilön todellakin kuulunut neuvoa missä kohdin ponnistaa ja

c) voiko kätilö käskeä ponnistamaan ennen kuin on tarve

d) Entä merkitäänkö sairauskertomukseen, tai johonkin hoitosuunn. ylös, että mihin aikaan minkäkin verran avautunut? Uteliaisuuttani vain tekisi mieli katsoa tietojani.

Kätilö kävi juttelemassa os:lla kanssani, mutta eipä ole jäänyt mitään mieleen.

minime
Hei! Synnytin kaksi vuotta sitten esikoiseni. Menetin synnytyksessä yli litran verta ja kätilö sanoi että seuraavan raskuden alussa minun täytyy neuvolassa mainita kohdunpohjanlaskeumasta. Liittyykö tuo runsas verenvuoto ja kohdunpohjanlaskeuma toisiinsa? Ja miten tuo laskeuma vaikuttaa seuraavaan raskauteen? Toinen lapsi on siis yrityksessä. kiitos jo vielä vastailet!:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Kuinka monta senttiä kohtu supistuu navan alle, jotta se on lopullisessa koossaan?
Itse synnytin perjantaina ja kohtu oli 4cm navan alapuolella ja kuulemma älyttömän nopeaa supistunut, joten siittä tuli myöskin mieleen kuinka paljon se normaalisti supistuu 2päivässä?

Lisäksi 2pv:n ikäisellä lapsella Bilirubiini arvot oli 152, eli vähän kohollaan, paljon tuon ikäisellä lapsella arvo on ettei se ole kohollaan?

Niin ja onko normaalia että mulla jälkivuoto on lähes loppunut, verta tulee hyvin vähän eikä siteeseen välttämättä tule moneen tuntiin verta laisinkaan.

Kiitos :flower:
Lupullisessa koossaan kohtu on supistunut häpylyyn alle, eikä siis ole tunnettavissa paitsi tokihan gynekologi sen tuntee kun gyn.tutkimuksen tekee. Heti synnytyksen jälkeen ja muutaman lähipäivän aikana kohtu tavallisesti supistuu juurikin nuin, muutamia senttejä navan alle.

Vauvan bilirubiiniarvoja verrataan lapsen ikään ja sen mukaan katsotaan onko kohollaa ja minkä verran. Siihen on olemassa taulukot. Kovasti kellastuneet lapset ovat uneliaita ja laiskoja syömään. Tiheät imetykset auttavat bilirubiinin poistumista. Joskus avuksi tarvitaa sinivalohoitoa.

Jälkivuotokin vaihtelee. Ensin se on selvästi veristä, mutta muuttuu pian limaisemmaksi ja rusehtavaksi. Määrä voi vaihdella, mutta niukempaa kohti pitäisi mennä koko ajan. Tilapäisesti esim. liikunnan lisääntyessä vuoto voi runsastua jonkin verran.

Onnea uunituoreesta vauvasta =)

ap
millä viikoilla istukka yleensä alkaa kalkkeutumaan?? minulla oli kalkkeutumaa 35+3. ensimmäisen synnytyksen yhteydessä ei maininnut kalkkeutumisesta mitään,syntyi 39+3
Kalkkeutuminen on merkki siitä, että istukka alkaa vanheta. Kaikilla se ei ehdi kalkeutua lainkaan. Yliaikaisilla on monesti jonkin verran kalkkeutunut, myös tupakointi voi aiheuttaa kalkkeutumista.

ap

Kiitos vastauksesta. Voiko se kalvo vahvistua ajan myötä?
En osaa sanoa voiko ja minkä verran..

