Jyväskylän Odottajat & Äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama-L
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuonne maaliskuisiin jo kirjoitinkin että täällä ollaan! Neuvolatätikin oli ihmeissään siitä, miten sitkeästi ollaan yhä ilman tuntemuksia synnytyksestä... Kiitos mama-L supistustuulista. JA Cicilisko! Raaskitte luopua omistanne? :kieh: Synnärillä nähdään - eiköhän ne tämän ensi viikolla käynnistä!

Vieläkö Cicilisko on täällä vai ovatko supistukset toimineet?

Skog 41+1

Onpas täällä jännät tunnelmat, peukut Skog sekä Cicilisko ja ennen kaikkea toivotaan niitä kunnon supistuksia tai Skoglle niitä polttoja alkaviksi.

Meillä oli tänään neuvolalääkäri, joka hartaasti ja pitkään ultraili kokoarviota. Tällä hetkellä tämän arvion mukaan pikkuisella on painoa 2750g, mikä on sama kuin isällään syntyessään (oli ihan täysaikainen). Arvio syntymäpainosta on 3200-3500g eli ei onneksi olisi tulossa mitään jättiläistä, jos ei siis päätä jäädä asustelemaan pidemmäksi aikaa. Muutapa lääkäri ei sitten katsotunutkaan.

Eilen roudattiin vaunut ja kaukalo kotiin ja siinähän se ilta menikin ihmetellessä. Nyt sitten mietin, että onko tarvetta pestä niitä vaunujen kangasosia, ehkä lähinnä sitä sisävuorta tai miksi sitä sanoisi. Tyhmä kysymys, mutta oletteko pesset niitä vai riittääkö kunnon tuuletus? Kaukalostahan saisi myös kankaat irti.

Ettäpä joo, tällaista tällä kertaa. Täytyy lähteä päikkäreille, yöt menee lyhyissä pätkissä ja päivällä tulee aina älytön väsy.... kuten nyt.

Kirppu 36+0

Täällä ollaan :laugh:

Viime yönä alko kipeät supistukset kolmen aikaan, melkein heti viiden minuutin välein tunnin verran, sitten kymmenen minuutin välein kolme tuntia ja nytpä ei oo kahteen tuntiin tullut yhtään.. Että tämä sitten tekee kaiken nurinkurin :p

Tunti sitten alkoi vähän verinen vuoto, joten JOTAIN sentään tuolla tapahtuu, eli toiveikkaana olen että se lähtö tänään tulis. Vähän häijyltä tuntui isäntää päästää töihin kun kolme varttia ainakin menee matkoihin, mutta minkäs teet..

Vaikka kipeitä olleet nuo ennakoivat supistuksetkin, niin kyllä erilaisia oli viimeöiset, jotenkin "sisemmällä" tuntuivat ja kovasti helpotti katsoa kelloa kun tiesi että alle minuutin kestää. Ja sitten ei enää satukkaan yhtään, hassun tuntuista. Saa nähdä miten kipeiksi ne sitten tositoimissa yltyvät.. Typerältä kyllä tuntui yöllä kun ei sitten ollut varma että no joko pitäs lähtöä tehdä, toisaalta nukuttikin niin kovasti.. Ja yllättävän hyvin sai torkuttua noiden kymmenen minuutin välein tulevien kanssa.

Saas nähdä Skog, sullahan voi alkaa yhtäkkiä kertarytinällä! Olishan se epäkohteliasta kiilata edelle, lähettelen lisää näitä suppariaaltoja =)

Nyt jos menis päikkäreille, siltä varalta että ensi yö menee valvomiseksi :)

Cicilisko 40+1

Hei, tuli tässä mieleen, että tietääkö kukaan, mitä on tapahtunut Torikeskuksessa sijainneelle Maternity&Baby liikkeelle? Onhan siitä jo varmaan vuosi-pari, kun hävisi Torikeskuksesta, onko lakkautettu kokonaan, vai siirtynyt jonnekin muualle (minne)? Tuli tässä vain mieleen, kun ollaan ostettu meidän vaunut sieltä, niihin tarviis "varaosia" ja en netistä googlettamalla löydä mitään tietoa sen merkkisistä... Ei viittis ihan "turhan" takia ostaa uusia vaunuja tälle tulevalle vauvalle.

