kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Onko sektio synnytys? :attn: :attn:
millä tavalla olet synnyttänyt itse?
Alakautta kaks kertaa. Miten se nyt tähän liittyy?
en tiedä liittyykö?
tuli mieleeni kun kysyt sektiosta, että miten itse olet synnyttänyt.
Ihan vaan sen vuoksi, kun siitä joka perkeleen päivä täällä tapellaan :)

vieras
en tiedä liittyykö?
että miksi haluat tietää onko sektio synnytys?

weballergy
en tiedä liittyykö?
että miksi haluat tietää onko sektio synnytys?
Vastasin jo tossa ylempänä.

vieras nolona
Nyt tulee nolo kysymys,mutta kuitenkin minulla ajankohtainen.Eli synnytin pari vuotta sitten isokokoisen vauvan ja minulle tehtiin se välilihan leikkaus(joku tuollainen) ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa muuten kuin menkkojen aikaan pitää pitää kahta pitkää sidettä kun vuodan "peräaukon" kohdalta eli kaikki mitä tulee ulos niin tulee tavallaan takapuoleen(tai valuu tms) eli voiko se johtua siitä että leikattu tuota alaosastoa niin sinne on jäänyt ompelussa pieni rako joka on tietenkin lähempänä takapuolta ja sieltä tulee sitä verta.
Tämä on tosi juttu eikä ole porvoosta...olen meinaa joutunut lähteä pois työstäkin kesken kun oli housut veressä takapuolesta eli ei siitä kohtasta jossa olen tottunut sidettä pitämään. Ennen pidin yhtä sidettä ja se riitti vallan mainiosti,mutta nyt kaksi ultra+++ sidettä rittää juuri ja juuri.
Kiitoksia etukäteen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Ihanaa ap että jaksat meille vastailla! Taisit jo hävitä, mutta laitampa lusikkani valmiiksi soppaan, jos kerran vielä illalla ajattelit palata. :)

1. Olen kuullut että välilihan hierominen öljyllä muutamaa viikkoa ennen synnytystä helpottaisi sen venymistä, onko ihan puppua?

2. Monet ovat kehuneet "synnytysjakkaraa". Millainen se on? Jos siinä synnyttää, eikai lapsi voi pudota lattialle...? :ashamed:

3. Sekä np- että rakenneultran minulle tehneet kätilöt/lääkärit (en muista kumpia) sanoivat, että koska äitini on kaksi ensimmäistä lastaan synnyttänyt kuukauden etuajassa (silloin kutakuinkin samanikänen kun minä nyt), saattaa hyvinkin olla että minulle käy samoin. Onko totta?

4. Tiedän tarkalleen hedelmöittymispäivän (testasin lähes kierron alusta oviksen jälkeiselle viikolle asti ovistesteillä), mutta np-ultrassa vauva oli viikkojaan 5 päivää isompi ja laskettu aika määriteltiin sen mukaan. Kumpaan minun kannattaisi luottaa, omaan tietooni vai ultran laskuihin? Onko vauva saattanut kuroa kiinni myöhästynyttä ovistani?

Näin ensimmäistä odottaessa näitä kysymyksiä kertyy... :ashamed: Kiitos todella jos jaksat vastata!!! :flower: :flower: :flower:

Ei siitä öljyllä hieromisesta ainakaan haittaa ole! Kyllähän se öljy pehmittää kudoksia. Jossain aikaisemmin sanoinkin, että välilihan hautominen lämpimillä kääreillä synnytyksen loppuvaiheesssa, auttaa myös kudoksia venymään.

Jakkaran kuvan joku ystävällinen olikin jo laittanut. Se tosiaan on tuollainen puujakkara, johon synnyttäjä siirtyy viimemetreillä ennen kuin vauva syntyy. Isä tai tukihenkilö on monesti omalla tuolillaan synnyttäjän takana ja tukee sieltä, synnyttäjä voi siis nojata häneen. Ei se vauva putoa, kun kätilö on kontillaan tukemassa ja ottamassa vastaan :)

Jokainen synnytys ja raskaus on tietysti oma lukunsa, synnytysajankohtaan vaikuttaa myös raskauden kulku ja mahdolliset komplikaatiot.. voihan se taipumus synnyttää ennenaikaisesti jopa kulkea suvussakin..

