***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Olipas koivunkävyllä hyvällä mallilla paikat, nyt vaan synnyttää :D

Täällä kärsitty päänsärystä, mulla on jotain hormonaalista särkyä kun rv20 lähtien aina n.4vkon välein iskee päänsärky mikä ei lähde millään pois. Nappasin illalla yhen panadolin, puolikkaan buranan ja yöllä viel 2 panadolia ja edelleen jomottaa |O

Ei mitään tuntemuksia että vauva syntyis.

Meillä lasten kanssa tänään pikkujoulut, leivotaan pipareita ja torttuja. JA sitten saavat pienet pikkujoulupaketit.

Niin ja eilen neuvolassa ei mitään uutta. Kaikki hyvin ja siis odotelalaan. sf oli nyt 36cm.

rv39+1
 
Huomenia!

Suht hyvin nukuttu yö takana. Meinää köhä vaivata kumpaakin. Mulla tekee tuo makuuasento vissiin, pääsee limaa valumaan kurkkuun. helpotti yöllä, kun lusikallisen hunaja otin. Heräsin painajaiseen. Olin ulkomailla ja taksikuski yritti raiskata minut. Ei kiva herätys.

Nyt aamukahvetta ja aamupalaa.

Kattiina ja Möykky 39+2
 
Limaa valunut koko yön ja ne ihanat supparitkin laantuivat hiljaisiksi ja vatsa enää kovenee. Pikkuinen viuhtonut ihan urakalla vaik tilaa ei ole pahemmin, kyljet kärsii kun yrittää porata itsensä läpi.

Väsyttää kovasti, yläkerran naperot juoksi jollain puukengillä tunnin verran 21.30-22.30 ja en saanut nukuttua, sit sain unen päästä kiinni ja heräsin kun ukko kävi vessassa 3.30, siitä valvoin 6.30 kun taas just nukahtanut, niin tirppa päätti aloittaa muovikupin repimisen ja se herätti. Häkkiä heitin tyynyllä (kamala minä :ashamed: ) ja sit kun se hiljeni aloitti koira piippaamisen ulos, siitä sain hirveät itkuraivarit ja karjuin kuin sille, raukka yritti änkeä itseään sohvan alle, harmi että kuono vaan mahtui kun niin isokokoinen..
Nyt katsoo mihin kävelen ja väistää aika huolella, ei taida uskaltaa tulla tänään silitettäväksi.. Että tällainen ihana aamu, nyt käyty jo kaupassa perheen kanssa ja jos tää tästä lähtis rullaamaan taas mukavammin.

meemee ja stella di natale 35+6
 
Nyt kun tänne jo änkesin, niin tulinpa poksumaan... tänään rv 40+0 *poksista*, toiveissa edelleen saada vauveli marraskuun puolella, mielellään jo tänään, kun on ihan virallinen h-hetkipäiväkin... mut saas nähdä nyt sitten :xmas:

kuiskaten marraskuisista 40+0 :heart:
 
Myräkkä: Minä teen ihan kuin tekisin korvapuusteja eli laitain margariinit ja kanelisokerit ja sit laitan sen piparilätkäyksen siihen väliin. Kaulitsen lähinnä koon mukaan että peittää koko pullataikinan, tietysti mitä ohuemmaksi saa kaulittua (jotta saa vielä nostettua) niin sitä helpompi on rullalle kääriä.

Yö nukuttu hyvin, tai no niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi enää nukkua :D Selkä on ihan jumaleissönin kipee suunnilleen koko ajan ja hirmuisen vaikea on nyt tietää että supistaako vai koskeeko muuten vaan kun mulla toi selkäkipu on yliliikkuvuuden vuoksi aina semmoista hermosärkyä. Mutta näillä mennään.

Rapsu ja Mötkis 36+3 (edelleen esikoisesta meni vedet 36+6 yöllä...)
 
