Kaari Utrion juttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miesnäkökulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos kaksi ihmistä rakastelee kumpaakin osapuolta tyydyttävällä tavalla, toisen tahtoa loukkaamatta, niin mitä pahaa siinä on?

Uskoisin, että suurin osa ihmisistä kuitenkin syö ja rakastelee aivan tavalliseen tapaan, ilman minkäänlaisia perversioita. Sinäkin luultavasti, ennen kuin vaimosi syystä tai toisesta laittoi makkarinoven säppiin ja jalat ristiin.

Tuossa kesällä näimme tapahtuman, joka osoittaa että eläimetkin touhuaa ihan vaan silkasta mielihyvästä... onnellisessa tilassa oleva nuori uroskoira yritti pökkiä kaikkia koiria mitkä kohdalle osui, ei ollut väliä, oliko kyseessä uros, naaras vaiko leikattu koira, kaikki kävi.

Olen tässä aikani ollessa miettinyt näitä nautintoasioita ja olen kyllä samaa mieltä Miesnäkökulman kanssa siitä, että nautinnon metsästäminen tekojen motiivina ei tietenkään ole ongelmatonta, mutta väittäisin kyllä, että nautinnon hakeminen itsessään on ihmiselle luontaista, mistä asioista sitä kukakin sitten nautintoa saakin. Täysin nautinnotta tuskin kukaan ihminen eläisi.

Näistä seksiasioista sen verran, että mikäli hyväksytään väite siitä, että kaikki muu paitsi lisääntymiseen tähtäävä seksi on luonnotonta, johtaa se toki siihen tulokseen, että lastensaannin jälkeen seksistä tulisi luopua täysin turhana toimenpiteenä. Ja kaikki ketkä tätä ns. luonnotonta seksiä harrastavat ovat tietenkin tässä valossa joko perverssejä tai seksiaddikteja (seksiaddiktiolle lienee ihan oma tautiluokituskin, kertokaa joku, jos tiedätte).

Tästä näkökulmasta katsottuna suuri osa maapallon väestöstä on seksiaddikteja tai pervertikkoja (poisluettuna toki Miesnäkökulma ja hänen vaimonsa), myös minä itse, sillä vaikken parisuhteessa elelekkään ja olen tällä hetkellä ja olen ollut jo jonkin aikaa siitä syystä selibaatissa (en kannata yhden illan suhteita), niin mikäli parisuhteeseen joskus alan, haluan kyllä seksielämän siihen kuuluvan. Itse asiassa seksi olisi minulle joka tapauksessa luonnotonta ja turhaa toimintaa, sillä en fysiologisista syistä kykene saamaan lapsia.

En kuitenkaan koe olevani seksiaddikti, koska ilman seksiä oleminen ei tuota minulle mitään suurempia ongelmia, seksin harrastaminen ei häiritse muiden elämänalueideni toteuttamista, enkä koe pakkomielteenomaisesti koko ajan ajattelevani saatikka haluavani seksiä. Lisäksi koen olevani mieleltäni terve ja pidän itsestäni tälläisena. Seksi on minusta mukava lisä elämään ja minusta se luo miehen ja naisen väliselle suhteelle lopullisen yhdentymisen tunteen, jota ei pysty saavuttamaan ilman seksuaalista kanssakäymistä.

Jos tarkkoja ollaan, niin iso osa ihmisen tekemisistä perustuu nautinnon hakemiseen. Esim. itse pidän työstäni hyvin paljon ja se tuottaa minulle välillä suunnatonta nautintoa ja palkitsevuuden tunteita. En mielelläni luopuisi työstäni, vaikka välttämättömyys tälle maailmalle minun työni tuskin on. Lisäksi huomaan nauttivani näistä nettikeskusteluista ja olevani jopa hieman addiktoitunut niihin. Jos vain aikaa löytyy katson mielelläni jopa useita kertoja päivässä, mitä muut mahdollisesti ovat kirjoittaneet. Aikaa tähän lukemiseen ja vastaamiseen kuluu toisinaan yllättävänkin paljon ja melkoisen luonnottomiakin nämä keskustelut ovat; anonyymit ihmiset, jotka eivät tunne, eivätkä edes nää tai kuule toisiansa, keskustelevat toistensa kanssa asioista, joista eivät todennäköisesti silmätysten keskustelisi. Lisäksi keskustelut toimivat todennäköisesti vain ajanvietteenä ja huvina, siis nautinnonlähteenä, hyötyä niistä varmaankaan ei liene kuin hyvin harvalle ihmiselle.

Yleisesti on ihmisen mielenterveyden kannalta parempi jos ei analysoi puhki ihan kaikkia asioita, onnellisimpia ovat yleensä ne jotka eivät pohdi ja stressaa turhia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen myös:
Yleisesti on ihmisen mielenterveyden kannalta parempi jos ei analysoi puhki ihan kaikkia asioita, onnellisimpia ovat yleensä ne jotka eivät pohdi ja stressaa turhia asioita.

Aivan! :) Jotenkin tuntuu siltä, että Miesnäkökulman loputon jauhanta terveen seksuaalisuuden sairaasta, inhottavasta perverssiydestä liittyy tavalla tai toisella siihen, että hän on niin kovin kauan ollut ilman tätä aivan erityistä miehen ja naisen välistä rakkaudenosoitusta.

