Jyväskylän Odottajat & Äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama-L
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvää ystävänpäivää myös minulta! :heart:

Mulla kesti pahoinvointi esikoiselta tuonne rv 17-18 asti, eikä siihen auttanut yhtään mikään! Nyt toista odottaessa on ollut alusta asti lievempää ja loppui jo tuolla 11 viikon kieppeillä.

Painoa tuli esikoiselta 16kg (mitat ennen raskautta 170cm ja 61kg), kaikki lähti imetysaikana pois. Nyt on 13. viikko menossa, eikä oo vielä tämä raskaus tuonut lisäkiloja, vaik sitä kyllä ihmettelen... ruoka ja herkut maistuu... :whistle: mut ehtiihän niitä vielä tulla... ja esikoista odottaessa tässä vaiheessa menin vielä miinuskiloilla ton jatkuvan oksentelun vuoksi, nyt on sentään tilanne plus miinus nolla!

Me asutaan Heinälammella ja niin vaan sieltäkin kuljetaan keskustan neuvolaan, vaik esim. Huhtasuon neuvola ois lähempänä... Ja Palokan, mut se onki väärän kunnan puolella.

Kovasti onnea synnytyksiin, täällähän alkaa pian näitä vauvoja tupsahdella enemmänkin! Mulla esikoinen syntyi ilokaasun, lämpötyynyn ja terapia/jättipallon avulla ja samoin menetelmin haluisin tän kakkosenki synnyttää, kunhan elokuu koittaa.

Ja hei, ootteko muut laittaneet viestiä noille ennustajille? Mä sain tänään ennustajaelliltä vastauksen, et meille tulis vielä 4 lasta lisää!!! Ensin tyttö 31.8. (la 25.8.), sit tyttö ja poika 22.10.2013 ja viel poika 2.2.2017. Tyttöolo mulla on kyllä nyt ollut... ja siis ihan huumorimielellä suhtaudun tällasiin ennustuksiin... hauskahan se on nyt ootella mitä se madame sanoo, ja miten menee päällekäin, vai tuleeko ihan eri vastaukset =)

Hemuli ja pikkukakkonen 12+5

Pinja (ja muut!)
Piti laittaa sähköpostiviestiä ennustajaelli@luukku.com, siihen molempien syntymävuosi, monesko lapsi tulossa, laskettu aika ja aiempien lasten syntymävuosi. Elli vastas muutamassa päivässä. Se madam.mamma@luukku.com ei oo vielä vastannut mulle, vaikka samaan aikaan laitoin viestit. Näitä ennustajia joku mainosti tuolla elokuisten kerhossa, sieltä itse bongasin.

Heipsan!
Katalle tervetuloa :flower: mukaan ja onnea kovasti odotukseen!!!

Täällä henkisesti valmistaudutaan viimeiseen työviikkoon. Mahtaa olla ensi sunnuntaina jännät fiilikset, kun ei tarvitse enää työasioita miettiä. Välillä olen pohtinut miltä se tuntuu, että sosiaalinen piiri kutistuu melko pieneen ja löytääkö ympärille uutta verkostoa. Työaikana olen vapaa-ajat halunnut pysyä loitommalla ihmisistä, koska viikon jälkeen on usein puhki siitä ihmismäärästä, jonka viikon aikana tapaa. No, ehkä se uusi piiri on kiinni omasta aktiivisuudesta.

Eilen käytiin päiväseltään Hesasta noutamassa hoitopöytä, huudettiin huutonetistä ja kyllä kannatti. Saatiin täysipuinen lipasto edulliseen hintaan, on edes jotain edullista näissä hankinnoissa. Uskomattomasti vaan on hankittavaa näin ensimmäisen kanssa ja kun ei ole varma mitä todella tarvitsee ja mitä ei. Vielä pinnasänky hankittavana, onko kellään kokemusta laskettavasta laidasta, onko tarpeen vai pärjääkö ilmankin? Ei saada tätä pähkäilyä päätökseen.

Tuo ennustajahan kuulostaa hauskalta, just sopivaa hömppäilyä. Tyttöolo on täälläkin, mutta jos testaisi mitä Elli on mieltä.

Kovasti jaksamisia kaikille ja loppuvaiheen taapertajat koettakaa pitää pikkuiset vielä masussa mukana.

