Jyväskylässä hoidoissa?

IVF-suunnittelukäynti meni ihan hyvin, allekirjoitettiin hoitosuostumus ja sitten lääkäri kertoi meille yleisesti hoidon kulusta yms. Lyhyellä kaavalla siis mennään. Puheli vähän sen suuntaisesti, että mulla saattaisi olla suurempi riski saada hyperstimulaatio, tiedä sitten...

Toivoin siis että hoito tehtäisiin ensi kiertoon mutta ilmeisesti kiintiö oli täynnä joten seuraava kiertokin on välikierto. Taisi mainita että heillä olisi 5 pariskuntaa per kuukausi se mitä "otetaan sisään". Seuraava käyntiaika polilla on 25.4. missä saan reseptit/lääkäri päättää millä annostuksella mennään ja ultraa vielä varmuuden vuoksi ettei ole mitään "ylläreitä" jotka saattaisi vaikuttaa hoitoon. Saan myös silloin pistosopetuksen. Punktio yms. olisi viikon 20 tietämillä, näin ennakoitiin mun kuukautiskiertoa. Kovin positiivisella kannalla lääkäri tuntui onnistumisen kannalta olevan, kun meillä ei kuitenkaan ole mitään syytä tiedossa ja sukusolut nuoria.

Kerrohan Inkku sitten teidän käynnistä ja aikatauluista! :)
 
Heippa!

Lääkärissä käyty ja kyllä tuntu hyvälle kun painonpudotusta arvostettiin,sekä lääkäri että hoitaja kehuivat :)

clomi-resepti saatu ja seuraavasta kierrosta inssiin ja lääkäri veikkas että 1-2 inssiä keretään tehä ennen kesän sulkua!!! :D

Olen niin täpinöissä ja onnellinen siitä,että asia menee eteenpäin!!! Nyt vaan toivon että viikonloppu ei sotkis inssiä...

Sekä epäillyyttää se,että toimiiko clomit miten kun en saa luomusti menkkoja vaan ainoastaan lääkkeillä,mut lääkäri sano että katotaan tähän kiertoon clomien teho ja sit kokeillaan toista kikkaa jos ne ei toimi...

Mies oli meillä lääkärinä,mikä myös tehnyt suurimmat tutkimukset vuosien varrella. Minä vaan tykkään siitä!! :)
 
Hei!

Viimeksi kun kirjoitin täällä kirjoitin, että jäädään tauolle hoitojen osalta ja aloitan ehkäisyn. Ehkäisypillereiden syöntiä on nyt takana kuukausi.

Tänään sain päivystyksen lääkäriltä käskyn lopettaa pillereiden syönnin. Kolmatta kertaa kuukauden sisällä kävin kolme päivää kestäneen migreenin takia päivystyksessä johon eivät omat migreenilääkkeet auttaneet. Lisäksi ne kohtaukset, jotka menivät kotona itsestään lääkkeillä ohi.

Tänään en siis enää pilleriä ottanut. Huomisaamuna soitto neuvolaan ja kerronta tilanteesta. Lääkärille ilmeisesti varaan samalla aikaa sillä ymmärsin, että meidän alueellamme on tapana ottaa kerran vuodessa vai oliko kahdessa papa-koe ja nyt olisi minulla aika se ottaa. Minkäänlainen hormoniehkäisy ei siis minulle käy. Tavallisten kondomien käyttö ei onnistu miehen kumiallergian vuoksi. Ja olemme ymmärtäneet, että toiset ovat sitten aivan törkeän kalliita jonka tieto ei helpota yhtään tämän rahatilanteen keskellä. Täytyy keskustella neuvolassa tilanteesta.

Ei ne asiat aina mene niinkuin olisi toivonut, ei näissäkään asioissa..
 
Hei!

Viimeksi kun kirjoitin täällä kirjoitin, että jäädään tauolle hoitojen osalta ja aloitan ehkäisyn. Ehkäisypillereiden syöntiä on nyt takana kuukausi.

Tänään sain päivystyksen lääkäriltä käskyn lopettaa pillereiden syönnin. Kolmatta kertaa kuukauden sisällä kävin kolme päivää kestäneen migreenin takia päivystyksessä johon eivät omat migreenilääkkeet auttaneet. Lisäksi ne kohtaukset, jotka menivät kotona itsestään lääkkeillä ohi.