Tosiaan, nykyään maailmassa on ihmisiä, jotka eivät voi saada ollenkaan lapsia, tai jopa eivät halua lapsia lainkaan. Pitäisikö heidän elellä neitsyinä hautaan saakka?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmjaa:

Aivan! :) Jotenkin tuntuu siltä, että Miesnäkökulman loputon jauhanta terveen seksuaalisuuden sairaasta, inhottavasta perverssiydestä liittyy tavalla tai toisella siihen, että hän on niin kovin kauan ollut ilman tätä aivan erityistä miehen ja naisen välistä rakkaudenosoitusta.

Tosiaan, nykyään maailmassa on ihmisiä, jotka eivät voi saada ollenkaan lapsia, tai jopa eivät halua lapsia lainkaan. Pitäisikö heidän elellä neitsyinä hautaan saakka?

Tämä elämään kovin analyytisesti ja pohtivasti asennoituvien ihmisten keskimääräistä suurempi ahdistumisoireista kärsiminen on muuten ihan psykologinen fakta, sitä en mitenkään itse keksinyt. Kaikista asioista on mahdollista löytää jotakin luonnotonta ja pahaa, kunhan niitä tarpeeksi kauan analysoi, mikä johtaa äkkiä siihen, että kaikesta täytyy kieltäytyä. Joskus on parempi vain antaa asioiden olla, eikä miettiä niitä liikaa, liika pohtiminen johtaa usein loputtomaan noidankehään, josta on vaikea päästä ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaakko:
Että pohjimmiltaan koko kirjoittelusi on tarkoituskin provosoida muita? Kutsut sitä vaan itse stimuloinniksi. Olenkin ajatellut, että tarkoituksesi täytyy olla provosointi tai sitten tuen etsintä omalle päättelyllesi. Tähän nimittäin teksteissäsi viittaa eräs kysymystekninen asia, jonka takia ihmettelinkin mitä oikein toivot kysymyksiisi vastattavan?

Periaatteessa silloin jos haluaa ihmisten vastaavan jotakin mitä he itse haluavat vastata ja mikä on heidän oma mielipiteensä asioista, ei kannata muotoilla kysymystä niin kuin aika monessa kirjoituksessa olet tehnyt. Eli esität ensin väitelauseen ja sitten kirjoitat perään esim. eikö olekkin näin. Esimerkiksi banaani on pahaa, eikö olekkin? Tai sitten aloitat kysymyksen johdattelulla "Eikö olekkin johdonmukaisempaa..." ja sitten seuraa väite.

Olen itse luokanopettaja ja aikoinaan opiskellessani didaktisia opintoja mainittiin olevan suorastaan kardinaalimunaus kysyä keneltäkään mielipidettä yhtään mistään noin johdattelevasti. Henkilö joka ei ole oikein varma mielipiteistään ja jolla ei ole asiasta oikein minkäänlaista kantaa (ja kaikkihan jostakin asiasta ovat epävarmoja) on suurella todennäköisyydellä automaattisesti samaa mieltä kanssasi, koska kysymys sisältää kysyjää miellyttävän vastauksen jo itsessään. Vastaajalle ei jätetä mahdollisuutta muodostaa asiasta omaa kantaa.

Mikäli vastaaja on henkilö, joka on varma mielipiteistään ja jolla yleensäkin on selkeä kanta asiaan, hän yleensä kokee johdattelevat kysymykset ärsyttävinä ja omaa mielipidettään väheksyvinä ja saattaa kokea älyään loukattavan; kirjaimellisesti sellaiset kysymykset ottavat aivoon. Näin ollen seurauksena on usein provosoituminen ja hyökkäys useimmiten kysyjää, ei niinkään kysymystä kohtaan. Näitä asioita tarkoitin kun kysyin, että mitä íhmettä haluat ihmisten sinulle vastaavan.

Anteeksi nyt taas tämä vuodatus, taitaa mennä sinne kuuluisan pilkunnussimisen puolelle. Koira ei näimmä pääse karvoistaan, eikä opettaja opettamisestaan, edes nettikeskusteluissa. Pienenä puolustuksena itselleni, olen sairaslomalla ja aika käy pitkäksi, joten tulee luettua näitä tekstejä vähän turhan tarkasti. Ja kyllähän sinä nämä asiat jo ennestään tiesitkin, eikö niin...

Voi sinua vanha ope, kumpa me kaikki päästäisiin pilkunnussinnasta pillunnussintaan niin elämä olisi paljon hauskempaa...

No voi sinua Jaakko kulta, mutta kun tämä ope sattuu olemaan kaiken muun pahan lisäksi vielä vanhapiikakin (tosin vasta kolmekymppinen sellainen), niin on varmaan paras, että pysyn tällä pilkunnussimis-linjalla ja jätän nuo muut nussimiset sitten muille. Pilkunnussimisesta puheenollen sanan kumpa oikea kirjoitusasu on kunpa, vaikka se siis lausutaan kumpa...

