Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

Outiko: Voi itku noiden bakteerien kanssa, toivottavasti selviää! Ja tosiaan valkkaria on raskausaikana enemmän. Se osaltaan puhdistaa kohdunsuuta ja tuo niitä bakteereja sieltä pois. Ja niinkun nöttiäinenkin jo sano. Musta ne sun sokerirasitukset oli ihan ok. Ja jos ei olis ollut, niin neukkutäti olis kyllä puuttunut niithin. Ne pitää olla muistaakseni alle...5.1 - 10.0 - 8.7. Vai olikohan nuo vielä ne vanhat...no tuonne päin ne kuitenkin on, eli ihan ok.

Kuka mun ikää kyselikään? Eli vielä olen 23, elokuussa täytän 24. Taidan sitten olla nuorimmasta päästä tässä porukassa eli vm -85. Joo, ja eihän tuo ikä mitään, samaan veneeseen sovitaan hyvin :D

Mulla on huomenna neuvola, pitkästä aikaa. Pitää sitten tulla kertomaan kuulumisia. Toivottavasti nyt vaan pysyn terveenä, mies on jo neljättä päivää yli 38 asteen kuumeessa :(
Kukkaiskeiju ja napero 28+1 (huih, mähän poksahdin eilen :) )

Moikka!

Teillä oli taas ollut tapaaminen. Olisi itseäkin kiinnostanut kovasti tulla taas mukaan, mutta oli niin kiireinen viikonloppu, että ei olisi kyllä jaksanut...Mutta jos vaan vielä huolitte mukaan, niin voisin taas seuraavaan tapaamiseen tulla vauvani kanssa :)

Täällä on ollut ikä-keskustelua...Olenkohan minä sitten nuorin, -86, loppuvuodesta täytän 23....En koe olevani mitenkään liian nuori lapsia hankkimaan. Ehkä se on niin, että elämä kasvattaa ihmisiä eri tahtiin, ja omalta osaltani koen olevani jo kypsä olemaan äiti lapselleni.

Meillä ensimmäinen kuukausi sujunut hyvin vauvan kanssa, imetys sujuu ja yöt menevät rauhallisesti. Tyttö nukkuu pitkiä yöunia heräten kerran syömään yön aikana. Nyt viime viikolla tyttönen alkanut olla iltaisin vähän itkuinen, mutta onneksi rauhoittuu kuitenkin melko nopeasti nukkumaan. Hyvin on tyttö kasvanutkin, viime viikolla, 4 viikon iässä painoa oli 4 450g ja 54,5 cm.

Itsellä ollut synnytyksestä toipuminen vähän mutkikasta, kun kohtuun jääneet kalvon ja istukan palaset aiheuttivat kohtutulehduksen, johon söin ensin parin viikon antibiootit ja lopulta jouduin käydä kaavinnassa...Toivoin että tulehdus olisi nyt parantunut, mutta taas parina viime päivänä alkanut sattua mahaan, eli onkohan se nyt vieläkään parantunut..?

Nyt kun oma vauva ollut mahan ulkopuolella jo kuukauden, ja vartalo aika hyvin palautunut entisiin mittoihin, huomasin tuossa yhtenä päivänä olevani niin kateellinen odottaville äideille. Toki nautin ja rakastan vauvaani, enkä pois antaisi, mutta onkohan mulla sitten jo taas vauvakuume, kun haluaisin takas ison mahani ja masussa potkivan vauvan... :) On se kummallista, kun vähän aikaa sitten olin niin tuskastunut isoon mahaan, jatkuvaan pahoinvointiin ym. raskauden "sivuvaikutuksiin" ja nyt haluisin taas....

Alkaa pian teilläkin loppusuora häämöttää, moni jo lähenee 30 viikkoa :) Nauttikaa raskaudesta, isosta mahasta ja niistä vauvan pikkukantapäistä kun ne työntyy melkein kyljistä läpi...Kaikkea sitä voi tulla ikävä yllättävä pian :)

En sitten olekaan onnistunut kirjoittelemaan, vaikka niin kovasti sitä suunnittelin :)

Loppusuora häämöttää, laskettu aika on ensi maanantaina, mutta aletaan torstaina illalla vyöhyketerapeuttianopin kanssa käynnistelemään jos vaikka alkais supistukset. Viimeeksi tehosi tosi hyvin, vahvat supparit alkoivat tunti sen jälkeen kun oltiin hierottu. Tosin vedet olivat menneet jo kymmenen tuntia aiemmin ja oli vähän kiire saada synnytys käyntiin ku leikkuri uhkas.

