Jyvässeudun äidit

Terve.

Minut saa jo pistää äitien listalle, sillä meille syntyi 28.1.09 klo 16.27 tummahiuksinen tyttö :heart: Painoa oli 3655g ja pituutta 51cm. Pisteitäkin sai 9/10 kun oli hiukan sininen syntyessään. Nyt ollaan jo kotiuduttu sairaalasta ja vauvaelämä on alkanut hyvin, mitä nyt itse olen hiukan väsynyt ja puolella teholla käynyt.. mutta eipä se ihmekkään ole kun vauva vaatii imetystä aika usein. Öisin tosin riittää onneksi pari kertaa vaan. On se vain ihmeellinen käärö ja niin suloisen näköinen :heart: Mitenkäs teillä muilla on muuten tuon tutin käyttö? Kun meillä jo sairaalassa otettiin käyttöön kun tytöllä semmoinen imemisentarve että sai koko ajan olla rintaa antamassa, muttei tyty kumminkaan sitä syömisen takia suuhunsa ottanut vaan imi pari kertaa ja pulautti pois ja sitten oli taas vaatimassa tissiä.. niin annettiin tutti jotta imee sitä jos tekee mieli vaan imeä jotain. Niin meillä on nyt sitten ollut tutti käytössä joka päivä. Valveilla imee aika usein, joskus taas sitten ei.. yöt menee ilman tuttia kun nukahtaa rinnalle josta sitten nostan omaan sänkyyn. Jotenkin vaan vaivaa minua tuo tutti että onko ok antaa jo noin pienelle sitä imettäväksi :ashamed: No tämmöistä pohdintaa täällä.. Eipä voi muuta sanoa kuin että on nuo vauvat ihania, joka päivä tulee mietittyä että on se ihana juttu että tuollaisen pienen sai. Mitenkäs muuten olette järjestäneet ristiäiset/nimenantojuhlat? Tuliko mitä kustantamaan ja oliko minkä verran työläät.. missä piditte? Kun me ei olla vielä päätetty että kummat pidetään ja mitä tarjotaan yms. Sen olen kyllä jo päättänyt että ihan pienimuotoiset juhlat varmaankin tulossa.. ei siis kaikkia sukulaisia olla kutsumassa, lähimmät ainoastaan. Nimikin kun neidille on jo melkein päätetty, tähän asti kuitenkin menty nimellä vauva :D

:heart: Sati ja muruVauva 4,5pvä
 
Sativa Onnea neitokaisesta :) :flower:

Tutista meillä ollu tutti sairaalasta asti kaikilla neljällä lapsella, kaikilla kun imemisen tarve ollu niin suuri että tuo on helpottanu sitä ettei tarvi aina tissi olla suussa. Hyvin on aina tutti jääny pois ja ei oo vaikuttanu tosiaan mihinkään.

Meillä pidettiin ristiäiset ja ne oli ihan kotosalla. pieni muotoiset juhlat oli, vain lähimmät sukulaiset ja kummit. Kustannuksista en muista, enkä niin tarkkaan laskenu kun tein kaiken itse. kakkua oli ja suolasta piirakkaa ja pikkuleipiä. samalla juhlittiin myös toisiks vanhimman synttäreitä kun olivat seuraavana päivänä ja pojalle tein sitte oman kakun joka oli enemmän lasten mieleen.

Täällä poika oppi nouseen seisoon ja välillä iha hirvittää kun ei oo mitään tolkkua menossa, mutta kaippa se siitä oppii ajan myötä.
Vietettiin miehen kanssa vapaa vkonloppu, poika oli pari yötä mummun hoivissa ja aamulla haettiin poika kotio. Ihana oli nukkua kunnolla ja levätä, eilen pyörähettiin miehen ja sen kaverin kanssa yhessä pienessä pubissa iltasella. ite kuskina mutta hauskaa oli ja pientä vaihtelua tähän kotieloon :)

Hande ja pikku-ukko, vkon päästä 8kk :heart:
 
Milja: Tosi kiva oli kuulla teistä :heart: Oon miettiny teitä paljon! Toivottavasti pääset pian tapaamiseen mukaan, olis tosi mukavaa nähä:) Onhan tää elämä vauvan kanssa aika arvaamatonta; välillä menee kaikki hienosti ja välillä taas sitten ei. Mut niinku sanoitkin, väliaikastahan tämä vaan on ja JOSKUS se helpottaa :D

Pinja: Sopiiko huomenna tulla jo hieman ennen kymmentä? Mites poislähtö? Siks kyselen kun mun ois mahollista päästä ton miehen kyydillä (asutaan siis lievestuoreella, niin ei viittis monella autolla ajella) ja sillä alkaa koulu 10:ltä ja loppuu 1:ltä. Käykö aikataulu teidän ohjelmaan?

