kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miksi siella tehdaan sisatutkimuksia joka raskauskolmanneksella?

Täytys varmaan kysyä lääkäreiltä. Osin varmaan kyse käytännöstä, joka ollut käytössä pitkään. Yks syy voi olla, että täällä vain sairaalassa pystyvät (osaavat ) katsoa ultralla kohdunsuun tilanteen.

Mutta kyllähän se vähän turhalta tuntuu, jos ei edes ole supistellut, kokeilla sitä kohdunsuuta, mutta toisaalta, jos se tehdään kahdesti/kolmesti raskauden aikana, niin onko siitä nyt niin suurta haittaakaan. Moia äitejäkin kiinnostaa tietää, missä mennään.
mutta kun eihan siita ole mitaan hyotyakaan? ja kun yleensa ei edes olla menossa missaan niin miten se voi ketaan kiinnostaa? taa nyt on vaan tallainen ikuisuusarsytys mulle, noi TAYSIN TURHAT ronkkimiset.

Kyllä se tuntuu vaan monia kiinnostavan. Halutaan tietää onko mitään tapahtunut kohdunsuulla, useimmilla kuitenkin jokunen supistuskin jossain vaiheessa tuntuu ja sit mietitään uskaltaako mitään enää tehdä.

Kulttuurierot
monesti ärsyttää ihmisiä ;)
ei mua kulttuurierot arsyta ja miten mua suomalainen kulttuuri arsyttaisikaan, olenhan itsekin suomalainen. mutta takapajuiset ja turhat hoitokaytannot mua arsyttaa.
Selvä :)

entä jos synnyttäjä on tosi hysteerinen..kuinka kätilöt suhtautuvat asiaan?minusta tuntui että se kätilö oikeasti menetti hermonsa muhun vaikka en tietenkään tahallani ollut sellainen.synnytyksen jälkeenkin kätilö sanoi miehelleni että lapsi olisi tullut puolet nopeempaa jos vaimos olisi ollut yhteistyö halusempi..jäi vähän paha maku tuosta kommentista yhdistettynä synnytyksen aikaseen huutamiseen jne..ja kätilö vielä otti minulta ilokaasunkin pois ponnistuvaiheessa vaikka nimenomaan olin alunperin sitä sanonut haluavani käyttää siinä vaiheessa niin kun tein kolmannesta lapsestanikin..happea tms en tarvinnut ponnistuvaiheessa ja se kesti vain 5 min..miksi ei olisi saanut ilokaasua käyttää?minä sen jälkeen kun lapsi oli syntynyt häpesin käytöstäni varsinkin kun se kätilökin vaikutti niin tuohtuneelta..pidetäänkö pelkäävää äitiä huonona synnyttäjänä?eihän kukaan tahallaan ole hankala ja minuakin harmitti tosi paljon että se meni taas sellaiseksi huudoksi ja itkuksi kun olin niin päättänyt että tällä kertaa pysyn rauhallisena :saint:

vieras
miten on mahdollista että viime raskaudessa minulla tihkui lapsivettä ja osastolla väittivät kokoajan emätin eritteeksi?sitä lorisi pönttöön mutta siteeseen ei tullut kuin vähän.lactmus liuskat oli housussa ja värjääntyi siniseksi joka kerta.osastolla hoitajat olivat töykeitä,eivätkä tutkineet asiaa.ihan loppu raskaudessa tuli kuin hanasta ja synnyttämään pääsin,niin lapsivettä oli kohtalaisesti vaikka lääkäri tutki ja sanoi että normaali määrä.
ja mistä johtuu että minulle ei tullut synnytyksen jälkeen jälkisupistuksia?synnytys oli normaali,luomu.