Tänään en siis enää pilleriä ottanut. Huomisaamuna soitto neuvolaan ja kerronta tilanteesta. Lääkärille ilmeisesti varaan samalla aikaa sillä ymmärsin, että meidän alueellamme on tapana ottaa kerran vuodessa vai oliko kahdessa papa-koe ja nyt olisi minulla aika se ottaa. Minkäänlainen hormoniehkäisy ei siis minulle käy. Tavallisten kondomien käyttö ei onnistu miehen kumiallergian vuoksi. Ja olemme ymmärtäneet, että toiset ovat sitten aivan törkeän kalliita jonka tieto ei helpota yhtään tämän rahatilanteen keskellä. Täytyy keskustella neuvolassa tilanteesta.

Ei ne asiat aina mene niinkuin olisi toivonut, ei näissäkään asioissa..
 
Moi,

tähän kohtaa mulla ei ole mitään lisättävää Baulien edelliseen viestiin verrattuna kuin että mulla seuraava käynti on 11.5. ja ja punktio osuisi viikolle 23. Ja lyhyellä kaavalla siis mennään. Ja taas annetaan ajan kulua, hmmm.
 
Inkku1980 ja Baulie, sitä odotteluahan on... mutta kyllä ne hommat alkaa sitten rullata kunnolla kun alkuun pääsee, koittakaa jaksaa *virtuaalihali*
Supsu86 Tsemppiä insseihin!

Sitten omaa napaa...

Kävin tänään IVF:n toisessa ultrassa. 16 follikkelia siellä näkyi (8+8), 18mm oli suurin, 4x17 ja loput pienempiä. Huomenna vielä pistokset ja sitten irroituspiikki! Tiistaina punktio ja torstaina siirto. Se mieslääkäri oli ihan jees tänään. Toivotteli vielä onnea ennekuin poistuin hänen vastaanotoltaan, sitäkin tarvitaan... Onneks on pääsiäinen nurkalla. Saa ottaa rennosti siirron jälkeen vielä muutaman päivän :p
Mutta katsotaan nyt ensin se punktio ja siitä seuraavat hetket.
 
Heipparallaa! Rohkenin viiemein tulla tänne palstalle itse kirjoittelemaan. Palstaa olen seuraillut aktiivisesti jo usean kuukauden ajan.
Aloitin juuri ivf hoidot Jyväskylässä julkisella puolella. 30.4 jos kierto on "ajallaan" olisi tarkoitus aloittaa pistelyt lyhyellä kaavalla. Tuntuu epätodelliselta (hyvällä tavalla) kun vihdoin ja viimein on saanut asiat eteenpäin. Lapsettomuutta takana useampi vuosi.. Syy lapsettomuuteen tukkeutuneet munajohtimet.
 
Moi Nappulainen!
Itsellä on tosi tuoreessa muistissa tuo, kun suorastaan odotti että alkaispa ne menkat oikeeseen aikaan! Vastahan me 20.3. aloitettiin pistokset, tuntuu että siitä on ikuisuus :O
Punktio oli eilen ja se meni ihan hyvin vaikkei ihan kivuton ollutkaan. 14 munasolua sieltä irtosi ja nyt odottelen soittoa klinikalta että montako alkiota niistä tuli, vai tuliko mitään... Melko kipeä olin punktion jälkeen, suurin rakkula taisi olla 26mm, ei ihme että hieman turvottaa. Tänään on jo selvästi parempi olo.
Kaikki on niin kovin uutta eikä oikein osaa odottaa mitään. Mutta kiva jakaa kuulumisia, kun samassa laitoksessa kuitenkin hoidossa ollaan :)
 
RBAM :) Aivan harvemmin sitä innolla odottaa menkkoja. =) Nyt odotan niitä kuin kuuta nousevaa. :) Kiva tosiaan lukea muiden "kohtalotovereiden" kuulumisia.
Tsemppiä valtavasti RBAM:ille ja Inkku1980:lle ja ja kaikille muillekkin hoidon koitoksiin ja piinaavaan odotteluun.:) Uskotaan siihen että tämä kaikki on kaiken tämän arvoista. Lopussa kiitos seisoo :)
 
Kyllä toi toipuminen näköjään ottaa aikansa. Onneks on tää pääsiäinen niin saa olla ihan rauhassa.
Niistä 14:sta solusta oli 13 kypsiä, joista 11 hedelmöittyi ja 6 alkiota oli loppulukema :) Paras meni tuoresiirtoon ja loput 5 pakkaseen. Klinikan henkilökunta on kyllä todella mukava! Ei tullut yhtään sellainen liukuhihna olo.
Testipäivä on 23.4. ja käyn oman kylän TK:ssa labrassa. Tarkoittaa sitä että vastaus tulee päivän myöhässä... Voi olla että en malta odottaa ja teen epävirallisen kotitestin ennen sitä :)
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan tähän pinoon. Lapsettomuuden syy sama kuin Nappulaisella, eli putket tukossa. Ei luomuraskauden mahdollisuutta nyt eikä koskaan. 2 vuotta lapsettomuutta täyttyi hetki sitten.
Ensimmäinen IVF-hoito tehtiin maaliskuussa, siitä tuloksena nega. Ei tarttunut pieni kiinni. :'(
Saatiin kuitenkin 2 alkiota pakkaseen siitä hoidosta, joten yksi PAS-mahdollisuus on vielä ennen kesäsulkua. Jos vain sulatuksesta selviää jotain. Nyt on välikierto ja seuraavien menkkojen alkaessa soittoa polille. Jos kierto ei lähde heittämään, niin toukokuun puolivälin paikkeilla olisi sitten mahdollisesti siirto.

Pidän kovasti peukkuja kaikille tämän pinon kirjoittelijoille. Tärppionnea ja jaksamista raskaisiin hoitoihin! :hug:
 
Moi Jansmis!
Olet varmaankin ihan äskettäin tehnyt negatiivisen r-testin? Voi, se tuntuu varmasti tosi pahalta :'( Siihen siirtoon kuitenkin lataa enemmän toiveita, varsinkin kun sitä luomuraskauden mahdollisuutta ei ole. Toivotaan että pienet selviää sulatuksesta ja tarraisivat kiinni :hug:

Ei mekään tulla raskaaksi luomusti juuri noiden tukkeutuneiden putkien takia. Mä kovasti toivon että tämä ensimmäinen siirretty tarttuisi kiinni tiukasti ja muuttuisi oikeaksi vauvaksi aikanaan. Monena päivänä vaan on ollut menkkamasia kipuja, enkä oikein tiedä mitä ajatella niistä... Punktiosta on nyt viikko.
Mun oman kierron mukaan menkat alkais 16.4. mutta en tiedä miten toi koko hoito sotkee sen kuvion. Siitä on kuitenkin vielä viikko viralliseen testiin... Pääsenköhän mä sinne asti. Vähän huolettaa : /

Määrääkö ne muuten automaattisesti välikierron ennen PAS-siirtoo?
 
Täällä toinen päivä jolloin clomeja popsinut, polille soitettu ultra-aikaa ja toivotaan että siellä olisi hyvännäköisiä munasoluja kypsynyt ja pikapuoliin irtoamassa. Toivon todella että ovis ei satu la-su,mutta niinhän siinä taitaa käydä että sattuu,kun vasta to ultra ja sen jälkeen pitäs ovis saada, maanantai taitaa mennä liian pitkälle :/

Mutta näkeepähän nyt ainakin clomien vasteen,että tarvitseeko annosta muuttaa vai mennäänkö seuraava kierto myös näin...
 
RBAM Voi, teilläkin sama diagnoosi siis. Milloin sinulta on huomattu johdinten tukkoisuus? Antoivatko jotain veikkausta syystä tukoksille? Minut diagnosoitiin vasta helmikuun puolivälissä, joten päästiin supernopeasti hoitoon. Syyhyn en saanut mitään arvausta, mutta itse epäilen endometrioosia, on siihen liittyvät oireet olleet vahvoina jo kymmenisen vuotta. Laparoskopiaan en ole päässyt ja ultrassa ei ole mitään isoja pesäkkeitä näkynyt, joten endoa ei siis virallisesti mulla ole.

Toivon todella, että teidän pikku alkio tarraa tiukasti kiinni ja pysyy mukana vauvaksi asti. Teillä on pakastimessa hyvä määrä sisaruksia sitten jo. :)
Me saatiin 7 munasolua, joista 5 kypsää ja hedelmöittyi. 1 jakaantui liian nopeasti ja 1 liian hitaasti, joten jäljelle jäi 3 alkiota, joista paras siirrettiin ja 2 pakastettiin.

Menkkamaisia kipuja mullakin oli ja kaiken maailman vihlontoja, ne taitaa kuulua asiaan kävi kummin vain. Ei siis kannata niistä huolehtia. Tai siis voi yrittää olla huolehtimatta, itse kyllä tarkkailin jokaista nippausta. :D

Minä en päässyt edes varsinaisesti testivaiheeseen asti, verikoe oli määrätty pp11. Se oli perjantai, joten tulokset siitä sain vasta maanantaina pp14. Mutta eipä paljoa tarvinnut jännäillä tulosta, kun tuhruvuoto alkoi pp10 ja voimistui pp11 voimakkaaksi vuodoksi. Tein kyllä yhden kotitestin, johon piirtyi selkeästi ja kauniisti vain yksi viiva. Kun oli valmistautunut negaan ja itkenyt itkut viikonloppuna, ei ollut niin kamalaa saada maanantaina työpäivän aikana testitulosta. Nyt täytyy yrittää vaan nostaa pää pystyyn ja suunnata toiveet kohti toukokuuta.

Käsittääkseni välikierto määrätään useimmiten IVF:n jälkeen, mutta aivan pakollinen se ei taida olla. Lienee kuitenkin varmempaa, että kroppa on vähän saanut toipua IVF:n hormonimääristä, jos/kun PAS tehdään luonnonkiertoon.

Supsu86 Toivottavasti ovis ymmärtäisi ajoittua viikolle. On kyllä inhottavaa, jos yhden päivän takia pitää taas kuukausi odotella.
 
Mun munanjohtimien aukiolotutkimus eteni jotenkin näin: "...ei, ei täältä kyllä mitään mene läpi... siis nämä pyörii täällä vaan ympyrää." Ne mitkä silloin pyöri, minulle ei selvinnyt olivatko ne munasarjat vai ne johtimet vai mikä :confused:
Lopputulos kuitenkin oli että johtimet on tuntemattomasta syystä "spasmissa", eikä kuulemma kannata ihmettä jäädä odottelemaan jos lapsia haluaa. Suoraan IVF-hoitoon suositeltiin. Tutkimus tehtiin marraskuussa 2011.
En kuitenkaan sillä reissulla varannut aikaa IVF-suunnitteluun, kun se ei oikeastaan ollut minulle vaihtoehto hoidon rankkuuden takia... Aikani asiaa mietin (koitettavahan se on!), joulukuussa varasin ajan ja helmikuun alussa käytiin sopimassa hoidosta. Lyhyellä kaavalla mentiin.
Ja onhan tää rankkaa ja stressaavaa, mutta oon yrittänyt ottaa tämän enemmän seikkailun kannalta. Ja tavallaan onkin uusi seikkailu kun kaikki mitä tulee, on uutta :D

Jansmis te olette kyllä päässeet tosi nopeasti hoitoon! Ja toisaalta varmaan hyvä, niin ei tarvinnut kyllästymiseen asti odottaa :) Millaisella kaavalla aloititte ekan koeputken? Nää ekat hoidot taitaa olla niitä "harjoituskierroksia", että tulevilla kerroilla saavat just sopivan määrän follikkeleita kasvatettua.

Tuli muuten tuosta mieleen se mun eka seuranta ultra kp8. Tämä mieslääkäri (mistä täälläkin on paljon ollut puhetta) vastasi kännykkäänsä samalla kun teki minulle sitä tutkimusta! :popcorn: Ei se puhelu kauaa kestänyt, mutta oli se vaan jotenkin tosi absurdi tilanne :LOL: Toivottavasti Supsu86 sinulle ei käy samoin ;) Tsemppiä inssiin!
 
Täällä on nyt käyty toisessa inssissä. Ensin söin clomeja kierron päivinä 5-10, jotta ovulaatio saadaan varmasti pääsiäisen jälkeen. Sitten pitikin pistää irrotuspiikki, että pääsin inssiin torstaina, kun In-Tiimi oli perjantaina kiinni. No, onneksi kaikki meni lopulta hyvin, mutta mielenkiintoista säätämistä :O

Supsu86 paljon tsemppiä! Toivotaan, että ovulaatio ymmärtäisi tulla sopivaan aikaan!
 
Moikka! Minä ilmoittaudun pinoon mukaan. Meillä eka ivf/icsi alkamaisillaan lyhyellä kaavalla (punktiota kaavailtu alustavasti vkolle 18). Historiasta sen verran - helmikuussa 2011 jätettiin ehkäisy pois ja viime kesänä aloitettiin yritys tosissaan. Syksyllä (lokakuu 11) hain yksityiseltä gyneltä clomit avittamaan tuloksetonta projektia ja samalla multa löydettiin lievä pco. Mies määrättiin simppatestiin, josta löydöksenä vähäinen siittiöiden määrä. Suosituksena oli suoraan joko ivf/icsi. Muutama kuukausi yriteltiin clomeilla, jotka antokin tosi hyvän vasteen. Kuitenkin tuloksetta :( Tammikuussa saatiin lähete naistenpolille ja eka suunnittelukäynti oli helmikuun lopulla.

Nyt sitten pitäisi menkkojen alettua alottaa huomenna piikittely (kunhan saan polin hoitajalta luvan). Juuri yritinkin tavoitella puhelimitse naisten polin hoitajaa, mutta kiireiltään ei päässyt puhelimeen ja jouduin jättämään soittopyynnön. Nyt sitten tässä hermoilen, että meniköhän koko homma mönkään, kun kierto alkoikin kaksi päivää alustavaa laskelmaa aikaisemmin. Onko pinolaisilla tästä kokemusta? Vai tekevätkö suunnitellusta ivf:stä jonkinlaisen karkeamman aikavarauksen kalentereihinsa?

RBAM kovasti tarrasukkia ja kaikille muille hurjasti tsemppiä raskaisiin hoitoihin (keltanokkana itse olen vielä autuaan tietämätön mitä tuleman pitää...).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten tässä hermoilen, että meniköhän koko homma mönkään, kun kierto alkoikin kaksi päivää alustavaa laskelmaa aikaisemmin. Onko pinolaisilla tästä kokemusta? Vai tekevätkö suunnitellusta ivf:stä jonkinlaisen karkeamman aikavarauksen kalentereihinsa?
Samaa minäkin mietin, että kuinka "päivän päälle" siellä on aikataulut lyöty lukkoon? Viimeksi kun me käytiin (maaliskuun lopulla) niin kalenterista lääkäri laskeskeli että punktio yms. olisi viikolla 20. No, mun edellinen kierto olikin muutaman päivän pidempi kun luulin - ja saa nähdä miten tämä seuraava on... Jos onkin jostain syystä lyhyempi, niin sitten tilanne "tasottuu".

Ite laskeskelin että luultavimmin ajoitus osuisi viikolle 21. Miten ne hoitolaiset, joilla on esim. kierto pidentynyt jokusella päivällä - sotkeeko suunnitelmat polilla ja vaatiiko ylimääräistä säätämistä? Vai onko heillä tosiaan aikavaraukset "sinne suuntaan". Muistan lääkärin sanoneen että ottavat 5 pariskuntaa kerrallaan hoitoon. Onkohan tämä nyt per viikko vai per kuukausi?
 
On niissä ajoissa hieman pelivaraa. Mun menkat heitti alkuperäisestä laskelmasta varmaan viikon... Meille tehtiin se suunnitelma jo helmikuun alusta ja siitä piti odottaa vielä yhdet menkat ennen aloitusta.
Se punktio vaihtoi päivää sitä mukaa miten follikkelit kasvoivat. Siksi ne ultraa ja seuraa, ajat muuttuu melko lyhyellä varoitusajalla. Eka piti olla punktio vko14, sitten muuttui vko13 perjantaille. Sitten piti olla maanantaina. Lopulta se punktio tehtiin vko14 tiistaina. Me jouduttiin hakemaan vaan lisää Orgalutrania ettei munasolut karkaa mihinkään.
Onnea Ronja76 tulevaan hoitoon! Ja tervetuloa :) Jos herää kysymyksiä, niin avitetaan mielellään sen minkä osaa :)

Tsemppihalit myös kaikille muille!
 
RBAM kiitos vastauksestasi ja onnentoivotuksista! =) Tieto siitä, että ajoissa on pelivaraa helpotti kovasti. Eilen sain viimein polilta hoitajan puhelimen päähän ja ekaa kontrolliultraa aikastettiin päivällä (viikonlopun takia ei voinut aikastaa enempää, vaikka periaatteessa olis ollut tarvetta). Mites teillä muilla, monentena kiertopäivänä teillä on ollut ivf:n (lyhyt kaava) eka kontrolliultra? Mulle sattuu vasta kp9 ja siihen mennessä olen piikitellyt puregonia 6 päivää ja pari kertaa jo orgalutrania (itse asiassa toistaiseksi mun hoitosuunnitelmassa ei muuta olekkaan, tokihan se saattaa tässä hoidon edetessä muuttua). Ajattelin ajoittaa pistokset iltaan, niin sitten maanantaina on mahdollisuus jatkaa samassa vuorokausirytmissä pistämistä, mikäli tarvetta. RBAM kuinka monena päivänä piikittelit tuota Orgalutrania?
 
RBAM Mulla meni samalla lailla aukiolotutkimus, eli ne nesteet vaan jäi pyörimään kohtuun eivätkä liikkuneet minnekään. Lääkäri laittoi vielä erikoispaljon nestettä ja kovalla paineella, jos olisi saanut tukokset avattua. No eipä auenneet, kohtu vain laajeni palloksi.

Millaiset tuntemukset sulla muuten on ollut? Jännät päivät käsillä kyllä. Milloin sulla on veritesti?

Meille tehtiin hoito lyhyellä kaavalla. Olen käsittänyt, että lyhyt kaava on Jyväskylässä se vakioaloitus. Lyhyellä kaavalla punktion ajoittaminen on kuitenkin vaikeampaa, joten hiukan joustoa niissä ajoissa kyllä on. Meilläkin punktio oli ajoitettu viikolle 12, mutta menkat alkoi 2-3 päivää etuajassa, joten punktio siirtyi viikon 11 perjantaille. Yhdellä puhelinsoitolla In-tiimiin hoitui ajankohdan muutos.

Käsitin sitä puhelua kuunnellessani, että hoidettavia pareja olisi 5 viikossa ja me sitten siirryttiin kuudenneksi pariksi sille viikolle. Toki viikolle 12 jäi sitten vain neljä, joten keskiarvoisesti ok.

Ronja76 Tsemppiä pistoksiin ja hoitoruljanssiin! Mullakin oli ensimmäinen (ja ainoa) kontrolliultra kp9 lyhyen kaavan IVF:ssä. Siihen mennessä olin ehtinyt pistää puregonia 7 päivää ja orgalutrania 3. Pistin illalla, joten ultrapäivän pistoksia en ollut vielä ehtinyt antaa. Ultran jälkeen pistinkin enää 2 kertaa puregonin ja orgalutranin ja sitten vielä pregnylin.
 
Täällähän on kovin aktiivista keskustelua, hienoa :) Kaikille kovasti tsemppiä ja jaksamista koitoksiin, perästä tullaan!

Aiheuttiko noi piikitykset teille jotakin sivuvaikutuksia vai ennättikö sitä huomata muun jännityksen keskellä?
 
Mulla oli eka kontrolliultra kp 8 ja toinen kp 12. Puregonia pistettiin 12 päivää (yhteensä 1200IU=100IU/pv) ja Orgalutrania 9. Tavallaan alkuperäisestä suunnitelmasta poikkesi niin, että sain kolme lisäpv Puregonille ja 4 Orgalutranille. Mulla oli pistokset illalla ja tavallaan jouduin ottamaan yhden Orgalutranin ylimääräisenä just siks. Viimeinen meni silloin sunnuntai-iltana pari tuntia ennen Pregnyliä. Se kuulemma siksi jos Pregnyl rikkoutuu, niin on taustalla "hätävarana". Ei varmaankaan ihan normaalisti noin lähekkäin noita pistetä, mutta ei olis muuten klinikan aikatauluun sopinut.
Sivuvaikutuksia en huomannut muita kun Orgalutranissa piston jälkeistä pistoskohdan kuumotusta (aine levisi jännästi läntiksi ihon alle). Turvotusta oli kovasti mutta se kuuluu asiaan.

Veritesti mulla on vasta 23.4. huomenna (pp14) aion tikuttaa epävirallisen testin. Hermo on tosi kireellä :headwall:, luulen sen johtuvan noista Lugesteroneista (tai alkavista menkoista?).
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä