JouluLahjat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindimandi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin kävin neuvolassa, lääkärillä tosin ja terkalla vain pikaisesti. Sairaslomalla olen nyt sitten äitiysloman alkuun asti pitkittyneen anemian vuoksi. Nyt hemppa oli kuitenkin jopa 110 (raskausanemiaksi luetaan virallisesti kork. 109). Lääkäri oli oikein mukava nyt, samoin oli viime kerrallakin. Sain hänestä ekalla käynnillä jotenkin vähän oudon vaikutelman. No, ehkä vika oli kokonaan mussa... Tuosta suoliongelmasta hän ei oikein osannut mitään sanoa, eikä myöskään alkanut takamustani tutkimaan. Oli kyllä hieman huvittunut, kun kerroin ongelmastani. :D

Melli: Mun sf-mitta on kanssa yläkäyrän ja normaalin välissä, mutta sitten taas ultran mukaan vauva on alakäyrän ja normaalin välillä. Terveydenhoitaja sanoi, että vauvan asento vaikuttaa sf-mittaan. Meidän neiti on kanssa raivotarjonnassa kasvot mun selkärankaan päin, eli peppu edessä.

Me ostettiin Ikeasta se kaikkein halvin hoitopöytä (19 tai 29 e). Ihan tukeva ja hyvännäköinen, mutta ruuvien reiät oli porattu huolimattomasti, ja miehellä oli hieman ylimääräistä hommaa niiden kanssa. Hoitopöytä on sijoitettu vauvan huoneeseen, joka puolestaan sijaitsee vain jokusen metrin kylpyhuoneesta. Toinen vaipanvaihtopiste sijaitsee sitten alakerran kodinhoitohuoneessa, jossa on siis luonnollisesti vesipiste, laattalattia ja lattiakaivo.

Löysin taas lähikirppikseltä suomalaisen ihan uudennäköisen laukkumallisen hoitoalustan. Sitten löysin lisäksi uuden eläinaiheiset tyynyliinan ja lakanan vauvalle. Kaikki maksoi yhteensä viisi euroa.

Hei, sellainen kysymys vielä liittyen vieraisiin ja sukulaisiin, että oletteko pyytämässä sairaalaan vierailijoita?

naunau: Saako Taysissa käydä enemmän kuin yksi aikuinen vieras/potilas päivässä synnyttäneiden osastolla? Ymmärsin neuvolan ohjeesta, että saisi käydä vain yksi aikuinen/potilas/päivä. Itse en ole ihan varma haluanko ollenkaan vieraita sairaalaan ja varsinkaan, jos olen kovin huonossa kunnossa. Mutta toisaalta en kyllä haluaisi kotiinkaan vieraita heti. Siskoni on aika kärkäs kommentoimaan erinäisiä asioita, samoin anoppi (molemmat toki rakkaita mulle). Äiti taas on aika masentunut isäni kuoleman vuoksi edelleen, joten hänenkin seurassaan pitää vähän yrittää pinnistellä.

Jes, huomenna alkaa rv 33!!!! Se on mulle ollut taas sellainen virstanpylväs. Ihanaa, nyt ollaan jo täällä! Ja rehellisesti sanottuna, en tätä enää kauaa jaksaisikaan. =D

amelie rv 31+6

ps. Paino noussut 16 kg. Silti verenpaine on pysynyt hyvänä. Tänäänkin oli 124/60. Joku asia sentään kunnossa...

amelie: en ole kuullutkaan että ei saisi käydä enempää kun yksi. eli tottakai saa mun tietääkseni käydä ja kävi muakin esikoisesta kattomassa vaikka kuinka monta kaveria päivässä.

vielä piti kysymän, että ois kiva tietää vähän tarkemmin mistä päin meidän porukka on. kertokaa vaikka lähin suuri kaupunki?? Itse olen pirkanmaalta kangasalta , Tampere siis lähin suuri kaupunki =)

Päikkärit teki kyllä hyvää, nyt on vaan niskat ja sitä kautta pää jumissa..auh.

Mä en aio pyytää vieraita sairaalaan, mutta tiedän että kaikki lähisukulaiset ainakin tulevat vierailuaikoina, niin he ovat aina tehneet kaikkien lapsia saaneiden kanssa.
Sanoinkin jo äidilleni, että kotiin haluan sitten ekaksi viikoksi tai pariksi täyden rauhan kunnes toisin sanon, ja siihen hän totesi että ajattelikin tulla sairaalaan ja sen jälkeen antaa tutustumisrauhan. Pitää vielä vihjaista muillekin että meille ei ole sit heti tulemista..:)

Amelie:mulla tosiaan hengaillut sf-mittayläkäyrine yläpuolella, mutta ihan tosi tasaisesti ja lapsi taas ollut aikalailla keskikäyrällä kulkeva. Mulla luultavasti syynä siis lapsiveden suuruus.

Tänään on ollut jotenkin kalsempi päivä, pitää kovasti lämmitellä noita tulipesiä..

En mielelläni kerro täällä mistä päin olen, voin sanoa että olen uudeltamaalta.
Jos haluatte jutella enemmänkin, mutta täällä tunnistamattomasti, voitais laittaa esim.meiliketju pystyyn, esim luukusta hommaamaan vaan nimimerkki-sähköposti.:)

Melli rv31+6 -tosiaan, huomenna 8 viikkoa LA:an..uskomatonta!-

Moikka, vai ei vielä tullut Titille lähtö ;) Nooh, annetaanpa vauvan kasvaa vielä hitusen.
Nyt ajattelin oikein ajatuksen kanssa käydä läpi näitä keskusteluja ja vastailla edes joihinkin kyselyihin joita täällä on ollut. Nyt alkaa ilmeisesti jo vähän virkistyä että saa nenän käännettyä tuosta omasta navasta edes hitusen muihinkin ilmansuuntiin…

Sairaalakassista on ollut puhetta. Minä tuossa just mietin että mulla on semmoinen vanha tikkikangaskassi, jonka ostin aikanaan viikonloppureissuja varten kun tämän miehen luokse suuntasin riijuureissulle. Taitaa olla oikein sopiva tähänkin tarkoitukseen! Siitä vau-kirjasta kattelin listaa myös ja ihmettelin kun siinä oli saippuakin mainittu, eikös sairaalassa nyt kumminkin ole jotain suihkusaippuaa olemassa? Kosteusvoidetta kyllä otan kun muuten olen ihan karrella. Entä otatteko jotain t-paitaa ja verkkaria niin kuin siinä kirjassa suositellaan? Omat sukat kuulosti tosi hyvältä!

Imetysliivejä hommasin parit halvat ihan Anttilasta ensi aluksi ja rupesin jo miettimään että taisin ottaa liian pienet kun ovat vain yhden kuppikoon isommat kuin nykyinen koko. Kuinkahan monta kuppikokoa rinnat kasvaa kun maito nousee vai liekö yksilöllistä sekin? Nyt taitaa olla jotain c-d-väliltä tämänhetkinen koko. Sen takia hommasinkin vain noita edullisia ettei harmita jos eivät olekaan sopivat, ja voi sitten hankkia kalliimmat kun on vähän paremmin koko tiedossa.

Hoitopöytä taitaa meille tulla tänään vihdoin, eli tulee sellainen lipastomallinen jossa on hoitotaso päällä. Halusin ehdottomasti ne laatikot siihen alle että on käden ulottuvilla kaikki tarvittava. Sijoituspaikkana tulee olemaan kodinhoitohuone, jossa on kaikkein syvin pesuallas joten on helppo pestä pikku pyllyä. Vauvelin nukkumapaikkana on ensi alkuun meidän makuuhuone ja sieltä pääsee vessan ja suihkuhuoneen kautta näppärästi hiippailemaan tuonne kh-huoneeseen. Ajattelin hommata myös pari sellaista ”lastenhuonevaloa” että matkalla ja perillä on yön ajan aina sellainen hämärä valaistus, niin ei tarvitse noita normaaleja ”halogeeneja” räväyttää päälle vaipanvaihdossa ettei vauveli heräydy joka kerta kun vaippa vaihdetaan.

Joululahjaostoksista oli täällä puhetta, sinne asti ei ihan ajatus yltänyt (kiitos vinkistä!) mutta juuri tuossa mun lasketun ajan lähistöllä on parin hyvin läheisen kummilapsen synttärit, joten niitä ehdin kyllä jo miettiä, että lahjat on hankittava ennakkoon. Siis lisätään joululahjat vielä listoille. Huh, ja terkka sanoi eilen neuvolassa että älä hanki stressiä enää tässä vaiheessa… Itse joulu varmaan vietellään mahdollisuuksien mukaan omissa oloissa, jos nyt ei sitten miehen aikuiset lapset tule käymään. Meillä sukulaiset on kaikki hiukan kauempana, joten sairaalassa varmaan käykin sitten vain minun kavereita, jos joku käy. Niin – ei siis ole täällä kotikaupungissa juurikaan sellaisia sukulaisia tai kavereita joille voisi lapsen laittaa hoitoon, joten isä saa hoitaa vauvaa ne hetket, jotka haluan vapaata. Aion kyllä nauttia lapsen kanssa kotonaolostakin, kun tämän pikkuisen ihmeen syliini saan!

Juolahti muuten mieleen juttu, jonka kuulin tuttavalta viime viikolla, en ollut aikaisemmin törmännyt tällaiseen: äitinsä oli aikanaan sanonut että hänellä tulee menemään raskaudet yli lasketun ajan, koska kuukautiskiertokin oli tosi pitkä (jotain 35 vrk tietämissä). Ja näin oli kaikkien kolmen lapsen kohdalla käynyt, vähintään viikko lasketusta ajasta, ensimmäinen enemmänkin ja piti käynnistää. Minullahan on viime vuodet kierto vaihdellut 24-27 vrk paikkeilla ja plussan testasin kp 22…. Saa nähdä tuleeko etuajassa vai meneekö yli! Suvussahan tosin ovat tulleet mieluummin etuajassa kuin myöhässä, joten lienee silläkin merkitystä. Oletteko te kuulleet tällaista?

Hups, nyt pitää vissiin ruveta ruuanlaittoon, kylläpä aika tänään livahti käsistä…
Merivellamo 35 + 4

Tervehdys kaikille tasapuolisesti, pitkästä aikaa! Yritän muistella mihin tässä välillä keskustelun aiheena oleviin juttuihin ajattelin kommentoida...

Oon käynyt kyllä lueskelemassa juttuja, mutta en ole itse ehtinyt kirjoittamaan. Oma äitini ja pikkuveli oli melkein viikon meillä kyläilemässä ja siinä sitten tulevan mummun kanssa laitettiin paikkoja kuntoon. Nyt on kaikki vaatteet pesty ja silitetty, vaunut, amme yms. tarvikkeet haettu kaupasta (olleet varauksessa jo melko pitkään). Hoitopöytähän mulla jo ollut jonkin aikaa ja se on sijoitettu makuuhuoneeseen. Kodinhoitohuonekin olisi, mutta siellä on sen verran viileää aina, että sinne en voi kuvitellakaan vauvaa vieväni. Vessa on onneksi ihan makuuhuoneen vieressä, eli uskoisin asioiden sujuvan tällaisella järjestelyllä.

Mä olen aina viettänyt joulun oman perheen kanssa ja nyt ajoittain mietin, että miten siitä selviää kun nyt se tuskin onnistuu. Pitäisi vauvelin syntyä todella paljon ennen aikojaan, että voisi edes harkita perhejoulua koska matkaa kotipuoleen matka yli 600 kilsaa. Ja mikäli ei ennen joulua syntyisi, niin en tietenkään uskalla noin pitkälle lähteä enää reissaamaan. Olisi tietysti kiva jos sukulaiset pääsisivät tänne, mutta oman äidin tulon ainakin estää hänen työnsä. Noh, senpä sitten aika näyttää että mitä tapahtuu. :) Olen vielä parin viikon päästä menossa käymään kotipuolessa, kun pitää koira viedä "hoitoon" muutamiksi kuukausiksi exälle, kyllä kannattaa aina sopia yhteishuoltajuudesta! ;D Täällä kun ei ole ketään kenelle voisin sen tehtävän antaa,tämä meikäläisen koiruus kun on vähän sellainen omanlaisensa tapaus... Samalla pitäisi kai joululahjoja viedä tai muuten jäävät antamatta, siinä vaan sellanen pieni ongelma että mitään en ole ostanut ja rahatilanne ei nyt antaisi myöden tehdä mitään hankintoja. :(