+
Miten kohdunsuun sisätutkimus voi ärsyttää noin paljon... Saahan siitä kai henk.koht.kukin kieltäytyäkin. Enemmän minua ärsyttäisi, ellei tehtäisi ja jostain syystä sitten kohdunsuulla ei olisikaan kaikki kunnossa!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
entä jos synnyttäjä on tosi hysteerinen..kuinka kätilöt suhtautuvat asiaan?minusta tuntui että se kätilö oikeasti menetti hermonsa muhun vaikka en tietenkään tahallani ollut sellainen.synnytyksen jälkeenkin kätilö sanoi miehelleni että lapsi olisi tullut puolet nopeempaa jos vaimos olisi ollut yhteistyö halusempi..jäi vähän paha maku tuosta kommentista yhdistettynä synnytyksen aikaseen huutamiseen jne..ja kätilö vielä otti minulta ilokaasunkin pois ponnistuvaiheessa vaikka nimenomaan olin alunperin sitä sanonut haluavani käyttää siinä vaiheessa niin kun tein kolmannesta lapsestanikin..happea tms en tarvinnut ponnistuvaiheessa ja se kesti vain 5 min..miksi ei olisi saanut ilokaasua käyttää?minä sen jälkeen kun lapsi oli syntynyt häpesin käytöstäni varsinkin kun se kätilökin vaikutti niin tuohtuneelta..pidetäänkö pelkäävää äitiä huonona synnyttäjänä?eihän kukaan tahallaan ole hankala ja minuakin harmitti tosi paljon että se meni taas sellaiseksi huudoksi ja itkuksi kun olin niin päättänyt että tällä kertaa pysyn rauhallisena :saint:

Meissäkin on erilaisia persoonia.. mutta eihän siihen synnyttäjään saisi hermostua, vaikka olisi minkälainen.. Päinvastoin, kätilön tulisi pystyä rauhoittamaan tilanne olemalla itse rauhallinen ja asiallinen, selittämään missä mennään ja mitä tehdään. Tarjoamaan vaihtoehtoja ja rohkaisemaan kokeilemaan. Hätätapaukset on sit asia erikseen, siinä on oltavakin topakka, mutta sekin on tietysti eri asia kuin olla asiaton.

Vaikea sanoa, miksi ilokaasu otettiin pois vaikka olisit nimenomaan halunnut sen pitää. Voi olla, että kätilö ajatteli, ettei se enää auta ja vie sinun keskittymistä pois itse ponnistamisesta..

Turhaa murehdit omaan käytöstäsi synnytyksen aikana; maailmaan ja varsinkin synnytyssaliin mahtuu ääntä :) Itse kyllä yritän kaikkeni, että juuri se pelkäävä äiti ( ja muutkin ) kokisi hallitsevansa tilanteen ja pääsevän onnistuneeseen lopputulokseen kaikin puolin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten on mahdollista että viime raskaudessa minulla tihkui lapsivettä ja osastolla väittivät kokoajan emätin eritteeksi?sitä lorisi pönttöön mutta siteeseen ei tullut kuin vähän.lactmus liuskat oli housussa ja värjääntyi siniseksi joka kerta.osastolla hoitajat olivat töykeitä,eivätkä tutkineet asiaa.ihan loppu raskaudessa tuli kuin hanasta ja synnyttämään pääsin,niin lapsivettä oli kohtalaisesti vaikka lääkäri tutki ja sanoi että normaali määrä.
ja mistä johtuu että minulle ei tullut synnytyksen jälkeen jälkisupistuksia?synnytys oli normaali,luomu.

Jaa-a.. kannattaa ottaa yhteyttä suoraan sinne sairaalaan, missä sinua on hoidettu ja pyytää saada keskustella asiasta henkilökunnan kanssa.

Kaikille ei tule jälkisupistuksia, jotka tuntuisivat. Yleisempiä ne ovat uudelleen synnyttäjillä kuin ensisynnyttäjillä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Miten kohdunsuun sisätutkimus voi ärsyttää noin paljon... Saahan siitä kai henk.koht.kukin kieltäytyäkin. Enemmän minua ärsyttäisi, ellei tehtäisi ja jostain syystä sitten kohdunsuulla ei olisikaan kaikki kunnossa!

Vaikea kuvitella, että pakolla tutkittaisiin :)

ap
miksei kahden sektion jälkeen suositella enää alatiesynnytystä?
Sectiossa tulee aina arpi kohtulihakseen ja arpikudos kestää huonommin venytystä kuin tervekudos. Näin ollen katsotaa, että on turvallisempaa äidin ja sikiön kannalta, kun ei edes kokeilla, miten se kohtulihas kestäisi supistusten aikaisen rasituksen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ml:
Mitä isyukkaverinäytteestä tutkitaan? esikoisellani ei saatu otettua sitä. Mitkä voivat olla syyt?

Kaikilta vastasyntyneiltä otetaan TSH -verinäyte ( seulotaan kilpirauhasen vajaatoimintaa ) napanuorasta sen katkaisun jälkeen. Samoin, jos äiti on veriryhmältään Rh negatiivinen, selvitetään lapsen veriryhmä napanuorasta otettavasta verinäytteestä.

Useissa paikoissa otetaan myös valtimokaasuanalyysi napasuonesta ( napa-astrup ) , sillä selvitetään sikiön synnytykseaikaista hapetustilaa.

vieras
mulla on mitattu lantionkoko rtg, normaalin alakanttiin meni mitat. Sain sektiosynnytyksellä 4,8kg lapsen. Mitä luulet että jos olisin alatiesynnytyksellä lähtenyt yrittämään, että meille olisi käynyt? olen 160cm pitkä, pituus kai jotenkin vaikuttaa myös synnytysten helppouteen

ap
mulla on mitattu lantionkoko rtg, normaalin alakanttiin meni mitat. Sain sektiosynnytyksellä 4,8kg lapsen. Mitä luulet että jos olisin alatiesynnytyksellä lähtenyt yrittämään, että meille olisi käynyt? olen 160cm pitkä, pituus kai jotenkin vaikuttaa myös synnytysten helppouteen
Voi olla, että synnytys olisi pysähtynyt jossain vaiheessa, koska vauva ei olisi mahtunut tulemaan lantion läpi ja sit ois tehty kiireellinen sectio. Aina parempi, jos tehdään suunnitellusti. Merkittävämpää on juuri sillä lantion mallilla ja koolla, kuin synnyttäjän pituudella.

ml
Mitä isyukkaverinäytteestä tutkitaan? esikoisellani ei saatu otettua sitä. Mitkä voivat olla syyt?

Kaikilta vastasyntyneiltä otetaan TSH -verinäyte ( seulotaan kilpirauhasen vajaatoimintaa ) napanuorasta sen katkaisun jälkeen. Samoin, jos äiti on veriryhmältään Rh negatiivinen, selvitetään lapsen veriryhmä napanuorasta otettavasta verinäytteestä.

Useissa paikoissa otetaan myös valtimokaasuanalyysi napasuonesta ( napa-astrup ) , sillä selvitetään sikiön synnytykseaikaista hapetustilaa.
Kuopuksellani sydän pysähtyi synnytyksen aikana ja tuota näytettä ei saatu.. voiko hapetustilaa arvioida varmuudella muuten? Nyt lapsi 5-v ja ylivilkas. Joku joskus kysynyt et voisko johtua tuosta?! Synnytys meni "pieleen" kätilön virheestä..

harmastus
Sectiossa tulee aina arpi kohtulihakseen ja arpikudos kestää huonommin venytystä kuin tervekudos. Näin ollen katsotaa, että on turvallisempaa äidin ja sikiön kannalta, kun ei edes kokeilla, miten se kohtulihas kestäisi supistusten aikaisen rasituksen.
ihan eri kirjoittaa nyt,,mulla on takana kaksi sektiota.mites sitten jos se synnytys lähteekin käyntiin liian aikasin.neuvolatäti sano että viikolla 38 ois vasta arvio.musta ihan kamalan myöhään.

ap

Kuopuksellani sydän pysähtyi synnytyksen aikana ja tuota näytettä ei saatu.. voiko hapetustilaa arvioida varmuudella muuten? Nyt lapsi 5-v ja ylivilkas. Joku joskus kysynyt et voisko johtua tuosta?! Synnytys meni "pieleen" kätilön virheestä..
Lastenlääkäri varmasti osaisi tähänkin sanoa paremmin. Jos lapsi saadaan pian elvytettyä ja tehohoitoon, riskit tottakai erilairille häiriöille pienenevät. Astrup voidaan ottaa myös suoraan valtimosta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmastus:
ihan eri kirjoittaa nyt,,mulla on takana kaksi sektiota.mites sitten jos se synnytys lähteekin käyntiin liian aikasin.neuvolatäti sano että viikolla 38 ois vasta arvio.musta ihan kamalan myöhään.
mulla kaksi sektiota ja kolmas oli suunniteltu sektio. synnytys lähti kuitenkin ennen käyntiin ja sairaalassa annettiin supistuksia estävää läkettä lihakseen ja tehtiin sektio siinä sitten

ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmastus:

Sitten se tilanne arvioidaan päivystyksenä ja päätökset tehdään silloin, ja mahdillisesti mennään kiireelliseen synnytykseen. Sectio valmius on aina sairaalassa.

Yhteistyössä