Niin minkä verran ap sitten juo? Kuinka monta annosta?
Minä juon kerran viikossa 6-7 annosta, josta tulen kyllä humalaan, mutta en mihinkään örvellyskuntoon. Menen ajoissa nukkumaan eikä aamulla ole krapulaa, ehkä hieman normaalia väsyneempi saatan olla, mutta en sitäkään aina. Aloitan juomisen aina vasta sitten kun lapset on nukkumassa ja mies ei juo ollenkaan.
Minä en usko että lapseni tästä kärsivät millään tavalla, MUTTA silti koen että minulla on ainakin jonkinlainen ongelma alkoholin suhteen. Naisilla taisi olla 5 annosta kerralla maksimi eli se ainakin minulla ylittyy joka kerta. Ja vaikka joskus satunnaisesti jää joku viikko juomatta niin juon kuitenkin aika säännöllisesti eli tuo on hyvin pinttynyt tapa ja odotan aina lauantaisin sitä iltaa että saan ottaa juomista. Joskus jos olemme ravintolassa syömässä ja juon ruuan kanssa yhden annoksen niin harmittelen kun en voikaan sitten ottaa enempää kun se yksi jo vähän nousee päähän ja olisi kiva ottaa enemmänkin.. Eli en oikein osaa kohtuudella juoda (tai juon kyllä juuri noissa tilanteissa kun ollaan vain syömässä, mutta heti tekisi mieli ottaa enemmänkin).
Jotkut osaa ottaa kohtuudella ja juoda niin ettei alkoholismista ole vaaraa. Jokainen kuitenkin todennäköisesti itse tietää omalta kohdaltaan että meneekö raja yli.. Jo tämän aloituksen tekeminen on ainakin merkki siitä että itse olet alkanut miettimään alkoholikulutustasi. Kokeile vähentää vaikka vain vähän juomista, jätä vaikka tuo toinen ilta pois tai sitten juot molempina iltoina mutta vähennät määrää niin että kerta-annokset on kohtuullisia.