Neuvolassakin kävin tuossa viikko sitten ja siellä kaikki ok. Sovimme, että en mene enää nlalääkärin vastaanotolle vaan seuraavalla nlakäynnillä tehdään vielä lähete äitiyspolille. Kerroin, että mua huolettaa tuleva synnytys muutamien asioiden suhteen ja terkka oli heti sitä mieltä, että polilla sitten osaa lekurit auttaa ja vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Vauveli liikkuu tosi ahkerasti, tosin nyt huomaa liikkeiden muuttuneen. Johtunee kait siitä, että tila taitaa käydä ahtaaksi tehdä enää kärrynpyöriä. :) Suurin osa liikkeistä tuntuu ihan tuossa pallean korkeudella. Luultavasti jaloista tuo liike tulee, kun terkka alavatsaa painellessaan meinasi että pää olisi alhaalla.

Jep, eiköhän sitä tässä taas ollut jotain juttua täältäkin suunnalta. Nyt pitää mennä katsomaan saako isäntä asennettua kiukaaseen uudet vastukset. Ja vaikka ei saisi, niin onhan siinä vieressä sentään puukiuaskin mikä lämpenee. :)

heip!

Äh.. pää on tosi kipeä..Ihan kuin hartiat olisivat vaan enemmän jumissa eilisestä hieronnasta.:(

Merivellamolla oli puhetta sairaalakassista. Mä aion ottaa mukaan verkkarit ja mukavan paidan ja hupparin. Sit jos haluaa käydä vaikka kanttiinissa kahvilla, on mukavampi pukeutua omiin vaatteisiin, ja noissa ajattelin kyllä sitten kotiutuakin.:)

Mulla on pari joululahjaa hankittuna, kun bongasin alkusyksystäsopivat atrjoukset nettikaupasta parille pienelle lapselle. Muuten mulla ei ole mitään. Ajattelin katsellakin vasta verorahoista, jos silloin olen shoppailukunnossa. Mietin myös vaihtoehtoa, että kun ihmiset joille haluan jouluna jotakin antaa muistamiseksi, tietävät että la on jouluna, tekisin ehkä jo nyt marraskuussa esim keksejä tai jotain herkkua ja pakkaisin kauniisti esim joulukahvin kera paketteihin. He tietävät kyllä että meillä menee nyt suurin osa rahasta ja ajasta tähän vauvan tuloon.:)

Voih..pääkipuilee nyt niin että menen sohvalle pötköttämään..

Melli huomenna jo rv32!:D

Melli, kipu voi hyvin johtua siitä että veri pääsee taas kiertämään ja kuonat on myös lähteneet liikkeelle!! Mulla aika yleistä toi että on pari päivää ihan hellänä paikat jos on ollut pidempi tauko.

Merivellamo, mielenkiintoinen juttu toi kiertojuttu!! Voi hyvinkin pitää paikkaansa, mulla aina ollut suht säännöllinen kierto, 27-29 ja muksut tulleet 40+2, 37+4 (streptokokki aiheutti lapsiveden menon) ja tää kolmas 40+0. Nythän plussan sain myös tosi ajoissa, 3+2 joten luulisi sen mukaan tulevan noin viikolla 39, sepä jääpi sitten nähtäväksi miten käy!! Aika jänskä homma!!

Mä en ite ole ottanut omia vaatteita sairaalaan muita mukaan kuin imetysliivit. Mulla on kotona niin paljon muutenkin pyykkiä että on ollut ruhtinaallista olla siellä ihan lainavaatteissa jotka on vaan voinut viskata koriin muiden pestäväksi!! Luxusta!! ; )

Vide, joululahjojen osto jää mullakin joulukuulle, tuli meinaa sellaiset veronpalautukset ettei ikinä!!!!! Vieläkin haukon henkeäni... Kerrankin tulee olemaan varaa ostaa mitä haluaa!! Mahtava homma! Mietitään sitä sit miten se tulee onnistumaan käytännössä...

Hö, nyt tää näppis jumittaa sen verran että palaillaan huomenna taas!!

Hei pitkästä aikaa,

enpä ole ehtinyt/jaksanut kirjoittaa moneen viikkoon! Ihanan paljon täällä on aina ollut luettavaa, kun olen muutaman kerran viikossa käynyt pikaisesti lukemassa.

Titillä oli jo tuossa kuumottavat paikat, mutta oli mullakin viime yönä: heräsin viime yönä hirveään kipuun oikealla alavatsalla. Semmoinen viiltävä kipu, joka säteili nivuseen asti ja niin pahasti, että en pystynyt kääntymään sängyssä tai kävelemään. Soitin Kätilöopiston sairaalaan, jossa aion synnyttää, ja sanoivat että kannattaa lähteä tulemaan sinne. Puhelun jälkeen kipu helpotti niin, että ajattelin (hölmöyttäni), että käväisen suihkussa ennen lähtemistä. Suihkusta päästyäni meinasin pyörtyä kipuun ja olin hiestä aivan märkä. Tätä kesti kymmenisen minuuttia, siis niin järkyttävä kipu, ettei pukemisesta tullut yhtään mitään ja kauhea huonovointisuuskohtaus iski vielä päälle. Sitten kipu meni taas ohi, eikä palannut enää. Sairaalassa otettiin tulehdusarvot, pissa, kuume mitattiin ja otettiin sydänkäyrä vauvalta ja ultrattiin. Kaikki oli ihan normaalisti! Itse epäilin umpilisäkettä, mutta lääkäri sanoi, että kipu saattoi olla suolistoperäistä, tai sitten jotain, ei liitoskipuja mutta jotain vastaavaa, en muista enää. Sain vielä täksi päiväksi lähetteen labraan, jossa otettiin kertaalleen tulehdusarvot. Nyt kivut on ollut poissa siitä yöllisestä lähtien, mutta voi että kun pelästyin. Vähän on jännät paikat mennä nukkumaan tänä yönä. Kokemuksen jäljiltä pesin ensimmäisen koneellisen vauvanvaatteita tänään, kun oli mitä tahansa tuo kipu, niin kyllä mielessä kävi, että äkkilähtö voi tosiaan tulla synnytykseenkin.