Moikka täältäkin :wave:

Kertokaas omia kokemuksia tai mitä ootte kuulleet.. Kun kävin viikolla sisätutkimuksessa ja lääkäri sanoi et paikat vielä täysin kiinni eikä pehmenneet yhtään, kohdunkaula vaan vähän lyhentyny. Niin mietin tässä et voiko synnytys silti alkaa ihan milloin vaan, vai pitääkö paikkojen ensin olla "valmistautunut" eli pehmenneet ja yhtään auki? Tyhmä kysymys, mut kun esikoinen syntyi sektiolla niin oon käytännössä ensisynnyttäjä :ashamed:

Palailen taas myöhemmin asiaan, nyt vaan tämä juttu mietityttää :)

takhisis + tyttönen 38+1
 
Takhisis Ei ole kokemusta mulla, kun ensisynnyttäjä olen. Tuttavapiirissä kyllä on ollut ihan paikat kiinni ja on silti tosi rytinällä lapsi tullut (tuttavani ehti olla sairaalassa 1h, kun lapsi oli jo sylissä ja kyseessä ensisynnyttäjä). Siis ole ymmärtänyt, että ei se paikkojen kypsyys välttämättä hirveästi mitään kerro. Paikathan voi olla pehmenneet ja auki tosi pitkän aikaa ja silti mennään yliajalle, niin että paukkuu. Korjatkaa muut jos olen väärässä!

Raparperitaivas Ties vaikka ollaan vielä laitoksella yhtä aikaa. Tosin mä veikkaan, ettei tässä mitään tapahdu mihinkään suuntaan :LOL:. Muistaakseni sinäkin synnytät MKS:ssa?

Tein pannukakun, kun miehen veli tuli käymään. Pääsee herkuttelemaan (taas :D.). Ja pitäisi varmaan kauppaan tänään yrittää, kun ei eilen sitten käyty. Tosin ei taida tosta köhijästä olla minnekään lähtijäksi ja mä en halua yksin prismalle lähteä :/.
 
Tääl aivan kauhee yö takana, ja sitäki kauheempi aamu..
12 aikaan kävin viel vessassa, sit taisin aika pian nukahtaa. Puol 4 heräsin älyttömän kipeeseen suppariin, sen jälkeen yö meni pyöriessä.
Aamusta kauhee pahaolo ja pöntölläki istuin ties kuin kauan. Kylmänhikeä valu aikansa. Nyt alkaa oleen jo suht normi olo. Mut äsken en kyl tienny yhtään miten päin olla. Istuun ei pystyny, piti touhuta et saa ajatukset siirrettyä muualle.. Nyt sit pojan kans imuroitiin, niin jospa se tästä.
Aivan kammottavaa.. Jospa tosiaan olo paranis kunnolla, sais ainaki ne piparit leivottuu.. Ainaki ulkona mennään pojan kans käymään kohta.Laittais pullataikinan kohoomaan siks aikaa..

Myräkkä ja keiju 37+2
 
Juu ei kerro paikkojen kypsyminen/kypsymättömyys välttämättä mitään mistään. Mulla ollut välillä paikat ihan valmiina jo viikolla 37 ja silti vauva tullut vasta rv 41+. Kokemusta myös siitä, että päivällä paikat olleet vielä "hieman epäkypsät" ja vauva silti syntynyt sen saman vuorokauden puolella. Ei noista ikinä tiedä...

Sisely 38+0 *POKS* B)
 
Tuosta kohdunkaulasta. Neukka selitti sen mulle viimeks niin et ensisynnättäjällä paikat aukeaa ja kanava katoaa samanaikaisesti. Siis että kun synnytys käynnistyy ja paikat lähtee aukeen niin samalla sillon vasta kanavaki lähtee katoomaan.
Kun taas uudelleensynnyttäjällä paikat pehmee ja aukee jo aikasemmin. Ja voi olla jo vaikka kuinka auki ennen ku kanava katoaa..

En nyt osannu yhtä hienosti selittää tätä ku neukka, mut varmaan jotenkin kuitenkin :D
 
Lauantaita!