Joo. noita pikku heittoja epäilemättä tulee.... Tk:n puolella on vielä niin harjoitteluvaiheessa tuo ultran tekeminen, mutta hyvä että on edes yritystä. Ei niihin kannata ihan pilkulleen uskoa... Noita mahan sisäisiä tapahtumia taitaa kuitenkin olla vaikea ennustaa....

Hitsi kun taas säikäytti oma sählääminen illan aikana. Laattalattialla astuin villasukilla jotenkin varomattomasti ja tuli aika raju horjahdus, onneksi ilman kaatumista. Mahaa vaan nappas aika kovaa joka puolelta, ei kipua ja meni samantien ohi. Ensimmäinen asia tietenkin mielessä, että kestikö istukka heilahduksen ja sydän otti uusia kierroksia. No onneksi taisin selvitä säikähdyksellä, kaikki toistaiseksi ok ja pikkuinen möngertää mahassa tälläkin hetkellä ja taitaa olla hikkakin.. Kumma karma noiden lääkärikäyntien jälkeen, toivottavasti nyt ei tartte lähteä polille vierailemaan.

Täällä vielä ex Jyväskyläläinen yhtenä kappaleena! :wave: |O
En siis ainakaan oo etuilemassa ciciliskoa tai skogia. :(

Maha on valtaisa ja tosi kireä, mutta on vaan ajateltava, että vielä voi mennä kolmekin viikkoa. Kukaan ei vaan taida jaksaa tätä mun kireyttä enää.. :saint:

Tsemppiä pian synnyttämään lähteville ja mukavaa odotusta niille, joilla on vielä matkaa maaliin.

Rhea ja ukko 39

Kiva kun Rhea kävit kertomassa kuulmisiasi! Täällä ei ole maha kireänä, vaan mamma. Hypin eilen jo seinille... Nyt on onneksi takana särkylääkkeen ja hieronnan voimalla hyvin nukuttu yö, ja jo näyttää maailma kirkkaammalta. Etenkin kun aurinko paistaa!

Jostain syystä Ciciliskon uusin supistusaalto ei löytänyt perille? |O Käytitkö sittenkin kaikki itse ja pääsit synnärille? Vauva mellastaa mahassa, sillä tuntuu olevan oikein mukavaa. MAha on kasvanut niin valtavaksi, että kai se on vaan laajentanut yksiötään jatkakseen elämäänsä siellä vielä kuukausia. SF-mittakin vaan kasvaa neuvolaterkkarin mukaan. Minä en kyllä usko sitä. Se vaan löysyttää mittanauhaa...

Hemuli en osaa auttaa tuon liikkeen kanssa, kun en muista sellaista koskaan olleenkaan... Toivottavasti löydät sen, ja saat varaosat. Eikö niitä saa muualta tai maahantuojalta tilattua? Ja Kirppu toivottavasti tosiaan selvisit säikähdyksellä =)

Odotukseen täysin hermostunut Skog 41+2

Aurinkoista päivää!

Hemuli, me ollaan just muutettu tänne Heinälammelle ja alueeseen tässä tutustutaan, ihan mukavalta vaikuttaa :)

Tulin just neuvolasta ja pääsen vielä äitipolille synnytystapa arvioon edellisen sektion takia ja sen takia kun kaikki arvot oli vähän pyllyllään neuvolassa. Verenpaineet koholla ja valkuaiset sekä sokerit pissassa plussalla ja turvotustakin tullu, toivottavasti ei ala myrkytystä pukkaamaan.

Skog ja Cicilisko, toivottavasti pääsette pian tosi toimiin ja saatte nyytit kainaloon :)

Tiitsu 35+5

Tiitsu: Me muutettiin joulukuussa juuri pois Heinälammelta. =) Mä ainakin tykkäsin kovasti alueesta ja siellä on ihan kivat lenkkimaastot.. :)

Huomenna tai perjantaina olis mahdollisuus appiukon kanssa reissata Jyväskylään kun se lähtee matka-autoa sieltä hakemaan, mutta eipä sitä liiemmin tohi näillä viikoilla enää reissuun lähteä. :( Olis ollut mukava käydä kavereita moikkaamassa..