Mutta semmoinen hässäkkä viime yönä täällä. Käynnin tuloksena sain ensimmäisen painoarvion, joka on 1,9 kiloa. Kaiketi ihan normaalikokoinen beibi. Sairaalakassista: itse pakkasin juuri eilen semmoiseen isommanpuoleiseen olkalaukkuun sukkia (hyvä kun joku siitä sanoi, ensin oli vain yhdet sukat mutta tänään lisäsin niitä) ja pikkarit, dödön, pesuaineet ja voiteet sekä kotiintulovaatteet itselle ja huomenna laitan vauvalle kunhan kuivuvat. Kaukalo on vielä ostamatta, mutta sen asian samoin kuin joululahjojen ostamisen jätän äitiyslomalle, joka alkaa kahden viikon kuluttua. Tämä viikkohan minulla on lomaa, ja sitten vielä seitsemän työpäivää, mutta saa nähdä onko sinne enää asiaa.

Mellin idea joululahjoista oli hyvä, ostaa joulukahvia ja leipoa jotain pientä ihan lähisukulaisille, kyllä tosiaan ymmärtävät että nyt ei priorisoida rahaa eikä aikaa joululahjojen ostoon meidän perheessä. Ja kummipojalle joku lelu, muille meillä ei ole tapana ostella lahjoja muutenkaan, kuten tädeille, serkuille kavereillle tms. Leffalippuja olen ostanut varastoon, ne on kanssa hyvä hätävara, jos vaikka jäisi leipomisetkin väliin.

Meillä on muutto perjantaina asuntoon, jossa täytyy tehdä pientä remonttia, mm. vaihtaa keittiö. Se tässä tuo vähän stressiä, lähinnä siinä muodossa, että enää en uskalla itse varsinkaan viimeöisen jälkeen liiemmin rehkiä.

Supistuksista oli joku aika sitten listalla puhetta. Mulla supistuksia tulee semmoinen 10-30 päivässä, riippuen rasituksesta ja ties mistä. Viime viikkoina on ollut myös menkkamaista kipua sekä supistusten aikana että niiden välilläkin, mutta nyt yöllisessä kontrollissa lääkäri ei maininnut mitään tutkimuksen yhteydessä pehmenemisestä tai muusta. Eli mulla ainakin on ihan normaalia, että supistuksia tulee.

Hoitopöydästä vielä, meillä hoitopöytänä tulee toimimaan pesukone kylppärissä, joka on sivusta täytettävä, tai sitten meidän makuuhuoneeseen ostetaan hoitopöytä erikseen. Asia on vielä vähän auki, ja selviää viikonloppuna kun pääsemme muuttamaan ja näemme, minkä kokoinen kylppäri tarkkaan ottaen olikaan.

Nyt on jo tekstiä niin pitkästi, että lopettelen. Hyviä vointeja kaikille ja ainiin tervetuloa AinuLiinu.

Nilla 32+6

Heipat kaikille!
Mukavan vilkasta keskustelua täällä ollut. Saatiin tänään äitiyspakkauksen laatikko valmiiksi ja se on nyt sitten odottamassa vauvaa tuolla meidän makuuhuoneessa. Meillä on hoitopöytä ostettu ikeasta myös,se on sellainen kaappi mihin pystyy laittamaan hoitotason kiinni. Wc on meillä niin pieni ettei sinne mahdu mitään, se on tosin ihan lähellä hoitotasoa.Hoitotasoon on pakattu vaipat ja kaikki tarvittavat.Nyt sitten vain odotellaan.

Kurjaa tämä kun ei tiedä mitä kaikki tuntemukset tarkoittavat.Kivut pelästyttävät todella ja on hyvä että kaikilla on asiat hyvin kuitenkin. Minulla on nyt kahtena iltana särkenyt selkää ja supistellut paljon.On pistänyt mietityttämään,että koska sitä on tosi kyseessä. Menkkamainen olotila on usein...saa nyt nähdä miten meidän käy ja kuka starttaa ensimmäisenä:). Sellainen fiilis on,että on kaikki mahdolliset vessahädät yhtäaikaa ...ota nyt tästä selvää...

Huomenna on mullakin neuvola ja viimeinen perhevalmennus myös. Vähän pelottaa painon nousu,en ole uskaltanut käydä ollenkaan kotona vaa'assa. Sormus mahtuu sormeen ainakin vielä,eli turvotusta ei pahemmin ole. Yöt ovat vähän rahoittuneet,mutta uni ei aina tule.Onneksi päivällä saa ottaa omaan tahtiinsa torkkuja.

Joulu ja lahjat täälläkin vähän askarruttavat mieltä.Ollaan aina kanssa vietetty joulua isommalla porukalla.Lahjoja en ole vielä hankkinut yhtään,kyllä pitäisi jo alkaa. Vauvan kanssa tosiaan voi olla vähän mieletöntä lähteä ostoskeskuksiin pyörimään. Onneksi silti niissä on nykyään tosi hyvät hoitohuoneet ja muut. Tosi kiva silti kun joulu tulee...kynttilät ja tuoksut...oma vauva!

Hyvää yötä kaikille! Toivottavasti saadaan kaikki nukuttua.
re Nu 34+5

Heipsan!

Nukuin taas yön huonosti, mutta aamun sit sitäkin paremmin ja nyt sit sen kaiken takia ihan kooma-olo.:)
Ehkä pääkipu tosiaan johtui vaan verenkierron paremmuudesta hieronnan jälkeen, kuten titti sanoi, sillä nyt on paljon parempi olla.

Meillä alkaa tänään vasta eka perhevalmennus, niitä on yhteensä 4 kertana ja lisäksi se synnytysvalmennus synnärillä.

Ainiin, mulla ei ole vielä mitään kangasta siihen äitiyspakkaukseen..pitääkin muistaa ostaa jostakin ja tehdä sellainen yksinkertainen malli.