Puppis
Siitä kätilöopiskelusta ja keskeytyksistä... Olen ottanut selvää, että opiskelijalla on mahdollisuus kieltäytyä omantunnonvastaisista toimenpiteistä. Tämä ei varmaankaan ole yleistä eikä edes hyväksyttävää vaan kaikki jotka näin tekevät saavat varmaan huudot päällensä muulta henkilökunnalta. Kyllä se abortti taitaa siitä päätellen olla kaikille aika tunteita herättävä toimenpide. Itselläni on kaksi vastavalmistunutta kätilöystävää, jotka ovat suorittaneet opiskelunsa ilman keskeytysten tekemistä. Helpolla eivät päässet ja toki joutuivat sivusta seuraamaan. Siihen olen itsekin kyllä valmis. Itselläni on niin suuri kutsumus kätilötyöhön, että olisi erittäin sääli heittää opiskelupaikka ja unelma-ammatti menemään tämän asian takia. Koen etteivät keskeytykset ole ollenkaan kätilötyön pääasia. Suomessa tulisi ottaa asia keskusteluun hoitohenkilökunnan kannalta ja todellakin suoda vapaus olla suorittamatta omaatuntoa ja ihmisarvoa loukkaavia toimenpiteitä kuten joissakin muissa maissa jo tehdäänkin. Luuletko, että minun kaltaiselleni olisi kuitenkin paikka kätilöiden joukossa? Olisiko kätilöiden ammattikunta sen verran suvaitseva?

vieras
Puppis: en todella voi ymmärtää, ettet antaisi keskeyttää raskautta, jolla on niin vakavat rakenneviat, ettei elinpäiviä voi luvata yhtään. Itse jouduin tekemään raskaan päätöksen ja synnyttämään sikiön rv 24 (siis synnytin, synnytyssalissahan halusit työskentelemään?). Ajatusmaailmasi kaipaa päivitystä, yhtään lisää ahdistusta ja syyllisyyttä ei äiti tuossa tilanteessa varmasti kaipaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja jäänyt hämäämään:
mulla synnytys meni itseasiassa paljon helpommin ja paremmin kuin odotin. Käynnistys ke, jolloin alkoi lapsiveden meno (valui vähitellen), ke-to yönä kohdunkaulan lyhenemistä, miten se nyt sanotaan, mikä ekasynnyttäjillä pitää tapahtua, to-iltana saliin. Halusin pärjätä mahdollisimman pitkälle ilman kipulääkkeitä, mutta salissa olin ollut vasta vajaan tunnin kun supparit tuntui TODELLA pahoilta. Olin varautunut siihen, että sattuu enkä ollut osannut pelätä kipua ja mietinkin, että jos tämä on 2-3 cm kohdalla tällaista, niin mitäs sitten myöhemmin. Ihan hirveitä supistuksia, vääntäydyin kiemuralle ja puristin täysin sängyn päätyä, kun sattui HELVETISTI. Kiroilla ei tarvinnut. Kätilöni oli ihana ihminen, joka osasi lukea ajatuksiani ja toimi ennen kuin ehdin sanoa edes mitään. Sain kaksi kertaa epiduraalin (tai siis annoksen lisäys n. 3 t päästä ekasta). Välillä tartti nousta kontilleen, kun vauvan sydänäänet laski. N. 6 tuntia saliin menosta kyselin, että missäs mennään, joko kohta päästään toimiin. Kätilö sanoi, että kyllä varmaan voisi ruveta jo ponnistelemaan. Tuo oli aina kohta, kun mietin, että tietääköhän se nyt missä mennään. Epiduraalin takia oksentelin voimakkaasti ja ponnistusvaihe pitkittyi ad 1 t 16 minuuttiin. Ponnistusvaiheessa en tuntenut mitään, edes supistuksia ja jäi hämäämään, kun kätilö ei neuvonut, että missä vaiheessa supistus tulee, että ponnistaisin oikealla kohdalla. Näin olen kuullut, että pitäisi tehdä. Ilman imukuppia pieni kuitenkin saatiin ulos. Kysymyksinä tullut jälkikäteen mieleen

a) aiheuttaako käynnistys (Cytotecilla) suuremmat supistuskivut, vai olenko tosiaan noin heikko? (ilokaasusta ei ollut apua, oksetti vain enemmän)

b)olisiko kätilön todellakin kuulunut neuvoa missä kohdin ponnistaa ja

c) voiko kätilö käskeä ponnistamaan ennen kuin on tarve

d) Entä merkitäänkö sairauskertomukseen, tai johonkin hoitosuunn. ylös, että mihin aikaan minkäkin verran avautunut? Uteliaisuuttani vain tekisi mieli katsoa tietojani.

