***JOULUTONTUT -08, tammikuussa 2009 !***

Piti vielä lisäämäni, että ihana tuo Mussupussun mies!!! Siis aivan käsittämättömän ihana!!! Mitenkähän meidän ukosta vois tommosen saada??? Onko niinku ihan synnynnäistä vaiko opetettua??? Jotenkin kateuden pisto iski.. vaikka on se vaan ihana ja upea asia, kun edes jollain on TOMMONEN MIES!!!

Ja siitä pullottelusta.. SIINÄ EI OLE MITÄÄN PAHAA!!!! ETTE OLE HUONOJA ÄITEJÄ!!! Meillä tämän vitosen kanssa näkyy imetys onnistuvan, mutta kaikki edelliset on syötetty pullosta ja ihan fiksuja neitejä on tullut. Ja jos minä olen huono äiti sen takia, että inhosin imetystä neljän ensimmäisen kohdalla ja siksi se imetys ei onnistunut, niin sittempä minä olen huono äiti, mutta sehän on minun asiani. Jos imetys ei vaan suju, syystä tai toisesta, niin se ei sitten suju ja piste! Pääasiahan on se että vauva saa tarpeeksi ruokaa, tuli se sitten perkele mistä tahansa, vaikka puukauhalla suoraan saavista.

Meillä aloitettiin DeVitol 2 viikon iässä ja nyt on maha tottunut siihen, eikä enää kupli sen takia. Napatynkä irtosi viikon iässä. Iho kesii neidillä kauttaaltaan, mutta niin on ollut muillakin. Kakkaa ja pieruja tulee ihan tarpeeksi! Röyhtäytys jos jää väliin niin sitten puklaa, muuten ei. Kysissä sanottiin, ettei röyhtäytystä enää tarvii.. hmm.. meillä tarvii ainakin. Kysissä myöskin väittivät, ettei äidin ruokailulla ole merkitystä vauvan vaivoihin.. En ole samaa mieltä! Meillä huomaa heti paukkujen lisääntyvän, jos syön ruisleipää tai karjalanpiirakoita. Noin niinku esimerkiksi.

Me on käyty kerran ulkona kärryttelemässä.. se oli hirveetä. Kaksi isointa hiihti, keskimmäistä vedin pulkassa, nelonen käveli ja halusi vähän päästä työntää kärryjä ja minä hikipäässä yritin pitää kärryjä suorassa ettei mene lumipenkkaan ja kyttäsin tuleeko autoja.. Nyt on sit pakkasta niin paljon ettei ulos ole pienellä asiaa.

Minusta tulee pian mökkihöperö jos tämä keli jatkuu kauan... Käyn jo syöttöjen jälkeen yksin kaupassa ja välillä kavereita moikkaamassa kylillä, siis illalla, etten ihan oikeesti jumiudu tänne kotiin ihan täysin.

Oikeesti ihanaa, kun koulut alkoi!!! Isot ei ole enää tylsistymässä kotona vaan saavat kunnolla seuraa ja tekemistä kotona. Harmi vaan kun mulla ei ole enää apulaisia.. mutta onneksi Anna on oikeesti helppo tapaus niin ei hirveenä tule ongelmia mistään.

Lainalapsikin käy päivät hoidossa, joten olen kolmen pienimmän kanssa kotona, kuten ennenkin. Että mikäs tässä on ollessa. Mutta nyt meen hieman pitkälleen tohon sohvalle. Huomenna on minun isomummon 90-vuotis synttärit ja sinne lähen koko tyttökatraan kanssa ja koppaan vielä oman äitini mukaan, ukko on silloin töissä ja lainalapsi on hoidossa niin mahutaan autoon ihan surutta.

Palataan taas ja minä ainakin jään odottamaan uutisia viimeisistä syntyvistä vauvoista!

Se suljettu kerho kuulostaa muuten hyvältä.. jos joku vaan tietää miten se homma toimii!!!

