JouluLahjat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindimandi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
amelie, niin unohin vastata siihen synnytysvalmennus kysymykseen. Eli en ole tulossa sinne, kun en edes synnytä normaalisti vaan mulle tehdään se sektio. Kyllä harmittaa kun jään niin paljosta paitsi ku normi synnytys, mut minkäs teet. Sitten olen kokemut kaksi kertaa sektion. Vähän ehkä jopa toi sektio pelottaa, vaikka yleensä se on toisinpäin. =(

Huomenta!!

Ruhtinaallisesti nukuttu tänään ysiin asti!!! Miehen 19 v poika oli meillä yötä ja oli aamulla keittänyt kahvinkin valmiiksi, olipa mukavaa!!! Nuorimmainen meillä edelleen kipeä, tuolla se sohvalla nyt yskii. Että näin meni nää vikat työpäivät rattoisasti kotosalla!! Kyllä onkin tehnyt hyvää, supistukset lakanneet melkein kokonaan, muutama hassu päivässä enää. Tänä aamuna kylläkin taas sellaista keltaista limaa havaittu.. (Yöks, sorry... ; ))

Naunau, mä oon jo pitkään aamuisin ottanut tavaksi etten nouse ennenkuin olen saanut vauvaan eloa, aina vähän paniikki että onkohan se tänä aamuna vielä hengissä.. Ei tää varmaan helpota ennenkuin vauva on sylissä, sen verran karmea kokemus oli vuodenvaihteessa...

Mulla kans kramppailee jalat, ikinä ennen ei ole näin kauheita ollut!! Magnesiumia otan joka ilta mutta ei nekään aina auta. Mut yhtään en nyt enää ihmettele miten jotkut hukkuvat kun saavat tuollaisia kramppeja!!

Meillä poika jatkaa tarhassa jouluun asti kolme päivää viikossa, pitkään sitäkin mietin mitä tekisin. Mut nyt kun on tää muutto ja vauva niin parempi niin, saa poikakin siellä tosiaan toimintaa ihan erilailla mitä ite nyt pystyy.

Nyt menen laittamaan pesukoneen päälle, palaillaan!! Nii ja sen verran kun joku kyseli niin Keski-Uudeltamaalta ollaan...

Titti 34+2

Heip!

Arh..ihan kamala yö ja aamu takana..en ole nukkunut oikein ollenkaan.:( Ja eilen sain ekasta perhevalmennuksesta migreenin poikasen, onneksi rauhottui kun pääsin kotiin pötköttämään.
Kaiken lisäksi tänään tuli tili, ja se on hurjan pieni koska olen sairaspäivärahalla, kun olen joutunut saikkuilemaan elokuusta asti..joten tää päivä tuntuu nyt alkavan ihan mielettömän melankolisesti ja tällaiselle tunneherkälle se ei ole helppoa.
Pitää keksiä jotakin mukavaa jotta saan mielialan ylöspäin.
Tulen sitten paremmalla tuulella jutustelemaan teidän kanssanne lisää.

Melli rv32+1

29.11.08/Merivellamo/ 43v/KYS/ensimmäinen
05.12.08/Re Nu/27v/SatKS/ensimmäinen
05.12.08/Purrmiau/29 v/KHKS/ensimmäinen
09.12.08/Pöksy/30v/Oys/kolmas
10.12.08/Omena74/34v/TYKS/ensimmäinen
10.12.08/Titti/38v/HYS/neljäs
10.12.08/Vampula/34v/LPKS/ensimmäinen
13.12.08/Hertta81/27v/P-KKS/ensimmäinen
14.12.08/Mamero/26v/toinen
15.12.08/Taikatuu / 31 v. / eka
16.12.08/Demine/25v/SeKs/toinen
17.12.08/Caza/31v/EKKS/toinen
18.12.08/marita73/34v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Janicka/29v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Nilla/31v/HUS/ensimmäinen
19.12.08/Elsa/28v./TYKS/toinen
20.12.08/miima84/24v/SAS/toinen
22.12.08/naunau/28v/TAYS/toinen
24.12.08/Illuusiotar/25v/ SAS/toinen
24.12.08/AinuLiinu/37v/ OYS/ ensimmäinen
25.12.08/karamelli83/25v/ HUS/ensimmäinen
25.12.08/Peppiina74/34v/HUS, Nkl/toinen
25.12.08/amélie/28 v/TAYS/ensimmäinen
28.12.08/Philippa/28v/KesKS/esikoinen
?/ Marjaana-85/23v/TYKS/ toinen

Heippa kaikille!
Piti ensi töikseen käydä päivittämässä eräs strateginen asia tuonne listaan, että on tiedot ajan tasalla ;)

Naunau kyseli aikaisemmin lähintä suurempaa kaupunkia, joka minun tapauksessani on siis Kuopio. Lähemmäs 80 km on matkaa ja sinne pitää siis suunnata synnyttämään. Toivottavasti vauveli ei ole kiireistä sorttia… viime kesänä uutisoitiin vauvasta joka syntyi autoon, olivat muuten samaan sairaalaan matkalla jonne minäkin menen, mutta lähempää kuin minä. Huu!

Melli, minä olen aikoinani kärsinyt niskajumituksista enemmän kuin laki sallii ja huomasin silloin myös tuon saman ilmiön jota Tittikin kommentoi, eli hierontaa seuraavana päivänä on pää ihan sekaisin ja särky on tosi paha. Mutta sitten kun on saanut hyvän sarjan käytyä hieronnoissa ja alkaa niskat vetristyä niin jää ne päänsärytkin pois.

Nillalla onkin ollut kovat paikat jo menossa, ikävää … toivotaan että loppuaika menee säikytyksittä meillä kaikilla! Itse en ole oikeastaan laskeskellut supistuksia, mutta voisi melkein sanoa että illat on masu ihan kovana melkein koko ajan, riippuen vähän kyllä siitä kuinka paljon on liikkunut ja puuhaillut päivän aikana. Päivät pääsee vähän vähemmällä. Yhden kerran muistan tässä tällä viikolla kuulostelleeni että meinaakos beibi nukkua koko päivän kun ei liikkeitä juuri kuulunut, mutta tää on kyllä ollut aika vilkas pakkaus liikkeiden suhteen siitä lähtien kun aloin niitä tuntea. Eilen pohdin, että mikähän on tuo tutunoloinen kiputila tuolla alavatsalla, jota olen nyt pari päivää potenut, kunnes yhtäkkiä hoksasin että siis menkkakipujen tapaistahan se… olen nauttinut poissaolevista menkoista ihan täysillä, ne kun ovat mulla tosi kivuliaat! Olin näköjään tosi hyvin poistanut mielestä miltä ne tuntuu kun ihan piti ihmetellä että mitäs tää tunnetila oikein on. Jalkakramppeja on ajoittain ollut magnesiumin syömisestä huolimatta, jos olen unohtanut laittaa villasukat jalkaan. Muuten on ollut lämmin nukkua, väliin liiankin vaikka normaalisti olen tosi viluinen, huvittaa kun nyt olen voinut nukkua ilkosillaan mutta sitten ne villasukat jalassa. No, lämpimät jalat, lämmin sydän vai mitenkäs se meni… mitenkähän sitä talven pärjää kun ei ole tuota sisäistä lämpöpatteria enää lämmittämässä..?

Hoitopöytä on kasattu ja samoin sänky vauvalle, tänään siirretään sänky (pinnis jonka sisällä on se ä-pakkauslaatikko) makuuhuoneeseen. Sniif…. lakanat ja harsot ja ulkovaatteet on pesty, viikonloppuna saan kasan vaatteita vielä ja sitten alan pestä pienemmästä päästä aloittaen noita vaatteita vaaville. Se on sit ensi viikon projekti!

Mulla oli viimeinen perhevalmennus eilen. Jostain syystä en saanut niistä irti niin paljon kuin olisin toivonut, lähinnä kuunneltiin luentoja ja siinä kaikki. Hengitysharjoituksiinkin olis voinut panostaa enemmän, jotenkin tuntuu että mulla ei tällä hetkellä ole aavistustakaan siitä miten mun pitäis hengittää … Minulla alkoi myös nyt nuo neuvolakäynnit kerran viikossa, viimeksi painoa oli kertynyt 9,2 kg, hemppaa ei mitattu eikä kuulemma enää mitata ennen kuin synnärillä (edellisellä kerralla 121), sf-mitta 32 ja verenpaine oli jotain 133/84 eli matalampikin voisi olla mutta eihän tuo terkka siitä huolestunut. Sykkeitä en muista mutta terkka sanoi (jo toisen kerran) että ovat kuin oppikirjasta suoraan. Painonnousuun mulla on varmasti vaikuttanut se raskausdiabetesdiagnoosi. Tiedän kyllä lähipiirissä äitejä, jotka on pystyneet liikkumaan paljon paremmin kuin minä koko raskausajan mutta painoa on silti tullut se yli 20 kg ihan mässäilemättä.

Amelielle tsemppiä työnhakukuvioihin ja pyhäinpäivään. Minun isäni on myös nukkunut pois jo joitakin vuosia sitten, joten varmasti hänkin on mielessä viikonloppuna, vaikka meillä onkin peräti kahdet vieraat tulossa, toiset yökyläilemään yöksi tai kahdeksi ja toiset vaan päiväselti. Aika on tehnyt tehtävänsä eikä suru ole enää niin voimakas, mutta kyllähän se välillä ailahtaa mielessä varsinkin kun pohtii että isä ei ole näkemässä tätä iloa että minäkin saan vauvan/hänelle lapsenlapsen.

Elsalle tervetuloa myöskin joukkoon mukaan! Meillä ei näitä isompia sisaruksia ole (tai puolisisaruksia on mutta jo aikuisia) mutta tuo karvainen lapsi pitäis jonnekin saada sitten kun hetki koittaa… senkin miettiminen on ihan vaiheessa vielä. Muutaman kerran olen pohtinut sitä, että kuinkahan koira ottaa vauvan tulon, mutta toisaalta hauvelimme on ihmeteltävän kärsivällinen esim. naapuruston lasten kanssa, ei paljon kuonoa loksauta kun muutama kappale roikkuu kaulassa pusua pyytämässä ;) niin että siinä suhteessa olen aika luottavaisella mielellä.

Taikatuullekin tsemppiä noiden viranomaiskuvioiden selvittelyyn, vie varmasti aikaa ja voimia kun joutuu itse selvittelemään systeemit kun ei tosiaan viranomaiset ole selvillä omista säädöksistään!
Samoin Mellille piristystä apeaan päivään!

Pitkä romaani taas, koittakaa kestää… Hyvää viikonloppua kaikille!

Merivellamo 35+6 (siis enää 4 viikkoa h-hetkeen…)

Kiitos naunau vastauksista! :) Voin kyllä ymmärtää, että sektio pelottaa. Muakin pelottaa se aika paljon, luonnollinen synnytys tuntuu vain yksinkertaisesti luonnolliselta. Oletko puhunut pelosta neuvolassa? Menikö viime sektio kuitenkin hyvin?

Mulla on krampanneet pohkeet kesästä asti. Kesällä kun ekan kerran kramppasi, niin sen jälkeen oli toisesta pohkeesta (krampannut) lihas noin viikon kipeä. Eli järkyttävä voima on noissa krampeissa. Nyt ei enää ole ollut yhtä järkyttäviä, mutta sanotaan, että parin viikon välein kramppaa, ja lähes aina öisin. Mulla ainakin auttaa se, että hengittää rauhallisesti ja hokee mielessään, että tämä ei kestä kauaa. Koska se ei oikeasti kestä kauaa. Ja mitä useammin kramppeja on, niin sitä helpommaksi ne muuttuvat.

Ompelin äsken tilkkutäkkimäisen pussilakanan vaapulalle. Siinä on vaaleanpunaiset reunukset (yllätys, yllätys!) ja keskellä eläinkangasta. Voi hitsit, että olen ylpeä itsestäni! =D Mutta mutta, juuri kun olin lopettamassa ompelua, niin ompelukoneen jalka irtosi. Täytyy odottaa, että teknisten asioiden vastaava (eli mies) tulee kotiin. Mä olen siis taatusti ainakin yksi maailman epäteknisimmistä ihmisistä, jos en epäteknisin. ;) Vähän vaan harmittaa, kun tilaamani olohuoneen verhokangas olisi postissa, ja ajattelin ommella verhon vielä ennen miehen kotiinpaluuta. Olisi päässyt sitten sopivasti ripustuspuuhiin. Olen ilkeä, tiedän...

Vaavi tykkäsi sitten eilen illalla kääntää kylkeä. Arvasin, että siitä ei hyvä seuraa. Ja nyt tänä aamuna neiti sitten meni taas riippukeinuasentoon. Varmaan oli eilen töissä liian kiristävä hame päällä. Luulen, että hän aiemminkin kääntyi tähän samaan asentoon puristavien vaatteiden ja paljon istumisesni vuoksi. Voi kun toivon, että hän voisi kääntyä takaisin. Taas tulee nimittäin potkuja munuaisiin, ja siitä en pidä yhtään! Muutenkin ahdistavaa tässä vaiheessa tuo kääntyily. Kyllä meinasi aamulla itku tulla. Taas askeleen lähempänä sitä sektiota...

Ostin eilen Weledan synnytykseen valmistautumisöljyä. Ensi viikosta alkaen pitäisi sitten neljän kertaa viikossa sitä käyttää. En tiedä riittääkö kärsivällisyyteni siihen. No, täytyy laittaa mies taas kerran asialle. ;)

Vieläkin jotenkin ahdistaa se eilinen työpaikalla käynti. Fiilikset on kyllä taas niin kallistuneet siihen suuntaan, että vitsit kun olen onnellinen, kun koko p**** loppui. Mutta toisaalta toivon vakinaistamista, vaikka jo valmiiksi ahdistaa ajatus palaamisesta tuonne vuoden kuluttua. Anteeksi, että jauhan samaa hommaa koko ajan. En viitsi reaalimaailmassa vaivata ihmisiä tällä.

Oliko se Nilla joka kyseli opintojen kulusta? En ole vielä lopputyövaiheessa. Teen toista tutkintoa ihan innoissani. Tykkään tosi paljon aineyhdistelmästäni. Opinnot on vielä aika alussa, kanditutkintoonkin on vielä matkaa. Hyvässä lykyssä saatan alkaa knadia tekemään ä-lomalla. Mutta vauva menee täysin ykköseksi, ja olen tiedostanut sen mahdollisuuden, että vauvan vuoksi en välttämättä pysty ollenkaan opiskelemaan. Toivotaan kuitenkin, että pystyisin ja jaksaisin, ja ennen kaukkea sitä, että vauva olisi terve ja hyvinvoiva.

t: amélie rv 32+1

ps. Toivottavasti lepo auttaa Mellin migreeniin!

Kiitos Merivellamo. Mulla tuli ihan kyyneleet, kun luin kirjoituksesi. Kyllä ihan taatusti vielä parinkin vuoden päästä tulee ikäväkohtauksia. En voi uskoa muuta. Ja juuri tuokin minusta tuntuu kaikista kamalimmalta, ettei isä ole näkemässä pikkuista. (Olisi eka lapsenlapsi.) Viimeisellä kerralla kun nähtiin, hän sanoi, ettei tule näkemään lapsenlapsiaan. Se tuntui silloin pahalta, mutta nyt vielä kamalammalta. Ehkä aavisti mitä oli tulossa. Hän piti kovasti lapsista. Kun olin aiemmin raskaana (meni aika alussa kesken), sain häneltä ison ruusukimpun. En ikinä unohda sitä.

Unohdin äsken mainita, että siihen suonenvetoon voi kokeilla varpaillaan kävelyä pitkin päivää. Anna Wahlgrenin Lapsikirjassa kehotetaan tekemään niin.

knadi=kandi

Hei,

tänään en ole saanut opiskelua käyntiin vielä lainkaan. Toivottavasti iltapäivällä menee paremmin. Kiitos tsemppitoivotuksista opiskelusta ja byrokratiasta selviämiseen!

Kirjoittamisen ja oppikirjojen lukemisen sijaan aloin lukea Armas Alvarin ja Matilda Katajamäen kirjaa Kirjeitä lapsiperheestä. Se on aivan mainio! Kirjoittajien lapset ovat leikki-ikäisiä, joten odotus- ja vauvavaiheista siinä ei puhuta, mutta kirja avaa ikkunoita lapsiperhearkeen minusta esikoista odottavankin kannalta mielenkiintoisella tavalla. Voi miettiä, mitenkähän onnistumme itse välttämään tuon ja tuon asian, ja osittain myös mitenkähän onnistuisimme yhtä hyvin kuin nuo.

Viime päivinä olen huomannut "maidon" erittymistä ihan selvästi. Nänneistä pursuava neste on kylläkin enimmäkseen kirkasta. Paitoja se ei ole tällä erää tahrannut. Tämä erittäminen on minusta ihan kivaa (paljon mukavampi asia kuin virtsankarkailu, josta kärsin enenevässä määrin) mutta kyllä se vähän hämmentääkin.

Mielialani esimerkiksi imetyksen suhteen vaihtelevat aika paljon: välillä odotan kuin kuuta nousevaa pääsyä "kokopäivä-äidiksi" elävälle lapselle, mm. imetystä ja kaikkia mutia uusia kokemuksia lapsen kasvaessa, välillä taas ajatus edessä olevasta vauva-ajasta jatkuvine kakkapyykkeineen ja unettomuuksineen tuntuu jotenkin tympeältä ja näköalattomalta...

Eilen kävimme kaksistaan leffassa, se oli kivaa, onnistuimme valitsemaan molempien mielestä hyvän uutuuselokuvan. Ehdotin leffaan menoa, kun Alltid redo att dö för mitt barn -kirjassa päähenkilön ystävä pelotteli häntä lapsen syntyessä, että "viiden vuoden päästä voit taas alkaa käydä elokuvissa ynnä muuta"... Tuli olo, että on taottava, kun vielä voi. Kävimme myös syömässä ulkona.

Jaksoin hyvin istua elokuvissa 2 h, paitsi että yskitti ja eilen vauva oli sellaisessa asennossa, että joka yskäisy sattui tiettyyn kohtaan vatsassa ikävästi. Illalla nenän limakalvot sanoivat sopimuksen irti kyllästyneinä kuukauden räkimiseen, ja nenästä alkoi vuotaa verta. Tänään tilanne on taas parempi. Antibioottikuuri ei siis vienyt tautia, eikä akupunktiokaan, joskin saattaisihan se olla vielä pahempi ilman lääkkeitä ja hoitoa.

Rauhallista ja levollista viikonloppua kaikille, hyviä unia ja vähemmän kipuja,

Taikatuu 33 + 4

Kiitos tervetulotoivotuksista!

Ja paljon onnea syntymäpäivää viettäneille Taikatuulle ja Merivellamolle!

naunau ja Titti, meillä hoitopäivävaihtoehdot ovat 11/16 pvä/kk ellei ole hoidossa kokoaikaisesti. Joulukuusta aloitetaan sillä yhdellätoista päivällä, marraskuussa lapsonen on varmaan muuten vaan kanssani kotona välillä vaikka täydestä kuusta varmaankin maksetaan, kun luulin siis olevani töissä vielä.

Mellille parempia tuulia loppupäivälle!

Ja paljon voimia amélielle.

amélie oli hankkinut sitä weledan öljyä, kiitos muistutuksesta, ajattelin myös ottaa käyttöön. Voihan tietysti olla että jää ajatuksen tasolle mutta koitetaan koitetaan... Pitää käydä tänään apteekissa hakemassa rautaa (en ole muka vaan muistanut vaikka neuvola oli jo tiistaina ja hemoglobiini tuolloin 107, koko raskauden siihen asti ollutkin aika hyvä) niin öljyhankinnat samalla suoritettakoon. Onko jollain kokemusta tuosta öljy(ämise)stä, toimiko?

Harmaa ja sateinen päivä, nukuttiin lapsen kanssa sitten molemmat yli kahden tunnin päiväunet. Yleensä pienemmälle meistä riittää tunti niin yöllä pyöriskelleenä olin hyvin ilahtunut!

Oikein hauskaa alkavaa viikonloppua kaikille. Elsa

peeäs. Ai niin, mä kanssa tarkkailen vauvan liikkeitä ja saatan saada säikähdyskohtauksen jos alkaa tuntua ettei ole liikkunut. Vaikka eikös sellaiset hiljaisemmat päivät ole ihan normaaleja, ts.vauvoilla kai samalla lailla energisiä ja vähemmän energisiä päiviä kun meillä muillakin... mut aina sitä silti välillä huolestuu.

Minun opiskeluni muuttuivat tänään myös kahden tunnin päiväuniksi. Pitkästä aikaa nukuin päivällä. Teki kyllä varmaan hyvää flunssan kannalta. Aamupäivällä oli niin surkea olo, kun niistätytti, yskitti, pissatti jne.

Olen pari viikkoa käyttänyt Weledan välilihaöljyä, mutta en kyllä muista ihan 4 kertaa viikossa. Se tulee laitettua mieluiten suihkun/kylvyn jälkeen, siksi en viitsi laittaa sitä aina muistaessa, jos en ole hetki sitten peseytynyt. Taitaa olla vähän hassua kyllä ajatella noin. Vielä on mahdoton sanoa öljyn vaikutuksesta, mutta minuun sillä on varmaan ainakin psykologista vaikutusta, eli uskon että repeämiä tulee vähemmän, kun öljyää. En kuitenkaan ihan hirveästi pidä välilihaöljyn laittamisesta - väliliha tuntuu jotenkin kovalta, sen hierominen yllättävän epämukavalta ja sinne on nyt hiukan hankala itse ylettää. Netistä löytämissäni ohjeissa sanotaan, että öljyä laittaessa välilihaa pitäisi hieroa ja venyttää jopa 10 minuuttia, minulla jää yleensä max muutamaan minuuttiin kun ei kärsivällisyys riitä.

Weledan raskausarpiöljyyn olen ollut tyytyväinen. Kokeilin välillä tavallista (jotain saksalaista) manteliöljyä, mutta se oli juoksevuudessaan hankalaa ja epätaloudellista, vaikka olikin halvempaa ja sopi myös välilihaan. Toistaiseksi mahassa, pakaroissa, reisissä ja rinnoissa ei ole muita jälkiä raskausarvista kuin että ikivanhat (ihan tavallisesta lihomisesta johtuneet) vaaleat arvet ovat tulleet uudestaan näkyviin. Muutenkin vatsan iho tuntuu sileältä ja kivalta, sellaiselta kuin Weledan öljyssä luvataan. Olen käyttänyt raskausarpiöljyä kesästä asti.

Illalla meille tulee vieras, ystäväni Suomesta koko viikonlopuksi, kivaa! Pitää vielä tiskata, raivata vierashuone ja käydä suihkussa, siinäpä agendaa alkuillalle. Älytöntä, että ulkona on jo täysin pimeää (täällä kello on 16.40)!

Nyt olisi sitten virallisesti työt ohi.. Yllättävän vaisu olo on, vaikuttaakohan se ettei ollut näitä viimeisiä päiviä oikeasti töissä.. Mut niin paljon kuin tätä odotin niin on vähän pettynyt olo ettei ole iloisempi mieli, hassua...

Liitoskivut on tänään taas olleet ihan järisyttävät!!! Cittarissa kävin pikaisesti ja kyllä meinasi itku tulla kun tuntui etten pääse sieltä pois... Ja kyllä tuolla alakerrassa juiliikin, tuli vaan vinkkiä tuolla isommissa pesueissa että saattaiskohan olla kuitenkin joku pöpö kun tuota limaakin välillä pukkaa... En tiiä sit, keskiviikkona olisi neuvola, jos yrittäisi kuitenkin sinnitellä sinne asti, katsellaan nyt.

Poika edelleen kovasti kuumeilee, täytynee viedä se huomenna lääkäriin jos ei ala yhtään paranemaan, toista kertaa jo nukkuu tän päivän aikana nyt. Taidan hilautua viereen, vähän luomia itelläkin painaa..

Nii ja onnittelut synttärisankareille!!!

Huomenta!!

Se olisi meidän kuukausi sitten seuraavana, hui!!!!!!!!!! Kuinkahan moni jo tässä kuussa saa nyyttinsä, sekin on jännää! Ainakin Merivellamoa voidaan odotella jos kerran muutenkin heillä synnytellään etuajassa, siis suvussa.. Voi miten ihanaa että loppu jo häämöttää!!!

Mä meinasin lähteä tänään kirpparille mut tänäänhän on pyhäpäivä, eihän ne taida olla auki... No hautausmaalle pääsee ainakin lyllertämään, saa edes vähän ulkoilmaa.

Kurkku on kyllä itelläkin nyt sit kipee, mulle tulee aina ihan satavarmasti kaikki pojan taudit, tylsää... Siinä meneekin sit ensi viikko maatessa, toisaalta varmaan ihan hyvä että tulee pakkolepoa!

Mutta hyvää viikonloppua ja pyhäinpäivää kaikille!!!

Titti 34+3

Heippa,

olen odottanut tätä marraskuun ensimmäistä päivää jo useamman päivän, kun ihanaa saada sanoa että ensi kuussa vauva syntyy! Nyt se tuntuu olevan jo tosi lähellä! Ja tosiaan Merivellamolla ehkä jo tässä kuussa. Tuli Merivellamon kirjoituksesta mieleen, että meillä ei synnytysvalmennuksessa puhuttu mitään hengittämisestä synnytyksen aikana. Silloin en muistanut koko asiaa mutta pitääkin kysyä seuraavalla kerralla ensi torstaina synnytysvalmennuksen toisessa osiossa, jos ei vieläkään käydä läpi sitä. Minulla ei ole mitään hajua siitä, miten kannattaisi hengittää! Ainoastaan sen kätilö kertoi, miten ilokaasua tulee hengittää. Onko teillä muilla ollut hengitysharjoituksia valmennuksissa?

Amelié, multa pääsi itku kun luin sun kirjoituksen. Uskon, että sulla on tosi kurja olo, kun vielä isäsi oli lapsirakas. Paljon jaksamista! Ja Merivellamolle myös.

Kyselin teidän lopputöistä ja opiskeluista, kun itse sain opiskelut vihdoin loppuun reilu vuosi sitten, ja tein puoli vuotta päällekkäin myös kokopäivätyötä. Koin sen tosi raskaaksi, ja arvosanakin varmaan kärsi siitä, että loppujen lopuksi halusin enää vain jättää paperin käsistäni, vaikka normaalisti olen aika tarkka ja haluan tehdä kaiken huolella loppuun asti. Enkä ollut raskaana. Nostan siis hattua teille, jotka jaksatte raskaana ollessa/äitiyslomalla samalla opiskella, käydä töissä ja ties mitä muuta vielä :) Vaikka onhan se niinkin, että luennoista saa myös hyvää vastapainoa arkirutiineihin, jos opiskelu ei ole kokopäivätyötä. Eri innolla jaksaa kuunnellakin ja lukea ei vain suorittamisen takia, vaan tiedonjanon takia. Näin ainakin minulle kävi viimeisten kurssien kanssa. Joskus toivon, että tiedonjanoa olisi myös itse opiskeluaikoina ollut enemmän.

Mellille tsemppiä masentavaan päivään, toivottavasti se on jo muuttunut iloksi. Oliko se naunau kun kyseli, onko ollut himoja joihinkin ruokiin raskausaikana. Itselläni on nyt loppuraskaudesta makeanhimo lisääntynyt, muuten ei ole mitään erikoista tehnyt mieli. Ainiin ja moni on valitellut jalkakramppeja. Luin jostain, että tukisukat yöllä käytettyinä auttaa niin, ja itse olenkin pitänyt niitä tunnollisesti joka yö. Jos olen unohtanut, niin melkein joka yö olen herännyt aivan järkyttävään suonenvetoon. Päivisin en sen sijaan ole tukisukkia pitänyt, vaikka sitäkin jotkut suosittelee turvotuksen ehkäisyyn.

Voi kun oli niin ihanan paljon tekstiä taas tullut parissa päivässä, mutta en enää muista kaikkea, mitä piti kommentoida. Nyt voisi taas mennä jääkaapille, josta tuntuu tulleen paras kaveri viime viikkoina ;)

Hyvät viikonloput kaikille,

Nilla 33+2

Mukavaa maanantain alkua kaikille.

Ajatus, että vauva syntyy ensi kuussa havahdutti minut jälleen miettimään synnytystä. Olen huomannut, että yritän tsempata jo nyt mielessäni tulevia kivuliaita supistuksia varten itseäni, etten olisi aivan paniikissa sitten, kun ne todella alkavat. Oletteko huomanneet samanlaisia valmistautuvia ajatuksia jo itsellänne vai annatteko mennä ilman sen kummempia pohdintoja? Ei sillä, en minä varsinaisesti pelkää tulevaa, mutta jotenkin haluan vain pumpata itseeni sisua lisää, jotta varmasti koen jaksavani ja selviytyväni synnytyksestä.

Merivellamohan se varmaankin aloittaa tositoimet tässä ketjussa. Mitäs sinnepäiln kuuluu tällä hetkellä? :)

Krampeista on ollut puhe täällä. Mullakin kramppailee, jos en syö magnesiumia, mutta kamalampi vaiva mulla on ollut levottomat jalat melkein koko raskausajan. Sanotaan, että magnesium auttaa tähänkin, mutta en täysin ole saanut apua siitäkään. Oikeastaan vasta viime viikolla älysin (ja jaksoin) aloittaa venyttelyt ja hierontatuokion iltaisella jaloilleni ja siitä lähtien levottomuus hävisi. Olen muutenkin nukkunut viime yöt kuin tukki, mikä on aivan käsittämätöntä. Vessassakaan en ole käynyt kuin kerran yössä!!!

Kovasti olen seuraillut tuota marraskuisten ketjua ja huomannut, että moni siellä valittelee menkkamaisia kivun tuntemuksia. Mitenkäs täällä, joko teillä on niitä? Mulla on joskus todella aavistuksen omaisia menkkatuntemuksia, mutta ne eivät liity supistuksiin ollenkaan. Supistuksetkin ovat sairasloman myötä kadonneet jonnekin. Nykyään vaivana ovat "vain" kamalat lonkka- ja alaselkäkivut esim. kävelyn jälkeen tai sukkapuikkotuntemukset alapäässä.

Myönnettäköön, että mielellään haluaisin saada jo oman kroppani takaisin haltuuni, vaikka joka päivä muistankin vaaville kertoa, että kasva vielä muutama viikko, kyllä äippä jaksaa kaikesta valittamisesta huolimatta =D

AinuLiinu 32+5

Hyvät huomenet myös täältä!

Ompas ihana aurinkoinen päivä,todellakin. Jos vielä jaksaisi,niin nyt olisi sellainen oikein kunnon lenkki ilma!
Mua on nyt viikon ajan supistellut enemmän ja ollut juuri tuollaisia menkkamaisia oloja paljon. Viel ovat menneet huilauksella ohi. Eilen haravoin pikkuisen ja sen jälkeen oli kyllä sellainen olo,ette huh huh. EI sitä enää oikein kunnolla jaksa. Kramppauksilta ja suonenvedoilta olen onneksi säästynyt.

Puutuuko teillä nukkuessa lonkat? Mulla on nyt alkanut puutumaan ihan älyttmästi ja pakko vaihaa kylkeä tosi usein. Edelleen nukun huonosti,mutta pystyn nukkumaan hienosti 6-10 aamusti eli ainakin univaje pysyy poissa. Vähän kyllä hävettää herätä kymmenen tai yhdentoista aikaan,mutta se taitaa olla luvallista kun on äippälomalla;)

Mulla alkaa olla kanssa suuri oman kropan kaipuu. Ihana vatsa ja vauva,mutta jotenkin kaikki on nyt niin hankalaa.Liikkuminen ja sängystä nouseminen ja sopivien vaatteiden löytäminen. Mutta yritetään nauttia isoista olemuksistamme vielä hetkisen ajan!!!Vauvat tarvitsevat tosiaan ihan jokaisen kasvupäivän itselleen.

Re Nu
35+3

Kiitos Nilla kauniista sanoista. :) Välillä isän kuoleman jo hyväksyykin, mutta välillä on päiviä, jolloin vain itkettäisi edelleen. Elämä on ollut kuitenkin pääsääntöisesti niin kiireistä, että asiaa ei ole kaikin ajoin ehtinyt/pystynyt ajattelemaan. En osaa sanoa onko tämä yksiselitteisesti vain hyvä tai huono asia. Sitten pää olisi ainakin hajonnut, jos asiaa olisi vain jäänyt murehtimaan. Tämän kuluneen vuoden tapahtumat huomioiden olen todennäköisesti suuremman riskin alaisena sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En ole perusluonteeltani ollenkaan synkkä ihminen, enkä ole ollut koskaan masentunut. Kuitenkin mietin, että vauvan kanssa kotiin jääminen on iso muutos, ja sitten onkin sitä aikaa miettiä asioita. Neuvolassa olen kertonut isän poismenosta, ja saan kyllä varmaan sitten sitäkin kautta apua, jos tilanne sitä vaatisi.

Pyhäinpäiväkin meni loppujen lopuksi ihan mukavasti. Pyysin perheeni sinne sairaalaan vauvaa katsomaan. Ja kyllä äidistä huomasi miten tärkeästä asiasta on kyse! Mietin tässä, että jos sinne jokunen ystäväkin tai muu sukulainen haluaa tulla, niin kaikki ovat tervetulleita. Sitten miehen perhe tulee vauvaa katsomaan myös luonnollisesti.

Nillalle vaielä sanoisin opiskeluista, että teen tosiaan toista tutkintoa, ja tällä kertaa opiskelen itseäni todella kiinnostavia asioita. En ollut läheskään näin motivoitunut viime tutkinnon suhteen. Opiskelu on todella ollut terapeuttista nykyisen työni rinnalla, josta en ole kokenut saavani oikein minkäänlaista tyydytystä. Mielestäni on upea suoritus, että olet täyspäiväisen työskentelyn ohella vienyt opinnot loppuun. Itse olen ajatellut nyt jo, että ainakin sitten kun suoritan syventäviä opintoja, työskentelisin vain osa-aikaisesti.

Onko Titti tullut kunnolla kipeäksi? Toivottavasti et... Minä ehkä soittelisin neuvolaan noista kivuista ja vuodosta. Parempi kai pelata varman päälle?

Taikatuulta piti jo aiemmin kysyä, kuinka vauva pärjäsi leffassa? Munkin tekisi mieli elokuviin, mutta olen huomaanut (ei voi olla siis huomaamatta), kun tämä tärriäinen ihan sekoaa kovista äänistä. Tuntuu reagoivan esim. mikrofoniin tosi voimakkaasti. Viimeksi kävin kesällä katsomassa Abba-leffan, (Mikähän sen nimi nyt taas olikaan? Raskausdementia iskee!) ja vauva oli tosi villi koko leffan ajan.

En muista ketkä täältä miettivät Synnytä rentoutuneena -cd:tä omaan synnytykseen. Ainakin Melli taisi olla yksi. Mulle tuli perjantaina se kirjastoon, ja kävin sen oitis hakemassa. Miehen kanssa sitten päivällismusiikkina se kuunneltiin yhdessä, ja hauskaa oli. Suosttelen! =D Menetelmä on juurikin sama hypnorentoutus, mistä aiemmin täällä kerroin. Aion nyt kuunnella tuota cde:tä ennen synnytystä, ja tarkoituksena olisi myös ottaa se synntykseen mukaan.

Niistä Anna Wahlgrenin Lapsikirjan synnytystekniikoista en oikein enää tiedä. En tiedä uskaltaako niitä sittenkään opetella, jos todella ovat vanhentuneita ja muutenkin niin vääriä, kuin tuossa toisella viestiketjussa annetaan ymmärtää. Oletko Taikatuu opetellut niitä? Tai oletko lukenut kirjan Att föda barn utan smärta?

Toivottavasti Mellillä kaikki myös hyvin, kuten tietysti kaikilla joulumammoilla. :)

t: amélie rv 32+4

ps. Vauva on taas suurin piirtein oikeassa asennossa. Taitaa nyt vaan jo olla sikiöasennossa, sillä potkut tuntuvat nyt matalammalla ja sivuilla. Aiemmin tyttö potki suoraan vatsalaukkua kohden.

AinuLiinu ja Re Nu olivatkin linjoilla samaan aikaan.

Kyllä haluan pian kroppani takaisin. Mutta onneksi ei ole enää pitkään tätä. Kaikkia vaivoja löytyy, todella!!!! Mulla on myön kuukautiskipuja ollut pari viikkoa, mutta silloin kun tätä kipua on, ei kuitenkaan mielestäni supistele. Kipu tuntuu vain alhaalla, eikä ollenkaan ylhäällä, kuten harjoitussupistuksessa. Äitille tuosta viikonloppuna kerroinkin, ja hän sanoi, että sellaista kuukautuskivun tapaista kipua supistukset onkin. Tiedä nyt siis mitä tämäkin on?!?

Lonkista ja krampeista: Lauantaiaamuna kramppasi koko vasen jalka pakarasta nilkkaan asti. Tuntui aika ikävältä. Taisi olla issias? Eilen sitten taas tein Fit Mama -jumppavideon, ja se kyllä auttaa moneen vaivaan.

Hyvää maanantaita!!

Täällä käyty jo hierojalla tänä aamuna ja kylläpä olikin hartiat kipeenä!! Makuuhaavoja varmaan... ; ) On se mukavaa kun oma veli on hieroja, olenkin yli 10 vuotta jo käynyt suhtkoht säännöllisesti siellä enkä ilman voisi enää olla. Mutta tuli siis tosi tarpeeseen, lapa ollut nyt kaksi yötä niin kipeä etten ole voinut nukkua vasemmalla kyljellä ollenkaan, voitte varmaan arvata miten on oikea puoli ja varsinkin lonkka ollut kipeä kun ei ole voinut vaihtaa asentoa!! Toivotaan että ensi yönä molemmat kyljet ovat käytössä...

Keskiviikkoon asti ajattelin odottaa vaivojeni kanssa, silloin siis neuvola. Olo on suht ok, turvotuskin helpottanut vähän eikä supistelekaan kuin se 5-10 päivässä, mulle normaalisti. Kyl ne ihan vähän napakampia on kuin ihan alussa mutta niin kai sen pitääkin mennä, valmistelua tulevaan. Menkkajomotuksia on ajoittain, myös selkäpuolella. Nyt ollut ehkä helpompi olla kun olen ottanut muutamia kertoja Panadolia kun kurkku on ollut niin kipeä, se auttaa samalla noihin kolotuksiinkin.

Nyt hurisee päässä kun veri taas alkoi kiertämään siellä, ei pysty taas ajattelemaan mitään, päikkärien paikka varmaan... ; )

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, ei ole montaa enää jäljellä!!!

Titti 34+5

Aurinkoista maanantaita myös minunkin puolesta! :) Täällä hiukan pakkasta ja muutama sentti lunta maassa, enpä ole tällaiseen ilmiöön tottunut kun Etelä-Suomesta tänne olen muuttanut... :)

Viikonloppu meni autokauppoja kiertäessä, kun pitäis vielä ennen joulukuuta saada uus auto alle. Omani onneksi sain vihdoin ja viimein myytyä, sen takia pitkälti uuden auton etsiminen viivästynyt. Toivoisin vain, että tämänkin rumban saisi mahdollisimman pian ohi kun eipä sitä varmaan enää joulukuussa paljoa jaksa kierrellä kymmentä paikkaa päivässä. Ja varsinkaan vauvan synnyttyä aikaa sellaiseen vielä vähemmän... Eli viikonloppu meni ihan mukavissa merkeissä, paitsi la-su välisenä yönä jolloin taas kerran puolen tunnin nukkumisen jälkeen heräsin siihen, että mahan sisältö nousi suuhun. Tähän olen tottunut kyllä jo viime kuukausien aikana, mutta tällä kertaa sitä ehti menemään myös henkitorveen ja sen myötä sitten eilisen päivän yskein enemmän ja vähemmän sellasta ärsytysyskää. :(

Kovin monella tuntuu jonkinlaisia supistuksia olevan, mutta mä en mielestäni ole vieläkään sellaisia pahemmin kokenut ja vähän jopa odotan et koska alkavat. Joskus viikoilla 20-25 saattoi pienen kävelynkin jälkeen vatsaa kiristää, mutta sekin oire on mennyt täysin ohi. Taisi tässä yhtenä päivänä pari viikkoa sitten hetkisen tuntua sellainen menkkamainen olo, mutta siihen se on sitten jäänyt. Lähinnä vaan ajoittain nipistelee inhottavasti alavatsaa...

Pitänee taas jatkaa päivän askareita, etteivät ihan iltaan taas jää. :)

Heippa!

Parempi päivä.:)
Perjantai meni kokonaisuudessaan aika mieli maassa. Käytiin kaupassa, ostin sairaalaskassia varten liivinsuojuksia ja varmuudeksi omia siteitä, jos ei haluakaan käyttää sairaalan.
Lauantaina käytiin ystävän synttäreillä ja oli mukava nähdä ihmisiä pitkästä aikaa.:)
Illan sit masentelin taas kotona, kun mies lähti käymään pirskeissä. Mutta onni hymyili kovasti kun mies ei jäänytkään juhlimaan, vaan tuli kotiin luokseni.:) Ihanaa, kun hän on niin kultainen, ei juonut siksi että voi olla mun luona.:)
Sunnuntaina sitten aamusta asti kiristi ja aristi koko vatsanahka ihan hirmuisesti, ja mun mielestä mun massu kasvoi ihan silmissä!! meillä kävi vieraita ja oli oltava kyllä tarkkana että pikkulapset eivät päässeet vatsan lähelle, niin kipeä oli. Illalla mieskin nauroi, että johan siitä yht'äkkiä muodostui iso pallo, että miten isoksi tuo pallo kasvaakaan kun hänen mielestään se oli iso jo pari päivää sitten.:D Vieläkin massu vähän pinkeä, ja masukuvan otettuani huomasin että se tosiaan otti hirmuisen kasvupyrähdyksen..:D

Viime yönä nukuin yli 12h!! Kävin kyllä tasaisesti 3-4h välein vessassa, mutta nukahdin aina samantien! Taisi olla rankka tuo viikonloppu kun seurusteltiin monien kanssa jne.

Huh, mitäs kaikkea täällä oltiinkaan ehditty puhua..
Niin, miekin kyllä just eilen juttelin miehen kanssa, että on varmaan kyllä luksusta sit taas kun ei ole niin hankalaa kaikki nouseminen, pukeminen ja oikeastaan mikä vaan..:D Järjestelin aamusta vaatekaappini, ja huokaillen katselin kaikkia niitä farkkuja jne..Iso pino vaatteita ja tällä hetkellä voin käyttää sieltä 2 housuja ja 4 paitaa..huh. No, jos likkuumismotivaatio on keväällä kateissa, pitää katsella vaatteita läpi niin eiköhän se siitä taas!:D

Hups. onkohan tästä nyt tulossa hirmu romaani..oijoi.:/

Mun pitäisi varmaan varata uusi hieronta, on huipannut tasaisesti perjantaista asti. Välillä tuntuu että ei pysy pystyssä..venyttely auttaa hetkellisesti mutta sit pian taas huippaus tulee takaisin.

Amelien ompelema pussukka kuullostaa suloiselta!
Harmi että sulla se työpaikka noin kaihertaa mieltä.:( Halauksia sulle.

Meillä oli to eka perhevalmennus, aiheena parisuhde. Me ei tykätty siitä ollenkaan, mutta onneksi ensi kerroilla keskitytään enemmän itse vauvaan, eli synnytykseen, hoitoon ja imetykseen.

Titille onnea virallisen lomailun alkamisesta!:)
Toivotaan että suppailut ja kivut eivät mene ihan kauhea pahoiksi. Ja onneksi sulla se neuvola kohta niin voit puhua asiasta.

Paljon jaksamista isäänsä kaipaaville multakin, voimia.<3

Hui! Tosiaan, ensi kuussa!! Hurjaa! tai voihan olla että meidän tyttökin, kaikesta huolimatta syntyykin yliaikaisena tammikuun puolella.:)

Mulla ei ole jalat onneksi krampanneet ollenkaan. Ja tuolta yöllä suuhun ja henkitorveen tulevalta vatsan sisällöltä olen välttynyt kun otan iltaisin ennen nukkumaan menoa rennien.

No johan tässä alkaa olla kirjan ensimmäinen luku valmiina, että jospa jättäisin palstatilaa muillekin..:)

Ainiin, vielä pitää kertoa kehuja miehestä. Lauantaina pyytelin häneltä anteeksi, kun olen ajoittain niin hankala ja itken ja masennun niin pienistä asioista. Hän totesi, että olen hänen mielestään kesänyt paljon paremmin kuin uskoisikaan, ottaen huomioon että olen ollut yli puolet raskaudesta vuoteen omana tai ainakin kotiarestissa. Että hän on ylpeä kun olen jaksanut pitää itseni kuitenkin järjissäni ja suhtaudun terveellä tavalla omiin masennuksiinikin jne. Ja totesi että rakastaa mua. Olin ihan kyynel poskella, että voi miten ihana ymmärtäväinen rakas mies mulla onkaan. Etenkin kun olen kokenut itseni hänelle taakaksi, kun en ole voinut tähän asti oikein mitään tehdä jne ja sit hän sanookin mulle noin. Mulla on ollut melein huono omatunto kun mies on joutunut tekemään niin paljon. Mies harvoin itseään ilmaisee noinkaan avoimesti, joten se tuntui vielä paremmalta.
Tarkoitus ei siis ole todellakaan kerskailla, vaan halusin vain jakaa tän, kun iso kivi vierähti sydämmeltä ainakin vähän syrjemmälle.:)

Rakkautta!

Melli rv32+4

Kivalta kuulostaa Mellin mies :-)

Minulla ei menkka- tai muitakaan kipuja ole juuri ollut. Välillä makuulta tai istumasta nouseminen ottaa häpyluuhun tms, ja kävellessä välillä häntäluuta (?) kolottaa. Välillä supistukset tuntuvat aiempaa hankalammilta, koska supistus tuntuu nykyisin myös vatsan yläosassa ja jos istun lysyssä (kuten yleensä) niin pullistuva vatsa voi supistuksen aikana painaa kylkiluita/palleaa tai rintoja. Tykkäisin olla kotona ilman rintsikoita, mutta tuon vatsan (ja rintojenkin painon) vuoksi tuntuu paremmalta pitää useimmiten liivejä.

Taisi jäädä mainitsematta aiemmin, että aloin antibioottikuurin aikana syödä maitohappobakteereja (Rela pureskelutabletit), koska neutraloivat antibioottien vaikutusta vatsaan. Arvelen, että maitohappobakteerit ovat muutenkin hyviä tasapainottamaan vatsaa ja nyt on suunnitelmissa syödä niitä jatkossakin. Tosin viimeisen viikon sujuva vatsan toiminta (anteeksi) johtunee osittain myös siitä, että olen "unohtanut" ottaa Obsidania lepytelläkseni vatsaani. Saa nähdä, mitä hemoglobiini sanoo torstaina neuvolassa. Meillä on silloin myös koko päivän kestävä yhteinen synnytysvalmennus.

amelié kyseli vauvan leffamausta. En muista enää, minkä verran hän liikkui leffan aikana, mutta en ainakaan osannut kiinnittää huomiota, että vauva olisi siitä hermostunut. Tosin kyseessä oli Woody Allen -uutuus, jossa on vain puhetta ja rauhallista musiikkia, ei erikoistehosteita tai muutenkaan kovaa melua, vaikka jouduimme täpötäydessä teatterissa eturiviin. Itse olen tosi meluherkkä ja pidän usein mielellään korvatulppia konserteissa ja jopa leffassa, jos vain muistan.

Viikonloppu meni rattoisasti, kun kaveri oli kylässä Suomesta koko viikonlopun ja kävimme mm. erään Tukholman läheisyydessä olevan linnan alueella syysmarkkinoilla. Itse markkinat olivat pienet ja "kotikutoisen" oloiset, mutta aurinkoisena syyspäivänä oli kiva kävellä metsäisessä puistossa ja rantatiellä ja katsella lasten poniratsastusta yms. Ostimme markkinoiden lelumyyjältä värikkään kangashevos-helistimen. Se on ensimmäinen lelu, jonka itse hankimme vauvalle. :-)

Tänään olen yksin, kun siippa lähti viimeiselle ulkomaan työmatkalle ennen vauvan syntymää. Onneksi on vain yhden yön poissa, vaikka tuntuukin hassulta, että hän lentää edestakaisin vain kahden työpäivän vuoksi. Olemme viime aikoina olleet niin paljon erillään, että yhteiset koti-illat, yöt ja -aamut tuntuvat arvokkailta. Tietenkin lasketun ajan lähestyessä on myös tärkeää tietää, että kumppani on päivisinkin samassa kaupungissa ja pääsee milloin tahansa lähtemään mukaan, jos synnytys käynnistyy.

Erään tutun lapsi syntyi muutama viikko sitten sektiolla alle 2-kiloisena taisi olla viikon 35 lopulla. Vauva oli viikkoihinsa nähden siis pienikokoinen (sen vuoksi se leikattiinkin ulos ennenaikaisesti) ja joutui olemaan sairaalassa jonkin aikaa vaikka voi olosuhteisiin nähden hyvin, nyt on jo kotona. Näin juuri äsken netissä ensimmäiset kuvat tuosta vauvasta ja kylläpä hän näytti todella pieneltä! Olen ajatellut, että oma vauva saa nyt jo tulla jos hänestä siltä tuntuu, mutta noiden kuvien jälkeen tuntuu siltä, että hyvin mielellään kasvatan vauvaa masussa vielä muutamia viikkoja tai miksei enemmänkin. Viimeisen ultran perusteella meidän vauvamme on tosin selvästi isompi kuin tuo kaverin vauva. Ultran ja eri opaskirjojen perusteella arvelen, että vauva olisi viimeistään nyt jo n. 2,5 kg eli varsin mukavan kokoinen.

ameliélle vielä Lapsikirjasta: Aloittelen vasta lueskella sitä. Muistakaan kirjoista en ole lukenut "kivuttomasta" synnytyksestä, mutta olen lukenut synnytystarinoita Aktiivinen synnytys ry:n Sydänääniä -lehdestä, joita sain siskoltani. Niissä kokemukset synnytyksestä ja kivunlievityksestä ovat hyvin vaihtelevia. Monet, jotka ovat etukäteen toivoneet lääkkeetöntä kivunlievitystä, ovat joutuneet suuren kivun takia turvautumaan epiduraaliin tms. Itse aion kuitenkin koittaa ensisijaisesti veden, hieronnan, lämpimien jyvätyynyjen ja luultavasti ilokaasun avulla. Akupunktion jälkeen aloin harkita myös aquarakkuloita. Pelkään, että niiden laittaminen sattuu kovasti, mutta ilmeisesti kipu on lyhytaikaista ja rakkuloiden pitäisi auttaa tehokkaasti varsinaiseen synnytyskipuun.

Mukavia alkavan talven päiviä,

Taikatuu 34 + 0 !!!

Hei kaikille!

Olikin tullut ihanan paljon tekstiä sitten viime piipahtamiseni, en nyt yhtään muista mitä ajattelin kommentoida...

Tuntuu kyllä hurjalta että vaikka menisi kuinka yliaikaiseksi ja jouduttaisiin käynnistämäänkin, kahden kuukauden päästä vauva on jo sylissä joka tapauksessa. Upeaa! Myönnettävä myös on, että vaikka yhdyn Taikatuun sanomisiin siitä että toivon lapsen kasvavan ja vahvistuvan tuolla kohdun uumenissa vielä ainakin kuukauden, samalla on ajoittain iskenyt kaipuu "omaan" vartaloon. Kumartuminen on hankalaa, lapsosen pukeminen on hankalaa (mitä ihmettä kurahousutaistelumme tulee olemaan niinä viimeisinä päivinä...), hengästyn nopeasti, valivalivali - ja välillä, onneksi useimmiten, sitä taas silittelee mahaa niiiin onnellisena eikä ollenkaan koe sitä rasitteeksi, päinvastoin.

Melli, ihanaa että saitte miehen kanssa juteltua. Sulla onkin aika hc-tilanne kotiaresteineen, joten hienoa että saat tukea ja kannustusta.

Synnytyksestä ja synnytyskirjallisuudesta: en ole lukenut, Wahlgreniin suhtaudun ehkä hieman varauksella, mutta painotan tekeväni niin vain kuulopuheiden perusteella! Edellisestä nyt siis aikaa 2v ja pari viikkoa. En ollut varsinaisesti valmistautunut mitenkään - kuulostaapa raa'alta jotenkin-, ajattelin että tilanne vieköön eteenpäin. Suurimpana huolena mulla silloin ja nyt olivat ehkäpä se, millaisen kätilön kanssa tyyppiä maailmaan saatetaan, sekä se, saanko pidettyä tunteen että ymmärrän ja ohjailen tapahtumia itsekin, tarkoitan että mua huolestuttaa ajatus siitä että jotain ihmeellistä tapahtuu (sydänäänten heikkeneminen, hätäsektio jne.) enkä ole itse lainkaan tilanteen tasalla. Mitenkään erityisemmin ei kuitenkaan pelota.

Kätilöä mietin nyt varmaan siksi, että esikoinen syntyi aivan ihanan naisen avustamana ja uskon, että hyvät muistoni sinänsä aika hurjasta synnytyksestä johtuvat pitkältikin siitä, että kätilö valoi muhun itseluottamusta ja tsemppasi todella hyvin, ammattilaisen ottein ja samalla sydämestään.

Niin ja ehdottoman tärkeää on että puoliso ehtii mukaan, että saadaan lapselle hoitaja ajoissa jne. Puolison läsnäolo (ja nimenomaan se, eihän siinä niin hirveästi voi kuitenkaan _tehdä_) oli viimeksi varmaan se tärkein juttu.

Mutta nää jututhan menee niinkun tykkäävät, mokomat, ja edessä olevaa synnytystä ei kai kannata edelliseen verrata. Miten useamman lapsen äideillä, onko toinen synnytys ollut ekaa nopeampi, rajumpi tms.?

Nyt pitää lopetella, rattoisaa alkanutta viikkoa kaikille, voikaa hyvin ja muistakaa levätä!

Elsa 33+3 (onpas tyylikäs!)

Auts, ei olisi pitänyt kehua aamulla, nyt on taas vähän kipeemmin supistellut.. Ei pahasti silti, muistan edelleen kolmosen kanssa että meni varmaan kaksi tai kolme viimeistä viikkoa kun iltaisin supisteli 10-15 min välein pari tuntia lähes joka ilta... Eipä tietysti joka kerta mene samalla lailla mutta en osaa vielä huolestua, eikä se oikeastaan mitään edes hyödytä. Otettava vastaan mitä tuleekaan!!

Elsa, mulla synnytysten kestot olivat 13 h, 5,5 h ja viimeisin 6,5 h. Tosin kakkosen ja kolmosen välillä oli kuusi vuotta että keston piteneminen saataa johtua siitä. Aika erilaisia olivat kaikki, esikoista vähän hoputettiin kun laskettuna päivänä raskausmyrkytys rupesi vaivaamaan ja hän syntyikin sitten kahden päivän päästä siitä. Kakkonen alkoi lapsiveden tihkumisella sunnuntaiaamuna ja synnytys käynnistyi kunnolla maanantaiaamuna ja tyttö syntyi puolenpäivän jälkeen. Kolmosen kanssa synnytys käynnistyi päiväunien jälkeen, kuului alapäästä "naps" ja supistukset alkoi heti viiden minuutin välein ja siitä laskettuna kului se 6,5 tuntia, sairaalassa ehdin olla vain pari tuntia. Hyvin erilaisia tosiaan kaikki, kyllähän tämä taas jännittää että miten tällä kertaa menee...

Taas mentävä....

Kiitos Taikatuu vastauksesta ja kiitos Mellille sympatiasta! :) Kivalta kuulostavat nuo Taikatuun syysmarkkinat. Tukholma on kyllä niin kaunis kaupunki, ja varsinkin syksyllä. Nauti! :)

Ja Mellille täytyy todeta, että sulla on tosiaan hyvä mies. :)

Tulin oikeastaan piipahtamaan tänne siksi, että mulla taitaa kanssa nyt sitten supistella ihan oikeasti. Tein Synnytä rentoutuneena -cd:n ja ponnistusharjoituksia ekan kerran sen mukana. Heti alkoi tuntua menkkamaista kipua, eikä se ole ainakaan vähentynyt. Nyt mennyt jo kolme ja puoli tuntia. Nyt vieläpä erehdyin rakastelemaan... Toivotaan, että tämä menee nyt ohi. Kuukautiskivun tapaista kipua tuntuu vatsalla ja selässä ja lisäksi oksettaa jonkun verran. Saas nähdä miten yö menee. Vielä en ala soittamaan minnekään, mutta jos tämä pahenee yhtään, niin soitan synnärille.

Ohhoh Amélie!Toivottavasti vain jotain harjotushommeleita menossa...Kuullostaa pelottavalta! Anteeksi että tunkeilen, mutta käytittekö kumia? Siis kun spermahan voi aiheutella jotain kohdunkaulan pehmenemistä tai jotain..
Joo, parempi vain soittaa jos yhtään pahenee kuin arvuutella ja miettiä että hmm mitähän tää nyt meinaa. Meillä kun viikkoja kuitenkin vasta kohta 33..että jos lapsi meinaakin jo tulla maailmaan niin saa vielä kortisonipiikkiä jne.

Mutta pidän peukut pystyssä, toivottavasti vain harjoitusmeininkiä eikä sen kummempaa. bdbdbdbdbdbdbd

<3

Melli rv32+4