Saa nähä miten tällä kertaa homma etenee. Ihan uutta koko juttu kun esikoinen synty rv 35+3 perätilassa ja nyt mennään jo 39+1 ja vauva on pääalaspäin :)

Sain muuten luvan poliklinikka synnytykseen. ideaalia olis jos synnytys lähtis yöllä käyntiin ja vauva syntyis aamuyöstä niin päästäis sit heti aamusta kotiin. Sairaalassa ei tartte olla kun sen 6h.

Hitsi, esikoinen ei meinaa nukahtaa vaan huutelee tuolta sängystä, pitää juosta siellä ja ajatus katkeilee.

T.Beija ja esikoinen 2v4kk ja maha rv 39+1

Voihan juma! Ikävältä kuulostaa tuo Miran kaavintahommeli, mutta onneksi on tosiaan lääkkeet millä niitä saadaan hoidettua! Pikaista paranemista sulle kuitenkin!
Mä odottelen vielä tota mahan kasvua...muut kyllä sanoo, että ihan se jo vauvamasulta näyttää mutta ite koen sen vaan olevan lihomista (painoa tullut 1,1kg). Onneksi on edes ne vauvan potkut ni tietää, että jotain siel kasvaa! :D

Ikävää mira86 kun olet joutunut kokemaan kohtutulehduksen. Mulla ei moisesta (vielä ) ole kokemusta, mutta saatan kuvitella ettei se kivaa ole. Nyt jos vähänkään alkaa tuntumaan että ei vieläkään ois ohi menny, niin soittoa vaan TK:hon tai saatko soittaa suoraan sairaalaan?? Homma on hyvä hoitaa mahdollisimman hyvin pois. Toivottavasti alkaa asettua. :hug:

Hienoa että arki pienen kanssa sujuu. =)

Kuule, tuo sun kuvailemas masukuume, taitaa olla tuttua jokaiselle synnyttäneelle. :D Nim. kokemusta on!!! :D Ja paljonkin. Eka sitä kaipas sitä masua takas ihan hirveesti, monta kuukautta. Ja sitten ajan kanssa se muuttu ihan oikeaks vauvakuumeeks. =) Mä luulen että se tulee lähes jokaiselle naiselle synytyksen jälkeen jonka raskausaika ja synnytys on mennyt hyvin ja lapsi ei oo kauhean vaativa/koliikkilapsi. Näin ollen siitä jää niin positiiviset ja ihanat muistot että sen haluaa tavallaan kokea uudestaan ja uudestaan. =)

Mutta jaksamisia sinne! Toivottavasti tulehdus hoituu pian pois. =)

Ihanaa kuulla mira86 teidän vauvakuulumisia!! :) Paitsi että tuo kohtutulehdus on ikävää! Toivon että toivut siitä pian! Kiva kuulla että teillä vauva-arki rullaa hyvin! :) Saanko udella, millanen kokemus sulla jäi synnytyksestä, miten meni? Kun itseä tuntuu kuitenkin jännittävän tuleva koitos omalla kohdallani, vaikka onhan siihen mulla vielä aikaa, mutta silti. En kuitenkaan tunne pelkääväni, mutta mielenkiintoa asiaa kohtaan riittää.

Hensku 18+1

Neuvolasta soitettiin ja saan antibiootit virtsatietulehdukseen. Hyvä juttu, niin saa asian hoidettua. Huomenna haen reseptin viikon kestävään kuuriin.

kukkaiskeiju Pääsenkö huomenna sitten sun kyydissä sinne mammauintiin? Ootko edelleen tulossa?

outiko 26+0 POKS!

outiko: Moi , joo olen tulossa ja pääset kyllä kyytiin! Sama paikka klo 19:10? Kun sinne pitää mennä sisään viim. 19:30 niin ehditään ajoissa. Ja se neuvolatäti muuten siitä valmennuksesta puhu. Niin se on tosiaan sillon 9.5 eteenpäin lauantaisin klo 12-14. Pitää kuulemma olla vähän ennen 12 siinä aulan infopisteen edessä, josta kätilö hakee porukan kerralla auditorioon. Eivät kai enää kierrätä porukkaa ollenkaan siellä saleissa?!

