Just oli lehdessä lastenhoitajan kirjoitus kuinka kotiäidit vievät työäitien lastenhoitopaikat koska on " Ihana saada aikaa itsell

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Joo-o
No ei kyllä minunkaan ymmärrykseeni mahdu, että kotona oleva vie lapsen hoitoon. :eek: Miksi ihmeessä? Ymmärttähän sen jos esim. kuntoutuksellisista syistä on hoidossa, kuten joku mainitsi, mutta että muuten ihan huvikseen lapsi hoitoon, niin sitä en tule käsittämään.
 
nyt harmaana
Minun lapsillani pvkoti paikka ihan oman jaksamiseni takia ja lapset vilkkaita joten tarvivat pvkotia. meille hyvä ratkaisu. Itse jäin lokakuussa työttömäksi ja nyt tehnyt pätkiä töissä. Ei voi pätkätöitäkään ottaa jos ei olisi hoitopaikkaa
 
vieras
Minulla loppui vuoden vaihteessa määräaikainen työsopimus. Ja kovasti etsin uutta paikkaa. Poika on siis pk:ssa vaikka olenkin työtön. Teidän mielestänne minun pitäisi varmaan nyt sitten luopua pkpaikasta ja sitten, kun saan töitä laittaa uusi hakemus=jonottaa 4kk, jolloin saamani työpaikka olisi jo menetetty. Kyllä mielestäni, jos on työtön niin silloin pitää myös olla mahdollisuus lähteä töihin kun niitä tarjotaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Minun lapsillani pvkoti paikka ihan oman jaksamiseni takia ja lapset vilkkaita joten tarvivat pvkotia. meille hyvä ratkaisu. Itse jäin lokakuussa työttömäksi ja nyt tehnyt pätkiä töissä. Ei voi pätkätöitäkään ottaa jos ei olisi hoitopaikkaa
Aika moni lapsi on vilkas, esim. omani. Ei vilkkaus ole hyvä syy päiväkotiin viemiselle mielestäni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä (työssäkäyvänä äitinä ) ärsyynnyn kotonaolevien puolesta siitä iänikuisesta sanonnasta maata kotona. Se jo heti antaa kuvan siitä, ettei sanojalta heru ymmärrystä ihmisten tilanteille ja valinnoille, siellä sitä vaan maataan kotona. Jos on sairas, voi joutuakin makaamaan, mutta harvapa se muuten päiviä makuulla viettää.
Jo toi sanonta "maata kotona" ei sinänsä pitää paikkaansa. Mutta tuskin kovin moni kotiäiti nyt jotain niin erikoista siinä kotona tekee, että on estynyt hoitamaan omia lapsia samalla??

Minä olen kai kotiäiti kun opiskelen etäopiskeluna vai mikä??ja käyn viikonloppuisin töissä (la ja su). Välillä ahdistaa itseänikin viedä lapset hoitoon,mutta siitä opiskelusta ei vaan tule mitään lasten kanssa :(
 
nyt harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Minun lapsillani pvkoti paikka ihan oman jaksamiseni takia ja lapset vilkkaita joten tarvivat pvkotia. meille hyvä ratkaisu. Itse jäin lokakuussa työttömäksi ja nyt tehnyt pätkiä töissä. Ei voi pätkätöitäkään ottaa jos ei olisi hoitopaikkaa
Aika moni lapsi on vilkas, esim. omani. Ei vilkkaus ole hyvä syy päiväkotiin viemiselle mielestäni.
Meillä riittää ja ihan koko pv paikat ovat joista en luovu. Itse myös sairastelen paljon joten paikat on ja pysyy vaikka töitä ei löytyisikään, puhumattakaan minun jaksamisesta
 
vieras
Miksi ihmeessä ihmiset tekevät toisen lapsen ja sanovat syyksi ekan hoitoon viemiselle sen, etteivät saa nukkua yöllä :eek: mistä näitä ääliöitä hemmoteltuja mammoja oikein sikiää???
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä ihmiset tekevät toisen lapsen ja sanovat syyksi ekan hoitoon viemiselle sen, etteivät saa nukkua yöllä :eek: mistä näitä ääliöitä hemmoteltuja mammoja oikein sikiää???
Samasta paikasta kuin sinäkin ne varmaan sikiää. Yhdenlainen ääliöhän sinäkin olet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä teksti oli aamulehdessä toissapäivänä ja hyvä kirjoitus olikin ja olen samaa mieltä.
Ei niitä tarhoja vajaina pidetä. Jos sinne viedään vähemmän lapsia, on siellä vähemmän työpaikkoja hoitajille.