Skog: Kyllä se pinna täälläkin kiristyy vatsan kiristymisen lisäksi. Melkeen jo itteeki ärsyttää ku kaikki ärsyttää. :D Koira ja mies saa tuntea nahoissaan. :whistle: Miten sitä onki niin malttamaton. :ashamed:

Rhea ja maffu rv 39+1

kirppu: mulle tehtiin tu arvio äitipololla... vauvaa seurattiin koko raskaus kun esikko oli niin pieni... ja tääkin oli koko ajan ala rajoilla löfjelm sano et syntyessään max 3200 mut jos syntyy la niin n.3000g ja synty tosiaan 40+1

Huomentapäivää =)

Tänään oli lääkärineuvola ja siellä vierähti kivasti aikaa kun setä oli heti kahdeksalta puolituntia aikataulusta jäljessä :whistle: Kaksi päivän parasta asiaa oli että että lääkärin uhkailusta huolimatta saimme sydänäänet kuuluviin. Pumppu takoi hurjaa 150 lyöntiä minuuttiin ja oli oikein vahva (näin se setä meille kertoi!), minunkin pulssi siinä katsottiin joka oli 80, voin sanoa että siinä haarat levällään oikein tarpeellinen ja ihana toimenpide :headwall: :ashamed: Mies vaan ensiksi kyseli että kenen syke se tuo jumputus on, niin sitten sitä ihmeteltiin oikein perusteellisesti :D kiitoksia sateli mielessäni! Toinen hurjan hyvä juttu oli se että olen laihtunut!!! JEEE, ihan kokonaiset 100g!! Pelkäsin että taas olisi tullut iloisesti se 4 kiloa niin kuin viimeksikin. Kyllä helpotti!

Kovasti suppareita toivottelen niitä tarvitseville ja pitkää pinnaa!! Koitakaahan pärjätä :wave:

Koiruus ja pentunen rv 13+1

Täällä ollaan onneksi yhtenä kappaleena horjahteluista huolimatta. Ehkä nivuset olivat eilen vähän aremmat, mutta muuten olo ok ja normaalia myllerrystä ja hikottelua mahassa. Olen kyllä hiipinyt todella rauhassa tapahtuman jälkeen laatoilla ja pihallakin, kun on petollista tuo liukkaus lumen alla.

Pinja, ok eli arviot voi heitellä tehtiin niitä rutiinisti ksks:ssa tai sitten harjoitteluvaiheessa tk:ssa. Noo, kattellaan kuinka käy.

Onkohan cicilisko siirtynyt jo synnärille... ja toivottavasti Skog on siellä myös. Tsemppiä kaikille!

Kirppu

Kirppu on vain unennäköä, että minä pääsisin joskus synnärille. Lauantaina toki siihen naapuriin yliaikaiskontrolliin :attn: Cicilisko on tainnut tosiaan olla parempionninen.
Juu... eipä tässä kummempaa kertomista, ei merkkej syntymisestä, pinna sentään vään löysempi kun keksin uutta tekemistä ja rupesin käsityöhommiin... |O

Skog 41+3

skog koittaa poksua nyt vaan ettei mitään yliaikakontrolleja tarttis. :hug: Voin vaan kuvitella miten raskasta hommaa ku kaveri ei suostu yhtään yhteistyöhön. Nöyyy... Saa nähä onko mullaki vielä eessä se kolmisen viikkoa oottelua. Oikein tuskastuin miehelle tänää ku se meinas että "saisit kyllä synnyttää sen jo!!!" että hänelläkö se vaikeeta on ku kärsimättömyyttään pitäis tyydyttää, minä se tässä kannan 11 ylimääräistä kiloa vaivoineni yms että jeejee vaan jerry cotton ja sillai. :laugh:

Eiliset neuvolakuulumiset :

Rv 38+6
Painonmuutos +583g/vk
Paineet 110/67
Hemoglobiini 122
Pissa +/-
SF 33cm
Lapsiveden määrä normaali, rt, syke +130-160 :D, liikkeet ++.

Pissa _taaaaaaas_ yhellä plussalla eli tänää aamuna sai taas roudata uutta näytettä labraan... Huomenna sit soittelen tulokset. On kyllä hermojakiristävää kusirallia koko hela hoito! Mitään oireita ei virtsatieinfektiosta onneksi oo, mutta sehän saattaa esiintyä oireettomana raskaana olevilla. :kieh: Kiva jos joutuu kuurille vielä...

