***JOULUTONTUT -08, tammikuussa 2009 !***

Olivia06 meillä ainakin Jekovit aiheutti pahoja mahakipuja. Ajoittui aina pari tuntia ottamisen jälkeen (oli aika mikä vaan) ja heti kun lopetettiin niin tuli pari rauhallista päivää. Nyt kokeiltu kaksi päivää Deetippoja, ainakin toistaiseksi hyvällä menestyksellä.

Nasu ja poika 19pv
 
Heloups tännekin pinoon!!

Jospa nyt minäkin sitten siirtyisin tänne kirjoittelemaan..synnäritarinaa en jaksa, se on siellä odottajissa..kaikki meni upeasti näin jälkikäteen ajateltuna ja kokonaiskesto 7,5 h...ensisynnyttäjänä olen ihan helpottunut :snotty:
loistava 3,5kg ja 49cm lopputulos... kyllä on ihkua ja ihanaa kun saa tänne hehkuttaa kun ei oikein kehtoo muuten... se kel onni on, onnen kätkeköön ???

täysimetys on upea juttu, tuntuu kilotkin lähtevän (sehän on toki sivuseikka ;) ) ihan itsestään...

kysymys kaikille :attn: kärsittekö/ nautitteko babybluesista?? siis sitä on järjettömän onnellinen koko ajan, ei mitään, mutta itku ja nauru on herkässä...koko ajan!!!
olo on ku vauvalla konsanaan...ja kaikki mikä liittyy vaaviin on tosi herkässä...

jes, täytyy itkevää neitoa lohdutella..heipsan. :wave:

kathe ja kulta viikon ja yks päivä :saint:
 
Painoa jo 4240g ja pituus 53,3cm - syntymämitat oli 3830/51.

Hyvin siis on tissillä kasvanut - no kai tällä syömätahdilla :whistle:

Haavaan nännissä ei oikein apuja osannut antaa :/

..nyt tuli pienelle nälkä, palaan taas!

- Terhikki ja PieniIII 11vrk -
 
Alkuperäinen kirjoittaja jennae:
Voi vitsi, tosi jännä sattuma..mäkin synnytin naistenklinikalla jouluaattona ja tasan tunnin kerkesin olla sairaalassa, kun tyttö oli jo sylissä!!! :eek: Millä osastolla olitte? ehkä ollaan törmätty sielä ollessamme.. =)
Voi kun olisin jo silloin tiennyt. Olin osastolla 61, huoneessa 13. Menin ensimmäisen kerran käymään synnytysosastolla jo päivällä yhden aikaan, mutta silloin olin vain sentin auki, passittivat takaisin kotiin. No sitten supistukset muuttuivat todella nopeasti todella tiheiksi ja puoli viiden aikaan oli pakko lähteä takaisin. Olin synnytyssalissa 17.03 ja vauva syntyi 18.05. Onneksi lähdin, enkä jäänyt nauttimaan joulupöydän antimista =)

Tiina ja Nipsu reilut 2 vkoa
 
Minäkin sain sen flunssan, vauvalta. Meillä siis näin päin, että ekaks vauva ja perässä äiti. Kurkku kipee meillä molemmilla, mut ei ainakaan yksikseen yskiskellä. Jesh, huumori taas kohillaan. Taitaa olla kuumettakin. Voi ärsyttävää, nyt tuli anoppi ja appi kylään. Täytyy vääntää taas jotain tekohymyä. Antaisivat kipeän ihmisen olla rauhassa. Palaan illemmalla...
 
Heippa vaan!

Aika siirtyä tänne. Yritän ainakin lukemassa joskus
käydä.
Meidän poika on aivan ihana ja arki kotona on
lähtenyt hyvin liikkeelle. Rytmistä ei tietenkään tietoa
vielä, mutta maito riittää hyvin.

Vaapukka ja poika 6 vrk
 
Noniin, vieraat lähteneet ja vauva nukkumassa...

On mun mies ihana joo, kuten härkänainenkin tuossa totesi. En kyllä yksin jaksais. Mutta on meilläkin ne huonommat ajat ja kaameet riidat ja mykkäkoulut, mutta eihän aina voi olla ihanaa. Kyllä sä härkis sen verran fiksulta ja filmaattiselta naiselta vaikutat, että et varmana mitään mattimeikäläistä oo mieheks ottanu. Teillä vaan on noita lapsia niin paljon, että toistenne huomioiminen jää vähemmälle. Jonku pitäis vaan tulla hakemaan teidän lapset hoitoon, että saisitte viettää romanttista laatuaikaa ihan kahestaan... Vois olla ihan kohillaan? No mitä minäkään mistään tiedän. Tuun sitte sanomaan ton uudestaan, kun meillä on ne viis lasta. :LOL:

Meillekin sanottiin synnärillä että ei tartte röyhtäyttää, mutta kyllä mä röyhtäytän, kun tyttö sitä vaatii. Ihan samoilla linjoilla Terhikin kanssa, että ei se vauva tiedä syntyykö se kivikaudella vai 2000-luvulla. Miten ne suositukset noin muuttuukin. Ihan hassua.

Enten ja Terhikin pikkuiset kasvaneet ihan älyttömästi! Huhhuh ja WAU! Meillä taas hienon alun jälkeen takapakkia ja tänään neuvolan punnituksessa painoa tullu viikossa vaan 55 grammaa. Oikeen pelästyin. Todettiin, että johtuu varmaan tosta flunssasta ja nyt vaan kahta kauheemmin syötetään ja korvikettakin annetaan kerran päivässä tai vaikka kakskin, jos vauva sitä haluaa. Pituutta oli tullu kivasti lisää ja päänympäryskin kasvanu. On kroppaan nähden hillittömän iso pää, oikee "lollipop"-efect, niinku aliravituilla Hollywoodstaroilla. Kannattelee muuten päätään jo kivasti ja kohta lähtee konttailemaan.

