Joulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusperheellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusperheellinen

Vieras
Joulu on meidän uusiossa aika ongelmallinen. Tai oikeastaan joka toinen joulu kun mieheni lapset jotka asuvat äitinsä kanssa tulevat meille joka toinen joulu. Perheessä on lisäksi minun kaksi lasta ja yksi mieheni kanssa yhteinen. Ongelmana on (kaiken muun lisäksi) joululahjat. Lähilapsilla on kaikki omien sukulaisten sekä minun ostamat lahjat kuusen alla. Ja etälapsilla omien sukulaisten ja äidin ostamat lahjat heillä kotona. Avaavat ne kun lapset menevät takaisin äidin luo joulun jälkeen. Mieheni on useasti pyytänyt jotta äiti voisi muuttaa käytäntöä ja antaa lahjat lapsille mukaan, mutta hän ei asiasta suostu neuvottelemaan, sanoo vain tylysti ei käy.
No ongelma on tämä, että lähilapsilla on tietenkin enemmän paketteja ja etälasten pettymys on kamala kun näin käy joka toinen joulu. Meillä on aina ennen ollut tapana, että yhdet lahjat avataan jo aattoaamuna, mutta tästä piti luopua koska sitten etälapsilla olisi vielä vähemmän lahjoja avattavaksi. Ja se pakettien avaaminen on iso osa koko juttua, ei pelkästään se tavara mitä niiden sisältä tulee. Tai niin arvelin kunnes viime jouluna ostin siteen pinistä tuloistani (hoitovapaalla olen) pikkupaketteja sukkia ja karkkia yms. pientä, etä olisi enemmän avattava. No eipä ollut tämäkän ratkaisu ongelmiimme koska etälasten olisi pitänyt saada isoja paketteja ja perempaa tavaraa 13v päästi ihan itkut kun oli niin pahamieli. Ko.asia pilaa kyllä erittäin tehokkaasti kaikkien joulumielen. Eikä vähiten lähilasten jotka tuntevat syyllisyyttä lahjoistaan. Ei auta mikään puhe, vaikka ovat jo isoja nyt 14v ja 12v ja ihan tietävät omien lahjojen odottavan kotona.
Onneksi meillä on nyt "lepojoulu" kauhulla odotellaan seuraavaa. Voihan joulu :(

Ne joulut kun lapset ovat teillä,te päätätte millaisen joulutunnelman kotiinne luotte.Ostakaa enemmän etälapsille lahjoja niin ei tule sitä pahaa mieltä.
Miksi äidin pitäisi antaa omat ja sukulaistensa hankkimat lahjat teille?
Siitähän seuraa sitten se että kun lapset palaavat äitinsä luokse heille ei ole siellä mitään.
Turha syyllistää lasten äitiä asiasta joka on täysin teidän päätettävissänne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 14:51 mieti tätä kirjoitti:
Ne joulut kun lapset ovat teillä,te päätätte millaisen joulutunnelman kotiinne luotte.Ostakaa enemmän etälapsille lahjoja niin ei tule sitä pahaa mieltä.
Siitähän seuraa sitten se että kun lapset palaavat äitinsä luokse heille ei ole siellä mitään.

No huh \|O \|O Eikös tosta tesktistä käynyt ilmi et kirjottaja on hoitovapaalla, tuskin siis varaa alkaa osteleen enemmän paketteja ja eikös se taas ois väärin muita lapsia kohtaan!!! Kyllä noin isojen lasten pitäs jo ymmärtää asia taitavat vaan tahallaan yrittää syyllistää.. Niin ja eikös joululahjat anneta juuri jouluna eikä vasta joulun jälkeen :whistle:

Viime vuonna tuttavaperhe juhli joulua jo muutama päivä etukäteen. Kuusi oli ja herkkuja sekä tietenkin lahjat. Lapset olivat järjestelyyn kovin tyytyväisiä ja lähtivät tyytyväisinä etävanhemmilleen joulunviettoon.

Löytyisikö tästä vinkkiä teidän perheelle?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 18:24 molla kirjoitti:
sopikaa että lähilapsetkin saavat osan lahjoista joulun jälkeen. Viettäkää kunnon loppiainen!

Tässä olisi ideaa, kävisikö silloin pakkasukko kuten venäjällä vai itämaan tietäjät kuten Espanjassa. :) Lahjatkin voisi ostaa alesta.

\

Eiköhän enemmänkin ap:n jutussa kyse ollut siitä, että LAPSET saisivat kaikki lahjansa jouluna yhtäaikaa muiden kanssa. Eihän kukaan aikuinen niitä lasten lahjoja itselleen halua, vaan että lapset saisivat ilolla avata ne kerralla. Ei mun mielestä siinäkään ole järkeä, että sitten lahjojen määrää kasvatetaan, kun osa lahjoista pantataan äidin luona!

Meillä lasten (12 ja 14v myös) lahjat viedään sinne, missä jouluaan viettävät ja saavat avata kaikki kerralla tai miten nyt onkin tapana joulun vietossa. Itse sitten kuljettelevat niitä siihen paikkaan, jossa haluavat pitää. Omista tavaroistaanhan on kyse.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 16:21 Leija kirjoitti:
Viime vuonna tuttavaperhe juhli joulua jo muutama päivä etukäteen. Kuusi oli ja herkkuja sekä tietenkin lahjat. Lapset olivat järjestelyyn kovin tyytyväisiä ja lähtivät tyytyväisinä etävanhemmilleen joulunviettoon.

Löytyisikö tästä vinkkiä teidän perheelle?

Niin, tai sitten vaihtoehtoisesti annetaan lähilapsille osa lahjoista jo ennen joulua tai joulun jälkeen ja kaikille kutakuinkin sama määrä paketteja aattona.

Meillä on 4. ja 5. luokkalaiset isommat ja jos ja kun ovat isänsä luona joulun niin itse saavat päättää ottavatko lahjat mukaan vai antavatko odottaa kotona.

Kilometrin päässä iskä asuu joten jos tuska iskee niin kotosalla voi käydä lahjat aukaisemassa ;) ;) ;)

Isällään tosin taipumus unohdella lahjojen osto-varsinkin tytölle kun poika on ns.lempilapsi joten aina on pitänyt hieman sumplia tuota joululahjojen hankintaa jotta koko nelikolla olisi edes ikään katsoen tarpeeksi paketteja...... :( :( ;)

\
Hui johan oli ttylyä tekstiä. Eipä nuo rahat riitä kuule ostamaan kaikkea mitä lapset tässä maailmassa haluaa. Enhän osta omillenikaan kovin monta lahjaa, suurin osa lahjoista on heidän sukulsisten ja kummien lahjoista koostuva kasa. Tämäkö minun pitäisi sitten näille etälapsille korvata. Ei taida olla uuskokoonpanoa sinulla itselläsi :o :o

Ei kai kukaan voi ajatella näin?!
Siis etälasten pitäisi saada isän puolelta saman verran lahjoja kuin muut lapset saavat yhteensä molempien vanhempien puolilta? Huh. Kyllä 12- ja 14-vuotiaiden täytyy jo alkaa ymmärtää että 15 lahjaa jouluaattona plus 15 lahjaa myöhemmin=30 lahjaa (määrät keksittyjä), siis saman verran kuin muillakin lapsilla.
\

Kyllä mä olen kans sitä mieltä että että noin isojen lasten pitää ymmärtää että he saavat lahjoja kahdessa paikassa ja lähi lapset saavat kaikki yhdessä paikassa.Minusta myös lähi vanhemman pitäisi korostaa lapsille sitä että teidän lahjoista on osa täällä kotona ja siksi sisarpuolet saa siellä isin luona enemmän lahjoja mutta yhteensä ei kukaan huonommalle. Jos ton ikäisille KAIKKI osapuolet selittää asian samoin niin luulisi menevän asian perille :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 13:53 uusperheellinen kirjoitti:
Ja se pakettien avaaminen on iso osa koko juttua, ei pelkästään se tavara mitä niiden sisältä tulee. Tai niin arvelin kunnes viime jouluna ostin siteen pinistä tuloistani (hoitovapaalla olen) pikkupaketteja sukkia ja karkkia yms. pientä, etä olisi enemmän avattava. No eipä ollut tämäkän ratkaisu ongelmiimme koska etälasten olisi pitänyt saada isoja paketteja ja perempaa tavaraa 13v päästi ihan itkut kun oli niin pahamieli.

Meidän äiti laittoi kanssa aina kaikkea pientä pakettiin, esim. tähtisädetikut oli yksi perinteinen.
Ja se juuri oli hauskaa kun sai availla paljon paketteja. Kuulostaa inhottavalta tuo teidän juttu, juuri sellasilta murkkuikäisten jutuilta, ei siinä varmaan sen kummemmasta olekaan kysymys. Koita kestää..
:/

Täsät samasta syystä mieheni etälapset eivät koskaan joulua meillä olekkaan. Tai siis ja onhan syynä myös se että etälapset ovat äitinsä mukaan JT ja eivät vietä joulua kotonaan.

Ja siis eivät myöskään meillä. Minä en heitä meille halua "synnistä" puhumaan sillä siitä on tarpeeksi jo kuulut että joulu on syntiä.

Ihme juttu että nämä etät meiltä lahjoja odottavat vaikka eivät jolua taikka mitään juhli. Mutta mieheni ja minä olemme päättäneet että ei sitten lahjojakaan tule täältä. Turha siis niitä odottaa.

Saapahan sitten meidän lapset enemmän lahjoja.

=) Juuri tuollaista useita pikkupaketteja yritin hakea viime jouluna, kun ei tuota rahaa ihan hirveästi ole, mutta kommentteja tuli oikeasti tyyliin: noin huonoja jne. Hyvin kuitenkin maistui suklaa tonntuukot joita olin käärinyt paketteihin heille yms. namusia. Tietenkin sitä pitää olla aikuinen ja kestää, mutta oikeesti suututtaa kun isot lapset kiukuttelee. Heille oli etukäteen puhuttu asiasta, että osa paketeista odotta kotona, eikä tämä ollut ensimmäinen joulumme yhdessä. Taitavat nämä vaan vuosi vuodelta pahentua :(

Joo kuulostaa tahalliselta toi lasten käytös. Ettei vaan olis lasten äidillä tekemistä ton asian kans?? Kuulostaa kyllä hyvin kummalliselta että melkein aikuiset ihmiset kiukuttelee tollain :\|

Selittäkää lapsille että todellisuudessa he saavat paljon enemmän lahjoja kun niitä kerran avataan monessa paikassa...Vaikka aika materialista touhua mielestäni muutenkin!
Nauttikaa te nyt hyvällä omallatunnolla "lepojoulustanne"...tiedän tarkalleen mitä ajoit takaa!Ja onhan se kiva joskus nauttia pyhistä ihan vaan sen omankin perheen kesken vai mitä???????????!

Minä en yleensäkään ymmärrä kun Suomessa puhutaan lasten joulusta, "kuinka hienoa on katsoa kun lapset ilolla avaavat paketteja". Minusta yököttävää materialismia. Pitäisi lapsia opettaa löytämään jostakin muusta hyvää mieltä ja hauskuutta kun kaiken maailman romuista joita on sitten nurkat täynnä ja loppujen lopuksi ovat melko turhanpäiväisiäkin. Eikä niille nykyään edes mikään riitä, isompaa ja enemmän vaan tarvitsevat koko ajan. Vanhemmat saisivat katsoa itseään peiliin!

Jep jep selittetty on tuota lahja asiaa ja isänsä vielä jutteli ihan eriyisesti lastensa kanssa tästä, mutta silti sama juttu kun aattona aloitetaa "juhlimaan" joulua. Vanhin lapis on jopa kateellinen vauvalle helistimistä, kun tämä saa parempia lahjoja, huh. Joo mutta tänä jouluna lepäillään. Olen ajatellut, että tämä helpottaisi kun etälapset kasvavat, mutta eipä näytä helpottavan. Kiva kun löytyy edes tää åalsta jossa voi purkaa =)

Meillä jouluaattoaamuna on vanhempi lapseni avannut kummeiltaan ja ystäväperheiltä tulleet lahjat. Siksi näin, että sisarusteni lapset eivät jäisi vähemmälle mummolassa aattoillalla. Meillä tämä on toiminut jo monta vuotta, eikä lapseni tiedä asian oikeaa laitaa, ei ole edes koskaan kysynyt. On ollut tosi tyytyväinen varsinkin pienempänä, oli vähemmän jännitystä ja odottamista iltaan. Nuorempi lapseni viettää aattoaamupäivää etävanhempansa kanssa, josta saa paketit ja avaa ne myös silloin. Vanhempi lapseni ei ole koskaan nuoremmaiseni etävanhemmalta lahjoja saanut, eikä ole sitä protestoinut, odottanut varmasti alkuvuosina, mutta huomannut odotuksensa turhaksi. Illalla pukki tuo mummolassa kaikille lastenlapsille lahjoja, eikä niitä ole siinä laskettu kuka on saanut mitä ja montako ja paljonko maksavaa.
Sisarukseni lapset ovat aattoiltana saaneet lahjat isältään ja meiltä isänpuolen suvulta. Kotona heitä odottaa äidin ja äidin puolen lahjat. Tämä on toiminut ja hyväksi havaittu..
Joskus tuntuu siltä kyllä, että lahjomista aamusta iltaan koko jouluaaton!!! Mutta lastenhan juhla se on.

Siis tässä olisi minun ajatus alkupereäisen jouluprobleemaan, uusperheellinen olen itsekin.

En jaksanut kaikkia kommentteja lukea kun tuntuu olevan aisian vierestä jahkaamista aika tavalla seassa.

Etälapsilla siis on joululahjoja ja aika paljonkin, siellä lähiäidin kotona.
Lähiäiti ei anna näitä lahjoja mukaan etäisän luo.
Isän ja äitipuolen kotona lahjoja on yhteiselle lapselle, ja äp:n omille lapsille.
Nyt pitäisi sitten hankkia tämänkin kuusen alle samanmoinen määrä lahjoja näille etälapsille, ettei heille tule paha mieli.

- Lapset ovat ilmeisesti isoja jo. He siis varmasti ymmärtävät puhetta. :o
Etälapsille voi selittää selkeästi, että heidän lahjansa ovat siellä äidin luona , omassa kotonaan. Ja sillä selvä.
Näillä teidän luona asuvilla lapsilla on myös omat lahjat omassa kotonaan. Etenkin teidän yhteinen lapsenne: ei hän vietä tuplajoulua. Ei hän saa tuplamäärää lahjoja.

Voitte toki ostaa muutaman lahjan etälapsille, jotain ihan pientä, yksi tai kaksi lahjaa, jottei ihan tyhjin käsi katsele kun muut avaa pakettinsa.

Joulun tarkoitus ja joulun perimmäinen sanoma EI ole joulupukki ja lahjojen SAAMINEN.
Joulun sanoma on Kristuksen syntyminen. Onko unohtunut vastaajilta ja ap:lta?
Jouluna ANNETAAN. Annetaan niille, joita rakastetaan, nille, joilla on vähemmän kuin itsellä.
Ei ole siis kyse lahjojen saamisesta ja määrästä ja hintalapuista, vaan antamisen ilosta, Kristuksen syntymästä ja Jumalan kaikkivaltiudesta.

Lahjoja ei anneta siksi että Jeesus-vauva sai lahjoja, vaa siksi, että hänelle annettiin lahjoja, ja niitä annettiin siksi, että Kuningas, Vapahtaja, Jumalan Poika on syntynyt.

Jos tämän sanoman vastaanottaminen tai sisäistäminen joululahjahuumassa on vaikeaa, tai mahdotonta, miksi viettääkään koko joulua saamisineen, ostamisineen ?? :o

Meillä ei joulun kanssa moista ongelmaa ole. Etälapset ovat aina joulun äitinsä luona. Jos meiltä on lahjoja, annamme ne äitikotiin tai jätämme tänne meille, jolloin voivat itse valita jättävätkö tänne vai vievätkö äidilleen - usein jättävät tänne. Nämä lahjat he saavat joulun jälkeen.
"hauskaa" on, että ainakaan aikaisemmin lapset eivät ole hahmottaneet, keneltä mikäkin lahja on tullut,eli minun ostama lempikoru onkin äidin tai jonkun kaverin tai en minä tiedä .. ostama.

Synttäreiden osalta meillä järkätään juhlat isän puolen sukulaisille, mutta ei enää kaveribileitä koska heillä on vain äiti-kodissa kavereita, ei meillä, ja heille he järjestävät jo omat lastenkutsunsa. Perustelu oli tämä: teillä on jo lastenjuhlat äitinne luona.

Samaan tyyliin siis perustelu lahjojen paikasta ja olemassaolosta näille etälapsille.
Kun äiti ei anna lapsilleen heidän omia lahjoja mukaan isän luo, on tässä äiti se, joka haluaa pilata omien lastensa joulun!?!!! Onpas kiva äiti!!
Lasten isä voisi laittaa exälleen viestin, että sinun, hänen, tai teidän lastenne joulu ei mene pilalle puuttuvien lahjojen takia, vaan nimemomaan näiden etälasten joulu on nyt hieman pilalla, kun äiti itse haluaa sen pilata. Äiti voisi laittaa edes muutaman paketin mukaan...??
Tai sitten voitte perua moisen joka toinen joulu -käytännön ja lapset ovat joka ikinen joulu äidillään, koska etälapsijoulut tuntuvat olevan teille stressin paikka.

Ei auta mikään puhe, vaikka ovat jo isoja nyt 14v ja 12v ja ihan tietävät omien lahjojen odottavan kotona.
Onneksi meillä on nyt "lepojoulu" kauhulla odotellaan seuraavaa. Voihan joulu :(
[/quote]

No ainakin teinien (sen 14-v.) pitäisi ymmärtää, että osa paketeista odottaa kotona. Ja pakettimäärä kun yleensä joka tapauksessa alkaa vähetä iän karttuessa...Mutta eikö siinä jo ole, että teidän ja isän sukulaisten lahjat tarpeeksi?

Miksi äiti ei anna ollenkaan lahjoja mukaan? Pelkääkö, että jäävät teille?

Ylipäätään en ymmärrä, että lapsi ei saisi viedä omia tavaroitaan paikasta toiseen, toki ehkä pysyvämmässä paikassa enimmäkseen (jos asia, jota tarvitaan).

Itse en muista raahanneeni tavaroita isäni luo, siellä oli "äitipuolen" lapsuusajan kirjoja, joita tuli luettua. Asioita tehtiin yhdesä yms. Mutta oltiin toki jo ala-asteikäisiä. varavaatteita oli mukana yms. Ei ongelmia. Joulut pysyvässä kodissa, jonne pääsääntöisesti kaikki lahjat. Ei siis onneksi jäänyt mitään "hampaankoloon".

Nyt pitäisi taas kaikkien vanhempien kaivautua esiin lahjapakettien alta ja katsoa peiliin.Lahjoja tulee joka suunnalta ja lapset eivät edes tiedä miksi joulua vietetään.
Meillä ainakin miehen pojalle ostetaan yksi max kaksi lahjaa ja hyvin on tyytyväinen kun siihen opetetaan.

Mutta aiheesta,kylä noin isojen lapsien tulee ymmärtää miksi heillä on teillä vähemmän paketteja.ja lapset saavat joskus myös pettyä,se ei heitä tapa vaikka vähän kiduttaa,tekee joskus ihan hyvää vaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2005 klo 11:24 Leija kirjoitti:
Toisaalta on kyllä niinkin, että sisarkateus on ja pysyy, vaikka vanhemmat mitä tekisivät. Lopuksi riidellään kahvikupeista perinnönjaon yhteydessä.

Sisarkateuteen saattaa joskus olla "aihetta" ts.suosikkijärjestelmä. Ja nyt en siis puhu ketjun aloittaneen tilanteesta.

Yhteistyössä