Kätilö kävi juttelemassa os:lla kanssani, mutta eipä ole jäänyt mitään mieleen.
Monet, joilla on kokemusta kummastakin, sanovat, että käynnistetty synnytys on kivuliaanpi kuin sponttaanista alkanut. Cytotec saa joskus aikaan nopean synnytyksen ja mitä nopeampi, sitänopeamminhan kudokset joutuvat venymään. Voi osaltaan selittää kipua. Ja se kipukynnys ja kipukokemus vaihtelee.

Aktiivinen ponnistaminen tulisi aloittta siinä vaiheessa, kun kohdunsuu on täysin auki, lapsi laskeutunut synnytyskanavassa ja tarjoutuvaosa painaa välilihaa. Jos ponnistamisen aloittaa "täysillä", kun lapsi on vielä korkealla, saatta olla, että synnyttäjän voimat loppuvat kesken ja herkemmin täytyy turvata imukuppiin. Kätilö kuuntelee synnyttäjää, milloin tätä supistaa ja ohjaa ponnistamaan. Tarvittaessa voidaan laittaa supistuksia lisäävää lääkettä, jos supistukset ovat heikkoja.

jokaisesta synnytyksestä ja sen etenemisestä täytetään synnytyskertomus, josta on mahdollisuus saada itselle jäljennös.

Mamma06
Vieläkö nettikätilö on paikalla...

Paljon olen miettinyt tällaista asiaa, mulle laitettiin oksitosiinitippa, kun kätilön mielestä hommaan piti saada vauhtia ( 3 cm kohdalla). Omat spistukset oli kuitenkin jo silloin tosi kipeitä ja tipan laiton jälkeen supistuksia alkoi tulemaan tauotta, siis ihan ilman taukoa, pikkuisen aina helpotti, mutta sitten alkoi taas uusi supistus. "Mittarin" mukaan supistus laski välillä 80:een mutta lähti siitä heti nousemaan 120:een. Yhtään en siis ehtinyt levätä välillä. Laitettiinko mulle oksitosiinia liikaa vai onko tarkoitus että supistuksia tulee tauotta tipan laiton jälkeen? Paljonko oksitosiinia yleensä alkuun laitetaan?

millä viikoilla istukka yleensä alkaa kalkkeutumaan?? minulla oli kalkkeutumaa 35+3. ensimmäisen synnytyksen yhteydessä ei maininnut kalkkeutumisesta mitään,syntyi 39+3
Kalkkeutuminen on merkki siitä, että istukka alkaa vanheta. Kaikilla se ei ehdi kalkeutua lainkaan. Yliaikaisilla on monesti jonkin verran kalkkeutunut, myös tupakointi voi aiheuttaa kalkkeutumista.

vanheneeeko se sitten nopeastikkin vai kestääkö se pitkäänkin, että pärjääkö vauva sitten vanhenevalla istukalla...
kiitos vastauksesta!!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Puppis:
Siitä kätilöopiskelusta ja keskeytyksistä... Olen ottanut selvää, että opiskelijalla on mahdollisuus kieltäytyä omantunnonvastaisista toimenpiteistä. Tämä ei varmaankaan ole yleistä eikä edes hyväksyttävää vaan kaikki jotka näin tekevät saavat varmaan huudot päällensä muulta henkilökunnalta. Kyllä se abortti taitaa siitä päätellen olla kaikille aika tunteita herättävä toimenpide. Itselläni on kaksi vastavalmistunutta kätilöystävää, jotka ovat suorittaneet opiskelunsa ilman keskeytysten tekemistä. Helpolla eivät päässet ja toki joutuivat sivusta seuraamaan. Siihen olen itsekin kyllä valmis. Itselläni on niin suuri kutsumus kätilötyöhön, että olisi erittäin sääli heittää opiskelupaikka ja unelma-ammatti menemään tämän asian takia. Koen etteivät keskeytykset ole ollenkaan kätilötyön pääasia. Suomessa tulisi ottaa asia keskusteluun hoitohenkilökunnan kannalta ja todellakin suoda vapaus olla suorittamatta omaatuntoa ja ihmisarvoa loukkaavia toimenpiteitä kuten joissakin muissa maissa jo tehdäänkin. Luuletko, että minun kaltaiselleni olisi kuitenkin paikka kätilöiden joukossa? Olisiko kätilöiden ammattikunta sen verran suvaitseva?
Varmasti sinullekin, jos kerta kavereillesikin =)

