***JOULUTONTUT -08, helmikuussa 2009 !***

Meillä neuvolasta suositeltiin alottamaan kiinteät tuossa 3kk:n kieppeillä :)
Mussupussu, teillä onkin tosi pieni tytär. Meillä kun tuo poika kasvaa ihan älytöntä vauhtia, painaa yli 6kg ja pituutta on yli 55cm.

Vaunut on Peg Perego- merkkiset, vanhat, mutta toimivat. Niillä pääsee hyvin liikkumaan. Sitten on lisäksi ABC Design- matkarattaat. Turvakaukalo/-istuin on Akta Graco Duologic, johon ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. On isofix-istuin.
 
Nimra
Mä käyn nyt ihan nopsaan vaan...

Mussupussu tuo ruokailu sattui varmaan monta viikkoa sitten ja sinä päivänä tankkas ja söi 1,5 l maitoa, röyhtäs nätisti ja ei edes puklannut. Sit oikaisen vielä tuon mahan kipristelyn, se siis alkoi uudelleen samaanaikaan kun aloitin uudelleen tuon D-vitamiinin :headwall: Mä en sitä ole tosiaan älyttömästi antanut, kun kaikista tulee oireita |O ja Deetipoista siis vähiten :snotty: massu on siis täällä vain tippojen takia koetuksella, mutta ellei kohta helpota niin jätän ne taas sillä mitä olen noita suosituksia lukenut ja maitomäärää katsonut ym niin saa sen mitä tarvii niin jo maidosta =)

Mä en tiedä mun vaunujen (yhdistelmät ) merkkiä enkä kaukalonkaan, mutta HYVÄT ON joten EN valita :saint: vanhoja ovat ja olen saanut ne kahdelta ystävältäni, jotka ovat olleet enemmän kuin vähän iloisia meidän pikkuneidistä :heart: Mielelläni ne otin ja kunnon käytössä ovat molemmat :saint: Mä kun tiedän muutaman äidin jotka ostaa 800? vaunut ja sitten ne on käyttämättä :/

AnnClairelle piti vielä nopsaa hihkaista, että meillekin on annettu siunaus aloitella soseet ja vellit parin viikon sisällä (n 3 kk ), mutta antavat ohjeita kuulemma vielä mielellään neuvolassa, joten odotamme seuraavaan käyntiin ja sit ei muuta kuin maiskuttamaan :p

Nyt on mentävä, tulen päivemmällä takaisin :wave:

Ai juu, Milja laittele vaiks YV:tä, jos haluat tulla niin tiedän päivää milloin sulle käy :attn: ja laittelen sitten osoitetta ym... Hienoa juttu, jos pääsette käymään :)
 
Olen lukenut jostain ettei nykyään enää oikein suositella 6kk:n täysimetystä, vauva ei saa äidinmaidosta niin kauaa tarvittavia ravintoaineita..? Rintalapsilla 4 kk iästä voi alkaa maistattamaan kiinteitä. Tiedä sitten siitä..kukin tyylillään! =) Ja jos lapsi kasvaa hyvin niin eikun tissiä vaan!

Meillä aloitellaan kiinteät todennäköisesti 3 kk:n iässä, korviketta kun menee nyt yli litra päivässä. Vaikka eipä tuokaan paljoa ole, jollain menee tässä iässä 1,5 litraa ja ylikin. Suositukset (800ml-1000ml) voi heittää romukoppaan, jokainen lapsi on yksilö! ;)

Vaunut meillä ostettiin uutena, Briot. Kaukalo Recaron.

Nyt ei ehdi muuta..moiks! :wave:

-Pippari ja K 10 vkoa.-
 
Apua teidän kanssanne kun ootte kirjottanu niin paljon! Oon koittanu käydä välillä lukemassa etten ihan putoo kärryiltä, mut kommentointi jää aina...

Alkuun ne mitä muistan... meillä myös suositus neuvolasta aloittaa kiinteitä 3kk iässä kun ollaan kokonaan korvikkeella. Korviketta menee 800 - 1000ml/vrk. Yöllä nostan sängystä ylös syömään.

Vaipoista käytössä Liberon 2 koko.

Vaunut on Knorr AluFly ja oon ollu kyllä tyytyväinen. Kaukalo on Britax Baby Safe ja sekin on tosi hyvä ollu.

Jotain muutakin piti kirjottaa.. ääh... täytynee käydä lukemassa uudestaan pino ja tulla lisäileen ku muistan!

Meillä tyttö nukkuu päivisin semmosia 30 - 60 min päikkäreitä, valvoo pari kolme tuntia tohuillen kaikkea äiskän kanssa ja ottaa taas tirsat. Illalla menee nykyään kymmenen aikaan nukkumaan, eilen koitin saada jo yheksältä sänkyyn niin ei tullu mitään. Toissa yönä nukku tuosta kymmenestä puoli kuuteen! Viime yönä heräs neljän jälkeen eikä suostunu nukahtaan kun vasta puoli kuuden jälkeen |O Sain onneks nukkua kuitenki kaheksaan, heräilin ihan itekseni sillon. Neiti touhuilee yksinään sängyssä aamusin vaikka kuinka kauan, höpöttelee ja naureskelee pinnasuojien Ihaalle :LOL:

Meillä on aina yön nukkumisen jälkeen nenä ihan tukossa, onko muilla tällasta? Päivällä ei oo mitään nuhaa, välillä aivastelee muttei mitenkään enempää kun ennenkään :eek:

Mitäs muuta... eräät sukulaiset sai pinnan taas niiiiin kireelle ettei oo tosikaan, äärimmäisen raivostuttavaa. Eikä oo ees mun sukulaisia...

Nyt meen lukeen pinon uudestaan! :wave:

Viivi ja Emma 8 vkoa ja 2 pvää
 
Te jotka ootte jo alottaneet kiinteät soseet/vellit millä ruoka aineilla olette aloittaneet??
Meillä maisteltiin eilen ekaa kertaa maissivelliä maidon seassa. Poika on ny n.2,5kk


Alkuperäinen kirjoittaja Viivi82:
Meillä on aina yön nukkumisen jälkeen nenä ihan tukossa, onko muilla tällasta? Päivällä ei oo mitään nuhaa, välillä aivastelee muttei mitenkään enempää kun ennenkään :eek:
Meilläkin on ihan sama juttu yön jälkeen on nenu tukossa. Päivällä taas ei oikeastaan ollenkaan, saattaa just välillä aivastella, mut harvemmin. Kumma juttu...
 
Pikaisesti tosta nenän tukkoisuudesta.

Meillä kuten aiemmin kirjoittelin on sama ongelma ja johtuu yleensä siitä kun maitoa menee yöllä juodessa hengitysteihin mm. nenään jonne kuivuu sitten. Vauva tuhisee sitten.
Keittosuolatipat auttaa avaamaan ja jos vielä räkää siellä niin imen nenäfriidalla 5-10 min. kuluttua pois.
Neuvolasta kysyin tätä myös ja antoi samat ohjeet...

Muuten ei siis nuhaa eikä flunssaa vaavilla...

:)
 
Ikää siis 5 päivää vaille 2kk ja suluissa syntymämitat:

paino: 6,9kg (3,8kg)
pituus: 59cm (51cm)
päänympärys: 41cm (36,5cm)

Eli taas ois vaajaassa kuukaudessa tullut 1,5kg lisää :whistle:

Olikin terkan sijainen paikalla. Mä vaan hymyilin kauniisti vaavin mitoille, mutta musta oli hauskaa kun se terkka hoki kokoajan sillain lohduttavasti 'täysimetettyä lastahan ei voi ruokkia liikaa... jonkunhan siellä pluskäyrälläkin täytyy kasvaa... kyllä se sitten tasoittuu kun lähtee liikkumaan...' vaikka en siis ollut hetkeäkään sen oloinen että mua olisi huolettanut :D Ihan kuin olisi itselleen todistellut.

Täytyykin kaivaa huvikseen tyttöjen neuvolakortit esille, mutta muistan etteivät varmaan edes puolivuotiaina olleet noin isoja :whistle: . Itsestäkin tuntuu hassulta kun toinen on olevinaan jo niin iso, ja ikää on vasta vajaat 2kk. Kun tuon painoisina aiemmat jo ryömineet kovaa kyytiä - tätä tahtia jos tämä kasvaa niin ei edes pääse liikkeelle kun sen aika tulee :LOL:

Meillä tosiaan yön pätkät pitenee hiljalleen, nyt se eka pätkä on vähintään 5h hyvinä öinä. Siitä sitten syönnin jälkeen yleensä nukahtaa vielä noin 2h ajaksi, vähän riippuu kuinka alkaa masussa kipristämään.

Muista ruuista
; ei olla vielä koettu minkäänlaista tarvetta eikä ole neuvolassakaan puhuneet mihinkään suuntaan vielä. Toisaalta tekisi jo kovasti mieli antaa maistiaisia vaikka mistä, mutta odotellaan niitäkin vielä ihan rauhassa. Isosiskoille on molemmille aloitettu noin 4kk iässä kiinteät, ihan siitäkin syystä että silloin notkahti vähän painokäyrät ja neuvolassa suosittelivat. Mitään allergioita ei ole kummallakaan ja kaikki sujui hyvin, varmaan suht samaa aikataulua pidetään.

Eli vaikka poitsu nyt onkin näin iso niin ei pidetä vielä hoppua - maito tuntuu riittävän ja on nytkin jo harventanut syömisiään eikä roiku tissillä koko aikaa.

- Terhikki ja poitsu kohta 2kk -
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ihana lukea teidän kuulumisia, vaikken itse ole saanut aikaiseksi paljoa kirjoitella.

Meillä poika nyt siis sen päälle 6 viikkoa. Hyvin kasvaa, pituutta taitaa olla n. 60cm ja painoa ehkä 5,5kg. Vaatekoot ovat nyt 62/68. Poika ei nuku kovin pitkiä päikkäreitä, n. 30 min. tirsoja, mutta yöllä nukkuu sitten klo 23-4, syö vartin ajan ja nukahtaa uudestaan ja herää sitten taas n. klo 8 syömään ja yhdessä nukutaan vielä klo 11 asti.

Meillä ei ole mitään masuvaivoja vaan poika on ollut tosi helppo vauva. Olen ällikällä lyöty miten helposti kaikki on mennyt. Kovasti poika jo hymyilee, ääntelee "äyyy" eri äänensävyillä ja jalat ja kädet viuhtoo kovasti kun poika innostuu :) . Imetyskin ihme kyllä on onnistunut, siitä revin stressiä jo raskausaikana.

Oma olo on muuten hyvä, "alakerta" taitaa olla jo täysin parantunut (mullehan tehtiin eppari), mutta harmittaa vietävästi ylimääräiset kilot :( . Painan edelleen 10 kiloa enemmän kuin ennen raskautta.. onkohan kenelläkään tätä ongelmaa?


Minäkin olen ymmärtänyt ettei vauvaa oikein voi syöttää "liikaa", eihän sille mitään voi jos kasvaa paljon, parempi niin kuin ettei kasvua tapahtuisi. Toki jos pullosta antaa niin kannattaa katsoa ettei ihan överiksi mene, röyhtäyttää ym.. mutta muuten olen ymmärtänyt että vauvojen ruokahalu on yksilöllinen eikä sitä pidä väkisin rajoittaa.
 
Hei

Kiva että Sintzi jaksoitte ristiäiset ym. tässä, ja voimia hautajaisiin! :hug:

Mussupussu: mulla on 10 päivää aikaisemmin, oikein kansainvälisenä naistenpäivänä :D

Ronjaneiti: mulla on vaikka mitä kestoja, olen innostunut kokeilemaan erilaisia. En jaksa nostaa pyllyä ja kävellä kaapille ( :whistle: :ashamed: ) joten ulkomuistista jotakin. NB-kokoiset olivat pääasiassa näitä 2006 ja 2007 ä-pakkausten Popolineja ja Imse Vimsejä (eikös 2008 pakkauksessakin ollut Imse Vimset? mä en nyt nimittäin ottanut pakkausta). S-kokoa (tai koko 0 joillakin valmistajilla, mutta sama asia) mulla on esim. Totbotsin Bamboozleja, Little Lambia, P'tit Toudou -veluurivaippoja, Disanan ja Sckoon luomupuuvillavaippoja, mitähän vielä... Myllymuksuilta on niin sisävaippaa kuin taskuakin, mutta ne ovat vielä liian isoja (vaipassa lukeekin koko S-M). Ja sitten on joitakin Huutiksesta osteltuja TSI-vaippoja.

Minä siis käytän sisä-kuorivaippayhdistelmiä, en ole vielä löytänyt sellaista taskuvaippaa joka näille meidän rimppakinttuisille lapsukaisillemme istuisi. Meillä on pakko olla vuotosuojat, muuten tulee heti reisiaukosta pissat pihalle. Kuorivaippoina mulla onkin Totsbotsin Tots Wrapeja ja Popolinin Popo Wrapeja, ne pitävät hyvin. Sisävaipoista suosin eniten noita Bamboozleja ja Little Lambeja, bambufrotee on vain imukyvyltään niin ylivoimainen materiaali. Ja ehdottomat suosikkini kuorivaipoista ovat Disanan villavaippahousut, todella pitävät! Ruskovillankin villikset on, mutta ne ovat niin ohuet että paksulti lanoliinitettunakaan eivät pidä kovin kauan.

Hyvä kuulla Tara että muillakin on vielä liitoskipuja! Mä en ollut koskaan kuullut että ne voisivat vielä raskauden jälkeenkin vaivata joten ihmettelin kovasti.

Vaunu-/kaukalogallup: Meillä on Emmaljungan yhdistelmät, se City Cerox 360 (kääntyvillä etupyörillä ), ja tykkään niistä NIIN kympillä... Ne ovat tehneet musta niin nirson, etten enää suostu edes vilkaisemaan vaunuja/rattaita joissa ei ole kääntyvät pyörät :LOL: Ovat keveät työntää, melko pienet mitoiltaan, kääntyvät vaikka markan ympäri, on heittoaisa jne. Niillä siis esikoinen on kulkenut, nyt vaunukoppa on varastossa ja rattaat majailevat parvekkeella esikoisen päikkärirattaina kun matkarattaisiin ei mahdu oikein nukkumaan.

Matkikset meillä ovat Gracon, olisiko merkki ollut joku Autosport jotakin, tai jotain sinne päin... ihan ok pelit, käytän niitä nyt esikoisen puistoulkoiluun silloin kun mennään kahdestaan, ettei tarvitse pyöriä pestä, eli nuo Emmaljungat ovat tällä hetkellä tosiaan ihan vain partsirattaina ja matkikset säilytän taloyhtiön vaunuvarastossa kellarissa. Mutta ennen tätä loskakautta kuljin kaikkialle noilla Emmaljungilla vaikka matkarattaatkin oli olemassa, ne ovat vain niin näppärät (ja ei, en ole mikään Emmaljungan jälleenmyyjä :D, ne vaan kerta kaikkiaan on olleet mun makuun ne pelit).

Molempien lasten kanssa liikutaan sitten Carenan tuplilla. Tuplien hankinta osoittautui hyvin haastavaksi koska mainitun taloyhtiön vaunuvaraston ovi on vain 76 cm leveä. Tätä kapeampia malleja ei löytynyt monia, koska halusin kuitenkin vierekkäin istuttavat (peräkkäin istuttavilla ei mitään asiaa bussiin, koska käytävä olisi sitten tukossa). Jovi Orasta tykkäsin hirveästi, niissä oli kaikki muut ominaisuudet joita halusin paitsi ne kääntyvät pyörät, joten kauppaan jäivät. Tykkäsin Babyweltin Montreal-merkkisistä tuplista, vaikka niissä ei ollut säädettävää työntöaisaa ja työntökorkeus 108 cm, mutta kokeilussa havaittiin, että esikoisen pää ottaa kuomuun kiinni jo nyt, ja niiden pitäisi mennä vielä ainakin vuosi, joten nekin jäivät kauppaan. Saman valmistajan Ohio-merkkinen olisi ollut ihan unelma säädettävine aisoineen, isoine käännettävine pyörineen, lapsillekin enemmän tilaa jne. - mutta just muutaman sentin liian leveät! Päädyttiin siis lopulta noihin Carenoihin, vaikka niissäkään ei ole säädettävä aisa (ja korkeus 110 cm - suunnilleen mun tissien korkeudella...) mutta muuten kelvolliset, oli isot pyörät, kummallakin lapsella omat kuomut (ja tarpeeksi korkeat), lapset saa eri suuntiin jne.

OHO kun sain yksinkertaiseen asiaan menemään noin paljon tekstiä, mutta loppuun vielä silti että kaukalo meillä on Britax/Römer Baby Safe Plus ja esikoisen turvaistuin Britaxin Two Way Elite.

Mä olen myös ajatellut odottaa sinne 4 kk ikään ennen soseiden aloittamista, ellei ole erityistä syytä aloittaa aikaisemmin (esim. korviketta alkaisi pysyvästi mennä joku 1,5 litraa vuorokaudessa - korvikeruokituilla vauvoilla muuten myös on esim. kasvupyrähdysten takia "tiheän imun kausia" jolloin maitoa voi mennä tosi paljonkin, mutta ei se muutama päivä tai viikkokaan munuaisia vielä liikaa rasita. Sitten tietysti jos maitomäärä pysyvästi jää tosi korkeaksi kannattaa harkita alkavansa antaa jotain muuta lisäksi). Mun käsittääkseni se 6 kk täysimetyssuositus on edelleen olemassa, mutta käytännössä aika monihan siirtyy silti jo 4 kk iässä kiinteisiin; neuvoloista sitä usein suositellaan jos ei paino tahdo pysyä käyrillä tms.

Kaikenlaista piti vielä töristä mutta nyt tyhjeni pää, poistun siis.
 
Palasin vielä, kun muistin yhden jutun. Kun täälläkin tuntuu olevan melko paljon meitä pulloruokkijoita, ajattelin vinkata yhden tosi hyvän foorumin. Se on tarkoitettu imetyspettyneille vertaistueksi, mutta myös kaikille muillekin eri syistä pulloruokkiville informaation jakamiseen. Jos on mitä vain kysymyksiä mielessä pulloruokinnasta (korvikemäärät, korvikkeen valmistaminen & säilytys, reissuun ottaminen jne.) tai pumppaamisesta tai osittaisimetyksestä, kannattaa käydä kurkkaamassa:
http://www.phpbbplanet.com/forum/index.php?sid=c1767e94fbe02214b0c21f5d1e1044d2&mforum=korvikemutsit
 
B-7
:wave: Aurinkoiset terveiset Floridasta!!
Matka meni kaikkien nappuloiden kanssa hyvin ja oli ihanaa.uitiin,nautittiin auringosta,koluttiin Disney World läpi,syötiin...Pitkät lennotkin meni hyvin vaikka niitä jännitin.Pienin nukkui molempiin suuntiin lähes kokonaan lennon aikana!!
Mutta tämä aika erorasitus... :attn: Ihan kamalaa!Vieläkin rytmi ihan sekaisin!Herään yöllä 01 ja valvon useamman tunnin...kun ei uni tule.
Noi leikki-ikäiset myös reagoivat rajusti,ekat 2 yötä kotona oli valvomista yöllä ja itkua!
Nyt alkaa pikkuhijaa helpottaa!

Meidän pieni vauva tulee ensi viikolla jo 3kk,mihin tämä aika menee???
Torstaina on neuvola,saa kuulla sitten taas mittoja,kiva!

Tyttö on varsin tyytyväinen,hymyilevä ja seurusteleva tapaus.Hurmaa kaikki!
Kinkeää kovasti itseään pystyyn,sitterissä nousee istuma-asentoon vaikkei vielä ihan itseään hallitse =) Kova on kiire kehittyä,isompien perään.
Tarttuu jo esineisiinkin!
Meillä mennään imetyksellä ja hyvin tuntuu kasvavan.
Mulla ei oo mitään hinkua kiinteiden aloitukseen(voi sitä sotkua ja sählää,sitten)
Toivon voivani täysimettää sen 6 kk ennen minkään muun aloitusta,on niin helppoa niin(näin oon onnistunut kaikkien paitsi 2 ekan kanssa)
Kakkosen imetys loppui 3kk ikään ja esikon 6kk ikään kun aloin oottaa kakkosta.ekalle alitin innostuneena kiinteät jo 3kk iässä,vaikkei olis tarvetta kyllä ollut!

Kovasti ootte kirjoitelleet,nyt itse vain omanapaisesti!Pitkät pätkät juttuja lukematta!

Yritän taas palata palstavahvuuteen!

Babyseven&7 lasta
 
Käytiin tänään vyöhyketerapiassa Ossin kanssa. Nyt jännityksellä odotellaan miten reagoi, tuleeko oireita. Terapeutti sanoi, että kaikkien hänen hoitamiensa vauvojen kohdalla jotain muutoksia on tullut, joskun voi olla seuraava yö paha, kun kuona-aineet suolistossa lähtevät liikkeelle. Toivottavasti ei ainakaan yöhuutamista tulisi meille:$
Toisen jalan käsittelyn aikana poika naureskeli ja jokelteli, toisen jalan kohdalla alkoi itku. Nyt nukkuu vaunuissa ja tuntuu uni maittavan.

Meillä käytettynä saadut tuv merkkiset yhdistelmärattaat. Niissä on aivan loistavat renkaat työntää, menee paksussakin hangessa, mutta ovat minun makuuni liian leveät. Toisina rattaina gracon matkat, joissa kääntyvät etupyörät, mutta eivät sovi talvikeliin kovinkaan hyvin. Niissä lisäksi vaunun aukko on työntäjästä poispäin. Elikkäs jäävät ihan kesärattaiksi.

Kaukalo on gracon autobaby, joka on ollut toimiva jalustoineen, mutta hieman pieni malli minusta.
 
Täällä myös käyty neuvolassa, poika on kans 5pv vaille 2 kk

paino 5950 g (syntymä 4110)
pituus 59,2 cm (51,5)
pipo 39,5 (34)

Meillä kans Firkonin F7 ja oon ollu todella tyytyväinen niihin! Kaukalona Gragon Autobaby jalustalla. Ostin muuten pinnikseen Brion Vyssan Lullit, jotta saa sängyn keinumaan =)

Milja & Miika
 
Alkuperäinen kirjoittaja vanilija-77:
Te jotka ootte jo alottaneet kiinteät soseet/vellit millä ruoka aineilla olette aloittaneet??
Meillä maisteltiin eilen ekaa kertaa maissivelliä maidon seassa. Poika on ny n.2,5kk
Maissivellillä aloteltiin, mutta sillä ei juurikaan ole hirveesti korvikemaitoon verrattuna ravintoarvoa sen enempää. Peruna-porkkanavelli on toinen, mitä käytetään. Soseista on Peruna-Porkkana, Kasviksia ja hedelmistä sitten sellasia missä on banaania, kun poika haluaa irvistellä muille. Banaani tuntuu vähän pehmentävän makuja. Omenaa ollaan pyritty välttämään, kun suvussa on omenalle allergisia.
 
Iltaa.. :)

Tosi on, aika ja päivät menee iin nopeaan, että hyvä kun nauttimaan ehtii ;) mutta onneksi elellään ihan oman rytmimme mukaan ja tehdään asioita joista meidän perhe nauttii. Paineita ei oteta mistään. Tämä on nyt tälläista aikaa ja plussaa pelkästään. Joo, taas mielettömän hyvällä tuulella :saint: vaikka neito nukkuu tässä kantorepus sylissä ja alottanut ilmeisesti pidemmän unijaksonsa jo tunti sitten, joten jos mielin unta saamaan, on parempi olla nopea. Kun ei tännekään tunnu aika riittävän niin usein kun ehkä haluaisi. Vuorokauteen voi tosiaan tulla pari tuntia lisää ;)
ronjaneiti olitko se sinä joka kommentoi maidontuotantoa..en muista...mutta jos olit niin ISO KIITOS!!!!!!!! :saint: :hug: lohdullista kuulla, ettei maitomäärä suinkaan ole vähentynyt vaan päinvastoin, tekniikka tisseissä on kehittynyt :saint: ja turhat tiputtelut on stopanneet. Tämähän on vallan mukavaa!

terhikki muakin huvitti toi terkan sijaisen käytös...ihan itselleen tais todistella ja olla kokematon noissa asioissa...mulla samanlaista kokemusta neuvolasta, itse en pätkääkään huolissani ja opiskelija todistelee jotain hölynpölyä ( muistelen kun painoa oli tullut kerran viikossa 300g mutta pituutta ei... hah hah , eipä huoleta, harvoin ne ihan käsikädessä kulkevatkaan, niin opiskelija sitä sitten murehtimahan.. )
kyllä se niin vaan on, että äiti tietää parhaiten :D

joo..nyt nukkumaan..
jaa, meilläkin onnistuneet ristiäiset takana ja tytsistä tuli Anniteresa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Mä olen myös ajatellut odottaa sinne 4 kk ikään ennen soseiden aloittamista, ellei ole erityistä syytä aloittaa aikaisemmin (esim. korviketta alkaisi pysyvästi mennä joku 1,5 litraa vuorokaudessa - korvikeruokituilla vauvoilla muuten myös on esim. kasvupyrähdysten takia "tiheän imun kausia" jolloin maitoa voi mennä tosi paljonkin, mutta ei se muutama päivä tai viikkokaan munuaisia vielä liikaa rasita. Sitten tietysti jos maitomäärä pysyvästi jää tosi korkeaksi kannattaa harkita alkavansa antaa jotain muuta lisäksi). Mun käsittääkseni se 6 kk täysimetyssuositus on edelleen olemassa, mutta käytännössä aika monihan siirtyy silti jo 4 kk iässä kiinteisiin; neuvoloista sitä usein suositellaan jos ei paino tahdo pysyä käyrillä tms.
Thanks Grynna, sä taas osasit ilmaista tuon paremmin.

=) Pipparin kanssa oon eri mieltä noista suosituksista. Toki jokainen lapsi on yksilö jne., mutta ei niitä suosituksia ole turhaan laadittu. Mutta siinä mielessä samaa mieltä, että suositus on vain suositus, eikä mikään sääntö. Kaikkihan kuitenkin haluavat lapselleen hyvää!
Olis kiinnostavaa kuulla, mistä olet lukenut, että vauva ei saisi äidinmaidosta kaikkea tarvittavaa! :LOL: Asiahan on juuri päin vastoin ja sen takia täysimetystä suositellaan mahdollisimman pitkään. Toivottavasti oma maidontuotantoni ei ehdy, koska silloin vaihtoehtoja ei ole. :( Koitetaan kuitenkin ainakin sinne 6 kk:n ikään sinnitellä, jos luoja suo.

Ite alotin ton vaunugallupin, enkä vastannu siihen. :ashamed: Mä ostin raskausaikana Tallinnan reissulla Gracon koko setin: yhdistelmävaunut kääntyvillä etupyörillä ja kääntyvällä kuomulla + kantokoppa ja sadesuoja ja sen Gracon kaukalon ja jalustan. Kaukalonhan saa kiinni rattaisiin. Oon ollu suhteellisen tyytyväinen, kun yhdellä kädellä saa vaunut kasaan ja "ostoskori" on suhteellisen tilava. Vaunuissa on myös digitaalinen kello ja lämpömittari, jotka on näin talvella osottautuneet käteviksi. Onhan ne vaunut vähän "hepposet", mutta kunhan nyt yhden lapsen kestävät. Niin ja siinä kaukalossa on hyvä se kiinnityssysteemi, kliks vaan ja menoks. Ja se keinuu lattialla, että jos lähtö viivästyy, ni voi ite pukiessa keinutella jalalla... Väritys on kans mun mieleen. Käyttöohjeet saatiin myös suomeksi ja takuu on voimassa Suomessa, koska liikkeellä on suomalainen omistaja. Taidettiin säästää hinnassa n. 100 euroa, että kyllä kannatti!
Matkarattaita (Mamas&Papas Pulse) ei olla vielä päästy kokeilemaan, mutta kun niitä olkkarissa räpläilin, niin tuntuu helpoilta&kestäviltä!

Lumppari on ihan huomaamatta jättäny vähemmälle sen iltaisen tankkausmaratoonin. Eilen ja tänään nukahti ihan helposti; imas molemmat tissit "tyhjiksi" jossain puolessa tunnissa ja nukahti syliin. Kannoin sen omaan kehtoonsa ja nukkui ainakin viime yönä 8 h putkeen. Mä kyllä tykkään niistä yöimetyksistä, kun ne helpottaa mun oloa (rinnat tyhjenee) ja kuulemma ylläpitää maidontuotantoa. Mutta en rupea Lumikkia herättämään, jos haluaa nukkua aamuun asti...

Maidontuotannosta täällä on ollu puhetta. Mulla myös ennen oli suihkutissit ja yöllä vuoti rinnat, mutta eipä oo enää. Kai noi tissit on vihdoin tottunu imetykseen! Jesh! Mun oli myös vaikea neuvolassa uskoa, että NÄISTÄ tisseistä tulis litra vuorokaudessa, mutta uskottava se on, kun vauva kasvaa! On muuten ihan uskomaton juttu toi koko imetys, kun ajattelee...

Kiva kuulla, että Babysevenillä oli hauska reissu! =) Saakos nähdä joskus jotain kuvamateriaalia? Mä oon aina ajatellut, että sitten kun saan lapsia ja ne vähän kasvavat, mennään koko perhe Disneylandiin. Sä teit sen! Ja vieläpä seitsemän lapsen kanssa!

Nyt nukkumaan noiden kahden rakkaimman kanssa. :heart:

Aino & Lumi-Emilie 3kk + päivä
 
Mun pitää pyytää systeriltä se artikkeli, missä lukee siitä, että nykyään suositellaan kiinteitä alotettavaksi 3-4kk:n iässä, se lisää kuulemma vastustuskykyä enemmän. Tämä oli lukenu jossakin alan lehdessä. Oliskohan ollu Terveysportti tms.
 
Täällä alko taas vuoto!!!!! |O |O |O |O (ei paljon, mutta ehtiihän se tuosta kehkeytyä )...Ja yllätys, yllätys...huomena ois ollu jälkitarkastus...on se kumma homma että muka aina alkaa uudestaa, ku tarkastukseen pitäs mennä!! Toinen kerta jo...
Ei voi kovin pitkään venyttää,että saa laittaa kelalle sen todistuksen...sitte on mentävä..tuli verta tai ei!!..Mutta nyt ottaa niin aivoon!!! :kieh: :kieh:

vauvis ja miia 7vko :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Täällä alko taas vuoto!!!!! |O |O |O |O (ei paljon, mutta ehtiihän se tuosta kehkeytyä )...Ja yllätys, yllätys...huomena ois ollu jälkitarkastus...on se kumma homma että muka aina alkaa uudestaa, ku tarkastukseen pitäs mennä!! Toinen kerta jo...
Ei voi kovin pitkään venyttää,että saa laittaa kelalle sen todistuksen...sitte on mentävä..tuli verta tai ei!!..Mutta nyt ottaa niin aivoon!!! :kieh: :kieh:

vauvis ja miia 7vko :heart:
Hö... Täällä tosin aina sanovat et ei vuoto haittaa kunhan ei ole runsasta.

Kurja tilanne :/
 
No joo, suositukset on suosituksia, mutta en kyllä ala rajoittamaan vauvan syömistä ja pitämään häntä nälässä!! Jos korviketta menee yli litra päivässä, niin mitä sitten? "En anna sulle nyt kuin litran, koska suositukset sanoo niin.." :LOL: Kukapa nyt niin haluaisi tehdä? Tuskin kukaan korvikevauvan äiti sen enempää kuin rintalapsen äitikään?? :p Ja sen takiahan kiinteät voi aloittaa "ajoissa", jos maitoa alkaa mennä huimia määriä!

Joo en tosiaan muista mistä oon lukenut tosta täysimetyksestä, mutta muistaakseni raudan määrästä siinä oli jotain juttua, ettei äidinmaidosta saa sitä enää myöhemmässä vaiheessa tarpeeksi..mutta voi olla että se olikin 6 kk:n JÄLKEEN. Joten ei tarvii nostaa karvoja pystyyn ;) Niinkuin sanoin, kukin tyylillään!

Itse koitan varmaan venyttää kiinteiden aloitusta sinne 4 kuukauteen, mutta riippuu tosiaan ihan siitä, paljonko maitoa menee. Voihan olla, että välillä tulee joku kasvupyrähdys ja maitoa menee hetkellisesti enemmän..?

Yöt meillä menee yhdellä syötöllä, on mennyt jo pitkään. Ajat vaan vaihtelee, normaalisti on syönyt n. 6.30-7 yöruoan, mutta nyt on pikkaisen aikaistanut syöntiä..n. klo 5-6. Mahtaako liittyä tohon kasvuun, tulee nälkä yölläkin aikaisemmin..2 kk neuvola meillä on huomenna, jännä nähdä paljonko poju on kasvanut!

-Pippari-


 
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvahaaveita:
Täällä alko taas vuoto!!!!! |O |O |O |O (ei paljon, mutta ehtiihän se tuosta kehkeytyä )...Ja yllätys, yllätys...huomena ois ollu jälkitarkastus...on se kumma homma että muka aina alkaa uudestaa, ku tarkastukseen pitäs mennä!! Toinen kerta jo...
Ei voi kovin pitkään venyttää,että saa laittaa kelalle sen todistuksen...sitte on mentävä..tuli verta tai ei!!..Mutta nyt ottaa niin aivoon!!! :kieh: :kieh:

vauvis ja miia 7vko :heart:
Hö... Täällä tosin aina sanovat et ei vuoto haittaa kunhan ei ole runsasta.

Kurja tilanne :/
Jospa sitä pääsis yrittään ens viikolla uudestaa sitte =) ...En oo viel perunu aikaa, JOS sattuu että menee tän/huomisen aikana ohi *toiveajattelua*...Pitää huomena soitella neuvolaan.

Jospa nämä sitte on ne menkat... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pippari:
No joo, suositukset on suosituksia, mutta en kyllä ala rajoittamaan vauvan syömistä ja pitämään häntä nälässä!! Jos korviketta menee yli litra päivässä, niin mitä sitten? "En anna sulle nyt kuin litran, koska suositukset sanoo niin.." :LOL: Kukapa nyt niin haluaisi tehdä? Tuskin kukaan korvikevauvan äiti sen enempää kuin rintalapsen äitikään?? :p Ja sen takiahan kiinteät voi aloittaa "ajoissa", jos maitoa alkaa mennä huimia määriä!
Tulipa tuossa mieleen, että miten vitamiinit sun muut pysyy balansissa, jos maitomäärä alkaa olemaan kovinkin hurja? Nehän kun korvikkeissa tarkkaan mitotettu (siis korvikelapsen äiti minäki). Siinä varmaanki yks syy, miksi mä noita kiinteitä annan jo tässä vaiheessa. Eihän se nyt tarkota sitä, että kiinteät syrjäyttää maidon, vaan maito on edelleenkin ensisijainen. Nyt se maito pysyy kuitenkin niissä suositusrajoissa. Jostain syystähän ne suosituksetki on annettu.

 
Saparo-81 Pystyitkö kunnolla istumaan harjoitusravissa? Ite oon käynyt nyt synnytyksen jälkeen muutaman kerran ratsastamassa ja tuntuu ettei oikeen pysty vielä kunnolla istua..siis vatsa- ja selkälihakset on jotenkin niin huonona..alkaa heti sattumaan alamahaan kun vähän enemmän yrittää ravata.. :(

Vaipoista meillä on käytössä Pampperssin New Baby koko 2, ja vaatteissa menee 50-68 riippuen merkistä :/ tosin vain lindexin vaatteista menee ne 68.

Meillä on BORA BREAKER LUX merkkiset vaunut, olen ollut tosi tyytyväinen niihin, tosin jarruista kuuluu koko ajan ärsyttävä raksuminen..on vissiin jotenkin niin kireet, että tolleen raksuttaa.

Onnea Entelle kokonaisista öistä! :wave: meilläkin on nukuttu jo 3 viikkoisesta yöt läpi..eli kyllä se ihan "pysyvääkin" voi olla =)

Täällä on sairasteltu nyt oksennustauti :$ oiskohan se neidinkin oksentelu sittenkin johtunut siitä, vaikka sillä ei ollutkaan kuumetta..no joka tapauksessa se on nyt onneksi ohi!

Mulla nousi sunnuntaina kuume ja tuntuu vähän "hassulta" ala mahassa..onneksi se kuume on nyt laskenut, mutta tosi kummallinen heikko olo on koko ajan..toivottavasti se kohtutulehdus ei olisi vaan uusimassa! |O soitin jo naistenklinikallekkin, käskivät seurailla tilannetta..pelottaa ihan hitosti, että uusii..toivoisi vaan, että tämä olisi jo ohi. Onneksi pääsen kuukauden päästä sinne kaavintaan, niin eiköhän se elämä sitten ala taas hymyillä.. :)

Painosta joku täällä kyseli..mulla on vielä kuusi kiloa ylimääräistä, mutta eiköhän ne siitä lähde. Ilmoittauduin juuri Finnbodyn jäseneksi ja ensi maanantaina tapaan omaohjaajani, silloin tehdään mulle se oma ohjelma..jee! tää on taas tälläistä alku innostusta.. :LOL: kuukauden päästä en varmaan enään edes jaksa raahautua salille!

Jennae ja A. 2kk ja 1pv :heart:
 
Pikaisesti vielä näihin korvikemääräasioihin ja imetyssuosituksiin, että en siis ottanut omalla kommentillani kantaa suuntaan enkä toiseen =) vaan vain totesin, että käsittääkseni se WHO:n 6 kk täysimetyssuositus on edelleen Suomessa voimassa (asia erikseen sitten, kuinka moni sitä voi tai haluaa noudattaa, nehän ovat jokaisen henk.koht. asioita!).

Tuota tutkimusta äm:n antamasta suojasta allergioihin on aika paljon siteerattu siellä sun täällä lehdissä ja usein tulkittu vähän pieleen. Se meni kutakuinkin näin (en jaksa nyt googlettaa mutta halukkaat etsikööt :) ), että jo 3-4 kk täysimetys suojaa allergioilta, 6 kk ikään asti täysimetyksestä on hyötyä mutta sitä pidempään ei sanottavasti, ja kiinteiden aloituksen lykkääminen 9 kk ikään saattaa jopa kasvattaa allergioiden puhkeamisriskiä. Kiinteät kannattaa siis aloittaa siinä 6 kk iässä (tai jo aikaisemmin jos tarpeen).

Ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin, nälässä vauvaa ei voi pitää, eli jos ei maito (äidinmaito tai korvike) riitä niin sitten muuta kehiin. Kenenkään ei kannata tuntea syyllisyyttä siitä jos vauvalle antaa korviketta tai muuta ruokaa, koska jokaisen vauvan kehityshän menee yksilöllisesti ja sen mukaan myös ruokinta! :)

Vitamiineista ei korvikkeiden kanssa tarvitse olla huolissaan, niitä ei ole korvikkeessa niin valtavia määriä että parista desistä yli normin tulisi mitään haittoja. Suurin vaara korvikkeiden runsaan käytön kanssa on se, että nehän ovat lehmänmaitopohjaisia, ja alle vuoden ikäisen munuaiset runsas lehmänmaitomäärä laittaa turhan koville. Eli jos korviketta alkaa pysyvästi mennä isoja määriä, kannattaa antaa mieluummin jotain muuta siihen nälkään. :)

MUOKS vielä, mä sitten kuitenkin rupesin googlettamaan, ja mainittu tutkimus on tämä:
Pesonen, Maria: Early life determinants of atopy : A 20-year prospective follow-up study on unselected, healthy newborns. Väitöskirja. Helsingin Yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta, 2008.
 
Vyöhyketerapiakuulumiset tulin kertoilemaan. Eilen käytiin terapiassa ja Ossi jokelteli tyytyväisenä toisen jalan käsittelyn ajan. Vasemman jalan kohdalla alkoi itku ja yleensä poika ei juuri edes itke kunnolla ääneen. Käsittelyn jälkeen oli muutaman tunnin tosi uninen, mutta yö meni normaalisti. Kakka oli epätavllisen pahan hajuista, olisiko sitten tosiaan lähtenyt suolistosta jotain kuonaa liikkeelle, mikä ollut jumissa. Eilisen illan ja tänäänkin on ollut oikein herra aurinkoinen ja nukahtanut hyvin päikkäreille. Siis tähän asti vain hyviä vaikutuksia ilmassa :D
Huomenna mennään toisen kerran.

 

Yhteistyössä