Just oli lehdessä lastenhoitajan kirjoitus kuinka kotiäidit vievät työäitien lastenhoitopaikat koska on " Ihana saada aikaa itsell

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
täh! röyhkeää!
Meillä yksi sisaruksista joutui käymään päivittäin sairaalassa. Aluksi yritettiin hoitaa sairaalakuviot niin, että sisarukset (pienempi ja isompi) olivat mukana. Siitä ei tullut yhtään mitään! Isoin sisarus oli valjailla kiinni kaksostenrattaissa.

Välillä saatiin kotipalvelusta apua sairaalareissujen ajaksi (ja joskus jopa mukaan sairaalaan todistamaan meidän arkea) ja sieltä ystävällinen täti vinkkasi, että jos kysyisin terveille sisaruksille päiväkotipaikkaa, ihan sillä, kun homma ei oikeasti sujunut. Siitä alkoi oikeasti tilanne helpottamaan. Sairaala-ajat saatiin sovitettua aamupäivään ja ½ päivää olivat sisarukset päiväkodissa. Alkutilanne (2 vuotta) kyllä imi mehut tehokkaasti koko perheestä.

Jos joku olisi tullut silloin juttelemaan päiväkodin käyttö /käyttämättömyysoikeudesta kotiäideillä oisin varmaan mottassu nessuun. Ihminen voi oikeasti olla tosi väsynyt. Sairas lapsi valvoi lisäksi suurimman osan öistä. En päässyt sairauden vuoksi kouluun, töihin etc.
Tilanne alkoi helpottaa isojen leikkausten jälkeen. Ollaan päästy jo normaaliin elämänrytmiin. Tuntuu ikävältä lukea täältä näiden besserwissereiden tekstiä, kuinka "oikeasti" pitäisi tehdä.


 
työäiti jolla oma elämä
onko se jotenkin teiltä pois jos joku vie lapsensa virikehoitoon ja on vauvan kanssa kotona?
onko se teiltä pois jos joku on tyttömänä kotona ja lapsi on hoidossa?
 
vieras
Juu,en ymmärrä itekkää tuota kuviota.Jättää ne kullanmurut tekemättä jos ei ite jaksa hoitaa ja keksiä virikkeitä.Kerhot on keksitty että niissä voi kotiäidit lasten kanssa käydä että tulee sitä sosiaalista puoltakin.Ois kirveellä töitä uudistaa tuota subjketiivista päivähoito systeemiä,kumma kun jotian etuuksia on, niin täytyy väärin käyttää!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja varras:
Työssäkäyvät vanhemmat saa sitten vielä kuraa niskaan kun lasten hoitopäivä venyy liian pitkäksi, kun päiväkodit on täynnä ja lapsi laitetaan sinne mistä sattuu paikka löytymään. Olkoon sitten vaikka puolen tunnin matkan päässä kun lähin löytyy viiden minuutin matkan päästä.
Onkohan ne kaikki lyhyen hoitopäivän lapset virikelapsia tuossa meidänkin lähipäiväkodissa? Mietin vaan kun vien kahdeksalta ja isä hakee ennen neljää, ja montaa lasta siellä ei ole aamulla ennen meitä eikä illalla meidän jälkeen...

 
s
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Miksi näitä kirjoituksia on täällä mammapalstalla päivittäin? Se lähinnä ihmetyttää.
No suomessa tällä hetkellä lapset ja nuoret voi aika huonosti. Ei ole mitään vikaa jos ruvetaan hakemaan vikaa tässä asiassa.
Kyllä se paha olo on siellä perheessä. Kukaan ei voi huonosti koska käy tarhassa. Sen sijaan kotiolot voi olla sen tasoiset että on paras ratkaisu laittaa lapsi tarhaan. Kotoota nämä ongelmalapset sikiää. Siellä ei vanhemmat välitä vaikka olisivat läsnä.


Kyllä mä näkisin että on aika kapeakatseista etsiä syitä pahalle ololle tarhasta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti jolla oma elämä:
onko se jotenkin teiltä pois jos joku vie lapsensa virikehoitoon ja on vauvan kanssa kotona?
onko se teiltä pois jos joku on tyttömänä kotona ja lapsi on hoidossa?

Kotikaupungissani Vantaalla oli viime vuona tähän aikaan 1200 lasta KOKOPÄIVÄHOIDOSSA toisen tai molemman vanhempien ollessa kotona. Syitä oli erilaisia, osa hyviäkin. Mutta suurin prosentti muodostui lapsista, joiden vanhempi oli äitiyslomalla tai hoitovapaalla kotona. Hyvin pieni osa lapsista oli hoidossa lastensuojelullisista tai kuntoutuksellisista syistä.

Mielenkiintoista on, että yhä useammin tällaisen hoitopaikan vievä lapsi on ALLE 3-VUOTIAS ja nimenomaan puhutaan kokopäiväpaikoista. Eikö tämä ole jo lapselta pois?

Tarkoittaa 10-15 täyttä päiväkodillista lapsia ja useita satoja työntekijöitä. Tämä kaikki verorahoista ja samaan aikaan työssäkäyvät jonottavat lähipäiväkoteihin.

Vastaus kysymykseesi, on se minulta ja monelta muultakin pois. Omat lapset ovat pärjänneet kotona kerhopalveluiden tuella aivan mainiosti.

 
Lapsia ja äitejä
Lapsia ja äitejä on erilaisia. En nyt menisi suoraan tuomitsemaan ketään tuntematta tilannetta. Meidän lapsilla on ikäeroa 1v 8kk ja hoidin kyllä molemmat kotona kunnes menin töihin, mutta esikoinen olikin tosi helppo lapsi. Ja 3 vuotiaana oli yhden aamupäivän kerhossa ja yks aamupäivä oltiin perhekerhossa koko porukka (siis minä ja lapset). Nuo aamut kyllä auttoi jaksamisessa.

Siitä olen samaa mieltä, että jos lapsia tekee niin kyllä ne pääsääntöisesti itse pitäisi jaksaa hoitaa.

Ja toi lähitarha työssäkäyville olisi kyllä ihan kiva juttu. Meidän tyttö on toisessa kunnassa hoidossa, koska "teillähän on jo hoitopaikka". Ollaan muutettu viime keväänä ja kesällä haettiin tänne hoitopaikkaa. Ollaan jonossa. Ensi vuonna menee kyllä eskariin, niin sitten on oman kunnan tarjottava paikka. Tyttö kyllä viihtyy vanhassa hoitopaikassa, mutta meillä on vaan yks auto ja jos olen itse aamuvuorossa niin haen tytön, koska ehdin hakea 1-5 - 2 h aiemmin ku mies, mutta kotimatkaan menee kävellen ja bussilla se 40 minuuttia, että on se lapselle vähän rankka hoitopäivän jälkeen.

Niin ja en ymmärrä miksei kotona voisi askarrella.. Meillä ainakin on askarreltu aina.

Mutta siis tilanteita on niiiiiiin erilaisia, että ei tästä nyt niin kannattaisi riidellä.
 
Gi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä ihmiset tekevät toisen lapsen ja sanovat syyksi ekan hoitoon viemiselle sen, etteivät saa nukkua yöllä :eek: mistä näitä ääliöitä hemmoteltuja mammoja oikein sikiää???
Itse en tarkoittanut tässä normaalia lapsen yöheräilyä, en todellakaan. Jos vauva nukkuu yöt niinkuin normi vauva eli heräilee 2-3h välein niin ok. Saan edes nukkua nuo välit. Mutta kun lähipiirissä on useampi sellainen tapaus, jonka yöt ovat miljoona kertaa huonompia! Se on helppo tuomita ja kommentoida noin, jos ei ole itsellä eikä lähipiiristä kokemusta kuin "helpoista" vauvoista. Itse olen nähnyt sen verran paljon tällaisia tapauksia ja nähnyt, miten puhki yhden lapsen äitikin on (joka nukkuu kaikki ajat kun vauva nukkuu). Puhumattakaan siitä, jos lapsi on sairas tai äiti synnytyksen jälkeen todella kipeä ja väsynyt, se vielä päälle.

Pidän siis isommalla hoitopaikan alkuun siltä varalta, että meille osuu tällainen tapaus. Jos vauva on kuin veljensä eli "normaali" vauva, meillä ei ole mitään hätää enkä tietenkään isompaa hoidossa pidä. Mutta kaikki vauvat kun eivät ole samanlaisia.

Monen kärkkäästi tuomitsevan maailma on ikävä kyllä aika mustavalkoinen eikä omien kokemuksien lisäksi muiden kokemukset kiinnosta ja sen takia muuta ei ole kuin oman mielipiteen kaltaiset asiat.
 
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
 
Lähihoitopaikoista
Lähihoitopaikoista:

Täällä päin on meidän lähimmässä perhepäivähoidossa useampi lapsi, joita kuskataan hoitoon 5km päästä, vaikka heille on tarjottu kotia lähempää hoitopaikkaa. Miksi ei syyllistetä vanhempia, jotka itsekkäästi pitävät tuon kauemman hoitopaikan, koska sehän tarkoittaa sitä, että omani joutuu tuon takia monen kilometrin (jopa sen 5km) päähän hoitoon????
 
jkl
Mä en osaa askarrella, mut silti oon yrittäny jotain väsätä lasten kanssa. Kortteja, pääsiäis ja joulujutut saan tehtyä. Suuriin taiteisiin ei kädentaidot riitä. Mut oon sitä mieltä, että kyllä jokainen osaa askarrella tontun ja pääsiäismunat jos vaan viitsii :) sen takia ei ketään tarvi viedä hoitoon. Osa lapsista taas varmaan tarvii enemmän sosiaalisten taitojen harjoitusta, kun toinen.
 
niin se vain on
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä teksti oli aamulehdessä toissapäivänä ja hyvä kirjoitus olikin ja olen samaa mieltä.
Ei niitä tarhoja vajaina pidetä. Jos sinne viedään vähemmän lapsia, on siellä vähemmän työpaikkoja hoitajille.

Ja sehän on hienoa, että äidit osaavat ottaa aikaa itselleen. Sillä aikaa lapsi saa tarhassa leikkiä ja askarrella kavereiden kanssa. Kyllä siinä silti jää runsaasti aikaa olla perheenkeskenkin.
Ei toki, juuri tällä hetkellä esim.miehen työpaikalla 21 lapsen ryhmässä 24 lasta, joista 2 kahdenpaikkalaisia ja 2 vai 3 alle 3v. hoitajia 3 ja nyt kun mies on paljon sairastellut niin hoitajia 2. Ei lyhyisiin sairaslomiin saa sijaisia.
Mutta jos ei lapsi ole jo vilkas niin voin luvata että tämmöisessä säilytyskaaoksessa varmasti tulee levottomaksi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Esimerkiksi siitä, että muut maksavat tästä ilosta. Jos perheet maksaisivat päivähoidon kaikki todelliset kulut itse, asia olisi ihan okei. Tarkoittanee noin kolminkertaista hoitomaksua.
 
vieras
kyllä mä ainaki asian näkisin niin että kivahan sen lapsenkin on olla siellä päiväkodissa kavereiden kanssa touhumassa kun kaksin äidin kanssa kotona missä ei välttämättä ole niin paljon virikkeitä. tottakai lapsia on erillaisia, mutta tiedän itse tapauksia missä enempi viihdytää kavereiden kanssa tarhassa kuin kotona päivät pitkät äidin kanssa, vaikka äiti on siis työtön (ei omasta tahdostaan) ja päivät kotona. yleisesti ottaen en usko että kukaan tällä hetkellä HALUAA olla työtön mutta jos ei töitä saa niin sitten ei vaan saa! Miten sitten kun soitetaan että huomenna alkaa työt, tuutko niin voitko vastata että en koska en saa lapselle tarhapaikkaa. Siinä menee sitten ohi työpaikka koska joudutaa jonottaa tarhapaikkaa. Ei sitä paikkaa ihan seuraavalle päivälle saa ja kunnalla taitaa olla se pari viikkoa että pitää järjestää hoitopaikka mutta sehän voi olla mistä päin kaupunkia vain! Kyllä mielestäni lapsi voi olla päiväkodissa vaikka äiti olisi työtön, koska jos äiti hakee koko aika töitä niin ei se silloin vaan "makaa kotona" huviksee omasta tahdosta!
 
x
jaa meidän päiväkodissa ihmeteltiin ku olin jäämässä äitiyslomalle ja ajattelin ottaa esikoisen kotihoitoon. Sanoivat anna ihmeessä olla kyllä meillä on sen verran vapaita paikkoja... no tuntui se kyl tyhmältä viedä lapsi pois paikasta missä on kavereita ja toisten lasten seuraa, kotona sitä ei ole naapureissa tai suvussa muita lapsia. muutettiin vaan kokopäivä hoidosta puolipäivään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
Ihmeellinen ajatusmaailma. Me on tehty, saatu ja haluttu lapset itse, ja siksi hoidetaan myös itse, näin on ollut esikoisen syntymästä asti (yli kymmenen vuotta). Noin 1-2 kertaa vuodessa päästään jonnekin ja lapsia hoitaa mummi, täti, kummit tms.
Minusta on etuoikeus saada olla lasteni kanssa, tosin olen työssäkäyvä ja opiskellut, mutta äitiyslomat ja hoitovapaa-ajat kaikki lapset on olleet kotona.
 
Kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen aivan samaa mieltä. oikeus päivähoitoon pois heiltä, jotka kotona makaavat. meilläkin työssä käyvä yh joutuu lapsensa viemään parin kilometrin päähän päiväkotiin ja työttömien lapsia lähitarhassa vaikka kuinka monta! Silloin saattaa päivälle tulla reilusti lisää pituutta, jos tarha ei ole esim. työmatkan varrella. Voit joutua palaamaan melkein kotiin saakka, jotta pääset junaan tai bussiin. käsittämätöntä.

Työttömät vois viedä lapsensa sellaisiin kauempanakin oleviin päiväkoteihin ja työssä käyvillä olisi oikeus lähitarhaan!
Oon samaa mieltä. Itseäni hävettäisi viedä lapset hoitoon, kun kerran itse olen kotona kuitenkin. Ja olisi tosi huono omatunto myös lasten takia.
 
elli
pakko kyllä itsekkin tähän ketjuun osallistua. on niin kärkkäitä mielipiteitä, itse en olisi vuosi sitten harkinnutkaan laittavani lapsiani päiväkotiin. mutta nyt lapseni 4v ja 5v käyvät kahtena päivänä 5h päiväkodissa toisella puolella kaupunkia. Hoidon aloittaminen oli kova paikka tälle kotiäidille, mutta asia on ollut vaan positiivinen. lapseni olvat jo niin isoja että kaipaavat seuraa ja kyllä muiden aikuisten seurakin on ollut hyvästä. Olisin mieluusti hoitanut lapset kouun asti kotona, mutta nyt minulla on ollut aikaa olla ihan omaitseni parina aamupäivänä, saan rauhassa asioida virastoissa ja etsiä töitä.
Yhhdyn kyllä siihen että hoito paikkojen saantia rajoitettaisiin jollain lailla, enkä ymmärrä miksi toinen lapsi viedään ja toinen jää kotiin, mutta ei voi kärkkäästi toisten tapoja kritisoida. itselläkin syviä masennus jaksoja takana, lapsetkin ovat hoidon alettua huomannut että äiti on ihan kivakin.
Mielestäni yhteiskunna pitäisi tukea vanhempia lasten kotihoidossa, se olisi kaikkien etu jos vanhempi saisi myös rahallisen korvauksen jos hoitaa yli kolmivuotiaita kotona. mutta sitä ei tässä valtiossa tunnuta ymmärrettävän. lapsi on hetken pieni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä mä ainaki asian näkisin niin että kivahan sen lapsenkin on olla siellä päiväkodissa kavereiden kanssa touhumassa kun kaksin äidin kanssa kotona missä ei välttämättä ole niin paljon virikkeitä. tottakai lapsia on erillaisia, mutta tiedän itse tapauksia missä enempi viihdytää kavereiden kanssa tarhassa kuin kotona päivät pitkät äidin kanssa, vaikka äiti on siis työtön (ei omasta tahdostaan) ja päivät kotona. yleisesti ottaen en usko että kukaan tällä hetkellä HALUAA olla työtön mutta jos ei töitä saa niin sitten ei vaan saa! Miten sitten kun soitetaan että huomenna alkaa työt, tuutko niin voitko vastata että en koska en saa lapselle tarhapaikkaa. Siinä menee sitten ohi työpaikka koska joudutaa jonottaa tarhapaikkaa. Ei sitä paikkaa ihan seuraavalle päivälle saa ja kunnalla taitaa olla se pari viikkoa että pitää järjestää hoitopaikka mutta sehän voi olla mistä päin kaupunkia vain! Kyllä mielestäni lapsi voi olla päiväkodissa vaikka äiti olisi työtön, koska jos äiti hakee koko aika töitä niin ei se silloin vaan "makaa kotona" huviksee omasta tahdosta!
Työttömänä olo luku sinänsä, mutta miksi lapsen kanssa pitäisi pysytellä kotona? Harrastuksiin, kerhoihin, puistoihin, kyläilemään ulkoilemaan, ihan mitä vaan.

Ei virikkeitä varmasti olohuoneen seinästä löydykään. Vanhemmalla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet järjestää virikkeitä, päiväkodissahan hoitajilla voi olla viidestä seitsemään lasta vastuullaan, monesti enemmänkin ja suuri osa päivästä kuluu ihan perusrutiineihin, ruokiin, lepoon, pukemisiin, vessatuksiin.
 
Ja minut vielä leimataan juuri tällaiseksi huonoksi äidiksi, koska ihmiset eivät tiedä totuutta ja elävät näiden säälittävien ihmisten kirjoitusten saaman tiedon varassa.

On hienoa, että jopa lapseni hoitopaikassa tätä asiaa on kahvihuoneessa puitu (muiden ryhmien hoitajien toimesta!!!) ja olen myös saanut ihan suoraa palautetta mm. kahdelta äidiltä.
Tämä loukkaa ihan helvetisti, koska lapseni TODELLA tarvitsee tätä hoitoa (jossa 80% kuntoutuksesta tapahtuu) ja samalla mut leimataan juuri tällaiseksi äidiksi joita täällä haukutaan.

Ihan oikeasti - antakaa asian olla. Ainakin siihen asti kunnes tiedätte asian todellisen tilan!! Jos vielä joku puhuu mun selän takana paskaa tai tulee mua julkisesti herjaamaan niin mulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin viedä asia eteenpäin :ashamed: :ashamed:
 
äet
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Niinpä. Mihin in hävinnyt ihmisiltä tämä oivallus, että aina kun mahdollista, omat lapset hoidetaan itse??
Jaa-a. Minä ainakin ajattelin lapseni parasta. Nuorimmainen on ollut ko. päiväkodissa kolme vuotta ja käy nyt eskaria siellä. Ja kun mä jäin äitiyslomalle töistä, päätin että on kaksi päivää viikossa edelleen kokopäivähoidossa.

Miksi?

Koska pojan kaverit on siellä ja paljon mielekästä tekemistä, mitä en itse välttämättä voi järjestää nyt loppuraskaana kun olen kovin kipeä, saatika sitten pienen vauvan kanssa.

Tein valinnan mielestäni lapseni parhaaksi. Ja lapsi on iloinen että edelleen on ne pari päivää viikossa hoidossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äet:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Niinpä. Mihin in hävinnyt ihmisiltä tämä oivallus, että aina kun mahdollista, omat lapset hoidetaan itse??
Jaa-a. Minä ainakin ajattelin lapseni parasta. Nuorimmainen on ollut ko. päiväkodissa kolme vuotta ja käy nyt eskaria siellä. Ja kun mä jäin äitiyslomalle töistä, päätin että on kaksi päivää viikossa edelleen kokopäivähoidossa.

Miksi?

Koska pojan kaverit on siellä ja paljon mielekästä tekemistä, mitä en itse välttämättä voi järjestää nyt loppuraskaana kun olen kovin kipeä, saatika sitten pienen vauvan kanssa.

Tein valinnan mielestäni lapseni parhaaksi. Ja lapsi on iloinen että edelleen on ne pari päivää viikossa hoidossa.
Loppuraskaus voi olla vaikeaa, mutta sen jälkeen... Eskarin lisäksi päivähoitoa, eskarihan on 4h joka arkipäivä? Eivätkö lapset kyläile toistensa luona tai mitään? Minullakin vauva ja eskari, mutta olen kokenut 4h oikein sopivaksi ajaksi.
 
äet
Sepä siinä onkin kun parhaat kaverinsakin ovat kokopäivähoidossa. Meidän päiväkodilla on erikseen sitten ryhmä jossa on "pelkät" eskarit, joista poika ei tunne ketään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En ennen palstalle tuloa tiennyt että päiväkotipaikat on näin iso asia, koskaan en ole kenenkään kuullut vaahtoavan tästä asiasta...

Kuinka monen lapsi on todistettavasti jäänyt ilman päivähoitopaikkaa koska joku joka vain makaa kotona vie lapsensa hoitoon? Mistä tämä viha, katkeruus, syyllistäminen ja ymmärtämättömyys kumpuaa?
Esimerkiksi siitä, että muut maksavat tästä ilosta. Jos perheet maksaisivat päivähoidon kaikki todelliset kulut itse, asia olisi ihan okei. Tarkoittanee noin kolminkertaista hoitomaksua.
Mä en ole koskaan perehtynyt aiheeseen (perehdyn parhaillaan) ja siksi kyselen typeriä. Tähän mennessä olen ymmärtänyt että päivähoitomaksut määräytyvät bruttotulojen, hoidon tarpeen ja perhekoon perusteella. Päivähoitomaksujen suuruus perustuu lakiin...

Tarkoitatko siis että tulorajojen pitäisi poistua jolloin jokainen maksaisi hoidosta/ei saisi hoitopaikkaa jos ei ole varaa, olisiko maksun suuruus sama jokaiselle tuloista riippumatta (tietenkin perhekoon mukaan laskettuna) vai määräytyisikö edelleen jollain tasolla tulojen mukaan?
 
Minä vieras
Ajateltiin että nyt olis hyvä paikka toisen lapsen tulla. Esikoinen oli 2,5 kun syntyikin sitten kaksoset. Puoli vuotta hoidon kaikki lapset kotona ja valvoin yötä päivää kaksosten heräillessä niin monta kertaa yössä ettei enää edes kehdannut laskea. Olin VÄSYNYT. Sitten päätettiin että esikoinen alkaisi käymään päiväkodissa. Alkuun oli lyhyitä päiviä ja kun viihtyi niin sitten pidempiä. Tämä oli minulle todella kova paikka kun olin ajatellut jaksavani hoitaa kaikki itse kotona. Juu eikä kukaan ymmärtänyt tilannetta. Sitä ihmeteltiin vieraiden ja sukulaistenkin taholta. Nyt esikoinen jäi taas kotihoitoon kun kaksosilla alkaa olla jonkinlainen rytmi eivätkä herää kuin n. 4 kertaa yössä. Nyt kun mietin niin päiväkotiin meno oli kyllä paras ratkaisu esikoiselle silloin. Ja niin, nythän tätä päiväkotivirikehoitolasten määrää on rajoitettu sillä että kuntalisä viedään jos tällaista on. Saitte mitä halusitte. Minä en kokenut makaavani sohvalla päivääni.
 

Yhteistyössä