Kaavinta synnytyksen jälkeen (kohtuun jäänyt tavaraa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ootko käyny gynellä? Mulle tehtiin eka normaalisti ultra ja verikokeet, jossa katottiin hormonitoiminta. Ultrassa näytti että kohtu on täydellisessä kunnossa, ei mitään vikaa missään. Ja hormonikokeet ok. Vasta kohdun tähystyksessä (hysteroskopia) huomattiin että kohtu onkin täynnä kiinnikkeitä. Ultra anto siis täysin virheellisen kuvan kohdun tilanteesta. Mulla oli siis myös synnytyksen jälkeen kaavinta-->jälkivuotoa + kohtutulehdus-->uusintakaavinta.

Täältä saa hyvää infoa ashermanista, jos yhtään kieli taipuu englanniksi :)
www.ashermans.org

Alkuperäinen kirjoittaja Muum:
Ootko käyny gynellä? Mulle tehtiin eka normaalisti ultra ja verikokeet, jossa katottiin hormonitoiminta. Ultrassa näytti että kohtu on täydellisessä kunnossa, ei mitään vikaa missään. Ja hormonikokeet ok. Vasta kohdun tähystyksessä (hysteroskopia) huomattiin että kohtu onkin täynnä kiinnikkeitä. Ultra anto siis täysin virheellisen kuvan kohdun tilanteesta. Mulla oli siis myös synnytyksen jälkeen kaavinta-->jälkivuotoa + kohtutulehdus-->uusintakaavinta.

Täältä saa hyvää infoa ashermanista, jos yhtään kieli taipuu englanniksi :)
www.ashermans.org

ei oo vielä tutkittu.. menossa kyllä ollaan :/ täytyy käydä lukasemassa, kiitos linkistä

Mulle tehtiin kaavinnan ja laparoskopian yhteydessä myös hysteroskopia. Ainakaan saamassani paperissa ei lukenut mitään kiinnikkeistä, mutta voihan se olla, että niitä alkaa nyt tulla, kun on kaavittu.

Muum: ok. Voiko sitä tietää itse mitenkään, jos niitä on muodostunut? Itselläni on siis kontrolli gynen polilla 2vk päästä, jolloin ainakin katsovat, että kohtu olisi nyt tyhjentynyt ja ilmeisesti myös laparoskopiahaavat. Mitä mun pitäisi pyytää heitä tekemään, että mahdolliset kiinnikkeetkin näkyisivät? Entä mistä tietää, jos on tullut haavatyrä (esim. sektiohaavaan tai johonkin sen kerrokseen tai laparoskopiahaavoihin)?

Ei sitä oikeen itse voi tietää, sitä ei millään lailla tunne, ainut keino on kohdun tähystys. Voithan sä kertoa sitten tarkastuksessa, että olet kuullut tästä kiinnikemahdollisuudesta, esim. voisko tehdä parin kk päästä kohdun tähystystä kontrollina. Vähä epäilen kuitenkin että alkavatko tekemään, kun mullekin vaan toitotettiin että "ei tästä mitään seuraa, kyllä sinä kuntoon tulet" jne. Vasta kun tuli kivut ja menkat jäi pois niin asia käänty niin, että "kyllä näistä kaavinnoista saattaa joskus tulle semmosia kiinnikkeitä". Piti lopulta mennä yksityiselle hysteroskopiaan kun julkisella puolella vaan vähäteltiin ja vatvottiin ja monen kuukauden jono tutkimuksiin.

Kaverille tuli tuo haavatyrä sektion jälkeen. Ite en siitä juuri tiedä, mutta se on kyllä vissiin niin kipeä että ei voi erehtyä luulemaan että kaikki ois kunnossa.

Maanantain kaavinnan ja laparoskopian jälkeen ei ole tullut juurikaan vuotoa alapäästä, mitä nyt maanantaina tuli hieman enemmän. Sen jälkeen ei vuotoa olekaan tullut juuri lainkaan, kunnes äsken tunsin jotain tulevan ja eiköhän siteeseen ollut tullut ihan kunnolla veristä vuotoa, jota tulee myös paperiin pyyhittäessä kunnolla.

Tietääkö kukaan, onko se normaalia, että vuodon määrä kaavinnan ja laparoskopian jälkeen vaihtelee päivästä toiseen vai pitäisikö sen koko ajan vähentyä tasaisesti?

En vaan millään jaksaisi taas lähteä päivystykseen tms. :'(

Ei ole enää todellista! Kävin tänään kontrollissa naistentautien polilla ja eikös vain siellä kohdussa ole edelleenkin noin sentin halkaisijaltaan oleva möykky raskauskudosta! Miten ne eivät saa sitä kohtua tyhjäksi, vaikka se on ollut heidän edessään auki jo sektiossa ja ovat kaapineet sen?! Lääkäri kutsui toisen lääkärin katsomaan ultrauskuvia ja hän sanoi, ettei nyt voida lähteä enää kaapimaan, koska se olisi vaarallista. Jäämme siis odottamaan, josko kudos poistuisi itsestään ja kontrolli jälleen kuukauden päästä. En sitten tiedä, mitä sitten tehdään, jos kudosta näkyy vielä silloinkin - uusi kaavinta kenties? Ja jos nousee sitä ennen kuumetta, tulee kipuja tai runsaampaa vuotoa niin sitten osastolle antibioottitippaan. En jaksa enää. Tätä on jatkunut jo 9 viikkoa. :'(

Tänään tuli taas pönttöön jonkinlainen kudoskappale. :$ Aikaa synnytyksestä on siis tosiaan jo yli 12 vk! Toivottavasti kohtu alkaisi lopultakin olla pian tyhjä! Parin viikon päästä uusi kontrolli asian suhteen.

Voi että tuo kuulostaa kurjalta Piipa75 tuo sinun tilanteesi. Itse en samaa ole kokenut (kunhan ajanvietteeksi näitä keskusteluja luen), mutta toivon sinulle todella paljon voimia jaksaa!

Ei suju tämä, ei. Tänään kävin taas kontrollissa ja siellähän oli vieläkin 7mm*15mm kokoinen möykky! Miten tämä on enää mahdollista??? Miten siellä voi olla aina vaan kudosta, vaikka muka ovat tyhjentäneet sektiossa, kaapineet ym ym. Uusi kontrolli jälleen kuukauden päästä ja jos silloinkin on tavaraa, niin ei kun uuteen kaavintaan. |O :headwall:

Kylläpä sua nyt koetellaan, toivottavasti se kudos poistuisi itsekseen tässä kuukauden aikana, jotenkin kummallista miten sinne voi jäädä sitä kaavinnan jälkeenkin?

Ehkä kannattaisi pyytää päästä tarkempiin tutkimuksiin, että tutkisivat, mistä moinen johtuu. On tosi erikoista, että kohtuun muodostuu istukkakudosta, vaikka pitäisi olla tyhjentynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Ehkä kannattaisi pyytää päästä tarkempiin tutkimuksiin, että tutkisivat, mistä moinen johtuu. On tosi erikoista, että kohtuun muodostuu istukkakudosta, vaikka pitäisi olla tyhjentynyt.

Voiko kudosta siis jotenkin vielä muodostua?? Ettei tuo ole vain kohtuun epähuomiossa jäänyttä kudosta? Sektiopapereissa lukee, että jälkeiset olivat täydelliset, mutta eihän se ole kohdallani mahdollista. Viime kontrollissa lääkäri sanoi jotain, että istukka on mahdollisesti ollut kasvanut kiinni kohdun lihaksiin tms. Mutta miten ne jälkeiset ovat voineet olla muka täydelliset?

Alkaa kyllä hieman jo masentaa tämä... :/

Ahdistaa nuo kiinnikejutut, en tiennyt että on noin yleistä ! Meidän esikoinen sai alkunsa kolmen inseminaatiohoidon ja kahden koeputkihoidon jälkeen miehestä johtuvan syyn takia. Poika syntyi, mutta istukka ei irronnutkaan, meni käsin irroitukseen, hemoklubiinikin putosi 70:neen kaavinnan jälkeen. Mitään oireita ei ollut mutta niinpä vaan jälkitarkastuksessa 2 kk synnytyksen jälkeen huomattiin että istukkaa oli vieläkin ja eikun uusiksi kaavintaan ! Muutenkin noilla hoidoilla onnistumisprosentit ovat pienet, monesti on käynyt mielessä onko meidän ensimmäinen myös viimeinen, kuitenkin olen haaveillut että vielä yrittäisimme. Suoraan kysymykseeni kaavinnan vaikutuksista vastasi lääkäri hiukan kierrellen, ettei toistuvat kaavinnat ainakaan asiaa paranna ! Nyt kun noita teidän kirjoituksia lueskelin alkoi tosissaan hirvittää, mutta hyvä tietää, kukaan kun ei koskaan ole kertonut että sellainenkin on olemassa kun Ashermanin syndrooma ! Olisin vaan toivonut ettei enää tätä, kun se lasten saanti on muutenkin niin vaikeaa !

Yhteistyössä