Milja kyseli RELA-tipoista ja marita väärän korvikkeen antamisesta. Kannattaa mennä apteekkiin ja ottaa ihan reseptiasiakkaan vuoronumero ja kysellä niiltä tädeiltä ja sediltä siellä. Ei ne ainakaan mun kokemuksesta neuvolassa mitään tiedä. Itekki oon kyselly apteekissa tosta flunssan hoidosta ja saanu oikein asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Olivia tosta flunssasta kyselikin. Ootko kokeillu nenä-fridaa? Sen saa apteekista kympillä (mutta kannattaa ostaa samalla myös paketillinen filttereitä) ja se on paaaaljon parempi kuin noi pikkuniistäjät sun muut. Alotettiin myös 10 päivän tehokuuri idoformia (maitohappobakteeria, siis RELA:n sijasta) ja sen pitäis vahvistaa immuniteettia. On se ainakin vatsavaivoihin auttanu; immuniteetista en sit tiedä...

Olivia mietti myös tota vihreää kakkaa ja meillä sen uuden vuoden jälkeen tuli sellaista pari lastia vaippaan. Eli meillä ainakin se vuorokausi pelkällä korvikkeella ja kytevä flunssa aiheuttivat sen, mutta tosiaan korjaantui itsestään ja nyt onkin ihanan sinapin väristä. Kyselin neuvolassa siitä ja ei ollu täti ainakaan yhtään huolissaan. Mullakin nuo mainitsemasi suihkutissit ja nyt kun vauvalla on yskä, niin pitää olla tosi varovainen. Välillä oikein hävettää, kun tissit ruikkii maitoa vauvan päälle ja toinen on siinä ihan valkosena.

Viivi ja nasu30 jakavat mun huolen maidon riittämisestä ja vauvan painosta, mutta eihän sille mitään voi jos maitoa ei yrityksistä huolimatta tuu tarpeeks. Eikä vauva oo mikään kone, joka kasvais tasasesti neuvolan käyrien mukaan, vaan tekee kasvupyrähdyksiä. Sanonko minne ne yli-huolestuneet (ja jopa syyllistävät) neuvolantädit voi tunkea kasvukäyränsä!? Toi imetysohjaaja on kyllä hyvä juttu, jos huolettaa se imetysote ja -tekniikka. Mä oon pitäny vauvaa tosi tosi paljon ihokontaktissa sellaisessa ihokontaktitopissa. Lumi aina rauhottuu iho ihoa vasten ja sen pitäis kuulemma lisätä maidontuotantoakin. Kuumahan siinä tulee ja vauvan saa kirjaimellisesti kuoria iholta, mutta nukkuu helposti parin tunnin pätkiä päivisin tuolla tavalla. Seuraavaks hankintalistalla kantoliina ja ehkä vielä rintareppu...

Imetysasennoista mulle mieluisin ja parhaaksi todettu on "kainalon alta", mutta imetän toki myös makuullaan ja madonnassa ja jopa sen ihokontaktitopin kanssa.

Muistakaa mammat hemmotella itseännekin välillä! Mulle toi tavaran haaliminen, eli OSTAMINEN tuottaa suurta mielihyvää ja kyllä taas piristi kummasti, kun tuuppasin eilen vauvan vaarille hoitoon pariks tunniks ja käväsin alennusmyynneissä. Sain vihdoinki sen talviulkoilupuvun ITELLE. Vauvallahan niitä on jotain viis kappaletta... Ja tänään ostin netistä maailman kauneimman laukun! Missäköhän mä sitä pidän? Ehkä vaan tuijottelen vuorotellen sitä ja vauvaa täällä kotona, kunhan postisetä sen tuo.

Katherinen babyblues -galluppiin voin todeta että ollutta ja mennyttä! Oli se aika hämmentävää, mutta toisaalta kunnon itkut silloin tällöin tekee ihan hyvää.

Aino&Lumi 1,5 kk
 
Jep, taas hereillä kukutaan. Se on jännä, että joka yö suunnilleen samoihin aikoihin vauva on muutaman tunnin "hereillä" eli ei jaksa olla ihan hereillä, mutta ei kunnolla nukukaan. En ole laittanut valoja, enkä nostanut hereille, köllöttelee vaan hämärässä omassa sängyssä. Ei vaan itse voi nukkua, kun aina välillä täytyy laittaa tuttia. No ei kai se haittaa, täytyy vaan nukkua päivällä. Ja voihan sitä tehdä kaikkea hyödyllistä näin aamuyön tunteina, nytkin laitoin uuniin kaurakeksit, kun tänään tulee vieraita vauvaa katsomaan. Kyllähän sitä kunnon emäntä herää viideltä aamuyöstä leipomaan vieraille :LOL:
Taas tuttia antamaan...
 
täällä odotellaan jännittyneenä, päästäänkö tänään kotiin =) Jos vaan vauvan sokerit on hyvät niin luultavasti...eka mittaus oli yöllä ja siinä kaikki ok, viel kaks mittausta jäljellä...pitää vaan yrittää syöttää n. 2-2.5 tunnin välein. Lisämaidolla täällä mennään, ku ei oo omat maidot vielä noussu :/
Ja ilman kumia en kauaa voi antaa imeä ku sattuu jonkuverran....

