Elokuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jatkuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minttu, ainakin Pohjolassa se on 3 kk ennen. Eli varmaan sitten muissakin.

Ihovaivat todellakin vaikuttaa mullakin mielialaan. Oon ihan maassa niiden takia ja varsinkin nukkumaan mennessä miehellä meinaa mennä hermot kun alan melkein itkeä kun tietää kuinka huono yö on taas edessä. Viime yönä jopa nukuin (no, 1 huonosti nukuttu ja toinen ei-ollenkaan-nukuttu yö takana, pakkohan sitä on nukahtaa), mutta heräsin tunnin välein. Välillä tuntui, ettei olisi lainkaan nukahtanut, mutta unia olin nähnyt joten kaipa sitä. Nyt on kyllä ainakin pirteä olo. Ja tää herpeskin alkaa näemmä vähitellen paranemaan. Toivottavasti ei kutia enää ensi yönä.

Mä en uskaltanut niitä herpesvoiteita nyt käyttää, kun en ollut varma. Apteekissakaan eivät sanoneet sen enempää kuin mitä pakkausseloste. Lääkäriin en ole nyt jaksanut ottaa asiasta sitten yhteyttä, kun se on aina yhtä vaikeaa (vaikka sellainen on suvussakin, huoh). Apteekissa kuitenkin suosittelivat sellaisia uusia Compeed herpeslaastareita, maksavat n. 10 euroa 15 kappaletta (yksi pysyy paikallaan 8-10 tuntia, ei kyllä mulla aina niin kauan). Niissä ei lue mitään, etteikö niitä voisi raskauden aikanakin käyttää. Laitetaan sellainen läpinäkyvä (ei kyllä ainakaan mulla ole ""näkymätön"" kuten pakkauksessa mainostetaan) laastari siihen rakkuloiden päälle. Estää koskettelemasta rakkulaa ja nopeuttaa paranemista.

Me otetaan vauvavakuutuksen varaus raskausaikana vakuutusyhtiö Turvasta. Siellä sen voi ottaa 5-2 kk ennen laskettua aikaa. Meillä anoppikokelas haluaa maksaa kaikille lapsenlapsille ekan vuoden vakuutusta ja itse sitten siitä jatketaan. Vakuutuksen myöntämiseen vaikuttaa äidin eli meikäläisen terveys. Raskaus on edennyt normaalisti, joten ei varmaan ole siihen mitään estettä. Siellä kuten monessa muussakin vakuutusyhtiössä edellytetään, että ottaa myös kotivakuutuksen heiltä. Otetaan sellainen, joka korvaa myös rikkomisen. Kysyin, että tarkoittaako se sitä, että jos lapsi tiputtaa telkkarin lattialle, niin vastasivat jotta korvaa vaikka aikuinen tipauttaisi :) Siirretään sitten myös auton vakuutukset sinne.

Mulla jatkuu s-loma ä-loman alkuun saakka, vaikka masennus onkin jo helpottanut:diagnoosi vaihtunut vaikeasta keskivaikeaan masennukseen. Lääkärin mielestä ei kannata nyt mennä töihin, eetei sitten taas tipahda ennen vauvan syntymää. Vähän minua pelottaa, että jos synnytyksen jälkeinen masis iskee sitten minuun voimalla, kun on taipumusta masentua. Lääkäri kyllä rauhoitteli, jotta ei se ole sen todennäköisempää.

Suunnataan pääsiäiseksi mummoloihin Itä-Suomeen herkuttelemaan ja esittelemään masua. Ei tiedä sitten jaksaako enää kesällä istua niin pitkää matkaa.

Saatiin uuden asunnon avaimet edellispäivänä. Olen eilen ja tänään siivonnut hullun lailla, jotta pääsiäisen jälkeen voidaan vaan muuttaa. Päätettiin siis siirtää oman talon rakennushaaveita parin vuoden päähän. Ei nyt vauvan kanssa samaan syssyyn enempää stressiä, kun minäkin olen s-lomalla. Muutetaan edelleen vuokralle naapuritaloon kolmioon. Tilaa onkin sitten melkein tuplaten enemmän: 3h+k+s rivitalossa kahdessa kerroksessa. Saa alkaa sisustaa lastenhuonetta :)
Tänään sain sovittua töissä sitten, että maksaavat lomat toukokuun lopulla, niin saa sitten sisustusrahaa!
Siivotessa kyllä huomasi, että enää ei taivu niin hyvin ja selkä sekä jalat kipeytyvät helpommin...

