JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

Tonttupuvuista vielä... ainakin täällä Oulussa oli KappAhlilla myynnissä tonttupukuja sekä tonttutytöille tonttumekkoja! Ihania kyllä olivat, vaan en sitten raaskinut ostaa, kun ei tiedä tuleeko pieni ennen vai jälkeen joulun!
 
Kiekura:: Mulla ei ollut esikoista odottaessa yhtä ainoatakaan supistusta koko raskausaikana! En tuntenut edes niitä harjoitussupistuksia. Neitipä tuli maailmaan rv 38+5 ja ihan yllättäen käynnistyi synnytys supistuksilla! =) Niinkin voi käydä! :D

Riikkuli 36+1
 
Ulpu, aivan ihanaa, onnea! Minäkin kysyn kuinka iso vauva oli?
Tivolille, luin ensin että jee musta tuli äiti!! Mutta siis täti, onnea!
Hapikko, niin mulle tosiaan lyötiin se peräruiske kouraan viimeiseltä
pelkopolikäynniltä ja annettiin ohjeet mihin aikaan sunnuntaina 2.12
sen kanssa alan touhuumaan.. Ei mulle koskaan ole peräruisketta
annettu, aiemmissa synnytyksissäkään.. No tuskin on niin tärkeä asia kummiskaan, joutuuhan syömättä ja juomatta olemaan ennen sektiota
joka tapauksessa aika kauan. Ja varmasti ainakin mä siinä jännityksessä ravaan vessassa muutenkin.
 
Onnea Ulpulle tytöstä ja tivolille tätiydestä :hug: :flower: :heart:

Pikaseen vastailen, kaikki jutut olen lukenut mut sama juttu kuin jollain muullakin (enkä tietty muista kenellä... :ashamed: :headwall: ) ettei enää muista mitä kaikkea piti kommentoida...

:hug: kaikille, jotka sitä tarvitsevat. Tsemppiä ja jaksamista vielä joksikin aikaa, eiköhän meillä kaikilla pian ole pikkuiset kotona... :heart:

itellä olo ennallaan, vielä pitäis jaksaa jotain kouluhommia vääntää ja lukea kokeeseen, ja sitten kun koe on takana aion tehdä niitäkin juttuja jotka supisteluja aiheuttaa... Jos vaikka etukäteen päättäisi vähän tulla... :whistle:

Nyt kahvittelemaan ja katsomaan lastenohjelmia. :wave:

Shamandalie ja Torsti 36+0 :heart:
 
Sue
Heips kaikille pitkästä aikaa!

Olin keväällä ja alkukesästä aktiivisesti mukana palstalla, mutta kesälomilla vähän vieraannuin ja elokuun alkupuolelta asti olen ollut saikulla eikä mulla ollu konetta käytössä kuin iltaisin eli tietäähän sen etten pysynyt kärryillä. Nyt mulla on ikioma kone ja pääsen päivälläkin kurkkimaan tänne. Kaipasinkin jo vähän vertaistukea...

Viikkoja on jo 37+2 ja la 1.12. Painoarvioksi tuli viime viikolla äitipolilla 3,3kg eli jos laskettuun asti pysyy niin varmaan on jotain 4kg pintaan. Sen kokoisia meillä pojatkin on ollu. Jouduin siis toimistotöistä saikulle rajujen supistusten takia, kohdunsuu ei onneksi alkanut kypsyä liian aikaisin. Olo on muutenkin aika jättimäinen enkä ole todellakaan nauttinut raskaudesta montaakaan päivää.

Nyt yritän alkaa valmistautua vauvan tuloon ihan oikeasti, tarvikkeet on tietty jo kasassa mutta ajatuksen tasolla en ole yhtään valmis. Synnytys ei pelota, ainoa murhe on että ehdin ajoissa sairaalaan. Edellinen synnytys kesti 2 tuntia yöllä heräämisestä ja meiltä on kuitenkin 45 min matka sairaalaan...

Mutta tässäpä tärkeimmät, palailen pikaisesti. Mulla on paljon juttuja joihin kaipaan kanssasiskojen vinkkejä ja kommentteja.

Sue
 
Ulpulle ONNEA PIKKU PRINSESSAN JOHDOSTA :hug: :flower: Toivottavasti pikkuinen pääsee pian kotiin :).

Tivolille onnittelut tätiydestä. Teillehän tulee serkuille pieni ikäero =).

Muistanko ihan väärin, mutta eikös sätseen muuttanut ja kertoi, että heillä ei ihan heti saata netti toimia :whistle: Vai muistanko ihan väärin :headwall: ?!

Pippa :hug:

Omaan napaan: Kävin tänään kampaajalla :D. Seuraavan kerran taidankin päästä vasta ennen ristiäisiä, mutta jospa nämä hiukset sinne asti kelpaisi :). Samalla nypitytin kulmat ja kestovärjäsin ne sekä ripset. Kampaajalla ollessa tuli hieman huono-olo, jota sitten on jatkunut koko päivän :ashamed:. Mitä lie?!
Mullakaan ei supistuksia juuri ole ollut ja kovasti olenkin pähkäillyt, et meneeköhän tämä odottaminen kovinkin paljon yli la:n :whistle: . toivottavasti ei, vaan minun puolestani Heppu saisi tulla maailmaan vaikka saman tien :D. Lääkäri kyllä oli sitä mieltä, että voi hyvinkin olla että toinen tulee jo ennen 3.12, kun paikat oli jo hieman auki, mutta eihän sitä tietty koskaan tiedä mitä toinen saa päähänsä :LOL:. Kovasti olen koettanut lenkkeillä ja touhuilla kaikkea :D. eilenkin kävin kaksi kertaa tunnin lenkin heittämässä ja kyllä noiden lenkkien jälkeen toinen kovasti puski itseään alaspäin.. alapää sen kuin helisi :LOL:.

Ihania ovat noi tonttupuvut :heart:. Itsekin olen harkinnut pitäiskö sellainen ostaa...

Mutta nyt lähden ulos lenkille, jospa tämä olokin paranis...

Veeruska & Heppu Huoleton




 
äitiliini75 : sulle piti vielä vastata, että täälläkin on hieman ristiäisiä mietitty. Mutta pidämme ne vasta ensi vuoden puolella ja Kuopiossa. Täällä päin kun ei muita sukulaisia asu, niin helpompi sitten pitää ne siellä... Eipä tartte järkkäillä sitten yöpimisjuttuja yms.. Nimet ovat jo valmiina ja pappikin päätetty :D Enää puuttuu vain itse sankari :) .
 
Ulpu23: Onnea pienen tytön syntymän johdosta... :flower:

Tivoli: Onnea tätiytymisestä!!!!!! =)

Tulin just synnytysvalmennulsesta ja täytyy sanoo, et olin pettynyt... Oli mun mielestä tosi tylsää kun eka tunti luentoa mitä synnytksessä tapahtuu ja sit äkkiä käytin tsekkaas tilat, että mihin mennään. Jotenki ei tullu oikeen mitään uutta...

Kiekura: Mä oon kaikille sanonu ihan samaa, et mä synnytän vasta tammikuussa, jos kukaan ei käynnistä ennen sitä... :kieh: Noh.. Toivottavasti nyt ei ihan niin... Parempi kuitenkin ajatella noin päin, niin ei voi kuin positiivisesti yllättyä, jos lähtö vaikka sattuisikin tulemaan ajoissa =)

Hieman galluppia: Mites muuten muilla. Kastetaanko teidän kaikkien lapset vai onko joitain, joilla on nimenantojuhla?

Ja mäkin muistan sut Sue! :)
 
mun muistaakseen kans sätseenillä oli muutto,ihan niinkuin veeruska jo sanoi.

Mä olen kans ostanut sellasen tonttupuvun, oli ihan pakko kun huuto.netissä vastaan tuli.

Huomenna olis neuvola ja verikokeet,saas nähä onko hb noussu ja anemia "paranemaan päin"..

Oli hirveesti taas tekstiä tullu ja en muista enää mitä kukakin kyseli. Mä en malta lopettaa lukemista ja kommentoida saman tien vaan pakko tohottaa kaikki tekstit läpi ja sit lyö auttamatta tyhjää..

Veeruskalle kysymys vielä: olen kans meinannu pitää ristiäiset mun kotipaikkakunnalla,miten se käytännössä onnistuu? Kotipaikkahan lapsella on eri kuin mun kotikaupunki? Pikkasen tunnen itteni tyhmäksi kysymyksineni :D

tk & rv 36+0
 
Tää kans miettiny tota ristiäis/nimenantojuhlajuttua...
Toisaalta, vaikka mitään himouskovaisia ei ollakaan, voitas ne ristiäiset pitää. Semmoset pienimuotoset, kotioloissa. Enoni varmaan pääsisi papiksi. Toisaalta... kummiehdokkaistamme valtaosa on kirkkoon kuulumattomia.
Vaihtoehtona vois pitää ihan jonkinmoinen nimenantojuhla myös PK-seudulla, jossa valtaosa sukulaisista... en osaa päättää tai ajatella moista... (ja aikaa vielä on, ehkä semmoset kolmisen kuukautta..). :whistle:
 
Piti kommentoida enemmänkin mutta tää koneella istuminen sattuu nyt tonne alakertaan senverta että ihan pikasesti vaan kommentoin jotain.. :)

Pippa, Tuitsu, ja Lumienkeli: Teille kaikille jaksuja ja :hug:

Mauahtavaa: En oo ellokselta ym kattellukkaan,kiitos vinkeistä! :)

Mrs Nobody: Kiitos synttärionnitteluista! :D ja kangaskauppa vinkistä.

Mä kävinkin tänään lielahdessa yhessä kangaskaupassa, en nyt muista sen nimee ja löysin aivan ihanaa bambi kangasta,josta teetätän verhot! :)

Niin ja meinas ihan unohtua! ULPULLE: Onnea pienestä nyytistä!! :flower: :heart:
 
tk82 : Minun mielestä sinun täytyy vaan käydä hakemassa teidän seurakunnasta joku paperi ja samalla ilmoittaa, että pidätte ristiäiset muualla. Ja sitten ristiäisten jälkeen pitää varmaan toimittaa kastetodistus taas omaan seurakuntaan ellei se tänä päivänä mene jo ihan automaattisesti sieltä seurakunnasta missä pienokainen ristitään :) . Saitko mitään selvää sepustuksesta ? :D
 
:flower: :heart: :flower: :heart: :flower:

ihana uutinen!!ja vauva voi hyvin vaikka olikin ajoissa,vai?

hitsi,kun rupeaa jo syhyttämään,tekis itsekkin jo mieli synnyttämään lähteä! tai no jos sen itse synnytyksen vois pikakelata siihen sekuntiin kun vauva tulee ulos,niin sit ois mahtavaa!! ;)

mä oon jo fyysisesti aika väsynyt tähän raskaanaolemiseen,kun on niin ahdasta ja kivuliasta....

isänpäivä meni ihan kivasti,tai no,ex-mies ei sanonut kiitosta lahjastaan,vaikka oli ajatuksella väsätty.vähän pettynyt olo kun näin vaivaa ja sit saa kaivaa ulos sen että tykkäsitkö lahjastas....se on sitä tyyppiä ettei sille oo ikinä tarpeeks,aina se pettyy lahjaansa.joulu onki ollu siks sen kannalta aika kauheeta kun siitä näkee niin selvästi ettei materiaa ollu tarpeeks.
mun isää juhlittiin kans,ja sit käytiin exän isän juhlissa,jossa oli taas niitä sukulaisia jotka ei edes tiedä että ollaan miehen kanssa erottu....jotenkin taas jäi mietityttää toi kun salailevat.

no,mun ex varmaan meinaa ettei tarvi kertoakkaan,kun kohta taas ollaan yhessä.sehän on jo ehdotellu yhteen muuttamista ja seurustelua,ja uusimpana et otettais tavaks että hän on yöt meillä.mutta eipä taida onnistua moiset suunnitelmat.saa nähä paljastuuko ristiäisissä/nimenantojuhlissa viimein ettei asuta yhdessä. mistä pääsen vastaamaan,että mun tekis mieli pitää vaan nimenantojuhlat,olisin esikoisellekkin halunnu pitää mutta kun miehelle oli silloin niin tärkeää vanhempiensa takia kastaa ja pitää kirkonjuhlat.nyt vaan mietin että onko "väärin" jos toinen lapsi on kastettu ja toinen ei.....??
ja sitten ne ite nimenantojuhlat kans mietityttää,et minkälaiset sais pidettyä,kun haluaisin sellaset nimenjulkaisujuhlat,mutta en tiedä kenet saan juhlallisesti paljastamaan nimen.........ei oo varaa ammatti-juhlapuhujiin....no,mutta mä en meinaa niitä juhlia kuitenkaan pitää kun vasta vauvan ollessa 3kk,joten ei ole kiire noilla pohdiskeluilla! :D en meinaa ennen tota 3kk muutenkaan kyläillä vauvan kanssa,niin se olis sellanen että suku pääsis vauvaa katsomaan silloin....

no,en mä nyt muuta muista kuin isot halit stressaaville ja heille joita ahdistaa! :hug: :hug:

menninkäinen 36+4
 
veeruska kiitos,sain selvää! helpompi pitää juhlat siellä missä vieraat,en rupee meidän ahtaaseen kämppään majottamaan ketään,eikä täällä sovi vieraita olemaan kerralla kun muutama. ei tosin mitään järjettömiä juhlia ole tarkoitus pitää.
 
Iltaa!

Isänpäivä hulinasta selvitty. Kyl huomaa, ettei itse oo enää ihan täydessä vedossa. Eilen oli koti täynnä sukulaisia syömässä ja senjälkeen olin ihan puhki. Mut supistele ei, vaikka tekis mitä. Viime viikolla lääkärinkin sanoi, että pikkuhiljaa vois rueta supistelemaan...Mut kiva, kun joku kommentoi, että supistelut oli tulleet vasta silloin kun synnytys alkoi, eikä ollut siltikään vauva yliaikainen.

Raskaus on sujunut hyvin, eikä oo niin pakoittavaa tarvetta oman voinnin takia päästä synnyttään, mut kun haluis sen pikkukäärön jo omaan syliin, ei tarvitsis huolehtia liikkeistä mahan läpi...

Me pidetään ristiäiset, mut paikka ja pappi on vielä avoinna. Vaihtoehtoja ovat oman seurakunnan pappi tai sit ystäväpappi. Paikkoja ovat oma koti tai mummola, joka on 200km päässä. Kummit ovat vielä vähän hakusessa, kun kaikki ns.hyvät vaihtoehdot asuvat niin kaukana, että lapsi ei tapais heitä juuri koskaan ja sit muutamilla on niin paljon kummilapsia, ettei haluis rasitteeksi enää lisää. Onko täällä ketään jolla on paljon kummilapsia, mitä kokemuksia?

Onnea Ulpulle ja koko perheelle Prinsessasta ja Tivolille Tätiydestä! Mäkin luin ekaks, että musta tuli äiti ;)

Illan jatkoja!
 
Voi kun olen kade Ulpulle, onnea sata kiloa :flower: Siis tietenkin hyvässä mielessä kade :)

Viimeiset pari viikkoa on ollut suorastaan epätoivoinen olo: mitäs jos tää meidän rinsessa ei tuu koskaan ulos?! Kun ei supistele eikä muutenkaan kroppa ole juuri "harjoitellut" tulevaa koitosta varten... Niin tai mun supistelut on ollut sitä että maha kovettuu, that's it :/ No, onhan tässä vielä aikaa, mutta kun sen nyytin haluis jo kotiin. Onneks Vilma pitää mahassa sellaista möyrimistä ettei tarvitse huolestua onko neidissä eloa ollenkaan :D

Oma (.) Muuten kaikki hyvin paitsi aivan JÄRJETÖN TURVOTUS!!!!!! Ihan kamalasti kertynyt vettä kehoon. Etenkin nilkat, jalkapöytä ja varpaat on niin täynnä vettä että kävellessä tuntuu kuin vesi hölskyis jaloissa :/ Normaalisti mulla on kengän koko 37-38, tänään ainoat kengät mitkä on mahtunut jalkaan on ollut kumisaappaat! Just viime viikolla ostin kahdet mukavat ja tilavat kengät kokoa 39, mutta ei mennyt tänään jalkaan. Ei ole enää paljon auttanut vaikka olen juonut vettä vähintään 3litraa/pv ja käyttänyt lentosukkia (puristaa oikeista kohdista ja edistää jalkojen verenkiertoa). No, tää olotila onneks häviää synnytyksen jälkeen.

Eipä kai muuta ihmeitä, paitsi että oon kans ihmetellyt mihin Sätseen on kadonnut?! Viimeks on tainnut kirjoitella lokakuun puolen välin tienoilla. Toivottavasti "poissaololle" on jokin looginen selitys, toivotaan ettei ole sattunut mitään!

Jeps, tää poistuis kirjaimellisesti taka-vasemmalle eli makuuhuoneeseen ja nukkuun, joten heipä hei ja kirjoittelemisiin :wave:

Nora ja Vilma 35+1
 
hulallemeillä on tällä hetkellä 12 kummilasta :D ei oo yhtään meitä liikaa rasittanu.meistä on ihana kun on ketä muistaa. :heart: lohukkeeksi sulle että se synnytys voi silti lähtä MILLON VAIN käyntiin vaikkei olisikaan supistellu aijemmi.tomppeli lääkäri ollu!itellä vasta nyt usiammissa ootuksissa tullu nuita harjotus suppareita.2 ensimmäistä oli et edellispäivänä supisteli ja yöllä lähettiin.
joku kyseli joskus tukivyöstä että käyttääkö joku...minä käyttäisin mielellään mutta se ei ennää oo aikoihi mahtunu :ashamed: alkaa ala selkä olla tohjona/väsyny...oon pitäny tukivyötä sitte 2 eka kuukautta synnytyksen jälkeen ennen kun selkälihakset taas kunnolla pallautunu ennalleen...
täällä supistellu jo aikalailla.välillä tulle iha napakoita mutta ihan muutamia peräkkäin...jospa pieni vielä kasvas jonku aikaa...just tuosa laskin että jos ultraajan ennusteet pitäin paikkaansa et jos poika voi syntyä 1vko aijemmi ja jos tyttö ni voi 2 vkoa aijemmi.joulukuun 5.pv ois tuo tytön 2vkoa aijemmin täynnä :eek: HURJAA vauhtia tää aika mennee...pitäs ihan tosissaan alkaa "henkisesti" valmistautua jos lähtö tullee... :whistle: joka kerta kun supistellee tullee kauhu et mitä jos nyt pittääki lähtä :eek: tai jos veet menneeki ihan yhtäkkiä :eek: mut eipä sitä tiiä etukät mite lähtee käyntiin!
 
Ristäisistä/nimenantamisesta: meillä pidetään ristiäiset, ihan siksi kun se on perinne... Mies ei kovin uskonnollinen ole, ja mä vielä vähemmän :D mut se vaan kuuluu... Samalla tavalla kuin kirkkohäät. :whistle: Ja ollaan suunniteltu, että jos vaan onnistuu, niin kastepapiksi halutaan sama joka kastoi esikoisen ja vihki meidät. :) Ja ollaan mietitty, että pidetäänkö kotona vai samalla tavalla kuin esikoisella et srk:n tiloissa... Ne kun on maksuttomat 3h, ja se riittää hyvin. Ja itse kastetilaisuus oli esikolla kirkon puolella, joten sen lisäksi tuli vielä se 3h maksutonta tilan käyttöä... ;) Siinä olis sekin hyvä puoli, ettei tarttis kotona sitten hätäillä siivoamisen ja istumapaikkojen kanssa... Meillä kun kuitenkin tulee melko paljon ihmisiä, kun mä haluan kutsua mun tädin ja serkun perheineen, ja sitten on vielä ne "pakolliset", että meillä on äkkiä 20 henkilöä vaikka kuinka karsittais... ;)

Kummeja ollaan mietitty toisinaan, mut ei kuitenkaan olla mihinkään ratkaisuun päästy... Mä haluisin yhdeksi kummiksi mun lapsuuden kaverin, joka oli myös mun kaasona... Esikon kummiksi häntä ei pyydetty, kun haluttiin kummiksi sellaiset jotka varmasti ovat lapsen elämässä ja lähellä, ja kun tää kaveri on sinkkuna niin en tiennyt jaksaako sitten vielä meillä käydä kun on lapsi... Mutta vaikka ei esikoisen kummi olekaan, niin aina muistaa neitiä synttäreinä ja jouluna (mikä siis ei ole kummin tärkein asia!) Ja aina meillä ollessaan leikkii tytön kanssa, kyselee kaikkea ja pelleilee... Tyttö aina odottaa koska tää kaveri on tulossa, ja koskaan ei oo tarvinnu pettyä ettei ois leikkikaveria saanut. :)

Mua nyt mietityttää yks juttu autoiluun liittyen... Meneekö teillä kaikilla turvavyöt kiinni? Mulla menee apumiehen paikalla, jos on ohut takki... Eli siis tollanen fleecetakki, jolla ei enää tarkene. :( Että sitten kun on vaatetus kohillaan niin turvavyöt ei mene kiinni... Kovin paljon ei onneks tarvii autolla reissata, mut onko se sakoilta säästävä syy jos ei vyö ole kiinni? Viikonlopulla mies lähtee laivalle, joten mun pitäs ajellakin vähän... Ja vyö ei mene kuskin paikalla kiinni ilman takkiakaan sitten kun on penkki niin lähellä että yletyn polkimiin... :ashamed: Ja takit ei mahdu enää kiinni :headwall: Vähän alkaa toisinaan olla kylmä, tänäänkin aamulla oli kylmä tuuli ja yhden ylimmän nepin sain takista kiinni... :| Tämänkin takia alkaa kyllästyttää raskaana olo... :ashamed:

Suelle :wave: pitkästä aikaa. :) Kiva kun nytkin tulit ilmoittautumaan. :)

Mutta nyt kouluhommien pariin, tulen taas jossain vaiheessa kurkkaamaan oisko joku tänne kirjoitellut...

Shamandalie ja Torsti 36+1 :heart:
 
ristiäisistä oli puhetta ja meillä pidetään ristiäiset. ei olla mitään uskovaisia vaan kaikilla on pidetty. ajasta ei ole mitään tietoa. kummeja ollaan mietitty mut saapa nähdä mihin sit päädytään.

mulla kans nyt pelko, jos veet menis keskellä yötä ku se ukkokin siellä metällä. kahden tunnin ajomatkan päästä tulee, jos on tarvis. yöllä mietinkin et kenet saisin tänne keskellä yötä.

kyllä voi olla tylsää. aamun kattonut uutisista lähtien sarjoja unohtamatta. ei tekis mieli mitään tehdä.

mulla takki menee just ja just kiinni. tosin ei ole kovin kummoinen takki lämmöltään. untuvatakkia en ole edes kokeillut vielä.

mut ei se auta ku hilata tää ahteri ylös ja lähtä liikuttaan sitä.
 
:wave:

Moe taas.
Pikkaisen enemmän elämää tänään, mun sisko joka asuu Lontoossa tuli viikoksi niin on viihdyttänyt mua kokonaisen päivän. Ja kohta lähetään mummilla käymään! Johan mulla on hurjasti menoja! :headwall:

Mulla menee turvavyöt ihan helposti kiinni ja autoakin ylettyy ihan vaikeuksitta ajamaan, mulla on sen verran tota pituutta että ei tartte sitä penkkiä nykiä eteenpäin juurikaan.

Meillä ei pidetä ristiäisiä, ei kuuluta kumpikaan kirkkoon. Nimenantojuhlat on varmaan tulossa, kunhan saisi aikaiseksi järjestää. Pitää vaan eka keksiä se POJAN nimi! tytön nimi kun on ollut jo kauan valmiina, jos Tirppa nyt sitten pojaksi muuttuikin..

Eilen otin sormukset sormista, rupesi kiristämään. Muuten en oo kyllä huomannut turvotusta juurikaan, paitsi naama on pyöreä kaiken tän + 19 kilon jälkeen! ( KYLLÄ; aamulla vaaka näytti 79 kiloa, järkyttävää!)(mut mä en kuulemma edelleenkään näytä kauhean isolta!)

Ulpulle ja vauvalle Onnea! Ja koko perheelle, nyt niitä rupeaa sitten tippumaan! Mutta aloitetaan siitä alkupäästä se synnyttäminen tai mä en ALA!

Kuten huomaatte, tänään taas parempi mieli. SE on tää jakomielitauti kiva kun ees joskus on kivaa. :D

Tuitsu ja tänään täysiaikainen Tirppa!
 
Onnea Ulpu :heart: :heart: :heart:

Tänne ei mitään uutta, eilen tein joulutorttuja, silitin jouluverhot keittiöön jo valmiiksi ja pesin sohvatyynyjen päälliset. Sit illalla taas supistelikin kun touhuttu koko päivä. Tänään jos pääsis joulukorttien kimppuun.

Misse81 33+4

 

Yhteistyössä