äiti04
Kuvataanko ja tutkitaanko lantion mitat synnytystapa arvioinnissa rv37 jos edellinen synnytys hätäsektio? Mitä muuta siellä tutkitaan? Varsinkin kun toivoisi ehkä itse sektioo.
Synnytyspelko kova ja pelottaa sektiokin vaikka sen jo kerran kokenut.

Kiitos vastauksista!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma06:
Vieläkö nettikätilö on paikalla...

Paljon olen miettinyt tällaista asiaa, mulle laitettiin oksitosiinitippa, kun kätilön mielestä hommaan piti saada vauhtia ( 3 cm kohdalla). Omat spistukset oli kuitenkin jo silloin tosi kipeitä ja tipan laiton jälkeen supistuksia alkoi tulemaan tauotta, siis ihan ilman taukoa, pikkuisen aina helpotti, mutta sitten alkoi taas uusi supistus. "Mittarin" mukaan supistus laski välillä 80:een mutta lähti siitä heti nousemaan 120:een. Yhtään en siis ehtinyt levätä välillä. Laitettiinko mulle oksitosiinia liikaa vai onko tarkoitus että supistuksia tulee tauotta tipan laiton jälkeen? Paljonko oksitosiinia yleensä alkuun laitetaan?
Näissä epäselvissä ja mieltä vaivaavissa tapauksissa kannattaa aina ottaa yhteyttä sinne hoitaneeseen yksikköön :)
Käyrälle kun piirtyy supistus, siitä näkee tarkasti sen keston ja supistusten välin. Jotta supistuksen voimakkuus selviäisi tarkasti, tulisi kohtuun asentaa erillinen anturi sitä mittaamaan. Itse en ole koskaan siihen törmännyt, voi olla, että muualla onkin käytössä.. Lukema käyrällä toki nousee kun supistaa, mutta todellista voimakkuutta se ei kerro.

Jos synnytys käynnistetään tipalla siihen on omat ohjeensa millä annostuksella aloitetaan ja miten annosta lisätään. Maltillisesti lisätään vauhdittamaan omia supistuksia ja ponnistusvaiheessa voidaan sit laittaa vähän reilummim, jos tarve vaatii.

se jota jäi hämäämään
Monet, joilla on kokemusta kummastakin, sanovat, että käynnistetty synnytys on kivuliaanpi kuin sponttaanista alkanut. Cytotec saa joskus aikaan nopean synnytyksen ja mitä nopeampi, sitänopeamminhan kudokset joutuvat venymään. Voi osaltaan selittää kipua. Ja se kipukynnys ja kipukokemus vaihtelee.

Aktiivinen ponnistaminen tulisi aloittta siinä vaiheessa, kun kohdunsuu on täysin auki, lapsi laskeutunut synnytyskanavassa ja tarjoutuvaosa painaa välilihaa. Jos ponnistamisen aloittaa "täysillä", kun lapsi on vielä korkealla, saatta olla, että synnyttäjän voimat loppuvat kesken ja herkemmin täytyy turvata imukuppiin. Kätilö kuuntelee synnyttäjää, milloin tätä supistaa ja ohjaa ponnistamaan. Tarvittaessa voidaan laittaa supistuksia lisäävää lääkettä, jos supistukset ovat heikkoja.

jokaisesta synnytyksestä ja sen etenemisestä täytetään synnytyskertomus, josta on mahdollisuus saada itselle jäljennös.
En tiedä oliko kovi nopea synnytys, klo 220.00 saliin (2 cm auki) ja 7.26 lapsi sylissä. Oksitosiinilla vauhditettiin. Supistuksien huipuista tms. en tiedä, kun ei niistä puhuttu.