Varattiin sitten myös aika maistraatista kesäkuun lopulle. Pyydetään vain molempien äidit miehineen todistamaan ja sitten lounaalle. Nyt olen haaveillen etsinyt jostain hotellista jotain ihanaa hääyöpakettia. Siihen vielä ruokailut illaksi ja avot! Juhlat järjestetään sitten isommalle porukalle vuoden päästä, kun minä olen vähempi pönäkässä juhlakunnossa :)

Hippulainen potkii päivittiän ja yhdessä sitä tunnustellaan. Jotenkin niin helpottavaa tuntea, että siellä se pyörii!

Iloista pääsiäistä kaikille!

Kaikki taitaa olla pääsiäisen vietossa kun oltiin pudottu jonnekin sivulle x. :) Eipä kyllä ole mullakaan ollut mitään kirjoitettavaa/aikaa kirjoittaa.

Meillä oli tänään sellainen iloinen tapahtuma, että tuleva isäkin tunsi vauvan liikkeet ensimmäistä kertaa :) Itse olen jo jonkin aikaa epäillyt, että taitavat tuntua vatsan päällekin, mutten ole viitsinyt sanoa asiasta ennen kuin olen varma, ei tarvitse sitten toisen pettyä :) Ja taitavat näkyä päälle myös :) Mutta tänä aamuna sitten vauva alkoi potkiskella kun oltiin heräilemässä ja käskin laittaa käden mahan päälle. Ja tuntuihan ne ihan selkeästi kuulemma :)

Onnea vaan Iiq masuliikkeiden tuntumisten johdosta! Pääsiäinen menestyksellä takana päin; ylensyöneenä mutta levänneenä on ihana palata omaan kotiin.
Vaavi ei ole vielä milloinkaan ollut niin touhukas mitä näinä päivinä. Ihan selvästi nautti emoaluksensa rentoutuneesta ja leppoisasta tilasta. Tuli pisto omatuntoon kun tajusi miten paljon on erittänyt stressihormoneja toisen niskoille. Nyt täytyy oppia ottamaan rennommin töissä niin masu voi pirteämmin ja jaksaa potkiskella samaan malliin.

Semmoinen ilouutinen vielä, että saadaan sukulaisilta Emmaljungan yhdistelmät (oikein sievät), kantokoppa, turvaistuin ja syöttötuoli lainaan niin kauaksi aikaa kun tarvis. Kun eivät kerta niitä halua myydä vaikka eurot ojossa olinkin. Kyllä helpotti. Kerrankin, mekin, saadaan, joltakin, jotakin.

Heippa!

Kirjoitan minäkin hieman pitkästä aikaa.

Sain vasta perjantaina selville, että istukkani on etuseinämässä eli se kai vaimentaa hieman vauvan potkuja tai ainakaan ne ei näy vielä vatsan päältä. Ne kyllä tuntuvat kättä vasten. Nytkin on menossa varmaan jumppatunti kun on niin monenlaista liikettä siellä täällä.

Mikähän mahtaa olla oikea tieto kun muutama opus väittää sikiön painon olevan näillä viikoilla n. 500 gramman tietämillä ja taas pari muuta lähdettä kertoo sikiön painavan jo 800 grammaa... Uskoisin että oikea paino on lähempänä 500 grammaa.