JEE!! Meillä irtos vihdoin ja viimein se kauankaivattu kakka tänään :D Käytiin siis torstaina lääkärillä ja se määräs laxa... viimesenä keinona ennen tarkempia tutkimuksia. Muutama päivä sitä on siis käytetty ja aattelin jo, ettei sekään auta. No, aamulla sitten ähräs oikein kunnon satsit ja haju oli lievästi sanoen jäätävä :LOL: Minä, anoppi ja setä yökkäiltiin ja iskän oli mentävä pyllypyykille. Kyllä meitä nauratti kun meinas iskältäkin laatta lentää :LOL: Joo, helpotuksen huokaus! Voi kuitenkin olla, että jotain apua silti kaivataan kun tuo 2 viikon kakkaamisväli tekee pojasta aika tuskasen :( Pientä helpotusta onneks kuitenkin saatiin! :)

Huomenna nähään sit taas osan kanssa, kivaa:)

Ippu ja Niklas 3,5kk :eek: HUI, mihin tää aika menee!!

Kopsasin tuolta odotuspuolelta kun en oikein tiiä aina kumpaan pinoon kirjottasin :D
 
Kiva kuulla Miljasta, sua täällä jo vähän huutelinkin :D

Mä olen kärsinyt ihan mielettömästä hammassärystä lauantaista saakka ja sain ensiapu ajan hampihoitolaan klo 13 että tulen Pinjalle noin klo 10-11 ja lähden sieltä sitten tuonne lääkäriin. Mä täällä just mietin päätäni puhki mitä tuolle kersalle tekis kun on se aika vaikeeta jos mukaan pitää ottaa :whistle: tavallinen lääkäri kun vielä menis mutta ompa kiva jos on joku reikä ja sitä pitäs porailla ja toinen huutaa vieressä!

Mutta kohta nähdään :D
Koiruus ja Topi 4,5kk

Kopio odotuspuolelta myös :)
 
Sativa Paljon Onnea pienen nyytin johdosta! :flower:

Tutista sen verta, että meillä sitä yritettiin tarjota tytölle heti syntymästä asti, mutta huoli sen ensimmäisen kerran kunnolla vasta noin 3 kk:n ikäisenä. Helpottanu kovasti elämää, kun sai tutin "maistumaan".

Meilllä pidettiin ristiäiset ja kotosalla oli sekä itse kastetilaisuus kuin kahvituksetkin. Paikalla oli vaan lähimmät ja tietysti kummit. Kustannuksista en osaa tarkemmin sanoa, koska tehtiin itse (minä, mies ja miehen sisko) kaikki tarjottavat. Ainoo, mitkä ostettiin valmiina oli coctailpiirakat.

Meidän typystä sen verta, että kääntyy selältä masulle ja tarttuu kaikkee, mitä tarjoo käteen, myös mamman hiukset on in. Hallitsee jotenkin jo lelun siirron kädestä toiseen. Muutenkin maailma kiinnostaa kovasti. =)

Yöt menneet parisen kuukautta useimmiten yhdellä syötöllä. Lähtee siis illalla nukkumaan kahdeksan maissa ja aamulla heräilee kahdeksan yhdeksän aikoihin. Välillä ollaan saatu nukkua koko yökin läpi. Kunpa tätä jatkuis....ettei palattais taas siihen, että heräillään viiskin kertaa yössä (3 kk:n tienoilla se oli hetken sitä). Mites pitkiä päiväunia teidän muksut nukkuu? Meillä päiväunet olleet todella lyhyitä viimeisen kuukauden aikana. 3-4 x 30 min. Herää kuin herätyskello tasan puolen tunnin päästä siitä kun on silmänsä sulkenu. Sisällä ei suostu useimmiten nukahtamaan kuin sitteriin päivällä.

Soseetkin aloiteltiin tuossa kuukausi sitten. Vielä ei hirveästi mene, mutta hiljaa hyvää tulee. Kaupan soseet menee paljon paremmin kuin oma tekemät. Taitaapi siis nuo silkkisen hienot soseet olla siis parempia typyn mielestä. Yritetty kuitenkin totuttaa tuohon kotitekoiseen, ei niin hienon hienoon muonaan. Tekeekö täällä porukka miten paljon itse soseita tai meinaatteko tehdä itse, kun se aika koittaa?

