Jumalan "pelastus" ja uskonto on epäloogisin konsepti, mitä tiedän.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oi, olispa kivaa! Onneksi tuo ehdottamani vain hyvään rajoittunut vapaa tahto, olisi juurikin sitä.
Mutta pointtina, mikä muuttuisi? Jumala luonut ihmisen, sanonut, että tehkää hyvää... Ja sä vänkäät, että Jumala on tehnyt väärin.
Mutta en oikeasti ymmärrä tätä sun vohkaamista, mikään ei muuttuisi, siis sen Suuren Herran puolelta. Tämä onnellisuusolettama on kirjattu sinne Raamattuunkin.
 
vierailija
En muutenkaan oikein tajua, miksi kaikki menee niin suunniltaan, kun mainitsen tuon vain hyvään rajoitetun vapaan tahdon. Miksi se olisi niin kamalaa ja järkyttävää, jos heräisittekin aamulla omana itsenänne, mutta ilman murhahimoja tai raiskaamistarpeita? Minä ainakin jatkaisin elämääni paljon onnellisempana (ei sillä että minulla olisi himoja noihin edellämainittuihin pahuuksiin).
Koska sinun vastaväittelijöiden mielestä asialla ei ole mitään eroa. Ihmisen pitäisi muutenkin herätä ilman murhanhimoja tai raiskaamistarpeita. Näin siis Jumala on käskenyt.
 
vierailija
Voisitko vähän avata tätä? Kuulutko sinä siis tähän ryhmään, jonka mielestä vaikkapa näiden murhahimojen katoaminen olisi paha juttu?

Koko aloitusviestin tarkoituksena oli herättää ajattelua ja ihmetystä sellaisissa ihmisissä, joidenka oikeudentaju on suunnilleen inhimillisellä ja arkiloogisella tasolla. Joku raja kuitenkin ylittyy siinä vaiheessa, kun joku itseään kristityksi kutsuva ihan pokerinaamalla sanoo “Kyllä näistä murhaamisista vapautuminen olisi surullinen asia ja vasten minun oikeustajuani!”. Jos ihmisten julmuuksista ei halua päästää irti, niin kannattaa ehkä hetkeksi pysähtyä miettimään, että voisiko tässä ajattelussa olla hieman jokin pielessä.

Sitä paitsi jos jumala päättäisi, että tuo maailma ilman julmuuksia olisi ainoa ja oikea onnen lähde, niin silloin ei ihminen edes miettisi mitään tuollaisa “Kyllä tämä elämä on nyt jotenkin paha ja väärin kun ei pääse raiskauspuuhiin”.
Ei ei ja vielä kerran ei. Oletko yksinkertainen, kun ei mene kaaliin tämä toinen tulokulma aiheeseen?

Kukaan ei ole täällä puolustamassa väkivaltaa tai ajattele, että pahan katoaminen olisi paha juttu. Kuka täällä on sanonut, että murhanhimon katoaminen olisi surullinen asia? Sinä käännät täällä vastustajasi suurinpiirtein pedoksi, jos itse vastustat väkivaltaa aidosti, niin miksi teet niin?
Sinulle on sanottu, että se on ihmisen homma päästää julmuuksista irti ja jos haluat maailmasta paremman paikan, niin miksi et aloittaisi itsestäsi ja lopettaisi muiden herjaamisen.

Ai niin, koska se on aina muiden vika, tässä tapauksessa Jumalan. Sinun tekosi on kuule ihan sinun omalla vastuullasi.
 
vierailija
Annapa seuraavaksi suora lainaus siitä, että KAIKKI ongelmat ja tuska on ihmisen luomaa?
Sä valehtelet koko ajan.