Ovulaatiotestit mittaavat LH-hormonin erityksen piikkiä kuukautiskierrossa. Kun testi on plussaa, munasolu irtoaa lähipäivinä. Munasolu elää hedelmöittymiskykyisenä n. vuorokauden, siittiöt 3-5 vuorokauteen jopa ylikin. Nykyisin tavallisimmin juuri niskapoimu-ultrassa määritellään tarkka laskettuaika, jonka mukaan jatkossa siis raskauviikot lasketaan, vaikka siinä muutaman päivän heitto olisikin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja dg:
mitä tarkoittaa vaginismi?tuleeko usein vastaan tällaista diagnoosia?
mistä muusta se voi johtua kun seksuaalisesta hyväksikäytöstä?
Sehän tarkoittaa emättimen lihasten supistelua/supistumista tahdosta riippumatta. Joskus on tullut vastaan tämäkin. ainahan sitä ei kaiketi edes tiedetä, mistä johtuu; kipu on yksi syy ja se kivun jännittäminen/odottaminen pahentaa/laukaisee tilan.. varmasti kaikenkaikkiaan hyvinkin hankala vaiva..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras nolona:
Nyt tulee nolo kysymys,mutta kuitenkin minulla ajankohtainen.Eli synnytin pari vuotta sitten isokokoisen vauvan ja minulle tehtiin se välilihan leikkaus(joku tuollainen) ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa muuten kuin menkkojen aikaan pitää pitää kahta pitkää sidettä kun vuodan "peräaukon" kohdalta eli kaikki mitä tulee ulos niin tulee tavallaan takapuoleen(tai valuu tms) eli voiko se johtua siitä että leikattu tuota alaosastoa niin sinne on jäänyt ompelussa pieni rako joka on tietenkin lähempänä takapuolta ja sieltä tulee sitä verta.
Tämä on tosi juttu eikä ole porvoosta...olen meinaa joutunut lähteä pois työstäkin kesken kun oli housut veressä takapuolesta eli ei siitä kohtasta jossa olen tottunut sidettä pitämään. Ennen pidin yhtä sidettä ja se riitti vallan mainiosti,mutta nyt kaksi ultra+++ sidettä rittää juuri ja juuri.
Kiitoksia etukäteen.
Sinun kannattaa ehdottomasti mennä erikoislääkärin vastaanotolle asian kanssa, jos todellakin on niin, että kuukautisvuotoa tulee peräaukosta.. Harvinaista, mutta mahdollista on, että peräaukon ja emättimen välillä on ns. fisteli eli aukko/käytävä. Näinhän ei tietenkään jo hygienian ja bakteerien kannalta saisi olla. Repesitkö sitten episiotomian lisäksi peräaukkoon päin? Onko suolen toiminnassa ollut ongelmia synnytyksen jälkeen? Nyt nolous nurkkaan ja rohkeasti ongelman kanssa lääkäriin, ensin menisin gynekologille, joka sit tarvittaessa voi ohjata eteen päin kirurgille.

vieras nolona
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia etukäteen.
Sinun kannattaa ehdottomasti mennä erikoislääkärin vastaanotolle asian kanssa, jos todellakin on niin, että kuukautisvuotoa tulee peräaukosta.. Harvinaista, mutta mahdollista on, että peräaukon ja emättimen välillä on ns. fisteli eli aukko/käytävä. Näinhän ei tietenkään jo hygienian ja bakteerien kannalta saisi olla. Repesitkö sitten episiotomian lisäksi peräaukkoon päin? Onko suolen toiminnassa ollut ongelmia synnytyksen jälkeen? Nyt nolous nurkkaan ja rohkeasti ongelman kanssa lääkäriin, ensin menisin gynekologille, joka sit tarvittaessa voi ohjata eteen päin kirurgille.