Hui mikä kipukohtaus Nillalla on ollut!!Kauhea! Luin ihan naama ruudussa kiinni että apua! Onneksi ei ollut mitään ihmeempää, toivottavasti kipu pysyy poissa.
Aika monella alkaa olla kyllä noita loppuraskauden kipuja ja kolotuksia kerrakseen..tie äitiyteen ei ole kultainen..:) jaksamisia kaikille!<3

Onkos teillä viikonloppusuunnitelmia?
Meillä on aikeissa käydä huomenna kaverin synttäreillä kahvilla, muusta en tiedä.Aika rauhallisesti vaan kotosalla varmaan, tulee niin helposti noita makaamaan laittavia kolotuksia ja suppareita.

Melli rv32+0 -8viikkoa jouluun siis!!!!:D

Mitä, 8 viikkoa jouluun!!! Gääk! Odotan kovasti vauvan tuloa, mutta samalla ajan vääjäämätön kuluminen hämmentää. Jouluun mennessä meidän mukula on jokseenkin varmasti maailmassa. LA on 15.12. mutta itse arvelen oikean LA:n olevan muutamaa päivää aikaisemmin (juuri siksi että kiertoni on lyhyempi kuin "normikierto), joten en usko vauvan menevän ainakaan yli viikkoa yliaikaiseksi.

Tosi ikävältä kuulostaa tuo Nillan kipu. Onneksi meni ohi! Toivottavasti viime yö meni vähemmillä säikähdyksillä.

Meille tulee viikonlopuksi ystäväni kylään Suomesta, se on tosi mukavaa. La ja su menevät varmaankin kaupungilla kierrellessä ja hyvää ruokaa laittaessa. Sitä ennen minun pitäisi saada otettua spurtti lopputyön kirjoittamisessa. Tänä aamuna pääsin jo jonkinlaiseen vauhtiin, mutta nyt alkaa jo yläselkää kolottaa koneen ääressä istuminen, joten aion suosiolla mennä makailemaan joksikin aikaa jonkun kivan kirjan kanssa.

Peiliasiaan liittyen: Tietenkin voi olla, että synnytystilanteessa ei ole aikaa / voimia / halua katsella vauvan tuloa. Kuitenkin jotkut ovat käyttäneet peiliä ja eräskin tuttuni sanoi, että olisi todellakin halunnut nähdä vauvan tulon, jos se olisi mahdollista. Tai edes, että hänelle olisi ponnistusvaiheen aikana kerrottu yksityiskohtaisesti, mitä milloinkin tapahtuu. Ponnistaessaan ei ilmeisesti tunne kovin hyvin esim. sitä, onko pää tulossa läpi ja jos pää vetäytyy takaisin taaksepäin (Kätilöopiston esittelykierroksella kuulin eka kertaa, että pää liikkuu ponnistusvaiheessa edestakaisin "kaksi askelta eteenpäin ja yksi taakse" -tyyppisesti). Ja jos tukihenkilökin on äidin pääpuolessa pitämässä äitiä kädestä, niin synnytyksen seuraaminen on kiinni kätilöstä, joka ei välttämättä muista tai pysty siinä tilanteessa kuvailemaan synnyttäjän alapään tapahtumia. Näistä syistä olen miettinyt, että käsipeili olisi kiva olla mukana, siltä varalta että itsellä riittäisi energiaa pitää silmät auki ja seurata muksun saapumista maailmaan. Ennestään meillä ei moista vehjettä ole.

Ostin eilen hauskalta vaikuttavan ruotsalaisen sarjakuva-/pilapiirrostyylisen kirjan äitiydestä ja vanhemmuudesta: Alltid redo att dö för mitt barn. Ehkäpä otan sen nyt päivälevolle mukaan.

Mukavuutta,

Taikatuu 33+3

Voi Nillaa! Aikamoinen kipukohtaus sinulla. Tuli ihan taas se omakin sairaalareissu mieleen. Kipu ei ole kivaa, ja kun siihen liittyy vielä voimakas epävarmuuden tunne ja pelko. Halaus!

Kävin tänään työpaikalla jättämässä avaimet, jutskailemassa sähköpostit, jne. Rekrytointiprosessi ei ollut edistynyt yhtään. Esimieheni piti minulle lyhyen vapaamuotoisen haastattelun muun jutustelun lomassa. Myös muut kandidaatit käyvät tänään haastattelussa. Olen kuulemma hakija muiden joukossa, ilman erityisasemaa. Raskaus ei kuulemma myöskään vaikuta valintaan. Mitä nyt olen oppinut tuntemaan esimiestäni, niin uskon kyllä, että hän ensisijaisesti haluaa paikalle jonkun muun. Sain aika vahvoja viitteitä siihen suuntaan. Toisaalta toivon, että olen väärässä. Toivon kyllä, että saisin tämän vakkaripaikan, vaikka en sitten olekaan varma haluanko todellisuudessa tuonne jäädä töihin - ainakaan pidemmäksi aikaa. Psykologiset testit olis sitten vielä todennäköisesti tulossa myöhemmin. Tämä ei kuitenkaan ollut vielä varmaa. Nehän on tietysti suurta hupia koko touhu, mutta ei kyllä enää jaksaisi mitään ylimääräisyyksiä.

Nyt menen lepäämään. Väsyttää ihan pimeesti. Puolentoista tunnin päästä pitäis taas lähteä luennolle. Mä en jaksa....

Viikonloppuna on pyhäinmiestenpäivä, joten hiljennymme muistelemaan isää. :´(

Hei kaikille!

Vieläkö mahtuisi mukaan tässä vaiheessa odotusta? Olen jo muutaman viikon seuraillut juttujanne ja nyt kun tällä viikolla jäin sairaslomalle (jolta siis jatkan suoraan äitiysvapaalle), ajattelin että olisi varmasti aikaa kirjoitella.

Sairasloman syynä ei työssä -ts. ei työni mitenkään fyysisesti superraskasta tms. ole, mua vaan on vaivannut aamuöinen unettomuus ja järkyttävän kipeät nivuset...- väsymistä kummempaa, oikeasti eka virallinen lomapäivä olisi 13.11., joten tuli tässä sitten kahden ja puolen viikon loma.Tuntuu hassulta ja olen koittanut toppuutella omaatuntoa että lepo varmasti tekee vauvalle hyvää.