Härkis
 
Hei kaikille! En olekaan ehtinyt kirjoittelemaan, välillä olen kaiken tohinan keskellä käynyt lukemassa kuulumisia. Vanhemmalla pojalla oli synttärit ja niitä piti kahteen päivään juhlia, ensin kavereiden kera ja sitten sukulaisten. Jos nyt ehtisi pikaisesti jotain naputtelemaan, ennenkuin neiti tuolta herää syömään. Arki on nyt sitten lopullisesti alkanut. Mies meni tänään töihin ja vanhin poika kouluun. Miehellä loppui kyllä isyysloma jo ennen joulua, mutta piti välipäivät pekkasia. Nyt sitten näkee kuinka tuo nuorimmainen pojista alkaa reagoimaan vauvaan, kun ollaan päivät ilman toista aikuista. Tähän asti on mennyt hienosti, kun ainakin toinen on ehtinyt puuhailla vanhempien lasten kanssa ja etenkin tuo 2,5 vuotiashan seuraa kaipailee, jos toinen on ollut vauvan kanssa. Kyllä me nytkin puuhaillaan kaikenlaista, kun vauva nukkuu, mutta kun syötän joudun tietysti välillä sanomaan, etten juuri nyt pääse leikkimään tms. No, onneksi on tuo tv välillä pelastamassa. Sieltä laitettiin aamullakin herätessä aamusadut tulemaan ja yhdessä katseltiin, itse syötin samalla vauvaa.
Meidän tyttö on myös uskomattoman rauhallinen tapaus. Herätessään saattaa pienen itkun päästää, jos on nälkäinen, välillä vain pientä tuhinaa ja hapuilua ja itkukin loppuu heti kun sanonkin vain, että äiti tulee. Tietää, että maitobaari on lähellä :) Osittaisella pulloruokinnalla kun on, niin aina nuo ilmavaivat ovat yleisempiä ja niitä on välillä ollut. Kova tyttö on paukuttelamaan ja välillä sitten taitaa masussakin vaivata kun ähisee ja puhisee, vääntää ja kipristelee, mut tosi vähän. Ja eilen kuulin ekan kerran tytön oikein kunnolla avaavan ääntää, kun kakka päätti vihdoin tulla parin päivän tauon jälkeen. Poltteli tai teki ilmeisen pahaa, mutta oli huomattavan helpottunut, kun sai kaiken sen ( voiko noin pienestä tullakaan niin paljoa ) pungettua pihalle. Joskos nyt sitten taas masu toimisi, niin pysyisikin rauhallisuus. Ja kyllähän tähän maailmaan ääntä mahtuu, muttei tietysti toivo pienelle kipeää tekeviä vaivoja ehdoin tahdoin.
Nyt täytyy lopetella ja mennä tarjoilemaan maitoa. Palailen taas jossain välissä.
 
Härkis, tuo on minusta yksi hoitajien uskomaton neuvo muiden uskomattomien joukossa; 'enää ei tarvitse röyhtäyttää' :eek: . Onko vauvojen mahat muuttuneet vuosien saatossa evoluution mukana sellaisiksi ettei sinne kerry ilmaa? :whistle:

Siis meinaan että ihan turhia tuollaiset, eiköhän se ole niin täysin vauvakohtainen juttu kuin olla ja voi.

Meilläkin esikoinen ei kaipaillut röyhtäytystä, vaan esim. yöllä suoraan syömästä sänkyyn ja siellä ähisi hetken ennen nukahtamista. Kakkosen kanssa oli vaihtelevaa, nyt tämä kolmas kyllä ainakin vielä näin viikon iässä todellakin kaipaa röyhtäytystä - ellei sitä tule niin ähinä alkaa heti kun vaakatasoon pääsee ja lopulta joko herättää vauvan tai aiheuttaa pienet puklut tai molempia.

Myöskin pojalla on niin että ellei heti röyhtäise niin selvästi jää pahemmin kiertämään masuun - oikein huokaisee helpotuksesta kun ilma lopulta poistuu.

No minä nyt olenkin aina vähän vastarannan kiiski joka asian suhteen, älkää ottako tosissaan :ashamed: . Kuuntelen kyllä neuvoja mutta haluan mennä maalaisjärjen mukaan.

Täysimetyksestä
; edelleen (kuten jo kahden aiemman vauva-aikana) mua niin korpeaa sukulaisten ja tuttavien komentit vauvan syömisrytmiä koskien. Mitä vanhempi ihminen kommentoimassa, sen pahempi. Ne on lähinnä aina sitä "sehän söi juuri, eihän se nyt voi jo olla nälkäinen?" - "miksi se syö noin kauan??" - "eikö sen mahaan koske syödä noin usein?" -linjaa :headwall: .

Esikoisen aikaan oma mummoni jaksoi aina kertoa kuinka hänen lastensa vauva-aikaan syöttöväli piti olla 4h ja siinä se, ruokaa ei annettu vaikka toinen huusi kuinka.

Itse kuitenkin olen jo nyt kolmannen imetyksen alettua vihdoin oppinut siihen että varsinkin (vielä toistaiseksi) tutiton, täysimetyksellä oleva vauva syö eri tarpeisiin eri aikaan, eripituisin välein ja erimittaisia aikoja.

Tottakai vauvan kasvaessa välit muuttuvat säännöllisemmiksi mutta näin pienellä en todellakaan katso kellosta koska syömistä annan.

Anteeksi paasaus, tämä siis koski lähinnä omaa sukuani ja ympäristöä :ashamed: :whistle:

Nyt täytyy rynnätä, poika tuntuu heräilevän vähän pidemmiltä uniltaan ja alkaakin olla jo turhan isot maitovarastot.

- Terhikki ja Pieni 9vrk -

ps. rintatulehdus meni onneksi ohi ilman lääkärikäyntiä, kiitos vauvan ahkeran syömisen ja buranan.
 