Mekin saamme käytetyt yhdistelmävaunut perhepiiristä sopuhintaan. Merkkiä en muista, mutta vaunut ovat pari vuotta vanhat ja meidän tarpeisiin sopivat (liikumme paljon luonnossa) ja ainakin koeajossa tuntuivat hyvälle (kyydissä vuoden vanha tenava). Saamme/ostamme oikeastaan kaikki muutkin alussa tärkeät tarvikkeet samasta perheestä joten itse pitää hankkia vain sänky enää. Sitä onkin tullut metsästettyä viime aikoina mutta vielä ei ole löytynyt mieleistä sopivaan hintaan. Ihastuimme Stokke Sleepi sänkyyn, mutta sen hinta hirvittää sen verran, että tyydymme kyllä ""siihen toiseksi mukavimpaan"".

Mukavaa ja keväistä viikon jatkoa!

Tsau,

ollaan me vain oltu hiljaisia kun pudotaan kokoajan toiselle sivulle:/ Ilmeisesti alkaa pitämään kiirettä näin kevään korvilla. Minäkin laskin juuri, että minun on pakko jäädä äippälomalle viimeistään juhannukselta, eli ei tässä enää ole kuin 2kk töitä:))) MIeletöntä!

Meillä myllerrys masussa jatkuu. Hyvä asiahan se on:) Välillä meinaa vain itsellä tulla ihan huono olo, kun koko ajan vatsassa velloo.

Niin heh - kävin sitten vihdoin siellä KappAhlissa ja ostin mamma-farkut. Ihan ok:t, ei kuitenkaan mitkään ihanat (stretchiä), mutta kehtaan kuitenkin kulkea ne päällä:) Eli nyt mulla on jo kahdet housut joita pitää:)))

Kuinka useasti teillä tulee niitä supistuksia? Oletteko huomanneet minkä yhteydessä niitä tulee? Minä olen muka havainnut, että jos on oikein kova pissahätä, niin se aiheuttaisi supistuksen. Tosin lyhyen, eikä se toistu, mutta silti.

Terkuin,
Hobitti & toukka 25+

Jumpat on käynnissä täälläkin... onkohan tosiaan niin, että muutaman päivän lomalla ja rentoutumisella on vaikutusta? Muakin on huolestuttanut, kun töissä on ollut kiirettä... että rääpäle syntyy jo valmiiksi stressaantuneena. No sitten stressaan siitä, ettei saisi olla stressaantunut. :)

Mä olen kanssa kovasti tykästynyt Stokken Sleepi-sänkyyn... hinta vaan on hirmuinen! Onhan siinä tosin ensisänky ja pinnasänky samassa, mutta silti. Onneksi tässä on vielä aikaa harkita ja katsella muita vaihtoehtoja.

Huomenna neuvola, ihan jännittää pysytäänkö käyrillä... tuntuu että painoa on tullut reilusti lisää sitten viime käynnin, ja karkit maistuu (kumma, kun olen aina ollut enemmän suolaisen ystävä). Suonenvedot ovat toistaiseksi pysyneet poissa, ja ummetukseen mulla näyttää auttavan kuppi kahvia. Se maistuu taas niin hyvälle, että joisin enemmänkin kuin 3 kuppia/päivä.

Niistä vakuutuksista vielä... uusimmassa Odottaja-lehdessä oli aika kattava vertailu, kannattaa lukaista jos lehti osuu kohdalle.

Aurinkoisia kevätpäiviä!
Minttu 23+0

Ei kerkee kaikkee lukeen, kun ootte niin paljon kirjottanut...tai sitten itse pääsen niin harvoin nettiin. No kohta saan kotiin netin, ehkä tää tästä sitten.
Eilen näin ekan kerran liikkeet masun päälle. Ne on siis tuntunut jo jonkun aikaa, mutta eilen kun makasin sängyssä selälläni ja otus potki ´mahassa näin liikkeet ihan selvästi. e oli hauskan näköistä, kun vatsa muljahteli.
Hilseileekö muilla rintojen iho? tai siis oikeastaan nännien kohdalta ei muualta....?? itellä se on niin kuiva, että pahaa tekee. Ei oo kipee, mutta kuiva.
Tuntuu, et maha kasvaa kovaa vauhtia.
Äitiys vaatteista. Ite oon onneks saanu paljon ettei tarvii ostella, koska ne on oikeastaan suhteessa kalliita, eikä tuota rahaa nyt niin ylettömästi oo. Juhlavaatteet pitäs vaan kesäks löytää, kun on kesällä varmaan viidet juhlat. Viimeset on pari viikkoo ennen laskettua aikaa. Hieman hirvittää, että meneekö sillon enää mikään muu kun säkki päälle.
Nyt meen jatkaan hommia....
janna rv 24+6

Onpas täällä hiljaista...