Jos minun kumpa ei sinulle kelpaa niin tuskinpa muukaan nussinta...varmasti aktin jälkeen sanoisit.."väärin nussittu"...semmosia te opet olette..ja siksi myös usein vanhojapiikoja.

Voi Jaakko, Jaakko, eikö äiti ole opettanut, että aikuisten keskusteluja ei saa häiritä?

Sory, tuo jäi äidiltä kyllä opettamatta...mutta vastaan kiltisti aina kun kysytään..myös opelle.

No niin Jaakko, kyllä me tässä vielä pääsemme yhteisymmärrykseen. By the way, mitä se äiti sitten sinulle opetti?

No edesmennyt äitini oli ns. "Niskavuorelaista" naistyyppiä.
Hallitsi sekä naisten, että miesten työt...seksistä ei puhuinut halaistua sanaa..olen sen puolen joutunut itse opiskelemaan aivan käsikopelolla...

"Lisäksi huomaan nauttivani näistä nettikeskusteluista ja olevani jopa hieman addiktoitunut niihin. Jos vain aikaa löytyy katson mielelläni jopa useita kertoja päivässä, mitä muut mahdollisesti ovat kirjoittaneet. Aikaa tähän lukemiseen ja vastaamiseen kuluu toisinaan yllättävänkin paljon ja melkoisen luonnottomiakin nämä keskustelut ovat; anonyymit ihmiset, jotka eivät tunne, eivätkä edes nää tai kuule toisiansa, keskustelevat toistensa kanssa asioista, joista eivät todennäköisesti silmätysten keskustelisi. Lisäksi keskustelut toimivat todennäköisesti vain ajanvietteenä ja huvina, siis nautinnonlähteenä, hyötyä niistä varmaankaan ei liene kuin hyvin harvalle ihmiselle."

Olen nimimerkki nainen myös kanssa samoilla linjoilla. Nettikeskustelut koukuttavat ja tämän ajan voisi käyttää järkevämminkin.

Kuulin aamulla ennen kuutta, että FST kanavalla tänä iltana tulee nuorten suosiossa oleva ohjelma. Eipä näytä näkyvän meidän telkkarissa. Katsoimme juuri www.telkku.comista.

Ei täällä Ellien palstoilla oikein juttu luista. Netti tökkii ja Elleillä on parempaa tekemistä.

Lohduttelin Ellien avioeropalstalla jotain Elliä, jonka avioerosta toipuva ystävä ottaa etäisyyttä. Ehkä tämä kyselijä on hieman läheisriippuvainen tai jotain muuta.
En jaksa nyt analysoida. Kävin pari päivää ensiapukurssia ja olen täysin kyllästynyt ongelmiin.

Uunissa tuoksuu lasagne. Kohta pääsen syömään. Tulin kotiin bussilla, jonka penkit olivat vastapäätä. Väliasemalla kyytiin istui rappioalkoholisti. Jutut lainehtivat tähän tyyliin "taitaa jouluun mennessä jalat pettää, joskus on hyvä nähdä enkeleitä, enhän häiriköi, miten sinulla menee, ai että hyvin. Sepä hyvä." Samat jutut käytävän toisella puolella istuvalle. Hyvin hänelläkin meni.

Kävin tänään ruokatunnilla shoppailemassa. Söin Stockan herkkuosastolla maistiaiskeittoa. Sitten istuuduin jäätelöbaariin. Ahneuksissani tilasin liian ison jäätelöannoksen. Pidin toisessa kädessä jäätelötötteröä ja ammensin vasemmalla kädellä pikkulapsille sopivaa jäätelöä, johon oli upotettu valitsemiani karkkeja.
Sitten sohin karkkeja paperinenäliinaan ja käärin sen laukkuun. Tuntui siltä, että en enää ikinä syö jäätelöä. Niin tinkaa sen syöminen teki.

Ehkä sain samanlaisen annoksen herkkua aikoinaan aviollitossa seksistä. Eipä ole sen jälkeen tehnyt mieli.

On ihana palata taas arkirutiineihin. Toivoa vain sopii, että elämä soljuu tasaisesti kuin Don-joki missä se sitten lieneekin. En ole noin sivistynyt kuin nimimerkki miesnäkökulma.

En palaa näihin juttuihin. Kirjoittelen siellä täällä. Ellit on mukavaa ajankulua.
Sain eilen puhelinlaskun. Puhelinlaskuni ovat lähes neljältä kuukaudelta lähes nolla euroa. Niin tarpeekseni sain puhumisesta puhelimessa avioeron jälkeen, että eipä voisi vähempää kiinnostaa.

Nyt kello soi. Ruoka on valmis. Pääsen pääsen syömään. Sitten jo ehkä nukkumaan.
Väsyttää mahdottomasti. Elämää on myös ilman seksiä. Olen siitä elävä esimerkki.

Että pohjimmiltaan koko kirjoittelusi on tarkoituskin provosoida muita? Kutsut sitä vaan itse stimuloinniksi. Olenkin ajatellut, että tarkoituksesi täytyy olla provosointi tai sitten tuen etsintä omalle päättelyllesi. Tähän nimittäin teksteissäsi viittaa eräs kysymystekninen asia, jonka takia ihmettelinkin mitä oikein toivot kysymyksiisi vastattavan?