Heips!
Meillä on edelleen aika rauhallinen poika,aivan toista maata kuin 2 edellista jotka kyllä nälästä ilmotti kuuluvasti eivätkä hetkeäkään yksin viihtyneet,tämä taas kitisee hetken kun on nälkä ja rauhottuu kun syliin pääsee,sitterissäkin viihtyy itekseen mutta ei vaan henno pitää..
Aika paljon mun mielestä nukkuu,aamulla on pari tuntia hereillä ja sitten tänne iltapäivään syö ja nukkuu vaan,ja sitten taas valvotaan.Painoa oli 3vkon iässä 5060g ja pituutta 56cm.
Hereillä ollessa on yleensä sylissä. Kylvystä ei kyllä jostain syystä tykkää et naama on mutrussa siellä.Mut jospa tottus..
Saa rintamaitoa ja tuttelia.Tutin syömistäkin harjoteltu mut ei oikeen poju innostu.
Ristiäiset on 31.1.Ja nimestä ei vielä tietoakaan..
Mahtavan yllärin kyllä mussupussun mies järkännyt :)
Mutta nyt äiskää taas kaipaillaan :wave:
Sona ja pikku-prinssi 3,5vkoa.
 
tietääkö joku iten toi suljettu kero toimii?
meillä on ollu asunto näyttöjä täs koko ajan....tänäänki oli päivällä yks ja illalla olisi toinen....ja sunnutaina olis se yleis näyttö. huh koko ajan saa juosta luuttu kädessä!
:kieh: ja voitte arvata kuinka tressaavaa tää on!

imetyksestä: meillä en imettäny ykköstä oikeestaa ollenkaa ku ei onnistunu mitenkää päin ja neuvolassaki sanottiin et se on vaa yritettävä. kakkosta imetin parikuukautta ja kolmosta imetin neljä kuukautta pojan kanssa olen yrittäny imettää mut aito ei vaan riitä pullosta olen antanu sitte lisäksi!

hyvä juttu terhikki et rintatulehdus parani ilman lekuria!


mä täällä kuumeisesti ootan vaunuja vauvataresta et pääsis vaunuilemaan "yksin"pojan kanssa. kuhan noi ilmat lämpenis et pääsis ulkoilemaan! muaa niin ärsyttää käydä "lenkillä" noitten kaksosten rattaiden kanssa, jos haluis lähteä vaan yhen lapsen kanssa!

no nyt poika huutaa ruokaa ja sit kohta paikat järjestykseen ja evakkoon...menis jo kaupaks tää asunto et pääsis isomppaa eikä tarttis koko ajan siivota!



tulipas sekavaa tekstiä! :D :headwall:
 
Olipa kiva päästä lukemaan kanssasiskojen tarinoita. Pieni ylellinen hetki rauhassa koneen äärellä. :D
Täällä on nyt parina päivänä ollut edes jonkinlaista "rytmiä" päivässä, vaikka muuten tuntuukin siltä, että ihan sama onko päivä vai yö, niin mää joko syötän vauvaa tai sylittelen sen kanssa. :D Pidemmät unet ihanasti ajoittuu kyllä jo öiseen aikaan; nukahtaa siinä yhden maissa kun on ensin kolmisen tuntia syönyt-torkkunut-syönyt-torkkunut ja sitten heräilee neljän-viiden välillä syömään. Toisinaan syödään vartti, toisinaan menee toista tuntia ja sitten nukkuillaan parin tunnin pätkissä sinne puoleen päivään asti. Täysimetyksellä mennään, maitoa tulee niin että suihkuaa ja pitää suurempia pumppailla pois, ettei ihan mee syöminen pelkäksi kakomiseksi. Parit komeet oksennukset on myös saatu päälle, vaikkei muuten edes pulauttele. Röyhtäyttää kyllä pitää muistaa aina..muuten jää vatsa vaivaamaan.

Tänään oltiin hereillä melkein kolmisen tuntia putkeen ja kun joku tuossa kyseli, että mitä vauvan kanssa silloin tehdään..no me jumppailtiin. :) Vähän vattallaan kokeiltiin, että miten se pää kannattaminen onnistuu ja sitten muuta jumppailua ja silittelyä ja leikkiä siihen perään. Ja Jenni Vartiaista kuunneltiin. :D Neiti viihtyy sylissä liiankin hyvin ja nyt sitten pidin häntä peiton päällä tuon hereillä olemisen ajan ja koitin muuta viihdykettä keksiä. Jee, onnistui.

Paino on noussut ihan kiitettävästi; syntymästä (2,5 vkoa) +750g. Neuvolatäti kävi täällä kahdesti kotona ja seuraavaksi mennään sitten neuvolaan 1 kk:n iässä. Vaunuttelemassa ollaan pariin otteeseen oltu, tänään myös pakkasta uhmaten kävin pienellä kiepillä. Kyllä piristi mieltä! Ristiäiset myös varattu parin viikon päähän.