tässäpä kuvaa meidän pikkuisesta



vauvis ja neiti 3 pvä :heart:
 
OOOOO, söpö neiti vauviksella! Tsemppiä imetykseen! Ei oo muuten enää vauvaHAAVEITA vaan ihan TOTTA jo! :LOL:

Tulin hehkuttamaan tätä ihokontaktitoppia! Nytkin vauva nukkuu tossa rinnalla mun ja koneen välissä pää hyvin tuettuna. Siinä ero vaikka tavalliseen toppiin. Mä oon vaan niin kivasti laihtunu, että tää M-kokonen toppi alkaa olla liian iso. Pitää pestä koko ajan, että menee kasaan. Pitäiskö tilata se S-koko...? On muistaakseni 48 euroa tai jotain, mutta joka pennin arvoinen! Jos olisin hyvä äiti ja osaisin ommella (siis ylipäätään omistaisin ompelukoneen) tekisin tällaisen topin itse. Mistäköhän tätä superkestävää tuplatrikookangasta edes saa?

Lähdetään kohta Lumin kanssa keskustaan, jossa tavataan isi ja mennään kultasepänliikkeeseen kaiverruttamaan sormukset. Ei ollu mies uskaltanu kaiverruttaa, kun jos olisinkin sanonut "Ei". Yhteinen asunto, yhteinen lapsi, yhteiset tavarat, yhteinen laina... Miten se "Ei" olis ollu edes mahdollista. :kieh: No ihan kiva ettei mua pidetä itsestäänselvyytenä. Häät on varmaanki ens vuoden kesällä... Tai sit joskus. Pitää mun isän jo alkaa kerätä rahaa. Mulla on tunnetusti kallis maku. Kuohuviini EI ole sama asia kuin samppanja. :kieh: Tosta tulikin mieleen, että anoppi toi meille XO konjakkia tuliaisiks, sitä parasta. Voi hemmetin hemmetti. Taas yks pullo baarikaappiin, mitä pääsee maistamaan "ehkä sit joskus".

Lumin räkätauti helpottaa jo, mun ei. :(

Aino&Lumi
 
tintta69 meillä ihan sama juttu. Siinä kun tunnin imettelee ja ihmettelee aamuyöllä, niin kummasti itsekin virkistyy. Mä oon noi yöleipomiset ja leipomiset muutenkin jättäny kokonaan pois. Sillon alussa tuntui että energiaa riittää vaikka mihin ja vieraita ramppas pitkin päivää. Huonot puolet: väsymys tuli jossain vaiheessa tosi rankkana, miehellä isyysloma vauvan ekat kolme viikkoa, eikä oikein kumpikaan muisteta siitä ajasta muuta kuin että oltiin tosi väsyneitä ja vieraita sai koko ajan olla kestitsemässä... Toivottavasti te muut ette tee samoja virheitä. Härkis oli muistaakseni sanonut vieraille, että ei saa tulla?? Aion seuraavan kohdalla tehdä niin.
 
Ilmottaudun hengissä oleviin :D Vaihdettiin kokonaan korvikkeille, ja neiti meinaan syö! Huh, on se kumma jos ei kasva :LOL: Nyt herää itekseenikin välillä jopa parin tunnin välein syömään :x Hyvästi pitkät unet ;) Ehkä sillä on nyt joku supertankkaus, ottaa kiinni viikon menetetyt saaliit :LOL: Päivällä nukkuu kun enkeli (nytkin täytyy herättää syömään kun vaan nukkuu...), ja yöllä kukutaan. Masukin toimi hienosti eilen ihan itekseen ja toiseen kertaan aamuyöllä/aamulla (tosin siinä jouduin auttaan), kun meillä sekin oli aika työntakana. Onneks oon saanu itteeni taottua että nukun sillon kun neitikin, tänäänkin kirmasin suoraan sänkyyn aamulla kun sain neidin nukahtaan, ja sain pari tuntia koisittua =)

Vieraista... meillä kävi viikon verran joka päivä vieraita :/ Olin aika poikki kyllä, vaikka kaikki olikin sarjassamme "ei tartte laittaa mitään"-vieraita, mutta on se silti aika stressaavaa kun ei yhtään saa olla rauhassa. Ja kaikki viihty aina sen pari tuntia vähintään. Tosin omasta toiveestani kestettiin useampi porukka samana päivänä niin sai "pakolliset" vierailut hoidettua, ja nyt oon sanonu että ei tarvii tulla. Äidillenikin sanoin että voipi olla että ollaan ihan keskenämme nyt jonkin aikaa. Ja ollaan nyt kolmatta päivää peräti ;)

Anoppi soitteli aamulla ja kyseli kuulumisia (ennen vauvaa soitteli ehkä kerran kuussa, nyt väh. pari kertaa viikossa :heart: ) ja sanoi siinä että voi tulla meille jos halutaan vaikka kauppaan mennä :heart: Ihana! Mies just eilen kävi niin ei nyt tarvii, mutta sanoi että soitat vaan niin hän tulee kyllä =) Asuu ihan tossa parin kilometrin päässä.

Huomenna päästään 10 minuutiks ulos :LOL: Puolen tunnin pukemisshow siihen ja sit viel riisuminen, niin johan se on sit taas neidin ruoka-aika kun sisälle päästään :LOL:

Ristiäisistä joku kyseli (seulapää ei muista kuka, pahoitteluni :ashamed: En muista ees vaikka olisin jo vastannu...), me pidetään 1.2. kun pappikin varmistui. Isyydentunnustus on 26. päivä, nappaa ihan hirveesti... Onko joku käyny? Mitä kaikkea ne kysyy? Meillähän on IVF-vauva, joten ei voi tietää kenen on :LOL:

Kaipa mä meen herätteleen neidin...

Viivi ja Masi huomenna 2vkoa :heart:
 
Isyydentunnistuksesta, meillä kohta jo kolmatta kertaa edessä :whistle:

Ekalla kerralla juteltiin pidempään, kyseli tosi tarkkaan koska on alettu seurustelemaan, koska muutettu yhteen, olenko varma että juuri tämä on ainoa mahdollinen isäehdokas jne :saint: :D

Tokalla kerralla oli paljon lyhyempi, enemmänkin sellanen nimet paperiin -juttu. Nyt kolmannesta toivon yhtä nopsaa, pakko ottaa kaikki muksut mukaan :whistle:

Pitäis kai vihdoin päästä kirkkoon asti että välttyis tällaisilta ;) . Seuraava tentti alkaa varmaan taas kun jutellaan kastepapin kanssa :whistle:

Viivi82, kävi hymyilyttämään tuo teidän tuleva tunnistus - mitähän ne kirjaa papereihin? :LOL:
 
Heips,meilläkin hiukan flunssaa..toivottavasti ei tästä pahene.
Onko muilla syö ja nukkuu vaan vauva? Tuntuu ihan oudolta kun 2 edellistä ei oo pahemmin päikkäreitä nukkunut..tosi aikasessa vaiheessa ollut pitkiä pätkiä hereillä ja välillä torkahtaneet sitten,yöt nukkuneet kyl sit hyvin. Tämä taas syö ja nukkuu vaan.. aamupäivällä on hereillä pari tuntia ja sit taas illasta..oottelenkin tässä et kohta varmaan herää.No täytyy nyt leipoa tässä ristiäisiä varten ja saapahan nuo 2 muuta kunnolla huomiota,kait tää tästä kohta muuttuu..
Mussupussu:mistä olet sen ihokontaktitopin tilannut?
Multa on raskauskilot hävinnyt,11kg tuli yhteensä mutta en kyl ihan ihannepainossani ollut ennen raskautta joten kiloja sais hävitä muutama.
katherine:babyblues on tuttua joo..ei enää niin vahvasti pinnalla kuin vielä pari vkoa sitten.
mutta täytyypä mennä kyttimään josko vauveli kohta heräis..tekemisen puute..
Sona ja pikku-mies huomenna 4vkoa..nopeeta menee aika.
 
täällä vielä sairaalassa..huomena päästään kotiin. sokerit oli vaavilla hyvät. Sen takia täällä viel ollaan, että jos saatais tuo maito nousemaan...mitä en oikein usko, että nousee ihan vähään aikaan. Nännit kipeytyny sen verran, että tekee pahaa imettää :ashamed: ...Täytyy vähän yrittää kuitenki...vauva vaan hermostuu jos liian kauan imettää, ku tajuaa ettei sieltä tule ruokaa ja sitte alkaa suora huuto...hoitajalla kiire tuua lisämaitoo :D

onko täällä ketään,kuka ei imetä...syystä tai toisesta? että käyttäs pelkkää korviketta.... :/
 
Ei onnistunu sormusten kaivertaminen. Mun ajantaju on ihan kadonnu ja haahuilin kaupungilla ja käytiin syömässä ja sit kultasepänliike oli jo KIINNI. Myöhästyttiin minuutilla... Nomutta ei siinä asiassa oo niin kiire.

SONA, kuulin noista topeista synnytysvalmennuksessa ja löysin googlettamalla valmistajan, MAMMALIINA. Se on kai ainut, mistä niitä toppeja saa. Löydät sen varmaan helposti netistä. Hassu se systeemi, että ihan topin keksijään, kätilö Päivi Kiiliin täytyi ottaa sähköpostilla yhteyttä ja hänen kanssaan loppujen lopuksi tekstailtiin värivaihtoehdoista ja toimituksesta...

Miehellä tosi raskas työviikko takana (menee huomenna illallakin töihin) ja melkein pakotin sen lähtemään parille oluelle ja kaverille saunomaan. No tietäähän sen että ei se siihen pariin jää, mutta on ainakin poissa jaloista. Saa mennä kyllä yöllä sohvalle haisemaan.

Ottaa voimille toi kipeenä kaupungilla palloilu. Huh.

Aino&Lumi
 
täällä myös tuo jekovit aiheutti vatsanpuruja ja poika huusi suoraa huutoa sen illan... :( Mutta nyt en ole antanut ja illat on helpottunut. Vähän itkee ja känisee mutta ei ole selvästikään niin kipeä kuin noista tipoista. Täytyy käydä ostamassa apteekista niitä Dee-tippoja. Niitä söi esikoinenkin vauvana ja hyvin masu kesti. Ja maistuukin hyvälle.. :p

Minulta tulee mielestäni maitoa ihan hyvin mutta silti poika vaikuttaa usein tyytymättömältä syötän jälkeen. Tai ihan heti on hyvä olla mutta siitä noin puoli tuntia niin taas pitäisi saada tissiä. Olen sitten antanut vähän korviketta pullosta pari kertaa päivään ja hyvin sekin poikaan uppoaa. Tuntuu olevan vähän pohjaton tuo pienen masu välillä. =) Mutta oppii hyvin juomaan pullosta ja korvikkeen makuun kun sitäkin välillä antaa.