Onko muuten seuraavasta tapaamisesta ollut puhetta? Tänäänhän taisi olla yksi, mutta sinne emme päässeet. Jos seuraavaan tapaamiseen tultais mekin.

Murmeli & typy pian 5 kk
 
Murmeli.... täällä soseet aloteltiin tuossa 4kk iässä eikä menny muut alas ku kaupan sileät soseet vaikka kuinka yritettiin tuolle ite tehtyjäkin syötellä. 5kuisena kun alotettiin lihat ni ne päätin tehdä heti alusta asti itse ja niitä sitte sekottelin kaupan kasvissoseisiin. Nyt kuukauden ajan oon tehny ite kaikki soseet ja ne maittaa ku sekotan pikkasen kaupan kasvissosetta edelleen sekaan. Nyt jo menee peruna haarukalla muusattunakin ja tuollasta saa sillon jos meillä muilla on perunaa ruokana. kalaa meillä ei ole vielä ollenkaan maistettu vaikka ikää on jo pian tuo 8kk, mutta eiköhän se vielä ruokavalioon keretä ottamaan ajan myötä.

Ihana ilma ollu tänää..käytiin illasta tytön ja pojan kanssa pulkan kanssa lenkillä mutta alko poikaa niin väsyttään että loppumatkasta simahti pulkkaan. saa nähä miten vaikutti noi tirsat yöuniin...ne ku on ollu pätkittäisiä kun poika tykkää yöllä jutella ja naureskella. ja nyt nousta myös seisomaan sängyssään...

No ei auta muu ku lähtee iltatouhuihin että saa lapset unille :)

Hande ja pikku-ukko vajaa 8kk...
 
Mä odottelen malttamattomana Topin kääntymistä. Välilllä on ihan kyljelleen ja ponkaa mutta ei käänny =) luulen että ei siinä nyt voi enää kauaa mennä. Kurottelee kovasti esineitä pääntä yläpuolelta ja on alkanut "alkeelliseti" osoittaa minkä esineen haluaa jos tarjoaa kahta samaan aikaan. Kädet ojossa kuin haluiasi syliin ottaa esineet käteensä, kädestä toiseen vauhtelee jo ihan sujuvasti.

Maanantaina aloitin puuron Muksun lempeällä riisipuurolla. Olen lypsänyt 50ml ja sen ns. sakeuttanut hiutaleilla. Ei ainakaan vielä ole mitään ylintä herkkua vaikka äidin maistaminen kertoikin muuta. Viime yö menikin ihanasti että heräsi vasta klo 7ensimmäisen kerran syömäämn eikä illallakaan noussut enää tissille.

Päivärytmi nyt Topin vauvan kanssa on seuraava:
9.30 herätys
-äiti syö aamupalan, katsoo sähköpostin yms juttuja koneella noin 30min., vaihtaa vaipan, päivä vaatteet ja harjaillaan hampaita kumpainenkin.
11.00 Tissin kautta päikkärin
11.30 heräillään
- yleensä leikitään lattialla, lauletaan, köllötellään sängyssä yms. seurustelua, tissitellään jos siltä näyttää
14.00 Päiväunille vaunuihin
- lenkin jälkeen äiti laittelee ruokaa, pese pyykkiä,treenaa koiraa jne.
15.00 Heräillään jälleen
- aletaan odottamaan iskää kotiin ja tehdään kotihommia vauvan mölliessä lattialla
17.30 ruokalevolle koko konkkaronkka joko nukutaan tai tissitellään ja torkkuillaan
18.00 äiti häipyy pari kertaa viikossa koiratreeneihin tai mennään kauppaan, lähdetään kyläilemään yms.
20.00 iltatirsat 20-30min.
20.30 Leikitään jutellaan ja seurustellaan. Tiistaisin ja lauantaina kylpyyn
21.30 vaihdetaan viimestään yövaatteet, pisut ja pesut jne.
- aloitin maantaina puuron illalla ja vielä mietitään sen ajan kohtaa, todennäköisesti ennen yövaatteiden vaihtoa otetaan puuro.
22.00 Yö unille
22.30 nousee vielä hetkeksi tissille (viikon sisällä on noussut jopa 4 kertaa ennen kuin rupeaa varsinaisesti yöunille )
3.00-8.00 välisenä ainakan herää kerran tai kaksi syömään
9.30 herätys ja sama alkaa alusta :D