Periaatteessa silloin jos haluaa ihmisten vastaavan jotakin mitä he itse haluavat vastata ja mikä on heidän oma mielipiteensä asioista, ei kannata muotoilla kysymystä niin kuin aika monessa kirjoituksessa olet tehnyt. Eli esität ensin väitelauseen ja sitten kirjoitat perään esim. eikö olekkin näin. Esimerkiksi banaani on pahaa, eikö olekkin? Tai sitten aloitat kysymyksen johdattelulla "Eikö olekkin johdonmukaisempaa..." ja sitten seuraa väite.

Olen itse luokanopettaja ja aikoinaan opiskellessani didaktisia opintoja mainittiin olevan suorastaan kardinaalimunaus kysyä keneltäkään mielipidettä yhtään mistään noin johdattelevasti. Henkilö joka ei ole oikein varma mielipiteistään ja jolla ei ole asiasta oikein minkäänlaista kantaa (ja kaikkihan jostakin asiasta ovat epävarmoja) on suurella todennäköisyydellä automaattisesti samaa mieltä kanssasi, koska kysymys sisältää kysyjää miellyttävän vastauksen jo itsessään. Vastaajalle ei jätetä mahdollisuutta muodostaa asiasta omaa kantaa.

Mikäli vastaaja on henkilö, joka on varma mielipiteistään ja jolla yleensäkin on selkeä kanta asiaan, hän yleensä kokee johdattelevat kysymykset ärsyttävinä ja omaa mielipidettään väheksyvinä ja saattaa kokea älyään loukattavan; kirjaimellisesti sellaiset kysymykset ottavat aivoon. Näin ollen seurauksena on usein provosoituminen ja hyökkäys useimmiten kysyjää, ei niinkään kysymystä kohtaan. Näitä asioita tarkoitin kun kysyin, että mitä íhmettä haluat ihmisten sinulle vastaavan.

Anteeksi nyt taas tämä vuodatus, taitaa mennä sinne kuuluisan pilkunnussimisen puolelle. Koira ei näimmä pääse karvoistaan, eikä opettaja opettamisestaan, edes nettikeskusteluissa. Pienenä puolustuksena itselleni, olen sairaslomalla ja aika käy pitkäksi, joten tulee luettua näitä tekstejä vähän turhan tarkasti. Ja kyllähän sinä nämä asiat jo ennestään tiesitkin, eikö niin...

Voi sinua vanha ope, kumpa me kaikki päästäisiin pilkunnussinnasta pillunnussintaan niin elämä olisi paljon hauskempaa...

No voi sinua Jaakko kulta, mutta kun tämä ope sattuu olemaan kaiken muun pahan lisäksi vielä vanhapiikakin (tosin vasta kolmekymppinen sellainen), niin on varmaan paras, että pysyn tällä pilkunnussimis-linjalla ja jätän nuo muut nussimiset sitten muille. Pilkunnussimisesta puheenollen sanan kumpa oikea kirjoitusasu on kunpa, vaikka se siis lausutaan kumpa...

Jos minun kumpa ei sinulle kelpaa niin tuskinpa muukaan nussinta...varmasti aktin jälkeen sanoisit.."väärin nussittu"...semmosia te opet olette..ja siksi myös usein vanhojapiikoja.

Voi Jaakko, Jaakko, eikö äiti ole opettanut, että aikuisten keskusteluja ei saa häiritä?

Sory, tuo jäi äidiltä kyllä opettamatta...mutta vastaan kiltisti aina kun kysytään..myös opelle.

No niin Jaakko, kyllä me tässä vielä pääsemme yhteisymmärrykseen. By the way, mitä se äiti sitten sinulle opetti?

Hallitsi sekä naisten, että miesten työt...seksistä ei puhuinut halaistua sanaa..olen sen puolen joutunut itse opiskelemaan aivan käsikopelolla...

Mutta eikös olekkin ollut hauskaa se opettelu? Se kun on tuo käsikopelointi toisinaan ihan mahdottoman mukavaa, eikö niin Jaakko?

Naiselle myòs, samoin kuin Hòpòlle. Kiitokset vaihteeksi ihan mukavasta ja asiallisesta tavasta keskustella. Teille on ollut ilo vastata.
Myòs nimimerkki Tuli on hieno keskustelukumppani, kiitokset hànellekin.

Tuli kysyy, mità pahaa on siinà, jos kaksi ihmistà rakastelee kumpaakin tyydyttàvàllà tavalla. Ei kai useimmiten mitààn, jos kumpikin on tilanteessa vapaasta tahdostaan, halustaan kenenkààn painostamatta, viettelemàttà tai millààn lailla "vonkaamatta". Kuitenkin, jos tuohon seksiin kuuluvat vaikkapa vain leikkimielessà toisen alistaminen tai hàpàisy, niin hakoteillà ollaan, vaikka molemmat nauttisivat.

