Jumala vs. Darwin

Alkuperäinen kirjoittaja great:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja great:
Samalla tavalla ajattelen evoluution opettamisesta :/. Se kun ei selitä mitään, mutta tulokset ovat ikävät niiden kohdalla, jotka ovat ottaneet sen jo liian kirjaimellisesti. Vrt. Pekka-Eric Auvinen :(.
Ja uskon nimessä ei ole koskaan tapettu ketään, tai että uskovaisista ei löydy sekopäitä??? :LOL: :LOL:
Riippu toki uskosta. Esim islamin nimessähän tappamista tapahtuu joka päivä :(.
Kristinusko on ihan puhdas pulmunen tässä asiassa?

Miten ihmeessä jonkun Auvisen voi laskea evoluutio-keskusteluun mukaan? Sen pojan ongelmat tuskin johtui evoluutiouskosta...
 
agnostikko
No, evoluutiosta on olemassa tieteellisiä todisteita toisin kuin luomistyötä, joten se AINAKIN on totta. Tosin itse en näe noita terioita toisiaan poissulkevina: evoluutio saattaa olla tapa, jolla mahdollinen luomistyö on voinut tapahtua käytännössä.
 
Ajattelen että Jumala/henki loi maan, eläimet, kasvit, ihmiset, evoluution. Paljon tuli hetkessä, mutta paljon myös hitaammin kehittyen. Uskon, että ihminen ei ole koskaan ollut apina, vaikka ihmisen ruumis ehkä luotiinkin apinan ruumiista. Ihmisestä tuli ihminen kun ruumiiseen laitettiin ihmisen sielu, sellainen tietoisuus kuin nyt on. Jumalan luomistyö ei ole koskaan loppunut, lajit muuttuu, kehittyy, ties vaikka kalat pomppii maalle, mutta kaikki se tapahtuu jumalan luomisen myötä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja great:
Riippu toki uskosta. Esim islamin nimessähän tappamista tapahtuu joka päivä :(.
Kristinusko on ihan puhdas pulmunen tässä asiassa?

Miten ihmeessä jonkun Auvisen voi laskea evoluutio-keskusteluun mukaan? Sen pojan ongelmat tuskin johtui evoluutiouskosta...
No se taisi olla Auvinen joka oli manifestissaan höpöttänyt jotain luonnonvalinnan auttamisesta tms. Sekaisinhan koko jätkä oli joten jos olisi ollut uskovainen, olisi perustellut vaan tekonsa jumalan tahdolla :whistle:

Siis tosiaan oikeasti, miten paljon ristiretkillä tapettiin porukkaa vain uskon nimissä, paljonko katolinen kirkko on jumalan nimessä tappanut porukkaa noitavainoissaan ym. Ei islam ole ainoa "paha" uskonto, se vaan näkyy tänä päivänä konkreettisemmin kuin kristinuskon vaikutus. Ja on tätäkin todella ilkeä yleistää että kaikki muslimit tappaisivat uskonnon nimessä, marginaalinen ryhmähän se on jotka näin uskovat. Samanlaisia sekopäitä löytyy varmasti kristityistäkin jos lähdetään oikein etsimään :(
 
"AnneS"
EveluutioTEORIAA ei ole mitenkään todistettu! Jumalan tekemästä työstä meidän eteen taas on tietoa raamattu pullollaan. Monet teologit ovat nämä tutkineet. En usko evoluutioon pätkääkään ja mielestäni se halveeraa Jumalan luomistyötä.
 