Kirppu ja pikkuinen 33+5

Molemmat ennustajat on maksuttomia. Niistä oli puhetta tuolla elokuisissa, missä ite aktiivisemmin kirjoittelen. Tänään vastas myös se madam mamma ja hänenkin mielestään on tyttö tulossa, tosin syntyis jo 11.7. pienenä, mutta terveenä. Madamin mukaan saatais sit viel poika 10/10, ellihän lupas enemmänkin noita lapsosia. Katsellaan, kumman ennustukset pitää paremmin paikkaansa! :laugh:

Mulla on ruvennut supistelee, kun lykin poikaa (~15kg) ylämäissä. Voi tietty johtuu tästä flunssastaki, ei oo kiva, jos näillä viikoilla jo alkaa suppailla... muuten ei omaan napaan juuri kummia kuulu.

Hemuli 13+2

Tervetuloa uusille minunkin puolestani!!

Kirppu73 Minuakin mietityttänyt tuo sosiaalisen piirin pienentyminen, vaikken myöskään niitä työkavereita niin vapaa-ajan seuraksi kaipaakaan =) Mutta harrastusten parista on nyt onneksi alkanut löytyä samassa tilanteessa olevia, jotenkin tuntuu olevan enemmän yhteistä nyt "vauvautuneiden" kanssa..

mama-L Kerrohan miten tuo synnytystapa arvioitiin, mulla viime neuvolakäynnillä arvioi vaan vauvan kokoa mahan päältä, ei kummemmin mistään synnytystavoista ollut puhetta.

Omaa napaa nyt vähän huolettaa, painoa oli tullu viikossa 3kg, turvotusta siis hurjasti ja sainkin stickejä kotiin mukaan että proteiineja seuraan. Noh, tänäänpä sit ekan kerran lävähti yhen verran plussalle ja paineet on 138/98. Oon nyt pähkiny soittelenko äippäpolille, mutta taidan odotella huomiseen ihan rauhassa ja soitella vaan neuvolaan, jos nyt ei mitään päänsärkyä tms. ala tuntua. Paineet kun nousee niin helposti jo pelkästä hermoilusta.

Toisaalta ihan valmis ois jo vaikka synnyttämään, mut toisaalta alko jo hirvittämään että jos tästä joutuukin osastolle makaamaan ja sit käynnistelevät tms... Ei sit kuitenkaan oo niin hoppu "hommiin" :laugh:

Lueskelin tuossa yhtä kirjaa jossa puhuttiin supistuksiin "sukeltamisesta", eli että avautumisvaiheen aikana pyrkis olemaan vaan mahdollisimman rento (rentouttamaan leuan ja hartiat heti kun tuntee supistuksen tulevan) ja antamaan supistuksen tulla, ettei vastustele yhtään, pitäis olla suht kivutonta niin. Kokeiltavahan tuota on, saa nähdä kauanko kykenee kotona kärvistelemään :) Ja suihkua tietenkin testattava myös.

Ootteko muut ajatelleet kokeilla millasia keinoja tuohon alkuvaiheeseen ennen sairaalaan lähtöä?

cicilisko 38

Täällä on kaikki ennallaan, vkoja tulee vaan lisää :) Täällä on hankinnat melki tehty, pakko saada kaikki isommat ennen muuttoa ni ei tarvi sitte sen jälkeen enää noita ettiä..

Sosiaalinen piiri....itellä se kutistuu varmaan olemattomiin äippäloman alkaessa ja muuton jälkeen...ketään kun en oikeen jyväskylästä tunne. toiveissa tietty ois että sieltä sais uusia tuttavuuksia mutta saa sitte nähä että missä ihmisiin oikeen tutustuis..

Moi tänne! "Seesteinen keskiraskaus" menossa eli mitään ei oikein tapahdu, rakenneultraa odottelen. Painoa on tullut kamalasti, jotenkin tulee sellaisina pompsauksina se että kilon nousee kerralla (päivässä!) ja sitten taas jää hetkeksi siihen.

Hande millonka teillä se muutto on? Täällä JKL on tosi hyvin mielestäni äitiysvoimistelua ja mammavesijumppaa jne tarjolla, ja niissä ainakin tutustuu ihmisiin. Sitten on keskustassa MLL:n perhekeskus Tourutupa (tosin sinne on Kaijanlammelta matkaa) missä on kaikenlaista toimintaa lapsi- ja vauvaperheille.

Voisihan sitä harkita omaa tapaamista täällä foorumilla kirjoitelleille odottajille/ vauvautuneille jossain vaiheessa kevättä? Kiinnostaisiko ketään?

