Mussupussu olikin samaan aikaan :wave: Juu ei ole korvikkeiden käytössä minusta mitään pahaa eikä hävettävää. Onhan se rintaruokinta toki luonnollisin tapa ruokkia lasta, mutta kuten eräällä foorumilla joku kirjoitti, niin luonnollista olisi myös korkea lapsikuolleisuus, nälkä, taudit ja loiset... Edelleen - maidolle on korvike, äidille ei! =)
Tosta ison vauvan synnyttämisestä - luomuna en ole kuvitellutkaan synnyttäväni yhtään minkään kokoista, haluan kyllä kaikki kivunlievitykset tälläkin kertaa, koska ainakin viimeksi sattui niin maan perkuleesti. Ja sinänsä en pelkää sen yli nelikiloisen pusaamista sikäli, että en usko synnyttämisen koskaan nyt niin kauhean hauskaa puuhaa olevan, pienemmänkään vauvan. MUTTA, se mitä pelkään on, että vauva ei kerta kaikkiaan mahdu tulemaan, ja joko solisluut paukkuvat tai joudutaan leikkaukseen, koska minä nyt en kerta kaikkiaan halua uutta leikkausta. Eli, vaikka tiedän että on iso vauva tulossa, en ole vaatinut "ennenaikaista" käynnistystä, saati leikkausta, mutta pelko onkin siinä, että mitä jos silti vaan joudun leikkauspöydälle, kuten viimeksikin kävi kun kohtuni ei jaksanut työntää 4,4-kiloista ulos.
Ja meillä vasta tissitakiainen olikin, meillä taas oli niin päin että isokokoinen olisi tarvinnut paljon, paljon enemmän ruokaa kuin mitä rinnoistani ikinä tuli. Imetin varmaan tunnin-parin välein ekat vuorokaudet, parhaimmillaan vauva oli tunteja yhtä kyytiä tissillä, ja vielä korvikkeet päälle. Että ei ison vauvan ruokinnassa välttämättä pääse yhtään helpommalla.
*muoks* vielä sen verran, että siinä ei kyllä mun mielestä myöskään ole mitään pahaa jos joku toivoo koon tai muun syyn takia käynnistystä, mulla vaan tosiaan on se tilanne että kun on jo sektio takana niin se käynnistyskään ei välttämättä ole hyvä juttu ja siihen turvaudutaan vasta viimeisenä vaihtoehtona (tai siis viimeistä edellisenä, eli ensin kokeillaan käynnistää ja sit leikataan jos ei taaskaan tule itsekseen ulos). Itsekseen käyntiin lähtevää alatiesynnytystä toivon tällä kertaa, vaikka toiveet ovat aika vähäiset kun a) esikoinenkin syntyi 43. viikolla, b) ei ole ollut mitään merkkejä synnytyksestä, ei edes kypsyttelevää toimintaa ja c) kun ei esikoistakaan kohtuni jaksanut työntää ulos ja tästä on tulossa ilmeisesti vielä isompi.
Nyt häivyn toistamasta itseäni