Töksähteleviä kuulumisia siis täältä..kirpakkaa tammikuun jatkoa kaikille! :)

Ente ja Likka, 2,5 vkoa.
 
Vähän kirjottelen nyt tännekin kun ehtii..
Meillä vaan harjotellaan tätä vauvelin kanssa elämistä =) Mies ollu kyllä niin hyvänä apuna. Öisin meillä oikeestaan niin, että mies vaihtaa vaipat ja mä sit teen imetyshommat. Vauvalla tuntuu olevan samanlainen "rytmi" kuin teidän muidenkin pienokaisilla..nukkuu 1-4h pätkiä millon mitenkin.. Masuvaivoja tuntuis vähän olevan, kun ei röyhtäse läheskään aina, mut ei myöskään pulauttele. Milloinkahan niitä Rela-tippoja yms. voi alkaa antamaan??? Meillä on maanantaina vasta eka neuvola käynti.

Nyt pari päivää ollut jaksoja, ettei vauva meinaa nukahtaa millään vaan nukahtaa tissille ja sit kun vie sänkyyn niin heti alkaa ähistä ja maiskuttaa ja eikun lisää tissiä =) Tää vauveli ei myöskään tunnu tykkäävän nukkua omassa sängyssä ollenkaan! Olin raskausaikana kovasti sitä vastaa, että meidän sänkyyn tulee, mutta siihen se joka yö viimeistään aamuyöstä menee. Mies siirtyy sitten sohvalle, kun ei saa nukuttua muuten sitäkään vähää..

Että sellasta..täällä myös odotellaan ilmojen lauhtumista ensi viikolle kun kaksi viikkoa tulee täyteen =)

Itsellä sektiosta parantuminen lähtenyt todella hyvin etenemään! Olen oikein yllättynyt itsekin =)

Milja +vaavi 9vrk
 
Kysymys imettäville: Mitä ruokia tulis välttää imettäessä?????????????

En halua tuota viedä nyt hysterian puolelle, mut tääl on "Tirrillä" ollut aivan karmeesti ilmavaivoja, joten kaikki neuvot nyt kehiin. :xmas:

Eli mitä EI saa ollenkaan syödä (&juoda)? (siis muuta kuin alkoholi ja tupakka)

Sit kohtuullisesti:
suklaata
kahvia
teetä (kaakaot jne missä on kofeiinia)
rypäleitä
kivennesvesiä (& limuja)

Mitä muuta??????????????

Tosiaankin pikkuisen maha on ollut tosi kipee (join kivennäisvettä :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: ) ja en tuollaista kauheeta yötä haluu uudelleen viettää.... (2 tuntii unta sain)

Eli apua tarten!!!!!!!
 
Huomenta!

voi hemmetti, meijän neiti on alkanu nyt päivät nukkumaan(nukkuu ihania 4tunnin pätkiä) ja valvoskelee sitten yöllä,ARGH. Äidin viime yön unisaldo n.3tuntia ja muistan heränneeni senkin aikana. Tyttö ei itke koko aikaa mutta sen ilmottaa että syliin on otettava, vaikka vieressä nukkuu. Sain nyt aamusta nukkua parisen tuntia ihan katkeamatonta unta ku mies kömpi sängystään neitille syliksi ja osotti mulle makkarin ovea:)

Miksei vois nukkua jotenki varastoon raskausaikana, että pystyis ihan helposti 2-3tunnin unilla pärjään jonkun kuukauden.

Nullpoints kyseli ruuista mitä ei sais ollenkaan syödä,mulla ei ole kyllä tiedoss että olis mitään ruoka-ainetta mitä ei sais ollenkaan nauttia, mut vältä ainakin hernekasveja. Mä vedin hernekeitto yksi pvä ja neiti itki,ilmeisesti,niitä sitten parina seuraavan päivänä, sitten ne itkut on loppuneet.

Toisiaan,meillä ei vauvan kanssa kerkee kauheesti seurustella päivisin, kun nukahtelee syötön jälkeen ja vetelee pitkiä unia, mutta mitä kerketään ni lähinnä jutellaan ja silitellään, tämä tapaus viihtyy parhaiten vain sylissä, ei olla vielä keretty lattialle "jumppaan"ku itku pääsee miltei heti, siis syliin takas :/

nyt pitäs maksaan muutama lasku ku vanhempainraha tuli, minimillä mennään, eipä siitä parin laskun jälkeen juuri mitään jää..

Sisällä menee tääkin päivä, pakkasta on reilut -10 täällä pohjosessa.

syysusva ja neiti 1kk1pvä
 
syysusva totta on et herneet aiheuttaa ilmavaivoja kans vauvalle. Ja samoin kaali kuulemma.