Etsiväkaksoset: Muutto ois eessä tuossa toukokuun alussa eli vähän yli kuukautta ennen ku mulla on la. Tarviikin kattoo josko tuonne Tourutuvalle joskus eksyis.. onneks meillä on auto ni ei oo väliä vaikka matkaa onkin :) Noita perhepuistoja oon kanssa miettiny, viime kesänä pari kertaa tytön kanssa niissä tuli käytyä ja oli iha mukavan olosia...

Hande joo sitten et taida odotusaikana ehtiä kovin paljon "livenä" muita odottajia tapaamaan mammajumppiin, mutta tosiaan perhekerhot on aika aktiivisia ja sitten on muskareita ja muuta. Olen ymmärtänyt että Kaijanlammella on myös paljon lapsiperheitä joten varmaan sinnekin sattuu muita joille vauva tulee kevään/kesän aikana.

Itsellä on vähän sama että kauheesti en ennestään tunne vauvaperheitä, mutta yllättäen sitten on muitakin tuttuja raskautunut samoihin aikoihin, vaikka ihan alkuraskaudesta en muka tuntenut ketään toista odottajaa :) Ystäviä ei kuitenkaan ole ikinä liikaa, joten mukava olisi tutustua myös uusiin ihmisiin.

rv40 aamulla menin polille nukkuun ku olin koko yön valvonu kipeiden supistusten takia... kahdelle sormelle auki ja tulppaa tulee... nyt tuli kotia vähän mieltä kohottaa... tulen kuulemma illalla takas sano lääkäri ;) saa nähdä miten käy!

pinja ja pikku kakkonen rv40

Lääkärineuvola + synnytystapa-arvio 19.2.08

Raskausviikot: 36+5
Painonnousu: +700g/vk
Turvotus: -
Pissa: Puhdas
Verenpaine: 101/66
Hemoglobiini: 118
SF: 32cm
Raivotarjonta
Lapsiveden määrä normaali
Syke: +155
Liikkeet: ++

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavaa jäljellä 3cm edelleen, ja kohdunkaula pehmentynyt.

Painonnousua olikin nyt sitten vähän runsaammin, viime viikolla kun oli tippunut paino 400g/vk. Sairastin tossa sen 4pv vatsataudin niin nyt ne kilot tuleekin aika vauhdilla takas. Raskauskiloja yhteensä nyt se about 10, joten ihan tyytyväinen oon eikä yhtään huonoa omaatuntoa :) Hemoglobiini oli vähän matala, mitä ihmettelin ite koska oon ollu vaan tosi energinen. Täti suositteli aluks rautatabuja mut sain sen ylipuhuttua ettei mun tarvii niitä aloittaa kun tekee pahaa masulle ja mul on nyt muutenkin tosi paljon mahavaivoja. Aavistus tuli vihreää pissatestiin glukoosin puolelle mutta kun kuitenkin oli enempi keltaisella niin ei siitäkään sen enempää narinoita tullut. SF oli kasvanut mukavasti, 2cm 2 viikossa eli taitaa "pikku" kasvupyrähdyksiä nyt ottaa toi meidän sintti.

Ja ei nähnyt lääkäritäti mitään estettä miksei mahtuisi lapsi alateitse syntymään, jipii! Ei tarvitse edes lähteä äitiyspolille ultraan painoarvioon vaan seuraavan kerran mennään sitten vaan synnyttelemään. \o/ Että kyllä me pienetkin siinä pärjätään, niih! Kovasti ihmettelen ku ei oo supistelut mitään tuhoja tehneet, mutta parempi tietysti niin että pysyis vielä ainakin muutaman viikon kyydissä ja pulskistuisi (nyt siis n. 2,6kg) + kypsyttelisi keuhkoja pieni. Muuten kyllä mennään jo aika lähtökuopissa eli pää on ihan alhaalla, lääkäri tunsi sen kättäänkin vasten sieltä jostain kohtaa. Sitä limatulppaakin olin bongaavinani muutamana päivänä, joten nähtäväksi jää millon tästä jakaudutaan...

cicilisko, ei sen kummempi se arviointi ollu kun ihan käsikopelolla tuolta lantiota koitti molempiin suuntiin että venyykö ja jos venyy niin minkä verran. Ja mulla venyi kuulemma ihan tarpeeksi. Ja eihän sitä pysty oikeastaan muuta kuin sit tosiaan ton alapään arvioimaan - itse synnytyksen kulun näkee sitten vasta synnytyksestä, se on niin paljon tarjonnastakin kiinni mahtuuko tulemaan, eli ei ole väliä vaikka ois kuinka leveälanteinen jos mukula on tulossa vaikka joku olkapää edellä sieltä. Mä oon siinä mielessä riskiryhmää ku oon muuten niin pienikokoinen (154cm) että jännitti toi arvio.