Justhan olen luetellu 2-3 sivua sitten erilaisia kärsimyksen lajeja, ja niihin lukeutui mm. sairaudet joille kaikille ei kukaan mitään voi.
Jokanenhan tietää ettei jotkut luonnonmullistukset tms.ole kenenkään vika. Jos joku maanjäristys tulee niin sitä ei oo kukaan edesauttanu.
Mä vastaan tähän, koska itse olen aikalailla juuri tuota mieltä asiasta.
Juu, ei voida mitään sairauksille tai luonnonmullistuksille. Paitsi, voidaan keksiä antibiootteja, hävittää kuppa Töölöstä ja rakentaa mimmosia proteeseja halutaan.
Ehkä me voitaisiin rakentaa joku laite, joka ennustaa maanjäristyksiä tai tulivuorenpurkauksia. Olisko ihan kiva tietää, jos vaikka Islannissa tulivuori meinaisi alkaa aktivoitumaan? Kuulostaa toki hurjalta, mutta entä, jos....

Mutta varsinkin kristilliset ihmiset on aikoinaan keskittyneet keksimään kidutuslaitteita pakanoille ja jotain inkvisitiohommia. Siellä se Jumalan käsky ja lähimmäisenrakkaus oikein paistaa!

Mutta mitäpä mä horisemaan jollekkulle, jonka mielestä tasa-arvo kulkee geeneissä.
 
vierailija
Mutta pointtina, mikä muuttuisi? Jumala luonut ihmisen, sanonut, että tehkää hyvää... Ja sä vänkäät, että Jumala on tehnyt väärin.
Mutta en oikeasti ymmärrä tätä sun vohkaamista, mikään ei muuttuisi, siis sen Suuren Herran puolelta. Tämä onnellisuusolettama on kirjattu sinne Raamattuunkin.
Tietenkin jumala on tehnyt väärin. Miten esim. se vastasyntynyt lapsi nyt sitten pystyy mitenkään vaikuttamaan siihen, että käyttääkö se murhamies omaa vapaata tahtoaan hänen puukottamiseen tai raiskaamiseen? Hienoa jumalan välittämistä ja rakkautta. Jumala voisi milloin vain viedä tämän lapsentappajan murhahimot, mutta häntä ei kiinnosta suojella tätä lasta. Sitä paitsi moni maailman tuska tulee muistakin asioista kuin vain ihmisten toiminnasta.
 
Kaikki ihmiset uskoo johonkin, ihan sama missä ihminen on syntynyt tai kasvanut, on sinne aina syntynyt oma uskontonsa jos sellaista ei jo ollut.

Uskonnon perinpohjainen tarkotus on antaa ihmisille toivoa, rakkautta ja halua olla/tehdä parempaa. Se on pitänyt ihan toimivasti isompia ihmisryhmiä kasassa, samalla ylläpitäen kyseisen ihmisryhmän moraaleja.

Valitettavasti uskonnosta tuli poliittinen pelinappula, mikä on täysin menettänyt uskottavuutensa ja merkityksensä.
Ehkä kristinusko on joskus ollut ihan bonari, ok uskonto joka kannustaa elämään täyttävää elämää- mutta nykyään se on pelottelu ja manipulointitaktiikka siinä missä kaikki muukin nykypäivän media/politiikka :--))
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mua taas on alkanut mietityttämään yksi asia.

Mihin ihminen joka on sinut elämänsä kanssa ja joka tietää kohtelevansa lähimmäisiään kuten itseään haluaisi kohdeltavan ja joka vielä toimii (mielestäänj omien resurssejensa puitteissa) oikein kaikkia maailman ihmisiä ja eläimiä ja luontoa ja kukkasia sun muita kohtaan, tarvitsee jumalaa?

Jotenkin alkaa kuulostaa siltä, että jumala on kuin selkäsauna väärin tehneelle ipanalle -katuessaan saa virheensä anteeksi ja eikun kohti uusia virheitä.
Niin, minäkin olen aina uskonut vain itseeni ja hyvin olen pärjännyt.

