***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Olipas raskas päivä. Oltiin siellä ystäväni luona. Todella vaikea kuvitella miltä hänestä tuntuu nyt kun oma lapsi kuollut. Ei sitä varmaan ymmärrä nyt, ei ehkä koskaan.
Ja tämä kuollut poika olisi täyttäny 16 vuotta minun laskettuna päivänä. Selkäpiitä karmii..

Huomasin juuri että minulla tänään eka äitiyslomapäivä..

rv 37+0
 
En malttanut olla käymättä lukemassa tuolta marraskuisista, mitä siellä on tapahtunut kun niin moni siitä kirjoitti, minulla on kans kokemusta kohtukuolemasta reilu viiden vuoden takaa, meille syntyi enkelivauva rv 35+6, se oli kyllä aivan kamala kokemus, mut niin siitä vaan on selvitty ja asian on hyväksynyt, en halua ketään pelotella tällä asialla, mut jos teistä tuntuu ettei vauva ole liikkunut tarpeeksi, niin laskekaa liikkeitä ohjeiden mukaan ja jos ei niitä tarpeeksi tule niin menkää tarkistamaan tilanne äippäpolille...

Tänään kävin uimassa reilu kilometrin ja tekipäs se hyvää, ku ei ole oikein lenkillekään joutanut... Paikat ovat vielä ihan kiinni, vaikka uudelleen synnyttäjä olenkin, joten voin käydä kuulema huoletta uimassa vielä. Uiminen on niin mukavaa kun sitä pystyy edelleen tekemään ihan täysillä, kun vesi kannattelee ja tukee mahaa...

Vielä täytyis pyykkihommia tehdä, muttei yhtään kiinnostais.... mä sit en yhtään tykkää vaatteiden ripustamisesta kuivumaan, ehkä se on kaikkein tylsintä hommaa tässä kodinhoidossa :|

rv 36+4 (muistaaksein)
 
Dare, mä ite pelkään ihan h*lvetisti sitä että joudun keisarinleikkaukseen.. mulal on mahassa siis pikasesti laskettuna jo 8 arpea, että eihän siihen yksi lisää tuntuisi missään, mutta se toipuminen.. :ashamed:

Kattiinalle toipumista pikaisesti!

Katrinainen, mulla on tainnu parissa päivässä syntyä molemmat siitä kun on jotain punetavaa tullut..

Saini, nostan hattua että jaksat sinkoilla, meillä on tuossa tuomonen jumalaton mäki mikä pitäs kiivetä että pääsis postin hakemaan, täisin mä päästä puoleenväliin matkaa kun totesin että kuolema tulee ja laskin stigalla sen mäen kotiin :LOL:

huomenna neuvola, saas nähdä joko paukkuu 15kg rikki :xmas:
 
Myräkälle :hug: sekä muille sitä tarvitseville!

Meillä mies oli sitä mieltä että huomenna ois hyvä päivä synnyttää... tekis sitten asian eteen jotain :headwall:

Esikoinen sai tänään isojen poikien sängyn jamä en varmaan nuku ens yön :headwall: ä kun pohdin, että miten se siellä oikein pärjää. Mietittiin että saadaan varmaan sydärit kun ekan kerran itekseen tepsuttelee meiän huoneeseen :eek: No onhan se jo kohta 2v. iso poika...

Nyt suihkuun ja jos toi mies vaikka vähän hellisi...

Enni ja pikkuinen 37+6 (tosin virallisissa papruissa vasta 37, mutta luota ultran aikaa, koska kuukautiset oli ihan hatusta heitetyt.. en ymmärrä miksi eivät vaihtaneet)
 
Myräkälle voimia. :hug: Kamala juttu. :'(
Tänään neuvolassa veikattiin ettei varmaan anneta mennä yli lasketun ajan diabeteksen ja verenpaineen heittelyiden takia. Myöskään kun sitä valkuaista on löytynyt, vaikka nyt pissa olikin puhdas. Nyt vaan jännittää ensi viikko kun varmaan asiasta puhutaan, kun haluaisin että tonttu syntyy joko hyvissä ajoin tai myöhässä kun minulla olisi lakitus 4. joulukuuta (LA 3.12)... Enkä välittäisi sairaalapuvussa ja tippaletkun kanssa ilmestyä koululle lakitukseen. :D
Oletteko muuten miettineet missä asennossa haluaisitte synnyttää? Vähentääkö esimerkiksi seisten / (synnytys)penkin käyttö repeämistä? Onko siitä mitään ns. virallista tietoa?
 
mä ponnistan varmaan taas polviseisonnassa jos vaan mahdollista (mun on mahdotonta ponnistaa selällään/puoli-istuvasta) tuo repeäminenkin kun riippuu niin monesta asiasta, esim. onko eka, ja miten nopeesti sitten putkahtaa sieltä. ja onko kätilöllä aikaa ja halua tukea välilihaa jnejne.
Mulla ekasta väliliha leikattiin kun ei ihan sopinutkaan pipo tlemaan pihalle, ja onneksi leikattiin, muuten ois tullu paha jälkeä hartioitten kohdalla.
tokasta sitten repesin kun tuli niin vauhdilla eivätkä ehtiny muuta oikeestaan ku kopin ottamaan..

jos lähtis rakin kanssa tallustelee pellolle vaihteeksi.. olin tuhma ja söin yhden tuutin.. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tetasha:
Darelbeida: Mitä synnytystapoja sie mietit ja miksi?
noh.. mie mietin sitä että mie olen viidesti aika helpolla toipunut alatie synnytyksestä.. eli se ois sen suhteen iisi homma...