Jokohan Pinja pääsi tositoimiin? Jos vielä piipahdat linjoilla, niin tsemppiä!! Sitten kertomaan synnytyskertomusta - kohta se on itselläkin edessä...
Oon kade sulle mama-L kun olet saanut kokoarvion! Mulla ei edes kerrottu, millainen jättiläinen on tulossa...

Tsemppiä Cicilisko, toivottavasti ei pukkaa mitään raskausmyrkytystä vaan ihan normiturvotuksia ja sen sellaisia :)

Hande vaikka olen kotoisinkin lähiseuduilta, ovat kaverit kyllä ympäri Suomea ja maailmaa. eli itse ainakin koetan laajentaa tuttavapiiriäni noiden äiti-lapsi-perhejuttujen kautta. Mammajumpassakin oli kiva käydä kun pääsi aina juttusille samassa vaiheessa olevien kanssa!

Nyt katsomaan leffaa...

Skog 39+1

skog, ei suostunut lääkäri antamaan mullekkaan ees suuntaa tuohon painoon, vaan toi on mun anopin näpeillä kokeiltu, tosin luotan sen arvioon enemmän ku lääkärin ku se on kuitenkin ollu sen parikymmentä vuotta kätilönä. :D Tänään se kokeili taas ja veikkas et ois jo 2,8 kiloa, eli hurrrrjaa vauhtia kasvaa meidän toukka! Mikä onki hianoo ku pienihän hän on vieläkin, mut niin on äitikin :)

Tuntuu tuo kokoarvio olevan toisissa kaupungeissa vakiona kaikille synnyttäjille, vaan eipä Jyväskylässä... mulle tehtiin esikoista odottaessa kokoarvio n. viikolla 34-35, kun kävin äippäpolilla (yöllä, muutenhan oisin mennyt neuvolaan kuuntelee sydänäänet ja ois jääny kokoarvio väliin...), kun vauvan liikkeet lakkas. Lääkäri teki kokoarvion sekä käsikopelolla että ultralla ja hyvin vastasivat arviot toisiaan ja myöhemmin kun vauva syntyi, oli aika pitkälti sen kokoinen, mitä arvioivatkin syntymäpainoksi. Samalla tehtiin synnytystapa-arvio ja mulle jäi siitä aika epämiellyttävä olo...
Tänään on supistellut koko päivän, täytyy varmaan huomenna soitella johonkin päin, jos ei yön aikana lopu.

Joo, lääkäri sano mulle vaan että kun ei ole resursseja kaikkia ultrata kolmannessa ja viimeisessä lääkärintarkistuksessa + synnytystapa-arviossa niin he ovat päätyneet siihen että ultrataan vaan ne joiden SF ei ole käyrällä tai on muuta syytä epäillä jotain ongelmaa.

Oon vaan tullu siihen tulokseen et tää ei kovin kiva kaupunki oo odotella, rakenneultraa ei oo olemassakaan, perhehuoneet poistettu kokonaan sairaalasta ja sit esim. se että pissanäytteitäkin pitää lähtee aina otattamaan erikseen näytteenottokeskukseen asti. Ja lastenvaunujen kanssa on yhtä kovat liksat bussissakin, mikä on musta entisenä helsinkiläisenä erityisen pöyristyttävää. Muutenki kova kynnys lähteä kotoa (ainakin mulla) yksin vauvan kanssa vaikka ees kaupungille pyörimään niin pitää sit sekin tehdä myös taloudellisesti mahd. vaikeaksi.

Jos oisin röyhkeä niin menisin äitiyspolille kans just joskus yöllä ja sanoisin että en oo tuntenu liikkeitä. :D Mut enpä taida viitsiä... Onneks mulla on ihana ammattitaitoinen anoppi joka aina vaan tykkää lapsenlastaan tutkia.

Siis ei mulla ollut tavoitteena saada synnytystapa-arvioo tai ultraa, olin oikeesti huolissani vauvasta, itkeskelin kotona, kun mies tuli puolen yön aikaan töistä ja lähti saman tien viemää sairaalaan... Mies kyllä tunsi liikkeet mahan päältä, mut kun ite olin jo niin paniikissa, et vauva on kuollut, ni eihän siinä mitään tuntenut... sillon tuli sairaalassa sit niin kovia suppareita (laittoivat käyrille) etteivät uskoneet, ettei ne satu, ja menihän siitä tosiaan vielä kuukaus ennenkuin vauva sit syntyi. Mutta en toivo muille samanlaista käyntiä äippäpolille...

Siis en Hemuli missään nimessä tarkottanu että oisit menny vaan huijaamaan sinne äitiyspolille! Ihan itsestäni vaan et jos ois tosi röyhkeä niin menis ja huijais kun ei tässä käpykylässä muuten tehdä asioiden eteen mitään. :D

hellurei taas pitkästä aikaa :wave: täällä olo on tosi tukala, selkä on ihan rikkipoikki ja alapäätä/alamahaa vihloo kipeesti useesti päivässä. jospa sitä kohta puoliin pääsis jo tositoimiin :) pari viikkoa kun pysys vielä masussa ni sit sais jo kyllä mun puolesta tulla.
viikko sit kävin äitipolilla matalan hempan takia(96) ei nouse rautakuurista huolimatta mut eipä nuo sille mitään tee :/ voi olla aika hyvät olot synnytyksen jälkeen jos se ei tuosta nouse :( ultrattiin ja painoarvio oli 2,6kg, että ihan hyvänkokoinen poitsu on jo :) nyt jo varmaan aika liki 3kg, luulen mä. kanava oli lyhentynyt 2cm mutta oli vielä kiinni, ja vauvahan on ollut kiinnittynyt jo muutaman viikon... oon nähnyt nyt kahtena yönä unta että tää syntyy 3.3, saas nähä :D

tyynex: Tuo 3.3 olis hyvä päivä syntyä. Minun tytär täyttää tuolloin 2v :D Helppo ainakin muistaa synt.päivä :)

Minä kävin neuvolassa tiistaina, kaikki oli ok. Tyttö vaan liikkui masussa sen verran että ei meinannut saada kunnolla kuunneltua sydänääniä. Aina kun sai kuulumaan niin likka lähti karkuun :D

Nyt hiukan huolestuttaa, eilen viimeksi seitsemän aikaan tunsin liikkeitä, ja tavallisesti tunnen niitä koko ajan. Tyttö kun potkii yötä-päivää koko ajan suurinpiirtein. Täytyy tässä odotella, josko hän vain haluaisi nyt nukkua kunnolla.
11.6 lähestyy pikku hiljaa ja jännittää kauheasti tuo leikkaus. Mielessä joka päivä tuo päivämäärä, ei yhtään kivaa tietää näin ajoissa milloin tyttö tähän maailmaan syntyy!

JanuLiitus ja kirppu 23+1

Värkkäsin uuden listan, nyt näyttäis jokseenkin selkeämmältä. :laugh:

:attn: :attn: :attn: neitil, Helinä84 ja Etsiväkaksoset!!! Joko teillä on laskettu aika tiedossa? Ilmoittakaa minulle niin lisäilen tonne listaan! Ja jo syntyneistä oli vain muutamista syntymäpaino ja -pituus tiedossa, lisäilen niitäkin jos joku vielä haluaa niin infoa tänne vaan!

Nyt täytyy ruveta kotihommiinkin välillä,
mama-L ja Onni tasaviikoin 37+0!! :heart:

Juhuu!
Täällä sitä vietetään ensimmäistä virallista äitiyslomapäivää.... aika uskomatonta. Syksyllä tuntui, että tänne on on aikaa vaikka kuinka, mutta nyt se on sitten tässä. Menee varmaan vielä aikaa, että hokaa oikeasti ettei tartte lähteä mihinkään aamuisin. Jos tässä olisi aikaa ommella, pestä ja järjestellä ja olla vaan....

Ensi viikolla sitten neuvola ja seuraavalla lääkäri, jolloin pitäisi tehdä sitä synnytystapa arviota. Mielenkiintoista nähdä miten se tapahtuu.

Mutta nyt koivet kohti kattoa, että vähän jalat saisi huilia. Kivat turpoilut nilkoissa ja jalkaterissä...

Kirppu 34+4

Yhteistyössä