Olen jo aikaisemmassa hedonismikeskustelussa sanonut, ettà tietyssà mààrin olemme kaikki hedonisteja, koska pyrimme vàlttàmààn mielipahaa ja kàrsimystà ja tavoittelemaan hyvàà oloa. Yleensà tàlle toiminnalle on yksilòn ja yhteisòn kannalta ihan hyvàt motiivit, eli tuo taipumus ohjaa tarkoitukenmukaiseen kàyttàytymiseen. Yleensà, mutta ei aina. Silloin, kun nautinto kohotetaan toiminnan ainokais tai tàrkeimmàksi motiiviksi, ovat addiktiot tai perversiot làhellà.

Jos puhutaan nimenomaan seksistà, niin vuosisatojen ajan seksiin liittyvà nautinto maksettiin naisen synnytyskivuilla synnytyksen vaaroilla ja sekà naisen ettà miehen vanhemmuuteen liittyvillà velvoitteilla. Tàmà sai sairasta lastaan hoitavan Martti Lutherin kommentoimaan munkkeja : "He nàkevàt avioliitossa pelkkàà aistinautintoa. Tosiasiassa he, paetessaan pisaraa aistinauitintoa, ovat vajonneet nautintojen valtamereen"

Nyt parisuhteessa koetetaan lòytàà tuo nautintojen valtameri. Ja se johtaa helposti tyytymàttòmyyteen kumppania kohtaan. Hàn ei tyydytà minua oikealla tavalla, ei tarpeeksi usein, ei suostu variaatioihin eikà leluihin jne. Tàtà valitustahan tàmà palsta on tàynnà. Koska nautinto on kohotettu itseisrvoksi, niin silloin myòs kumppanin hylkààminen voidaan perustella niin triviaalilla seikalla kuin "huonolla" seksillà.

Ei kai kukaan parisuhteeseen làhtiessààn ole làhtenyt siihen sillà mielellà, ettà tàssà minà takaan loppuiàkseni itselleni seksuaalisen tyydytyksen. Tai jos on, niin katastrofin resepti on valmis.

Eikò siihen rakastumiseen ja kiintymiseen ole olennaisesti kuulunut se tunne, ettà tàssà on nyt ihminen, jolle haluan olla hyvà, jonka parhaaksi haluan nyt toimia? Siis ei se, ettà tuossapa on ihminen, jonka tulee ensisijaisesti tyydyttàà minut?

Mutta eikös olekkin ollut hauskaa se opettelu? Se kun on tuo käsikopelointi toisinaan ihan mahdottoman mukavaa, eikö niin Jaakko?

Täytyy myöntää, että mukavaa on, tuntoaistihan on tärkeimpiä aisteja meille miehillekkin.
tosin muutkin, näkö kuulo, haju ja maku ovat tarpeen...mutta kyllä tunto on ykkönen näissä seksi asioissa...vai oletko eri mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Miesnàkòkulma:
Nyt parisuhteessa koetetaan lòytàà tuo nautintojen valtameri. Ja se johtaa helposti tyytymàttòmyyteen kumppania kohtaan. Hàn ei tyydytà minua oikealla tavalla, ei tarpeeksi usein, ei suostu variaatioihin eikà leluihin jne. Tàtà valitustahan tàmà palsta on tàynnà. Koska nautinto on kohotettu itseisrvoksi, niin silloin myòs kumppanin hylkààminen voidaan perustella niin triviaalilla seikalla kuin "huonolla" seksillà.

Ei kai kukaan parisuhteeseen làhtiessààn ole làhtenyt siihen sillà mielellà, ettà tàssà minà takaan loppuiàkseni itselleni seksuaalisen tyydytyksen. Tai jos on, niin katastrofin resepti on valmis.

Eikò siihen rakastumiseen ja kiintymiseen ole olennaisesti kuulunut se tunne, ettà tàssà on nyt ihminen, jolle haluan olla hyvà, jonka parhaaksi haluan nyt toimia? Siis ei se, ettà tuossapa on ihminen, jonka tulee ensisijaisesti tyydyttàà minut?

No tässä kehujen jälkeen onkin hyvä heittää vielä pari kommenttia. Ensiksi kuitenkin kysäisen, että onkos Miesnäkökulma tällä hetkellä jossain Suomen rajojen ulkopuolella? Ajattelin vain, kun kirjoitat erilaisella näppäimistöllä. Jos olet, niin toivottavasti tämä Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko ei vaikuta paluusuunnitelmiin. Pari ystävääni juuri äskettäin ilmoittivat joutuvansa todennäköisesti vaihtamaan lomaltapaluupäiväänsä lentoaikataulujen mahdollisen muutoksen takia. Harmittava juttu.