Se ei tule peräaukosta vaan tulee jostakin :) sieltä päin ja se tuntuu että "valuu"takapuoleen vaikea selittää. en revennyt synnytyksessä vaan se teki sen episiotomian koska lapsi oli yli 4 kg...muuten ei ole ollut ongelmia. heti pystyin istumaan ja ei ollut yhtään kipeä tms.eikä ole vieläkään muuta vaivaa kuin tuo että tuntuu että takapuoli vuotaa eikä se mistä sen pitäisi vuotaa....vaikea selittää

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:
kertooko kätilö vauvan sukupuolen ellei ole aivan varma? siis ainahan voi sanoa että veikkaa mutta sanoko että AIVAN VARMA jos ei oikeesti ole..toivottavasti tajusit mitä ajan takaa
Kyllä sitä "varmaa" tietoa pyritään välttämään ja monesti sanotaan juuri, että näyttää tytöltä/pojalta. Monesti toki kokenut ultraaja hyvillä laitteilla ja sopivilla viikoilla ( ei liian aikaisin ) näkee aika selvästi kumpi on, jos vauva juuri sopivassa asennossa on :) Pojan kivekset erottuu pompuloina, jotka tyttövauvalta siis ultrassaa puuttuvat. Joku osaa jopa katsoa virtsarakon sijainnin mukaan kumpi on, pojalla se oli muistaakseni pikkasen ylempänä. Sit jos poika sattuu vaikka juuri pissaamaan, kun alakertaa ultrataan, erottuu sukupuoli aika selvästi.

mulla kätilö sanoi että on varma sukupuolesta..kuva löytyy profiilista tosin täällä näyttää aika pimeältä..mutta jos viitsit kattoo ja antaa oman arvauksen mikäli siintä selvää saa..se on otettu alakautta

kuva otettu viikolla 20+4

ap
Kiitoksia etukäteen.

Se ei tule peräaukosta vaan tulee jostakin :) sieltä päin ja se tuntuu että "valuu"takapuoleen vaikea selittää. en revennyt synnytyksessä vaan se teki sen episiotomian koska lapsi oli yli 4 kg...muuten ei ole ollut ongelmia. heti pystyin istumaan ja ei ollut yhtään kipeä tms.eikä ole vieläkään muuta vaivaa kuin tuo että tuntuu että takapuoli vuotaa eikä se mistä sen pitäisi vuotaa....vaikea selittää
Hmm.. jos muita repeämiä ei tullut, ei episiotomian pitäisi tuollaista aiheuttaa.. Sanottiinko jälkitarkastuksessa mitään, siellähän lääkäri kyllä katsoo emättimen ja välilihan alueen. Voiko olla, että kuukautisvuoto on synnytyksen jälkeen muuttunut runsaammaksi ja valuu "taaksepäin" ennen kuin ennättää imeytyä siteeseen.. arvailua vaan.. no joka tapauksessa gynekologi osais katsoa onko anatomia välilihan ja emättimen alueella normaali.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:
mulla kätilö sanoi että on varma sukupuolesta..kuva löytyy profiilista tosin täällä näyttää aika pimeältä..mutta jos viitsit kattoo ja antaa oman arvauksen mikäli siintä selvää saa..se on otettu alakautta

kuva otettu viikolla 20+4

Voi on kyllä niin tumma että en saa selvää juurikaan.. enkä sit osaa säätää tummuutta tällä koneella..

äiti
Etsin ehkäisykeinoja, joka ehkäisisi jo siittiöiden pääsyn munasolun luo...eli emme tahtoisi mieheni kanssa ehkäistä siinä vaiheessa, kun munasolu on jo hedelmöittynyt ja tietääkseni useimmat ehkäisymenetelmät ehkäisevät juuri siis munasolun kiinnittymisen kohtuun (me emme tässä vaiheessa enää haluaisi "puuttua peliin")?

