Eilen illalla näin ekan kerran muutaman potkun mahan päälle! :heart: :heart: :heart: Vihdoinkin =)
Mraelle lyhyesti listaa joistakin tarvikkeista, joita itse olen pitänyt tarpeellisena hankkia jo ennen syntymää (kun ei tiedä miten poikki sitten synnytyksen jälkeen on, ja millaiset kelit talvella siis pääseekö pienen kanssa liikkeelle), tästä varmasti ollaan monta mieltä mutta nämä minun vinkkauksiani:
- vaatteita
- vaippoja
- pyyhe ja amme kylvetykseen (ihan pieni menee vaikka ämpäriin, siis tuettuna tietenkin - on sama idea mutta tulee paljon halvemmaksi kuin nämä kohtuammeet joita paljon mainostetaan, vink vink!)
- puklurättejä eli harsoja
- vanupuikkoja navan puhdistukseen
- Septidiniä siltä varalta että napatynkä alkaa märkiä (muuten riittää vesi)
- vanulappuja silmärähmän puhdistukseen (vastasyntynteillä aluksi usein silmät rähmivät)
- sinkkivoidetta vaippaihottumaan (toivottavasti ei tarvita tietty, mutta meillä ollut monesti punoittavan pyllyn pelastus)
- se hiusharja tulee ä-pakkauksessa, ja sitä sekä baby oilia saattaa tarvita karstan poistamiseen vauvan päänahasta
- missä vauva nukkuu? (ä-pakkauksen lootahan käy alkuun, ja moni ottaa viereenkin)
- missä vaihdetaan vaipat? (pyyhe sängyllä kelpaa siihen aluksi hyvin, itse tosin halusin hoitopöydän kylppäriin kun pojat usein pissivät iloisessa kaaressa mihin sattuu, mutta kalliita romppeita ei siis tarvitse hankkia)
- miten vauva liikkuu? itse hankkisin vaunut jo ennen syntymää ettei tarvitse sitten pienen kanssa kaupoissa kierrellä, mutta makukysymys jälleen. Jos autoilette, tarvitsette myös turvakaukalon, joka huom. tarvitaan sitten myös sairaalasta kotiutumiseen (tosin niitä saa vuokratakin).
- ja itse hankin etukäteen myös pari tuttipulloa siltä varalta ettei maito olisi vielä kunnolla noussut kun sairaalasta pääsee, mutta nämä imetyskysymykset ovat niin herkkiä että tästä varmaan moni on toista mieltä
. Meillä olivat pelastus, kun maito ei sitten koskaan noussut minulla kunnolla :'( vaan osittaisimetyksellä mentiin.
Tuleeko muille mieleen muuta? Itse olin hankkinut mm. kantoliinaa ja vaikka mitä jo ennen syntymää, mutta nehän ovat sitten tosiaan makukysymyksiä, että mitä kukakin aikoo käyttää ja haluaako ne hankkia ennen vai jälkeen synnytyksen.