Just oli lehdessä lastenhoitajan kirjoitus kuinka kotiäidit vievät työäitien lastenhoitopaikat koska on " Ihana saada aikaa itsell

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
nyt kotiäiti, joka jonottaa sitä hoitopaikkaa, ett
Ei mun käsiteykseen oikeen uppoa, että miksi niitä lapsia ei voida itse kotona hoitaa, vaikka kuinka kuopus herättelisi tai valvottaisi? Sellastahan se vauvan kanssa on! On hetken jaksettava, vaikka muutaman tunnin unilla. Jokainen, joka harkitsee vauvan hankkimista tietää sen. Enkä voi ymmärtää myöskään, miten joku voi vedota virikehoitoon tai muiden lasten tapaamiseen, olen itse ollut pk:ssa töissä, eikä se virikehoito siellä ole sen kummempaa, kun mitä itse voisi kotona tehdä; laulaa, leikkiä, piirtää jne. Puistot on väärällään lapsia ja siellähän tapaa muita joiden kanssa leikkiä, jos äiti vaan viitsisi raahata ne mukulat sinne. Puistoruokailu (ainakin pääkaupunkiseudulla) antaa mahdollisuuden ilmaiseen ruokailuun kesällä ja muutenkin puistoissa on lauluhetkiä, retkiä jne.
 
mie
Jos meidän kaupunki olisi voinut luvata ja vannoa, että isompi lapsi olisi päässyt 100% VARMASTI takaisin OMAAN päiväkotiinsa ja samalla ottaneet sinne myös tuon kuopuksen, kun sen aika koitti, niin EN olisi pitänyt isompaa 3 päivää viikossa päiväkodissa kotona ollessani.

MUTTA missää tapauksessa en halunnut menettää paikkaa aivan ihanassa pienessä päiväkodissa ja kun isommalla siellä jo oli paikka, niin pienempikin sisarus sinne sitten aikanaan pääsi!

Jossain kunnissa tämä ilmeisesti onnistuu ja aiemmin kai onkin onnistunut kaikkialla (?), mutta eipä enää.

 
sm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin, ehkä hoito-oikeuden rajaaminen saisi perheet harkitsemaan paremmin, millä ikäerolla lapsia lähdetään yrittämään
Mä en nyt ymmärrä. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi holhota sitä, miten pian perheeseen tulee toinen lapsi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin, ehkä hoito-oikeuden rajaaminen saisi perheet harkitsemaan paremmin, millä ikäerolla lapsia lähdetään yrittämään
Mä en nyt ymmärrä. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi holhota sitä, miten pian perheeseen tulee toinen lapsi?
Ei kun nimenomaan harkinta ja vastuu siirtyisi perheille kun ei olisi automaattisesti mahdollisuutta sysätä muita lpsia kunnan kontolle uuden syntyessä.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
Niin että lapset täytyy viedä päiväkotiin jos ei mummo voi/halua heitä hoitaa? Eikö äiti voisi itse hoitaa?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja nyt kotiäiti:
Ei mun käsiteykseen oikeen uppoa, että miksi niitä lapsia ei voida itse kotona hoitaa, vaikka kuinka kuopus herättelisi tai valvottaisi? Sellastahan se vauvan kanssa on! On hetken jaksettava, vaikka muutaman tunnin unilla. Jokainen, joka harkitsee vauvan hankkimista tietää sen. Enkä voi ymmärtää myöskään, miten joku voi vedota virikehoitoon tai muiden lasten tapaamiseen, olen itse ollut pk:ssa töissä, eikä se virikehoito siellä ole sen kummempaa, kun mitä itse voisi kotona tehdä; laulaa, leikkiä, piirtää jne. Puistot on väärällään lapsia ja siellähän tapaa muita joiden kanssa leikkiä, jos äiti vaan viitsisi raahata ne mukulat sinne. Puistoruokailu (ainakin pääkaupunkiseudulla) antaa mahdollisuuden ilmaiseen ruokailuun kesällä ja muutenkin puistoissa on lauluhetkiä, retkiä jne.
Mun on pakko peesata tätä! Omasta kokemuksesta. Omilla lapsilla ikäero 1v7kk, kuopus oli korvakierteinen huonouninen tapaus. Siis oikeesti sellainen, joka kävi illalla vaikka klo 22 nukkumaan, aloitti heräilemisen puoleltaöin ja kitisi sinne aamuviiteen astiin. Klo 6 sitten heräsikin jo ylipirteä esikoinen. Olihan se rankkaa ja olinhan minä väsynyt, mutta siltikään ei tullut mielekään, että olisi isomma hoitoon viennyt. Koska isompikin oli niin pieni, niin eihän hän olisi siitä hoidosta mitään ekstraa saanut siihen kotihoitoon verrattuna. Siinä sitten miehen kanssa vuoroteltiin nukkumavuoroja aina kun mahdollista ja koetimme parhaamme mukaan selvitä. Olimmehan itse lapsemme halunneet ja tehneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt kotiäiti:
Ei mun käsiteykseen oikeen uppoa, että miksi niitä lapsia ei voida itse kotona hoitaa, vaikka kuinka kuopus herättelisi tai valvottaisi? Sellastahan se vauvan kanssa on! On hetken jaksettava, vaikka muutaman tunnin unilla. Jokainen, joka harkitsee vauvan hankkimista tietää sen. Enkä voi ymmärtää myöskään, miten joku voi vedota virikehoitoon tai muiden lasten tapaamiseen, olen itse ollut pk:ssa töissä, eikä se virikehoito siellä ole sen kummempaa, kun mitä itse voisi kotona tehdä; laulaa, leikkiä, piirtää jne. Puistot on väärällään lapsia ja siellähän tapaa muita joiden kanssa leikkiä, jos äiti vaan viitsisi raahata ne mukulat sinne. Puistoruokailu (ainakin pääkaupunkiseudulla) antaa mahdollisuuden ilmaiseen ruokailuun kesällä ja muutenkin puistoissa on lauluhetkiä, retkiä jne.
Mun on pakko peesata tätä! Omasta kokemuksesta. Omilla lapsilla ikäero 1v7kk, kuopus oli korvakierteinen huonouninen tapaus. Siis oikeesti sellainen, joka kävi illalla vaikka klo 22 nukkumaan, aloitti heräilemisen puoleltaöin ja kitisi sinne aamuviiteen astiin. Klo 6 sitten heräsikin jo ylipirteä esikoinen. Olihan se rankkaa ja olinhan minä väsynyt, mutta siltikään ei tullut mielekään, että olisi isomma hoitoon viennyt. Koska isompikin oli niin pieni, niin eihän hän olisi siitä hoidosta mitään ekstraa saanut siihen kotihoitoon verrattuna. Siinä sitten miehen kanssa vuoroteltiin nukkumavuoroja aina kun mahdollista ja koetimme parhaamme mukaan selvitä. Olimmehan itse lapsemme halunneet ja tehneet.


Kun minä jaksoin, täytyy muidenkin jaksaa. Kun mulla on joskus ollut vaikeampaa, ei kenelläkään mulla ole voinut olla vieläkin vaikeampaa...

Joskus vain on niin, ettei se kotihoito ole se kaikkein paras lapselle
:/ Joskus täytyy myöntää itselleen, ettei ole korvaamaton ja joskus ne omat voimat loppuvat. Silloin on vain nieltävä oma ylpeys ja antaa muiden auttaa. Olkoonkin sitten vaikka se kunnallinen päivähoito.

Toki on tapauksia, joissa lapsen hoitoa jatketaan muista syistä, kuin äidin väsymys tms.
 
j
Meillä on 3 v 6 kk ikäiset kaksoset, jotka hoidettu kotona 3 v synttäriehin saakka. Siitä eteenpäin ovat olleet lähipäiväkodissa.

Kolmas lapsi syntyy kohta enkä todellakaan ota kaksosiamme kotiin päiväkodista (lyhyempiä päiviä ja 4 päivää/viikossa on suunnitelmissa heille päiväkotiputkea)!