Niin, tuon kivun arvioiminen tosi vaikeaa, mutta kun ei nyt tiedä "normaalista" synnytyksestä, niin pelkään synnyttää toista kertaa, jos puudutuksien saaminen ei onnistukaan yhtä nopeasti kuin ko. synnytyksessä sain (siis narkkari paikalla het).

Mutta siis sano nyt, että jos on ammattitaitoinen kätilö, niin ei kait se voi liian aikaisin käske ponnistelemaan?? Jos se ponnistusvaiheen pitkittyminenkin johtui sitten siitä, että aloitettiin ponnistelu liian aikaisin. Kerrotaanko synnyttäjille yleensä noista supistuksien määristä ja "tasoista", kun monet puhuvat, että meni 80:sta 120:een jne. Mulle ei puhuttu supistuksista mitään synnytyksen aikana, ei huipuista tai laskuista. Monilla on ne laitteiden hälärit ollut päälläkin ja nähnyt itse niistä jotain, mutta mulle ei näytetty enkä tajunnut pyytää, kun en tiennyt sen olevan mahdollista ja väsyttikin niin ettei tullut mieleen.

Ja kun en kerta mitään ponnistamisen tarvetta tuntenut sen puudutuksen takia, niin olisi siis ilmeisesti tarvinnut kunnon ohjausta siihen.

Synnytyskertomuksesta sai kopion, mutta siis onko koneella jotain dataa, mistä voi pyytää kopiot? Koko ajan ainakin nakutti siihen koneelle jotain.

ap

vanheneeeko se sitten nopeastikkin vai kestääkö se pitkäänkin, että pärjääkö vauva sitten vanhenevalla istukalla...
kiitos vastauksesta!!
Sikiön vointia, istukan tilaa ja napanuoravirtauksia voidaan seurata ultralla ja tarvittaessa asiaan puututaan käynnistämällä synnytys, jos näyttää, että sikiö ei kasva tarpeeksi.

vieras
Jos on sp-herpes aktiivisena kun synnytys käynnistyy, miten toimitaan? Neuvolalääkäri ei viimeksi katsonut aiheelliseksi määrätä estolääkitystä ja kävi niin että rakkula oli täpärästi parantunut kun vedet meni.

Katetroiko lääkäri pissan pois pyydettäessä ennen ponnistusvaihetta? Pelkäsin viimeksi että lapsi tulee pönttöön enkä saanut pissattua.

kiitos vastauksesta!!
Sikiön vointia, istukan tilaa ja napanuoravirtauksia voidaan seurata ultralla ja tarvittaessa asiaan puututaan käynnistämällä synnytys, jos näyttää, että sikiö ei kasva tarpeeksi.

no kaipa ne sitten neuvolassa pitää asiata huolen kun siitä tietävät....

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Kuvataanko ja tutkitaanko lantion mitat synnytystapa arvioinnissa rv37 jos edellinen synnytys hätäsektio? Mitä muuta siellä tutkitaan? Varsinkin kun toivoisi ehkä itse sektioo.
Synnytyspelko kova ja pelottaa sektiokin vaikka sen jo kerran kokenut.

Kiitos vastauksista!
Riippuu varmasti siitäkin, mikä oli syynä hätäsectioon. Siellä tod.näk. tullaan käymään läpi edellistä synnytystä jossain määrin, ultrataan vauva, tehdään painoarvio, katsotaan mahdollisesti napavirtauksia. Käydään läpi vaihtoehdot ja toki saat sanoa oman mielipiteesi asiaan. Suunniteltu sectio on kuitenkin paljon hallitumpi kuin kiireellinen saatikka hätäsectio. tsemppiä!

Yhteistyössä