Sitten asiaan... Itse en ole koskaan oikein ottanut tosissani noita ihmisten valituksia siitä, että kumppani ei suostu tiettyihin asentoihin, leluihin tms. Olen olettanut, että tällöin taustalta yleensä löytyy joitakin muita parisuhteen ongelmia, joita vain ei tiedosteta tai joista ei haluta puhua. Seksi ja seksitavat vain ovat sellainen konkreettinen ja helppo asia, joihin tarttua ja joista valittaa, silloin kun todellinen syy onkin jossakin muualla. Tälläkin palstalla keskustelut usein jäävät sille melko pinnalliselle seksiasento ym. tasolle. Kaikenlainen tunnekylmyys ja muu henkinen yhteensopimattomuus (esim. elämänarvot, asenteet jne.) puolison kanssa löytyy varmaan monen sellaisenkin valittajan taustalta, kuka täällä esim. puolison pihtaamisesta tms. puhuu. Toki nämä henkisen puolen yhteensopimattomuudet vaikuttavat myös seksiin; kuka sitä nyt seksiä mielellään harrastaisikaan sellaisen ihmisen kanssa, joka tuntuu jollain tapaa vieraalta ja väärältä. Ongelma on tietysti siinä, että näihin muihin yhteensopimattomuusasioihin ei puututa lainkaan, kun keskitytään vain seksin ongelmiin, eli hoidetaan vain oiretta, ei itse syytä.

Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja voin yhtä hyvin olla väärässä. Tiedä häntä sitten, joku voi varmaan tosissaankin pelkästä seksistä valittaa. Olen vain itse kaveripiirissä törmännyt pariin liittoon, jossa osapuolet ovat kertakaikkiaan niin erilaisia, että heidän yhdessä pysymisensä on suorastaan ihme. Itse he eivät tätä kuitenkaan huomaa (tai sitten muomaavat, mutta eivät myönnä), vaan syyttelevät huonosta liitostaan seksiongelmia. Tässä nyt voi tietysti ajatella, että kumpi oli ensin, muna vai kana, seksiongelmat vai ne muut ongelmat, itse veikkaisin kuitenkin jälkimmäistä.

Toivottavasti tosiaan kukaan ei lähde avioliittoon tai muuhun parisuhteeseen pelkästään taatakseen oman tyydytyksensä, ei kuulosta minustakaan kovin hyvältä. Kyllähän sitä ainakin aluksi ajattelee ensisijaisesti sen tulevan puolison hyvinvointia ja onnellisuutta ja toivoo parasta hänelle. Sen sijaan väitän kyllä, että monet (ehkä naiset enemmän kuin miehet) hakevat avioliitosta turvallisuudentunnetta itselleen ja tunnetta tulla rakastetuiksi ja halutuiksi. Monet ihan tietoisestikin.

Täytyy myöntää, että mukavaa on, tuntoaistihan on tärkeimpiä aisteja meille miehillekkin.
tosin muutkin, näkö kuulo, haju ja maku ovat tarpeen...mutta kyllä tunto on ykkönen näissä seksi asioissa...vai oletko eri mieltä?

Enpä pistä vastaan...

Voi teitä Jaakko ja Opettaja-täti, ketju menee ihan harmaaksi, kun lainailette kirjoituksiinne aina koko hilirimpsun! Napatkaa ainoastaan se osio jota haluatte kommentoida. ;-)
----------------------------------

Minä ja uskoisin että suurin osa muistakin kirjoittajista on nimenomaan sitä mieltä, että seksin pitäisi perustua siihen vapaaehtoisuuten. Ei kai kukaan olekaan puolustellut vastenmieliseen seksiin painostamista?

Seksi ja porno alkavat olla jo liian arkista ja avointa ja monet asiantuntijat ovatkin sanoneet, että nuorten käsitys seksistä alkaa hämärtymään, varsinkin pojilla. Siis se, mikä on normaalia ja mikä ei. Aikuinen (tarkoitan tässä henkistä aikuisuutta ja kypsyyttä joka seuraa usein vasta jo eletystä elämästä) yleensä tietää mitä haluaa ja uskaltaa kieltäytyä itselleen epämiellyttävistä asioista, mutta nuori tyttö antaa alistaa itseään ja saa siitä psyykkisiä vammoja, koska hän tietää vaistomaisesti, ettei kaikki mitä tehdään ole "oikein". Vastaavasti pojat taas kuvittelevat, että heidän kuuluu käyttäytyä samoin tavoin sängyssä, kuin näiden filmien miesten ja myös he saattavat kokea seksin nöyryyttävänä.

Rakasteleluakin pitää kuitenkin harjoitella sieltä helpoimmasta päästä alkaen. Jos sitten vanhempana tuntuu, että haluaa kokeilla jotain muutakin, niin tahdon pitää perustua omaan haluun ja uteliaisuuteen. Ei 15-18 vuotias nuori ole mielestäni kypsä dildoille, anaaliseksille, kimppakivoille, kinkyille seksi-videoille yms. jotka kuulema kuuluu jo hyvin monen nuoren elämään.
Nuorissa riittää tätä valistussarkaa, harmi että monssa kouluissa on jo lähes tyystin luovuttu aiheeseen liittyvästä opetuksesta, eli valistaminen jää nyt koteihin ja ikävä kyllä, monen vanhemman ja nuoren vuorovaikutus ja keskusteluyhteys tässä asiassa on vähän niin ja näin.

Meni vähän asian vierestä...

Joopa joo, pitänee parantaa tapansa tuon lainailun suhteen! Näyttää kyllä aika huvittavilta nuo pitkät harmaat lainailuketjut...

Tietenkään kenenkään ei pitäisi suostua omasta mielestään vastenmieliseen seksiin. Se mikä sitten kenestäkin on vastenmielistä on toki yksilöllistä. Nyt kyllä veikkaisin, että Miesnäkökulmalla on tähän tarjottavanaan joku yleisempi määritelmä vastenmielisestä seksistä...