Meillä lapset hyötyvät oikeasti ryhmästä, jossa on muitakin lapsia joita nähdään joka päivä. Heille on vaikeaa leikkiä muiden kanssa, ovat kuin majakka ja perävaunu. Ihan turha teidän on minulle urputtaa, että kerhoja on, vie sinne. Meillä Helsingissä lähiseudullamme EI ole päivällä kerhotoimintaa kuin seurakunnalla. (Emme kuulu kirkkoon emmekä liity) Ei ole myöskään yhtään puistotätiä, jonka huomaan voisi jättää lapsia. Eli puistossa puistoillaan vanhempien kanssa, kerhoja ei ole. Revi siitä huumoria kun olet jo ollut sen 3 vuotta tässä tilanteessa tuplien kanssa kotona.

Kun kaupunki hoitaa näin p****sti kerhojen järjestämisen, eikä voi myöskään taata päiväkodista kotiin otettavalle lapselle paikkaa omassa tutussa päiväkodissa esim. vuoden kuluttua, on turha kuvitella että kukaan pitemmälle ajatteleva ottaisi minun tilanteessani 3 v. tuplat pois päikkäristä vauvan syntymän jälkeen.

-Ja lisänä vielä tuo jaksaminen: äiti on hyvin väsynyt kun valvoo kaikki yöt ja klo 7 pitää ruveta viihdyttämään ja "aktivoimaan" seinille kiipeäviä uhmiksia (tuplana).

Tilanteita on erilaisia. Kukaan perhettämme tunteva ei ole ihmetellyt tätä päätöstäni. Ehkä sekin jo kertoo siitä, että vain tuntematta muiden tilanteita on niitä helppo arvostella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työttömät vois viedä lapsensa sellaisiin kauempanakin oleviin päiväkoteihin ja työssä käyvillä olisi oikeus lähitarhaan!
Kannattaa nyt muistaa että se kauempana oleva päiväkoti on jonkun muun lähipäiväkoti... Kaikki kun ei ole niin yksioikoista.
 
Geo
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Meille ilmoitettiin, että kaupungin jonossa on 170 sijoittamatonta lasta kun kyselin hoitopaikkaa. Olisin työllistynyt heti, mutta hoitopaikan olisi saannut 4km päästä kaupungin ghetosta ja mulla ei ole autoa. Virallinen vastaus oli "ei ole paikkoja, mutta pakkohan se on jonnekkin järjestää kun laki vaatii"
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Geo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Meille ilmoitettiin, että kaupungin jonossa on 170 sijoittamatonta lasta kun kyselin hoitopaikkaa. Olisin työllistynyt heti, mutta hoitopaikan olisi saannut 4km päästä kaupungin ghetosta ja mulla ei ole autoa. Virallinen vastaus oli "ei ole paikkoja, mutta pakkohan se on jonnekkin järjestää kun laki vaatii"
Missä kaupungissa näin? tervetuloa Espooseen, täällä on vapaata sen jälkeen kun kotihoidontuki poistui niiltä perheiltä joissa lapsia kotona ja hoidossa.
 
Geo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Geo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Meille ilmoitettiin, että kaupungin jonossa on 170 sijoittamatonta lasta kun kyselin hoitopaikkaa. Olisin työllistynyt heti, mutta hoitopaikan olisi saannut 4km päästä kaupungin ghetosta ja mulla ei ole autoa. Virallinen vastaus oli "ei ole paikkoja, mutta pakkohan se on jonnekkin järjestää kun laki vaatii"
Missä kaupungissa näin? tervetuloa Espooseen, täällä on vapaata sen jälkeen kun kotihoidontuki poistui niiltä perheiltä joissa lapsia kotona ja hoidossa.
Järvenpäässä. Täälläkin on noin ettei saa kuntalisää jos lapsi on hoidossa, mutta silti hoitopaikkoja on liian vähän.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Kun kaupunki hoitaa näin p****sti kerhojen järjestämisen, eikä voi myöskään taata päiväkodista kotiin otettavalle lapselle paikkaa omassa tutussa päiväkodissa esim. vuoden kuluttua, on turha kuvitella että kukaan pitemmälle ajatteleva ottaisi minun tilanteessani 3 v. tuplat pois päikkäristä vauvan syntymän jälkeen.
No tätä minäkin tuossa edellä yritin tuoda esille, mutta eipä ihme kun kukaan ei sitä kommentoi... Lapsen parasta on TAKUULLA myös se, että hoitopaikka säilyy samana, mutta tähän EI OLE TAKUUTA ole mahdollista, jos lapsen ottaa välillä pois.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Geo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Meille ilmoitettiin, että kaupungin jonossa on 170 sijoittamatonta lasta kun kyselin hoitopaikkaa. Olisin työllistynyt heti, mutta hoitopaikan olisi saannut 4km päästä kaupungin ghetosta ja mulla ei ole autoa. Virallinen vastaus oli "ei ole paikkoja, mutta pakkohan se on jonnekkin järjestää kun laki vaatii"
Lisää päiväkoteja/hoitopaikkoja/työntekijöitä, mielenterveyden hoitoon enemmän resursseja (= vähemmän työkyvyttömiä jne. hoitoon pääsy nopeutuisi, enemmän verovaroja) niin moni asia ratkeaisi.

Keskusteltiin mistä yhteiskunnallisesta ongelmasta tahansa niin jossain vaiheessa kaiken alta paljastuu se miten huonosti ihmiset nykyään henkisesti voivat ja kuinka vaikeaa/hidasta mielenterveyden hoitaminen on.

Ja joo tiedän ei ole rahaa mutta jostakin pitäisi aloittaa ja mielellään pureutua ongelmien aiheuttajaan ensimmäisenä. No ainahan sitä saa haaveilla...

Tiedostan kyllä että tämä on iso ongelma mutta ei siihen löydy ratkaisua siitäkään että päivähoito-oikeus evättäisiin joltain ryhmältä. Ja toisaalta työttömät ym. repisivät rahat päivähoitoon sitten sossusta, lisää kuluja siitäkin...
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Kun kaupunki hoitaa näin p****sti kerhojen järjestämisen, eikä voi myöskään taata päiväkodista kotiin otettavalle lapselle paikkaa omassa tutussa päiväkodissa esim. vuoden kuluttua, on turha kuvitella että kukaan pitemmälle ajatteleva ottaisi minun tilanteessani 3 v. tuplat pois päikkäristä vauvan syntymän jälkeen.
No tätä minäkin tuossa edellä yritin tuoda esille, mutta eipä ihme kun kukaan ei sitä kommentoi... Lapsen parasta on TAKUULLA myös se, että hoitopaikka säilyy samana, mutta tähän EI OLE TAKUUTA ole mahdollista, jos lapsen ottaa välillä pois.
Juu ja vielä tuosta mahdollisesta uhasta, että kotikaupunkini Helsinkikin poistaisi kotihoidontuella olevalta lapselta kaupunkikohatisen lisän, niin sanonpa ettei paljoa paina. Helsinki maksaa kaupunkikohtaista lisää ruhtinaalliset 218/kk kun lapsi on alle 2v, ja 134,55 e /kk kun lapsi on 2-3v., ja tuki on perhekohtainen, eli jos on useampi lapsi kotihoidontuella kotona, tuki maksetaan silti vain yhdelle.

Helsingin kaupungin nettisivuilta:
"Helsinki lisä:
* 218,64 euroa /kk kun lapsi on alle 2-vuotias ja
* 134,55 euroa /kk kun lapsi on täyttänyt 2 vuotta. Helsinki-lisä on perhekohtainen ja maksetaan vain nuorimman lapsen osalta. Kotihoidon tukea maksetaan siihen saakka, kunnes perheen nuorin lapsi täyttää 3 - vuotta, tai perhe valitsee alle 3-vuotiaalle lapselleen kunnallisen päivähoidon tai yksityisen hoidon tuen. "

Tuolla summalla ei päiväkodista pois otetuille lapsille saa ostettua tilapäishoitajaa kuin pariksi päiväksi kuussa. Eli on helppo laskea, ettei tuo ole rahallisestikaan järin suuri uhraus, jos tilanne muuten vaatii, että pidän yli 3 v tuplamme päiväkodissa vauvan synnyttyä.
 