Tosin, osa meistä suomalaisista ollaan kai joltain osin vähintäänkin tapakristittyjä.

Sen olen huomannut ja vähän tutkuskellut, että sitten kun ne omat voimat eivät riitäkään niin ihminen saattaa tarvita vahvistusta. Onko se sitten Jumala vai naapurin Tomppa kuka antaa voimaa - mene ja tiedä.

Ollaan täällä Suomessa vähän yksin. Meidän kulttuuri on sellainen ”vi**u läpi meen vaikka harmaan kiven - ei kaipaa apua - en oo mikään heikko”.
Lisäksi, jos niin ikävästi on päässyt käymään, että sukulaisetkin ovat joko henkisesti tai fyysisesti kaukana, ja kavereistakaan ei ole apua niin ihminen on tosiaan melko yksin.
Tieto siitä, että sulla on joku yhteisö jossa sut otetaan avosylin vastaan on mun mielestä lohdullinen. Mä ainakin ajattelen tällä hetkellä niin, että jos mulla olis ed.main tilanne ja olisin pahassa pulassa, niin hakeutuisin johonkin seurakuntaan ja ”herran haltuun”.
On tämä sitten vaikka kuinka ”rusinat pullasta”-tapa tahansa.

Ei noi kaikki voi jauhaa liirunlaarumia jotka ovat saaneet Jumalan elämäänsä ja sitä kautta ovat saaneet elämänsä balanssiin, rauhan sydämeen ja ovat onnellisempia. Kai tuossa uskovassa elämässä on siis puolensa.
 
vierailija
Koska sinun vastaväittelijöiden mielestä asialla ei ole mitään eroa. Ihmisen pitäisi muutenkin herätä ilman murhanhimoja tai raiskaamistarpeita. Näin siis Jumala on käskenyt.
Ei. Jumala antaa raiskaamishimojen tapahtua hänen luomassa elimessä nimeltä aivot. Ihminen ei pysty mitenkään kontrolloimaan impulssejaan. Pieni testi: jos sanon että sinun on oltava ajattelematta punaista väriä, niin aivan varmasti ajattelet punaista väriä, vaikka kuinka yrittäisit rimpuilla vastaan. Jumalan vika, että ei antanut ihmiselle mahdollisuutta kontrolloida aivojaan. Kun katsomme ihmisen aivoissa tapahtuvaa sähkö ja välittäjäaineiden toimintaa, tapahtuu se automaattisesti ilman ihmisen tietoista kontrollia.
 
vierailija
Ei ei ja vielä kerran ei. Oletko yksinkertainen, kun ei mene kaaliin tämä toinen tulokulma aiheeseen?

Kukaan ei ole täällä puolustamassa väkivaltaa tai ajattele, että pahan katoaminen olisi paha juttu. Kuka täällä on sanonut, että murhanhimon katoaminen olisi surullinen asia? Sinä käännät täällä vastustajasi suurinpiirtein pedoksi, jos itse vastustat väkivaltaa aidosti, niin miksi teet niin?
Sinulle on sanottu, että se on ihmisen homma päästää julmuuksista irti ja jos haluat maailmasta paremman paikan, niin miksi et aloittaisi itsestäsi ja lopettaisi muiden herjaamisen.

Ai niin, koska se on aina muiden vika, tässä tapauksessa Jumalan. Sinun tekosi on kuule ihan sinun omalla vastuullasi.
No jos olen sitä mieltä, että murhahimot voisi hävittää ja vastaväittelijästän mielestä se olisi paha juttu, niin sen täytyy myös tarkoittaa, että murhahimojen katoaminen olisi hänestä paha juttu.

