***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Äh :p näköjään jos on dementia niin on myös luki ja kirjotushäriö ;) puuttuu välimerkkejä ja isojakirjaimia ym ym mutta en jaksa alkaa korjaa kun tarttee lähtä siivoileen keittiö... joskin tuo meidän 8v oli reippaana tehnyt puhtaat tiskit ja osin likaisetkin ja oli keittäny makkarakeiton valmiiksi kun tulin kuopuksen kaa kotii joten suht helpolla pääsin... isäntä meillä on taas tän viikon metillä Karesuvannolla riekon pyynnissä :eek: kun on vielä pitämättömiä kesälomia...

mutta vissiin pakko rueta siivoileen ja kattelee huushollia muutenkin kuntoon
 
Eka Maukkikselle Onnea :flower:
Ja :hug: Elviiralle, toivottavasti tilanne helpottas pian!

Tuitsu: Mullakin olleet nämä masuvauvat osa vilkkaita ja osa rauhallisia. Nyt siltä väliltä, monesti päivällä tosi rauhallinen ja sitten illalla jytää kunnolla.

Mulla on kaikilla lapsilla ollut vähintään kerran napanuora kaulan ympärillä, kuopuksella se oli myös kainalon alla kun ulos pyrki ja silloin kätilö tokaskin että onneksi ei ollut niin lyhyt napanuora(45cm) ja niin vauhdikas ponnistusvaihe(alle 1min!) kuin keskimmäisellä lapsellamme.
Paljon niitä riskejä varmasti synnytyksissä on, mutta onneksi harvoin sattuu jotain vakavempaa...
Mua ei synnytykset pelota, mutta joskus tulee mietittyä et jos kuitenkin mulle sattuu itelle jotain niin miten lapset pärjää ilman mua...Tommosta ei osannu vielä ekassa raskaudessa ajatella.
Niille joilla paikat jo alkaneet aueta lohdutukseksi, että mulla lääkäri laitto ekaa oottaessa mut loppuajaksi saikulle ku paikat alkaneet aueta jo vkolla 29, tokas et hyvä jos raskaus saatas vkolle 34 kestämään!No tyttö päätti sitten syntyä vkolla 41+4! :snotty:

Maukkiksen kysely:
-Koska teit ekan raskaustestin, pvm ja klo:n aika ja miksi teit sen (menkat myöhässä, muuten vaan, tms)
-Kelle kerroit ensimmäisenä ja milloin (muu kuin oma mies)
-Millä viikoilla oli eka neuvolasi
-Koska tunsit ekat liikkeet
-Milloin tarttui eka vauvan nuttu mukaan kaupasta
-Mikä oli ensimmäinen raskausoireesi


-en muista päivämäärää, mut tais olla päivää ennen kuin menkkojen ois pitänyt alkaa tein haamun ku oli semmonen tunne...
-heti yhelle kaverille, vanhemmille rv9+, sukulaiset on ite hoksanneet
-eka neuvola vkolla 11+
-ekat liikket tais olla rv16+
-kaksi kietasubobya ostin joskus elokuussa muuta en ole ostanut eikä tarttekaan
-eka raskausoire oli väsymys

Maikka+nelonen rv29+3
 
Hei kaikille!
Täällähän vilkasta on,kovasti oli luettavaa. Yritän hetken kirjotella kun lapset tossa leikkii mutta saa nähä kauan ;)
Lohduttavaa lukea että muilla on samanlaisia ajatuksia kuin mulla..vaikka kolmatta odotan niin silti jotku asiat ihmetyttää ja pelottaa edelleen.
Mulla on joka raskaus ollu jokseenkin erilainen..pahoinvointi on ollut tosin ainakin yks yhdistävä tekijä alkukuukausina.
Tämä raskauden oon ollu tosi väsynyt..tottakai kun jaloissa pyörii kaks lasta ja omakotitalo hoidettavana,remonttiakin ollaan yritetty tehdä. Suunnitelmia talon suhteen olis paljon mutta välillä terveys ja ylipäätään arjen pyöritys menee remonttien edelle. Ajatuksena olis nytkin tehdä keittiöremontti ennen vauvan syntymää mutta saapa nähdä..aika hiljaselta näyttää. Oon nyt yrittäny itteeni psyykata että ei sitä ole pakko tehdä ja että nykynenkin keittiö on siedettävä..(on kyllä aika vanha ja epäkäytännöllinen)
Mulla on vaan noissa remppahommissa se että en malta pysyä poissa kun tykkään tehdä ja jonkin verran osaan esim tapetoida. Ja nytkin on lääkäriltä nosto-kielto niin eipä tässä pahemmin sais autella..mutku ei osaa poiskaan pysyä aina :ashamed:
Noista liikkeistä..kun oli puhetta. Minulla mennyt niin että ensimmäinen oli vilkas maha-asukki, toinen sellainen joka saatto päivän olla aika hissukseen niin että huolesta soikeena sai masua tökkiä ja laskeskella liikkeitä. Tämä vauva on taas ollut tosi vilkas,tuntuu välillä että ei oo kuin puolentunnin pätkiä hissukseen. Luulen että tunnen liikkeet myös herkemmin kun on kolmas ja edellisestä on niin vähän aikaa.
Nyt vauveli on on ollu jo muutaman viikon alaspäin,lääkärikin viime viikolla totes että pää on alaspäin. Vähän huolissani kyselin että voiko jo alkaa laskeutumaan..sano että kyllä hissukseen voi. Mulla nyt päivä päivältä pahenee toi paineen tunne alapäässä ja välillä tuntuu että vauva on puoliks jo ulkona :| hirveä tunne,kävely on välillä tuskaa kun tuo selkäkin on kipeä.
Se on vähän yllättäny kuinka "pask..na" mä oon nyt jo..en ois uskonu että kävely tässä vaiheessa jo vaikeutuu yms. Mutta kun miettii viime raskautta eli viime vuotta niin kyllä nää vaivat tais näihin aikoihin sillonkin alkaa..ei vaan näin rajuina.
Toi napanuora ja sen kiertyminen..mä oon kanssa erehtyny monta miettimään tota kauheeta asiaa,mutta oon pakottanu itteni ajattelemaan jotain muuta välittömästi. Ei kannata miettiä noita..
Synnytyksen raskaudesta oli puhetta..siis onhan se rankkaa. Ensimmäisen synnytin flunssassa ja olin valvonu kaks yötä,ehkä pari tuntia olin nukkunu. Olin ihan sekasin väsymyksestä,sitten kun vauva oli syntyny niin kävin ihan ylikierroksilla seuraavan vuorokauden enkä vieläkään nukkunu. Sitten alko maito nousee,hormoonit alko jyllää ja tajuntaan iski se että mä TOSIAAN olen äiti. SITTEN mä itkeä vollotin,kaikki purkautu ja väsymys iski rajuna. Itkin onnesta,pelosta ja kaikesta mahollisesta. Halusin kotiin,tai en sitten kuitenkaan..se oli sekavaa. Mutta fyysisesti toivuin hyvin,tikkejä ei tullut eikä ylimääräsiä komplikaatioita. Vatsakipuja tuli kun sisäelimet alko laskeutuu,ei pystyny seisoo kun tuntu että koko vatsa putoaa ja repee. Kasvot puutu pari tuntia synnytyksen jälkeen ja pelästyin hirveesti että epiduraali on epäonnistunu ja halvaannun: mutta se olikin siitä että olin niin kovasti ponnistanu "kasvoilla" niin että veri pakeni niistä ja sitten kun alko virkoomaan niin tuli se pistely ja puutuminen. Outoja juttuja :|
Toinen synnytys meni että altaassa avautumisvaiheen,siitä kun nousin niin alko sitten jonkun ajan päästä tapahtumaan niin tohinalla että en kerinny muuta kuin ilokaasua ottaa,se autto. Jälkeenpäin mies onki kiusannu mua kun olin ihan hurmiossa hehkuttanu sitä ilokaasua: "hitto tää on hyvää kamaa" :LOL: pyysin epiduraalia mutta lääkäri totes että nyt puhkastaan kalvot ja sitten alat ponnistamaan (kummassakaan ei menny kalvot itestään). Minä sitten itkien ponnistin ja sekoilin ilokaasun kanssa..se otettiin pois kun hengitin sitä uloshengittäessä eli aivan väärin. :ashamed:
Ponnistusvaihe kesti vajaa 20 min(sama ekassa) mutta luulin että kuolen,olin iiiihan varma että sitä on pykätty tuntikausia. Silloin huusin kanssa (ja minä kun olen aina sanonu että EN huuda synnytyksessä) niin että kätilö joutu tomerana kieltämään huutamisen ja keskittymään ponnistamiseen.
Kummassakin synnytyksessä olen itse mennyt vessaan ja kävellyt pois salista,ihmeen hyvä olo ollut vaikkakin hutera ja sekava. Mutta mä oon muutenkin sellanen hölmö että oon aina liian aikasin jalkeilla sairauksistakin vaikka ois ollu syytä lepuutella.
Mutta joo..tulihan romaani. Lisää ja paljon vois kirjotella mutta nyt alkaa olemaan lapsilla niin raju meininki että täytyy jatkaa puuhastelua niiden kanssa. Sen sanon vielä että vaikka tää tosiaan on kolmas niin silti toi synnytyskin taas pelottaa..vaikka tiedän että kait sitten "osaan" ponnistaa ja että olen suhtkoht rauhallinen synnyttäjä. Tavallaan sitä ajattelee että kun noi meni ilmaan suuria komplikaatioita että tuskin kolmas menee niin hyvin. Pelottaa että käy jotain pahaa..huoli on suurempi kun on suurempi perhe nyt. Mutta PAKKO sitä on vaan ajatella että kyllä se siitä ja että kolmas kerta toden sanoo: sitten kaikki menee jouhevasti ja "siististi" ilman traumoja,hope so!!!
Ja vielä yks juttu kaikille ensiodottajille: monet hassut asiat pyörii päässä ja välillä itkettää,mietityttää ja huolestuttaa, se on kaikki NORMAALIA!! :hug:
Mieluummin sitä miettii ja vähän märehtii,se on merkki siitä että välittää ja ajattelee. On paljon äitejä jotka ei mieti mitään ja sitten asiat tulee shokkina..tai jotkut pitää asioita itsestään selvyyksinä niin että ei osaa arvostaa esim sitä että tulee raskaaksi tai että lapsi on terve. Ajattelu on vain merkki inhimillisyydestä ja siitä että haluat palavasti äidiksi!! :) Sen takia ihmisen raskaus kestää niin kauan että nainen ehtii valmistautumaan äidiksi,luulen mä ;)
Tsemppiä kaikille!! :flower:
 
Iltaa!

Muumiäiti
kyseli täydenrakonkivuntunteesta. joo mulla todellakin on sellaista. Yöllä saattaa herätä ihan hirveeseen kipuun ja kun lähtee könyään vessaan, niin matka on yhtä tuskaa, kun sattuu niin paljon, mut sit kyl heti helpottaa, kun saa rakon tyhjennettyä.

Kuinka pitkä aika teidän täytyy olla virtsaamatta, kun ootte menossa neuvolaan? Meillä se on neljä tuntia. Mietin vaan, että mitenkähän perjantaina käy, kun mulla on neuvola klo 8.00 eli neljältä pitäis käydä vessasssa, jos haluis. Pitääkö mun laitaa kello soimaan aamuyöstä, sillä aamulla on luultavasti niin hirveä vessahätä, että tuskin kestän neuvolaan asti.

Pinkeiju saitkin jo paljon vastauksia napanuora pelkoon. Mulla on ihan sama. Hiljaisina päivinä pelko hiipii persuuksiin, että kuinka kohdussa voidaan. Ja monta kertaa on käynyt se mielessä, että napanuora on kietoutunut kaulan ympärille. Mutta ei kai auta muuta kuin luottaa siihen, että kaikki on hyvin ja itse ei juuri voi vaikuttaa vauvan liikehdintään. Mulla oli myös ihan hirvee yskä ja silloin mä pelkäsin, että yskin niin paljon ja voimakkaasti, että istukka irtoo...että kaikenlaista pelkoo sitä onkin.

Tuitsulla oli pelkoa hiljaisuudesta ja liikkumattomuudesta. Mulla on sitä myös. Mutta mä yritän nauttia näinä vilkkaampina päivinä. Yritän hiljaisina aikoina lohduttautua sillä, kun äippäpolilla sanottiin, että vauva voi olla poikittaisessa asennossa, niin silloin liikkeitä ei juuri tunne. Mut tietysti, kun täälläkin palstalla tosi monella on tosi reippaita ihmisenalkuja tulossa, niin sitä kuvittelee, että on itse joku poikkeus...mut nythän tosi moni on kyl kertonut hiljaisista vauvoista. Kiitos niistä viesteistä!

Muistitestin tuloksia mun osalta

Raskaustestin tein 13.4. aamulla, koska menkat olivat reilun viikon myöhässä. Miehen jälkeen kerroin mun siskolle. Oltiin menossa Tallinnaan...ja useastihan siellä nautitaan mukavasti alkoholia, no nyt ei nautittu =) Ekakertaa neuvolassa kävin rv 8. Ekat likkeet tunsin rv18. Ensimmäistä vaatetta en oo vielä ostanut. oonko outolintu? Itseasiassa äippäpaketti tuli eilen ja oli kiva hypistellä niiitä vaatteita...mutta ei oo tulllut vielä itse ostettua mitään. Ensimmäiset raskausoireet oli älyttömän etova olo.


Mauahtavaalle extrasuperhyperonnittelut päättötyöstä. Mulla se on viel tässä niinsanotusti työn alla. Pitäis jättää esitarkastukseen 5.11., mut saas nähdä onko siinä vaiheessa vielä siinä kunnossa. Minkä alan opinnoista sulla on kyse?

Oltiin miehen kanssa just parisuhdeluennolla. Aiheena oli parisuhteen rikastuttaminen. Jotenkin aina semmoinen ringissä istuminen tuo mieleen aa-toiminnan. No toi ei missään mielessä ollut sellista, mut mun on vaikee suhtautua tommosiin tapahtumiin ihan tosissaa, vaikka tärkeitä asioita siellä käytiin läpi. Mulle jäi sieltä päällimäisenä mieleen, että jos tuntee ja tutustuu puolison sisimpään ja uskaltaa oikeasti keskustella puolison kanssa syvällisistä asioista, niin puolisoon ei kyllästy koskaan. Pintaan voi kyllästyä, mutta sisimpään ei. Haluaisin todella, että toi pitäis paikkansa.

Voimia kaikille parisuhteessa kamppaileville!

Öitä!

Hula
 
iltaa pitkästä aikaa

ihana uusi ketju. kiitti pi pa re.

tervetuloa uusille.

ollaan pojan kans osato jaksolla sairaalassa. tosi rankkaa on ollut. tuntuu välillä et olenko edes muistanut itse syömään koko päivän aikaan. no vielä olis muutama päivä ja sit viikonloppu. tosin taidan taas jäädä metsästysleskeksi, ku ukko kirmaa pohjoiseen. parempi että menee nyt kuin sit joulukuus.

kauheasti oli tullut tekstiä ja taidan keskittyä sen lukuun viikonloppuna. nyt on vaan painettava pää tyynyyn että jaksaa taas huomenna olla osastolla.

mauahtavaa( muistinko oikein?) onnittelut valmistumisesta

öitä
 
kirjotan nyt ensin vähän,ja kommentoin muiden kirjotuksiin kunhan ensin luen ne,on niin paljon tullut tekstiä kun en ole joka päivä ehtinyt lukemaan.

itseasiassa tällä hetkellä mulla on voimat ihan lopussa,sen lisäks että on raskaana,ja yksin,ja uhmaikäsen kanssa,ja tekee muuttoa,ja yrittää estää omaa lastaan näkemästä asuinkumppanin tuhoavaa käytöstä omaa uhmaikäistään kohtaan

( ja menin taas((virhe??)) kiihtymään ja sanomaan vihasena siskolle jotain kasvatusasioista,kun hän löi nälästä kiukutelevaa poikaansa naamani edessä ja tuohduin niin että alkoi supistaa,ja jälkeenpäin taas itkin että menin kiihtymään ja loukkaamaan siskoa puuttumalla hänen asioihinsa,ei hänelläkään helppoa ole,ja nyt varmaan todella tympiintynyt minuun.)

ja hoitaa kaikki viralliset laput ja raha-asiat,niin kaiken kukkuraksi tämä mun lapseni isä eli muinainen rakastettuni voi todella huonosti,ja puhuu päivät pitkät miten haluaa kuolla kun elämä on yhtä tuskaa hänelle.
ja kaikki lähteny kuulemma siitä että aikoinaan lasta halusin ja hän siihen suostui,mutta sitten ei olisikaan halunnut kun lapsi oli jo tuloillaan.joten kaikki on minun syytäni,koska minun olisi pitänyt tajuta hänen sanojensa takaa ettei hän ollutkaan valmis.

nyt jännätään jokunen päivä täytyykö hänet hommata pakkohoitoon.saatiin hänet vihdoin suostumaan lääkäriin lääkkeitä hakemaan huomenna,mutta jos ne eivät saa tilannetta rauhoittumaan niin pakko on toinen pakottaa hoitoon.
ja lääkärin määräyksestä minun täytyy vain kestää kuunnella puheita miten olen syypää,ja kuulemma ollut alkuraskaudessa niin v.ittumainen miehelle,vaikka olin "vain" jatkuvasti väsynyt ja loukkaantunut(minkä pidin sisälläni) kun en saanutkaan mieheltä mitään tukea raskauden tunnetiloihin,silloin kun sitä eniten olisin tarvinnut.ja minun täytyy puhua hänelle että haluaisin että koitetaan vielä yhdessä,kunhan hän on ensin saanut itseään hoidettua terveemmäksi,jotta hänellä olisi jotain minkä takia haluaisi parantua.
mutta oikeasti pelkään etten voisi enää rakastaa ihmistä joka on satuttanut minua niin paljon.pelottavaa sanoa,mutta tällä hetkellä minusta tuntuu etten enää rakastakkaan miestä,vaan välitän vain,niin kuin hyvästä ystävästä välitetään,ja halutaan hänelle parasta ja myös uhraudutaan hänen puolestaan.en voi enää kuvitella yhteistä elämää hänen kanssaan.mutta hänen sairautensa takia taidan olla hänelle tärkeänä ihmisenä sidottuna häneen hamaan tulevaisuuteen asti..... masentaa,en haluaisi lapsen näkevän miten annan itseäni kohdeltavan huonosti.

onneksi miehen sisko ja äiti tajuavat miten raskasta tämä on minulle nyt,ja yrittävät hoitaa asiaa minun puolesta.eilinenkin meni kuin sumussa,olin niin uupunut huolesta.

onneksi vauva liikkuu paljon ja potkii kovaa,ja on tainnut ymmärtää että olis paras pysyä siellä pää alhaalla!! :saint: viime yönä oli kyllä istumassakin,mutta aamulla onneksi taas "oikeinpäin". outoa,miten aina vauvan ollessa istumassa,tunnen olevani jotenkin huono olemaan raskaana,kun en osaa edes vauvaani kasvattaa oikeinpäin kohdussa.... :headwall: :headwall:
niin kuin voisin asiaan vaikuttaa! |O

neuvolassakin kävin,nyt ei ole korttia vieressä mutta terkka ihmetteli miten pysyn paineideni kanssa pystyssä,niin alhaalla oli.
-painoa oli tullut +360per vko,ja itseasiassa nyt paino on täsmälleen sama kuin esikoista odottaessa samalla viikolla,tosin silloin lähtöpaino oli 5kg vähemmän,joten nyt vauhti on hillitympi.
-sf oli 32cm, ja nyt siis viikko 31...ei pitäisi verrata raskauksia toisiinsa mutta esikoiselta oli sf tuon verran vasta joskus viikolla 35,että taitaa olla pikkuisen isompi tämä vauva....

ja nyt on sitten taas riemuna tämä ihana tunne kun vauva päätään kääntää ja puskee tuolla ihan alhaalla,tosi inha vihlonta,ja välillä vetää ihan kumaraan kun yhtäkkiä vihlasee.....ja paljon "isompi" kipu nyt pään kanssa kun niiden jalkojen......mutta hyvä vain että vauva elelee ja liikuskelee normaalisti,eikä välitä äidin murheista.potkikoot vaan ja vaikka kuinka kovaa,että pysyisi äidin ajatukset iloisissa....

mä haluaisin jo vain keskittyä synnytykseen ja vauvan tuloon,mutta nyt päällimmäisenä on huoli lasten isästä.
JA tuosta asumisesta,tuntuu että en voi tehdä asialle mitään,mutta pakko on jos en halua oman lapseni kärsivän kun tärkeän uhmaiän sekoittaa joku toinen erilaisilla säännöillä....enkä taida enää uudestaan voida heti perään muuttaa pois,kohta kun on jo vauva kainalossa ja uhmaikäinen lahkeessa roikkumassa joka hetki.onhan tässä vielä aikaa viikkoja,mutta tällä murehtimismäärällä olen henkisesti aivan poikki synnytyksen koittaessa.

jep,mutta nyt yritän lukea teidän tekstejä ja kommentoida minkä jaksan,tuli taas viime yö valvottua....

menninkäinen 30+6
 
muistitesti täytyy testata koska en ole päiviksiä kirjoitellut ja kiinnosti vieläkö jotain muistuu mieleen...

-Koska teit ekan raskaustestin, pvm ja klo:n aika ja miksi teit sen (menkat myöhässä, muuten vaan, tms)
ovulaatiokipuja tunteneena tiesin että ovulaatio oli 3.4., siitä odotin 2 vkoa ja päivän eli testin tein 18.4. aamulla, ehkä klo 7-8?
Edellisen yön jo jännitin ja näin unia että raskaana ollaan. Siksipä kun testiä tehdessä väri ei vaihtunut heti laakista, olin jo ihan pettynyt että miten ihmeessä--- kunnes väri pikkuhiljaa testitikussa tuli näkyviin! Ei kovin voimakkaana mutta kuitenkin.

-Kelle kerroit ensimmäisenä ja milloin (muu kuin oma mies)
Parhaalle kaverilleni aika pian testin jälkeen, tarkemmin en muista. Kerroin koska oli tulossa omat tuparit ja tiesin että huomaa kyllä mitä juon.

-Millä viikoilla oli eka neuvolasi
vko 9, sitä odotettiin kovasti

-Koska tunsit ekat liikkeet
vko 16

-Milloin tarttui eka vauvan nuttu mukaan kaupasta
ei ole tarttunut edelleenkään

-Mikä oli ensimmäinen raskausoireesi
pakko sanoa etten muista aiempia, kyllä kuvotus taisi eka olla. Jotain mahakipuja myös, kai.

Ja sitten unohtuikin kaikki kommentoitavat...
28+2
 
Muistitestivastaukset

Raskaustestin tein vappupäivän aamuna...kun menkkoja ei kuulunut, tuplakierto ollu 2 kertaa...
Parhaalle kaverille kerroin
Ekaks kävin yksityisellä, kun ei ollu hajuakaan kuinka pitkällä raskaus oli.. Ei voinu laskee vimpoista menkoista...Viikkoja oli silloin tasan 8
Liikkeet 16 vkolla kuplintaa nukkumaan mennessä
Kirpparilta ostin vauvan vaatteita jo aikas aikasin nyt en muista mikä oli eka... Kaupasta uutena toppahaalari pari viikkoa sitte.
Raskausoire väsymys ja painon tunne alavatsassa.
pinkeiju ja hikkaava keiju 28+3
 
Menninkäinen: Kauhea tilanne kaikin puolin :/ Totta kai sitä välittää entisestä kumppanistaan ja stressaa jos tällä ei ole asiat hyvin. Itse yritän välttää kaikkea stressiä ja haluan vaan keskittyä Pikkuisen muksutteluun masussa - olisi kauheaa joutua murehtimaan perheasioita ja asuntoa ja jotain paperisotkuja siinä samalla. Koeta jaksaa, sulla on kuitenkin loistava ja empaattinen elämänasenne ja jalat maassa, kaikki järjestyy kyllä lopulta varmasti parhain päin! :hug:

Maukkis: :flower: :flower: Onnea! Muistan tasan tarkkaan miten takkuista oman päättötyön tekeminen ja valmiiksi saattaminen oli *huoh* Huippusaavutus!

Oli kiva kuulla Myrskynmerkin kokemuksia synnytyksestä, kiitos! Itse olen juuri siinä vaiheessa (oikei, ollut jo pari kuukautta :whistle: ) että keräilen intona erilaisia synnytyskokemuksia. On se kyllä jännää miten jokaisella on oma, ainutlaatuinen tarina kerrottavana.

(.) Sitkeä flunssa alkaa onneksi olla historiaa, köhin enää sellaisia ihania limaknöllejä pitkin päivää (haluatteko tarkempia yksityiskohtia :D ) Tänään alkoikin talviloma, ja töihin menen vasta ensi torstaina. Ihanaa! Oliko Schätzen joka sanoi että Vau-kirjassa kehotettiin lepäämään kun tuntuu siltä - itse ainakin lojun sohvalla hyvällä omatunnolla puoli päivää! Ei pelkoa siitä että aika kävisi pitkäksi - ulkoilen, siivoilen pikkaisen, juoruan kamujen kanssa netissä, luen hyvää kirjaa, joogaan vähän, lounaan kokkaamiseen saa helposti kulumaan tunnin-puolitoista - kun toimii tällaisella hidastetulla vaihteella :) Vähän jännittää miten jaksan olla töissä vielä neljä viikkoa ennen äippälomaa :eek:

Tuntuu että mun kohdalla raskausajan tunnevaihtelut menee tasan tarkkaan "oppikirjan mukaan". Nyt on jo pidempään ollut vallalla seesteinen ja pohdiskeleva pesänrakennusvaihe. Ulkomaailma ei oikein jaksa kiinnostaa - päivän tärkein sisältö on Pikkuisen muksausten ihmettely :) Synnytys mietityttää, mutta ei yhtään (tai no ehkä ihan pikkaisen...) pelota.

Oliko Anni jo käynyt lääkärissä? Muistelen että luin jossain vaiheessa että et ehkä mene töihin enää - kerrohan mikä oli "tuomio"! Toivottavasti kaikki hyvin!
 
Huomenta!

Menninkäiselle jaksamista :hug: .

Tracyn päiväohjelma kuulostaa kadehdittavalta :p . Mäkin saisin kyllä päiväni kotisohvalla ja jo synnyttäneiden ystävien kanssa mukisematta kulumaan... :whistle: Nautihan talvilomastasi =) !

Hula: oliko se parisuhdeluento jotenkin perhevalmennuksiin kuuluva, vai ihan omasta aloitteestako sinne menitte?

Meillä olis tänään se seurakunta ja kaste-osio perhevalmennuksesta. Näen nyt ekaa kertaa muita naapuruston odottajia :D . Mies on jo isävalmennuksen ansiosta konkari :heart: .

Vielä n.21 työpäivää olisi aamukammassa revittävää... B)
 
Tänä aamuna oli taas neuvola, kaikki hyvin. Sykkeet pumpsutti 142 ja verenpaineet ennemminkin alhaalla kun korkeat. Sf oli 28, koko ajan keskikäyrällä mennään. Hyvillä mielin siis.

Ootteko kukaan muuten kokeillut näin syksyn tullen kirkasvalolamppua?
Mulla on työpöydällä sellainen ja on ihan huippu, mä koen itseni vireäksi vaikka ulkona olisi kuinka synkkää. Täytyy varmaan investoida laite myös kotiin.
 
Moikka!
Ensinnäkin muahtavalle Isot onnittelut päättötyöstä... :flower:

Ja kaikille muillekin tasapuolisesti hei :wave:

Kyselyyn vastaaminen:
1. Raskaustestin tein 31.3. Menkkojen piti alkaa, mut tulikin vain 4 päivää pikkuista rusehtavaa vuotoa, joka loppui kuin seinään. Testasin töitten jälkeen ja plussa tuli...
2. Eka kerroin tietty miehelle ja sitten muutaman viikon päästä anopille, koska hän tiesi mun keskenmenosta ja mulla oli ihan hirmuinen pelko koko ajan...
3. Eka neuvola vkolla 11. Sitä ennen olin käynyt vkolla 7 alkuraskauden ultrassa yksityisellä varmistamassa, että kaikki ok!
4. Ekat liikkeet tosin hyvin hennot tunsin vkolla 14-15 ja siitä ne sitten pikkuhiljaa voimistui... :)
5. En ole hankkinut mitään uutta... Esikon vaatteet pesty ja eilen sain kaverlta kolme pussillista pienen pojan vaatteita, jos tuleekin poika ja niitä just peseskelin... :)
6. Eka raskausoire oli painontunne mahassa ja lämmönnousu... Pahoinvointi tuli mukaan kuvioihin vkolla 6

Tuitsu: Pelkosi on varmasti ihan yleistä... Kyllä mullakin pelko iskee takapuoleen heti, jos on hiljaiseloa masussa. Töissä sitä ei ehdi miettimään, mutta kotona kyllä... Mä olen sitten ottanut tavaksi alkaa herätellä asukkia vähän hellästi mahaa tökkimällä. Joskus auttaa, joskus ei. Todsiasiahan on, että vauvaton niin erilaisia tempperamentiltaan. Tämä kyllä on tähän mennessä ollut ehdottoman vilkas, mutta kai se tila alkaa vatsassa käymään vähiin... Nyt tuntuu enemmän semmoisia pepunsiirto-liikkeitä. =)
Menninkäinen: Voimia sulle kovasti... :hug:

Oma (.) Olen todella saanut levätä ja se on kyllä ollut tosi plussaa. Maanantaina jaksaa varmaankin mennä paljon paremmin töihin eikä kylki ja alavatsa ole enää kipeenä. Eli sairasloma taisi auttaa. Nyt parina päivänä tullut ensimmäisiä supistuksia, jotka on ollut aika kipeitäkin...
Väsymys painaa aika voimakkaana, kun nuo yöt on niin hirmuisen katkonaisia... Muuten samaa rataa mennään eli ei kummempia...

Riikkuli 30+4
 
Überhieno keittiö teille tulossa, eemmaa. Syystä olet innoissasi! :) Varsinkin tuo "saareke" vaikuttaa kivalta. Meille ei moista saisi mahtumaan vaikka kuinka yrittäisi.... :ashamed: höh. Kuinka sattuikaan, että meillekin on tulossa luonnonvalkoiset (kermanväriset?) peiliovet, hyvä maku näemmä kummallakin... ;) Voi kumpa kalusteet pian jo tulisi... *huoh* Mä alan olemaan ihan kypsä tuohon vanhaan köökkiin!

Pientä luksusta Porsche! :LOL: Ei löydy mun työpöydältä moista lamppua, loisteputket katossa ajavat täällä kirkasvalolampun asiaa... On varmaan todella hyvä käytössä, jaksaa töissäkin varmasti paljon paremmin. Hämärää riittää pitkälle aamupäivään jo nyt. Pitäisköhän vinkata esimiehelle... ;)

Voi tracy, nautihan olostasi minunkin puolestani! Minulla ei lomapäiviä tiedossa ennen ä-lomaa... Ensi viikko meneekin kollegaa sijaistaessa, joten töitä kyllä riittää :/ Mistä sitä saisi lisäenergiaa itselle? Se kirkasvalolamppukaan ei taida auttaa... Eipä Sätseenillä enää montaa piikkiä aamukammassaan ei... Nuo parikymmentä päivää menee kuin siivillä. Ai hitto, että oon kade! :p

Menninkäiselle :hug: Koita jaksella! Tietysti lasten isän kohtalo huolestuttaa sinua, mutta kyseessä on aikuinen ihminen jonka valintoihin ei voi muut ihmiset paljoa vaikuttaa... Olet yrittänyt varmasti jo kaikkesi, parempaan et pysty. Koita keskittyä itseesi, pikkuneitiin ja masuvauvaan. He tarvitsevat nyt sinua eniten. :heart:

Kiitos myrskynmerkki ihanasta ja kannustavasta kirjoituksestasi! :flower:

 
Heippa vaan tännekin puolelle!

En ole aikoihin kuulumisia laitellut tänne. Viikkoja menossa 28+3 ja eilen jäin sitten sairaslomalle selkä vaivojen takia. Työ on paljon jalkojen päällä olemista ja selkä ei tahdo tuota jaksaa. Kotonakin saa välillä heittää pitkäkseen, että saa voimat takaisin. Tosin säryt kotona pysyy aisoissa, kun ei joudu pakosta olemaan seisaaltaan.

Vauva jakselee hyvin. Kova on liikkumaan ja sykkeet olleet 150 paikkeilla. Eilen taas sain kuulla pienen sydän äänet.

Ei ole ollut helppo tämä raskaus. Johtunee varmaan siitä, että levätä ei saa päivällä, kun on tuo esikoinen. Mutta päivä kerrallaan ja tarvittaessa haen lisää sairaslomaa, jos ei töihin ole palamaan.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille! :wave:
 
Torstaita... :)

Sais nyt jo kelasta tulla lappusta äippälomasta, pitäis alkaa 17.10 mutta päätöstä ei oo viäkään tullu... No ei se mitään kun oon saikulla ollu jo elokuun puolestavälistä lähtien ja jatkan äippälomaan asti mutta ois hyvä ettei tarvis enää mennä lääkärille hakeen lisää kelan takia.
Oo aivastellu koko päivän, saa nähdä onko tulossa flunssa... :(
Täytyis laittaa miehen reenikamppeet pesuun kun ne haisee ihan järkyttävän pahalle! hyi että...

Nyt ei keksi muuta kirjotettavaa...hyvää päivänjatkoa kaikille!
 
Onnea Maukkis :flower: ! Sä teit sen mitä mä en... lupasin saada vuosia laatikon pohjalla majailleen graduni valmiiksi ennen vuoden vaihdetta :whistle: ...

Tänään on ollut ihan ihmeellinen huono olo. Aamiaisen jälkeen meikatessani alkoi heikottaa ja olo tuntui huonolta pitkän aikaa (vähän sama, mistä täällä joittenkin kanssa on ollut puhetta), ja äsken lounaalla tempaistuani ison latten, tuntuu taas siltä, kun kahvi nousisi takaisin ylös ja kurkunpäässä polttaa. Närästystä?

Sen lisäksi mua väsyttää nykyään ihan älyttömästi |O , vessahätä on jatkuvasti ja kiukuttaa :kieh: . Ärsyttävää, tämän piti olla oireeton ja helppo raskaus.

Ja sitten tuohon kyselyyn, kun en järkevämpää kirjoittamista keksi.

1. Raskaustestin tein heti 10 päivää oviksen jälkeen, päivä taisi olla 31.3. ja tottakai aamulla, oisko ollut joskus klo 6:n aikaan. Jostain syystä vain tiesin, että olen tullut raskaaksi ja kaikki edeltävät päivät olivat yhtä piinaa, ennenkuin sain testata. Tämän jälkeen testasin vielä muinakin päivinä ja yhteensä 6 kertaa, että uskoin todellakin olevani raskaana :D .
2. Ekana kerroin miehelleni ja samana päivänä äidilleni, koska olin vanhemmillani käymässä, enkä saanut pidäteltyä intoani. Appivanhemmille kerrottiin alkuraskauden ultran jälkeen rv 7 ja kavereille pikkuhiljaa sen jälkeen.
3. Ekassa ultrassa tosiaan käytiin rv 7 ja neuvolassa rv 9. Pelkäsin neuvola-ajan varaamista, koska edellinen keskenmeno tapahtui samana päivänä, kun olin soittanut neuvolaan varatakseni aikaa :'( .
4. Ekoja hentoja liikkeitä luulen tunteneeni rv 16+, mutta vasta rv 20 tunsin varmaksi.
5. Ekat pikkuiset vaatteet ostin välittömästi alkuraskauden ultran jälkeen. Sen olin luvannut itselleni :) .
6. Raskausoireita ei juurikaan ole ollut, mutta lämmön kohoamisesta, valkovuodosta, palelusta, väsymyksestä ja päänsärystä tunsin olevani raskaana rv 6-8. Monta viikkoa siis meni, että epäilin koko ajan, onkohan raskaus edes totta (testasin nimittäin rv 3+ ).

tivoli 28+6
 
Hyviä uutisia!!!
Tänään kävin sitten äippäpolilla tutkimuksissa ja kaikki oli TOSI HYVIN!
Mulla on joku rakenteellinen juttu tuolla kohdunsuulla, ei mikään sairaus/vika, ainoastaan vaan joillakin naisilla sellaista esiintyy eli paikat vuotaa tosi herkästi sen takia.
Lääkärin mukaan ei tosiaan ole ennenaikaisen synnytyksen riskiä, eikä muutakaan ikävää. Pikkuinen potkistekeli oikein innokkaasti ja oli ainakin tällä hetkellä pää alaspäin (ehtiihän se toki siellä vielä pyöriä). Painoarvio tällä hetkellä 1200kg eli pulska kaveri! :LOL: Ja sitten; ihan kuin olisin nähnyt pikkuisen pippelin siellä!!!! Kätilö sanoi ettei mene takuuseen ja että oli ekaksi katsonut että on tyttö mutta sitten että poikahan se taitaa olla... tosin ei uskaltanut 100% "luvata" poikaa... vähänkö nyt ärsyttää kun ei kuitenkaan saanut varmuutta siitä! Ei olis pitänyt katsoa ollenkaan! :D
Nyt voin siis palata takas töihin ja mennä jumppaan yms.ihan mitä vaan itse jaksan! IHANAA!
Nyt vaan mietin että pitäiskö laiskotella kuitenkin vielä ensi viikko kun sitä sairista olis jäljellä niin paljon... Toisaalta voiskai sitä pyytää uuden todistuksen ja mennä jo ma töihin... Taidan päättää vasta huomenna!
Ai niin ja sitten kävi toi naurettava juttu kun katsottiin ultralla... Pikkuinen jutteli omalle kädelleen!!
:LOL: :LOL:
Kätilökin sanoi ettämitäs tää kaveri oikein touhuaa, siis puhuuko se omalle kädelleen?? Ja juu, siltäse tosiaan näytti! Taitaa olla kohtuullisen tylsää jo tuolla masussa. :LOL:
 
Anni, vai 1200 kg :LOL:. Heheh, näsäviisastelua :D . Mut hieno juttu, että voit jatkaa elämääsi nyt normaalisti =) . Pidä se sairasloma loppuun ja käytä se itsesi vihdyttämiseen, töihin ehtii vielä ;) . Millos sulla onkaan l.a? Mulla on 21.12. ja ipana painaa nyt 1400 g. Iso-Iita tulossa.
 
Mauahtavaalle :flower: hienosta suorituksesta.

Kyselen vielä tätä sama miten teillä jotka olette jo synnyttäneet niin jatkuuko teillä neuvolakäynnit edelleen 4 viikon välein?
Mulla jatkuu, olisi ollut mukava kun olisi tiheentynyt jo kahteenviikkoon.

Entä onko teillä jotka olette jo synnyttäneet niin kolmatta neuvolalääkäriä?
Täällä ei ole, paitsi mulla on kun katsotaan se strepto näyte vielä silloin.

Minäkään en usko että synnytys on kunnosta kiinni, kannattee vain yrittää levätä enen synnytystä paljon niin silloin se ei varmaan ole niin rankka kokemus. Minä olin valvonut pari päivää ja yötä ennen synnytystä,muutaman tunnin aina välillä nukkunut ja se kyllä verotti synnytyksessä aika paljon.
Minä ihmettelen teitä jotka olette synnytksen jälkeen itse menneet vessaan ja ihan itse osastolle kävelleet, minä kun liikuin vielä seuraavana päivänäkin pyörätuolilla :LOL:
Eka vessa käynnillä pyörryin, onneki ehdin ajoissa kutsua hoitajan joka sitten mun miehen kans nostivat minut.
Sängyssä kääntyminen oli jotain aivan hirveetä.

Napanuora kaulan ympärillä pelostakin oli puhetta, meidän likalla oli napanuora kaulan ympärillä, mutta todella löysästi eli ei siis edes koskettanut kaulaa, mutta oli kuitenkin siinä ympärillä.

:hug: Kaikille joilla on nyt rankkaa niin miehen syystä kuin oman voinnin takia.

:attn: Niin ja sitten kyselen vielä Oulun tapaamisen johdosta, että onko ajatus syyslomalla tapaamisesta ihan kuoppaan kaivettu vai olisiko innokkaita tulijoita tapaamiseen? :attn:

Käykö muilla vauvan liikket kipeää?
Mulla käy välillä ihan hirmu kipeää tuntuu kun se tekis jotain solmuja siellä ja nipistelee, välillä pääsee ihan huuto kun käu yhä-äkkiä niin kipeää.

Täällä kans yksi joka ei tiedä miten päin vauva on, mutta eipä tiennyt lääkärikään sitä sanoa, mutta minä epäilen että tämä vetää koko ajan jotain voltteja ja kuperkeikkoja tuolla.

Puolet varmaan unohtu, mutta niinkuin äitiliinikin dementiaa valitteli niin täällä kans yks dementikko.
 
Tivoli: ens vuonnaki on vuosi. Ja sitä seuraavana. Ja aina se vuosi loppuu joskus. Jospa se oliki ens tai sitä seuraavan vuoden loppuun mennes ois gradu tehtynä?? :D

Menninkäiselle :hug: Muista kuitenki ensisijaisesti pitää itsestäsi ja lapsistasi huolta. Jaksamista!!

Myrskynmerkki: Yhdyn edellisiin. Ihanasti kirjoitettu. :)

Hula: Sellanen miehinen metalliin liittyvä ala on kysymykses ;)

Anni: Hyvä et ultrassa kaikki ok. Kivan kokoinen asukki sulla jo kulkee mukana =) Ja voi reps :LOL: :LOL: Sen täytyy olla miehen alku kun omalle kädelleen juttelee (minäkö sorsin miesten älyä.. ? ) :D Ei vaan aika hellua!! :heart:

Lohduttavaa kuulla etten oo ainoo joka haluis välillä ajaa ukon pois läheltä vaikka se rakas onkin. :)


Niin sellasta kysyisin nyt et kuinkas monella on oikein se virallinen äitiysloma alkanut?? Oma mammaloma alkaa viikon päästä lauantaina.

Jees, ei kummempia. Oon mä kauheen huono äitee ku laitoin pojan ulos leikkimään, tyttö kattoo teletappeja ihan ku liimattuna ja mä notkun koneella. Ja kun kattoo selkänsä taakse niin siel on hirvee kaaos. Ja ajattelimpa olla niin sika et lähden kirpparilla käymään illalla, otan korkeintaan toisen lapsen mukaan ja jätän miehelle pyynnön et josko imurois. :whistle: No, teen oikein yliherkullista broilerikasviskeittoa ruoaksi ja hain just ihan höyryävän tuoreita kaurapuikuloita ja tuorejuustoa sen kans kaupasta et saanhan mä olla tänään itsekäs?? :D

Niin sitä viel et tää jorma vauveli on poikkeustapaus varmaankin näist mun lapsista kun sillä on hinku alemmas tuonne lantioon majaileen, tosissaan puskee alaspäin aina välillä kun taas aiemmissa raskauksissa lapset on hillunu ihan ylhäällä syntymistilanteeseen asti. No mut jääpäs sekin nyt nähtäväksi.. :)


:wave: Heippa

maukkis ja jorma tj 58
 
Anni76: Mahtavia uutisia!!!!!!! :D Monesti olenkin miettinyt, että kuinka voit... Kiva, että kaikki onkin hyvin. Mutta muistathan silti ottaa rauhallisesti ja olla jumpassa rehkimättä liikaa... =)

Tivoli: Mulla la 9.12 ja viime viikon painoarvio ultrassa pikkuinen painoi reilun 1800 grammaa !!!! Hiukan jännittää, että millainen jätti tulee. Ja vielä kun kovasti luulen, että masuaukki on tyttö, niin kyllä aika kookas sellainen tulossa... =) Mutta oli sinunkin pikkuisella aikamoinen tuo painoarvio jo...

Mites muilla noi painoarviot ollut ja millä raskausviikoilla? ihan uteliaisuuttani kyselisin... =)

Riikkuli 30+4
 
tivoli: joo, hiukka lipsahti tuossa innoissaan kun kirjoitin niin meni kilot ja grammat sekaisin! :LOL: :LOL: Ehkä tosiaan pidänkin ens viikon vielä saikkua, väsyttää kuitenkin aika mielettömästi! Johtunee aöhaisesta hemoglobiinista tai sit huonoista yöunista...
Porsche: lauloi mikkiin... :LOL: Juu, voi olla! Oli joka tapauksessa aika hauskan näköistä touhua...
Ai niin tivolille vielä että mun la on tosiaan vasta 29.12. eli tosi kiva päästä töihin vielä ennen äippälomaa muuten olis hermo mennyt!
 
Anni76 hieno homma! arvaa Porsche nauroinko tuota karaokemielikuvaa..

menninkäinen voi kun kurja kuulla että joudut murehtimaan tuollaisia :( pystyn tavallaan samaistumaan tilanteeseesi: eräs aikoinaan läheinen ystäväni veti mut mukaan syvälle omiin ongelmiinsa jotka eivät olleet ihan pienintä sorttia (en nyt ala erittelemään mitä kaikkea itsetuhoista maan ja taivaan väliltä) jouduin lopulta sanomaan koska aloin itse oirehtimaan unettomuudella kun olin huolesta sekaisin,että en pysty/jaksa enää, hae apua ammattiauttajalta. oli tosi rankkaa sanoa kaverille näin mutta kun oma terveys alkoi horjua ja samalla tuli nämä omat avioliittovaikeudet kuvioihin päätin että elän vain yhden ihmisen elämää vaikka hirvittikin että mitä jos se nyt kuitenkin tekee jotain itsellensä. ei tehnyt kuitenkaan mitään, haki jonkinlaista apua psykologilta/lääkäriltä ja ilmeisesti nyt pystyy elämään itsensä kanssa jotenkuten. tästä on nyt pari vuotta aikaa, oma parisuhde saatiin korjattua mutta kaveriini välit ovat nykyään etäiset mutta ihan asialliset ja sellaisina ne aionkin pitää kun en enää suostu siihen että kaikki asiat kaadetaan mun niskoille. tämä kaveri mös jyrkästi kieltäytyi kuuntelemasta vastavuoroisesti mun omia juttuja, sanoi vaan kylmästi että miten mä voin sua sun avioliitossasi auttaa, se oli mulle viimeinen niitti että noita tapan itseni-juttuja en enää kuuntele.


Tyhmää on, että mies syyttää sua ongelmistaan, sun täytyy tajuta ettet sä tai sun vauva ole syypää niihin, sairas ihminen ei tajua mitä puhuu. Toivottavasti saa apua ongelmiinsa ja saa itselleen hyvän lääkärin joka ohjaisi eksäsi terapeutille, en usko, että pelkkä lääkitys ei auta poistamaan ongelmia vaan asiaa olisi hyvä terapiassa puida ettei jatkossa tulisi vastaavia notkahduksia. oikein paljon tsemppiä ja voimia :hug: ja jos sulla on kauhea olo, puhu asiasta neuvolassa!
 

Yhteistyössä