kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
tinni
pitääkö paikkaansa että kolmas lapsi on aina isoin???... näin käynyt monella ja sitä tässä pohdin että uskaltaiskos kolmannen yrittämisen aloittaa kun kakkonmen oli jo 4450g ja sekin ulos tullessa piukassa kun pää oli 37??

Miksi istukka ei irronnut? Onko todennäköistä, että se toistuu seuraavalla kerralla? Jos se ei ens kerralla meinaa irrota niin onko mahdollista päästä HETI käsinirrotukseen eikä vasta tunnin rääkkäyksen jälkeen? :'(

ap
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ!:
Montako synnytystä hoidat työpäivän aikana? Montako samaan aikaan? Onko tahti liian kova?

Riippuu todella paljon päivästä. Joskus voi olla että hoitaa kolmeakin synnyttäjää, mutta sitä ei tiedä syntyykö kaikki oman vuoron aikana. Välillä voi joutua sectioonkin, jos tilannen sellaiseksi menee. Joskun on kiirekin.

vaikuttaako tosiaan aina vaan se vauvan paino synnytykseen, entä sit vaikka olis pieni (tyyliin nippa nappa 3kiloinen) mutta isopäinen, voiko sellaisen synnytystä verrata ison vaikka nelikiloisen synnyttämiseen?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko normaalia että sektion jälkeen hb 80?
Hb riippuu tietysti vuodon määrästä. Meillä sectioon menevälle varataan aina verta jo valmiiksi 2 tai 4 yksikköä. Section jälkeen tarkastetaan pvk, josta nähdään hemoglobiini ja tarvittaessa ( myös äidin vointi huomioidaan ) tiputetaan punasoluja tarvittava määrä. Yleensä se on anestesialääkäri, joka on jo valmiiksi asettanut hb -rajat, joilla tiputetaan. Joskus matalan hb:n korjaamiseksi riittää rautalääkitys.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja rötvä:
Mikä on hyvä hcg-arvo viikolla 4+6? Mitkä on raja-arvot?

Raja-arvoja en millään muista ulkoa, eikä niitä tarvikaan. Nyrkkisääntö on, että normaalissa raskaudessa s-hcg-b kaksinkertaistuu 2-3 päivän välein.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Alkuperäinen kirjoittaja ~vierailija:
Miksi synnyttäessä pitää potkia jaloilla avustajia mahaan? Tämä on totta, kätilö vaan komensi laittamaan toisen jalan hänen vatsaansa vasten ja toisen harjoittelin vatsaa. Ponnistin siis selällään ja mies nosti tyynyä, mikä oli kans huonolta tuntunut vaihtoehto. Miten muut pitävät jalkoja ponnistaessaan? Synnytin Lohjan aluesairaalassa.
Mun käskettiin repiä sukan varsista :LOL:
mun toinen jalka oli kätilön lantiolla ja toisen jalan sukassa olin kiinni.. isona ihmisenä se vaan oli hankalaa :ashamed: mä sanoinkin sille kätilölle et potkasen sut pian vahingossa kumoon. :LOL:

vieras
onko sektion takia koette huonommuuden tunne yleistä? minä en ole kokenut alatiesynnytystä lainkaan ja olen asiasta surullinen. Minulla ei ole mahdollisuutta synnyttää luomusti.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
pitääkö paikkaansa että kolmas lapsi on aina isoin???... näin käynyt monella ja sitä tässä pohdin että uskaltaiskos kolmannen yrittämisen aloittaa kun kakkonmen oli jo 4450g ja sekin ulos tullessa piukassa kun pää oli 37??

Ei automaattisesti. Painoonhan vaikuttaa myös, millä viikoilla lapsi syntyy ja raskauden kulku ja sikiön vointi raskausaikana. Monesti kyllä esim. toinen lapsi on isompi kuin ensimmäinen, ei tietenkään aina. Jos epäillään isoa lasta, tehdään painoarvioita polilla ja synnytystapaa arvioidaan sen mukaan. rohkeesti vaan yrittään :)

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Miksi istukka ei irronnut? Onko todennäköistä, että se toistuu seuraavalla kerralla? Jos se ei ens kerralla meinaa irrota niin onko mahdollista päästä HETI käsinirrotukseen eikä vasta tunnin rääkkäyksen jälkeen? :'(
tää muakin kiinnostaa, tosin mä en joutunut nukutukseen kun istukka viimein 50min kärsinmyksen jälkeen irtosi. siitä jäi kyllä traumat, ei synnyttäminen ollu mitään tohon tuskaan verrattuna