vieras
mitäs sitten jos lapsi on yksityisessä päiväkodissa? meillä on lapsi yksityisessä ja hinta on kiinteä todella EDULLINEN summa, KAIKILLE eli ei ole tulosidonnainen. alle 3v:stä vähemmän ja yli 3v:stä enemmän. en minä ainakaan ottaisi lastani sieltä pois jos tarve vaatisi tai jos tulisi vaikka toinen lapsi. Lapsi tykkään ja minä tykkään päiväkodista, enkä todellakaan saisi lasta sinne takaisin myöhemmin jos tahtoisin. en tiedä miten kunnalla tuo "parissa viikossa pk paikka" onnistuu oikeasti tai mistä päin sen paikan sitten saisi. on tuttuja joille on ilmoitettu että toiselta puolelta kaupunki vapautuu paikka että tervetuloa sinne - voitte jäädä jonottamaan omaan päiväkotiinne mikäli sinne vielä halutte. sitten lapsen onkin niin mukava vaihtaa kesken vuotta uusien kavereiden ja mahd. kivan päiväkodin keskeltä takaisin sinne vanhaan. siinä saa hieman pohtia kannattaako ja lastakin voi kuunnella asiassa. eikä meilläkään tuo yksityinen ihan tuossa naapurissa kuitenkaan ole, vaikka aika lähellä onkin.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Meidän pojan hoitopaikkaa ette saa pois otettua vaikka kuinka subjektiivinen hoito-oikeus loppuisi :kieh:

Että heittäkää vaan kaikki tänne - kyllä mahtuu! Vauva syntyy ens torstaina ja muutaman päivän loman jälkeen lapsi jatkaa päiväkodissa 4 pvä/vko 8-14.30 :attn: :attn:

Ps. Poika on päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä eli ihan kaikki "kotiäitien lapset" eivät ole siellä vaan huvin vuoksi.
Näinpä! kun ihmiset tuomitsee samantien, pitäisi olla vaan yhdenlaisia hoitolapsia eli niitä joiden äitejä ei vaan kiinnosta. mutta kun todellisuus on se että kukaan ei voi täysin tietää toisen tilannetta ja syitä sen takana. ihmiset on niin hyviä tuomitsemaan mutta ans olla kun tällanen joku tilanne saattuukin eteen itselle eli että se lapsi on vietävä sinne hoitoon....
 
neiti
Alkuperäinen kirjoittaja Geo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Geo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Meille ilmoitettiin, että kaupungin jonossa on 170 sijoittamatonta lasta kun kyselin hoitopaikkaa. Olisin työllistynyt heti, mutta hoitopaikan olisi saannut 4km päästä kaupungin ghetosta ja mulla ei ole autoa. Virallinen vastaus oli "ei ole paikkoja, mutta pakkohan se on jonnekkin järjestää kun laki vaatii"
Missä kaupungissa näin? tervetuloa Espooseen, täällä on vapaata sen jälkeen kun kotihoidontuki poistui niiltä perheiltä joissa lapsia kotona ja hoidossa.
Järvenpäässä. Täälläkin on noin ettei saa kuntalisää jos lapsi on hoidossa, mutta silti hoitopaikkoja on liian vähän.
Täälläkin jäkeläinen. Otin lapsen pois itte hoidosta kun toinen syntyi. karmea tilanne täällä, aivan sumpputilanne paikkojen suhteen...
 
km
Mä oon onnellinen siitä, että lastemme päiväkodissa ei ole yhtäkään kotona olevan vanhemman lasta. Ovat vuoropäiväkodissa, josta saa paikan vain ja ainoastaán silloin kun kumpikin vanhemmista on vuorotyössä.Ei oo siellä paikkoja virikelapsille.Näin sais olla joka paikassa ja kotona olevan lapsille paikka päiväkodista vain jos siihen on esim lastensuojelullisia ja kuntoutuksellisia syitä.Virikkeitä saa lapsilleen muullakin tavalla kuin viemällä päiväkotiin, jos vaan haluaa. Kotona olevasta vanhemmastahan se virikkeiden määrä on kiinni.

