JOULUNODOTTAJAT HEINÄKUUSSA!

Useastiko teilla kaydaan neuvolassa? Mita tuossa lueskelin taaksepain niin tuntuu etta aika harvakseltaan... Meilla taalla pohjoisessa (utsjoella) on nyt alkuun kerran kuukaudessa ja myøhemmin sitte tietty useammin. Mua on ultrattukin jo vaikka kuinka monta kertaa kun eivat uskoneet minua, yrittivat selvittaa miten kauan raskaus on jo kestanyt... Oli naet viimeiset menkat uutena vuotena mutta plussasin vasta huhtikuussa... joten kavin sitte eka ultrassa jossa ei meinannu nakya mitaan, sitte viikon paasta ja silloin nakyi jo joku pieni tahra naytølla ja siita taas kahden viikon paasta niin nakyi jo selkeasti paa, kadet, vartalo ja jalat... meilla kunta tarjoaa lisaksi kaikille mahdollisuuden np-ultraan ja rakenneultraan jotka tehdaan rovaniemella. Rakenneultra mulla onkin sitten elokuun puolella.
 
moro.

Meidän neiti oli vissiin potkinu yöllä yöhousut jalastaan ja varmaan jalkoja paleli sen verran aamulla että herättiin sitte jo puol 7. Toisaalta nää aamut on ihan mukavia, toisaalta taas väsy ihan varmasti yllättää mut täytyy yrittää saada lepohetki päikkäriaikaan..

EEMMAA:n kysymykseen että vaihtelee tosi paljon tuo neuvoloiden systeemi, entisessä asuinpaikassa pisin neuvolakäyntien väli oli noin 2,5 kuukautta, täällä on sen kerran kuukaudessa aika jämptisti. Ja noita ultrausmahdollisuuksiahan ei joka neuvolassa ole, itse käyn "sivukylän" neuvolassa jossa ei juuri mitään ylimääräisiä vehkeitä ole, tarvittaessa sitten kyllä terveyskeskukseen pääsee ultraan. Ja muistanko ihan väärin että siinä 30 viikkojen paikkeilla neuvolat alkaa olemaan 2viikon välein ja ihan siinä lopussa (rv36?) viikon välein. Se on kai aikalailla yleissääntö? Ainakin näin oon ajatellu?
Kuinka muuten muilla on tuon asian kanssa että jos on ultraus tai lääkärin tarkastus tms niin siirretäänkö neuvola-aikaa siitä käynnistä eteenpäin sillä kuukaudella? Edellisessä paikassa oli näin ja täällä se ei vaikuta.

MA78: Onnea ultranäkymistä :) Nyt sitten vaan varovasti prinsessavaatetta keräämään..

Tuosta vyötärön pidennys kappaleesta, ite olin ihan viis vailla tilata sen, mielestäni olis tosi kätevä. Ja sen sepalushan peitetään paidalla tms, mutta pystyisi käyttämään normihousuja tosi pitkälle ja olis varmasti parempi kuin vyö, kuminauha tms viritelmät. Eikä kyllä hinnalla pilattu. Noh, nyt on masu sen verran alkanu kasvamaan ettei tarvi enää normikuteista haaveilla. Kohdunpohjan korkeus yli yläkäyrien reilusti, mitta tais olla eka mittauksella 21 ja toisella 19. Onko muilla mitattu neuvolas kohdun pohjan korkeutta? Muistelisin että jollain olis jo mitattu? Meikäläisen korkein kohta on jo tuossa kämmenen leveyden verran ylempänä ku napa mut eiköhän tuo kasvu tasoitu. Hassua miten eri mallinen masu nyt on ku edellisellä kerralla, silloin kasvoi leveyttä ja nyt korkeutta :)

Aargh neiti 1v on jauhokaapilla ja arvaatte varmaan... :kieh:
Heippa mammuskat :wave:

Maukkis ja minimii 19+4
 
Voi kun teillä on ihania masuja esillä. Mäkin haluun :ashamed: . Maukkis, mun kohdun yläreuna oli viime neuvolakäynnillä (vajaa pari viikkoa sitten?) kaks sormenleveyttä navan alapuolella ja mitta oli 12 cm :eek: . Eikö mun itiö kasva?! Mitään liikkeitä en tunne vieläkään. Alkaa paniikki iskeä, kun kattelee noita teidän kuvia. Tänään lähden vajaaksi viikoksi Itä-Suomeen ja nyt tuli tunne, että pitäisi käydä neuvolan ja dopplerin kautta ennen lähtöä :snotty: . En vaan kehtaa soittaa neuvolaan näin lyhyellä varoitusajalla. Noh, ehkä mä kestän...

Voi että, joku oli jo päässyt rakenneultraan. Mun pitikin tänään varata se 4D, menee kyllä varmaan jonnekin elokuun lopulle. Onko täällä ketään Lahden alueelta? Ajattelin varata ajan Hemoon.

Brioista, Lastentarvikkeessa on kesätuuletus ja tän päivän sanomalehdessä oli just mainos, että Brion yhdistelmiä jopa -15%.

Mä en oo käyny neuvolassa kuin 2 kertaa ja kerran kuunteluttaa sydänäänet. Lääkärineuvola (eka) menee kuulema joskus myöhemmälle, kun ramppasin koko kevään lääkärissä.

eemmaa, sulla onkin sitten pitkä matka synnyttämään! Just luin jostain vauvalehdestä jutun Pohjois-Suomen odottajista ja synnyttäjistä :). Meinaatko hankkiutua lähemmäs sairaalaa ennen arvioitua synnytyspäivää?

tivoli 17+1
 
Unohtui äsken, ootteko te noissa masukuvissa maha rentona eli kuvassa maha saa pullottaa niin paljon kuin mahdollista, vai onko tuo normiasento, jossa vatsalihakset kannattelee vatsaa? Mähän laitoin edelliselle sivulle mun molemmat versiot ja vain päästämällä vatsan aivan rennoksi sain aikaiseksi vauvamahan näköisen.
 
eemmaa mulla on tänään toinen tai kolmas neuvola miten sen nyt laskee, eka oli viikolla 10+3 ja lääkärineuvola 13+5, jossa tehtiin myös nuo normitarkistukset ja np ultra oli viikolla 12+4 ja tänään siis vissiin 17+5 eli aika tarkaan kuukauden välein täällä on näin alkuun ja sitte myöhemmin kahden viikon välein ja lopulta viikon välein :whistle: näin siis täällä pohjois-pohjanmaalla ja ultrat meillä on olussa jonne matkaa tulee 100 km ja meidän kunnasta voi valita synnytyspaikan joko oys tai oulaskangas, ite olen kaikki synnyttänyt oys:issa tai viimenen matkalla mutta kuitenkin sinne on yritetty ja niin olis tarkotus nytkin :kieh:

Kattelin just vanhaa korttia ja edelliseltä tenavalta kävin viikolla 32 kahesti kun meinas tulla etuajassa pikkuinen (ja olin siitä alkaen vuodelevossa, mutta sain olla onneks kotona) ja sitte sen jälkeen kahden viikon välein ja viikosta 38 eteenpäin vajaan viikon välein ja syntyi sitten viikolla 41+4 ja tulikin vauhdilla ambulanssiin sitten :LOL: lieviä päättämisvaikeuksia vissiin pikku miehellä ;) kun eka meinas tulla etuajassa ja sitte vajaa kaksviikkoa yliajalle ja sitte vauhdilla :LOL: :LOL:

Masukuvista kattelin kans vähä kateellisena noita kuvia kun itellä tuntuu että olis vaan läskiä kertynyt lisää tuohon keskivartaloon... ja vasta sitten kun laittaa äippävaatteet jotka oikeen korostaa mahaa niin voi ehkä erottaa että jotain muutakin on kun grilliruokaa :LOL:

Hankinnoista vauvalle... en ole vielä ostanut yhtään mitään. Joskin kun on nuo kolme tenavaa ennestää niin tavarat aikalailla löytyy jo ennestää. Vaunut me lainattiin tolle pienimälle kaverilta ja nyt meinasin kysyä siltä josko se möis ne kokonaan mulle kun tuntuu että niitä ei enää kehtaa palauttaa ovat sen verran käytetyn näköiseksi menneet :whistle: vaatetta meiltä löytyy sekä tytölle että pojalle joskin tietty jotain uutta olis kiva saada. ja pakkausta olen miettinyt että mitä tekis kun toisaalta olis ihania uusia juttuja, mutta kun niitä on jo ennestäänkin... saas nähä sitten lähémpänä ja varmaan kun käyn kälyllä kattoon kun oli saanu tälläviikolla paketin niin tulee olo että tahtoo kans ;)

tulipas taas pitkästi sepostusta... mutta nyt pitää vissiin lähtä pukemaan ja vähä kattoon huushollia kuntoon ja neuvolaan kaheksitoista, yritän käydä sitte kertoo kuulumiset. :eek: kun olen täällä panikoinut noiden liikkeiden kans sunnuntaista asti kun viimeviikolla torstaihin asti tuntui ja sen jälkee ei mitää :( :( mutta jospa sielä kaikki on hyvin, niin ainakain mies on yrittänyt lohdutella :whistle: se ei vaan jotenkin näitten hormoonien :eek: kaa mee jakeluun :ashamed: :ashamed:

 
Varsinkin papanan oli kommee :D Mun tuntuu vaan pienenevän. Iltaisin on aika pötsi mutta aamulla täysin kutistunut. Tekisi mieli mennä neuvolaan kuuntelemaan onko siellä ketään. Mulla on nyt viikkoja 15+4 ja viimeisen ultran mukaan olis 16+4 mutta laskettua aikaa ei muutettu :whistle: Jotain pientä kuplintaa tuntui eilen kun köllötin äijän kainalossa telkkaria katsellen mutta en ole varma oliko se oma grilliruoasta ärtynyt suolisto vai pikkuisemme joka yritti koputella että olis vähän asiaa.

Vesigalluppiin sanoisin että juon jotain 2.5litraa eli enemmänkin voisi mennä mutta osa menee kyllä täysmehuina joita on pakko saada joka päivä :snotty:

pistänpä tähän ulkoilugallupin neuvolan täti nimittäin syyllisti mua siitä että saanko varmasti vähintään 30min ulkoliikuntaa joka päivä (sisäliikunnan lisäksi) jotta sikiö saa tarpeeksi happea ja häpeäkseni tunnustan että aina en jaksa kyllä joka päivä ulkoilla. Sitä paitsi jos ajattelette hesan pakokaasujen määrää onko sekään sitten hirveän terveellistä.
 
Tulee ulkoiltua, kun on koiraeläin kotona :LOL: . Pistää emännän liikkeelle! Näin sadepäivinä tosin ei niin kovin kiitollista hommaa...

Varasin täksi päiväksi niska-hartiahieronnan fysioterapeutilta. Pitääkö hierojalle ilmoittaa siunatusta tilasta? Ei kai raskaus vaikuta niskanseudun hierontaan...? vai? Anteeksi hölmö kysymys... :ashamed:
 
tervetuloa vaan mafiamamma, kuorotyttö ja eemmaa minunki puolesta. :)

jajepoo...mulla sama ongelma kun sulla.. eli painetta alapäässä, ja mulla kans alkanu uudestaan oksettamaan.. nytkin tällähetkellä oksettaa kokoajan.. aloin miettiin että voiskohan sillä olla yhteyttä tuon paineen kans.. on kyllä aika rassaavaa.

tuitsu kyseli kivuttomista suppareista.. mullakin on ollu iltasin kun oon sänkyyn menny. muutaman kerran menny ihan kovaksi.. mutta ei oo mitenkään kipeä. mutta nehän kuuluu asiaan jo tässä vaiheessa.

asiasta kolmanteen..en ole muuten minäkään kuullut ikinä sanaa amma..tai ehkä kuullut, mutten tiennyt mitä tarkoittaa. :|

yöllä vessassa käymisestä,, vaan että tämä likka käy yöllä vieläkin sen pari kertaa pissalla.. ehkäpä ramppaan siellä sit ihan raskauden loppuun saakka..

kiitos snoopy vedenjuonnin tärkeyden muistutuksesta...taidan mennä heti hakemaan ison tuopin..on unohtunut vallan.. jospa tää heikotus ja oksetuski helpottas sen myötä.

minttuliinan galluppiin vastaan että mulla ei tule maitoa juotua muuta kuin kaakaon merkeissä.. joten olenkin alkanut kaakaota lipittään useammin kun normaalisti. ja hyväähän se on, kera herkullisen ruisleivän.

katoin tuolta äitiliinin75:n linkittämiltä kelan sivuilta että milloin saa hakea äitiyspakkauksen,,siellä sanotiin että silloin ku raskaus on kestäny 154 päivää..eli paljonko se on raskausviikkoina..tietääkö kukaan? en nyt jaksa alkaa laskeen. minä ajattelin pitkän mietinnän jälkeen ottaa sen pakkauksena ennen ku rahana.. mites te muut? joko tiiätte?

miten lumienkelillä oli rakenneultra niin aikaisn? mulla vasta viikolla 22+3 eli vasta 30.7 mites teillä muilla? millä viikolla?

tivoli mulla oli esikoisesta oikein tumma ja selvä linea negra,, toisesta tuskin havaittavissa, mutta ihan himmeä kuitenki. ja tästä ei ainakaan ole vielä mitään tullu..

papana03 sun maha on kuin jostain mainoksesta.. niin nätti.=)

maukkis joo multa on jo mitattu tuo kohdunpohjankorkeus ja se oli muistaakseni 15 vai oliko 16..ja viikolla 18

kiiuskan galluppiin vastailen että ei todellakaan tule käytyä tarpeeksi ulkona.. pitäis ottaa kylä ittee niskasta kii ja korjata asia..

sen verran vielä tähän loppuun että kun menin tän kirjotuksen alussa hakeen sitä isoa tuopillista vettä ja vedin sen naamaan, niin heti alkoi kidneypapu potkimaan ja liikkumaan..olikohan sillä vedellä vaikutus siihen, vai olikohan sattumaa..

nyt alkaa pylly puutumaan taidan lähteä popsimaan mansikoita..tuli ostettua eilen laatikollinen. :p



 
TIVOLI: Eikös teille ollu nyt eka tulossa? Muistanko oikein? Ei se kohtu varmaan kasva niin hirveet vauhtia sulla ku mulla, on kuitenki jo kolmas odotus menoss ja paikat valmiiksi venyneet :) Ja sulla on kuitenki viikkoja ollu vähemmän, itel mitattiin eilen ja viikot nyt 19+4. Eikös nyt oo joku kasvukausi menossa et tuo mitta voi kasvaa ihan yhtäkkiä.. Toivon mukaan vaan tasoittuis mulla kun oon tosi lyhyt selkäinen ja aika vähä on pituus suunnas tilaa vauvamahalle et onhan kyl keuhkot lytys jos loppuun asti mennään yläkäyrillä.. :whistle: Toki tivoli voit lyhyelläki varoituajalla pyytää että kuuntelisivat, eihän siinä kauaa mee.

Ulkoilusta, joo ei ainakaa liikaa tuu oltua pihalla ja varsinki nyt ku sataa niin ei paljo pakollisia enempää tuu oltua :ashamed: Poutakelejä odotellessa...

Niin noita suppareita tulee täälläki, enemmän sellaisina päivinä kun on paljon jalkojen päällä ja tekemässä jotain ja löhöpäivinä on sit hiljasempaa. Kipeetäkin mukamas muutamia kertoja on tullut mut pääsääntöisesti ihan kivuton alamaha muuttuu kovaksi hetki.

Pi pa re: Eikös se 154 päivää oo joskus 24 viikon paikkeil? Ainaki mulle annettiin seuraava neuvola 24+ viikolle et saan raskaustodistukset yms paperit mukaan..

Taas roikun täällä kun ulkona yllätys yllätys, sataa.. Vois vaikka leipoa jos olis jotain leipomistarpeita..hmm.. :p

:wave:

[/quote]
 
Heipä hei uusille ja muillekin :) Meitähän on jo valtava liuta!

Ulkoilugallup:
iso ja energinen koira pitää huolen että tulee ulkoiltua. Ja kun oma kunto tai kestävyys ei riitä, otetaan keppi avuksi ja voilá: rekku juoksee kepin perässä minkä ehtii :) Joku viikko sitten kun viimeks oli sadekausi sijoitin kunnolliseen Rukka- sadeasuun. Olihan sillä hintaa mutta ajattelin että on se hintansa arvoinen: kestävä ja ajaton. Ja onpahan asuste valmiina kun muksun kanssa vietetään aikaa sadepäivinä, vaikka lätäköissä hyppien :)

Vesigallup:
vettä tulee juotua n.2l/pv + tuoremehut ja muut nestemäiset. Eli mielestäni ihan kivasti tulee nestettä hörpittyä. Oon huomannut että päänsärky on valtava jos veden juonti jää vähäiseksi! Mielummin siis vettä kuin särkylääkkeitä kun vaikutus on usein sama.

Ihmettelin myös lumienkelin rakanneuä:n ajankohtaa. Tai lähinnä sitä että lapsen sukupuoli on tiedetty. Mulle nimittäin on sanonut muutama ystävä sekä neuvolatäti että jos haluaa saada melko (huom. melko) varman tiedon pienokaisen sukupuolesta, kannattaa rakenneuä varata vasta raskausviikolle 20-21! Aiemmilla viikoilla sukupuolen tulkitseminen on kuulemma hyvin hataralla pohjalla: tytöllä kun tuppaa olemaan pienen-pienet häpyhuulet samaa kokoluokkaa kuin pojan pippeli. No, mutta en halua maalailla piruja seinille, toivottavasti lumienkelin tulokas on tyttö kuten hänelle/heille oli kerrottu :) Kehoittaisin kuitenkin maltillisuuteen rinsessa-vaatteiden suhteen. Jeps, niin siis itselläni rakenneuä on 30.7. eli tasan 20 rv.

Tässä taas tarinat tällä erää! Ei muuta kuin sadevaatteet niskaan ja koiruuden kanssa metsään B)

Nora ja papu 17+2
 
En voi uskoa todeksi, että nyt kolmannessa raskaudessa kaikki sokerirasitukset arvot täysin normaalit!! Edellisissä odotuksissa tunnin arvot olivat liian korkeat ja olin loppuraskaudet sitten dieetillä ja mittailin kotimittarilla sokereita. En saanut vielä terveydenhoitajaani kiinni, että olisin kysynyt, miten tässä nyt jatko sitten menee. Luultavsti ainakin toinen sokerirasitus jossain vajaa rv 30 paikkeilla. Nyt saa kuitenkin olla tyytyväinen
:)

Ulkoilugalluppiin: ulkoilla voisi kyllä enemmänkin ja tänään on kyllä ihan pakko vielä mennä ulos, sillä ilma on mitä mainioin. Nyt istuskelen ruuan valmistumisen ajan koneella (makruloodaa). Aamupäivällä tuli sen verran ulkoiltua, että olin tytön uimakoulussa tuossa järvenrannalla n. puoli tuntia.

Vesigalluppi: Aina silloin tällöin juon lasillisen vettä, mutta mitään tarkkaa vuorokausimäärää en osaa sanoa. Hieman enemmän yritän juoda kuin normaalisti, sillä normaalisti juonkin varmaan liian vähän.

Kohdunpohjakyselyyn: Minulla ei ole tässä raskaudessa mitattu sitä vielä lainkaan enkä tiedä mitataanko sitä sitten jatkossakaan. Kahdessa ekassa raskaudessa se kyllä aina mitattiin.

Oikein mukavaa päivänjatkoa teille kaikille ja voikaahan hyvin!

T. polka + "kolkki" rv 19+3
 
Tänään kävin taas hierojalla, kun toissapäivänä selkä niin kipee ettei sen vertaa pystyny kumartumaan jotta vessanpytyn kannen olis ylös saanu.. :'(
Ja eilen illalla niin kauhee migreeni kohtaus, jotta loppupeleis olin vessassa oksentamassa.. :x Ja syödä ei voi kuin aavistuksen kerrallaan, muuten potkii takasin ylös noi ruuat..

Neuvolas kävin kolmatta kertaa maanantaina, ja kaikki oli ihan hyvin. Vauvan sydän hakkas 146/min.. Neuvolantäti sanoi jotta ihan ok. Itsellä hb taas aika alhainen (108), mutta kun se normaalistikin on tuossa 118 hujakoilla niin eipä ollut hirveä yllätys.. Neuvolan jälkeen marssittiinkin apteekkiin ostaan niitä multitabseja raskaana oleville.. parempi alkaa nyt syömään ettei hb sitten romahda ihan täysin.

Vesigallup:
Vettä menee semmonen n. 2 ja puol litraa päivässä + muut juomiset.. Etenkin maitoa menee ihan hirmusti, mies puhui jotta ostetaan oma lehmä parvekkeelle.. :D

Ulkoiluun sen verta, että koiran kanssa tulee kyllä ulkoiltua.. Vaikka tosin pieni koira (mäyräkoira) niin vaatii aikalailla liikuntaa pysyäkseen kunnossa, ettei läskisty, kun tuon pitkän selän takia halvaus voi olla lähellä jos oikeen huonoon kuntoon pääsee..

Ja olin tässä muutama päivä sitten tuntevinani liikkeitä mahassa!! :attn: Piti heti soittaa miehelle töihin, jotta mä TUNSIN ne!! :heart:

Mutta nyt jos lähtis syömään jotain.. :)

Mafiamamma 16+1
 
Kävin sitten äsken neuvolassa ja ihan hyviä uutisia sen puoleen että sydänäänet löytyi pienen etinnän jälkeen :) :) onneksi,
kerroinkin kyllä heti mennessä että olen panikoinut niitten liikkeitten loppumisen vuoksi, ja terveydenhoitaja sanoikin että kuunnellaan eka ja jos ei löydy niin sitten haetaan ultra ja tarkistetaan sillä, mitä sinne kuuluu;)

Muuten paino oli noussu vaan 100g/vk eli ihan ok, mutta pissassa oli leukkarit 3+ eli huomen aamuna uus pissanäyte viemään ja verenpaineesta alapaine oli koholla joten sitä kans uudelleen mittauttaa... mutta se oli tuolta nuorimmalta kans koholla ja oli itellä mittari ja monesti päivässä piti mittailla...:(
kohdunpohjaa ei vielä mitattu vaan sanoi että seuraavalla kerralla sitten kun on vakkari terkka paikalla niin tulee alusta asti saman mittaamana, kun on kuulemma jokaisella vähän oma "tyyli" niin voi olla heittoja...

seuraava neuvola on 9.8 ja rakenneultra 8.8 jolloin viikkoja on 21+4. Tuon oys:in sivun mukaan rakenneultra pitäis tehdä viikoilla 19-22.

pi pa re raskausviikon 22 jälkeen saa neuvolasta sen lapun ja raskaustodistuksen jolla voi hakea äitiysavustusta, mullakin on seuraava neuvola niin että on muutaman päivän alle tuon eli saan varmaan vasta sitten sen jälkeen sitten siittä kuukauden päästä, mutta ei oikeastaan haittaa kun olen kahden vaiheilla sen pakkauksen kaa kun toisaalta haluais mutta toisaalta sitä kampetta on jo ennestää... :)



Mehän ei olla kerrottu vielä oikeestaa kun ihan läheisimmille kavereille tästä raskaudesta ja nyt mun tuurilla neuvolaan sattu mun jälkee yks tän kylän "pahimpia juoruajia" kaverinsa kans joten ei mene montaa päivää kun tietää koko kylä :LOL: odotan oikeen jännityksellä kuka ekana tulee kyselee tms. kun asutaan tämmäsessä pienessä 1300 asukkaan kunnassa ja kun vielä miehen kans ollaa sillai töissä että koko kylä tuntee meidät ihan varmasti... pitää vissiin lapsille kertoa tänään tai huomenna etteivät kylältä kuule :eek: :eek:
 
heip,ilmoittelen minäkin itsestäni jotain taas vaihteeksi.............


huomenna rakenneultra,jänskättää!! uskon että kaikki hyvin,mutta on noi reissut silti aina jotain erikoista.

maha hiljalleen kasvaa,nyt jalassa ekat äippähousut,tavalliset housut alkaa olee tosi epämukavia,ne löysimmätkin jo.kauhean kalliita vain nuo housut tuolla kaupoissa! 30-35e on musta aika paljon ohuista kesähousuista..........

tosta amma-sanasta,ite en oo ikinä kuullu käytettävän vielä noin puhekielessä täällä,kaikkea oppii! minulle amma tarkoittaa äitiä,kun olen tuohon äiti-ammaan perehtynyt.viime syksynä kävin halaamassakin,oli muuten hieno tapahtuma,tuli jotenkin tosi yhtenäinen olo niiden kaikkien paikallaolijoiden kanssa.tänäkin syksynä haluisin mennä,mutta onnistuukohan,kun amma tulee vasta 13-14 marraskuuta........
niin siis intiassahan amma tarkoittaa äitiä,se oli asiani. :)

vettä yritän juoda paljon,kun eihän oikeastaan muut juomat vaikuta nestetasapainoon niin edullisesti kun eivät kuitenkaan ole sitä vettä mitä keho tarvitsee.varsinkin nyt kun lapsi tarvitsee puhdasta lapsivettä niin vesi täytyy pitää mielessä,olen kuitenkin aika huono siinä.maitoakin menee ruoan kanssa,ja kaikki muutkin maitotuotteet on meillä herkkuja.

nyt nämä sadepäivät alkavat jo ottaa kirjaimellisesti päähän,inhottavaa päänsärkyä jo kolmatta päivää,eikä auta vaikka kuinka joisi vettä.

ja illalla saa ravata vessassa... |O syömäänkin nousisin keskellä yötä,mutta yritän malttaa aamuun,kun toi nahkanen herätyskello tuntuu aina herättävän mut illankukkujan liian aikasin.

vähän alamaissa on mielialanvaihtelut nyt,taitaa tulla miehen kanssa ainakin asumusero.sen masennus taas sai yliotteen,alkoi varmaan taas ahdistaa kun mulla masu alkaa näkymään ja on siis kokoajan mielessä.mies on niin kiukkunen(johtuu myös tupakanlopetusyritysoireista...)että ei meilläkään ole enää kivaa.eikä lapsiperheen arki suju jos yksi keskittyy vaan omaan oloon.itseasiassa odotan että hän jo löytäisi sopivan kämpän,haluaisin vähän taukoa hänen voinnista murehtimisesta.kun jo vuosia yrittänyt auttaa ja saanut vaan kuraa naamaan...... :ashamed:

mutta ajatukset täytyy pitää iloisissa asioissa eli taaperossa ja vauvassa! mahassa tuntuu jo paljolti liikettä,yhdet kunnon potkutkin olen jo saanut! odottelen milloin tuo uhmurikin saa tunnustella... =)


nyt ei "enempää"

menninkäinen 18+6
 
Tivoli Joo onhan tuota matkaa vähän, 450 km :) Ei muuten ole yksi eikä kaksi lasta jotka ovat täällä syntyneet ambulanssiin... Nykyään ovat ihmiset alkaneet synnyttää tuolla Norjan puolella Kirkkoniemessä, sinne on "vain" n. 210km matkaa... Itse aion kyllä lähetä hyvissä ajoin Rovaniemelle, avokin täti asuu siellä. Yleensä yövymme heillä jos olemme käymässä "etelässä" ja nytkin hän sanoi että voin heille sitten mennä ennen h-hetkeä :)
 
Täälläkin on tänään käyty neuvolassa. Viikkoja 16+6. Sydän siellä pampatti 155 ja välillä kuului tömähdys, kun tontunpoikanen potkiskeli. Hemoglobiini oli laskenu 111, joten täti passitti rautaostoksille. Muistaakseni jollakin muullakin oli alhanen hb, jouduitko rautakuurille?

menninkäinen87: sinulle ja masuasukille kovasti jaksamista! Eiköhän asiat käänny lopulta parhain päin! :hug:

Nyt äkkiä syömään, kauhee nälkä täällä koko ajan :whistle:
 
voi menninkäinen87, jaksuja :hug: . Kirjoituksestasi päättelin, että sulla näyttää kyllä olevan arvot ja asenteet kohdallaan, vaikka vaikeassa tilanteessa oletkin. Osaat laittaa lapset oman (ja miehesi) hyvinvoinnin edelle, niinkuin vastuullisen vanhemman kuuluukin. Hatunnosto sinulle, ja tsemppiä vielä kerran. Nuo mielenterveysasiat ovat todella vaikeita juttuja ja parantuminen vaatii paljon aikaa ja tietysti tahtoa asianomaiselta.

äitiliini75 on saanut onnekseen varmistuksen, että kaikki on hyvin. Eikö ole helpottava tunne, kun ne äänet sieltä saa kuuluviin...? :saint: Pelko on siitä inhottava tunne, että sillä on taipumus alkaa ruokkimaan itseään niin ettei sitä saa millään enää pois mielestä... :/

Mafiamamma on käynyt hierojalla hakemassa helpotusta, kuten minäkin. Tulin sieltä pari tuntia sitten, mutta vieläkin päässä tuntuu humisevan ja alkoi orastava päänsärky. Hieroja keskittyi omasta pyynnöstäni tuonne niskahartia -seudulle, ja tuntui siellä kireätä olevan! :eek: Hierojakin kyseli, että miten niskat on moiseen kuntoon joutuneetkaan! Yritän kyllä töissä sillointällöin venytellä, ja roikkuakin. Työpisteeni on vaan niin epäergonominen kuin kuvitella saattaa, jakkaraakaan ei saa säädettyä sitten mihinkään kunnon asentoon! :headwall: Julkisella puolella kun olen, niin uusiakaan kalusteitakaan ei tuosta vaan tilailla... *hmph*

Kiekurakin ensiodottajana tuntee liikkeitä. Miltä ne pitäisi tuntua..? Muutaman kerran on tuossa vatsassa tuntunut siltä, että tökättäisiin aivan hentoisesti kynän kanssa sisäpuolelta. Oisko ekoja liikkeitä, vai toivonkohan liikoja... Kaikenlaista vihlontaa, kremppaa, särkyä ja jomotusta sitä on jo ehtinyt olemaan, niin ei noihin "kivuttomiin" tuntemuksiin enää edes kiinnitä huomiota! :LOL:
 
Meillä onkin äitiliinin kanssa sama rakenneultra päivä 8.8. mulla on viikot silloin 20+2 jos oikein olen laskenut.

Menninkäiselle minäkin olen yksin masun ja 8v esikoisen kanssa. Tulevan vauvan isukki muutti omaan kämppään rv 12, eikä kuulema halua olla missään tekemisissä kanssamme. Oikeastaan olen ihan helpotunut, vaikka kyllä välillä kaipaa aikuista kumppania jakamaan raskauden ilot ja surut ja arjen. Mutta sinulle
:hug: :hug:

Maksa kokeiden tulokset sain ja oli ihan ok. Hormonaalista kuulemma ja suositteli kylmiä suihkuja ja runsasta rasvaamista.

äitiyspakkauksesta minä aion ottaa sen rahana, kun olen säästänyt esikoiselta toppapuvun ja pussin ym... Ja oli viimeksi ainakin ihan väärän kokoisia pikku kirpulleni, joka käytti 3kk ikäiseksi 50-56cm vaatteita. Olemme sopineet kaverini kanssa, että kun hän saa 3kk ennen minua vaavin niin saan häneltä pieniä vaatteita ja hän saa minulta käyttöön aluksi vaatteita jotka saan takaisin sit ku tarvin. Niin ei tarvi niin paljon hommata.

Ostin multitabs purkin raskautetuille, kun alkaa huolestuttaa vitamiinien ja muiden saanti, ku ei tuo pahoinvointi lopu. Yks luontaistuotekaupan täti yritti myydä mulle väkisin jotain vitamiini purkkia, jossa luki et ei suositella raskaana oleville. Sanoi vaan, et Suomen laki on niin tiukkaa, et kyllä muualla tätä tuotetta saa syödä. Menin sit suosiolla apteekkiin turvallisten tuotteiden ja myyjien luo.

Mut nyt teen keittoon...
Pinkeiju ja tyttö(olo)
 
Eli Kiekura kyseli rautakuurista. Itselläni rauta-arvot on ollut 105 ekasta mittauksesta asti. Neuvolasta sain ensimmäisen paketin (rv13) syötäväks (50tabl.) ja nyt kun ne on lopussa, käyn hakeen sieltä uuden satsin! Mun ei ainakaan tarvinnut siis ostaa rautatabletteja itse. Turvallisia ja vatsaystävällisiä (ei menny vatsa ainakaan jumiin) ja merkki on Obsidan fe. Kysäse ihmeessä neuvolasta! Oon siis syönyt kohta 50 pv ko. tabletteja, rauta-arvot ei kyllä oo siitä kohonnut, mutta neuvolan täti veikkas että ilman rautatabuja arvot olis todella matalat! Ei kyllä tunnu että hb:ni on vain 105, mutta migreenin takia hb-arvo on ennen raskauttakin ollut matala. Kaikkeen tottuu :)

Heipä hei :wave:

Nora ja papu 17+2
 
Kivoja mahoja teillä =)

Miten saatte nuo kuvat näkyviin viestiin?En osannu laittaa...ja tuo aijaa.com:kaan ei hyväksy mun kuvia ku väärä tiedosto tyyppi :|

No laitan tonne profiilin tuoreen kuvan keskivartalostani :whistle:

Mulla tulee juotua ihan liian vähän vettä, maitoa menee riittävästi. Ja ulkoiltua tulee pakosta monta tuntia päivässä lasten kanssa ja vielä käyn joka päivä noin 40 min lenkin sekä kerran vkossa circuitissa.

Mulla neuvola on kuukauden välein jota ei siirrä edes lääkärit/ultrat. toiseksi viiminen kuukausi täällä 2vkon välein ja sit viiminen vkon tai jopa alle välein. Mulla on rakenne ultra 7.8 ja muistaakseni olen silloin vkolla 22 ja se tehdään Oysissa.

Eipäs tässä taas kummempia, tervetuloa uudet mukaan :flower:

Maikka +nelonen 17+3
 
Tarkennusta aiempaan ;)

Snoopy: Itseasiassa en itse vielä liikkeitä tunne, vaikka kovasti olen yrittänyt iltaisin "tunnustella"/kuulostella. Neuvolantäti vaan totesi, että tuo tumpsahtelu kuuluu siitä, että vauva potkii! Täytynee siis uskoa häntä, vaikka itse ei tunnekkaan :LOL:

Nora79: itse asustelen täällä Oulussa ja neuvolantäti vaan tyrkkäsi pienen ohjevihkosen käteen ja sanoi, että haehan nuita apteekista ja jolleivat sovi, niin kokeile jotain muita.... olen kyllä kuullut muutamalta tutulta, jotka eri paikkakunnolla asustavat, että ovat saaneet rautapilsut neuvolasta!

Taidanpas tästä lähteä kävelylle, kun ilta-aurinko niin kauniisti vielä paistaa :wave:
 
Kaksi yötä rakenneultraan on!
Pikkuisen alkaa jännitys nousemaan taas.

Mun mahakuvat on otettu ihan silleen rentona eli tuuliin kakki mikä roikkuu saa roikkua. Mahaa ei kyllä tosiaankaan saa enään vedettyä sissään.

Minä juon ihan liian vähän ja en juo maitoa... :ashamed: Mine en tykkää siitä. Enkä juustosta enkä jukurtista. Sulatejuustoa syön ja söisin brietä ja homejuustoa ja kaikkea ihanaa haisevaa jos voisin!

Masukki on taas ollut hiljaisena muutamia päiviä. Kyllä se tökkii kun oikeen otteli mut viimeviikolla oli pari niin vilkasta päivää niin tuntuu että on tyttö ihan vaisuna. Pikkaisen huolettaa, mutta eiköhän kaikki oo hyvin.

En minäkään oo rautaa neuvolasta saanut vaan omilla roposillani ne ostin. Eipä tosin oo kauheen kalliita. Enkä oo syönykkään kun tuntuu että vielä on ihan inhimillinen olo ja noista tuli mulle maha ihan kivikovaksi ja kakkiminen sattu.

Juu, meillekkin tulee äitiyspakkaus ja saan laput neuvolasta sauraavan kerran kun on rv 21+6 ja täti sano että saan sitten seuraavana päivänä ne lähettää. Vitsi kun on kiva pääatä sitten hypistelemään. Oikeen ootan että saan rohkeuden aloittaaa ostohysterian, oon kova täti shoppaan ja visa kyllä vinkuu kuin porsas kuolintuskissaan kun mä pääsen kaupaan! :D

Toivottavasti nyt kaikilla tulisi oikeen iloisia r-ultra kuulumisia. Mulla on vaan kauhee jokatoimenpide kammo jossa lekuri voisi sanoa että kuulekaas täällä on kuollut sikiö. Oon nähny semmoisia uniakin että näin tapahtuu. Aina ennen ultraa tai neuvolakäybtiä, kun sydämmenäänetkin jännää aina niin...

Tervetuloa uusille, pistättkö y-viestinä iät,sairaalat,la:t ja lapsosten lukumäärät kun mä ennään ketään tuolta viessti tulvasta löydä, pääsette tosi pitkään jouluisten listaan! Täällä onkin kivaa porukkaa.

Täällä onkin näitä selkäremonttikerholaisia vaikka kuinka. Minäkin edelleen. Eilen istuin kaksi tuntia autossa ja olin ihan kuollut. Kivut oli oikeesti kaameet, mahtaa olla kiva lentää perjantaina neljä tuntia espanjaan. Onneksi voi jumppailla pissamatkoilla käytävällä. Mä oon sen verran kova pissaileen. (toivottavasti on käytäväpaikka, muuten voi vieruskaveri vetää palkokasvia nenään...)

Puoliväli siintää, hurjan nopsaan menny aika!KOHTA ME SYNNYTETÄÄÄÄÄÄÄN!

Tui ja tyttö 19+1
 
neuvola kuulumisia: (18+2) painoa ei juurikaan ole tullu,pissanäyte puhas, verenpaine alakantissa hiukan. ainut murhe on mun jatkuvat vatsakivut.nyt on ollut jo kosketusarka koko kohdun seutu. kolmesti olen lääkärissä käyny ja vihdoin sain lähetteen äitipolille.täällä mikkelissä kun ei edes tehdä rakenneultraa.

minäkään en meinaa äitiyspakkausta ottaa,otan rahan kun saan vaatteita siskolta ja veljeltä joilla molemmilla on pienet lapset.
 

Yhteistyössä