Ja sehän on hienoa, että äidit osaavat ottaa aikaa itselleen. Sillä aikaa lapsi saa tarhassa leikkiä ja askarrella kavereiden kanssa. Kyllä siinä silti jää runsaasti aikaa olla perheenkeskenkin.
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
ai tässäkö on ne vaihtoehdot?? :D herää.. sit on meitä, joiden lapset on tarhalla vain sen ajan kun äiti tai isi ei voi hoitaa, eli on töissä, ei kauppareissujen tai humputtelujen ajaksi, ja viikonloppuisin vietetään aikaa koko perhe yhdessä.. ei hoida mummut ja mammat!
Niinpä. Mihin in hävinnyt ihmisiltä tämä oivallus, että aina kun mahdollista, omat lapset hoidetaan itse??
Niin. Ne on omia jälkeläisiä joista kuuluu huolehtia. Eikä ne edes paljoa pienet kullat vaadi. Ruokaa, vaatteita, kylvetystä ja sitä että äidin ja isän syli on lähellä johon voi kavuta kun tarvii. Ja että kuunnellaan kun on niin kovin tärkeeää asiaa. Ei mitään ihme aktiviteetteja ja ei muiden lasten seuraa kun vasta vanhempana, ja sen voi järjestää kyllä ilman vieraille ihmisille hoitoon viemistä.
 
weera
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
ai tässäkö on ne vaihtoehdot?? :D herää.. sit on meitä, joiden lapset on tarhalla vain sen ajan kun äiti tai isi ei voi hoitaa, eli on töissä, ei kauppareissujen tai humputtelujen ajaksi, ja viikonloppuisin vietetään aikaa koko perhe yhdessä.. ei hoida mummut ja mammat!
Niinpä. Mihin in hävinnyt ihmisiltä tämä oivallus, että aina kun mahdollista, omat lapset hoidetaan itse??
Niin. Ne on omia jälkeläisiä joista kuuluu huolehtia. Eikä ne edes paljoa pienet kullat vaadi. Ruokaa, vaatteita, kylvetystä ja sitä että äidin ja isän syli on lähellä johon voi kavuta kun tarvii. Ja että kuunnellaan kun on niin kovin tärkeeää asiaa. Ei mitään ihme aktiviteetteja ja ei muiden lasten seuraa kun vasta vanhempana, ja sen voi järjestää kyllä ilman vieraille ihmisille hoitoon viemistä.
Lässyn lässyn.
 
laiska
mulla loppu nyt työt ja sanoin neuvolassa ja päiväkodissa että otan lapsen nyt helmikuussa pois. tammikuussa oli kokeeksi 13pv kk 5h pv koska halusin pitää hoidon avoinna jos saan yhden työn. en kuitenkaan saanut.. koska mielestäni moraalisesti väärin pitää siellä, koska olen nyt kotona ja työttömyys jatkuu.. no neuvola ja päiväkoti oli jyrkästi, sitä mieltä että hoitoa olisi jatkettava että meidän lapsen kehitystä voisiin tarkkailla paremmin.. (koska on asioita jotka on pahasti jälessä)

eli tässä on nytten omat periaatteet koetuksella... ja olisin sitten se pahis joka pitää lapsen hoidossa.. jokseenkin kyllä pikku painostuksen ohella.. mutta kuitenkin pidän. onhan se luksusta nukkua aamulla pitkään kun mies vie hoitoon mutta sit taas pyöräillä 1km tällä pakkasella hakemaan ei niinkään luksusta. ja on myös kiva siivota ilman uhmakasta lasta töissä ollessa tättä mahdollisuutta ei ollut. tulit töistä hait lapsen ja sit siivotaan, tehdään ruoka yms...
 