Mutta nyt nukkuun kun molemmat pojatkin nukkuu. Aamulla aikainen nousu kun lähdetän agilitykisoihin! Ekat kisat elokuun jälkeen!! Jee!! :D
 
Moi,

Meillä vauva on huomenna 2 viikkoa ja ajateltiin ulkoilua kokeilla vaunuissa:)
Olis kiva jos 2-v siskokin pääsis pitkästä aikaa ulos on ollut jo viikon sisällä kun ei olla pystytty/keritty/ilmoilta viitsitty ulkoiluttaa häntä.
Mustis on aika vauvalle. Ei voi yhtään jättää yksin vaavin kanssa. Välillä yrittää lyödä tai nipistää tai repiä varpaasta :eek:
Välillä sit taas on niin kiltti silittää vaavia...

Jälkivuoto on tällä kertaa ollut erikoisempaa. Välillä tulee jotain ja sit voi olla pari päivää ei mitään ja sitten taas vuotaa...

Tänään kävin ekaa kertaa kaupungissa asioilla mutta tasan tunnin olin poissa kun tiesin et vaavi herää ja vaatii maitoa äidiltä. Ja kun kotiin pääsin niin itkihän ja odotti minua isin sylissä...

Mullakin usein imettäessä suihkuaa maito rinnoista ja pitää pitää taukoja ettei pikkuinen tukehdu...
Pyrin röyhtäyttämään syötön jälkeen melkein aina mut aina ei tule ja öisin en tee sitä.

D-vit. aloittaneet saitteko Jekovitia neuvolasta? Meillä annettiin devitolia ja huomenna olis tarkoitus aloittaa se. Saa nähdä, meillä vanhemmalle annetaan Dee-tippoja en tiedä olisko turvallisempaa antaa vaaville vaan niitä kun niin monille tullut vatsavaivoja Jekovitista ta Devitolista...
Aloitan kuitenkin ihan pienellä 1 tipan annoksella ekana päivänä....

Muakin alkoi kiinnostaa tuo ihokontaktitoppi ja tsekkasin mammaliinasta sitä.
Onko se niin et vauva on vaipallaan siinä äidin ihoa vasten?
Haluaisin myös ostaa kunnon kantoliinan johon saisi opastuksen. Mulla on rengaslliina muttei mielestäni hyvä ja kun en osaa käyttää sitä...
Mitä liinoja teillä on käytössä?

Vauvikselle onnea ja onpas söpön näköinen tyttö sulla!

Nyt nukkumaan, tulee kuitenkin katkonainen yö.

 
Nimra
jennae Toivottavasti olosi on jo parempi ja kohtu/rintatulehdus on poissa :wave:

mussupussu Kivan illan oli miehesi kyllä järjestänyt, kertakaikkiaan hieno juttu! Meillä on Anni edelleen flunssassa ja tänään kävin hakemassa apteekista sen nenä-fridan, kun ei tuolla niistäjällä tässä flunssassa ainakaan ole apuja :/

syysusva Meillä oli aika samankuuloista tuon masun kanssa...kerronpa tuolla lopummalla sitten siitä :D Toivottavasti esikoisen kanssa tilanne on hyvä :wave:

NullPoints Sinnekin jaksamista esikoisen kanssa.. varmasti tarvii jaksamista :hug:

nasu tuo ohjaaja on varmasti ihan järkevä juttu :D Lueskelin myöhemmin... toivottavasti siellä nyt lhtee imetys hyvin käyntiin ja voihan sitä tosiaan sit mennä korvikkeella, jos siltä tuntuu. Tsemppiä niihin öihin!

Juli ja Milja tervetuloa joukkoon mukaan :wave:

naputtaja Kovasti sinne jaksamista oman olosi kanssa. Joo, välillä voi tosiaan tulla kaaressa oksut... normia tuntuis olevan :whistle: On meilläkin kakka joskus aikastalailla vetelää :snotty:

terhikki voi harmi, että sinullakin tuo rintatulehdus :/ Toivottavsti menee ohi pian! Joo, meillä kanssa tytön isomummo ihmetteli, että miten tuo syönti kestää ja kestää... :D se oli ihan samaa mulle sanonut, että 4 h oli heillä ohje syöttää ja ei tosiaan annettu ruokaa, kun niinä aikoina...voi vaan kuvitella sitä huudon määrää...jos on nälkäänsä itkenyt muina aikoina.

viivi Täällä on ainakin yksi pullolla menijä (kun ei maito noussut, yrityksistä huolimatta) Mun täytyy kyllä sanoa, että jos mulle joku aukoo päätä siitä, että me annetan Annille pullolla korviketta niin saa kyllä mun puolesta sit kokea saman minkä minä :D kysyn sit sen jälkeen.. miehen kanssa siis muutaman tunnin välein parisen viikkoa yritettiin pumpulla maitoa nostattaan ja ei mitään (hikisesti kummastkin rinnasta 15-20 ml ) joten päätimme sitten lopettaa ja mennään täysin korvikkeella, enkä koe olevani milläänlailla huono äiti. Meillä saattaa Anni olla valveilla aika kauankin kerralla... monta tuntia ja silloin yleensä pidän sille koko ajan seuraa ja leikitään :heart: nukahtaa paremmin ja on tyytyväisen ja nauravaisen oloinen :saint:

sartsa Tuosta rokotteesta... Me ei sitä varmaan Annille oteta, kun se on virus niin sille ei oikein mitään voi juurikan jos se tulee ja meillä kun ei ole muita lapsia eikä olla kovin hirmuisesti tekemisissä muiden lapsien kanssa (hiukan mutta ei paljoa ) niin ei ole "riski"tekijöitä niin paljoa ja tärkeintähän siinä on, että jos lapsi syö hyvin niin tauti kestää sen minkä kestää ja se siitä :D

härkkis Jaksamista sinne lapsien kanssa ja kaverillesi suuren suuresti täältä voimia toipumiseen :hug: Hyvä, että jaksat hienosti! Voi kurja.. kylläpäs teidän elo miehen kanssa kuulostaa hiukka hankalalta, toivotaan että pian on parempi :wave: Joo, en mäkään halua mökkihöperöksi ruveta, joten ymmärrän täysin...meillä(kin ) tulee paukkua ja kakkaa ihan kiitettävästi :D

neitikat Mä touhuan Annin kanssa massuhierontaa, sit meillä on sellainen leikki/helistinkaari ja sitä katsellaan ja kosketellaan, pidän sylissä ja juttelen ja hymyillään yhdessä toisillemme, kokeillaan eriasentoja...mahallaan, selällään, istualteen (kannattelen )... mitähän vielä.. ? Saatan tiskata,laittaa ruokaa, pyykätä kun tyttö sitterissä...

aurinkomamma mukavaa, että siellä menee ihan hienosti ja tyttö on rauhallinen :heart:

sona hyvät on teilläkin pituudet ja painot ;) Meillä tyttö viihtyy hyvin kylvyssä, ihan sen mieli puuhaa...mutta herkän ihon takia käytetään vaan kerran viikossa :/ ei tahdo kuiva iho parantua oikeen millään (kylvyn jälkeen siis ) muuten ihan ok, kun saa sen asettumaan.

ente hienosti kuulostaa menevän teilläkin :wave: Kiva, kun on sellaista leppoista olemista :p

milja kiva, että mies on suurena apuna siellä =) Itsekin on joskus tytön kanssa nukuttava sylikkäin tai vierekkäin samassa sängyssä, kun ei muuten nukahda :| Mä olin pari viikkoa sektion jälkeen niin jo sitä mieltä, että töihin oisin voinut lähteä :LOL: niin olo oli hyvä, että raksalle oisin voinut mennä :p Kiva, että sielläkin olo on hyvä!

tintta mukava päivä syntyä tuo jouluaatto :heart: Kiav,e ttä on kotosalla nuorempikin apuri paikalla :D Hyvä, että täti sano kaiken olevan kunnossa :wave: Joo, hyvä aika leivoskella keksejä :LOL:

marita tuosta maidosta en osaa sanoa...toivottavasti imetys lähtee sujumaan. Itse menen tosiaan pelkällä korvikkeella.

vauvahaaveita onnea tytöstä ja tervetuloa juttelemaan :wave: Söpö on teidän tyttö!

olivia nuo tipat voi kyllä aiheuttaa noita massuvaivoja :x Mä olen joutunut jo monien vaikeuksien kanssa niin säätämään niiden kanssa, että en kohta enään tiedä mitä antaa....vai annanko mitään :headwall:

sintzi harmi, että synnytys oli ei mukava kokemus... Toicottavasti esikko tottuu vauvaan ;) Kovasti jaksamista sinne muutenkin :wave:

katherine tervetuloa ja kiva kun arki rullaa mukavasti. Hyvä, että synnytys oli kiva kokemus :D Mä en edes tiedä mitä koko babyblues tarkoittaa... :ashamed:

vaapukka mukavaa vauva-arkea ja käyt kun ehdit ja jaksat :D

Täällä ollaan taas oltu niin väsyneitä..., kun neiti on huutanut ihan surutta.. :x muutaman päivän ihan kurkkusuorana :eek: :eek: Ihan jo välillä pelottanut, että ottas nyt happeakin välillä! Noh, flunssaa on vieläkin, mutta piakkoin varmaan loppuu :D Ollaan annettu noita keittosuolatippoja nenään ja ostin tänään sit nenä-fridan apteekista (kun ei sillä niistäjällä oikeen saa mitään ) niin räkä ainakin irtoaa ihan hyvin!

Samalla ostin soijapohjaista korviketta (jauhetta ), kun mä olen jo epäillyt pidempään, että Annilla ei ole kaikki kunnossa ja nyt voin sanoa...., että annettuani sitä tämän päivän niin itku, mahan vääntelyt on helpottaneet tosi paljon!!! Siis itkee tosin ja massuakin hiukan ähisee, mutta EI mitään tekemistä sen kanssa, että antas maitopohjasta.. kun se huuto tulis ihan suoraa |O |O Tänään olemme siis miehen kanssa päätyneet siihen, että tytällä on maitoallergia, sillä pahimmat oireet hävisi HETI :heart: Ihana rauha!! :whistle:

Mä meinaan piakkoin ostaa Annille jo maissivelliä, sillä näyttää tuota korviketta menevän aikastalailla reippaasti :eek: On tullut syömisessä isäänsä ... mikään ei riitä :LOL:

Meillä on nuo tipat ihan miten sattuu.., kun on ollut näitä vaivojen kanssa säätämistä ihan riittämiin...Kohta musta alkaa tuntua, että annanko ollenkaan, mutta kaippa nyt voi aloittaa taas uudelleen, kun selvisi tuo masujuttu tuosta maidosta, vaikka onhan se vielä lääkärissä tutkitettava... :snotty:

Meillä herätään pääosin pari kertaa yössä tai kerran... ja joskus nukahtaa todella helposti ja joskus on pakko otta syliin/viereen nukkumaan...päivisin aikalailla nakuttaa hereillä ja aika meneekin seurustellessa, mutta onneksi ehdin tehdä kuitenkin kotiaskareet aina jossain välissä :D

Meillä on ei ole ristiäisiä, mutta nimiäiset pidetään 7.2 saas nähdä, että miten meidän kaksioon mahtuu 20 henkee.... :eek: :whistle: nooh...sopu tilaa antaa :saint:

Mä epäilen, että meidän tytöllä olis allergia myös meidän kissaa kohtaan, kun rauhoittuu tuo nuha ja yskä ja tukkoisuuskin, kun ollaan muualla... esim mummolassa. Mä jo tänään kysyin, että voidaanko viedä kissa samaan paikkaan, kun haimme (löytöeläintalo ) ja voidaan viedä, kunhan maksetaan 50 ? ...

Nyt on pakko ummistaa silmänsä... :wave:
 
Huomenta ja mukavaa sununtai aamua! Vauvikselle onnea, todella söpö tyttö. Olen huomannut, että ne kaikkein söpöimmät vauvat ovat jostain syystä syntyneet juuri tähän joulukuun pinoon :LOL: Eikä yhtään puolueellinen mielipide, juu eipä.
Meillä meni ensimmäinen yö ilman yökukkumista, jippii. Kahden tunnin välein heräsi syömään, mutta nukahti heti takaisin. Oli ihana itsekin päästä heti nukkumaan.
Tuosta pullottelusta. En usko, että nykyään kukaan järkevä lähtee kritisoimaan kenenkään valintaa imettääkö vai syöttääkö pullosta. Toki niitä vanhanajan kasvattajien neuvoja satelee, mutta niistä ei kannata mieltänsä pahoittaa. Itse olen imettänyt vaihtelevasti lapsiani 2 viikosta puoleen vuoteen. Ja olen kaikille silti ollut maailman paras äiti :heart: Nytkin olen päättänyt, että surutta siirrytään pullotteluun, jos tarve vaatii. Pääasia on, että vauva saa syödä masun täyteen ja molemmat -äiti ja pikkuinen- voivat hyvin.

Nyt taidan lähteä vielä hetkeksi lämpimän peiton alle, kun neitikin nukahti oltuaan puolitoista tuntia hereillä.

Tiina ja Nipsu reilut 2 viikkoa
 
Huomentapäivää :heart:

Täälläkin ihana yö takana, nukkumista ja syömistä! Itellä särkee päätä kun on saanu nukkua :eek: Tais jäädä viimeseks moiseks yöks, sössin tänään ton d-vitamiinien annon :ashamed: Annoin kerralla sen kolme vaikka piti alottaa yhdellä... Hemmetti :/

Eilen kiljuttiin kylvyssä kun äiti kylvetti, ilmeisesti isi on siinä paljon parempi ;)

Lievää baby bluesia on täälläkin, pari päivää ollu pala kurkussa ja eilen alko sitten itkettää :snotty: Mies koitti kysellä mikä on, onneks tajus kun sanoin mistä on kyse. Sain sit itkeskellä kainalossa niin kauan että helpotti :heart:

Vauvis, täällä mennään pelkällä korvikkeella kun ei maitoa tuu =) Pumpulla oon saanu yhteensä jonkun 10ml aikaseks, sillä ei paljon juhlita :LOL: Oon päässy yli siitä ahdistuksesta, lähinnä se johtu siitä sairaalan asenteesta jota en kyllä vieläkään pysty sulattamaan. Potuttaa jo valmiiks jos joskus toisen saa, mä otan omat korvikkeet kyllä sillon mukaan!

Terhikki, sitä mäkin mietin et mitähän ne sinne mahtaa laittaa :D "Vanhemmista ei varmuutta" :D

Tuosta imetyksestä ja takaisin mittoihin pääsystä, just siskon kanssa puhuin kun oon jo kuus kiloa miinuksella lähtöpainoon, että mitähän olisin jos vielä imettäisin :ashamed: Luut kolisee :LOL:

Täällä on ihanan hiljasta, mies ja neiti nukkuu =)

Tänään mennään sitten kärrytteleen kymmeneks minuutiks, loppuviikosta päästäänkin jo kunnon lenkille! Ja tiistaina voidaan mennä kävellen neuvolaan, jee!

Muoks.tarviiko verokortti lähettää kelaan noita tukia varten vai ottaaks ne suoraan virastosta sen prosentin ja lisää omansa?

Viivi ja Masi 2 vkoa
 
Huomentaaaaah. Kuumeinen ja tukkoinen yö takana. Tottakai just sillon ku mies on rilluttelemassa, ni Lumi on yöllä superaktiivinen. Sain nukuttua...äh en edes tiedä paljonko. Kyllä tää tästä kun ite tervehtyy!

Painotan edelleen äidin hyvinvoinnin roolia tossa imetyksessä. Mulla sillon ekoilla viikoilla toi syöminen meinas unohtua, kun ei ollut nälkä! Huomasin aina iltasella kuuden aikaan, etten oo syöny vielä mitään. Tottakai maidontuotantokin oli niukkaa, kun ei äiti saanut ravintoa. Muistakaa siis syödä, vaikka väkisin! Nullpointshan mietti "kiellettyjä" ruokia ja mä oon ainakin kantapään kautta saanu oppia kaiken. Tyhmänä oon syöny tulista ruokaa -ensin itki äiti ja perässä vauva. Lempparijuomat original Vichy ja Fruity ovat myös pannassa. Nyyh. Ruisleipää max. kaks palaa päivässä ja sipuliakin niukasti. Niin mitäs tässä saikaan syödä...? Oon syöny aika paljon sosekeittoja, siis samaa mössöä mitä vauvakin sitten vähän isompana syöpi. Laitan toki makua pippurilla ja koskenlaskijalla. Nyt kun en maista yhtään mitään flunssasta johtuen, niin voin syödä mitä vaan, vaikka kesäkeittoa, hrrrrr.

