## Joulutonttujen odottajat## HUHTIKUUSSA

juu, mekin halutaan tietää kumpi on tulossa. Tietää sit myydä esikon vaatteet sukulaisille, jos poika onkin tulossa. Tytöllä kun on pääasiassa sitä vaaleanpunaista niin en halua kyllä poikaa pinkkiin pukea :p
 
Aikas erikoista tuntuu olevan sitten tää mun rintojenkasvu D:stä E:hen jo viikolla 6.. jännittää siis todella se eka ultra, jos vaikka olenkin n. vkolla 12 :eek: Kun oli pahoinvointia jo ennen luultua ovista (testit ei näyttänyt sitä), ja olo aivan samalainen kun nyt on tuota aamupahoinvointia. Mut ei auta kun oottaa et saa tarkemmin tietoa, että pysyykö LA joulukuulla :)

G: Halutaan tietää sukupuoli, mut se jää meidän kahden väliseksi tiedoksi. JA mulla on selkee poikaolo, vaik esikoinen onkin :D

DD ja pieni enkeli 6+1 :heart:
 
Hei,
pitkään seuraillu pinoa ja nyt uskaltauduin mukaan. Taustaa: viiden vuoden yrityksen jälkeen luonnollisesti alkunsa saanut raskaus, tällä hetkellä viikkoja 7+4. Vielä kovin varovaisesti odotellaan ja menossa yksityiselle ultraan 9+0, sitä ennen en aio olla neuvolaan yhteyksissä.

Kovasti jännittää onko siellä mitään kasvamassa. Aika vähän oireita, rinnanpäät arat ja alavatsassa juilii ja paineen tunnetta jatkuvasti. Laskettu aika olisi kuukautisista laskien 11.12.

Pauliina73
 
AAM
Ei sitten meitin piku-rämmis jaksanut viihtya sisälläni kauaa... :'( :flower:
omin voimin kohtuni pinnisteli pois kaverin... olo numb :| ehkä itkea osaa myöhemmin.
hyvä että kuitenkin ei ollut oikein saavuttanut hurjia viikkomääriä että sukupuolta tai nimeä ehtinyt miettiä.. :) (oli siis 6+3 vastaa kiikarissa)..

Halauksia ja vointeja tänne kuitenkin kaikille ja meillä uutta yritystä kehiin vähän myöhemmin, saappi esikkoa jatkoaikaa omille jutuille :D ;) !!
 
Allusmammalle iso hali :hug: ,itselläni oli myös alkuraskauden km ennen kuin aloin odottamaan tyttöä. Ei mitään mukavaa aikaa :| :( ...

Omaa napaa pikaisesti,huomenna olisi neuvola,josta sitten saisi sen ultra-ajan,jesh!!!Ei malttaisi odottaa sitten millään =) .Kauhea väsymys on iskenyt tänne,tekisi koko ajan vain mieli nukkua,mutta kun missään välissä ei kerkeä,eikä se edes mitään auttaisi,väsyttäisi edelleen :| ...mut taas mennään,muksujen kanssa ulos,kun on niin hieno ja lämmin ilma! :wave:
 
Anteeksi että tänne tunkeilemaan tulen, mutta piti tulla fiilistelemään ja ihmettelemään että näinkö nopeesti aika muka menee? |O Tuntuu, että juuri itse olin samoilla viikoilla malttamattomana odottamassa, ja nyt neiti on kohta 5kk. :'( Eli täällä siis joulukuussa 2007 syntyneen vauvan äiti haikeena muistelee... :heart:

Onnea kaikille odotukseen ja jarrusukkia pikkuisille. :heart:
 
Moiks kaikille!! :wave:

Ei ookkaan pitkään aikaan tullu käytyä ja nyt saikin lukea monen monta sivua, huoh.. :) Tervetuloa kaikille uusille myöskin minun puolestani ja paljon voimia keskenmenon saaneille :hug:

Nonnih, ensimmäistä kertaa sitten oikein sain todeta, että kyllä sitä raskaana ollaan, nimittäin mulla todella oireeton alkuvaihe ollut mutta nyt viikonloppuna aivan järjettömän paha olo, ihan jatkuvasti tuntuu, että pitää mennä oksentaan, mutta vielä ei oo tarvinnu.. Jos oon syömättä, on paha olo, jos syön jotain on paha olo.. mikään ei oikein auta :( Tuleeko kellään muulla sellasia sydämentykytyksiä?? Mulla on tullu muutaman kerran, ei kiva.. Niin ja sitten välillä hirveet "menkkakivut" ja viiltää kohdusta.. Onko muilla?? Huippaa ja nenä tukossa.. Vali vali :D

No ettei ihan valitukseksi mene niin vastaillaan muitten kysymyksiin..

Mä oon aina aatellu, että en halua tietää sukupuolta, mutta nyt jostain syystä haluunkin sen tietää, en tiä mikä siinä on.. Toiv. on poika mutta ei haittaisi vaikka tyttökin tulis :)

Mulla ei oo tissit kasvanu ollenkaan, mutta nänninpäät tosi arat ja "kipeet".. Kasvais jo :)

Mulla siis oli tuota pahoinvointia 6+2-6+4, toivottavasti ei takaisin tule ainakaan ihan heti.. nyt olo vähän parempi..

Itse en hirveän väsynyt ole, mutta voimat on kyllä ihan loppu.. mitään vaan ei jaksa tehdä, jos laitan vaikka pyykkiä koneeseen niin ne saattaa olla siellä kauan ennen kun jaksan ne sieltä pois ottaa.. yms..

Me ollaan kerrottu avokin vanhemmille, mun toiselle siskolle ja kavereille.. Meijän kämpässä pyörii tosi paljon, varsinkin avokin kavereita, niin niille sitten vähän kierrellen kerrottiin.. Yks kaveri (poika) kertoi sen kaverillensa, joka on myös mun kaveri (tyttö), niin mä tiesin millanen hölösuu se muija on, niin käskin sen vaan olla hiljaa asiasta, ettei koko kylälle tarvii huudella, mutta kuiteski sut tuntien, kelle oot kertonu? kyllähän sieltä paljon tuli omien kavereitten nimiä.. Nyt vähän harmittaa koko asia.. Olis pitänyt olla vaan hiljaa ite koko asiasta :( Että tällasta tällä kertaa..

Ai niin.. ylihuomenna on eka neuvola rv 7+0 :) jippii!!

[/b]Tuisku Päivitteletkö listaa taas kun kerkiät.. Eli tämä on esikoinen, LA on 18.12 (viimeisten menkkojen perusteella) ja synnytyssairaala on Vammalan aluesairaala..

kukka ja kirppu 6+5

P.S SAISINKO NONNALTA TAI JOLTAIN MUULTA SEN KERHON SALASANAN, KIITOS!!! :p
 
Huomenta! Allusmammalle paljon :hug:
Täällä olo järjettömän huono,eilen huomasin että tortillat ovat ihan ok syötäviä tällä hetkellä(ovatkin meidän perheen lempi ruoka,kukaan ei valita kun olemme joskus syöty niitä kolmekin päivää peräkkäin :LOL: ) "kylmä" ruoka ja raikas mutta kastike on sen verran vahva että ei maistu puulle/Pas...... ,säilyke hedelmät varsinkin se liemi,mehujäätelöt,ruisleipä suolakurkku yhdistelmä ja sipsit ja kylmät juomat+jääpalat. Minulla tytöistä mielihalut ovat ruokaa ja suolaista kun taas pojasta söin älöttavän määrän suklaata päivässä vaikka yleensä en voi syödä ollenkaan. Nyt suolasta taas mutta se johtunee pahasta ja heikosta olosta,katotaan parin kuukauden päästä uudestaan. Itselläni on kaksosolo ja myös niitä unia on ollut paljon,tänään mieskin kysyi että oisko se mahdollista kun se huonoolo ja turvotus alkoi niin aikaisin tällä kertaa,joka kerta tämä on kyllä alkanut aikaisemmin ja pahemminalkoi vk4,no katsotaan neuvola on 8.5 (meidän neuvolassa on ultra)ja täti on kätilö,todella ihana ihminen.Viimeksi olin hätää kärsimässä kun sattui olemaan vuorotteluvapaalla ensinmäisen ja pahimman puolikkaan viimeksi ja siellä oli vaikka mitä säheltäjiä jolle piti itse selittää että mitä tarkoittaa kun vauvalla on niskaturvotusta,kyllä oli turvallinen olo! Nyt kun varasin aikaa niin sanoi että ihanaa kun tulet takas,olen kuullut että ruvetaan jo vähän kommentoimaan varsinkin jos on jo neljäs.
Väsymys ei ole ollut niin paha kuin edellisillä kerroilla,rinnat on turvonneet mutta vielä mahdutaan vanhoihin liiveihin. Eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu,vielä ei oikein osaa olla iloinen kun olo on tämä :x Näin eilen telkusta jotain dokumenttia ja siellä ne oli synnärillä :D sanoin ukolle että miekin haluan tuollaisen,no ukko siihen että sullahan on mahassa,pystyin kuvittelemaan sen vastasynyneen naaman omaani vasten kun se tuoksuu vauvalle,kotahan tässä varmaan menee järki :LOL:
Uusimaalaiset miksi valitsette sen synnärin jonka olette valinneet? Näytän olevani ainut Jorviin menijä? No nyt taas tortilloja syömään,johan tässä olikin jo tunnin tauko.
Lilo ja Stitch rv 6+2
 
Voimia Allusmamma :hug:

Soitin jo neuvolaan. Sain ajan 9.6, silloin on 11+2. Sieltä saa sitten ajan np ultraan. Kuvittelin, että np ultra olisi jo aikasemmin. Neuvolassa pitäis kyllä sitten kuulua jo sydänäänetkin. :heart: Kyllä odottavan aika on pitkä! Tekisi mieli mennä siihen alkuraskaudenultraan. Helpottaisi varmaan tätä keskenmenopelkoa. Mulla on keskenmenot olleet viikoilla 8 ja 10.

A-alisa ja toivo 5+2
 
Pinklady, munkin synnäri ois joko Jorvi tai NKL. Laitoni HUSin synnäriks tonne aluks, mut oon päättänyt et meen naistenklinikkaan. Ja tämä siksi, että Jorvissa olin hoidossa pitkään, ja kärsin heidän aiheuttamasta hoitovirheestä edelleen |O En todellakaan halua sinne synnyttämään, kun on niin huonot kokemukset sieltä. =) NKL on juuri gynekologiaan erikoistunut klinikka, se kuulostaa mielestäni paremmalta kun huonosti toimivan sairaalan synnäri.
 
Niin minäkin.. ihan kauhee pelko kokoajan :eek: Kylhän se km riski pienenee hivenen joka viikko, ja kun raskaus on todettu todennäköisyyshän on vaan 10-15%... Ei kyl paljoa lohduta. Mut onneks enää 2 viikkoa siihen ultraan, ehkä sinne selviää :)
 
kukka88: Mullaki on ollu noita alavatsatuntemuksia viiltoja sun muita ja ne pistää aina huolestumaan.. :| Kuinkakohan kauan ne jatkuu? Niinku millä viikolla ne pitäis loppua?

Galluppiin:

1. Rinnat ei mun mielestä oo vielä kasvanu, vähän sillee turvoksissa. Mies kyllä sano yks päivä et sun tissit on kasvanu! :D

2. pahoinvointi alko viikolla 5 pieninä aaltoina, mut tällä kuudennella viikolla se on ollu jo aika paha.. :x Mut ei onneks ihan kokoajan.

3. Väsymys alko heti sillon ku menkkojen piti alkaa! Ja se on kyl aika kovaa! Silmät meinaa väkisin painuu kiinni!


 
Alkuperäinen kirjoittaja miina-:
kukka88: Mullaki on ollu noita alavatsatuntemuksia viiltoja sun muita ja ne pistää aina huolestumaan.. :| Kuinkakohan kauan ne jatkuu? Niinku millä viikolla ne pitäis loppua?
En tiä, toivottavasti ei kovin kauaa kestä.. Aina muutenkin inhonnut menkkakipuja, nää kivut meinaan muistuttaa just niitä :( tai no kuka niistä nyt tykkäiskään.. Ja nyt jos makaan mahallani ja katse on toiseen suuntaan ja jos yritän kääntää päätäni niin, että nostan samalla yläkroppaani, kääntäen katseeni siis toiseen suuntaan, niin silloin vasta hirvee vihlasu tuleekin, ihan kuin veistä kääntäis siellä, muuten ne on vähän lievempiä, esim. venytellessä..

Mulla ei oo mitään mielitekoja oikein ollut, mutta kun yks päivä katottiin salkkareita ja ne siellä söi fetasalaattia ja vielä mainitsi sen sanan, niin tuli aivan järjetön mieli fetaa vaikka aina oon sitä inhonnu.. Kumma juttu :D
 
Hei kaikki joulukuiset! Mä olen kirjoitellut tuolla marraskuisten pinossa, kun alunperin laskettua aika oli marraskuulla, mutta ultrassa sitten siirtyikin joulukuun ensimmäiseksi. Olen lueskellut tätä teidän palstaa täällä taustalla, nyt ajattelin jotain kommentoidakin.

Vauvahaaveita, mun edellinen raskaus oli tuulimuna, ja silloin lääkärin kanssa sovittiin että seuraavaksi saan tulla heti tarkistamaan tilanteen. Kuulemma vasta 7+ viikolla kannattaa mennä, jotta kunnolla näkyy. Näin siis varasin ultran, mutta viikkoja olikin sitten vasta 6+ jotain. Ultrassa näkyi pieni sykkivä valkoinen pallo. Aikamoista tuuria, että sykekin näkyi, koska noilla viikoilla saattaa olla ettei sitä vielä näy, ja joudut odottamaan epätietoisuudessa vielä seuraavaan viikkoon tarkistusultraan. Eli älä pelästy, jos ei mitään selvyyttä vielä noin aikaisin tule, mutta mieti kannattaisiko siirtää muutamalla päivällä eteenpäin, ihan varmuuden vuoksi, jotta saisit mielenrauhan itsellesi :hug:

Pinklady, mä myös totesin tortillat loistoruuaksi kuvotuksen keskellä! Tekee mieli vaan kaikkea tosi kylmää ja raikasta. Laitoin väliin salaattia, kurkkua ja kirsikkatomaatteja, tacomausteella maustettua jauhelihaa ja kylmää dippiä, meni hyvin alas kolme päivää.

Kuvotuksesta ja huonosta olosta pitäisi olla onnellinen, koska ne ylensä tarkoittavat, että kaikki on hyvin, istukka tuottaa hormonia. Kaiken järjen mukaan pitäisi helpottaa neljännen raskauskuukauden alkaessa, sitä odotellessa =)

Miina ja Kukka88, pelästyin itsekin alavatsavihlaisuja, menkkamaisia kipuja ja paineentunnetta. Kysäisin ultran yhteydessä lääkäriltä, joka sanoi, että ne ovat hyvä merkki ja kuuluvat asiaan. Siinä 6-8 viikkojen tietämillä pieni kasvaa millin päivässä, ja kohtu venyy suhteessa paljon enemmän, joten kummallistahan olisi, jos se ei miltään tuntuisi!

Nauttikaahan kaikki kahden edestä ja täysin (hiukan aroin ja pikku hiljaa turpoavin) rinnoin aurinkoisista ja lämpimistä kevätpäivistä! :heart: :heart: :heart: :heart:

Ehkä piipahdan taas joskus kommentoimassa, lukemassa ainakin.

pikkutiikeri 9+0
 
pikkutiikeri Mulla tuo mielenrauha järkkyy jo nyt, ku joutuu eleleen epätietoisuudessa :kieh: :LOL:
Siksi mä nyt ens viikolla menenkin sinne, että jos sais ees pois sulettua kohdunulkoinen ja tuulimuna, ja jos hyvällä tuurilla sillon sattuis jotaki näkemään :ashamed:
Pakko käydä, ku alkaa stressitaso olemaan sen verran korkeella, ettei se hyvää tee kenellekkää |O
 
Kukka-88 ja Miina- Semmoinen menkkamainen juiliminen on täysin normaalia! Mulla alkoi se jo viikolla 3, jolloin en edes tiennyt odottavani. Luulin vaan lähestyviksi menkoiksi! Reilun viikon eteenpäin juili päivittäin, nyt vähentynyt. Kyselin vähä muilta ja kaikilla ollut samanlaista, erityisesti menkkojen aikaan. Uskoisin, että tarvii huolestua vasta jos tulee verta, mutta jos kova huoli on niin voihan sitä soittaa terkkarille.

Tuolla joku kyseli rintamuksen kasvusta: mulla on levinnyt ihan järkyttäväksi ja ovat tosi pinkeät ja vähän arat. Huvittaa, kun ennen jo oli DD niin kohta joutuu varmaan ostamaan Lindexin isoimmat rintsikat....
 
Heippa vaan kaikille ! On mennyt monta päivää siitä kun viimeksi ehdin tänne piipahtaa ja sivuja oli tullut monta lisää sekä uusia joulutonttujen odottajia, tervetuloa heille =)
Itellä on laskurien mukaan menossa 7+2 ja eka neuvola olis ollut tulevana perjantaina, mut jouduin työasioiden takii siirtään sen ja sit ens viikon ke pääsen. Varmentuu sit nuo viikot ja lasketut ajat. Tietty ultrassa sit loppujen lopuks.
Oireita ei oikeestaan oo mitään. Etovaa oloa oli pari viikkoa sitten, mut sekin loppui, eikä oikeestaan mitään muutakaan ole. Rinnat ehkä ajoittain aremmat, mut ei pahasti. Vähän on sellanen epätodellinen olo vieläkin, vaikka täs on jo kuukauden tietoisesti odottanut. No, aikaa on vielä valitella kaikkee, mut sehän kuuluu asiaan =) Mä nautin kolmannestani ja viimeisestäni raskaudesta oli se sitten minkälainen tahansa.
Nyt täytyy mennä laittaan tuolle kakkoselle puuroa. Hauskaa viikonjatkoa kaikille :flower:
 
Vauvahaaveita, pakko oli tulla kommentoimaan kun ahdinkosi osui silmään! Mulla oli alkuraskaudessa tosi epätietoinen ja epäluuloinen olo, että onko siellä masussa ketään, tai onko oikeessa paikassa. Netistä luin niiiiiin paljon kauhutarinoita, että ne rupes elämään ihan omaa elämäänsä päässä. Ja kun mulla ei ollut juuri mitään raskausoireita, pahoinvointia ei missään vaiheessa ollenkaan, niin hypin ihan seinille. Siks varasin varhaisultran, halusin just selvittää onko siellä ketään, niinkun säkin. Mulla oli se menkoista laskettuna rv 7+5, ja siellä ei näkynyt kuin raskaussäkki kohdussa. Gynen tuomio oli tuulimunaraskaus, ja antoi ajan keskeytykseen. En kuitenkaan suostunut heti, vaan halusin jäädä seuraamaan. Neljän päivän päästä kontrollissa näkyikin syke, ja toisen gynekologin mukaan viikot olikin silloin vasta 6+3 (eli 5+6 sillon kun sain tuulimunadiagnoosin, eikä mitään sikiöö vielä näkynyt). Tää toinen gyne sanoi, että siinä vaiheessa parissa päivässäkin voi pieni kasvaa ihmeen paljon, ja muutoksia tulee koko ajan. Nyt oon viikolla 15+3 ja toistaiseksi kaikki hyvin.
Halusin vain kirjoittaa sulle, että tiedän ton tunteen mutta koita olla stressaamatta liikaa, tiiän että se ei ole helppoa mutta itellä ei olis tullu tota neljän päivän piinaa ollenkaan jos en olis vouhannu sinne varhaisultraan liian aikaisin. Ja jos siellä ei ens viikolla vielä näy mitään, älä hätiköi vaan mieti rauhassa asiaa, ja vaadi kontrollia jos on ees pieni mahollisuus että raskaus on vielä siinä vaiheessa ettei mitään näy kun pieni on vielä niin pieni:) Mulle se eka gyne ei antanut mitään mahiksia, mutta halusin silti odottaa ja kyllä kannatti! Tsemppiä sulle ja koita pysyä rauhallisena, suurin osa raskauksista sujuu kuitenkin hyvin, vaikka täältä netistä saakin lukea vain niitä kauhutarinoita enimmäkseen.
 

Yhteistyössä