Laskettu aika on 19.12. ja toista odotellaan. Tuleva isosisarus täytti juuri kaksi vuotta, "ei pieni, iso", hän nykyään kertoo itsestään joka välissä. Jännittää aika paljon kuinka arki vauvan kanssa lähtee sujumaan kun tätä kuuluisaa tahtoikää on selvästi ilmassa, ja paljon... Miten muut ovat aikoneet järjestää isompien sisarusten mahdollisen hoidon vauvan saavuttua? Meillä lapsonen on päiväkodissa ja viihtyy siellä hirmuisen hyvin. Pähkäilyn jälkeen ja rauhoiteltuani nykyään herkästi riehaantuvaa syyllisyydentuntoani tulimme siihen tulokseen että esikoinen jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena, näkee sitten yhä tärkeimmiksi tulevia kavereitaan ja saa purkaa energiaansa. Näin ainakin nyt ajattelisin.

Raskaus on sujunut melko hyvin. Viime raskaudessa olin hämmästyttävän hyvinvoiva loppuun asti, suorastaan ärsyttävän reipas ja ketterä, joten nyt nämä mitkälie liitoskivut, huomattava kömpelyys ja muut seuralaiseni ovat aiheuttaneet vähän turhautumista, vaikkei tietysti verrata kannattaisi. Ja se paino... nyt on tullut 15 kg ihan tavallisella syömisellä. Siitä en kyllä suostu stressaamaan (eikä onneksi neuvolan terkkarikaan!) niin kauan kun ei ole diabetesuhkaa tai hankaluuksia vauvalle. Muistaakseni täällä oli kohtalotovereita tämän hurjasti nousevan painon suhteen, miten teillä suhtauduttu asiaan esim. juuri neuvolassa?

Hoitopöydistä oli juttua, meillä on nykyisessä kodissa sellainen tilanne etten tiedä laitetaanko esille ollenkaan... Yläkerran kylppäriin mahtuisi, mutta siellä vietän hirmu vähän aikaa päivisin (sauna ja pikkuruinen olkkari), joten voi olla että vaippaa vaihdetaan tupakeittiön sohvalla. Onnistuukohan elo hoitopöydättä?

Teillä on täällä kivantuntuinen ja aktiivinen porukka ja on tosi mukavaa jos joukkoon sopisi vielä!

En nyt muista pitikö jotain vielä kertomani/kommentoimani... Koitan kaivaa sitä listaa tiedoista niin siitä kai näen olennaiset.

Hyvin voikaa,

Elsa

29.11.08/Merivellamo/ 42v/KYS/ensimmäinen
05.12.08/Re Nu/27v/SatKS/ensimmäinen
05.12.08/Purrmiau/29 v/KHKS/ensimmäinen
09.12.08/Pöksy/30v/Oys/kolmas
10.12.08/Omena74/34v/TYKS/ensimmäinen
10.12.08/Titti/38v/HYS/neljäs
10.12.08/Vampula/34v/LPKS/ensimmäinen
13.12.08/Hertta81/27v/P-KKS/ensimmäinen
14.12.08/Mamero/26v/toinen
15.12.08/Taikatuu / 30 v. / eka
16.12.08/Demine/25v/SeKs/toinen
17.12.08/Caza/31v/EKKS/toinen
18.12.08/marita73/34v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Janicka/29v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Nilla/31v/HUS/ensimmäinen
19.12.08/Elsa/28v./TYKS/toinen
20.12.08/miima84/24v/SAS/toinen
22.12.08/naunau/28v/TAYS/toinen
24.12.08/Illuusiotar/25v/ SAS/toinen
24.12.08/AinuLiinu/37v/ OYS/ ensimmäinen
25.12.08/karamelli83/25v/ HUS/ensimmäinen
25.12.08/Peppiina74/34v/HUS, Nkl/toinen
25.12.08/amélie/28 v/TAYS/ensimmäinen
28.12.08/Philippa/28v/KesKS/esikoinen
?/ Marjaana-85/23v/TYKS/ toinen [/quote]

Toivoaksein tuli ajantasainen lista.

Elsa (niin ja ärveet 32+6)

tervetuloa mukaan Elsa! Aina mahtuu joukkoon lisää odottajia!

neuvolaterkkuja täältä
Paino oli noussut eli nyt yhteensä 10kg on varteeni kertynyt vauvavaa. Terkkari ei sitä pitänyt liian suurena. turvotusta ei ollut,mutta pyysi juomaan niin paljon kuin mahdollista että pysyykin poissa.

verenpaine 108/67
hemppa 119
sf-mitta 34cm
pääalaspäin oltiin edelleen ja syke vaihteli 160-170 välissä. Kovin oli jo matalalla poika,mutta pää kuitenkin vielä pikkuisen liikkui,eli eiköhän hän vielä muutaman tovin siellä vatsassa pysy. Sanoi että pään kiinnittyminen tapahtuu ihan viime hetkinä yleensä.

Paljon juteltiin neuvolassa synnytyksestä ja imetyksestä ja omista fiiliksistä. Niin ja että tästä eteenpäin täytyykin käydä siellä joka viikko. Aikaa meni tällä kertaa sellaiset 40 minuuttia. jotenkin sitä aina odottaa neuvolassa käyntiä ja vaikka tuntee potkut niin syke on aina ihana kuulla. Ensi viikolla onkin sitten lääkärin tarkastus.

Toivottavasti Nillan olo on hyvä ja kivut pysyneet poissa. Niin ja toivottavasti kaikilla on suht mukava olo vaikka vatsat ovatkin jo aika isoja kaikilla!

mutta näillä jatketaan

Re Nu 34+6

Tervetuloa Elsa!

Päivitin tuohon listaan ikäni, kun alkusyksystä tupsahti vuosi lisää.