No se taisi olla Auvinen joka oli manifestissaan höpöttänyt jotain luonnonvalinnan auttamisesta tms. Sekaisinhan koko jätkä oli joten jos olisi ollut uskovainen, olisi perustellut vaan tekonsa jumalan tahdolla :whistle:

Siis tosiaan oikeasti, miten paljon ristiretkillä tapettiin porukkaa vain uskon nimissä, paljonko katolinen kirkko on jumalan nimessä tappanut porukkaa noitavainoissaan ym. Ei islam ole ainoa "paha" uskonto, se vaan näkyy tänä päivänä konkreettisemmin kuin kristinuskon vaikutus. Ja on tätäkin todella ilkeä yleistää että kaikki muslimit tappaisivat uskonnon nimessä, marginaalinen ryhmähän se on jotka näin uskovat. Samanlaisia sekopäitä löytyy varmasti kristityistäkin jos lähdetään oikein etsimään :(
Islamilainen laki määräsi: raiskattu lapsi ruoskittiin hengiltä — Turusen pyssy

Tässä eräs esimerkki nykypäivästä :(
 
[QUOTE="AnneS";23534783]EveluutioTEORIAA ei ole mitenkään todistettu! Jumalan tekemästä työstä meidän eteen taas on tietoa raamattu pullollaan. Monet teologit ovat nämä tutkineet. En usko evoluutioon pätkääkään ja mielestäni se halveeraa Jumalan luomistyötä.[/QUOTE]
Taas yksi riemuidiootti, joka ei ole ymmärtänyt tieteellisen teorian määritelmää.. Vinkki: Virhe, jonka juuri teit, löytyy jopa wikipedian Common Misconceptions -sivulta :D
 
Taas yksi riemuidiootti, joka ei ole ymmärtänyt tieteellisen teorian määritelmää.. Vinkki: Virhe, jonka juuri teit, löytyy jopa wikipedian Common Misconceptions -sivulta :D
No, kun näytät mulle, miten vaikkapa räjähdyksessä syntyisi jvaikkapa sitten niinkin monimutkainen systeemi, kuin DNA ja RNA-synteesi ja siihen ympärille sitten järjestäynyt toimiva organismi, jolla on kaikki sen elämään vaadittavat osat, niin ok. Puhumattakaan ihmisestä, jolla on paitsi fyysinen, mutta myös psyykkinen ja jopa hengellinen osansa. Jos ajattelet vaikkapa mehiläset. Miten se on kehittynyt? Vasta kokonaisena mehiläisenä se on elämiskelpoinen. Eihän se olisi sevinnyt välimuotonaan. Puhumattakaan kaikki muut maailmassa elävät kasvit, eläimet, puut jne. Ihmeellisen järjestäynyt maailma on, jos ajatellaan sen syntyneet räjähdyksestä!
 
"epäusko"
No, kun näytät mulle, miten vaikkapa räjähdyksessä syntyisi jvaikkapa sitten niinkin monimutkainen systeemi, kuin DNA ja RNA-synteesi ja siihen ympärille sitten järjestäynyt toimiva organismi, jolla on kaikki sen elämään vaadittavat osat, niin ok. Puhumattakaan ihmisestä, jolla on paitsi fyysinen, mutta myös psyykkinen ja jopa hengellinen osansa. Jos ajattelet vaikkapa mehiläset. Miten se on kehittynyt? Vasta kokonaisena mehiläisenä se on elämiskelpoinen. Eihän se olisi sevinnyt välimuotonaan. Puhumattakaan kaikki muut maailmassa elävät kasvit, eläimet, puut jne. Ihmeellisen järjestäynyt maailma on, jos ajatellaan sen syntyneet räjähdyksestä!
Sekös sen evoluution kumoaa, että yksi uskis ei ymmärrä, miten se käytännössä toimii? Selitähän sinä nyt sitten, miten se Jumala loi DNA:n.
 
[QUOTE="epäusko";23534966]Sekös sen evoluution kumoaa, että yksi uskis ei ymmärrä, miten se käytännössä toimii? Selitähän sinä nyt sitten, miten se Jumala loi DNA:n.[/QUOTE]

Oletko tosissasi? Kerro sä mulle, miten se DNA alkoi toimia itsestään. Jumalan viisaus on niin paljon korkeampi ihmisen, että mä suosiolla luovutan "selittelyt" Jumalalle. Ja Jumala tuskin alentuu selittelemään tekojaan kenellekään.
 