).( Oli siis neuvola tänään ja meillä kasvaa masussa jötkäle POIKA! Yläkäyrillä kuulemma edelleen ja painoa 1200g :D Eli mahan muoto oli ihan enteilevä ja oma olo on koko ajan ollutkin poikaolo, josko noihin nyt muuten olisikaan luottamista. Mutta ihanaa! Pieni oma rakas poika! Vaikka haluan varmaan joskus tytönkin, mutta olenkin aina halunnut useamman lapsen :) Terkka laitto mut vähän niinkun rautakuurille, hb oli 115. Ja painoa on nyt tullut raskauden alusta 5kg. Ei paha...kai :saint: Seuraava aika kuukauden päähän.

Mutta nyt pitää mennä ilakoimaan innoissaan!
Kukkaiskeiju ja pikkumies 28+2

Moikka!

Onpas mukava lueskella teidän kirjoituksia. Itse olen nyt vasta "hoksannut" nämä nettikeskustelut. Nuo teidän tapaamiset ja kaikenlainen yhteydenpiton kuulostaa mukavalta.
Olen itse nyt rv24+jotain...ja esikoista odotan. Olisi mukava löytää odottavia äitejä tai jo lapsen saaneita, joiden kanssa jakaa ajatuksia. Olemme muuttaneet vasta jokunen aika sitten jyväskylään ja välillä tuntuu, että on aika yksinäistä kun ei ole muuta kuin perhe ja työ. Olemme molemmat kyllä kotoisin jyväskylästä, mutta asuneet jo monta vuotta poissa, jona aikana, valitettavasti, monet kaverit ja tuttavat ovat jääneet huonon yhteydenpidon vuoksi. Mutta eiköhän nuo vanhatkin kaverisuhteet ala pikkuhiljaa "elpymään" kun kovasti yrittää=)

Aurinkoista kevättä teille kaikille ja onnea odotusajalle ja jo vauvan saaneille!

susu83

kukkaiskeiju Kiva juttu. Huomenna sitten näemme =) Joo, juuri tuosta valmennuksesta se tosiaan mullakin siellä neuvolassa puhui. Kysyin vielä että onko väliä millä viikoilla siihen osallistuu, niin ei kuulema ole. Mä kuitenkin ajattelin että en ainakaan ihan heti ekaan ryhmään menisi. Ehkä sitten joskus viikoilla 30 vois jo mennä.
Niin ja onnea pojasta ja painoakin on jo pikkuisella mukavasti :)
Varmasti kyllä iloinen uutinen. Täällä jännätään loppuun asti että kumpi tulee..

Outiko 26+0

tervetuloa Susu83! Mukaan vaan porukkaan, eiköhän me noita tapaamisia järkätä. Mistä päin jyväskylää muuten olet?

Outiko: Mä en tosiaan tiedä viitsinkö siihen valmennukseen osallistua ollenkaan...jos se on vielä joku luentotyyppinen vain niin voi olla että jää väliin :D Mutta katsotaan, sanohan jos olet menossa, että jos innostun mukaan!

Ja nyt miehen kanssa nimiä kuumeisesti miettimään, tytöille niitä oliskin ollut läjäpäin, mutta pojalle...huh!

kukkaiskeiju ja mr baby 28+2

Kukkaiskeijulle ONNITTELUT poika lupauksesta, sulla oli kyllä ihan poikamassukin :) Sinähän käyt tuossa samassa keskustan neuvolassa kuin minä, niin sitä vain ihmettelen, kun ei minulle ole ikinä sanottu vauvan painoarviota. Ultrasiko ne vauvaa ja sen perusteella antoivat vauvan painon? JOhtuukohan nuo eri käytännöt taas eri neuvolan hoitajista vai mistä? Pääseekö täällä esim. ä-polille vauvan koko arvioon vaikka sitten loppuvaiheessa raskautta? Olisi kiva tietää että minkäkokoinen vauva on suunnilleen tulossa. Esikoisen aikaan sellainen tehtiin useampaankin kertaan, mutta se olikin eri kaupungissa.
Mulle annettiin viimeks neuvolassa tietoa että se synnytysvalmennus johon minä menisin olisi ti 12.5. Onkohan se sama mitä järjestävät sitten lauantaisinkin?