Mutta hei, uus Harry Potter tulee suomeksi huomenna kauppoihin ja oon kyl aivan täpinöissäin!!! :heart: Siin on viikonlopuks tekemistä ja sithän sitä ois jo aika lailla valmis synnyttelemään, vaiks. Niinku noin tekemisen puutteessa. ;)

t. mama-L & Pätkä 39+0

Heissan kaikille!
Tuolla syysmassukoiden joukoissa olen kirjoitellut, mutta jyvässeutulaisena tulin tänne kyselemään kokeneempien neuvoja! Ensimmäistäni odotan viikolla 14. Rakenneultrasta: Missä olette käyneet ja mikä on hintataso ja hinta-laatusuhde (jos näin voidaan asiaa ajatella...)? Myös 4d-ultrasta saa laittaa kokemuksia. En tiedä, onko asiasta täällä ollut jo puhetta. En jaksanut selata koko pinoa läpi...Anteeksi saamattomuuteni, jos aihe löytyy jo jostain täältä.

Entäpä sitten alueen mammajumppatarjonta. Missä on ja minkälaista? Jostain luin, että tuolla Keljonkankaalla siinä uudessa kuntokeskuksessa (Linea?) alkaa huhtikuun alusta mammasalsa tms., mutta onko muita vastaavia. Vanhat harrastukset alkaa olla liian rajuja pikkuhiljaa (ratsastus), joten jotain korvaavaa pitäisi löytää tilalle!

Ihqli: Mä kävin rakenneultrassa about rv25 Suomen Terveystalolla Jaana Krögerillä. Sille jää hintaa KELAn korvausten jälkeen 170?, tutkimus tallennetaan DVD:lle ja se kesti meillä yhteensä jotain reilu puoli tuntia ja oltiin tosi tyytyväisiä.

Ja mammajoogassa kävin Kansalaisopiston kautta (järjestettiin kaupunginkirjastolla) ja se oli mulle vielä ilmainen kun olin työvoimatoimiston asiakas. Olin kyllä tyytyväinen siihen, Kansalaisopiston sivuilta löydät tietoa milloin sitä järjestetään yms. jos kiinnostuit!

Tulin nostelemaan listaa, kun oli niin alhaalla, etten edes löytänyt... Täällä siis ollaan yhä ja ikuisesti. Yliaikaiskontrollissa ei vaikuttanut lupaavalta, supistuskäyrä pyöri jopa nollassa perustason ollessa 20... Hoh hoijaa |O Sykkeet olivat vaavilla korkeat, kaikki näyttäis olevan muuten kunnossa, mutta kun ei niin ei suostu jäärä tulemaan ulos...

Ihqli
kävin Puistokoulun mammajumpassa. Syksyllä ihan siitä tykkäsin, mutta pakko sanoa, että keväällä en enää ollut kovin innostunut ohjaajan vaihduttua. Mukava tyttö, mutta kun ei break dance, hyppiminen ja jive oikein sovi yhteen raskauden kanssa... Sattui mahaan se pomppiminen. Voihan se toki olla, että meininki on parantunut, eli ainahan kannattaa käydä katsomassa. 2 kertaa on ilmaisia ja lukukausimaksukin vain 16e.

Juu eipä tässä kuin jatketaan odottelua...

Skog 41+5

Pinja täällä ollaan!! On pikkuisen onneksi jo edistystä tapahtunut, kohdunsuu yhdelle sormelle auki ja lapsivettä tullut iltapäivästä saakka... Kenties huomenna, lupasivat lääkärikäynnillä laittaa asioihin vauhtia, jos ei ala supistelemaan. Mua kun ei edelleenkään juuri satu eikä supistele, en tiedä miten nuo kohdunkaulat ja muut ovat salaa kadonneet...

Nyt unille, huominen voi olla pitkä!

Skog pian 42

Voi voi Skog!!! Toivon mukaan on jo vauveli kainalossa, kyllä oletkin sitä jo odottanut (heh, kukapa ei)! Jospa sinulla ei olekkaan kipuaistia? :) Olen tässä päivittäin seuraillut että koska se lähtö tulee! Jänskättää sun puolesta...

Taisi olla ciciliskollekin haikara löytänyt perille!

Ihguli minäkin olen sinne syysmassukoihin eksynyt, en vain ole tajunnut että sinäkin olet täältä suunnalta. Neuvolan seinältä juuri katsastin kaiken maailman jumppia ja joogia, sieltä sunkin kannattaa niitä vilkaista! Itse en vielä tiedä tuleeko jonnekkin lähdettyä, jos kaverin saisi niin olisi jotenkin helpompaa.

Mama-L voi että jos tuosta pissasta tulee harmia. Pidetään peukut pystyssä että kaikki sujuisi loppuun saakka hyvin!Liekö sinäkin olisit nyytin hakureissulla... ihan noin tekemisen puutteessa :D Meillä kävi huonosti koko Potterin pojan kanssa :kieh: posti ryssi meidän ennakkotilauksen ja posti ei antanut koko kirjaa meille ilman sitä "sinulle on paketti postissa"-lappua, mitä pirulaiset eivät olleet lähettäneet ajoissa!!! :headwall: |O että raivostutti perjantaina. Nyt elättelen toiveita että saamme kyseisen kirjan tänään lukuun...

Omassa navan alustassa ei ole mitään ihmeellistä. Olo on ihan niin kuin ei raskaana olisikaan (muutamia juttuja lukuun ottamatta) Viime aikoina muut asiat on vallannut mieltä ja esim. töissä on ihan kakkaa... Hain viime kevään vakituista yökön virkaa ja sen verran lykästi että sen sain. Noh nyt kun ilmoitin töihin että olen raskaana niin kappas kun viikossa parissa tulee ilmoitus että vakituisen yökön virka puretaan yms. ja nyt joudun siirtymään kolmivuoroon jota inhoan yli kaiken... Jos joku tietää mistä saa motivaatiota ostettua niin vihjeitä oletaan vastan suosiolla!!!

Nyt vähän yöpalalle ja kohta koittamaan jos uni tulis uudestaan!

Koiruus ja pentunen rv 13+5

koiramamma: Täällä ollaan yhdessä kasassa vielä. =) Aattelin et jos noi yliaikaiset sais ensin ajettua pois alta niin sit vois tääkin mamma hyvillä mielin lähtee puuskuttamaan! Hehehhe no ei vaiskaan. Tosi raivostuttavaa tollanen käytös et ne sössii sun kirjatilauksen!!! :headwall: Kun vielä on sitä varten ennakkotilauksen tehny et sais varmasti kirjan ensimmäisten joukossa... Käsittämätöntä!

Täällä vaan sup-sup-suppailee tasaiseen tahtiin, kipeesti ja kivuttomasti... Aamulla heräsin jo todellisiin kärvistelyihin mut menin sitten nukahtamaan uudestaan ja siihenpä lopahti. :laugh: Tarkoituksena ois pikku kaupunkireissu vielä tänään tekasta ja käydä miehen kanssa viimestä kertaa kahestaan syömässä hyvin. :heart: Vähän laatuaikaa!

mama-L & Onni 39+4

Eilen on kotiuduttu ja äiti viimein pääsee nukkumaan ja SYÖMÄÄN!! Sairaalaan lähdin keskiviikkoaamuna 9:15 varattuun kontrolliin supistusten kanssa jotka alkoivat aamukolmelta ja tulivat jo viiden/kymmenen minuutin välein vaihtelevasti mutta kipeinä. Siitä menikin sitten 38 tuntia ennenkö poika oli maailmassa, ja tuona aikana valitettavasti en kyennyt nukkumaan, syömään tai juomaan, ja oksensin jatkuvasti (ponnistusvaiheeseen päästessä oksensin jo verta) Heikotus siis melkoinen, tippaletkun reikiä on kolmessa kohtaa ja pullotolkulla meni nesteitä.

Eli omat supistukset eivät avanneet riittävästi ja vuorokauden kestäneiden säännöllisten ja kivuliaiden supistusten jälkeen puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitoniinitippa, ja siitä n.15 tuntia oli poika maailmassa.

Ilokaasu toimi loistavasti. Minulle toiminut vinkki, ala kiskoa supistuksen alkaessa, vedä korkeintaan kolme syvää henkäystä ja hengitä sitten happea (koska kaasu vaikuttaa viiveellä) Jos vedät liikaa, korvissa humisee ja tulet vain pöllyyn ja oksennat. Mutta hallitusti ottamalla, varsinkin tuo että aloitat ajoissa, auttaa tosi hyvin. MALTA lopettaa kiskominen siihen kolmeen henkäykseen, testatkaa ihmeessä, jos toimisi muillakin!