Eli se on sinun omalla vastuulla, jos joku päättää kadulla lyödä sinua kirveellä päähän? MIten tämän kokemasi tuska mitenkään on sinun omasta vapaasta tahdosta kiinni? Jumala voisi tämänkin estää, mutta hän ei halua.
 
vierailija
Tietenkin jumala on tehnyt väärin. Miten esim. se vastasyntynyt lapsi nyt sitten pystyy mitenkään vaikuttamaan siihen, että käyttääkö se murhamies omaa vapaata tahtoaan hänen puukottamiseen tai raiskaamiseen? Hienoa jumalan välittämistä ja rakkautta. Jumala voisi milloin vain viedä tämän lapsentappajan murhahimot, mutta häntä ei kiinnosta suojella tätä lasta. Sitä paitsi moni maailman tuska tulee muistakin asioista kuin vain ihmisten toiminnasta.
Jumalako se nyt on tuo murhamies tai raiskaaja? Sä kierrät kehää. Onko niin vaikea uskoa, että syyllinen löytyy peilistä, eikä taivaista? Jumala antoi maailman ihmisille ja sanoi, että tehkää mitä tahdotte. Jos ihminen tahtoo tuottaa tuskaa toisille, niin mitäpä sitä siihen mitään lisäämään. Voitaisiin toki tehdä toisin, mutta ei tehdä. Oletko muuten sama tyyppi, joka tekee niitä äitini pilasi elämäni -aloituksia?

Sano yksi tuska, johon ihminen ei voi millään tavalla vaikuttaa ikinä, koskaan.
 
vierailija
Kaikki ihmiset uskoo johonkin, ihan sama missä ihminen on syntynyt tai kasvanut, on sinne aina syntynyt oma uskontonsa jos sellaista ei jo ollut.

Uskonnon perinpohjainen tarkotus on antaa ihmisille toivoa, rakkautta ja halua olla/tehdä parempaa. Se on pitänyt ihan toimivasti isompia ihmisryhmiä kasassa, samalla ylläpitäen kyseisen ihmisryhmän moraaleja.

Valitettavasti uskonnosta tuli poliittinen pelinappula, mikä on täysin menettänyt uskottavuutensa ja merkityksensä.
Ehkä kristinusko on joskus ollut ihan bonari, ok uskonto joka kannustaa elämään täyttävää elämää- mutta nykyään se on pelottelu ja manipulointitaktiikka siinä missä kaikki muukin nykypäivän media/politiikka :--))
Vai meneeköhän toisinpäin... ? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vaisuli
vierailija
Ei. Jumala antaa raiskaamishimojen tapahtua hänen luomassa elimessä nimeltä aivot. Ihminen ei pysty mitenkään kontrolloimaan impulssejaan. Pieni testi: jos sanon että sinun on oltava ajattelematta punaista väriä, niin aivan varmasti ajattelet punaista väriä, vaikka kuinka yrittäisit rimpuilla vastaan. Jumalan vika, että ei antanut ihmiselle mahdollisuutta kontrolloida aivojaan. Kun katsomme ihmisen aivoissa tapahtuvaa sähkö ja välittäjäaineiden toimintaa, tapahtuu se automaattisesti ilman ihmisen tietoista kontrollia.
Eli kun sanon sinulle, että älä laita kättä kuumalle levylle, painelet automaattisesti keittiöön napsauttamaan levyn päälle ja odotat, että levy lämpiää.
Miltä tuntui?
 
No jos olen sitä mieltä, että murhahimot voisi hävittää ja vastaväittelijästän mielestä se olisi paha juttu, niin sen täytyy myös tarkoittaa, että murhahimojen katoaminen olisi hänestä paha juttu.

Eli se on sinun omalla vastuulla, jos joku päättää kadulla lyödä sinua kirveellä päähän? MIten tämän kokemasi tuska mitenkään on sinun omasta vapaasta tahdosta kiinni? Jumala voisi tämänkin estää, mutta hän ei halua.
Juurihan tuo jota lainasit sanoi, että tekosi ovat omalla vastuullasi.