Ikävä kyllä tuon seksin ja pornon arkipäiväiväistymisen huomaa jo ala-asteikäisistä lapsista (työskentelen siis ala-asteella). Nykyään viides- ja kuudesluokkalaiset ja monet nuoremmatkin ovat jo hyvin tietoisia erilaisista seksiasennoista ym., tytöt ovat huolissaan omasta ulkonäöstään, painostaan ja rintojen koosta, sekä siitä minkä näköinen pitäisi olla, että kelpaa pojille. Eikä mikään järkipuhe näistä asioista tunnu menevän perille, kuin korkeintaan vähäksi aikaa. Ja ikävä kyllä tuntikehys ei oikein anna myöten varsinaisen "valistuksen" toteuttamista. Tosin karsastan tuota sanaa valistus, siitä kovin harva lapsi tai nuori haluaa tulla osalliseksi.

Lasten pitäminen lapsina ja lapsuuden suojeleminen on käynyt nykyään entistä tärkeämmäksi ja myös entistä vaikeammaksi. Oman lapsuuteni aikoina oli vielä ihan erilaista.

Valistamisella tarkoitan lähinnä ohjaamista ja opastamista, en sormi pystyssä paasaamista.

Pornoteollisuus on muuttunut todella paljon. Omassa nuoruudessani ei jäänyt traumoja, vaikka iso-veljen Jallua joskus salaa vilkaisinkin, taisin olla noin 15- vuotias.

Itse asiassa, tuo edellä mainittu lehti on painattanut vanhoista 60- ja 70-luvun lehdistä retronumeroita. Olen yhden lehden lukenut ja sen sisältö oli kyllä niin kevyttä, että eipä varmaan saisi edes 7-vuotias traumoja sitä lukiessaan. Jotain kertonee jo se, että kuvissa on mm. Pirkko Mannolaa ja muita tuon ajan staroja.

Nuo retronumerot voisin tilata vaikka miehelleni joululahjaksi, mutta hän ehti jo hoitaa tilauksen itse, vinkkinä siis muille lahja-valintoja miettiville;-)

Taas asia hiukan karkasi... en tiedä, mitä sitten pitäisi tehdä, että tämä ylikorostunut pornoaikakausi saataisiin pois lasten ja nuorten ulottuvilta. Mitä mahtaa seksi olla 20 vuoden kuluttua, onko se vielä avoimenpaa ja pornompaa, vai tuleeko häveliäisyys takaisin?

Taas asia hiukan karkasi... en tiedä, mitä sitten pitäisi tehdä, että tämä ylikorostunut pornoaikakausi saataisiin pois lasten ja nuorten ulottuvilta. Mitä mahtaa seksi olla 20 vuoden kuluttua, onko se vielä avoimenpaa ja pornompaa, vai tuleeko häveliäisyys takaisin?[/quote]

Samoja lehtiä on selattu..erootisin taisi olla Kalle Antilan katalogin alusvaatesivut.
Noh eiköhän tässä olla yhä hurjempaan suuntaan menossa.
Tuskinpa paluuta viikunanlehteen ja paratiisiin on paluuta...

Alkuperäinen kirjoittaja tuli:
Valistamisella tarkoitan lähinnä ohjaamista ja opastamista, en sormi pystyssä paasaamista.

Pornoteollisuus on muuttunut todella paljon. Omassa nuoruudessani ei jäänyt traumoja, vaikka iso-veljen Jallua joskus salaa vilkaisinkin, taisin olla noin 15- vuotias.

Itse asiassa, tuo edellä mainittu lehti on painattanut vanhoista 60- ja 70-luvun lehdistä retronumeroita. Olen yhden lehden lukenut ja sen sisältö oli kyllä niin kevyttä, että eipä varmaan saisi edes 7-vuotias traumoja sitä lukiessaan. Jotain kertonee jo se, että kuvissa on mm. Pirkko Mannolaa ja muita tuon ajan staroja.

Nuo retronumerot voisin tilata vaikka miehelleni joululahjaksi, mutta hän ehti jo hoitaa tilauksen itse, vinkkinä siis muille lahja-valintoja miettiville;-)

Taas asia hiukan karkasi... en tiedä, mitä sitten pitäisi tehdä, että tämä ylikorostunut pornoaikakausi saataisiin pois lasten ja nuorten ulottuvilta. Mitä mahtaa seksi olla 20 vuoden kuluttua, onko se vielä avoimenpaa ja pornompaa, vai tuleeko häveliäisyys takaisin?

Itse en ole törmännyt noihin vanhoihin Jalluihin, mutta kuullostaa ihan tutustumisen arvoisilta! Pornolehtiä en ole juuri muutenkaan selaillut, mutta nettipornoon olen kyllä tutustunut ja niiltä sivustoiltahan löytyy tosiaan ihan kaikkea mahdollista ja mahdotontakin. Nyt on pakko siteerata Miesnäkökulmaa ja sanoa, että "kyllä ihmisen perversioiden määrä on loputon"... Jotenkin on vaikea kuvitella, että seksi voisi tulla vielä nykyistäkin avoimemmaksi ja "pornommaksi", toivottavasti ainakaan ei. Pieni salaperäisyys seksin suhteen pitää kuitenkin mielenkiintoa paremmin yllä (tai ainakin minulla pitää) kuin täydellinen avoimuus. Salaperäisyys on paljon eroottisempaa. Tosin mihinkään täydellisen salailun ja häveliäisyyden aikakauteenkaan en paluuta toivo.

En tiedä, onko tällainen "mainonta" soveliasta, mutta poistakoot ylläpito linkin, jos ei ole.
Nämä on oikeasti lukemisen arvoisia, kun lukee Jallu-vaari vastaa palstaa, ei tiedä itkisikö vai nauraisiko!

http://www.vanhatjallut.fi/

Vaikkei ole tapanani kehuskella kokemuksilla, niin pitää nyt yhtyä hähän Jallu-kerhoon. Sivistinne kavereiden kanssa itseämme kesäisin noin kymmenen vanhoista naapurin sedän tilaamilla Jallun vuosikerroilla hänen ainokaisen tyttärensä seurassa. Oli hyvin rattoisaa pitää lukutuokioita talon vintillä sateen ropistessa peltikattoon. Jännitys oli varmaan huipussaan, olimmehan kilttejä tyttökoululaisia.

Kaikista meistä tuli muuten ihan sivistyneitä, itsenäisiä ja olettaakseni myös hyviä vaimoja. Joskin elämä on sittemmin heitellyt. Ei seksin lukeminen ja kauniiden kuvien katselu ainakaan ollut haitaksi. Siihen aikaan seksivalistustakin oli niin vähän, että luulen kaiken vain avartaneen maailmankuvaamme ja tietoisuuttamme.

Naiselle myòs. Joo, ulkomailla olaan, ja paluuta ihmetellààn.

Tuohon pornokeskusteluun ja lapsiin ja nuoriin. Kyllàhàn nuoret varmaan joutuvat altistetuksi nykyààn plajolle sellaiselle, jota he eivàt ole vielà kypsià kàsittelemààn. Koska kaikki aikuisetkaan eivàt nàkòjààn pysty ottamaan pornografian ihmissuhdemalleja vain "aikuisten satuna" vaan jonakin ihanteena, jota todellisuuden tulisi jàljitellà, niin ei kai nuorten hàmmennystà tarvitse ihmetellà.

Ongelma on tietysti osaltaan se, ettà seksuaalisuus hyòkkàà nuoren elàmààn puberteetissa ennen komemattomana voimana, jonka kàsittelyyn lapsi ei ole pystynyt valmentatumaan. Omat nuoruusmuistoni ovat tàssà suhteessa aika ahdistavia. Elàmààn oli ilmaantunut uusi tarve, joka vaati ns. oikeuksiaan, jollei muuta niin yòllisten màrkien lakanoiden muodossa. Halun diskriminoimattomuus (se nyt saattoi kohdistua làhes kaikkeen liikkuvaan) hàvetti ja nolotti. Itseinho oli suurta. Kun samalla tisedosti seksuaalisuuteen liittyvàn vastuun, vaikkapa tuon miehen ja naisen radiaalisti erilaisen aseman riskien ja vaarojen suhteen (tàstàhàn tàmàkin ketju alkoi), niin kyllà omassa seksuaalisuudessa oli kàsittelemistà. Vastassa oli jo tuolloin tuo nautintoperiaate ("jos se tuntuu hyvàltà, se on oikein") ja velvollisuusetiikka ("kaikessa on huomioitava toinen ihminen ja myòs oma ihmisarvo").

Pornon maailmankuvassahan tuo nautintoperiaate on puhtaimmillaan, ja se esitetààn ikààn kuin normina. Siihen on varmaan, varsinkin miesten, helppo samaistua. Nàihin miehisiin ajtusmalleihin, joilla oikeutetaan mielihyvàhakuista seksuaalista kàyttàytymistà tòrmàà tamàn tàstà, tàllàkin palstalla. Esimerkkeja:

Jos seksiin ei liity tunnesiteità, se ei ole pettàmistà

Prostituoidut ovat alalla vapaaehtoisesti ja nauttivat tyòstààn

Porno on harmitonta aikuisviihdettà

Pornosta saatuihin esikuviin sopeutmattomat kumppanit ovat estyneità ja pihtareita

Ja luetteloa voi itsekukin jatkaa

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Nyt verrataankin jo sitten spermaa ja paskaa keskenään :) Ihan terve, tämä mies.

Eritteitä molemmat. En söisi kumpaakaan.
Miesnäkökulman ajatuksia luen kuitenkin mielelläni. Luonnontieteet ovat olleet aina lähellä sydäntäni, ja olen "tyttö tynnyrissä kasvanut", mutta vanhempana viisastunut.
Selibaatissa ei pitäisi olla mitään pahaa, mutta tuntuu että sehän vasta suuri synti on nykymaailmassa. Mutta todellakin jos survot kumisia tavaroita takamukseesi, olet salonkikelpoinen kansalainen ja "hyvä tyyppi".