(.) Herralla loppui vatsanväänteet, kun lopetin kivennäisveden juonnin... :ashamed: Miten muuten on savustetun lohen kans??? Tekis mieli sairaana, kun en oo syöny viimeks ku yli vuosi sitten....... :$

NP Ja "Tirri" 2vkoo+1pvä
 
Heippa kaikille! Lueskelin jo teidän odotusketjujanne, mutta oma rekisteröityminen jäi ja jäi aina vaan. Nyt sitten päätin minäkin rekisteröityä ja toivottavasti mahdun mukaan kirjoittelemaan.
Laskettu aikani oli 28.12, mutta pikku-prinsessani päättikin tulla jo hiukan aikaisemmin eli jouluaattona maailmaan. Ja nopeasti tulikin, tasan tunnin ehdin olla Naistenklinikalla ja sitten olikin jo Nipsu sylissä.
Nyt ollaan siis oltu pari viikkoa kotona, ja odotellaan juuri neuvolan tätiä kylään. Vauva on mielestäni kasvanut aivan valtavasti (syntymäpaino 3010 ja pituus 48), mutta saa nähdä mitä neuvolan täti on mieltä.
Nukkuu ihan suhteellisen hyvin, ainoastaan aamuyön tunnit haluaa valvoa, eli lähes joka yö 5-8 valvoo. No mutta onneksi saan päivällä nukkua. Tämä on jo neljäs lapseni, tosin kaksi vanhinta asuu jo omassa kodissa ja kotona on ainoastaan 10-vuotias poika, joka muuten on aivan innoissaan vauvasta, ainakin vielä :)
Mukavan kirpsakkaa pakkaspäivää kaikille ja palailen neuvola-tätin käynnin jälkeen!
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Kaikki muuten ihan hyvin mutta painoa on tullut ihan liian vähän :ashamed: Mulla ei siis ilmeisesti tuu maitoa sitäkään vähää ja siirrytään nyt kokonaan pulloon, ja isommille annoksille =) Ja nukkua saa vaan neljä tuntia.... Ens tiistaina on sitten kontrolliaika. Napa putos viime yönä, ja sen paranemista katotaan sit kans tiistaina :) Varsin tyytyväisen oloinen neiti on vieläkin, välillä rututaan mutta kuuluu asiaan :D

Viivi ja Masi 11 vrk
 
Hei vaan pitkästä aikaa. Nyt ekaa kertaa ehdin kirjoittelemaan, vaikka meidän pikkuneiti on jo neljän viikon ikäinen. Imetyksen kanssa on ollut tooooodellla ongelmallista - matalat nännit, pieni kokoinen vauva (vielä pienempi suu ja heikko imuvoima), eikä maitoa oikein riitä. Huh huh.

Nytkin kuuluu kitinää kopasta, mutta nopeasti kysynkin teiltä mitä luulette: ostin NAN äidinmaidon korviketta, ja vahingossa on mennyt monta purkkia maitoa joka on tarkoitettu yli 4 kk vauvoille!!! siinä on lisättyä rautaa ja pilkottua proteiinia enemmän kuin vastasyntyneille tarkoitetussa. Tuskin siitä kuitenkaan mitään vaaraa pienokaiselle on.....?
 
No niin, neuvolan täti kävi. Vauvalla kaikki hyvin, kahdessa viikossa painoakin tullut jo 600 grammaa, eli on ollut neiti ruoka-aikana kotona :LOL: Pituutta ei katsottu, eli nyt en tiedä kuinka paljon sitä on tullut lisää.
Taitaa neiti herätä, lisää myöhemmin.

Tiina Ja Nipsu 2 vkoa + 1 päivä
 
Täällä kanssa imetysongelmat jatkuu. Eilen oli yksityinen imetysohjaaja käymässä, mutta mitään pikaniksiä ei ollut antaa eli täytyy treenata oikeaa imetysotetta. Sairaalassa ei oikein neuvottu ja tuntuu, että vauvan on vaikea oppia suppusuusta avaamaan suuta enemmän. Pahaa tekee riistää vauva rinnalta aina kun menee väärin, mutta ei rinnat muuten kestä ehjänä. Hommattiin sähköpumppukin ja tänään onkin rinnat olleet niin hellinä että olen kaksi syöttöä hoitanut pumppaamalla ja pullosta tarjoamalla. Ei taida maitoakaan tulla täysin riittävästi, sillä pumppusatsin lisäksi ollaan annettu vähän korviketta. En osannut etukäteen kuvitella, että imettäminen on näin hankalaa.

Yöt on kanssa menneet hieman huonompaan suuntaan. Oudointa on, että vauva herää aina viimeistään klo 9-9.30 vaikka olisi mennyt kuinka myöhään nukkumaan tai paljon valvonut. Päivälläkin nukkuu vain yhden parin tunnin jakson ja lisäksi jotain noin 10 minuutin torkkuja imetyksen jälkeen. Eli täällä on kädet täynnä puuhaa kun vauvaa täytyy viihdyttää melkein koko päivä kun valveillaolo aikaa on niin paljon. Neuvolassa sanottiin vain, että vauvoilla on yksilöllinen unentarve, eli ilmeisesti ei tarvi huolestua että meidän poika nukkuu mielestäni vain +-10 tuntia vuorokaudessa???