Oletko tosissasi? Kerro sä mulle, miten se DNA alkoi toimia itsestään. Jumalan viisaus on niin paljon korkeampi ihmisen, että mä suosiolla luovutan "selittelyt" Jumalalle. Ja Jumala tuskin alentuu selittelemään tekojaan kenellekään.
Hieno meininki. Vaadit selityksiä, muttet halua tarjota niitä itse. Jälleen yksi todiste, että uskovaisuus tarkoittaa ajattelun kesken jättämistä.

"Jumala on niin monimutkainen ettei sitä tarvii selittää" on kyllä sellaista paskaa ettei tottakaan. Monimutkaisiakin systeemeitä pystytään selittämään. Tosin sitä tehdäänkin tieteen piirissä, ei tonttu-uskovaisten kesken.
 
Viimeksi muokattu:
"Heh"
Uskis, eikös DNA / RNA nimenomaan ole hyvä esimerkki evoluutiosta? Vai tiedätkö edes miten se on rakentunut ja muovautuu? Toisekseen maailma ei ole järjestäytynyt, vaan täällä vallitsee suuri entropia. Ilman tätä emme täällä olisi kirjoittamassa.
 
surullista
No, kun näytät mulle, miten vaikkapa räjähdyksessä syntyisi jvaikkapa sitten niinkin monimutkainen systeemi, kuin DNA ja RNA-synteesi ja siihen ympärille sitten järjestäynyt toimiva organismi, jolla on kaikki sen elämään vaadittavat osat, niin ok. Puhumattakaan ihmisestä, jolla on paitsi fyysinen, mutta myös psyykkinen ja jopa hengellinen osansa. Jos ajattelet vaikkapa mehiläset. Miten se on kehittynyt? Vasta kokonaisena mehiläisenä se on elämiskelpoinen. Eihän se olisi sevinnyt välimuotonaan. Puhumattakaan kaikki muut maailmassa elävät kasvit, eläimet, puut jne. Ihmeellisen järjestäynyt maailma on, jos ajatellaan sen syntyneet räjähdyksestä!
Tuosta korostetusta kohdasta näkee, että et ymmärrä evoluutiosta tai biologiasta yhtään mitään. Ei ole oikeastaan ihme, että ihminen alkaa uskoa kaiken maailman hömppää, jos perustietämys on noin kivikautisella tasolla.
 
Kuinka vain. Mä olen mieluummin tyhmä ja Jeesuksen oma, kuin viisas ja täällä inttämässä sun kansa pisteistä ja pilkuista :hug:
Mikään ei ole ikävämpää, kuin ihminen joka ei edes halua kasvaa. Ihmisillä on niin suuri potentiaali järkeilyyn ja asioiden selvittämiseen.. sitten yhdet ovat sitä mieltä, että "ei tätä tartte selittää, jumala teki sen". Edelleen, ajattelun kesken jättämistähän se uskovaisuus tarkoittaa. Siinä missä tiedemiehet yrittävät selvittää asioiden syitä, uskovaiset eivät halua moista tehdä, vaan toteavat ykskantaan että jumala.
 
[QUOTE="Heh";23534995]Uskis, eikös DNA / RNA nimenomaan ole hyvä esimerkki evoluutiosta? Vai tiedätkö edes miten se on rakentunut ja muovautuu? Toisekseen maailma ei ole järjestäytynyt, vaan täällä vallitsee suuri entropia. Ilman tätä emme täällä olisi kirjoittamassa.[/QUOTE]

Kyllä tiedän. Mutta mä edelleen pyydän sua esittämään, kuinka räjähdyksestä, itsestään alkaa muovautua DNA ja se alkaa kopioitumaan. Kuinka sä tuon entropian liität tähän näkyvvän maailmaan? Entropia mm fysiikassa on hyvin ymmärrettävää, mutta että tässä maailmassa, jossa elämme ihmisinä, saamme ruokamme kasveista, eläimistä jne ei ole mun mielestäni tekemistä entropian kanssa. Suo anteeksi jos nyt ymmärrän sut väärin.
 
Mikään ei ole ikävämpää, kuin ihminen joka ei edes halua kasvaa. Ihmisillä on niin suuri potentiaali järkeilyyn ja asioiden selvittämiseen.. sitten yhdet ovat sitä mieltä, että "ei tätä tartte selittää, jumala teki sen". Edelleen, ajattelun kesken jättämistähän se uskovaisuus tarkoittaa. Siinä missä tiedemiehet yrittävät selvittää asioiden syitä, uskovaiset eivät halua moista tehdä, vaan toteavat ykskantaan että jumala.
No entäs lukemattomat uskovat tiedemiehet? Tiesitkö että monet huomattavat tiedemiehet olivat nimenomaan uskovia? Uskovalla tutkijalla on syy tutkia nimnomaan Jumalan luomaa maailmaa, Jumalan antamilla aivoilla. Kun taas ei-uskova tutkiaa kaaoksen aikaansaannoksia.
 
Tuosta korostetusta kohdasta näkee, että et ymmärrä evoluutiosta tai biologiasta yhtään mitään. Ei ole oikeastaan ihme, että ihminen alkaa uskoa kaiken maailman hömppää, jos perustietämys on noin kivikautisella tasolla.
Kuinka vain :hug:. Mä en vain ole yhdeltäkään evoluution kannattajata saanut selvitystä, kuinka räjähdyksestä syntyy järjestystä ja tämänhetkinen maailman järjestys, olkoonkin täällä myös jotain epäjärjestystäkin. (ja tästä myös voisi tulla jotain esimerkkejä). Ja mm banaanikärpäsiä tutkittiin 40 vuoden ajan, montakohan tuhatta sukupolvea siinä ajassa ehti syntyä ja kuolla. Edelleen laji pysyi banaanikärpäsinä... Ei tullut esim kalaa. Oliko kyse sitten siitä, että tutkimus tehtiin suljetussa laboratoriossa, eivätkä banaanikärpäset päässeet parittelemaan kalojen kanssa?
 
"Heh"
Kyllä tiedän. Mutta mä edelleen pyydän sua esittämään, kuinka räjähdyksestä, itsestään alkaa muovautua DNA ja se alkaa kopioitumaan. Kuinka sä tuon entropian liität tähän näkyvvän maailmaan? Entropia mm fysiikassa on hyvin ymmärrettävää, mutta että tässä maailmassa, jossa elämme ihmisinä, saamme ruokamme kasveista, eläimistä jne ei ole mun mielestäni tekemistä entropian kanssa. Suo anteeksi jos nyt ymmärrän sut väärin.
Räjähdyksessä ei syntynyt tai muovautunut mitään DNA:ta. Luomisopissa kaikki tapahtuu ehkä viikossa, mutta sillä ei taida maailmamme kanssa olla paljoakaan tekemistä.
 
No entäs lukemattomat uskovat tiedemiehet? Tiesitkö että monet huomattavat tiedemiehet olivat nimenomaan uskovia? Uskovalla tutkijalla on syy tutkia nimnomaan Jumalan luomaa maailmaa, Jumalan antamilla aivoilla. Kun taas ei-uskova tutkiaa kaaoksen aikaansaannoksia.
Sinua ei yhtään ihmetytä, että edes uskovaiset tiedemiehet eivät ole löytäneet mitään, jolla todistaa jumalten olemassaolo? Sanooko "sokea usko" mitään?
 
[QUOTE="Heh";23535072]Räjähdyksessä ei syntynyt tai muovautunut mitään DNA:ta. Luomisopissa kaikki tapahtuu ehkä viikossa, mutta sillä ei taida maailmamme kanssa olla paljoakaan tekemistä.[/QUOTE]

No jokaisella on omat käsityksensä. Jumala on yliluonnollinen, jolle on kaikki mahdollista.
 
"Heh"
No jokaisella on omat käsityksensä. Jumala on yliluonnollinen, jolle on kaikki mahdollista.
Käsityksemme eroaa melkoisesti, minä nojaan siihen mitä voimme havaita ja tutkia, kun sinä taas henkiseen uskoon. Ikäväähän näistä on vääntää kun toista voi tutkia ja tarkastalle kun toista taas ei. Näissä asioissa näkemys on vapaa. Kunpa sitä ei vaan sotkettaisi valtioon ja politiikkaan.
 

Yhteistyössä