Jumppaan synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myyppeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myyppeli

Vieras
Synnytyksestä on tasan kolme kuukautta ja kiloja on vielä "mukavasti" tallella. Tarkoituksena olisi lähteä tällä viikolla pace-jumppaan, mutta mietin onko vielä jotain kuntosalilaitteita, joita ei ole hyvä käyttää. Muistan jostain lukeneeni, että vatsalihaksia tehdessä olisi jotain rajoituksia. Kysyin jumppaamisesta jälkitarkastuksessa, mutta nuori lääkäri totesi, että kaikki on sallittua. Onkohan asia näin? Onko jollain tietoa pitäisikö jotain vatsalihaksia "varoa"?

Muuten ei varmaankaan tarvitse varoa, mutta se "rakonen" navan alapuolella pitää olla palautunut ennalleen, eli olikohan se noin sentin verran mitä sitä saa olla.
Tsekkaa netistä kun en ole ihan varma... =)

Oman kunnon ja voinnin mukaan voit muuten jumpata.
Mutta jos imetät, niin varo liiallista laihdutusta, ettei vaikuta maidontuloon ja makuun.

Niitä samoja kiloja täälläkin karistellaan=)
Tsemppiä!

Mietin, että tuskin tarvii enää kolmen kuukauden jälkeen varoa mitään lihaksia.
Muistaakseni sairaalasta lähtiessä neuvottiin kun kysyin liikunnasta, että ensimmäisen kuukauden aikana ei mitään kauheeta rehkimistä vatsalihaksille.
Itse olen aloittanut nyt varovaisella kävelyllä (2viikkoo nyt synnytyksestä) Ja toivon että syksymmällä pystyisin jo vaihtamaan ainakin osittain kävelylenkit hölkkäämiseen ja juoksuun.
Rohkeasti liikkeelle vaan! :)

Muuten kai oman kunnon mukaan, mutta vatsalihasten täytyy olla palautuneet omalle paikalleen ennen vatsalihastreeniä, siinä menee yksilöllisesti 3-12kk synnytyksestä. Mutta varmasti voi tehdä kroppaansa kuulostellen varovasti.. Ja kunnon jumppaohjaaja osaa varmasti tuon lihasten paikan tarkastaa..? Mä alotin jumpan 3kk synnytyksestä ja vieläkin (nyt 5,5kk vauva) alavatsalihaksia ei pysty tekemään, kun alkaa sattua. Normaalit vatsarutistukset menee, mutta lantionnostot yms. alavatsaan erityisesti kohdistuvat tuntuu tosi pahalta, joten sen ajan teen jotain muuta.

Mulle sanottiin jälkitarkastuksessa että voin aloittaa salitreenin. Aloittaa kannattaa kevyemmillä painoilla ja lisätä kunnon ja vooinnin mukaan. Varoa pitää suoria vatsalihaksia ja liikkeitä jotka "tekee painetta alas". Mutta eiköhän sitä itsekin tunne millaisia harjoituksia kroppa kestää. Näin lääkäri siis ohjeisti kun kysyin. Kannattaa harjoituttaa erityisesti syviä vatsalihaksia näin alkuun.

multa kiellettiin rankka harjoittelu niin pitkään kun imettää ja vähän ylikin. juoksua ei kanssa heti suositella kun lantionpohja vielä heikko, pitää odottaa että lihakset palautuu, sen voi kokeilla kai jotenkin sormitestillä. ja aika nopsasti kyllä huomaa jos ei ole kunnossa ihan siitä kun virtsa alkaa karkailla juostessa... heh.. Vatsalihasrako tosiaan pitää olla palautunut. Paljon vaikuttaa myös se miten paljon on liikkunut ennen raskautta ja raskauden aikana! Ihan rapakuntoisen ei kannata ihan kamalasti rääkätä itseään alussa tai voi aika kivasti saada rasitusvammoja yms.. Itse kyselin jälkitarkastuksessa kanssa luvan alkaa taas kuntoilemaan. Veikkaanpa että sektiossa joutuisi odotella kyllä vähän kauemmin.

Itse alotin kuntosalitreenin n.1,5kk synnytyksestä, aika kevyesti yritin alotella, mutta nopesti huomasin olevani miltei entisessä kunnossa (siis kunnon puolesta ei muuten.) ainoa että vieläkin on nivelsiteet ja nivelet muutenkin vähän väljemmät ja niitä saan varoa rikkomasta liian kovilla painoilla tai liian kovalla tahdilla. Maidonmäärään ei ole kuntoilu vaikuttanut kun lisäävästi, toisinsanoen kun äiti hikoilee, luulee elimistö vauvallakin olevan kuuma. kunhan muistaa vaan juoda. ja tuosta laihtumisesta olen kuullut että saa laihtua suht nopsasti takaisin samoihin kiloihin kun ennen raskautta mutta kun mennään sen alle niin sillon saattais ne haitalliset kertymät yms. liueta mistä on juteltu jo pitkään.

Ei muuta kun kuntoilemaan, sen jälkeen on niin ihana tunne ja taas vauva-arki maistuu ;)

Yhteistyössä