Meillä on syömisongelma, mä luulen että toi yöheräilykin johtuu ainoastan siitä. Topi on ihan mielettömän nälkänen ja kun sen laittaa tissille niin se alkaa a) huutamaan pää punaisena ja selkä kaarella b) puree nänniä niin että ainakin yksi body on mennyt pilalle kun verta roiskuu c) syö hetken ja siirtyy vaihtoehtoon a tai b :( Mitä ihmettä varsinkin tuon puremisen kanssa voi tehdä? Mähän huudan kuin hyeena mutta tätä jätkää se vaan tuntuu naurattavan, ei säikähdä tai mitään. Kauheen hauskaan tuntuu olevan kun minä naama mutrussa kiellän. Pakko on olut antaa korviketta kun ei kukaan laittaisi tuon alligaattorin suuhun nänniään! Mielessä kävikin jo että tähänkö tyssäsi meidän rintaruokinta :'(

Sativaa unohtui ihan tyystin onnitella :hug: :flower: :heart: ONNEA!!!

Muuten on taas kiirus että ha kopion saitte vaan luettavaksenne!

Koiruus ja Topi kohta 5kk
 
Hienosti on teillä lähtenyt vauvojen kanssa päivät käyntiin mitä lueskelin. Meillä rytmit vielä vähän hakusessa, vauvantahtiin mennään kaikki ilta ja päiväsyötöt sekä muut puuhat. Odottelen myös sitä maagista 2viikon täyttymistä jotta päästään neidin kanssa vaunulenkeille :) Tänään käytiin ekassa neuvolassakin ja painoa oli tullut hyvin lisää, syntymäpainosta +175g, rintamaito siis on riittävää ja kasvattavaa, mikä oli mukava kuulla kun pohdin tässä jokunen päivä että saako neiti tarpeeksi ravintoa. Mietin myös että vaihtoivatkohan ne salaa vauvaa neuvolassa kun nyt on sen käynnin jälkeen nukkunut niin kiltisti (jouduin herättämään tissille kun neiti vaan nukkui), ei itkenyt kun vaippa vaihdettiin ja pestiin pylly (mitä tekee melkein aina) ja imetyksen jälkeen nukahti taas ihan tyytyväisenä :D, ihmeen samannäköinen vauva kuitenkin on jos vaihdoksen ovat tehneet :LOL: Ainut mitä neuvolassa sanoivat oli noista poimuista että talkkia hiukan ja pyllylle vähän rasvaa, käytiin sitten samantien ostamassa apteekista talkit ja pyllyn posketkin rasvasin jo. Käytiin myös eilen ostamassa noita Cuplaton tippojakin jottei ilma kierrä ja hierrä masua. Onko muilla käytössä Cuplatonia tai muuta vastaavaa valmistetta ja onko tehonnut? Kiva kuulla että muillakin siis on tuttia käytössä ollut jo pikkusesta asti.. ei paina enää niin paljon omantunnon päälle tuokaan asia :) Eikä sitä viitsi vauva-arjesta tehdäkään sitten turhan vaikeaa itsellekään, ennemmin niin että tyytyväinen lapsi ja äiti sekä isä kuin itkevä ja stressaava koko perhe.
Oletteko ottaneet teidän muksuille tuon rotavirusrokotteen? Me tänään päätettiin siellä neuvolassa että otetaan. Vaikkakin rokotuksen aika on vasta sitten kun muksu 2kk ikäinen. Mutta onhan tuo hyvä olla olemassa kun estää sitä ripulointia. Hyvä juttu että on tulossa nyt tänä vuonna neuvolassa annettavien rokotusten piiriin mutta vielä valitettavasti joutuu maksamaan itse ja hintakin oli aika huimaava :kieh:
Onko muuten uusia tapaamisia miten suunnitteilla/suunniteltu? Olisi mukava nähdä taas kaikkia ihmisiä kunhan päästään mekin liikkeelle.. vielä siis viikko sisäilmaa ja sitten koittaa meillekin ääretön vapaus :p

No mutta voimia kaikille ja iloisia päiviä!

:heart: Sati ja muruVauva 1vko
 
Sativa Meillä oli aluksi käytössä Cuplattomat, mut niistä ei ollu apua ainakaan meillä. Vaihdettiin sitten Disflatyl-tippoihin ja niistä oli onneksi apua tai ainakin luulen niin.

Otettiin myös tuo Rota-rokote, vaikka tosiaan tuo hinta on todella kallis. Mut mieluusti makso siitä ettei pikkunen joutuis sairaalaan ripulin takia. Hyvä tosiaan, et tulee yleiseen rokoteohjelmaan.