Ja epiduraali oli loistohomma tietenkin. Edes laittaminen ei sattunut kun muisti työntää itseään neulaa kohti kunnolla kaarelle. Huumori säilyi loppuun asti ja kipumittariin löytyi uusi pykälä vasta ponnistusvaiheessa, sekin lähinnä siksi että tunne on oikeasti "uskomaton", helpottavaa se että kipu on kuitenkin "tylppää", ei mielestäni repivää tai viiltävää kuin vasta se ihan viimeinen jolla pää syntyy. Mutta hurjalta se tuntuu, sitä ei voi kieltää, ja ensin meinasi tulla pakokauhu kun ponnisti ja sitten "jostain" se oma ponnistus vain kasvoi ja kasvoi... Mutta kun pinnisti joka supistuksella niin kauan kuin supistusta kesti niin yllättävän nopeasti se meni. Miehestä oli korvaamaton apu, jaksoi kirjoittaa sivutolkulla synnytyksen aikana siitä mitä tapahtui ja sitä on kiva lukea nyt kun itselle kaikki aika yhtä puuroa tuon väsymyksen vuoksi. (38 tuntiin jäi sitä aikaa kirjoittamiseenkin..)

Synnytyksestä jäi todella positiivinen fiilis, osastolla-oloaika on se joka jätti tällä kertaa todella pahan mielen. Syynä varmasti molemminpuolinen kommunikaatiokatkos, mutta vinkkinä muille: OLKAA AKTIIVISIA, kysykää, soittakaa kätilöä paikalle, muistakaa nukkua ja syödä että saatte maidon nousemaan!! Kätilöt eivät omatoimisesti ainakaan minun kohdallani käyneet muuta kuin kysymässä sattuuko, ja onko lapsi syönyt. Ihan mukavia ovat, mutta aloitteenteko jää potilaalle. Eli pitäkää puolenne!

Nyt ollaan kotona ja elo alkaa sujua, poika on kiltti ja loputtoman kärsivällinen uutta opettelevan äidin kanssa, siitä olen kiitollinen :) Imetys on vielä hakusessa, mutta nyt alkaa maitoakin nousta ja eiköhän tämä tästä.

SKOG
taitaa olla tosihommissa, tsemppiä sinne!!!

Onnesta pakahtuva Cicilisko ja "klonkku"

Ciciliskolle vaaleansiniset onnittelut urotyöstä!!! :heart: Päivitän sun tiedot tonne listaan... Muuten ku olit tuolla maalismasuissa jutellu että 4D:ssä oli veikattu tyttöä niin kävitkö kenties Terveystalolla? Ja oliko sulla Kröger vai Löfhjelm lääkärinä? Aika jännää et voi sekin mennä "pieleen". Mut äidinvaisto ties kuitenkin :) Ai niin ja sellainen kysymys vielä et oliko paljon synnyttäjiä nyt KS-ks:ssa? Maaliskuu taitaa yleensä olla melkonen ruuhkakuu... Ois kyllä mukava ainaki sit semmoseen 2 hengen huoneeseen päästä kun perhehuoneita ei enää oo.

Ciciliskolle ja pikkuiselle pojalle hurjasti onnea!!! :flower: :flower:
Varmasti aivan ihana olla kotona oman pienen tuhisijan kanssa.

Toivottavasti Skog on päässyt samaan vaiheeseen ja pikku hiljaa täältä tullaan yksi kerrallaan perässä.

Tänään oli taas neuvola ja muuten kaikki ok, mutta vaaka vaan näytti kummia lukuja :whistle: . Terkkari ihana ei siitä kommentoinut, itse vaan olin kauhuissani. Oiskohan liikkumattomuus, selvästi jaloissa lisääntynyt turvotus ja muutama suklaapatukka tehneet tehtävänsä. No, nyt lupaan käydä päivittäin pihalla ja jättää ne suklaat sinne hyllylle. Kumma herkkuvaihe onkin ollut....

Voimia kaikille loppuvaiheen vaappujille ja tsemppiä muillekin masun kasvattajille!!

kirppu 37+0

Yhteistyössä