Stitch kyseli vauvan koosta. Meillä oli perjantaina vihdoinkin ultra ja siellä lääkäri sanoi vauvan olevan noin 700 g eli viikolla 24 voi hyvinkin olla jo lähemmäs 800 g. Eikös viikko 24 ala olla jo sitä aikaa, että jos vauva syntyisi, sillä olisi mahdollisuudet selvitä tehohoidossa?

Ultran mukaan kaikki on hyvin, joten olo on nyt todella helpottunut. Vauva imi peukkua ja potki kovasti. Sukupuolta ei saatu vielä selville, joten lääkäri lupasi tehdä kuukauden päästä ultran uudestaan ilmaiseksi.

Meidänkin vauva on nykyään todella aktiivinen ja kääntyilee kovasti mahassa. Välillä tuntuu jo aika epämukavalta kun vauva potkii jonnekin tonne alapäähän. Yhtenä päivänä vauva tunki päällään niin kovaa, että pään muoto näkyi selvästi mahan läpi.

Tuli pääsiäisenä syötyä erittäin epäterveellisesti, joten lähdenpä tästä kauppaan ostamaan aineita superterveelliseen papu-kasviskeittoon. :)

Mulla on kans tosi kuiva iho ja hilseilee lähes joka puolelta. Oon yrittäny öljytä ihoa, kuulemma auttaa.
Supistuksista sen verran, en oikein tiedä miltä niiden pitäisi tuntua. Välillä vihlaisee vatsaan kun nousen tuolilta ja alavatsassa tuntuu oudolta, niinkuin siellä olisi kauheasti painetta. Voisko olla supistus?
Eilen kävin lääkärissä selkävaivojen takia ja todettiin Iskias. Ens viikolla fysioterapeutille ja selkätuki käyttöön. 2 viikkoa sairaslomaa enkä tiedä mitä nyt tekisin kun ei oikein pysty liikkumaan. Onko muilla kokemuksia?
Hyvää kesän odotusta! :)

Moi!

Paluu arkeen pääsiäisloman jälkeen tuntuu taas tosi rankalta... Onneksi enää 46 työaamua jäljellä ennen mammalomaa!

Meilläkin vauva oli tosi vilkkaana pääsiäisen aikana, en tiedä johtuuko äidin rentoutuneesta olosta vaiko vaan siitä että liikkeet tuntee paremmin kun on levossa. On kyllä tosi vinkeän näköistä kun liikkeet on alkaneet näkyä mahan päälle, välillä käy hirveä vilistys mahan pinnassa! Likkeiden määrä ja voimakkuus kyllä vaihtelee tosi paljon päivän mukaan, varmaan riippuu siitä missä asennossa Juniori on.

Täällä on ollut jonkin verran keskustelua atoopikkojen iho-ongelmista, mutta onko teillä muilla ollut ihostanne harmia? Mulla on periaatteessa aina ollut hyvin terve iho, lukuun ottamatta naaman näppylöitä, mutta heti raskauden alussa mulle nousi tosi paljon näppylöitä käsivarsiin ja kylkiin. Nyt on niiden lisäksi alkanut vaivaamaan kova kutina, päivittäisestä rasvaamisesta huolimatta. Onko muilla tätä ongelmaa? Kutinaa on koko kropassa, välillä myös kämmenissä ja jalkapohjissa, ja nyt tietty huolestuttaa että onko maksa-arvot kunnossa... Mutta kyllä tosi huono mäihä pitäisi käydä, että kuuluisi siihen yhteen prosenttiin jotka raskaushepatoosiin sairastuvat. No, maksa-arvot tsekataan nyt sit labrassa sen sokerirastuksen yhteydessä, kunhan saan ajan sinne varattua.

Mä en ole oikeastaan tuntenut vielä mitään supistuksia, mutta joskus pissalla käymisen yhteydessä alavatsa menee kyllä ihan kovaksi vähäksi aikaa, eli ehkä se on sit suppari. Toisinaan tuntuu myös semmosta lievän menkkakivun tapaista, mutta silloin ei ole ollut vatsa kireellä. Myöskään liitoskipuja mulla ei vielä oo ollut, täytyy ihan koputtaa puuta ja olla kiitollinen kun on näin vähillä vaivoilla päässyt.

Jee, jostain juuri luin että 26. viikolla syntyneistä keskosista jo 85% pystytään pelastamaan! Ihanaa kun aika kuluu vauhdilla!

Minä oon kyllä tuntenu jo noita harjoitussupistuksia eli vatsan kovettumisia ihan päivittäin, ainakin pari viikkoa ja eniten silloin kun virtsarakko on täynnä....ne ei oo kivuliaita ja kestää lyhyen aikaa, mutta selvästi huomaan ja tunnen sen kiristyksen mahassa, pakko istua alas ja vähän hengitellä. Olenkin uudestaansynnyttäjä, niin harjoitussupistuksetkin alkaa yleensä ensisynnyttäjiä aikaisemmin ja ehkä myös huomaan ne helpommin kun ne on jo niin tuttuja viimeraskaudesta. Ihaa rv22+5

Tsau,

minäkin luulen nyt, että niitä harjoitussupistuksia taitaa tulla vähän enemmän kuin alunperin olen luullut. Olen maannut tänään flunssassa kotona ja yhden selvän supistuksen olen tuntenut tekemättä yhtään mitään.

Kova mekastus tuolla masussa on käynnissä. Joskus mietin, että onkohan se toukka yhtä villi synnyttyään - rohkenisin jopa toivoa, että ei... OIkeasti tuolla on mieletön jumppasessio käynnissä. Mistäköhän se kaiken voiman tuohon ottaa...:)

-Hobitti & toukka 25+1

moikka elokuuliaset½

Mites teidän äitiyspakkausasiat? oletteko jo pistäneet paperit Kelaan? minä en ole. Ajattellin tässä vähän viivytellä että saisi tuon 2006 paketin. Täällä olikin yksi ketju ihan tästä asiasta.

Meillä kans meni pääsiäinen rentoutuessa, ja myös minusta tuntui, että pikkuinen oli erityisen vilkas liikkumaan pääsiäisen aikaan. JOhtunee varmaan juuri siitä, että oli itse levossa, niin hän sitten liikkui kovasti.

Mä en ole mielestäni supistuksia tuntenut, mutta toki ""jotakin"" on vatsassa jo tuntunut, sellaista vähän kiristävää tunnetta, mutta en usko sen olleen supistus (?)
Vointi on ollut oikein hyvä meikäläisellä, kilojakaan ei ole tullut kuin 2,5 kg. Miten teillä muilla? Nyt viimeaikoinan olen kyllä havainnut, että makeaa menisi entistä useammin ja entistä suurempia määriä ... ;=)

Pitemmittä puheitta: aurikoista viikon jatkoa!

t. Esmeralda 24+3

Hei elomasut,

joku kyseli äitiyspakkauksesta. Mä olen jo jättänyt paperit Kelaan, koska mulle on ihan sama kumpi pakkaus sieltä tulee. Kuulema nyt jaetaan sekä vanhoja että uusia, en tiedä millä perusteella, eikös ne kuitenkin tule kaikki samasta varastosta? Onpahan jotain jännitettävää, kun vauvan sukupuolikin selvisi 3/4D-ultrassa :D!

Mullakin on ollut niin paljon noita harjoitussuppareita, että soitin tänään neuvolaan ja sain lääkäriajan perjantaille. Ongelma on, ettei maha oikein meinaa pehmetä niiden jälkeen vaan jää sellaiseksi pinkeäksi palloksi. Ei tunnu kivalta.

Lisäksi mulla on tällä viikolla alkaneet liitoskivut. Onko muilla?

Vauveli on kuitenkin ihanan aktiivinen ja pääsiäisen aikaan pääsi mieskin ihmettelemään poukkoilevaa vatsanahkaani :).

Hyvää vointia ja mieltä kaikille!

t. sitrus 25+2

Moikka!

Sitrus: mullakin on ollut noita harjoitussuppareita ehkä vähän liikaakin. Useampi päivässä. Eikä ne aina liity suoranaisesti liikkumiseen, ylösponnistamiseen tms. Mulla on lääkäri 2 viikon päästä. Katellaan jaksanko odottaa sinne saakka selvitystä...

Esmeralda kyseli kiloista. Mulla oli viikolle 20 tullut 2 kg lisää ja nyt, kun viikkoja on 25+2 kiloja on tullut kaiken kaikkiaan7,5! Enkä koe, että olisin lihonut mitenkään paljon. Vatsa vain kasvanut hirmuisesti. No, silloin puolivälissä mulla ei ollut edes pientä pömppöä vatsassa ja nyt on jyväsäkki. Selvittelin tosiaan terkkarilta tätä painonnousua ja hän sanoi, että viikoilla 21-25 paino nousisi keskimäärin noin 500gr viikko. Sitten pitäisi taas tasaantua. Mutta sehän on niin yksilöllistä. Mulla oli keskimääräinen viikkovauti viikoilla 20-25 0,9kg:) Toivottavasti nyt taas tasaantuu. Toisaalta mua ei pätkääkään haittaa vaikka kiloja tuleekin. Johan niitä ehtii pudottaa myöhemminkin. Pääasia että vauvalla on kaikki hyvin ja jos keho rakentaa rasvakudosta ympärilleen ilman että mässäisin mitään, niin sit se sen tekee ja toukka sen vaatii:)

Liitoskivuista mulla ei ole vielä tietoa - vähän selkä reistailee, mutta sekin öisin/aamuisin. Saan kuitenkin onneksi nukuttua.

Nyt on iskenyt yskä, enkä oikein tiedä mitä yskänlääkettä tai fflunssalääkätte saisi ottaa. Onko jollakin teillä tietoa mitä troppeja voisi ottaa?

-Hobitti & toukka 25+2

Nyt oli taas kirjoiteltu niin paljon että ajattelin minäkin vähäsen kommentoida.

Johanna: Iho kutisi täälläkin aika reilusti mutta nyt on jo parempi olla. Eiköhän kaikki johdu vain hormoneista ja lämpötilojen vaihtelusta sinullakin, mutta asian tarkastaminen pahaa tee. Mulla tuo sokerirasitustesti on 2.5. Vähän oon jättänyt asian toissijaiseksi eli mitä siellä tosiaan tehdään?

Harjoitussuppareita mulla tulee päivittäin. Välillä tuntuu jopa tosi epämiellyttävältä mutta aika nopeesti kuitenkin menee ohi. Niin ja jos satun olemaan makuulla tuntuu myös että en saa vedettyä henkeä. Pitänee kysyä lääkärin mielipidettä... sääli vain että lääkäri on sellainen niuho kun se nyt on :((
Eilen kun autoin auton renkaiden vaihdossa niin suppareita tuntui tulevan melkein jokaisen renkaan kottikärryihin noston yhteydessä. Taitaa olla paras jättää nuo painavat työt suosiolla miehelle.

Esmeralda: Täytin jo äitiyspakkauskaavakkeen mutta Kelaan en sitä vielä kiikuttanut. Työnantajalle paperit vapaasta jo lähetin kun ne täytyy olla kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista heillä.

Painoa on tullut sellainen 9 kiloa. Nyt on tosiaan seesteinen vaihde kun tuntuu että ei se nouse kauheesti koko ajan. Hyvä olisi niin mutta kyllä neuvolan täti saa joka viikolle painonnousua kuitenkin n. 400g Mieheni sanoo että posket ovat kaventuneet ja kaikki mennyt mahaan. Hyvä jos näin on! Otetiin masusta tuossa kuviakin yks päivä! :))

Jatketaan taas toisella kertaa...

Justiina rv 24+6

Minä kuulin, että vain jos harjoitussuppareita on useita kertoja tunnissa päivittäin, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Muutoin ne ovat vain merkki, että olisi syytä hieman rauhoittua ja levätä.

Näin se varmaan on että rauhallisemmin pitäisi ottaa mutta mulla noita suppareita tulee aamulla herätessäkin. No, ei kuitenkaan huolestuta vielä...

Ulkona sataa vettä ja mä ryhdistäydyin ja aloin ompelemaan pinnasänkyyn lakanoita ja pussilakanoita. Otin kaapista vanhoja nykyiseen sänkyyn liian kapeita lakanoita (mukavan pehmeäksi jo valmiiksi pestyjä) ja yhden hengen pussilakanoita (meillä kun tuplatäkki käytössä) ja ompelen niistä. Pussilakanan kuviotkin sellaisia et kehtaa vauvansänkyyn laittaa. Nyt vielä kun sais sen mieleisen sängyn hankittua...

Suppareista vielä... Mulle sanottiin, että jos supparit eivät ole kivuliaita ja niitä tulee vain silloin tällöin rykelmissä eikä esim. kovan rasituksen yhteydessä, niin ovat aivan vaarattomia. Keho vain harjoittelee synnytystä varten.

Tervehdys pitkästä aikaa tytöt!

Mulle sanottiin kanssa että harjoitussupparit ovat ihan normaaleja raskausajan juttuja. Siitä en sitten tiedä kuinka paljon niitä saa tulla. Et jos koko ajan supistaa niin voihan siitä lääkärille sanoa.
Mä kysyin jonkin aikaa sitten neuvolasta kun musta tuntu että supisteli ihan mielettömästi...sanoi vaan että uudelleen synnyttäjän kohtu on supisteluherkempi ja ihan normaaleilta supistukset vaikuttaa, vaikka silloin niitä tuli parikin tunnissa ilman mitään rehkimistä...onneksi nyt on vähentyneet huomattavasti...vaikka eivät ole kivuliaita niin aika epämielyttäviä joka tapauksessa.

Muuten meillä voidaan hyvin, potkunyrkkeily harjoitukset ajoittuvat yleensä aamuun, ruokatuntiin ja nukkumaan menoon..ja yleensä väkkärä heräilee silloin kun ajan autolla.
Saa nähdä tuleeko auto-poika tai -tyttö :)
Maha on pyöristynyt paljon ja mä pidän sitä ihanana mutta valtavan kokoisena...esikoisen kanssa mulla oli paljon pienempi masu. Toivottavasti ei mikään jättiläis vauva ole syntymässä. Esikoinen oli 3 kg ja se oli ihan ""helppo"" pyöräyttää maailmaan.

Vointeja elomammat!

Moi!

Mä kävin tänään labrassa antamassa veri- ja pissanäytteen niiden maksa- ja sappiarvojen tarkistamiseksi. En kyllä jaksa uskoa että niissä mitään häikkää olisi, mutta hyvä että tarkistetaan.

Justiina: sokerirasitus mulla on 5.5. terveyskeskuksessa. Meen sinne aamulla, syömättä ja juomatta, ja labratäti sanoi että kannattaa varata aikaa n. 2,5 tuntia. Siellä kuulemma otetaan ekaksi verinäyte, sitten juodaan n. puoli litraa sokerilientä, otetaan taas verinäyte, odotetaan tunti, otetaan verinäyte, odotetaan toinen tunti ja otetaan vielä yksi verinäyte. Neuvolan terkka sanoi, että joillekin tulee siitä niin huono olo, että joutuu ottamaan saikkua sen päivän. No, saa nähdä. Sokerirasitukseen joudun siis sen vuoksi, että paino on noussut jo n.10 kg, eli ihan liikaa, mutta eipä kai tämmönen painonnousu vielä niin tavatonta ole. Mutta varmuuden vuoksi nyt tarkistetaan se verensokeri, pissassa mulla ei koskaan oo ollut sokerit koholla.

Ootteko tehneet jo paljon hankintoja vauvalle? Mä olen sortunut joihinkin pikkuisiin vaatteisiin, lisäksi ostin Ruskovillalta kestovaippasetin, millä nyt pääsee alkuun ja kokeilemaan sitä touhua. Ensi viikolla mennään varmaankin ostamaan vaunut, tällä hetkellä tuntuu että päädytään Emmaljungan City crossiin, mutta täytyy vielä perehtyä malleihin oikein kunnolla myyjän kanssa. Samalla ostetaan turvakaukalo (Britaxin baby-safe, on kuulemma ylivoimaisesti paras), varmaan myös sitteri ja amme, ehkä myös matkasänky. Luulisin, että useimmat kaupat antaa paljousalennusta jos ostaa kaikki kamat kerralla.

Jee, huomenna on perjantai! Ihania nää lyhyemmät työviikot!

Hei vaan, etenkin te vähemmän raskausdementoituneet kuomat:)!

Aloin eilen täyttämään äitiysrahakaavaketta, jo valmiiksi väsymyksestä kiukkuisena. Ja voi jösses, että tunsin taas itteni tyhmäksi! Osaisiko joku oikeasti kertoa, että voiko/voihan sillä samalla kaavakkeella hakea sekä äitiysrahaa, että äitiyspakkausta? Pitäisikö vanhempainrahaa/vapaata hakea samalla lomakkeella jo nyt? Entä pitääkö jo äitiysrahaa hakiessa olla työnantajan tiedot ja palkkaus annettuina?
Tuntuu ihan mahdottomalta ajatella elämää ensi talveen asti, kun vanhempainvapaa alkaisi, jos siis alkaisi. Taidan olla ihan ylirasittunut kun en ymmärrä Kelan ohjeista mitään. Ihan pelottaa miten tyhjää tämä pääkoppa käy. Kun pääsis kunnon lomalle niin pollakin toimisi taas. Tai sit ei 8-).

Iho on entistäkin kauheampi. Työkaveri ilahdutti kertomalla ystävästään, jonka nenä oli ""kolminkertaistunut"" raskauden aikana. Mulla käy tätä menoa just niin, on nimittäin ihan turvoksissa, tulehtunut ja punainen. Mätää tulisi roiskuen, kunhan pystyisi puristamaan. Jotenkin vaan tulee tunne, kun näistä naamapaiseista puhuu, että pitäisi olla vaan kiitollinen kaikesta hyvästä. Minulla tämä vaikuttaa psyykeeseen tosi paljon ja huomaamattaan sitä kiipii seiniä pitkin häpeissään.

Mutta hei! Vaavi siellä potkii ja se jos joku saa naaman muikeaksi:)!

Hei Mutteri,

ihan yhtä dementoituneita täälläkin ollaan :) mutta silti pari vinkkiä... Samalla lomakkeella haetaan sekä äippäpakkausta, äitiyspäivärahaa että vanhempainpäivärahaa. Isä hakee sitten omalla lomakkeellaan isyyspvärahaa. Kuitenkin myös siihen sun lomakkeeseen tarvii miehen allekirjoituksen, jos sinä olet se jolle vanhempainpvärahaa haetaan.

Mä tein niin, että täytin lomaketta niin paljon kuin osasin ja menin sitten lomakkeen kanssa Kelaan ja täytin sen siellä loppuun virkailijan ohjeiden mukaan. Eipähän tule bumerangina takaisin. Jos et pääse livistämään töistä virka-aikana, niin Kelan sivuilta löytyy myös sellaiset neuvontanumerot, joista saa lisätietoa.

Toivottavasti ihohankaluudet helpottaa jossain vaiheessa.

Dementiasta tuli mieleeni, että laitoin just vessan oveen muistilapun että ""muista pissata purkkiin aamulla"" :D ennen neuvolaan menoa.

Mukavaa perjantaita elomasuille!

sitrus 25+4