JOULUN odottajat nyt on joulukuu !!!

Ei oo punahattu, ei.... |O ...Mä en ees tiiä miltä supistukset tuntuu..en edes, miltä ne harkkasupistukset...mulla EI OO OLLU MITÄÄN!! |O
Luulen, että sitte ku ne alkaa, nii ne kans alkaa ja se on menoa sitte...uskon näin, ku ei oo ollu mitää ennakoivaa... :/
 
En mäkään tunne harkkasupistuksia juurikaan, just viime viikolla neuvolassa kun kuuntelivat sydänääniä sanoivat että huomaatko, että supistaa, meikä mitään huomannut/tuntenut. :ashamed:
Kyllä sä kunnon supistukset sitten huomaat,luotat vaan siihen, mä ainakin luotan itse tunnistavani sitten tositilanteessa vaikken nyt kyllä ole enää yhtään varma että mun supparit olisi ollut "oikeita" missään vaiheessa.
Siitä tulikin mieleen, että te useamman synnyttäneet niin onko synnytyssupistukset muuttuneet eli että jossain synnytyksessä tuntuisi selän puolella ja seuraavalla kerralla vatsan puolella tai reisissä vai onko ne aina samalla lailla tuntuneet?
 
Voi kun mukavaa, muutama jopa muisti minut :D

Onpa teillä jutut. Härkänainen sinun synnytystarina oli niin realistinen, että tuntui kuin olisi ollut paikalla ;)

Minä voisin muutamalle teistä lahjoittaa näitä supistuksia, reisikipuja, huonoja oloja, viiltoja jne. Eihän niistä ole minulle kuin haittaa, kun taas joku teistä saisi niillä paikat hyvin kypsymään lyhyessä ajassa.
Viskelenkin kaikki nyt samantien eri ilmansuuntiin, joten siitä vain nappaamaan :LOL:

Täälläkin havaittavissa 'pientä' hermojen kiristymistä :ashamed:
Nyt sais maailma vähäks aikaa lopettaa tuon eteenpäin pyrhältämisen ja odotella kaikessa rauhassa että minä keskityn tähän omaan olotilaani.
Vaan onpa usein ollut niin ettei nämä hormoonimyrskyt ole mitään verrattavissa synnytyksen jälkeiseen tilaan. Alussa adrenaliini virtaa ja kaikki on ruusunpunaista. Vaan kummasti se kehon palautuminen raskaudesta, kiertojen tasaantuminen entiselleen ja jatkuva unenpuute saa onnellisemmastakin äidistä aikaan pirttihirmun :x
Mutta onneksi silloin on jo paikalla tuo pieni tuhisia ja sitä kun välillä nuuhkasee ja hellii, jaksaa vaikka vuoria siirtää.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille joilla ei ole vielä kiire mihinkään ja toiminnan täyttämää päivää teille jotka jo haluatte tosihommiin.



Nevi ja Vilttitossu rv 38+6 (2 päivää syntymään :heart: )
 
Eksyin tänne lukemaan et kuinka monella on jo nyytti kainalossa toteanpa vaan että jouduin sitte minäki kekseyttää härkiksen kertomuksen lukemisen hetkeks kun alkoi niin itkettää. :D

Onnea teille kaikille vielä odottaville ja jo maalin saavuttaneille!

Cranyo ja Tuutikki 15+3 kesäkuisista :)
 
Ilmoittautuminen taas tänään :wave: Viikko sitten tosiaan supisteli joka päivä jonkin verran, mutta nyt ei ole edes supistuksia ollut moneen päivään. Perjantain juhlissa piipahtaminenkaan ei auttanut eikä mikään niistä ässistä. Eli odotellaan rauhassa - toivon kuitenkin nyyttiä ennen joulua.

Nasu 40+3
 
Mä ilmoittaudun kans, ei mitään uutta kerrottavaa. Jaa niin paitsi se, että eilen ei sit tainnut supistaa yhtä ainutta kertaa, tai jos oli jotain toimintaa niin hyvin vähäistä, kun en itse edes huomannut. Tän aamupäivän aikana ehkä yksi harkkasuppari :(

Sanoin jo miehellekin että ei kyllä huvittais mutta tänään on pakko harjoittaa isoa ässää. Mies oli ihan että ai oikein pakko... Litra liukuvoidetta niin kai se onnistuu. :whistle:

Nim. Epätoivo kasvaa alias ison vauvan äiti Grynna 38+5
 
Voi Härkis! Oot kyllä epäitsekkäin ihminen, jonka tiedän! Paljon paljon onnea! :heart:

Täällä taas yksi vähäuninen yö takana ja kamala päänsärky. Neiti heräili nälkäänsä parin tunnin välein ja lopulta mun maitovarastot loppuivat. Herätin miehen ja käskin lämmittämään korviketta. Tyttö hörppäs sitä 100 milliä ja nukahti tyytyväisenä, joten voin minäkin liittyä korvikkeiden käyttäjien kerhoon. Eihän sille mitään voi, kun näistä pikkutisseistä ei tuu tytölle tarpeeks maitoa... Mielummin ruokin korvikkeella, kun pidän toista nälässä.

Synnytyskivut on jo unohdettu ja pikkukakkosta suunnitellaan. On se hullua.

Niille, jotka "pelkää" isoa vauvaa, pari lohdutuksen sanaa. Oon kuullu isojen (yli 4 kg) vauvojen synnyttäneiltä, että se koko ei välttämättä tarkoita vaikeaa synnytystä. Mun äiti esim. sanoi, että vaikka minä olin pienin, oli synnytykseni vaikein. Ja jos pelkää niitä repeämiä, niin siinä vaiheessa kun vauvaa synnyttää SAA ottaa kipulääkettä! Ei kenenkään ole pakko synnyttää luomuna! En edes ymmärrä, miksi se on nyky-yhteiskunnassa jotenkin ihailtavaa? Sitäpaitsi, mun vauva oli 2,5 kg, eli todella pieni ja silti tuli tikkejä välilihaan. Siinä vaiheessa sillä ei ollut mitään väliä. Näin vain terveen vauvani! Ja jos vauva on liian iso syntyäkseen alakautta, kätilö ottaa käyttöön plan B:n. Synnytykseen ei kuole, vaikka siltä jossain vaiheessa prosessia tuntuukin (oli vauva sitten 2 kg tai 5 kg). Isossa vauvassa on myös se hyvä juttu, ettei joudu niin tarkkaan syyniin, kuin minä pikkuvauvani kanssa. Imetysvälitkin ovat normaalikokoisella vauvalla inhimilliset = saat nukuttua paremmin = jaksat paremmin.

Nyt on pakko ottaa panadolia.

Aino & "Lumi" 3 vko
 
Mussupussu olikin samaan aikaan :wave: Juu ei ole korvikkeiden käytössä minusta mitään pahaa eikä hävettävää. Onhan se rintaruokinta toki luonnollisin tapa ruokkia lasta, mutta kuten eräällä foorumilla joku kirjoitti, niin luonnollista olisi myös korkea lapsikuolleisuus, nälkä, taudit ja loiset... Edelleen - maidolle on korvike, äidille ei! =)

Tosta ison vauvan synnyttämisestä - luomuna en ole kuvitellutkaan synnyttäväni yhtään minkään kokoista, haluan kyllä kaikki kivunlievitykset tälläkin kertaa, koska ainakin viimeksi sattui niin maan perkuleesti. Ja sinänsä en pelkää sen yli nelikiloisen pusaamista sikäli, että en usko synnyttämisen koskaan nyt niin kauhean hauskaa puuhaa olevan, pienemmänkään vauvan. MUTTA, se mitä pelkään on, että vauva ei kerta kaikkiaan mahdu tulemaan, ja joko solisluut paukkuvat tai joudutaan leikkaukseen, koska minä nyt en kerta kaikkiaan halua uutta leikkausta. Eli, vaikka tiedän että on iso vauva tulossa, en ole vaatinut "ennenaikaista" käynnistystä, saati leikkausta, mutta pelko onkin siinä, että mitä jos silti vaan joudun leikkauspöydälle, kuten viimeksikin kävi kun kohtuni ei jaksanut työntää 4,4-kiloista ulos.

Ja meillä vasta tissitakiainen olikin, meillä taas oli niin päin että isokokoinen olisi tarvinnut paljon, paljon enemmän ruokaa kuin mitä rinnoistani ikinä tuli. Imetin varmaan tunnin-parin välein ekat vuorokaudet, parhaimmillaan vauva oli tunteja yhtä kyytiä tissillä, ja vielä korvikkeet päälle. Että ei ison vauvan ruokinnassa välttämättä pääse yhtään helpommalla.

*muoks* vielä sen verran, että siinä ei kyllä mun mielestä myöskään ole mitään pahaa jos joku toivoo koon tai muun syyn takia käynnistystä, mulla vaan tosiaan on se tilanne että kun on jo sektio takana niin se käynnistyskään ei välttämättä ole hyvä juttu ja siihen turvaudutaan vasta viimeisenä vaihtoehtona (tai siis viimeistä edellisenä, eli ensin kokeillaan käynnistää ja sit leikataan jos ei taaskaan tule itsekseen ulos). Itsekseen käyntiin lähtevää alatiesynnytystä toivon tällä kertaa, vaikka toiveet ovat aika vähäiset kun a) esikoinenkin syntyi 43. viikolla, b) ei ole ollut mitään merkkejä synnytyksestä, ei edes kypsyttelevää toimintaa ja c) kun ei esikoistakaan kohtuni jaksanut työntää ulos ja tästä on tulossa ilmeisesti vielä isompi.

Nyt häivyn toistamasta itseäni :D
 
Merkkari:Mulle ne sanoi silloin ennen nakkisotaa kun synnytin ekan että toi tuhru johtuisi siitä että se kohdunsuu aukee eli että olisi ihan vaaratonta,tarkoitti vaan siis sitä että synnytys käynnissä/käynnistymässä.Mutta jos siis huolestuttaa niin soita synnärille vielä siitä. =)
Kuulostaa kyllä et tositoimet on alkamassa,parit kyykyt vaikka kokeiluun jos ne siitä taas innostuisi tulemaan.Tsemppiä synnytykseen. :wave: :flower:
 
merkkari sä pääset varmasti ihan kohta lähtee, tänään tai huomenna =) nyt ei oo enää kun päivistä/tunneista kiinni!

eipä täälläkään oireile mitenkään. ainut on tuo viilto alapäässä, kai se vauva änkää itteensä lähtökuoppiin. eilen illalla alko tajuton migreeni ja kesti koko yön.. ihan hirveetä! verenpaineet ollu vähän koholla, niin onneks huomenna on taas neuvola ja kattoovat pissin.

Milja +vaavi 38+4
 
Heips! Olipas kiva tarina Härkikseltä. :LOL:
Saparolle hyvää reissua! =)
Viivin miehellä on ollut hurjat unet. :kieh: Yksi kai sieltä on tulossa? :eek: Sullakin on varmasti pian lähtö käsillä siis. ;)
KeuKeu Yks minkä oon kuullut on et nännien hiplaus aiheuttaisi suppareita. Pusero ylös ja hiplailee siis. :kieh: Mä taas välttelen noita kaikkii............... Ajatteli et jos mies meinaa s:ä mun kaa harrastaa, niin vaan kumiukkojen kanssa. En haluu et Tirrin sisarukset sitä sieltä pihalle savustavat......... Muutenkin kun on toi alapää kuin jauhelihaa, niin joo.....
nevi varmasti jännittää... Kaks päivää vaan. :p No mul on 10 pvää eli perässä tullaan.

merkkarilla on siis kans pian lähtö. Onnee matkaan!

Grynna yhdyn tohon et en luomuna menis ollenkaan ja et käynnistykseen ei nyt huvin vuoksi kans kantsi mennä. Se kun voi olla aika takkuista hommaa.
Niin ja repeemii varmasti voi tulla pienempien kanssa. Se vaan et jos sattuu vauvalle jotain tai sit isompii juttui äidille, niin ei oo kiva. Ei tosiaankaan! Nyt hiljenen tuon asian kanssa.
:x
(.) Täällä tehtiin rauha miehen kans eilen ja sanoin miltä miltä minusta tuntuu. Niin herkkä täs loppuvaiheessa on ja sen sanoinkin. Kaikki hyvin siis nyt.
Laitoin miehen sit leikkaamaan mun karvojakin. :LOL: Siinä oli rangaistusta tarpeekseen. :kieh:
Täällä ei sen kummempaa. Pitäis jatkaa siivoilua. :/

NP ja :xmas: 37+3
 
Kuullostaa siltä et merkkarilla olis kohta lähtöä.Tsempitykset täältä.Samoin Neville,kun se aika koittaa.
Tänään ollut oireeton päivä.Pari hassua supparia vaan on tullut.Eilen kyllä suppaili senkin eestä ja joka paikkaa särki.Missään asennossa ei ollut hyvä olla.Yö meni sit ihan sikeesti nukkuen.

Juli+nuppu 38+1
 
Punahattu mainitsi että voi tulla tuhrua kun kohdunsuu aukenee. Mulla ollu aikas voimakkaita supistuksia ja tänään tuli rusehtavan punaista vuotoa, oiskohan nyt tästä aukenemisesta kysymys.. Sillon kun esikoinen syntyi niin tuli ihan veristä vuotoa ja sillon sanoivat että saa tulla jo, että pian syntyy ja niin tekikin. Saattaahan tuo tuhru mulla tarkoittaa että limatulppa on irtoamassa. Jännää aikaa tämä loppuraskaus ;)
Nyt justiinsa kamalat vatsakivut päällä ja samalla supistelee aika lailla. Katsotaan miten kehittyy!
Merkkarilla on kyllä lähtö ihan lähellä! Onnea koitokseen!
 
Sarabi:Kuulostaa sielläkin aika lupaavalta. :flower:
Mulla ei tosiaan ekan aikana tullut mitään limatulppaa missään vaiheessa ja ainoastaan toi tuhru mutta luki synnytyskertomuksessakin että" tuhrua jää hanskaan aukeamisvaiheen aikana".Täytyy myöntää että hieman odottelen että millonkas sellasta alkaisi tulla kun toissa viikolla ilmeisesti limatulppaa lähti yhtenä päivänä mutta siihen se sitten jäi. :/
Nyt vaan joka päivä holisee oikein kunnolla valkkaria(yök), sai todellakin alkaa kulkea siteen kanssa kun holahtaa aina välillä kunnolla(ruokalusikallinen on siis mulle kunnolla kerralla).
Kaikenlaista meikäkin nettiin kirjottelee yksityiskohtasesti, siis vuodoista. :LOL:
 
NullPoints siis mähän alan nyt ton nännien hiplauksen, tai pistän äijän hommiin. Tuskin pistää pahakseen :) Päivän aikana pari kivutonta supistusta tullu mutta ei jaksa enää niistäkään intoutua ku tietää ettei se johda vielä mihinkään...

Oon tänään kylläkin innokkaana pessy ja hinkuttanu vessan ja liäsksi siivonnu muuten ja pessy pyykkiä. Ja sitte uuvahdin ja oli pakko ottaa parin tunnin tirsat. Pistää itteeki naurattaan kuinka sekavalta vaikuttaa ku on yhessä hetkessä täynnä energiaa ja sitte meinaa nukahtaa pystyyn :LOL:

Nyt oon alkanu toivomaan että jos tää laps vielä alkuviikosta tulis, niin pääsis kuitenkin jouluksi kotiin. Näin esikoisen saajana kun oon varmaan aika maksimit siellä sairaalassa varsinkin kun olen siinä onnellisessa asemassa että työpaikan sairaskassa maksaa koko roskan. Koko rahalla irti vaan mä sanon :LOL:
 
:wave:
Yhes koos ollaan! Viime yö meni vähän samaan malliin ku merkkarilla eli peittojen heilutuksen jälkeen puol kymmeneltä alko supparit, joita tuli koko yön n. 5 min välein. Melko kipeitä olivat, että ei ainakaan nukkumaan pystynyt. Viiden aikaan otin puolikkaan nukahtamislääkkeen ja nukuin muutaman tunnin. Aamulla ei niin tiuhaan enää suppaillu, mutta tässä päivän mittaan niitä on kyllä tullut ja ovat melko tuntuvia, mutta kestettäviä.
Mulle ei tullu yöllä edes mieleen että pitäis lähtee sairaalaan näytille???!!! Kipeitä ne supparit oli ja tosiaan säännöllisiä, mutta odotan koko ajan kivuliaampia tuntemuksia! hmm..

Mussupussu juu, kyllä mä annoin viimeksi äitipolilla käydessä ymmärtää, että tahdon kaiken mahdollisen kipulääkityksen!!! :LOL: Toivottavasti saan riittävästi ja halutessani lääkettä... Meinaan että toivottavasti on anestesialääkäri nopeasti paikalla jne..

Niin ja merkkari mulla tuli runsaasti verta lääkärin sisätutkimuksen jälkeen! Tosin se tahallaan kovakouraisesti sielä tonki, että saisi paikkoja auki... Tsemppiä, kohta sulla on varmasti lähtö :)

Nyt taas suppailee, niin ettei pysty istumaan..... Mua huolettaa etten tajuu lähtee sairaalaan ajoissa!!! Apuva

Sapis ja jätti 40+4
 
Kyllä tää palsta piristää!!! Päänsärky katosi kyllä aika äkkiä, kun tulin tänne vähäksi aikaa lueskelemaan. :LOL:

Tsemppiä teille ja mä ainakin seuraan teitä tiiviisti, vaikka oma onkin jo kainalossa. Oon sen verran utelias, että haluan tietää miten teille käy!

Mulla vaan noi korkit valuttaa verta.. ei yhtään kiva.. mutta kyllä ne siitä tokenee. Ja jos eivät tokene ni sitten eivät ja imetän sen minkä pystyn niin ton kumin avulla ja loput sit korvikkeella. IHANASTI SANOTTU SE: MAIDON VOI KORVATA, ÄITIÄ EI!!! :heart: :heart: :heart:

Muistatteko muuten, että mun alkuperäinen LA oli 11.12.... ja tää syntyi just sillon! Vaikka neuvolassa sit muutettiin se yksi kriittinen päivä.. :kieh: Tarkka neiti tämä.. kellon tarkasti myös viimeyön seurusteli 01-05 välin ja sit nukkui viidestä puol kahteentoista!!! :eek:

Ukko on nyt ihan erityyppi! Se sit todellakin meni nyt jo ohi, siis se sen omahyväinen itsekkyys. Nyt se on taas niiiiiin isiä ja aviomiestä että!!! Olisinko nyt sit tyytyväinen vai en?! Ehotuksia??? No, taidan olla vaan tyytyväinen.. :whistle: Yöllä se vaan puhui ääneen, kun pyysin vaihtamaan vaipat, että (siis puhui unissaan) "mitä tolle pitäis tehä? mikä se on? mikä vaippa? kuka täällä oikein tuhisee?" Totuttelua taas uuteen ähinään... :LOL:

Nyt neiti heräs, viimeinkin. Menen testaamaan rikkonaista tissiä.. jospa se nyt jo kestäis..

LÄMPIMÄT AJATUKSET JA VOIMA :hug: TEILLE!!!!
 
Ihania synnytystarinoita!! Tahtoo kanssa oman nyytin pihalle. :heart:

Tohon koko-hommaan viela sen verran etta sen mita olen lukenut ja kuullut kaynnistyksista, niin niissa on kai suurempi mahdollisuus etta on komplikaatioita tai synnytys paatyy leikkaukseen. Tai sitten naa on taas naita pelottelutaktiikoita.. Kylla ma olen ajatellut ihan loppuun asti menna vain ja toivoa etta luontoaiti tietaa mita tekee... Vaikka toisaalta ajattelin etta yritan sopia ensi viikolle "sweepin" (sisatutkimus missa ne stimuloi kohdunkaulaa)..

Mutta naihin kotikonsteihin aion kylla tukeutua ja reippaasti; taalla syotiin ihan sairaalloisen tulista Chili con Carnea eilen ja sitten on kaksi kertaa harrastettu sita S:aa (Grynna - juu, taallakin liukuvoiteiden avulla! :LOL:) .. Jippii!! Tosi - ei mitaan merkkeja etta olis hommaa siirtanyt suuntaan tai toiseen... :/

NullPoints
- hyva etta teilla on rauha maassa ja asiat sovittu. Pitaiskohan munkin haastaa riitaa etta saisin karvani ajelutettua kun eilen yritin itse enka millaan nahnyt koko alapaatani. Yritin kurkkia kummun molemmilta puolin ja yli mutta ei vain kerta kaikkiaan ilman peilia onnistu. :ashamed:

Naputtaja ja jattilais-Sean (rv. 38+5)
 
:flower: LÄMPIMÄT ONNITTELUT VAUVOISTA :heart:

Täällä ei mitään uutta tai ihmeellistä. Kolmatta flunssaa
päällä kuukauden sisällä, että kiva!

Kovasti olen samaistunut Grynnan kirjoituksiin.
Paasto oli rajalla ja samaa rataa arvojen kanssa. Silti
tiedän, että reilu nelikiloinen on tulokas ja se
on geeniperimässä. Terveydenhoitajan kanssa
pitkään puhuttiin asiasta ja ihmeteltiin tämän
nykymaailman ilmapiiriä jossa 4 kg painavaa
vauvaa nimitetään isoksi. Th nimittäin pitkällä
kokemuksellaan sanoi, että 3-4kg painavan
vauvan päänympärys on yleensä hyvin saman
kokoinen ja yleensä se pään ulos saaminen on
se juttu.
Itsekin voin jo 4½kg painavaa vauvaa sanoa
isoksi, vaikka meillä se kolmas, joka oli tähän
asti kookkain 4570g ja 55cm syntyi paljon
helpommin kuin neljäs, joka oli 3955g ja 51 cm.
Muuten tuosta ultran painoarviosta sen verran,
että neljännestä arvioitiin ultralla kaksi pv
ennen syntymää kooksi 4600g - mitä hän
ei todellakaan ollut.

Yhteenvetona kuitenkin, että on se paino 2kg
tai 5kg niin vastasyntynyt on pieni ja kehitys
lähtee nollasta kuten myös äitiyskin- on äiti
iältään 20 v tai 40 v.

tsemppiä kaikille kanssamatkaajille :heart:
Vaapukka ja Bertta 38+1
 
Onnea Härkänaiselle heti kärkeen!

Mää oon aivan käsittämättömän huonolla tuulella..tätä on ollut liikkeellä jo pitemmän aikaa (noin niinko viikoissa mitattuna), mutta yleensä jossain vaiheessa päivää alkaa vanteen kiristys otsalla helpottaa. Nyt ei merkkiäkään laantumisesta. Kohta on korvissa sauhua varmaan. Kaks viimeistä yötä oon nukkunut kuin tukki, 9-10 h, ja viime yönä en edes vessareissua tehnyt! Sen lisäksi päiväunet maittoi tänään, vaikka energiaa ei oo kyllä kulunut juuri muuta kuin sohvalla makoiluun. Väsymys väsyttää vissiin. Herääminen on aina yhtä raskasta kun huomaa, että plääh ei taaskaan mitään uutta auringon alla...

Ja oleellisinta tässä kaikessa tietenkin on se, että muutama hassu supistus tuntuu silloin tällöin, mutta ei toooodellakaan merkkiä mistään kivusta tai semmosesta. Ajattelen niin, että kivun määrä on vakio ja se vaan jakautuu eri vaiheisiin..ehkä mulla on tiedossa oikeen mielenkiintoiset ajat vielä. :eek: Ittepäinen ja hitaasti kiiruhtava mukula tulossa kun ei mitään merkkejä anna muuttamisesta masun ulkopuolelle!

Voi kärvistelyn kärvistely. Pahoittelen vuodatustani ja korvaukseksi siitä jaan kyllä teiän odotustuskat täällä! :)

Ente 41+1
 
Merkkari joo, KSKS kutsuu muakin kun lähtö tulee :) Huudellaan sielä käytävillä sitten! :D Me mennään aika samoilla tuntemuksilla nyt.. mullakin supparit harventuneet, mutta tulee kyllä aika kivuliaina! Ja jännittää ens yö, että miten saa nukuttua... viime yökin meni valvoessa niin kyllä tässä kieltämättä vähän väsy painaa! Miten sulla vauva liikkuu nyt suppareiden aikaan? Mulla tuntuu olevan kova meno tuola masussa! Tuntuu ikävältä!!

Entelle :hug: Ymmärrän turhautumisesi! Itsellä myös pinna liiankin kireellä!! Heti aamusta on kun persiisiin ammuttu karhu!!! Sulla vielä pitempi odottelu takana ku mulla! Nää on piinallisia nää vikat päivät!
 

Yhteistyössä