Se jos joku lyö sua kirveellä päähän on lyöjän vastuulla, eikö?
Saako udella sen verran, että mikä tää sun agenda tässä keskustelussa on?
 
vierailija
No jos olen sitä mieltä, että murhahimot voisi hävittää ja vastaväittelijästän mielestä se olisi paha juttu, niin sen täytyy myös tarkoittaa, että murhahimojen katoaminen olisi hänestä paha juttu.

Eli se on sinun omalla vastuulla, jos joku päättää kadulla lyödä sinua kirveellä päähän? MIten tämän kokemasi tuska mitenkään on sinun omasta vapaasta tahdosta kiinni? Jumala voisi tämänkin estää, mutta hän ei halua.
Ei, ei ole.
a) Kukaan ei ole sanonut, että murhanhimojen hävittäminen olisi paha juttu. On sanottu, että Jumala on jo käskenyt silleesti. Loppu on ihmisen vastuulla.

b) Sulle on sanottu, että ei ole uhrin vika. Kun puhutaan ihmisistä tässä, myös tekijä on ihminen.

Lakkaa nyt vääntelemästä toisten sanoja, ajaudut yhä suurempaan itsevalheeseen.
 
Jumalako se nyt on tuo murhamies tai raiskaaja? Sä kierrät kehää. Onko niin vaikea uskoa, että syyllinen löytyy peilistä, eikä taivaista? Jumala antoi maailman ihmisille ja sanoi, että tehkää mitä tahdotte. Jos ihminen tahtoo tuottaa tuskaa toisille, niin mitäpä sitä siihen mitään lisäämään. Voitaisiin toki tehdä toisin, mutta ei tehdä. Oletko muuten sama tyyppi, joka tekee niitä äitini pilasi elämäni -aloituksia?

Sano yksi tuska, johon ihminen ei voi millään tavalla vaikuttaa ikinä, koskaan.
Läheisen kuolema?

(tajusinkihan oikein kyssärin :eek:)
 
Tässäkin ketjussa näkee hyvin, miten paljon uskonto aiheuttaa kiistoja, suorastaan riitaisuutta.

Ei hyvä.
No mä luulen, että on melko turhauttavaa kun joku elää Jumala sydämessä ja toiset ei. Sitten yrität selittää selittämistään ja toinen joko tahallaan provosoi tai on todella eri linjoilla asiasta.

Hyvinhän tämä on siis ed. huomioiden mennyt.:unsure:
 
vierailija
Juurihan tuo jota lainasit sanoi, että tekosi ovat omalla vastuullasi.

Se jos joku lyö sua kirveellä päähän on lyöjän vastuulla, eikö?
Saako udella sen verran, että mikä tää sun agenda tässä keskustelussa on?
Mutta sillä toisen ihmisen vastuulla tai vastuuttomuudella ei ole mitään merkitystä siihen, mitä tuskia se viaton ihminen kokee. Jos sinua hakataan kirveellä päähän, niin miten sinua lohduttaa se ajatus että "voit aina itse lähteä rakentamaan parempaa maailmaa". Koko homman pointtihan on siinä, että jumala antaa kamalien asioiden tapahtua niille, jotka eivät ole sitä ansainneet tai jotka eivät voi tapahtumiin mitenkään vaikuttaa. Jumalan vika.
 