Susulle Tervetuloa mukaan joukkoon!

Vielä 2 päivää töitä ja sitten pääsee lomalle, katsoin just sääennusteita ja alkaa ilmatkin näyttämään jo keväisemmältä. Viikonloppunakin pitäisi olla jo lämpimämpää. Ajateltiin viedä lauantaina esikoinen tivoliin, eihän se siitä vielä paljoa ymmärrä, mutta näkeepähän ainakin kaikkea kivaa tai voishan poitsun johonkin pienten karuselliin laittaa. Minua alkaa ahdistamaan tämä maha, pikkuisen pää painaa koko ajan tuohon ylävatsaan, eli herra on vieläkin väärinpäin. Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn tästä kutinasta, jota epäilen jälleen raskaushepatoosiksi, laittaavatpahan sitten lähetteen verikokeisiin. Arvasin että hepatoosi iskee tässäkin raskaudessa, ei ollenkaan kivaa :/ ja sen lisäksi harmittaa muutenkin tuo vauvan väärä asento, mutta jospa se siitä vielä kääntyis...

Halinalle ja pikkukakkonen rv 32+5

Sovittelin äsken uikkareita huomista vesijumppaa varten. Uimapuku ei mahtunut eikä kahdet bikinien yläosat. Kolmannet meni jotenkuten. Siinä kun itteäni kattelin bikinit päällä niin lähinnä tuli mieleen joku valaiden maihinnousu :LOL:
Mutta eihän se ulkonäkö tässä se tärkein juttu ole ;)

outiko 26+0

Halinalle: Joo, mulla oli se toinen lääkärineuvola niin se lääkäri (J.Käppi) ultras ja mittaili siinä tuon painoarvion. Varmaan tosiaan harmittaa kun vauva siellä istua jöllöttää, mutta hyvin sillä on vielä aikaa kääntyäkin! Musta varsinaiseen kokoarvioon ä-polille ei Jyväskylässä pääse ilman syytä, mutta jos teidän pikkukakkonen ei huomaiskaan kääntyä niin etköhän sä äippäpolille koko/synnytystapa-arvioon sitten joudu. Toivottavasti kääntyy ja voihan olla että neuvolalääkäri ultrais!

Outiko: Siellä olemme kaikki "rantautuneet valaat" sopivasti vedessä pulikoiden. Mutta tiedän tunteen... :D

Alkuperäinen kirjoittaja kukkaiskeiju:
Ja se neuvolatäti muuten siitä valmennuksesta puhu. Niin se on tosiaan sillon 9.5 eteenpäin lauantaisin klo 12-14. Pitää kuulemma olla vähän ennen 12 siinä aulan infopisteen edessä, josta kätilö hakee porukan kerralla auditorioon. Eivät kai enää kierrätä porukkaa ollenkaan siellä saleissa?!
Minä luulin kans ettei päästä suunnilleen jotain aulaa pidemmälle, näin siis arveli terkkari täällä Huhtasuolla. Kätilön höpinät kuunneltiin käytävässä/aulassa (siis ihan kivasti siihen sai tuolit kaikille semmoseen ryhmään eikä siinä rampannu jengiä eestakasin) ja päästiin kattoon synnytyssalikin. Maaliskuun lopulla tapahtu tämä, että sen verta tuore kokemus. Tämä oli siis meidän Huhtasuon perheryhmän "oma" keissi ja meidän kummikätilö, en tiedä sitten miten ne muutoin hoituu ja onko nuo lauantaivalmennukset jotain mihin voi mennä mistä vaan vaiko...?

Nyt jo 38+5, vähhiin käy ennen ku loppuu, huih...

Onnea kukkaiskeijulle poikalupauksesta! :heart:

Oon laiska ja laitan tänne saman tekstin kuin tuonne elokuisiinkin.
Mulle iski eilen järkyttävä selkäkipu työpäivän aikana. Illalla se olikin sitten jo aika inhottavaa juilintaa. Ja tämän lisäksi alkoi sattua masun puolellekin. Tuli monen tunnin ajan illalla sellasia kipeitä "sähköiskuja" eri puolille masua. Alkoi vähän mietityttää, että mitäs tämä on.. Soittelin tänään neuvolantätille ja sanoi, että jos kivut masun puolella jatkuu/uusiutuu, pitää varata aika lääkärille. Selkää särkee edelleen ja lähinkin töistä kesken tänään kotiin. Nyt sitten seuraillaan... Ja lähen heti ettimään huuto.netistä tukivyötä.

En taida illalla tulla vesijumppaan. Taidan vaan pötkötellä ja toivoa kipujen katoavan.

Makoilen tässä sohvalla ja vauva työntelee itseään niin, että masu taas näyttää ihan muotopuolelle. =)

Mandy ja nappula 25+3

Kiitos kaikille, ja onnea kukkaiskeijulle poika lupauksesta!
Kukkaiskeijulle: olen Halssilasta, eli aika läheltä keskustaa.

Noista valmennuksista, sairaalassa on varmaan nyt tosiaan jäänyt saleissa kierrot pois remontin ajaksi (ellei satu olemaan vapaana jotain huonetta). Harmi sinänsä, koska olisihan se ihan kiva nähdä (ensisynnyttäjien), että minkälainen paikka se sitten on.

Mandy81: toivottavasti sun selkäsärky alkaa pian helpottamaan.
Mullakin alkaa pitkien työpäivien (klo.7-21) jälkeen jo jalkoja ja selkää kolottamaan. Onneksi niitä ei enää montaa tarvitse tehdä:)

susu rv25+

Minua ainakin helpotti suuresti nähä miltä se synnytyssali oikeesti näyttää, ei tarvi pähkäillä. Alkaa tuohon synnytykseen liittyen olla muutakin pähkäiltävää... Vuoron perään aattelen että tulis jo äkkiä ja hyvinhän kaikki menee jne. ja sit toisella hetkellä pelkään kuollakseni ja haluaisin perua koko operaation. Taitaa tosin olla PIKKASEN turha alkaa hannaamaan näillä viikoilla...

*muoks* Tämä hermoilu onkin ihan uus juttu, vielä viikoilla 36-37 olin ihan levollisin mielin että kyllä luonto ja kätilöt hoitaa ja senkus vaan pukkastaan beibi tulemaan. Nyt kun alkaa päivät (kenties) käydä vähiin niin yllättäen tilanne alkaakin olla "liian" todellinen.

Pakko tulla avautumaan. Mentiin eilen hakemaan meidän vaunuja, kun olivat liikkeeseen saapuneet. Tällä kuosilla, mutta kolmipyöräisenä http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/lastenvaunut/gesslein/vision-fi/vision-firuskeakukka/ No, ne vaunut ei sit olleetkaan nuo. Muuten samat, mutta kukkakuvio oli ihan erilainen. Pienemmät kukat, rumemmatkin ja enemmän ruskeeta ja vielä eri ruskeeta kuin noiden kärryjen kuomussa. Liikeessäkin olivat ihmeissään. Heidän kuvastossaan oli sama kuosi kuin tuossa kuvassa. Noh, sain tänään vastauksen (joka selvitettiin maahantuojalta). "Kuosit ovat vain suuntaa-antavia ja voivat vähän muuttua eri vuodenaikojen mukaan." TÄ!? Ei mene mun kaaliin. Siellä liikkeessäkään ei tiedetty tuollaistesta käytännnöstä. Nyt me sitten mietitään jotain toista kuosia, kun sitä ei huolita, mikä oli tullut. Pitää varmaan ottaa aika yksvärinen vaihtoehto, ettei vaan tuu taas pettymystä. Ärysttää, kun nuo ruskeakukkaiset ois ollu just niin söpöt..ja nyt tuntuu, ettei mikään muu näytä hyvälle.

Näin. Anteeksi avautuminen.

Mukavaa viikonloppua! =)

Mandy ja nappula 25+4

Yhteistyössä