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Niin. Ne on omia jälkeläisiä joista kuuluu huolehtia. Eikä ne edes paljoa pienet kullat vaadi. Ruokaa, vaatteita, kylvetystä ja sitä että äidin ja isän syli on lähellä johon voi kavuta kun tarvii. Ja että kuunnellaan kun on niin kovin tärkeeää asiaa. Ei mitään ihme aktiviteetteja ja ei muiden lasten seuraa kun vasta vanhempana, ja sen voi järjestää kyllä ilman vieraille ihmisille hoitoon viemistä.
:flower:
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Miksi näitä kirjoituksia on täällä mammapalstalla päivittäin? Se lähinnä ihmetyttää.
No suomessa tällä hetkellä lapset ja nuoret voi aika huonosti. Ei ole mitään vikaa jos ruvetaan hakemaan vikaa tässä asiassa.

 
ent.kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja miettii hän:
Entäs kun lapsi tarvitsee virikehoitoa syystä tai toisesta ja kotiäiti vie lapsensa puolipäiväiseksi hoitoon, kivitetäänko tällainenkin äiti joka ei hoida lastaan sitä puoltapaivää kotona?
Tää on joku ihan uus kotiäitien keksintö tää viriketoiminta!! Olen kotiäitinä ollessani itse hoitanut lapseni, ainoastaan lääkärin vuoksi olen ottanut mummun hoitamaan lapsiani. Päivähoitoon en ole lapsiani vienyt, enkä ymmärrä että päivähoitopaikkoja viedään. Lapset ei mielestäni tarvitse mitään ihmeellistä viriketoimintaa. Nyt töihin mennessäni oli vaikeuksia saada kolmea lasta hoitoon, koska kaikki hoitopaikat täynnä!

Tiedän, että kotona oleminen ei aina ole helppoa eikä kotona tosiaankaan maata, mutta itse olen lapseni tehnyt ja kotona hoitanut kotiäitinä ollessa.
 
Mua niin raivostuttaa tää iänikuinen yleistäminen! |O Meidän esikoinen käy hoidossa kolmena päivänä viikossa klo.8-14 (eikä minuuttiakaan myöhempään ). Mä olen kuopuksen kanssa kotona. Samalla luen pääsykokeisiin. Se ei kerta kaikkiaan onnistuisi jos molemmat olisivat täällä koko päivän joka päivä. Käytän kyllä noi tytön hoitopäivät mahdollisimman hyvin hyödyksi! Vaikeaa se lukeminen on yhdenkin lapsen läsnäollessa ja kahden kanssa oikeastaan mahdotonta.
 
vieras1
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Niin. Ne on omia jälkeläisiä joista kuuluu huolehtia. Eikä ne edes paljoa pienet kullat vaadi. Ruokaa, vaatteita, kylvetystä ja sitä että äidin ja isän syli on lähellä johon voi kavuta kun tarvii. Ja että kuunnellaan kun on niin kovin tärkeeää asiaa. Ei mitään ihme aktiviteetteja ja ei muiden lasten seuraa kun vasta vanhempana, ja sen voi järjestää kyllä ilman vieraille ihmisille hoitoon viemistä.
:flower:
Tämä on NIIN totta...Lapsi ei tarvi mitään kummallisia virikkeitä. Eskarissa ja koulussa tulee sitten ohjelmaa aivan tarpeeksi ja virikkeitä. Joku kirjotti, että päiväkodissa voi askarrella.Halpa-hallista saa niin halvalla askartelujuttuja kotiin, että askartelujen takia ei tarvi ketään viedä hoitoon ja niiden ostamisen takia kukaan ei mene konkurssiin. Toiseksi jos vie ekan hoitoon ja jää vauvan kanssa kotiin niin eipä niiden tarvi ihmetellä jos lapsi on "vähän" mustasukkainen. En vie omiani hoitoon muutakun niinä päivinä kun olemme molemmat töissä(10pvä/kk ja osahoito eli alle 5h)
Toki ymmärrän jos tulee joku sairaus/"katastrofi"(esim. läheisen menetys, avioero tms) niin ymmärrän VÄLIAIKASIEN hoidon tarpeen. Kyllä se vaan on laiskuutta jos ei jaksa omiaan hoitaa jos on siis aivan "normaalien" kirjoissa.