vierailija
Läheisen kuolema?
No kuolema käsiteltiin tuossa aiemmin, että Jumala hoiti kuoleman iänkaikkisella elämällä. Toki kuolema tuottaa surua, mutta myös itsekkyys on vähän moraaliton asia kristinuskon tulkinnan mukaan. Toisen kuoleman sureminen on periaatteessa itsekästä, jos ajattelet, että se on sitten paremmassa paikassa.
Kuoleman sureminen on toisaalta myös epäitsekästä, jos ajatellaan jonkinlaisen epäreiluuden kannalta. Toisella olisi voinut olla onnellisia hetkiä vielä vaikka kuinka tai muunlaista elämää jäljellä. (kun jätetään se iänkaikkinen elämä huomioimatta).
Mutta millä tavalla tällaiset asiat sitten pitäisi arvottaa. Jokainen syntyy ja jokainen kuolee. Jokainen on myös työtön jossain vaiheessa elämää. Miksi tällaiset asiat ovat eriarvoista tuskaa ja miksi emme keksi iänkaikkista elämää tässä pallolla, vaan rakennamme aseita, jos se lähimmäisen kuolema nyt on se juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mutta sillä toisen ihmisen vastuulla tai vastuuttomuudella ei ole mitään merkitystä siihen, mitä tuskia se viaton ihminen kokee. Jos sinua hakataan kirveellä päähän, niin miten sinua lohduttaa se ajatus että "voit aina itse lähteä rakentamaan parempaa maailmaa". Koko homman pointtihan on siinä, että jumala antaa kamalien asioiden tapahtua niille, jotka eivät ole sitä ansainneet tai jotka eivät voi tapahtumiin mitenkään vaikuttaa. Jumalan vika.
Eiku ihmisen vika. Eihän se Jumala lyönyt sua kirveellä.
 
Spagis
Kaikki ihmiset uskoo johonkin, ihan sama missä ihminen on syntynyt tai kasvanut, on sinne aina syntynyt oma uskontonsa jos sellaista ei jo ollut.

Uskonnon perinpohjainen tarkotus on antaa ihmisille toivoa, rakkautta ja halua olla/tehdä parempaa. Se on pitänyt ihan toimivasti isompia ihmisryhmiä kasassa, samalla ylläpitäen kyseisen ihmisryhmän moraaleja.

Valitettavasti uskonnosta tuli poliittinen pelinappula, mikä on täysin menettänyt uskottavuutensa ja merkityksensä.
Ehkä kristinusko on joskus ollut ihan bonari, ok uskonto joka kannustaa elämään täyttävää elämää- mutta nykyään se on pelottelu ja manipulointitaktiikka siinä missä kaikki muukin nykypäivän media/politiikka :--))
Noh noh, älä valehtele

Minä EN USKO satuolentoihin

Uskonnottomuus ei ole uskontoo, turha yrittää väittääkään
 
vierailija
Mutta sillä toisen ihmisen vastuulla tai vastuuttomuudella ei ole mitään merkitystä siihen, mitä tuskia se viaton ihminen kokee. Jos sinua hakataan kirveellä päähän, niin miten sinua lohduttaa se ajatus että "voit aina itse lähteä rakentamaan parempaa maailmaa". Koko homman pointtihan on siinä, että jumala antaa kamalien asioiden tapahtua niille, jotka eivät ole sitä ansainneet tai jotka eivät voi tapahtumiin mitenkään vaikuttaa. Jumalan vika.
[/QUOTE
Eli kun sanon sinulle, että älä laita kättä kuumalle levylle, painelet automaattisesti keittiöön napsauttamaan levyn päälle ja odotat, että levy lämpiää.
Miltä tuntui?
Puhuit murhahimoista ja se tapahtuu aivoissa, eikä missään keittiössä.
 
vierailija
Mutta sillä toisen ihmisen vastuulla tai vastuuttomuudella ei ole mitään merkitystä siihen, mitä tuskia se viaton ihminen kokee. Jos sinua hakataan kirveellä päähän, niin miten sinua lohduttaa se ajatus että "voit aina itse lähteä rakentamaan parempaa maailmaa". Koko homman pointtihan on siinä, että jumala antaa kamalien asioiden tapahtua niille, jotka eivät ole sitä ansainneet tai jotka eivät voi tapahtumiin mitenkään vaikuttaa. Jumalan vika.
Antaako? Vai nimenomaan kielsikö murhaamasta? Jos mä kiellän sua laittamasta kättä kuumalle levylle ja teet sen, niin se on mun vika?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä