JOULULAHJAT**elokuun pulina**

En olekaan tainnut kirjoitella tänne ilmoittautumisen jälkeen. Tuolla yli 35v odottajissa eniten pyörin. Käyn kuitenkin päivittäin lukemassa kirjoituksianne. Vaikka olenkin jo jonkinsortin konkari, on raskauksissa aina jotain uutta pohdittavaa ja koettavaa =)

Kun mietitte mitä ostaa kotiin, muistakaa myös tarvittavat asiat itsellenne.
Imetyssuojat ovat jo laitoksella aikamoinen pelastus (ei tarvitse kulkea kaksi märkää länttiä yöpaidassa koko aikaa ;) ) Etenkin alussa maitoa oikein suihkuaa kun vauva imee toista rintaa tai vain itkee. Myös imetysliivit ovat huomattavasti helpompia kuin tavalliset liivit. Siteitä, siteitä ja siteitä (paksuja ja pitkiä, minut on ainakin joka kerran yllättänyt se valtava niagara, mikä tulee synnytyksen jälkeen) ja vielä kuivattuja luumuja laitokselle mukaan (etenkin jos on jouduttu tikkaamaan, on aika ikävää olla kovalla mahalla) Monet varaavat myös kotiin kaalinkerän, jonka lehdet auttavat jos sattuu rintatulehdus tai tukoksia tulemaan. Mehän synnytetään rintojen kannalta 'huonoon' aikaan. Pakkaset, kylmät tuulet jne ovat imettävän äidin vihollisia. Eli ei muuta kuin paksu kaulaliina rintojen ympärille ulos mennessä :D

Näitä tuli tässä miettiessä mieleen. Jokainen sitten toki ihan oman mielen mukaan :)

Nevi ja Vilttitossu rv 21+2

Terve!

Eilen oli se nla käynti ja uskomatonta kyllä, mutta hb oli 130!!! Väsymys on siis ihan väsymystä, ei raudan puutetta. Sf oli 17cm ja kaikki kaikin puolin hyvin. Sain laput Kelaa varten ja kävelin suoraan Kelalle ja täytin sen tätin kanssa ne paperit, lähinnä käytin sitä siihen, ettei ite tarvii kirjotella käsin.. :ashamed: Sinneppä sit lähti hakemukset.. äippärahan valitsin.

Saan ensikerralla 5 viikon päästä ne paperit synnäriä varten, koska pyysin ne itse vasta eilen. Täällä käytetään netissä täytettävää esitietolomaketta, mutta siihen en päässyt kiinni, se vaan ei niinku auennut mulle, en siis tajunnut sitä, joten pyysin paperit.

Nimet meillä on valmiina. Pojan nimi on ollut valmis jo 7 vuotta, mutta tytölle tulee aina uusi, tietysti.. ;) Meillä on järjestelmä, että ekan lapsen tokanimen ekakirjain alottaa toisen lapsen ekanimen ja sit taas tokan tokanimen ekakirjain alottaa kolmosen nimen jne. Meillä on siis periaatteessa seuraavalle tytölle aina nimi valmiina, vaikkei tiedetä tuleeko vauvaa enää vai onko se sit poika. En tiiä tajusitteko.. :ashamed:

Palaan jonkin ajan päästä.. nyt pitää syödä.

Mie rakentelen myös tuommoista isyyspakkausta. Miehellä on syntymäpäivät marraskuun alussa, ajattelin että voisin antaa sen silloin. Tatuointilahjakortti olisi miehellekin mieleinen, hän kun haaveilee lapsen syntymän kunniaksi uudesta kuvasta, mutta eipä taida Kymenlaaksosta löytyä ketään Kat von D:n veroista muotokuvatatuoijaa ;)

Mie siis kokoan pakettiin silleen aihealueittain jotain synnytykseen (energiajuomaa, naposteltavaa, luettavaa jne), jotain varpajaisiin (no se pullo ainakin), jotain ruokailuhetkiin (korviketta, pullo, ensilusikka, ruokalappuja jne), jotain yhteisiin kylpyhetkiin (kylpyöljy, pesukinnas, kylpylelu, pyyhkeet molemmille, vesipyssy myöhempiin leikkeihin), jotain vaipanvaihtoon (alustan hoitopöydälle, puhdistuspyyhkeitä, kumihanskoja, suojalasit, jne), ja sitten vielä mietin että jos ostaisi vauvalle jonkun söpösen vaatteen ja isälle jonkun uuden paidan vaikka. Ilman kuitenkaan mitään "maailman paras iskä"-painatusta.

Jokaiseen tavaraan liitän sellaisen lappusen jossa on "käyttöohjeet". Melko reilulla huumorilla meinaan tuon paketin siis varustaa, ja kuten huomaattekin, osa noista tavaroista on sellaisia joita meille pitäisi jokatapauksessa ostaa ennen vauvan syntymää. Osassa on sitten sitä inside-läppää, kuten vaikka tuo vaipanvaihto-alue, joka on miehelleni sellainen kauhistus olevinaan nyt ennen vauvan syntymää :D

Onpahan puuhaa tähän syksylle kun noita vähä kerrassaan kokoan =)

Heissuli =)

Pitkästä aikaa.. Kamalan nopeasti tuntuu aika menevän! 24 viikkoa tuntuu kauhean paljolta ja 16 jotensakin vähältä. Siis enää odotettavaksi. Musta tuntuu että maha on kamalan pieni, ja vauvan liikkeet tuntuu tooooosi pieniltä. Se johtunee siitä että me ollaan sen kanssa sisäkkäin kuin jotkut maatuskamummot; rakenneultrassakin lääkäri joutui zoomailemaan sukupuolta mun alakautta (ja siellähän senäkymä neitiinkin sitten avautui) jaistukka on edessä. Eli vaimentaa mukavasti. Jotenkin on vaan sellainen teennäinen olo, että "en mä raskaana olekaan", kun maha ei ole kasvanut viime aikoina paljonkaan ja liikkeitäkään ei juuri tunnu. Multa on lähtenyt vähän painoa, varmaan osin siitäkin johtuu ettei maha ole kamalasti suurentunut. Elokuun lopussa olis sitten se keskiraskauden lääkärintarkastus, pääsee sitten kurkkailemaan pikkaraista =) Mitenkäs teillä muilla, tarjotaanko monta lääkärintarkastusta raskauden aikana? Minä en itse asiassa tiedä paljonko täällä tarjotaan; käyn joka tapauksessa yksityisellä oman valintani mukaan, kun terkkarin mieslääkäri on hiukan liian tuttu, en halua hänelle mennä. Ja muita ei pikkuterkkarissa ole tarjolla... Mutta onhan se sit kiva päästä ultraakin vilkaisemaan kun menee yksityisen kautta, sitä ei meidän terkkarissa olekaan.

Sen verran oon saanut aikaiseksi talven sujumista ajatellen, että neljästä meillä asuvasta ponista myin kaksi varsaa jotka olivat vähän "ylimääräisinä" ja myyntiharkinnassa. Ensi keväänä syntyy taas pari pikkuponiakin, mutta onneksi vasta huhtikuun loppupuolella. Sydäntalvi menee siis vain parin mammalomalaistamman kanssa, joten ei ole liikutettavia eikä opetettavia. Tarkoittaa melko keveää ponielämää =) Ja hyvä niin. Tässä vielä syksyn aikana pitäisi yksi tamma kantakirjata ja parit näyttelyt ja rakennekoulutukset kiertää.

Minäkin ostin tänään vaunut, ente =) Ja itse asiassa hyvinkin samanlaiset kuin sinä, väri vaan oli se missä pohjaväri on tummanharmaa ja "tehosteväri" limenvihreä. Suunnittelin ensin noitakin, mutta sitten iski epäilys, että entäs jos se ei olekaan tyttö (en haluaisi pojalle punaisia..) ja onko kirkkaanpunainen kuitenkin mulle liian ärhäkkä väri. Ja täällä oli lastentarvikkeessa joku synttärialennus, kaikista emmaljungan vaunuista -10%, joten oli sit helpompi päättää. Jätin ne sinne kyllä säilytykseen, ei meillä ole tiloja niitä etukäteen kamalasti säilytellä... Mulle tarjottiin parejakin käytettyjä, mutta kun niissä ei ole sitä pidennettävää työntöaisaa, niin en voinut ottaa. Aikalailla kirpaisi hinta kyllä! Vaan onhan ne uudet tietenkin ihan ihanat.. Turvakaukalo pitäis vielä ostaa, mutta yritän lykätä sitä, kun täytyis autokin ensin vaihtaa. Tää kun on neljäs lapsi, niin ei mahduta enää vanhaan henkilöautoon... Mites, tuleeko muilla monilla auton vaihto/hankinta eteen?

Varusteita tuntuu moni hankkineen muutenkin.. Mä ostin vauvalle toppahaalarin60cm, kun äippääpakkauksen haalari on aika reilunkokoinen. Taitaa olla Tutan haalari, sellainen valkoinen. Ajattelin että siihen käy sitten hyvin äippäpakkauksen töppöset ja hanskat, tosin kyllä haaveilen vaaleanpunaisista lakista, töppösistä ja tumpuista.. Tulee varmaan ostettua jos näen jossain sopivat. Ystäviltä oon saanut vaatteita niin paljon että ei paljon tarvitsisi enää ostaa. Muutaman tutin ostin, toivon että tämä oppii tuttia syömään. Kaksi ensimmäistä eivät osanneet, nuorimmainen osasi ja kyllä oli paljon vaivattomampaa. Tuttipullojakin on jo pari, pinnasängyn petivaatteet etsiskelin sen verran että tiedän missä päin varastoa ovat. Pinnikseen täytyis varmaan uusi patja ostaa. Ja äitiyspakkauksen laatikkoon askarrella/ommella jostain verhoilu.. Se on niin ruma sinällään, mutta tykkään nukuttaa vauvaa aluksi siinä kun on sellainen mukava pikku pesä. Oliskos kenelläkään hyvää ohjetta verhoiluun? Eikös äippäpakkauksessa olekin joku täkki? Harsoja kun jostain keksisi; meidän kaikki lapset on olleet niin hirveitä pulauttelijoita, että niitä kuluu monta, monta päivässä. Eiköhän tämä jatka samaa linjaa... Tekis mieli ostaa pieni vaippapaketti, mutten ihan vielä "kehtaa". Vai josko sittenkin...? =)

Me tehtiin kaveriporukalla ystävän miehelle isyyspakkaus muuten n vuosi sitten. Äidille pidettiin baby showerit (saa nähdä pitävätkö mulle, hui!) ja isää muistettiin sitten isyyspakkauksella. Jotain sisuja, suklaata, t-paita isälle ja body vauvalle, energiajuomaa, vauvanhoito-opas, äidinhemmotteluvinkkejä jne. Omalle tuskin saan aikaiseksi tehtyä. Toisaalta vois olla ideaa; eihän se osaa itse varmaan varpajaiskonjakkipulloakaan mennä hakemaan ;)

Sairaalakassia
minäkin olen miettinyt. Tai siis sitä että mitä sinne sairaalaan sit pitäis ottaa mukaan.. En nyt vielä ole hankkinut sentään mitään.. Missäs vaiheessa aiotte alkaa varustaa? Liivinsuojat ja omat rintsikat on ainakin ihan ideaalit siellä. Ja lukemista, vähän meikkejä, kosteusvoidetta, karkkia ja suklaata pitää ainakin olla. Ja kamera ja siihen riittävästi pattereita ja muistikorttitilaa.. Puhelimen laturin todennäköisesti unohdan kun en voi sitä etukäteen pakata.

Nimiä ei meillä mietitä kuin pari päivää ennen ristiäisiä.. Hurraa.. Esitietolomakkeeseen mä keksin itse nimet joiden tiedän kelpaavan molemmille. Jos huonosti käy niin nimi ei siinä vaiheessa sitten enää paina missään vaakakupissa.. Toivottavasti menee kaikki hyvin! Kesällä olin keskolassa töissä, ja mietin että kunhan ei sinne jouduttaisi. Hoitohan on ensiluokkaista, mutta se on sellainen epävarmuuden paikka mulle. Mitenkään omaa ammattikuntaa mollaamatta, mutta parasta olisi jos ilman lääkäreitä pärjättäisiin vaikka alusta loppuun =) Tosin kyllähän siellä joku kollega tulee kotiinlähtötarkastuksen tekemään joka tapauksessa.

Mites muuten, onko teidän miehillä ollut tapana ostaa teille joku lahja kun vauva on syntynyt? Minun miehelläni ei ole ollut, mutta vähän mietin että voisin ihan itse ostaa joko sellaisen Kalevalakorun kaulakorun johon vauvan syntyessä ostetaan se "hela" lisää tai sitten edullisemman vaihtoehdon, sellaisen Nomination -rannekorun ja valita siihen joka lapselle oman symbolin. Tuo kaulakoru olisi kiva, saisi kerralla neljä helaa =) Ja siis mähän odotan neljättä; en nelosia :D

Mä en ole nyt ollut kovinkaan väsynyt, jee! Hb oli neuvolassa viimeksi joskus kolme viikkoa sitten 117 (? en kyllä muista), mut oon syönyt niitä raskausvitamiineja joissa on myös rautaa. Mielenkiintoista nähdä parin viikon päästä mitä se silloin on. Miten tiheään te muuten käytte neuvolassa? Minä olen käynyt vasta kolme kertaa, viikkoja on nyt 24+1.

No, tulihan taas vuodatusta.. Kivoja syyspäiviä kaikille!

Terv Aubrieta + "Siiri" 24+1

Heip, taas alkoi uusi raskausviikko, nyt jo kasassa 24, wau! =)

Nimistä.. Meillä on muutama tytön ja pojan nimi valmiina, ei ihan 100% varmoja vielä, mutta kuitenkin. Viimeksi olin valmistautunut, että sairaalaan pitää ilmoittaa noi nimet hätäkastetta varten, muttei ne mitään kyselleetkään.

Meillä on esikoisen jäljiltä perustarvikkeet tallella, mutta uusi turvakaukalo on ostettu. Ja sen lisäksi oon sortunut ostelemaan tytön, pojan ja neutraaleja vaatteita =) Ja just niitä ihan pieniä, 50-56cm joille on käyttöä hätäisesti 2kk =) ALE:ssa oli vaan niin halvalla (seli seli)..
Noi rintaliivinsuojukset oli kyllä ihan must-juttu, muuten olis ollu joka paikka märkänä. En ois tajunnut ostaa niitä ite, mut sillon tuli äitiyspakkauksessa näytteitä.. Ja joo-siteitä kans meni tolkuton määrä. Näistähän ei oikein puhuta muuten, ni en mä niitäkään ollut tajunnut ostaa ja miestä nolotti aikalailla ku lähetin sen kauppaan :LOL: Apteekista saatava voide rinnanpäille oli kans pelastus, se alku imetys sattu niin hitsisti ku oli nännit ihan haavoilla. Ei ne ollu semmoseen kulutukseen tottuneet ja pari viikkoa kesti ennenku tottuivat..
Nyt oon meinannut hankkia trikoisen kantoliinan, jolla voi kantaa jo vastasyntynyttä.
Turhia ostoksia meille oli viimeksi kaikki tutit ja tuttipullot, joille ei ollut käyttöä. Nyt mietinkin, että uskaltaako niitä enää ottaa käyttöön, vai onkohan se muovi/kumi jo haurastunut? Kun kuitenkin toi 3vuotta tulee ikäeroksi. Ois ne mulla vielä säästössä.

Mä en aio tehdä tommosta isyyspakkausta. Se kuulostaa kyllä tosi kivalta, mutta mun miestä ei kyllä nappais ne vauva-jutut. Olis kyllä varmasti hauska koota sitä, mutta tiedän jo nyt, että tekisin hirveen vaivan melkein turhaan ni..

Eilen meidän 2,5vee tyttö sai kokeilla mahaa, kun vauva potki ja se tunsi pari potkua! Sitten se silitti mun mahaa ja sanoi -hyvä vauva- =) Se oli tosi söpöä!

Mä taidan tästä kipasta TAAS syömään.. Hirvee syömisinto kokoajan ja paino vaan nousee! iiks!

Findy :heart: 24+0

Jatkuu.. niin siitä painosta. En ihan päässyt vielä 5-kymppisiin, mutta paino nyt 49,6kg eli 6kg tasan on tullut viikosta 9 viikolle 23 tasan. Olin itseasiassa yllättynyt siitä painosta.. aika paljon tullut jo, vaikka viikkoja tosiaan se 23.. Noh, eiköhän se lumitöissä siitä karise.

Varusteista sen verran, että meille hankitaan ennen syntymää aina:
- pinnasänky + petivaatteet
- lakanoita jne.
- pyyhkeitä (eri värisiä kuin muitten ja kahta väriä eli pyllylle ja kasvoille)
- vankkurit
- turvakaukalo
- harsoja
- pientä vaatetta (sopivia heti ja vaaleita ettei iho reagoi väreihin, jotkut kutisee)
- villasukat/töppöset + tumput + sopiva narumyssy
- tuttipulloja + korviketta (varmuuden vuoksi)
- käsikäyttöinen rintapumppu
- liivinsuojia + siteitä
- maidonkerääjä
- pikkuniistäjä letkullinen malli, kiitos)
- harja, kynsisakset
- kylpyöljy, sinkkivoidetta ja tavallista vauvarasvaa
- vaippoja (libero, pampers, daily ja muumi versiot, saa nähdä mikä iholle tälläkertaa passaa), myös kestoja
- kotiinlähtövaatteet vauvalle pukua myöten
- rintakumi varmuuden vuoksi
- tutteja pari + tuttiketju (muistais vaan keittää ne kaikki ajoissa)

Sitten meiltä löytyy tietysti rintareppu jatkoa varten ja sitteri, leluja lapselle, niitä kirkkaita värejä ekaks. Niin ja pieni fleecepeitto autoon laitettavaksi kaukalon päälle, kun kerta on talvivauva.

Jos ei nuilla pärjää niin eipä sitten ehkä pärjää...

Juli05 ei täälläkään vielä tunnu liikkeet :kieh: ..sais jo alkaa tuntumaan nii tuntuis tää raskauskin vähän todellisemmalta :D
No, onneksi pääsee maanantaina kurkkimaan pikkuista, kun on rakenneultra :heart: Kunpa siellä kaikki sitten olis hyvin :eek:

vauvis 20+4 :heart:

Aubrieta, vankkureissa on punaisen sijaan kirkasta oranssia. Sukupuoli ei meillä ole tiedossa (vaikka poikaa fiilistelen itse), mutta sointuu nuo nyt sitten vaikka HD:n väreihin, jos ei muuta. :) Eikä sitä HD:täkään ole vielä, mutta ehkä joku kaunis päivä. B) Pääasia, että kärryissä on jotain väriä, pelkät mustat-harmaat-beiget jäi auttamatta rannalle. Olisivat kaupassa selkeästi mieluummin myyneet ne Emmaljungan Smartit, mutta koska miehellä kävelytila jäi niissä liian pieneksi ja munkin varpaat kesäkengissä hipoi tavarakoria, niin noukänduu.

..ja mitäs sitä muuta oli kyselty. Täällä on raskausaikana kolme lääkärikäyntiä; 12. vkon tienoilla, sitten siellä ~26 viikon hujakoissa ja kolmas "joskus myöhemmin." Neuvolassa oon käynyt aika jämptisti kerran kuussa; kesällä kylän nla oli suljettu, mutta halusin ja sain käynnin heinäkuulle sitten kuntayhtymän toiseen neuvolaan.

Isyyspakkauksesta jäi kertomatta, että onhan sinne sellainen synkkähenkinen fleecepeitto myös varattu ja tuotteet on pakattuna peltiseen ensiapulaatikkoon. Oon tuota ensiapulaatikkoa havitellut itselleni jo tovin ja nyt se tulee tässä niin sopivasti sitten. Jei, jotain mullekin! :D

Multakin sitten nyt ultrakuulumisia...

Rv 22+2
Paino 82.6 (Aloitus 81, välissä 79.9, eli viikottainen lisäys 450 g)
RR 121/77
Hb 126 (Eka kertaa ikinä alle 130 :p )
Kohdunpohja 22 cm

Vauvelilla sykki sydän normivauhtia, eli 140-150

Muuta ihmeellistä ei sitten ollutkaan, ensi viikolla alkaa valmennus... Kiva mennä yksin :eek: . Kelan paperit sain myös ja rahana otan kun on tuota vaatetta niin paljon. Ja sokerirasitukseen kuukauden päästä... :|

B-7
Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Mites muuten, onko teidän miehillä ollut tapana ostaa teille joku lahja kun vauva on syntynyt? Minun miehelläni ei ole ollut, mutta vähän mietin että voisin ihan itse ostaa joko sellaisen Kalevalakorun kaulakorun johon vauvan syntyessä ostetaan se "hela" lisää tai sitten edullisemman vaihtoehdon, sellaisen Nomination -rannekorun ja valita siihen joka lapselle oman symbolin. Tuo kaulakoru olisi kiva, saisi kerralla neljä helaa =) Ja siis mähän odotan neljättä; en nelosia :D
Kun odotin ja sain esikoisen,mies osti mulle sormuksen ja ketjun jossa sydän riipus.Kakkosen kohdalla sain uuden sydämen ketjuun.Sitten kolmannen kohdalla sydän riipus oli laatikossa hieman unohtuneena ja sain sormuksen.Neljännen kohdalla taas muistui riipus ja niin sain samalla kerralla 2 sydäntä lisää.Nyt niitä on ketjussa jo 6 :heart: Seuraava tulee sitte joulukuussa.
Niissä kaikissa sydämissä on lasten nimikirjaimet kaiverrettuna ja kun lapset lähtevät"kokeilemaan omia siipiään maailmalle"saavat oman sydämensä mukaan! =)

Autoa emme joudu vaihtamaan tälläkertaa :LOL:
Sairaalakassia en oo miettinyt,sen ehtii myöhemmin.
Vaunut on hankittuna ja kaukalo tulee lainaan.Riippukehdon aijon ostaa.

Neuvolasta sen verran,etten minäkään ole kuin kolmasti käynyt.Ja rv 24,päivän vajaa ;) Seuraava on viikolla 27 ja lääkärineuvola vasta rv 36-37.
No kun ei oikeastaan mitään tarvetta oo juosta neuvolassa niin on ok.Ja ainahan tarpeentullen voin sinne soittaa ja pyytää aikaa.

Mulle pidettiin yllätys vauvakutsut kun odotin viidettä.Oltiin mökillä,anoppi piti lapsia kun me käytiin kaupungissa kokoultrassa miehen kanssa.Kun tultiin takaisin ihmettelin miksi joka puolella on ilmapalloja ja koristeita.eli tuli ihan yllätyksenä.
Sielä sitten odotti ystäviä ja pieniä paketteja.Oli sukkaa,tuttia,valokuvakehystä,bodyä...
Kakku jonka päällä mahdottoman iso marsipaani tutti ja saatiin kaikki kuolalaput kaulaamme :LOL: Alkoholitonta kuohuviiniä sitten kilistelimme...
Se oli mukava yllätys!!!

Oma napa voi hyvin ja melskaa!Ja kasvaa kasvamistaan.

moiks..

Niistä lahjoista kyseltiin ja en ole saanut mitään lahjoja.. ei itseasiassa ole edes tullut mieleen. Ekan kohdalla sain ukolta kukkia, mut sit kielsin ne jatkossa, koska minä en halua kukkia osastolle, ne aiheuttaa allergiaa minulle. Pitäisköhän nyt vinkata, että vois olla jokaisesta jotain muistoa minulle... :whistle:

Autosta sen verran, että vielä ei tarvii vaihtaa. Ukolla kauhee autokuume, mutta kyl se ohi menee. Mulle riittää 5-paikkainen auto, kun 2 isointa on jo koulussa niin liikun kolmen kanssa pakolliset menot, koko porukalla sit liikutaan tuolla 7-paikkaisella farmarilla.

Ristiäisiä oon sen verran miettinyt, että pappi on valittu, jos se vaan kerkee. Meillä on tapana pitää ristiäiset mahdollisimman nopeesti ja pitäähän Joulupukin tietää nimi, ettei ilman pakettia pienin jää... :LOL:

Tulis jo kello puol ykstoista ni vois siskolle soittaa, että ottaako se 2 isointa yökylään.. menisin ite raveihin ja sit aikasin unille. Ukko ja pienet on edelleenkin mummolassa. Ja MAHTAVAA.. EI SADA VETTÄ!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Härkänainen:
Tulis jo kello puol ykstoista ni vois siskolle soittaa, että ottaako se 2 isointa yökylään.. menisin ite raveihin ja sit aikasin unille. Ukko ja pienet on edelleenkin mummolassa. Ja MAHTAVAA.. EI SADA VETTÄ!!!!

Meinasitko Vieremälle ravikesän päätökseen? =)

Tervehdys kaikille! Olen tuleva äiti vm-80, esikoisemme laskettu aika on 13.12.08 :heart: Oon tiennyt näiden keskustelupalstojen olemassa olosta, mutta nyt vasta rohkenen yrittää ottaa keskusteluun osaa. Tarkoitan, että oon ehkä hiukan kömpelö tietokoneiden käytössä... :whistle: Raskausviikkoja meillä on tänään 22+6, odotus on sujunut ilman maata kaatavia ongelmia. Alussa kärsin aika kauan(?) pahoinvoinnista, eli ekat 3-4 kuukautta. Nyttemmin "vain" mielialat heittelee. Nukkuminen alkaa käydä hankalaksi koska lemppari nukkuma-asentoni on aina ollut vatsallaan. Mutta tosiaan, on kiva kuulla ja lukea muidenkin kokemuksia äitiydestä ja odotusajasta! :)

miten voi ihmistä väsyttää näin paljon |O hormonit kait valvottaa öisin ja neiti päivisin.. ois pakko saada nukuttua kun ei enään oikeeen toi ajatuskaan kulje..

aattelin ostaa jotain neutraaleja 50-56 senttisiä vaatteita ja jonkun söpön pikkusen toppahaalarin.. esikoiselta noi vaatteet on niin puna sävysiä ja on vaan jotenkin poikaolo. sit haluisin sellasen pikakiinnityksellä olevan autokaukalon ku liian lyhyet vyöt noihin normi istuimiin meijän autos. toi 2 kiinnitys noissa britaxin kaukaloissa on tosi hankala kiinnittää ja ei o kovin tukeva. esikon aikana ei opiskelu budjetissa ollu mahdollista hommaa kaukaloa piti ottaa vaan mitä sai. jospa nyt sitten toi ukko suostuis kustantamaan paremman kaukalon.

meillä on noita lääkäreitä se 3 myös. ja neuvolat noin 1kk välein kait.
missä vaiheessa se napaviiva tuli? kun esikosta oli tosi vahva viiva ja viel ainekaan ei o mitään ilmestynyt.

jotain muuta piti viel kirjottaa mut mitäs sille voi kun on niin laho pää :headwall:

nasu 23+6 (piti taas noista laskureista tarkistaa kun ei noista viikoista ollu hajua =) )

Hei kaikille ja tervetuloa uusille ! Kiva että vieläkin löytyy uusia mukaan.
Täällä viettelen viimeistä virallista lomapäivää, viikonlopuja ei lasketa, sehän on muutenkin vapaa =)
Meillä on mietitty tytölle nimi valmiiksi tai vaihtoehtoja on kaksi. Pojalla onkin sitten useampi vaihtoehto. Loppujen lopuksi se varmistuu sitten yleensä just ennen ristiäisiä ja silloin se vasta muillekin julkistetaan. Jouluhässäkkään en aio ristiäisiä järkätä, joten joulupukki kirjoittakoon pakettiin vaikka "vauva". Sairaalan esitietokaavakkeeseen olen aina jättänyt nimikohdat tyhjiksi. Täällä se esitietokaavake viedään jo ekan ultran yhteydessä sairaalaan, eikä siinä vaiheessa oo yleensä nimivaihtoehtoja valmiina. Ovatkin sanoneet, ettei se pakollinen ole. Yleensä jos sellaiseen hätäkastetilanteeseen joutuu, on siinä vaiheessa jo jotain nimiä päässä.
Hankintoja en ole tehnyt, lukuunottamatta niitä "muutamia" pikkuruisia vaatteita. Eikä paljon tarvitse hankintoja tehdäkään. Uudet vaunut ollaan päätetty hankkia, vanhoissa jarru ja kuomuvikaa, muuten olisivat ok. Sänky, kaukalo, hoitopöytä yms. löytyy entuudestaan.
En mäkään ole käynyt kuin kolme kertaa neuvolassa tähän mennessä. No, neljäs on ens ma. Lääkäreitä niistä on ollut yks ja muistaakseni lääkärintarkistuksia on viel kaks ja tietty tarpeen mukaan.
Isyyspakkausta en oo aatellut väsätä. Ehkä se on enemmän ekan kerran juttu, siis mun mielestä. Mut voihan sen tehdä vaikka joka lapsen kohdalla. Itse olen saanut mieheltä kukkia ja viimeksi sydänriipuksen.
Täällä navassa potkitaan taas kovaa vauhtia. Hauskaa viikonloppua kaikille !

miten olettekaan jo valmisteluissa pitkällä!!apua.mulla vasta mietintävaheessa.

Olen tykästynyt Brio Happy-mallisiin vaunuihin.Pehmeällä kantokopalla ja 4 isoa pyörää.Sellaisilla pärjää loskassa ja sorassa-toisin kuin 3-pyöräisillä city-henkisimmillä joggereilla.Mitä mieltä olette Happy-mallista?Meilläpäin Espoossa maksaa tarjouksessa 499?.Sitten aattelin ihan tavallisen yks.kert.valkoisen puisen pinnasängyn joka menee vielä 5-vuotiaanakin.Ja sängyn päälle hoitoalusta ( sellainen irrallinen joka lepää sängyn laitojen varassa.

Muuta en ole miettinytkään vielä.Enkä YHTÄÄN vaatetta ostanut.Kun en yhtään tiedä että millaista kandee hommata.Aion pärjätä ÄP:n vaatteilla niin paljon kuin mahdollista mutta varmaan sen 60cm toppapuvun ostan kun ÄP:n puku kuulemma iso.
Mulle tullut nyt painoa tasan 10 kg lähtöpainosta!!Ihan uskomatonta,sillä olen kasvissyöjä ja omasta mielestä (!) syön tervellisesti ja vain nälkään.Mutta näin on vaan käynyt.

Ajattelin hautautua loppuraskaudeksi neljän seinän sisälle... :headwall: Mutta ei onnistu-huomenna yhdet seurapiiritapaus-synttärit julkimolle ja mentävä näyttämään turvonnutta naamaansa... :)

Masu kunnon kokoinen jo ja kova on tyttö potkimaan jo-tuntuu niin hassulta aatella että mahassani hilluu pieni ihminen...

tavarahankinnoista on ollut puhettä täällä, meillä ei ole kuin vaatteita osteltu jonku verran, hoitopöytä saadaan mun siskolta. Etsiskellään tässä isompaa asuntoa tällä hetkellä kun tänne nykyiseen ei kyl mahdu yhtää mitään, minkä takia ei olla vielä mitään isompaa osteltukkaa, mutta kyllä ollaan kateltu.
Heti ku päästään muuttamaan vaan isompaan, nii aletaan ostaan niitä isompia tavaroita.

Ylihuomena olis sitte se rakenneultra, ja kyllä jännittää että mitä siel näkyy :eek: :heart:
Toivottavasti kaikki on hyvin :ashamed:

Liikkeitä ei vieläkään tunnu |O |O sais jo pikkuhiljaa alkaa tuntumaan, nii ei tartte alkaa heitäytyyn hysteeriseksi :eek:

vauvis 20 plus kuusi :heart: (ei toimi plussa-eikä kuutosnäppäin :D )

Heipä hei pitkästä aikaa!
Olettepa kirjoitelleet ahkerasti, aamupäivä meni kuulumisia lukiessa :)

Neuvolassa on käyty ja nyt on sykkeetkin kuunneltu. 144-164, mitä vanha kansa sanoisi sukupuolesta? :D
Sf 22 cm, hb 123 (jee, ei tarvi rautakuuria! ) ja ensi viikolla sokerirasitustestiin.
Varasin ensi viikolle yksityiseltä 4D-ultrankin. Mahtaako siihen saada kelalta mitään, kun oon sinne menossa ihan omasta halusta? Melko kalliiksi tulee, mutta tulkoon.

Meillä on alusta lähtien ollut aika vahva fiilis vauvan sukupuolesta, saa nähdä, kumpi sieltä sitten putkahtaa. 15 viikkoa laskettuun aikaan tuntuu niiin vähältä, alkaa taas hirvittää synnytys ja varsinkin vauva-arki, kun esikoista odottelen. Tätä on toivottu ja yritetty niin monta vuotta, ettei osaa kuvitella, kuinka paljon elämä muuttuu vauvan myötä. Olen ajatellut, että olen onnellinen tästä yhdestä lapsesta, joka sekin on sairauteni takia pieni ihme :heart: ei siis mitään suurperhettä tulossa.

Kelan paperit on postitettu, toivottavasti saan pakkauksen pian, kovasti sitä odotan! Nimiä ei ole osattu vielä miettiä. Mulle oli yllätys lukea, että ne pitäisi ilmoittaa sairaalaan jo etukäteen! Mikä esitietolomake, ei sellaisestakaan ole ollut mitään puhetta? Ja milloin muuten synnytysvalmennukset yleensä alkaa? Ehkä kyselen taas tyhmiä, mutta kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä... täällä onneksi voi kertoa pelkonsa, huolensa ja tietämättömyytensä ja saa vain asiallista palautetta, kiitos siitä :hug:

Nuo listat ensimmäisistä varusteista ja hankinnoista on ollut kans hyviä, pitää lueskella niitä vielä uudelleen syksymmällä. Isyyspakkaus kuulostaa kivalta idealta, ehkäpä minäkin voisin äippälomalla askarrella jonkin pienimuotoisen selviytymispaketin.

Neuvolakäynneistä: lääkäri on ollut kerran ja ilmeisesti vielä toinen kerta on tulossa. Neuvolassa on käyty noin kerran kuukaudessa, loppuajasta kai useammin.