Mitä muita vaihtoehtoja meillä siis kondomin lisäksi on, vai onko niitä? Neuvolasta tai lääkäriltä emme ole saaneet asiallista palvelua.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Missä työskentelet, kauanko olet ollut työelämässä, vakipaikka? Oliko sinulle heti selvää kun valmistuit, että haluat olla just ko. paikassa töissä, vai oletko kierrellyt monilla eri naistenalueen osastoilla? :wave:
Paikkakuntaa en halua sanoa. Aikaisemmin tuolla jo sanoin, että olen työskennellyt synnytyssalissa, naistentautienpoliklinikalla ja synnytys- ja naistentautien osastolla. On vakipaikka ja kymmenisen vuotta olen töissä ollut. Sydäntä lähinnä on naistentaudit ja nimenomaan poliklinikkatyö ;)

Synnytyksessä ponnistuksen kesto oli 2 h, ja oli kyllä yhtä tuskaa, kun ei kunnolla ponnistuttanut. Teki vaan kipeää ja tuntui että voimat loppuu.
Missään vaiheessa kätilö ei edes puhunut että leikattaisiin välilihaa.

Miksi toisilla leikataan väliliha auki jo 30 min jälkeen tai käytetään imukuppia jos voimat on loppua?

Olen ihan tyytyväinen, että näitä kumpaakaan toimenpidettä ei tehty, mutta ihmettelen vaan...

Maikku
Tämmönen tuli mieleen: Toka lapsi syntyi hätäsektiolla ja leikkauksen jälkeen sanottiin, että kohdun istminen osa (tms) on ohut, ei suositella raskauksia enempää. Eli, jos tulen raskaaksi pitääkö raskaus silloin keskeyttää vai voiko lapsi sekä äiti selvitä hengissä? Pelkään tuota raskautumista, kun on pillereistä huolimatta kaksi lasta tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Missä työskentelet, kauanko olet ollut työelämässä, vakipaikka? Oliko sinulle heti selvää kun valmistuit, että haluat olla just ko. paikassa töissä, vai oletko kierrellyt monilla eri naistenalueen osastoilla? :wave:
Paikkakuntaa en halua sanoa. Aikaisemmin tuolla jo sanoin, että olen työskennellyt synnytyssalissa, naistentautienpoliklinikalla ja synnytys- ja naistentautien osastolla. On vakipaikka ja kymmenisen vuotta olen töissä ollut. Sydäntä lähinnä on naistentaudit ja nimenomaan poliklinikkatyö ;)
En paikkakuntaa tarkoittanutkaan vaan sitä, että oletko salissa..., polilla siis ilmeisesti? Ja minkä kokoisessa sairaalassa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Etsin ehkäisykeinoja, joka ehkäisisi jo siittiöiden pääsyn munasolun luo...eli emme tahtoisi mieheni kanssa ehkäistä siinä vaiheessa, kun munasolu on jo hedelmöittynyt ja tietääkseni useimmat ehkäisymenetelmät ehkäisevät juuri siis munasolun kiinnittymisen kohtuun (me emme tässä vaiheessa enää haluaisi "puuttua peliin")?

Mitä muita vaihtoehtoja meillä siis kondomin lisäksi on, vai onko niitä? Neuvolasta tai lääkäriltä emme ole saaneet asiallista palvelua.
Kondomi on varmaan se tehokkain, joka estää siittiöiden pääsyn edes emättimeen :) Hormonaaliset ehkäisyt (mm.pillerit, laastari,rengas,kapseli,kierukka,piikki ) ehkäisevät muuttamalla kohdunkaulanlimaa sitkeämmäksi ( siittiöiden vaikeampi päästä läpi ) , estämällä ovulaation ja muuttamalla kohdunlimakalvon olosuhteita, jolloin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei pystyisi siihen kiinnittymään. Kuparikierukasta erittyy aineita, jotka muuttavat niin ikään kohdunlimakalvon olosuhteita, lisäksi se ehkäisee mekaanisesti eli estää munasolun kiinnittymisen.

Harvinaistahan ( mutta mahdollista tottakai ) se on, että hormonaalista ehkäisyä käyttävä raskaaksi tulee, koska ovulaatio estyy.. :) Mikään ehkäisykeinohan ei ole 100% varma.

Yhteistyössä