29.11.08/Merivellamo/ 42v/KYS/ensimmäinen
05.12.08/Re Nu/27v/SatKS/ensimmäinen
05.12.08/Purrmiau/29 v/KHKS/ensimmäinen
09.12.08/Pöksy/30v/Oys/kolmas
10.12.08/Omena74/34v/TYKS/ensimmäinen
10.12.08/Titti/38v/HYS/neljäs
10.12.08/Vampula/34v/LPKS/ensimmäinen
13.12.08/Hertta81/27v/P-KKS/ensimmäinen
14.12.08/Mamero/26v/toinen
15.12.08/Taikatuu / 31 v. / eka
16.12.08/Demine/25v/SeKs/toinen
17.12.08/Caza/31v/EKKS/toinen
18.12.08/marita73/34v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Janicka/29v/OYS/ensimmäinen
18.12.08/Nilla/31v/HUS/ensimmäinen
19.12.08/Elsa/28v./TYKS/toinen
20.12.08/miima84/24v/SAS/toinen
22.12.08/naunau/28v/TAYS/toinen
24.12.08/Illuusiotar/25v/ SAS/toinen
24.12.08/AinuLiinu/37v/ OYS/ ensimmäinen
25.12.08/karamelli83/25v/ HUS/ensimmäinen
25.12.08/Peppiina74/34v/HUS, Nkl/toinen
25.12.08/amélie/28 v/TAYS/ensimmäinen
28.12.08/Philippa/28v/KesKS/esikoinen
?/ Marjaana-85/23v/TYKS/ toinen

Onpas Re Nun vauvalla vilkas sydän...:-) Minulla maanantain neuvolakäynnillä syke oli hiukan alhaisempi kuin aiemmilla käynneillä, jopa alle 130 kun yleensä on ollut 135-145 välillä. 10 kg ei varmasti ole liikaa painonnousua! Minulle on tullut 12 kg. Jotkut kaverit ovat kommentoineet viime aikoina minun näyttävän siltä, että "räjähdän" kohta (minusta se ei ole ihan korrektisti sanottu), toiset taas ovat sanoneet, että näytän pieneltä. Ota tuosta selvää.

ameliélle voimia. Kuollut perheenjäsen on varmasti aina läsnä jollain tavoin. Yhteinen muistelu perheen kesken antaa varmaan voimia, vaikka tuo varmasti myös haikeutta.

Lopputyöni on tänään edistynyt enemmän kuin eilen, mutta edelleen hiirenaskelin. Eipä ihan taida tulla viikonloppuun mennessä valmista, niinkuin ohjaaja suositteli...

Kohta lähden tihkusateeseen treffaamaan siippaa kaupungille. Menemme yhdessä täkäläisten väestöviranomaisten luo koittamaan, josko pääsisin virallisesti kirjoille tänne. Kelalta olen saanut ristiriitaisia tietoja siitä, voiko toiseen Pohjoismaahan muuttaa ennen äitiyspäivärahakauden alkamista, joten varmuuden vuoksi laitan viralliseksi muuttoajankohdaksi pari päivää äitiysrahakauden alkamisen jälkeen. Välillä ihmetyttää aika suuresti, miten viranomaisilla voi olla niin vähän tietoa omista säädöksistään.

Taikatuu 33 + 3

Kiitos Taikatuu ja tervetuloa Elsa!

Mä en sitten jaksanutkaan lähteä. Ehkä tämän päivän pinnistykset on nyt takanapäin. Voimia ei oikein riitä moneen asiaan päivää kohden. Työpaikalla käynti uuvutti minut.

Olo alkaa nyt olla levollinen. Nyt ei tarvitse enää mennä töihin, ainakaan vuoteen. Ehkä huomenna ymmärtää tämän paremmin. Ja jos en saa tuota paikkaa, on luvassa jotain parempaa. Kuka lopulta haluaa olla sellaisessa paikassa töissä, jossa ei arvosteta eikä haluta sitoutua työntekijöihin. Vuoden päästä voi olla ihan uudet kuviot. Kiitos siskot, että saan valittaa tänne. Vaikka en lupaa ole kysynytkään... ;) Helpottaa kummasti.

Mun paino on noussut jotain 15,5 kiloa. Verenpaineet hyvät, pissa puhdas, ei liiempiä turvotuksia, ei näkyvää läskiä kauheasti tullut lisää. En tiedä mihin se paino on mennyt. Neuvolassa on vaan sanottu, että toisilla paino nousee viisi kiloa ja toisilla 25 kiloa. On kuulemma yksilöllistä. Nyt mulla vaihtuu terveydenhoitaja, joten voi olla tulossa suunnan muutos. Ekasta neuvolasta paino on noussut 11 kiloa. Makeanhimo on ollut kova, mutten kuitenkaan ole mässäillyt ihan hulluna. Lisäksi olen tehnyt pitkää päivää ja ollut täten pois jääkaapilta. Liikuntaa olen harrastanut jonkun verran (lähinnä kävely ja sauvakävely). Normaalisti käyn punttarilla tekemässä painoharjoittelua ja juoksen pitkiä lenkkejä. Lihasmassaa onkin ihan hyvin, joka vaatii ravintoa ja energiaa. Kuitenkin kunnon liikunnan puuttuminen on vaikuttanut energiantarpeen ja -saannin suhteen muuttumiseen. Pitäisi nyt osata syödä hiiren annoksia. ;)

Rintaliiveistä: Mulla on ollut aina a-kuppia rinnat. Nyt raskauden aikana b-kupin liivitkin alkaa olla pieniä. Ostin kahdet b-kupin imetysliivit, ja ne on nyt jo pienet. Eli pitäis varmaan ostaa c-kuppia ne. (Jännää! :)

Heips,

kiitos huolenpidostanne! Ihanaa kun täällä on niin välittävää porukkaa :) Viime yö meni jo mukavasti, kipu pysyi kuin pysyikin poissa. Nukuttua sain hyvin, niinkuin lähes joka yö tähän asti. Olen miettinyt, että saattaa olla, että olen niin poikki kaikesta raatamisesta, kiireisestä työstä ja muutosta, että päiväunia ei ehdi ottaa ja kun ilta tulee, nukkuu kuin nuijanukutuksen saaneena. Mitenköhän lienee muuttuu, kun äitiysloma alkaa ja kuvioon tulee itseni tuntien päiväunia, jotka sitten vaikuttaa melko paljon omiin yöuniini.