Pikkuinen ilmoittaa olemassaolostaan päivittäin. Pieniä liikkeitä, ei mitään säännöllistä "jumppa-aikaa". Päivätkin ovat varsin erilaisia, joskus ollaan hyvin hiljaa, joskus on kova meno päällä koko päivän. Riippuu varmaan vauvan asennostakin, että miten liikkeet tuntuu. Kuvittelisin, että on persoonana aika rauhallinen ja itsepäinen, kuten molemmat vanhempansakin =) Ja sukupuolesta tosiaan haluttais vähän vinkkiä etukäteen, ensisijainen toive tosin on, että lapsi on terve, millään muulla ei ole väliä!

Pitäisi vielä tälle päivälle orientoitua työntekoon ennen kuin iltapäivän yleisurheilulähetykset alkaa. Ei vaan yhtään kiinnostaisi, tylsää hommaa tiedossa. Mutta eipä auta. Hyvää viikonloppua kaikille pallomahoille!

pulla ja potkiva vonkale 24+3

Hei taas

Nevin vinkkaus oli hyvä, ajattelin taas vaan vauvantarvikkeita enkä äidin :D. Minä olin ostanut ison paketin liivinsuojuksia ennen esikon syntymää, ja maidonkerääjät, punaista Bepanthenia ja varmuuden vuoksi vielä rintakumitkin jos menee nännit rikki, ja sitten ei tullutkaan maitoa :headwall: . Mutta useimmillehan ei onneksi käy niin, joten liivinsuojuksia kannattaa varmaan hankkia, äitiyspakkauksessa niitä tulee vain muutama. Imetysliivit ja -paidat ovat myös monen mielestä käteviä, etenkin jos liikkuu vauvan kanssa paljon niin ei tarvitse koko vaatevarustusta kiskoa pois päältä jossain julkisella paikalla. Toisaalta moni myös imettää pukluharson suojassa, eli kalliita paitoja ei ole pakko hankkia, jokaisen oman maun mukaan jälleen! =)

Ai niin, ja sairaalasta sain mukaani kupillisen Lansinoh-voidetta joka toimi erinomaisesti nänninpäihin (sen verran mitä nyt edes sain imetettyä, ekat pari viikkoa vielä jotenkin meni, sitten alkoi hiipua kunnes 4 kk iässä loppui kokonaan). Tosi riittoisaa kamaa! Ja nännejä kannattaa voidella myös omalla maidolla aina imetyksen päätteeksi.

Ja isoja siteitä, kunnon yösiteitä kannattaa hankkia jälkivuotoa varten kuten Nevikin mainitsi, sitä voi tulla pitkäänkin. Mulla viimeksi loppui vähän ennen jälkitarkastusta, joka oli 6 viikkoa synnytyksestä.

Ja tietty lakanoita ym. jos vauva nukkuu omassa sängyssään.

Aubrieta kyseli lääkärintarkastuksista odotusneuvolassa. Täällä niitä on vain yksi, sitten jossain loppuvaiheessa, olisiko ollut 36-37 viikoilla tai niillä main.

Autoasiaa kyselit myös. Meillä todnäk tulee autonvaihto, vaikka vasta toinen lapsi, mutta on niin pieni hoppa että sinne ei mahdu takapenkille kahta kaukaloa/turvaistuinta. Tai mahtuu muuten, mutta sitten joutuu etupenkit vetämään ihan eteen, eikä mies ainakaan pysty ajamaan polvet suussa. Juu ja ä-pakkauksessa tulee peitto sekä pussi- ja aluslakana.

Mies ei ekasta ostanut muuta kuin kukkia, enkä oikein odota muuta nytkään. Ei ole oikein lahjovaa tyyppiä tuo ukkoni. Isyyspakkausta en viitsi ruveta väsäämään, saa ihan tarpeeksi askarrusta sitten siitä vauvanmuotoisesta pakkauksesta ;)

Hassua Mrae, meiltä ei ole kysytty nimiehdotusta sairaalaan!

Tervetuloa Pipetipoo!

Äh, nyt kuuluu taas niin kamala huuto, että jäävät muut jutut. Viikonlopun jatkoja kaikille!
t. Grynna 21+4

Meillä alkoi liikkeet tuntua joskus viikoilla 18+. Tänään viikkoja on tasan 23 ja liikkeet tuntuu jo aika hyvin, meilläkin ne kovimmat potkut iltaisin nukkumaan mennessä. Itse olen tuntenut liikket jo masun läpi käteenkin, mutta tuleva isä ei vielä ole saanut esimakua pikku potkuista. Iskä kun laittaa kätensä toiveikkaana vatsani päälle niin vauva onkin ihan hiiren hiljaa... Mistä lie sit johtuu moinen. Noh, koko ajanhan tässä toki vauva vahvistuu ja kasvaa ja potkut käy voimakkaammiksi. Tässä muutama päivä sitten tunsin ensimmäisen täsmäpotkun virtsarakkooni :x

Näkeekö muut muuten outoja unia? Itse näen nykyään joka yö jotain hassua unta vauvoista tai lapsista. Tässä yhtenä yönä meidän vauva oli (kanan)muna, jota yritin hädissäni pitää lämpöisenä käsissäni.. :LOL: Ehkä luontoäiti valmistaa mua tällä tavalla äitiyteen? :)

Yhteistyössä