Nyt vietän laatuaikaa koneella kun perheen miehet ovat vaunuttelemassa :) On se ihanaa, että on mies, joka osallistuu 100% vauvan hoitoon kaikin tavoin. :heart:

Nasu ja poika 3 vkoa
 
Täällä imetys suht ongelmatonta, mutta mulla on toinen rinnanpää edelleen ihan rikki :| . Nännin vieressä, tai siis siinä 'alaosassa' heti sellainen haavauma joka ei pääse parantumaan kun pieni kuitenkin usein syö.

Tosi kurjaa kun toisesta syöttäessä kaikki käy kuin tanssi, toisesta ekat 7min täyttä tuskaa ja loppuaikakin kovaa kipua :/ .

Koitin sitten tänään jos hetken pumppailisi kipeästä rinnasta ja syöttelisi vain terveestä, mutta pian terve rinta 'tyhjeni' niin että pieni alkoi itkeskellä kesken syönnin - pakko oli vaihtaa puolta.

Olisko vinkkejä antaa? Rintakumia ei viitsis ottaa nyt enää käyttöön ja tuskin pieni tottuisikaan. Bebanthen Ei auta, sitä mennyt kohta koko tuubi jo :kieh: . Imetän joko istualteen tai makuultaan, useimmiten istuen.

- Terhikki ja pieni 10vrk -
 
heipä hei! Sairaalasta kirjoittelen, kun mies toi läppärin tänne :D Meille syntyi 7.1 klo 14.09 ihanaakin ihanampi prinsessa :heart: painoa vaavilla oli 3858g ja pituutta 50cm, ja pitkä tumma tukka.... =)

Synnytys oli pitkä ja uuvuttava, koska se alkoi jo sillon 6.1 klo 9.30, tuli sitä puoltoista vuorokautta punnerrettua, mutta kaikki nyt hyvin. Varmaan lauantaina päästään kotiin, jos ei mitään erikoista ilmene...

Onnellinen vauvis ja pikkuneiti 2pv :heart:
 
Heissan!
Onnea vauvis pikku tytöstä!! :flower:

Terhikki mä en osaa oikein vinkkejä antaa, mutta mulla on toi sama vaiva. Eli että toisesta rinnasta kirvelee mukavasti kun imettää, mut toinen on täysin kunnossa. Oon ite ruvennut vähän vahingossa syöttämään terveestä kaks syöttöö peräkkäin ja sit kipeetä kerran jne. Oon yrittänyt Lansinoh-voidetta laittaa, mut enpä tiiä onko siitä apua..

Muuten imetys sujuu kyllä hyvin ja poika senkun kasvaa, eka potkupuku jäänyt jo pieneksi! :)

Meillä on sunnuntaina ristiäiset. Vietetään myös samalla isosiskon kolme vuotis synttäreitä (jotka oikeesti huomenna) niin selviän yhdillä leipomisilla ja siivouksilla. Kaste tapahtuu kirkossa ja kahvittelut kotona. Mielenkiintoista nähdä, miten n.30hlöä mahtuu meidän kolmioon! :LOL:

Nullpointisille en osaa vinkata muuta, kuin että mausteista ruokaa kannattaa kuulemma välttää..

Vauvan rytmistä on ollut puhetta.. Meillä poitsu herää 2-3 krt yössä syömään, mutta välillä tuntuu ähisevän koko yön.. Kerran yössä on tullut vaippakin vaihdettua. Tytön kanssa ei tarttenut öisin vaihtaa. Oon yrittänyt pitää sitä hereillä illalla, että tottuis vähän millon nukutaan ja millon valvotaan. Tämäkin vaavi kyllä nukkuisi parhaiten sylissä! Illalla jätän sen omaan koppaan nukkumaan, mutta ekan syötön jälkeen se jää siihen viekkuun loppuyöksi.

Arki sujuu ihan mukavasti, vaikka odotan kyllä innolla maanataina alkavaa isyyslomaa! Kun poika on tätä sylissä viihtyvää tyyppiä, niin jää omat suihkussa käynnit, pyykkien laitot ym. vähän vähemmälle. kantoliinassa viihtyy kyllä hyvin, mutta mulla tulee tosi kuuma sen kanssa, kun meillä on sisällä 25 astetta jo muutenkin.. :whistle:

Mulla piti olla vaikka mitä kommentoitavaa, mutta en nyt millään muista mitä piti sanoa! hehee..
Palaillaan.. =)