äiti04
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Mistä johtuu sikiön saamat kystat? Mikä ne on aiheuttaa?
cystat missä? sikiön kehityshäiriöstä..enempi lastenlääkärin alaa
Kaulassa, mahassa, munuaisissa :(
Jouduttiin keskeyttämään niitten takia raskaus koska sikiö ei olisi enään elänyt kun muutaman viikon korkeintaan.
Paha turvotus niskassa ja aivoissa myös.
Ei koskaan olla saatu selville miksi näin kävi. Ei ollut kromosonipoikkeamia.

kysyn
Olen toisen lapseni jälkeen tuntenut tolla alapäässä sellaisen...hmm..möhkylän... ja emättimen suulla tuntuu sellaista röpyläistä...voiko olla kohdun laskeumaa ja vaikuttaako tuleviin raskauksiin. Edellisestä synnytyksestä on nyt vajaa 2 vuotta ja juuri tein positiivisen testin. Onko olemassa suurempi keskenmenon vaara?

mielenkiintoista lukea naita ja verrata englannin kaytantoon. eroja loytyy. esim. pihtisynnytyksia nakee taalla useinkin siis jos instrumentit on kaytossa. mutta mun opiskeluaikaan suomessa (10 v sitten) niita ei nahnyt lainkaan.

vieras
Minulla nyt takana kaksi imukuppisynnytystä. Ensimmäisen jälkeen sanottiin että seuraava kyllä tulee normisti. Toisessa synnytyksessä tuli väärässä tarjonassa eli otsa edellä ja autettiin painamalla mahan päältä ja lopulta imukupilla. Jäi pieni kammo. onko lantioni ahdas tai jotain kun jumekseen jää???

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko normaalia että sektion jälkeen hb 80?
Hb riippuu tietysti vuodon määrästä. Meillä sectioon menevälle varataan aina verta jo valmiiksi 2 tai 4 yksikköä. Section jälkeen tarkastetaan pvk, josta nähdään hemoglobiini ja tarvittaessa ( myös äidin vointi huomioidaan ) tiputetaan punasoluja tarvittava määrä. Yleensä se on anestesialääkäri, joka on jo valmiiksi asettanut hb -rajat, joilla tiputetaan. Joskus matalan hb:n korjaamiseksi riittää rautalääkitys.
Mulle ei annettu verta sektion jälkeen. Enkä muista saaneeni rautalääkitystäkään, mutta ehkä ne on jotain sit kuitenkin antanut. Olin vähän sekaisin leikkauksen jälkeen niin en oo varma mitä pillereitä syöttivät. Anoppi vaan sanoi (on sairaanhoitaja), että ois pitänyt saada verta jos noin alhaalla (en tiiä sit tietääkö oikeesti). Sairaalasta lähtiessä 5 päivän päästä mulla oli hb 98. Ennen sektiota hb oli 135. Mut kaipa tuo sitten on ollut normaalia..? pitäis varmaan pyytää sairaalasta niitä papereita nähtäväks..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Tähänkään ei ole varmaa syytä/selitystä. Joskus, jos on esim. tehty jo sectio aikaisemmassa raskaudessa, voi olla, että juuri siihen sectioarpeen jää istukka kiinni. Joillekin se jää kiinni vaikkein olekaan tehty mitään toimenpiteitä kohtuun.

Riski, että se toistuu, on hieman suurempi seuraavassa raskaudessa. Tosin siihen varaudutaan jo etukäteen, kun se tieto papereista selviää. Laitetaan tippa valmiiksi jo hyvissä ajoin, jota kautta voidaan sit laittaa kohtua supistavaa lääkettä. Monesti sitä lääkettä voidaan joutua laittamaan napanuoraa pitkinkin suoraan istukkaan. Ko. tapauksessa seurataan aina hyvin tarkkaan vuodon määrää ja sen mukaan sit toimitaan. Aina parempi, jos tulee ilman ulosauttotoimenpiteitä.

Ja mitenkään automaatio tuo uudellen käsinirroitukseen joutuminen ei siis ole.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Onko moni luokkakavereistasi päässyt "normitöihin" eli tyyliin klo 8-16? Itse aikoinani harkitsin kätilön ammattia, mutta en olisi kestänyt vuorotyötä.

Kätilöt työskentelevät myös äitiys- ja naistentautienpoleilla, lapsettomuuspoleilla ja neuvolassa ( silloin vaaditaan myös th-koulutus), joissa on yleensä säännöllinen työaika.

Yhteistyössä