Itse olin 5 vuotta kotiäitinä eikä käynyt mielen vieressäkään että veisin lapsia päiväkotiin, ei edes silloin kun pienempi oli vauva.Mun mielestä päiväkoti on välttämätön pakko jota käytetään vain silloin kun työ pakottaa niin tekemään.
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitäs sitten jos lapsi on yksityisessä päiväkodissa? meillä on lapsi yksityisessä ja hinta on kiinteä todella EDULLINEN summa, KAIKILLE eli ei ole tulosidonnainen. alle 3v:stä vähemmän ja yli 3v:stä enemmän. en minä ainakaan ottaisi lastani sieltä pois jos tarve vaatisi tai jos tulisi vaikka toinen lapsi. Lapsi tykkään ja minä tykkään päiväkodista, enkä todellakaan saisi lasta sinne takaisin myöhemmin jos tahtoisin. en tiedä miten kunnalla tuo "parissa viikossa pk paikka" onnistuu oikeasti tai mistä päin sen paikan sitten saisi. on tuttuja joille on ilmoitettu että toiselta puolelta kaupunki vapautuu paikka että tervetuloa sinne - voitte jäädä jonottamaan omaan päiväkotiinne mikäli sinne vielä halutte. sitten lapsen onkin niin mukava vaihtaa kesken vuotta uusien kavereiden ja mahd. kivan päiväkodin keskeltä takaisin sinne vanhaan. siinä saa hieman pohtia kannattaako ja lastakin voi kuunnella asiassa. eikä meilläkään tuo yksityinen ihan tuossa naapurissa kuitenkaan ole, vaikka aika lähellä onkin.
No juuri tämähän tässä pahiten mättääkin.

Kaupungeissa ei vasen käsi ymmärrä mitä oikea tekee. Paperilla sanotaan, että hätätapauksessa kaupunki on velvollinen järjestämään paikan jopa 2 viikossa (esim. jos työtön vanhempi saa työpaikan), mutta käytännössä tarjottu päiväkotipaikka voi helsingissäkin olla 3 bussin päässä, todella kaukana, jolloin työpäivien päälle vanhemmat matkaavat yli 2 h /päivässä lasta hakemaan ja viemään päiväkotiin.

Onko se lapsen etu?

Vanhemmat ovat yleensä töissä 8 h, siihen päälle työmatkat, keskimäärin täällä noin 1,5h/päivä ja siihen vielä päälle matkat päiväkotiin toiseen kaupunginosaan huonoilla bussiyhteyksillä ja takaisin (kahta bussia käyttämällä ainakin 1,5 h /päivä). tuosta voi näppärästi laskea lapsen päiväkotipäivän+päiväkotimatkojen viemän ajan vuorokaudessa=11 h). Eli jos klo 7 lähdetään aamulla kotoa niin klo 18 ollaan kotona illalla.

Kuvio on mahdoton. tämän takia paikka lähipäiväkodissa on lottovoitto, ja siitä pidetään kiinni eikä lasta oteta sieltä välillä pois, koska silloin paikan menettää ja jonotus uuteen päiväkotiin alkaa alusta.

En tiedä, onko pikkukaupungeissa helpompaa?
 
kotihoidossa olevan lapsen äiti, joka opiskelee ja
juu voishan tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaa jos kerta työssäkäyvien/opiskelevien lasten vanhemmille ei löydy hoitopaikkoja...
 
yhäippä
Mä oon kotiäiti, eli kotona 1v kanssa. 4v on 3pv viikossa 5h/pv päiväkodissa. Tämä siksi että olen yksinhuoltaja ja kuopus on erityislapsi, jolla on useita lääkäri- ym. käyntejä kuussa. Menisi aika hankalaksi järjestää aina hoitajaa kun on meno. Ja mä oikeasti kaipaan tän oman rauhan 2h päivässä kun kuopus nukku ja esikoinen on päiväkodissa. Onko joku oikeasti kateellinen siitä että mä saan 6h viikossa levätä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yhäippä:
Mä oon kotiäiti, eli kotona 1v kanssa. 4v on 3pv viikossa 5h/pv päiväkodissa. Tämä siksi että olen yksinhuoltaja ja kuopus on erityislapsi, jolla on useita lääkäri- ym. käyntejä kuussa. Menisi aika hankalaksi järjestää aina hoitajaa kun on meno. Ja mä oikeasti kaipaan tän oman rauhan 2h päivässä kun kuopus nukku ja esikoinen on päiväkodissa. Onko joku oikeasti kateellinen siitä että mä saan 6h viikossa levätä?
nämä ihmiset ei vaan tajua tai eivät halua tajuta...
 

Yhteistyössä