Findy ja poju 3vkoa5pv
 
Hei!
Findy totta on ton mausteisen ruuan kans...
Nänneistä mulla olivat kans verellä ja hommasin kans ne kumit. Niitä en sit käyttänytkään, kun ne eivät istuneet oikein ja vauva raivostui niiden kanssa.
Mä oon laittanut nänneihin lanoliini- voidetta, hieronut pikkasen omaa maitoo ja antanut olla ilman rintsikoita & puseroita et saa ilmaa. Nyt alkaa nännit tuntumaan normaaleilta.
Otteesta sen verran et nännin pitäis mennä syvälle vauvan kurkkuun. Vauvan käsi kainalon alle, oma käsi tiukasti vauvan alle, vauvan koko kroppa täytyy olla käännettynä itseen päin, huomioi et pää on samassa linjassa muun kropan kans... vauvan pitäis aivan kuin juoda pullosta, eli rinta on korkeemmalla vauvaa ja vauvan pää on pikkasen korkeemmalla sen jalkoja... jne...
Käytiin kunnolla tuo ote läpi synnärillä. Itse sain nännit huonoiksi huonolla otteella ennen kuin opin sen oikeen. Ainut asia on et yöllä tekis mieli maaten imettää... mut sit nousen kuitenkin istumaan... Siinä sit torkun poika rinnalla.......

Rytmistä sen verran et sitä ei ole. :xmas:

NP ja Tirri
 
Huomenta!

Nullpointsilla olikin hyviä neuvoja tuosta imetysasennosta. Meilläkin juuri noin saatiin imetys hyvin käyntiin ja kunhan vauva oppii otteen kunnolla, niin ainakin meillä onnistuu imetys missä vaan. Ts. vauva nykyään itse huolehtii rinnanpään kunnolla suuhun, vaikka itse olis melkein unessa. Meillä ainoona ongelmana on tuo maidon suihkuaminen, joten taukoja pitää pitää, ettei toinen tukehdu.

Maha kyllä tuntuu vaivaavan tosi paljon pikkuista ja etenkin tällä viikolla on joka päivä/ilta itkenyt useita tunteja. Oiskohan viime sunnuntaina aloitetuilla Jekoviteillä osuutta asiaan? Meillä myös tullut kakassa semmoisia ihan ruohonvihreitä paloja... mistähän nuo voisivat johtua? Luultavastikin viittaa noihin mahavaivoihin, mutta onko kellään kokemusta? Mahavaivojen lisäksi meidänkin molemmilla neideillä on flunssa, kuten myös minulla. En ole noilla suolaliustipoilla ja niistäjällä saanut paljon muuta kun itkua aikaseksi, mutta päivällä olen vähän paremmin saanut vauvaa uneen tuossa sitterissä hiukan pääpuoli koholla. Kauankohan tämäkin kestää?

Rytmiä ei oikeen täälläkään. Parhaat unet on ollut illan itkurallien jälkeen tuosta alkuyöstä 3 tuntia ja sitten tässä aamupäivällä, kun on taas aamuyön valvonut. Eli tuntuu tuo maha ja nuha vaivaavan sen verran paljon, että nukahtaa reppana vasta sitten, kun ei enää yksinkertaisesti pysy hereillä. Paljon myös sylittelyä täällä, vaikka haluaisinkin opettaa omassa sängyssä nukkumaan. Yöllä aina tokkuraisena yritän siirtää omaan pinnkseen, mutta usein herää siihen, niin välillä jää etenkin aamuyöstä viekkuun pötköttelemään. En pelkää kierähtäväni vauvan päälle tms, mutta oma unen laatu on kyllä huonompaa, kun tuppaa aina jotenkin kroppaa jännittämään, kun vauva kaikussa.

Kouluhommia/gradua en ole saanut vielä työstettyä, vaikka toiveissa olikin. Kyllä noi itkumaratoonit vie ajan ja energian niin hyvin, että näinä vapaahetkinä sitten yritettävä suihkut/pyykit yms hoitaa. Esikoinenkin heräilee nyt jonkin verran öisin itkemään äitiä (puoliunissaan), joten huolehtii sitten omalta osaltaan mun unien rikkomisesta. Huoh... Aikansa kutakin ja onneksi tänään alkaa viikonloppu, niin on tuo mies apuna muutaman päivän.

O ja Neiti 2 vko 5 päivää.
 
Huomasinkin tuolla just Sarabin aloittaman threadin tuosta vihreästä kakasta, eli ilmeisesti ihan normaalia on, mutta kielii mahdollisesti juuri noista mahavaivoista. Mä en oikeen osaa kyllä epäillä mitään allergioita, kun ei kellään meiän perheessä oo mitään. Eihän se tietty mitään takaa, mutta kuitenkin.