Kaksi yötä mennyt nyt paremmin.. Lopetin teenjuonnin illalla, josko sillä ois sitten vaikutusta?
Ei supisteluja, ei MITÄÄN merkkejä lähdöstä. :/ No, täytyy vaan asennoitua siihen, että kolme viikkoa voi vielä mennä *HUOH*

Myräkkä Juu, tyttöä meille on (heikoilla prosenteilla tosin) veikattu. :heart: Ja fyysisesti tämä raskaus on ihan samanlainen kuin kaksi edellistä (tyttöjä )
Jos Tyyne onkin Tauno, hän joutuu kyllä varhais vauva-aikansa olemaan vaaleanpunaisissa ja Hello Kityissä. :LOL: Olen muka ollut NIIN varma, että se on tyttö.

Jospa jatkais tuota lattioidenpesua.. :whistle:


Miracles 38+6
 
Ensarilla siis pitää kohdun kanava hävitä ensin kokonaan ennen kuin kohdunsuu alkaa avautumaan. Ja uudelleen synnyttäjällä ks voi aueta vaikka kanavaa vielä onkin.

Mutta tosiaan, vaikka paikat ois nyt kiinni ja kypsät, ei voi varmaksi sanoa etteikö lapsi voi syntyä vaikka huomenna :) Mulla oli keskimmäisestä vielä paikat 42+4 kiinni ja kiinteät... Ks niin takana ettei kätilön sormet meinanneet sinne yltää... Pari päivää käynnistelyä, kun vettä oli alkanut tihtkumaan, niin kun lähti käyntiin oli lapsi ulkona 5 tunnissa. Ja siitä 50 min oli ponnistusvaihetta. Että ripeästi sitten räjähti käsiin :D

Eilen neuvolassa pieni oli muuten ihan oikein päin !! :heart: Ihanaa. Jospa nyt sitten pysyis... Terkka meinasi ettei pää kovasti enää liiku, mutta niin kai se meinasi kerran aikaisemminkin... Nyt pieni ollut aika rauhallinen näin aamusta. Sais kohta heräillä mua potkimaan.

Mullakin oli eilen huonovointinen päivä. Mikähän meitä jouluäitejä vaivannut, kun niin monella oli kehnoa oloa... :/ Onneksi tänään jo parempi. Pitää lähteä työkavereiden kanssa iltaa istumaan illallisen merkeissä... Ja mä lupasin olla kuski.... Ensin puoltoistatuntia suuntaansa matkaa pomolle, sitten siellä istutaan ja syödään hienosti, ja sitten sama matka kotiin.... Eilen mietin, että ei tällä ololla onnistu noin pitkä istuminen, mutta onneksi nyt siis parempi vointi. Jaksaminen vaan vähän hirvittää. Se on aina ollut yö kun tullaan takaisin ja pitäis olla skarppina liikenteessä. Sitten kun on pimeää metsätaivalta suurin osa matkasta, niin olepa siellä pirteänä... :x No, toivottavasti juttua riittää työkavereiden kanssa siihen malliin ettei ehdi väsyttää... :saint:

Tintukka ja tonttu 36+5
 
Jee saatiin taas netti pelittämään kotiin, niin ehkä nyt pysyn paremmin perillä teidän kirjoituksista.

Tuosta paikkojen pehmenemisestä Esikoisesta mulla rupes paikat pehmenemään ja aukeamaan vasta synnytyksessä. Ja kyllä se kanava lyheni ja kohdunsuu aukeni samanaikasesti. Kun menin sairaalaan niin kohdunkanavaa oli vielä yli 2cm jäljellä ja kohdunsuu auki 1cm. Siitä se kanava sitten pikkuhiljaa väheni ja kohdusuu aukeni ja kohdun kanava hävisi kokonaan vasta siinä vaiheessa kun olin 6-8cm auki. Lääkäri sanoikin että kaikilla ei paikat "valmistu" ennen synnytystä ollenkaan, mikä vaan kertoo siitä että vauvalla ei oo ajatustakaan etuajassa syntyä ja juuri sen takia vauva ei laskeudukaan aikasemmin. Eli tuo kohdunkanava estää vauvaa laskeutumasta. Mulla oli nyt 34+5 tarkastuksessa edelleen paikat visusti kiinni ja kaulaa yli 3cm jäljellä.

ponnistusasennosta Esikoisen synnytin selällään, tuntui vaan itsestä parhaalta, varmaan tämäkin tehdään niin jos tuntuu sillä hetkellä hyvältä. Ja ei mulla epiduraali mitään tuntoa jaloista vienyt. Ihan normaalisti kävin vessassakin sen laiton jälkeen. Yleensä kai se tarkoittaa että jos tunto lähtee että puudutteen laitto on jokseenkin epäonnistunut. Mutta kai se on yksilöllistä miten siihen reagoi.

Tänään mennään kattomaan ekaa kertaa serkun tyttöä. On kyllä jo melkein 3kk ikäinen mutta syntyi keskosena eikä ole vielä saatu aikaseksi käytyä kun on ollut tätä muuttohässäkkää ja millon on kenelläkin nenä vuotanut niin ei oo viittinyt ottaa riskiä että jonkun taudin pienelle veis tuliaisena. Mutta jospa tänään siis vihdoin päästäs käymään.



kuiskaten Mulla esikoinen syntyi 40+1 ja ei antanut etukäteen mitään merkkiä synnytyksen lähestymisestä. Ekat kipeät supparit tunsin vasta sitten kun synnytys alkoi ja vauva laskeutui siinä vasta synnytyksen edetessä. Joten elä heitä kirvestä kaivoon, ne supparit voi alkaa ihan yllättäen tai sitten vedet menee.

Sanle ja veturi 35+2
 
HEipparallaa kaikille!

Oon lukenu juttujanne aika ajoin, nyttemmin vähän enemmän ku välillä. Ihania teidän pikkuisten kommentit mahan koosta ja tisseistä... Kyllä mua nauratti ku niitä luin.

Esiksi onnittelut prinsessoista! Ihanaa ku jotkut jo on saanu nyyttinsä kainaloon. Itte ei millään jaksais ootella enää, että sais pikkuisen yksiöstään.. Mutta kai se sieltä ajallaan pyrkii ulos. Tällä hetkellä mulla on ultran mukaan rv 39+3 mutta eivat muuttaneet sitä, joten kai sitä seurataan LA eli nyt olis niinkuin rv 38+6.

Sitte halit ja voimarutistukset suruja kohdanneille.

Jos kerron ittestä vähän kuinka on menny oma raskaus ja sillain. No ensisynnyttäjähän mä olen. Mulla on ollu ainaki kaks kk jo paikat pehmenneet ja yhdelle sormelle auki. Oon ajatellu, että joskos nopiampi synnytys olis ku paikat jo nii kauan ollu valmistumassa, nii täällä sitä ollaan ja edelleen vuokralainen on kodissaan. Valkovuoto on todella runsasta ja välillä oon ajatellu, josko nyt lapsivettä lorahti, mutta ei se sitä kuitenkaa oo ollu. Valkovuotoa ja virtsan karkailua jonninverra Nolo juttu, mutta onko samaa ongelmaa muilla? Neuvolassa sanottiin, että hyvin yleinen vaiva. Lisäksi paino on noussu lähes 20kg Turvotus on valtava ja jalat on ku tolpat. Maha on laskeutunu jo ja tuntuu, että pallo olis haarukassa.. :LOL: :) :flower: :hug: :whistle: :whistle:

Neuvolassa pitkään seurattu vatsan kokoa ja verenpaineita. Koholla kaiketi verenpaineet yli 90 alapaine ja 140 korvilla yläpaine. Vaihtelee paineet, pissa puhdas nii eivät pistä lähetettä kiirerellisenä sairaalaan. Pitäs levätä kotosalla, muttei malta olla paikoilaan.

Jos jollaki oli niitä supistuksia, jotka vois varastaa, Ei lainata, niin voisin samantien ottaa. Oon kyllä rehellinen varas! :kieh:

Mitähän kaikkia mull aoli juttuja, mutta nyt katoaa jo ajatuksen pää.. Täytynee kai jatkaa toiste. Toivottavasti ymmärrettävästi kirjotin kuulumiseni!

Supistuksia kaikille! :D
 
Täällä ollaan eilinen ilta oltu miehen firman pikkujouluissa ja yöllä klo 2 tultiin kotiin. Olipa kyllä mukavaa, ja niin ihanaa, että pystyy näinkin viimeisillään menemään siinä missä muutkin, ei hidasta yhtään :)

Sairaalakassi pitäis kai alkaa pakkaileen, en oo tehny sitä vieläkään...Niin siitäpä seuraakin kysymys, minkä kokoiset vaatteet otatte vaaville kotiutumiseen?

Tetasha :heart: Milli 37+4
 
raparperitaivas: juu, kukka rintapieleen. Saa henkilökunta katsoa ihmeissään :LOL:

Kohta olisi tiedossa tortilloja. Sen jälkeen lasken toisen tunnin liikkeitä ja jos on näin epäileväinen olo kuin eka tunnin jälkeen, niin soitan ainakin synnärille (ohjeissa sanotaan kyllä, että ä-polille, mutta kun ei siellä tada ketään viikonloppuna olla... Niin eikös sitten soiteta/mennä ihan synnärille??) Tietysti mylläys alkaa, kun sinne pääsee.
 
Mulla meni aamuyöstä vedet ja käytiin sairaalassa olin käyrillä kymppiin asti ja sitten päästivät kotiin odottamaan suppareita. Eikä niitä vaan millään tule. Täytyy mennä illaksi takaisin sairaalaan. odottavat omia suppareita korkeintaan vuorokauden eli tänään illalla tai aamusta käynnistetään, jos muuten ei ala. Ärsyttä tämmöinen. Täällä sitä katsellaan telkkaa ja odotetaan suppareita. Synnytyshän on tavallaan käynnissä, mutta ei kunnolla alkanut, joten tässä sitä ollaan.


Ja kylläpäs sitä lapsivettä vaan tulee ja tulee... Luulin, että jossain vaiheessa tyrehtyisi.

Kovasti toivon tänne suppareita ja lähetä samalla niitä myös muille niitä tarvitseville.
Tervetuloa marraskuisille, jotka aikovat synnyttää joulukuussa. =)

katrinainen ja poksu 38+4 (vielä masussa)
 
katrinaisella on kohta nyytti kainalossa! ihanaa!
Tsemiä kovasti synnytykseen. Mä viosin muuten lainata nää mun supparit, muta kun näistä ole mihinkään. kipeetä tekee joo, mutta ei tunnu valmista tulevan prkle.

Kaupassa ravattu, saunanlattia pesty, pari koneellista pyykkiä pesty jnejne eikä nuo muuksi muutu.. jos vetäs kokovartalokortsun päälle ja lähtin koiran käyttämään kun on tie sulana niin uskaltaa sitäpitkin tepastella..
 
Katrinainen taitaa olla sitten seuraava nyytin noutaja. :heart: Aika jännää miten noi käytännöt vaihtelee sairaaloiden välillä kun vedet menee. Siis täällä ei tulis kysymykseenkään että enää kotiin päästäsivät vesien menon jälkeen. Täällä on käsky että jos vedet menee niin pitää ruveta makuulleen ja ambulanssilla sairaalaan. Ei saa kävellä yhtään sen jälkeen enää. Ihan vaan sen takia jos lapsi ei olekaan kiinnittynyt niin on vaara että napanuora luiskahtaa ulos ennen vauvaa ja sitten on henkikulta vaarassa. Toivotaan että sulla pian alkaa kunnon supistukset ja pääset tositoimiin ettei tarvii käynnistellä.
 
Katrinainen taitaa tosiaan olla seuraava nyytin hakija :heart: onnea koitokseen.

Mulla ei ees supistele viel, sellasia vihlasuja ainoastaan. Mut yli tää menee, oon niin asennoitunut siihen jo. Lauantai illan jatkoja :xmas:
 

Yhteistyössä