Tänään meillä oli ensimmäinen synnytysvalmennus Kätilöopiston Haikaranpesässä, joka on semmoinen kodinomainen synnytyspaikka. Sinne päästään, jos siellä on tilaa, kun oma synnytys on käsillä. Ihan kiva oli nähdä paikkoja etukäteen ja saada tietoa synnytyksestä. Kääntöpuolena tuli vähän epämiellyttävä olo synnytystä ajatellen, kun aika tarkkaan käytiin läpi se, miten vauva tulee ulos, miten se vauvan pää tosiaan edestakaisin saattaa junnata ennen tuloaan kuten Taikatuu hyvin kuvaili, ja puhuttiin paljon kivunlievityksestä. Kestää ehkä pari päivää nieleskellä noita tietoja, mutta aloin tuon käynnin johdosta miettimään hiukan pelonsekaisin mielin sitä, mikä edessä on. Mutta hyvä toisaalta saada realistinen kuva synnytyksestä. Peilistä tuli mieleen, että kätilö mainitsi jotakin mahdollisuudesta seurata vauvan tuloa peilistä, heillä on kaiketi synnytyssalissa semmoinen. Hauska yksityiskohta mielestäni oli, kun kätilö kuvaillessaan vauvan tuloa kertoi, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu: sitten kun vauva on minuutin ikäinen, katsotaan se ja tämä asia. Minuutin ikäinen! Jotenkin tosi hassua että joku voi olla vain minuutin ikäinen..

Tänään oli muuten myös neuvolaterkkari, paino noussut 10,5 kiloa ja vauvan syke jotain 170. Vauva liikkuu nykyään ihan mahdottoman paljon, joko itse tunnen liikkeet nykyään paremmin tai sitten kaveri on tosiaan vilkastunut.

Tsemppiä teille lopputyön kanssa painiville, oliko niin että Amelié myös tekee lopputyötä, Taikatuu ainakin?

Tervetuloa mukaan Elsa!

Nilla 33+0

Onpas ketjumme virkistynyt! Mukava lukea kuulumisia ja kiva, että ollaan saatu uusiakin vielä mukaan. Tervetuloa.

Mulla on ollut lomaa keskiviikosta alkaen, mutta olen ollut kiireinen asioita hoidellessa. Keskiviikkona kävin ostamassa vauvalle turvakaukalon. Edellisen kaukalon sain käytettynä ja olen laittanut sen vuosia sitten roskiin. Minulle on kerrottu, etteivät turvaistuimien turvaominaisuudet säily yli 5 vuotta vanhoissa istuimissa. Muovi kuulemma kovettuu eikä jousta vaan halkeaa. Siksi päätin ostaa nyt uuden. Valitsin Gracon telakallisen mallin, jonka helppokäyttöisyyttä kaverini on kehunut.

Keskiviikkona esikoinen ei ollut hoidossa. Vietimme mukavan päivän ja kävimme HopLopissakin. Eihän sitä meinannut millään saada sieltä pois kun oli niin kivaa...

Tänään olen ajatellut levätä ja tehdä sen mitä jaksan. Kaikki valmistelut vauvan suhteen olen ajatellut tehdä vasta sitten kun jään äitiyslomalle kahden viikon kuluttua. Viikonlopun aikana pitäisi esikoisen tuleva huone saada maalattua, jotta voisi alkaa valmistella hänen siirtymistään sinne. Toivottavasti sujuu suht helpolla. Luultavammin ei...

Nyt saippuaooppera kutsuu. Toivottavasti äitiyslomalla ehtii taas seuraamaan niitä...

Peppiina 32+1

Tervetulo Elsalle! Mukavaa, että saadaan aktiivista porukkaa lisää.

Eilen oli neuvolakäynti: vp 126/86, painoa tullut hieman yli 12 kg, vaavin syke 150+ (kun meni niin kovasti painelemaan ja ärsyttämään sitä :)) ja sf-mitta 33 (hui, mittaskohan se oikein..)

Noh, loppupäivän juilikin sitten menkkamaiset kivut alavatsalla nivusissa, joten terkan vatsan vellominen oli varsin epämiellyttävää. Sen jälkeen "tehokkaasti" makoillen kului koko päivä.. (onneksi olen sairaslomalla)

Tällä kertaa nyt vain tuota omaa napaa, mutta jatketaan myöhemmin sitten avarammin.

AinuLiinu 32+2

Elsa, kyselit että miten isosisaruksen hoidon meinataan järkätä. Meillä poika ollut hoidossa 15 päivää kuussa ja meinaa pitää sen 15 päivää edelleenkin. Sitten helmikuusta ajattelin tiputtaa sen siihen 10 päivään kuussa. Meillä kun vaihtoehdot 10,15 ja 20 päivää. Poika tykkää kuitenkin olla hoidossa ja meillä ei oikeen tässä lähellä ole kavereita. Toiseksi mää en saa edes nyt nostella oikeen mitään ja vielä vähemmän sitten kun mulle on tehty sektio.
Amelie, kyselit paljonko on Kangasala-lisä. Mä en edes muuten oikeestaan ees tiiä =), sehän on nyt vaakalaudalla, että jatkuuko se ees enää ensi vuonna. Toivottavasti.
Kyllä se mielestäni liki pari sataa on.
Mulle tuli toissa yönä ihan kamala kramppi pohkeeseen ja meinas itku tulla ku ei meinannu hellittää. Joskus vuosia sitten tullu vastaava. Sen jälkeen ollu pohje tosi kipee, on vieläkin. Jännä juttu.
Minä ihmettelen kun en ole havainnut yhtään ainutta supistusta vielä. Vai enkö vaan tunnista niitä. No meikäläisen taustalla ne on toivottaviakin että pysyvät poissa.
Tuleeko teille sellasta, että jos vaikka katotte telkkaa ja vauva ei oo vähään aikaan liikkunut tai yöllä heräätte ja se ei liiku niin iskee kauhee paniikki ja pitää toista häiriköidä hereille ja tuntea liikkeet? Sitten valtaa suunnaton helpotus ku potku tuntuu.
Onko teillä ollut mitään himoja muuten johonki tiettyyn ruokaan tms? Meikäläisellä ei oo kyllä suuremmin oikeestaan ollu, ehkä vähän suklaata tullu normaalia enemmän vedettyy.
Mukavata vkonlopun alkua! Toivottavasti se aurinko paistaa välillä.

naunau 32+4