Tuisku mites meni kisat? Toiset ne vaan jaksaa puuhastella kaikkea... =)

Sartsa ei me ainakaan saatu neuvolasta noita d-tippoja. Ihan ite ostettiin Jekovitia apteekista. Otin hyllystä ekan mikä tuli vastaan ja se oli tottakai tota hemmetin pahaa Jekovitia. Olis nekin neuvolassa voineet kertoa vaihtoehdoista. Lykkäsivät vaan käteen mainoksen tosta Jekovitista, ihan ku muita ei oliskaan. Siinä varmaan taas lääkefirma maksaa neuvolalle jotain "provikkaa" tms. Miks sen pitää maistua niin pahalta? Miks yleensä kaikki lääkkeet maistuu pahalta? Kuka senki on keksiny?
Joo siinä ihokontaktitopissa vauva on pelkässä vaipassa äidin ihoa vasten. Voihan ihan nakunakin pitää, mutta...! :x
Oon ostamassa ihan tavallista (trikoo)kantoliinaakin jossain vaiheessa. Niissä pitäis olla sidontaohjeet mukana... Jos Sartsa ostat liikkeestä uutena, niin pyydä myyjiä opastamaan sua sidontatekniikoissa. Niillä pitäis olla tietoa ja taitoa. Oon kuullu noista rengasliinoista, että ei olis hyviä kun harvassa on säätömahdollisuus? Niitähän on tietysti miljoona erilaista, että voi olla hyviäkin. Löysin jonkun kantoliinasivuston netistä googlaamalla. Siellä oli lueteltu kaikki mallit ja ominaisuudet...

Nimra toivottavasti Annin flunssa pian hellittää! Ei oo kivaa katsoa kun toinen kärsii. :( Meillä toi räkävaihe kesti n. viikon ja nyt on yskä jäljellä. Mutta ei sekään enää niin pahana. Se nenä-frida on kyllä hyvä vehje, mutta ei varmaan vauvasta tunnu kivalta. Lumi ainakin huusi suoraa huutoa, kun röörejä puhdisteltiin, mutta kun hengitys oli taas helpompaa, väläytti jopa pienen hymyn jälkikäteen. :heart: En tiiä ootko jo kokeillu, mutta me höyryhengitettiin kerran päivässä, eli kylppärissä suihku täysille, kuumaa vettä tulemaan, että siitä tuli höyrykaappi ja vauvaa nakuna sylissä heiluteltiin. Ei saa kuulemma vauvaa höyryhengittää vesikattilan yläpuolella, kun siinä on joku palovammariski... Mutta keittiön lavuaarikin varmaan käy?

Nyt menen tuonne suihkuun höyryhengittelemään ITSEÄNI! Olis kiva taas maistaa ja haistaa.
Ja sitte mummolaan hoitoon...

Aino&Lumi 1,5 kk + hyvinhyvin krapulainen mies, hyihyi (tuli kotiin vasta aamuyöllä, kuten jo hyvin arvasin)
 
Hei!

Nopeeta kirjoitan vaan tuosta imetyksestä/pullottelusta. Kuten on sanottu kumpikaan ei tee äidistä parempaa.
Omaa napaa tuon asian kans.
Esikoisen kans ajattelin et kokeilen et onnistuuko vai ei. Oma äitini ei saanut imetystä koskaan luistamaan, joten aika epävarma olin asian kans sit itsekin.
Kuitenkin. Sairaalassa sit mulla oli kauhee yritys, nännit kipeinä ja tuskaisena yritettiin. Sairaalan asenne oli et jos imettää EI saa ollenkaan antaa korviketta. :headwall: Olin niin turhautunut kun vauva vaan huusi. Siinä iski Babyblues ja lopuksi suunnilleen itku kurkussa anelin et antavat ees yhden satsin korviketta.....
Maito alkoi sit nousee pikku hiljaa ja imetin 4kk asti, mut synnärin ihmisten asenne kyrsi...

Tällä kertaa odotin jo et maito ei nouse nopeesti ja voi olla rankkaa. Synnärin asenne oli muuttunut tossa korvike asiassa 4v sisällä, joten ne jopa kysyivät/tarjosivat korviketta kun oma maito ei ollut vielä noussut (yhden satsin otin). Mutta AINA löytyy yksi urpo. Se kätilö tuli huonolla asenteella mulle nurisemaan. Mä olin aika viilee ja AIVAN varmasti se nainen tajus etten kuuntele sitä ollenkaan. Mun päässä vaan pyöri ajatus et nyt ei mua kukaan saa itkee ja et kyl mä itse parhaiten tiedän...

Eli ei oo aina helppoa todellakaan ton imetys asian kanssa. Oli mikä tahansa tulos, niin itse uskon et jokainen nainen tekee parhaiten itselleen ja vauvalle, ulkopuolisten pitäis vaan laittaa suunsa suppuun. :$

Ihanaa sunnuntain jatkoa kaikille! :heart:

NP ja Tirri 2viikkoo+4pvää
 

Yhteistyössä