kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja puppis:
Mä olen alkamassa opiskella kätilöksi mutta mulla on sellainen vakaumus, etten voi antaa keskeytyslääkkeitä. Tiedän ettei tällaista katsota hyvällä mutta mulla on tuttuja kätilöitä samalla vakaumuksella, joten tiedän että on mahdollista työskennellä kätilönä. Olen lukenut Kätilötyö- kirjasta Eettisestä koodista, joka antaa mahdollisuuden kieltäytyä omantunnonvastaisista toimenpiteistä jos on muuta henkilökuntaa paikalla joka voi suorittaa kyseisen toimenpiteen. Mistä saisin lisätietoa tästä, ihan mustaa valkoisella, jotta voin tähän sitten vedota esim. opiskeluni harjoitteluissa? Kätilön työ on minulle täysin kutsumusammatti ja uskon näistä ajatuksista huolimatta voivani kehittyä hyväksi ja asiantuntevaksi kätilöksi. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? Kiitos jos jaksat vastata!
Hankala olisi minun ainakin töitä tehdä, jos olisi sama vakaamus kuin sinulla. varmasti työpaikka kohtaisia eroja voi olla, mutta en usko , että kovin hyvällä katsotaan monissakaan paikoissa, jos joku kieltäytyy johonkin työtehtävään kuuluvasta asiasta..

minttu
Mitä tarkoittaa kun minulle on sairaalan papereihin kirjoitettu:
"18-vuotias primipara, pulska, sikiön painoarvio-toksemia-epäilyn vuoksi synnytys käynnistetty"
Eli mitä tarkoittaa primipara? Entä tarkoittaako tuo pulska että minä olin pulska?

vieras
jos kahdessa aikaisemmassa raskaudessa supistukset on alkanut jo n.20rv niin onko todennäköistä että myös seuraava raskaus on samanlainen. Toisesta supistukset olivat jo todella kipeitä n.30rv lähtien. Jos useampia raskauksia takana niin avaavatko nuo harjoitus supistukset herkemmin?

minttu
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
minttu: primipara on 1. synnytys ja juu, SINÄ todennäköisimmin olit pulska :)
No joo tulihan sitä painoa raskausaikana vähän enemmän kuin olisi tarvinnut... Mutta miten se sitten synnytykseen vaikutti kun siitä erikseen mainittiin?

puppis
Saako vielä kysyä missä osastolla/osastoilla olet töissä? Nimittäin sitä keskeytysasiaa tässä ajattelen. Itse olen ajatellut hakeutua synnytysosastolle ja lapsivuoteelle. Tiedän kyllä mahdollisista työnkierroista mutta kätilöystäväni sanoi, ettei ketään vastoin omaa tahtoa pakoteta jollekin tietylle osastolle. Hän työskentelee tällä hetkellä hyvällä omallatunnolla synnytyssalissa eikä aio mennä esim naistentautien osastolle tai prenataaliosastolle.

Kiitos tästä ketjusta, tule toistekin!

Miks ihmeessä pitäis synnyttää "ylämäkeen"? eli makuulta?

3 oon siis synnyttäny pedissä makuulta ja kaikki yhtä tuskaa..2 viimeistä hermokivun takia, en siis pystynyt olemaan jaloillani.
2 ponnistin jakkaralta ja niin oli paljon parempi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Mitä tarkoittaa kun minulle on sairaalan papereihin kirjoitettu:
"18-vuotias primipara, pulska, sikiön painoarvio-toksemia-epäilyn vuoksi synnytys käynnistetty"
Eli mitä tarkoittaa primipara? Entä tarkoittaako tuo pulska että minä olin pulska?

Primipara on ensisynnyttäjä ja pulskalla on varmaankin tarkoitettu sinun ylipainoa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos kahdessa aikaisemmassa raskaudessa supistukset on alkanut jo n.20rv niin onko todennäköistä että myös seuraava raskaus on samanlainen. Toisesta supistukset olivat jo todella kipeitä n.30rv lähtien. Jos useampia raskauksia takana niin avaavatko nuo harjoitus supistukset herkemmin?

Harjoitussupistukset voivat alkaa jo tosi aikaisessakin vaiheessa raskautta. Jos niitä tulee harvakseltaa ja epäsäännöllisesti, ei yleensä ole aihetta huoleen. Tarvittaessa kohdunsuun tilanne tarkastetaan, samalla voidaan ottaa tulehduskokeita, jos todellista ennenaikaisuuden uhkaa ei ole, ei tarvitse olla huolissaan. Herkästi kyllä laitetaan odottaja sairaslomalle, jos kovin supistelee. Merkitystä on silläkin, miten pitkälle ne aikaisemmat raskaudet ovat edenneet.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
minttu: primipara on 1. synnytys ja juu, SINÄ todennäköisimmin olit pulska :)
No joo tulihan sitä painoa raskausaikana vähän enemmän kuin olisi tarvinnut... Mutta miten se sitten synnytykseen vaikutti kun siitä erikseen mainittiin?

Ylipaino on aina riskitekijä ja altistaa raskauden ja synnytyksen aikaisille ongelmille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mulla leikattiin väliliha ja se parantu ihan hyvin. Mutta edelleen yli vuosi synnytyksen jälkeen kuukautisten aikaan siihen arpeen koskee, välillä aika paljonkin. Onkohan toi ihan normaalia ja voikohan sille jotain tehdä?
Paljonhan sillä alueella on hermotusta.. voi olla, että jokin hermo on viottunut synnytyksen/episiotomian yhteydessä ja siitä syystä kipuilee. Hermovauriot paranevat todella hitaasti, jos lainkaan. Asiasta kannattaa mainita vaikka seuraan kerran gynekologin vastaanotolla, josko hän osaisi auttaa.
Täytyy muistaa ottaa asia puheksi jahka gynelle päin suuntaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja puppis:
Saako vielä kysyä missä osastolla/osastoilla olet töissä? Nimittäin sitä keskeytysasiaa tässä ajattelen. Itse olen ajatellut hakeutua synnytysosastolle ja lapsivuoteelle. Tiedän kyllä mahdollisista työnkierroista mutta kätilöystäväni sanoi, ettei ketään vastoin omaa tahtoa pakoteta jollekin tietylle osastolle. Hän työskentelee tällä hetkellä hyvällä omallatunnolla synnytyssalissa eikä aio mennä esim naistentautien osastolle tai prenataaliosastolle.

Kiitos tästä ketjusta, tule toistekin!
Olen ollut synnytyssalissa, gynenpolilla, naistentautienosastolla ja synnyttäneiden osastolla. Monissa paikoissa todellakin on käytössä työnkierto; ja esim. gynenpolilla ja gynenosastolla törmää tämän tästäkin keskeytysasioihin. Voihan se joissakin paikoissa onnistuakin, että on vaan synnytyssalissa. Miten olet ajatellut opiskeluajan hoitaa, pakkohan (kai ) se on opiskellessa osalllistua ko. toimenpiteisiin; siis nehän kuuluvat osana kätilönkoulutukseen. Voiko sitä jättää osan kurssien sisällöstä suosittamatta..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja PahaMYY:
Miks ihmeessä pitäis synnyttää "ylämäkeen"? eli makuulta?

3 oon siis synnyttäny pedissä makuulta ja kaikki yhtä tuskaa..2 viimeistä hermokivun takia, en siis pystynyt olemaan jaloillani.
2 ponnistin jakkaralta ja niin oli paljon parempi.

Ei pidä synnyttää missään tietyssä asennossa, kyllä nykyisin on valinnan varaa monestikin. Yksi hyvä asento synnyttäjän kannalta tuntuu olevan sängyn päällä polvillaa ( sängynpääty nostettuna pystyyn ) , selkä kätilöön päin. Tiedän, että tässäkin käytännöt vaihtelee paikkakunnittain, joissakin sitä valinnan varaa on enemmän. Täysin selinmakuultaan, niin ettei edes sängynpäätyä olisi nostetttu yhtään, tuskin kukaan haluaa synnyttää.. Painovoima auttaa ponnistamaan oikeaan suuntaan.

Jos synnytyksessä on odotettavissa ongelmia tai ollaan menossa imukuppiin, jää vaihtoehdoksi monesti juuri se puoli-istuva -asento, koska siinä voidaan parhaiten auttaa lasta.

Itse olen synnyttänyt kaikki puoli-istuvassa asennossa ja minusta se oli juuri minulle hyvä asento :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
miksi siella tehdaan sisatutkimuksia joka raskauskolmanneksella?

Täytys varmaan kysyä lääkäreiltä. Osin varmaan kyse käytännöstä, joka ollut käytössä pitkään. Yks syy voi olla, että täällä vain sairaalassa pystyvät (osaavat ) katsoa ultralla kohdunsuun tilanteen.

Mutta kyllähän se vähän turhalta tuntuu, jos ei edes ole supistellut, kokeilla sitä kohdunsuuta, mutta toisaalta, jos se tehdään kahdesti/kolmesti raskauden aikana, niin onko siitä nyt niin suurta haittaakaan. Moia äitejäkin kiinnostaa tietää, missä mennään.

Täytys varmaan kysyä lääkäreiltä. Osin varmaan kyse käytännöstä, joka ollut käytössä pitkään. Yks syy voi olla, että täällä vain sairaalassa pystyvät (osaavat ) katsoa ultralla kohdunsuun tilanteen.

Mutta kyllähän se vähän turhalta tuntuu, jos ei edes ole supistellut, kokeilla sitä kohdunsuuta, mutta toisaalta, jos se tehdään kahdesti/kolmesti raskauden aikana, niin onko siitä nyt niin suurta haittaakaan. Moia äitejäkin kiinnostaa tietää, missä mennään.
mutta kun eihan siita ole mitaan hyotyakaan? ja kun yleensa ei edes olla menossa missaan niin miten se voi ketaan kiinnostaa? taa nyt on vaan tallainen ikuisuusarsytys mulle, noi TAYSIN TURHAT ronkkimiset.

miksi itse olen kokenut ponnistusvaiheet todella kivuliaiksi ja toiset, aika monetkin sanovat ettei se tuntunut missään,minun kaikki neljä lasta ovat olleet alle 3500g,kyse ei siis ole siitäkään että olisivat isoja..voiko toisilla vaan olla hermoja tms enemmän alapäässä..kokemani venytyskipu on ollut niin voimakas etten voi käsittää että se jonkun mielestä ei olisi mitenkään paha..en ole saanut epiduraalia tai spinaalia kestään,voiko se helpottaa myös ponnistuvaiheen kipuja?itselläni on synnytyspelko vain ponnistuvaihetta kohtaa eikä sitä pelkopolikäynnistä huolimatta saatu mitenkään miellyttävämmäksi neljännestä lapsestani vaan kokemus oli kauhein ikinä!haaveissa olisi vielä yksi lapsi mutta tuo asia pelottaa jo nyt vaikka ei ole edes ajankohtasta vuosiin :|

ap

mutta kun eihan siita ole mitaan hyotyakaan? ja kun yleensa ei edes olla menossa missaan niin miten se voi ketaan kiinnostaa? taa nyt on vaan tallainen ikuisuusarsytys mulle, noi TAYSIN TURHAT ronkkimiset.

Kyllä se tuntuu vaan monia kiinnostavan. Halutaan tietää onko mitään tapahtunut kohdunsuulla, useimmilla kuitenkin jokunen supistuskin jossain vaiheessa tuntuu ja sit mietitään uskaltaako mitään enää tehdä.

Kulttuurierot monesti ärsyttää ihmisiä ;)

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En lukenut koko ketjua sori jos kysytty, mut tekeekö koskaan häijyä kursia kokoon revenneitä alapäitä? Nimim. 27 tikkiä
Ei tee, sen pyrkii vaan tekemään mahdollisimman hyvin ja keskittyy siihen.
Kiitos. Mietin vaan, itsestä ei olisi kasaamaan sitä lihamössöä siistin näköiseksi :)

Kyllä se tuntuu vaan monia kiinnostavan. Halutaan tietää onko mitään tapahtunut kohdunsuulla, useimmilla kuitenkin jokunen supistuskin jossain vaiheessa tuntuu ja sit mietitään uskaltaako mitään enää tehdä.

Kulttuurierot
monesti ärsyttää ihmisiä ;)
ei mua kulttuurierot arsyta ja miten mua suomalainen kulttuuri arsyttaisikaan, olenhan itsekin suomalainen. mutta takapajuiset ja turhat hoitokaytannot mua arsyttaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
miksi itse olen kokenut ponnistusvaiheet todella kivuliaiksi ja toiset, aika monetkin sanovat ettei se tuntunut missään,minun kaikki neljä lasta ovat olleet alle 3500g,kyse ei siis ole siitäkään että olisivat isoja..voiko toisilla vaan olla hermoja tms enemmän alapäässä..kokemani venytyskipu on ollut niin voimakas etten voi käsittää että se jonkun mielestä ei olisi mitenkään paha..en ole saanut epiduraalia tai spinaalia kestään,voiko se helpottaa myös ponnistuvaiheen kipuja?itselläni on synnytyspelko vain ponnistuvaihetta kohtaa eikä sitä pelkopolikäynnistä huolimatta saatu mitenkään miellyttävämmäksi neljännestä lapsestani vaan kokemus oli kauhein ikinä!haaveissa olisi vielä yksi lapsi mutta tuo asia pelottaa jo nyt vaikka ei ole edes ajankohtasta vuosiin :|
Niin, se on niin yksilöllistä miten se kipu koetaan ja mikä vaihe on kivuliain. Monella se, että ponnistusvaiheessa pääsee konkreettisesti tekemään jotain, helpottaa. Mutta aina ei tosiaankaan tarvitse olla isokaan lapsi, että se kivuliain vaihe on juuri ponnistaminen. Kudoslaadutkin on erilaisia, joillakin antaa periksi helpommin.

Ponnistusvaiheen kipua voidaan lievittää pudentaalipuudutuksella ( puuduttaa välilihan alueen hermoja) tai puudutesuihkeella ( xylocain ) välilihaan. Kurjaa, ettet koe saaneesi apua synnytyspelkoosi :/

Yhteistyössä