O.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tintta69:
Heippa kaikille! Lueskelin jo teidän odotusketjujanne, mutta oma rekisteröityminen jäi ja jäi aina vaan. Nyt sitten päätin minäkin rekisteröityä ja toivottavasti mahdun mukaan kirjoittelemaan.
Laskettu aikani oli 28.12, mutta pikku-prinsessani päättikin tulla jo hiukan aikaisemmin eli jouluaattona maailmaan. Ja nopeasti tulikin, tasan tunnin ehdin olla Naistenklinikalla ja sitten olikin jo Nipsu sylissä.
Nyt ollaan siis oltu pari viikkoa kotona, ja odotellaan juuri neuvolan tätiä kylään. Vauva on mielestäni kasvanut aivan valtavasti (syntymäpaino 3010 ja pituus 48), mutta saa nähdä mitä neuvolan täti on mieltä.
Nukkuu ihan suhteellisen hyvin, ainoastaan aamuyön tunnit haluaa valvoa, eli lähes joka yö 5-8 valvoo. No mutta onneksi saan päivällä nukkua. Tämä on jo neljäs lapseni, tosin kaksi vanhinta asuu jo omassa kodissa ja kotona on ainoastaan 10-vuotias poika, joka muuten on aivan innoissaan vauvasta, ainakin vielä :)
Mukavan kirpsakkaa pakkaspäivää kaikille ja palailen neuvola-tätin käynnin jälkeen!
Voi vitsi, tosi jännä sattuma..mäkin synnytin naistenklinikalla jouluaattona ja tasan tunnin kerkesin olla sairaalassa, kun tyttö oli jo sylissä!!! :eek: Millä osastolla olitte? ehkä ollaan törmätty sielä ollessamme.. =)
 
Vauvikselle Onnittelut neidistä! :flower: Meillä on tosi tyytyväinen pikku mies.Ei itke turhista.Tissittely onnistuu hyvin,pieni ei vaan malttais imeä kauaa.Meillä punoittaa peppu ja jalkaan on tullut pientä näppyä.Niitä pitänee nyt sitten rasvailla.
Ens viikolla päästään onneksi vauvan kanssa ulkoilemaan.Sitä oottelen innolla.
 
Moi pitkästä aikaa!
Samanlaista arkea näyttäisi olevan muillakin unia vedellään 1-5h kerralla. Meillä kylläkin onneksi yöt vielä mennyt hyvin nukkuessa eka on se 5h pätkä ja sit 3-4h et ei välttis ole kuin 1-2 kertaa yö heräämistä, niin ja mistä kukakin yön ja päivän aloittaa.

Joko olette ristiäisiä suunnitelleet? Meillä olisi nyt sunnuntaina. =)

Tuosta vatsan väänteitä aiheuttavista ruoka-aineista, meillä ainakin just noi limut ja vissyt aiheuttaa ja kananmuna ei kärsi yhtään vetään vaik tekisikin mieli :( , mut mukavampi kyl yöt nukkua :)

Vihreästä kakasta oli joku kysellyt, mun siskolle on sanottu et johtuu siitä et on ilmaa, ja helpotti niillä kun vaihtoi pullotutin koliikkitutiksi ja alkoi antamaan cuplatonia, siis vauva pullo ruokinnassa ja osittain rinnalla. Mä kanssa annan cuplatonia illasta niin on ollut vatsa parempi, röystaisee ja piereskelee ei ilma kierrä vatsassa.

Mut nyt on lähdettävä kattomaan mitä noi isommat touhuaa tuolla olkkarissa, vaavi uinuu häkkärissä jo kolmatta tuntia. =)

iittala ja poitsu 1kk 3pvä
 
Pitkästä aikaa...
Arki alkanu hiukka hulinalla ku esikoinen(2v) kokenu vauvan tosi vaihtelevasti päivittäin.
Oma liikkuminen alkanu nyt sujumaan suht normaalisti mut vessassa käynti on välillä vieläkin haaste..tänää kokeilin ja kahdet vanhat housut mahtuu, aivan ihana tunne :)
synnytys edelleen mielessä kamalana kokemuksena ja uusia vauvoja ei meille tuu...
Neidillä kaikki hyvin, neuvola kävi ja painoa oli tullu lisää ja oli nyt 4770g.
Onko muilla alapään luut hellänä edelleen?mulla ne tosi arat ja syy varmaa osittain tytön iso koko, mut tikkejä mulle ei tullu yhtään...Vuoto vaihtelee mut paljon niukempaa ku esikoisen kanssa.
Tyttö kasvaa pääasiassa korvikkeella ja lypsään sen mikä tulee mut imetys ei onnistunut eli sama homma ku esikoisen kanssa, ikävää mut sille ei voi mitää...Joidenkin mielestä oon huono äiti ku en iometä mut aina se ei onnistu!
Yöllä meillä herätää 2 kertaa jos maha ei vaivaa, ollu hiukka kovaa massua joka valvottanu.
saatii lupa huomenna mennä ulkoilee ku neidillä hyvät makkarat lämmittämässä :LOL: ja täällä nolla keli, ihanaa, mä oon niiiiiiin kaivannu ulos =)
mut kohta nuo mun miehet tulee kaupoilta, joten meenpä kahvia laittaan =) tuovat jotain herkkuruokia :p

sini ja neiti 10päivää
 

Yhteistyössä