Murmeli & typy (piakkoin 5 kk kasassa)
 
Sativa, Onnea!
Meillä on cuplatonit, en tiedä onko ollut apua vai ei.. meillä ei kauheesti edes masuvaivoja itketty, mut kun alettiin käyttää ni en ole "uskaltanu" lopettaakaan :)
Hassua kun meille ei ole neuvolassa mitään puhuttu koko rota rokotteesta, eli eipä ole tullut otettuakaan. Meillä muuten oli maaginen toi kahen viikon raja silläkin tavalla et sen jälkeen Sisi ei enää itkeny turhia ja alkoi nukkumaan öisin, kaikki siis muuttu sillon paljon helpommaksi :)
 
pinja79
olen ottamassa meille kotia sovitukseen noita jonathanin haalareita... jos jollain on kiinnostusta tulla katseleen lapsille haalaria niin laittakaa yv:tä

kuvia voi käydä katsomassa:

http://www.jesperjunior.fi/service.cntum?pageId=128972


pinja ja pojat
 
Nyt sitä sitten ollaan Jyväskylässä, koti on laitettu kuntoon. Ei vain tunnu vielä kotoisalta kun rivitalosta, kerrostalon viidenteen kerrokseen muutettiin. Neiti on sopeutunut ihan hyvin. Kävin keskustassa pörräämässä, ihan kivalta kaupunki vaikuttaa. :) Sellaista kysyisin, että kun tuo meidän neiti on nyt tasan kolmen kuukauden. Nannia menee semmonen 12dl vrk. Tyttö heräilee kolmesti yössä syömään, vaikka ennen heräsi vain kerran. Mieleeni hiipi jo ilta vellin antaminen, mutta neuvolassa tuli aika jyrkkä ei. Muutamat ystäväni antavat jo kahden/kolmen kuun iässä. Ei tietenkään pidä verrata, mutta oletteko minkä ikäisenä ruvenneet antamaan? :/ Missä täällä Jyväskylässä on Lastentarvike liike, jossa myytäisinn TommeeTippee-merkkisiä tuotteita?
Onnea Sativalle, melkein iskee jo itselle "vauvakuume", vaikka onhan tässä vauva sylissä. :)
 
Nomaku: meillä meni "vain" 9dl nannia, mut aloin antaa vellia noin viikko sitten kun tyttö oli 3kk. Neuvolassa vielä sanoivat et voin alkaa antaa, kaks kertaa vrk jos haluan. Kaverilla kun oli menny yli litra korvikkeita niin käskivät neuvolas alkaa antaa jo soseita (tämä siis helsingissä).
Lastentarvike on seppälässä, prismaa vastapäätä. En tiedä saisko noita tommeetippee juttuja Juniorit liikkeessä joka on keskustassa, kolmikulmassa.
 
Käytiinkin Prismassa, mut missä lie silmät oli, ku en nähnyt. :D Joo, noi neuvola täditkin kaikki taitaa olla vähän eri mieltä. Taidan antaa vähän peruna-porkkana velliä illalla. Lapsen mukanahan tässä mennään eikä kirjojen. :) Pitäisikö velliä "lantrata" maidolla? :/
jenksu ---> Paljon teidän tyttö painoi kun aloitit vellit? :p

Ps. Onks kukaan facebookkaaja? :snotty:
 
Sisi painoi 5920g. Mä laitoin ekana iltana 50ml velliä ja 100ml nannia.. Ja sit lisäsin vellin määrää seuraavana iltana. Se lastentarvike onkin vähän piilossa, vastapäätä olevien rakennusten takapuolella :)
 
Tää olis mielellään lähteny tuonne Babybioon mutta kui ollakaan poika kipeenä, sille iski vesirokko :( eli kotoillaan nyt pitkään ja harkiten... nii ja vuotaa sillä nenäkin ja ylähampaita pukkaa eli monta vaivaa kerrallaan. ehkä tää tästä....
Nii toi Lastentarvike on prismaa vastapäisessä rakennuksessa siellä "takapuolella" ´prismasta kattoen...ja toinen on Palokassa samas rakennuksessa ku kodin ykkönen.

Öö...piti mun jotaan muutakin....mut eipä tuu taas mieleen, laho pää kesät talvet :D
 
Pakko oli tulla valittaa, kun auto jätti tielle! Perkele.. Menny kaikki rahat auton huoltoihin ja häihinkin pitäs säästää.. En tiedä mikä sille nyt tuli mut tossa kilsaa ennen kotia lopetti toimintansa. Piti mies soittaa töistä paikalle et saatiin työnnettyä se parkkiin. Onneks oli takaluukussa matkarattaat et sain Sisin tuotua kotiin niissä. Nyt taas mietitään et mikäköhän vika mahtaa olla ja mihinkä veis huoltoon. Stana!!!
 

Yhteistyössä