 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä ihmiset tekevät toisen lapsen ja sanovat syyksi ekan hoitoon viemiselle sen, etteivät saa nukkua yöllä :eek: mistä näitä ääliöitä hemmoteltuja mammoja oikein sikiää???
Onnittelut sinulle, kun olet niin viisas, jaksava ja kaikkivoipa ihminen! Monta lasta sulla muuten on?
 
tt
Mua ihmetyttää tuo virikehoito tai että lapsi on hoidossa "kasvun tukemiseksi" tai "kehityksellisistä syistä". Eikö äidit halua itse tarjota lapsilleen tukea kasvuun, virikkeitä tai opettaa lapsille uusia asioita? Kuulostaa todella kummalliselta. Koko kasvatus vissiin halutaan ulkoistaa johonkin muualle, niin että itselle jää vain "kivat asiat".
 
kateellisia ämmiä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen aivan samaa mieltä. oikeus päivähoitoon pois heiltä, jotka kotona makaavat. meilläkin työssä käyvä yh joutuu lapsensa viemään parin kilometrin päähän päiväkotiin ja työttömien lapsia lähitarhassa vaikka kuinka monta! Silloin saattaa päivälle tulla reilusti lisää pituutta, jos tarha ei ole esim. työmatkan varrella. Voit joutua palaamaan melkein kotiin saakka, jotta pääset junaan tai bussiin. käsittämätöntä.

Työttömät vois viedä lapsensa sellaisiin kauempanakin oleviin päiväkoteihin ja työssä käyvillä olisi oikeus lähitarhaan!
mä olin työtön 1,5kk, samalla tavalla lapset jatkoi päikyssä kun mun ollessa töissä, hiukka lyhempää päivää ja yksi vapaa päivä viikkoon.
nyt menen taas töihin joten hoitoaika ja paikka pysyy samana.
eli turha siellä on marista työttömien hoidon tarpeesta, tuskin tiedät mikä on kenenkin tilanne siellä kotosalla.
 
tarhalasten työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Joo... Neljän lapsen kotiäitinä olen ja syksyllä viiden. Eikä tulisi mieleenkään viedä lasta päiväkotiin "oman ajan takia". Esikoinen oli päiväkodissa kahtena päivänä viikossa ensin 5h ja sitten 4h kerrallaan. Ja sekin siksi, että tuki pojan kehitystä, oli ja on ongelmia tietyissä asioissa.

Mutta juu. Olen sitä mieltä, että jos kotona on itse, hoidetaan ne lapsetkin itse, ellei sitten tosiaan ole tärkeää lapsen kehityksen kannalta olla esim. päiväkodissa. Tai jos vanhemman terveydentilassa tapahtuu jotain, mikä vaikuttaa negatiivisesti lastenhoitokykyyn. Mutta sitä en ymmärrä, että lapsia tehdään ja sysätään ne muiden hoidettavaksi. Eikö siinä mene pointti vanhemmuudestakin, jos niitä lapsia ei itse hoida kuin pari tuntia päivässä?

Ottamatta kantaa Vispilän henkilökohtaiseen tilanteeseen, miksi se päiväkodissa olo on joillekin "kuntouttavaa" ja kaikille muille kamalan rankkaa ja väärin? Eikö se että erityistä tukea tarvitseva lapsi käy päiväkodissa kerro siitä että se saattaisi muillekin (niille kotona hoidettaville) olla jossain tilanteessa ihan hyväkin että käy osa/puoli mitä lie päiväisenä päiväkodissa hoidossa?

Uskotteko tosiaan että päiväkotipaikkoja olisi jotenkin enemmän jos kaikki ns. virikelapset jäisivät hoidosta pois? Minä en usko. Hoitopaikkojen kokonaismäärää vaan pudotettaisiin, kun jostakin pystyisi säästämään. Varmasti ei olis mitään vajaita ryhmiä senkään jälkeen, mistä paikan saisi kun vain kysyisi. Ei tämä ongelma ole kotiäitien/työttömien rakentama vaan kuntien, jotka eivät tarpeeksi panosta päivähoitoon.
 
varras
Työssäkäyvät vanhemmat saa sitten vielä kuraa niskaan kun lasten hoitopäivä venyy liian pitkäksi, kun päiväkodit on täynnä ja lapsi laitetaan sinne mistä sattuu paikka löytymään. Olkoon sitten vaikka puolen tunnin matkan päässä kun lähin löytyy viiden minuutin matkan päästä.

 

Yhteistyössä