mutta parin vuoden takanen istukan irtoamisen aiheuttama kriittinen tilanne kun ei ollut poika laskeutunut juuri ollenkaan.. ja mie en ois kerenny leikkuriin jos en oiskaan jaksanut ponnistaa kestosupparin keskellä saa ajattelemaan sektioo..

mikä sekään taas ei ole riskitön..tulehdus riskit kasvaa ja se toipumine ei ehkä ole helpoimmasta päästä..

vaikkakin miulla ois kotona mies kuitenkin kotona apuna.. ja saisin ädinkin auttamaan sen minkä omilta hommiltaan ehtii ja isommat lapsetkin osais varmaan avittaa jos niin kipee oisin..

eli se että mennäkkö soitellen sotaan kun kerran viiesti olen jo jaksanut vai antaakko hiukkasen periks ja kökkäillä leikkurin kautta..

:headwall: ..

jos lapsi oiskin ihan oikesti lähtökuopissaan ja sen puoleen helppo kun ei tarvitsis itseään ihan loppuun huhkia niin mikä ettei alatie oiskin paras vaihtoehto.. mutta entäs jos 1:1000000 tapaus sattuis miulle..noin omilla suhteilla laskettuna.. ja sattuis samalleen kuin silloin parivuotta sitten ja käviskin huonommin eikä lapsi selviäiskään..kun viimekskin oli siinä hilkulla..

juu.. ja näitä kun tässä pähkäilen niin enpä sitten nukukkaan koko yönä..tai jos mies osaa löytää sellaiset sanat jotka rauhoittaa miun ajatukset..

luojalle kiitos nuo lapset on jo paljon paremmin jaksavia neniensä kanssa..

Dare ja manu 36+3
 
Heipat!

Koivunkäpy, kun oot polviseisonnassa ponnistanu, niin oliko sulla mitään puudutteita käytössä? Meinaan vaan, että jos saa epiduraalin/spinaalin, niin eikös siinä jalat oo sillon poissa pelistä puutuneina? Vai onko epid./spinaalissa mahdollisuutta yrittää mitään muuta asentoa kuin selällään tai puoli-istuvassa asennossa?

Jouluäippä Rv 35+0
 
joulunäippä, ei mitään tietoa tuosta jos on epiduraali/spinaali synnytyksessä, minulle kun ei sitä anneta.. sen mitä mulla on ollu epiduraali niin sillon on pitänyt olla täysin tunnoton ni ei todellakaan ole jalat kantanut :LOL: mutta ei siinä tilassa kyllä ponnistettaisikaan mitään.
Eli empäs osaa vastata.
 
Kiinnostaa täälläkin nuo mahdolliset ponnistusasennot spinaalin/epiduraalin aikana.. Haluttais synnytyspenkkiä kokeilla, mutta liekkö mahdollista sit jos saan taas spinaalin. :/ viimeksi ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja oli kivuton ja helppo, eli eipä sekään poissa laskuista. :)
 
myräkälle paljon jaksamisia! :hug:

tulin tuota epiduraalia kommentoimaan, että synnytykseen sekoitetaan eri litkut kuin esim.leikkausta/leikkauskivun hoitoa varten. synnytyksen kivun hoidossa ei käytetä niin paljon puuduttavaa ainetta. mut kuinka ollakkaan, niin itsellä on sellain kokemus, että en jaksanu edes pitää jalkoja koukussa ponnistaessa ja ku laitettii jalkatelineet, niin se sito kaksi ihmistä pitämään mun jalkoja kiinni, kun oli niin puuduksissa, että jalat tippuivat telineiltä pois... mut sit kun olin kaverin synnytykses mukana, niin se ponkas heti ponnistusvaiheen jälkeen istumaan ja käveli suihkuun, eli sillä se toimi just oikein, vei kivut, mutta ei jalkoja... :D
 
Myräkkä ja kivitasku :hug:

Ponnistusasennot Esikoinen epiduraalin saaneena puoli-istuvassa asennossa ja kyllä mulla jalat kanto ihan hyvin. Kuopus synnytysjakkaralla ilman puudutteita ja oli mielestäni helpompaa kun puoli-istuva asento. Nyt oon myös miettinyt että kontillaan ois kiva olla :D

Kenellä viikot poksuu tänään niin :flower:

RV 39 *poks* neuvolaan mars!
 
Huomenia!

Täällä on herätty, muttei niin energisenä kuin eilen. Taisi viirata päästä pahasti eilen :LOL: . Tänään pitäisi kauppaan selviytyä. Mies on onneksi tervehtynyt, niin ei tarvitse siitä enää huolehtia. Ja jos kokeilis koivunkävyn vinkkiä inkivääristä ja kokiksesta tänään.
Masukkikin aloitti puolen yön aikaan kunnon mylläyksen. Miestäkin hymyilytti, kun piti kättä vatsallani. Sanoi vaan, ettei hän vieläkään meinaa oikein ymmärtää, että siellä on pieni ihminen, joka hänen käteen potkii.

Mutta jos lukis lehden ja aamupalaa. Pitäsköhän viikonlopulle suunnitella ohjelmaa. Meidän on pitänyt mennä leffaan kahtena viikonloppuna jo, niin jos saisi vaikka aikaiseksi nyt :D.

Kattiina ja Möykky 39+1
 
Mullakin toimi jalat ihan normaalisti epiduraalin jälkeen, ts. heti kun kokeilin, varmaan tunnin-pari tokasta annoksesta. Sedillon mä ainakin halusin kokeilla tuolia, muttei sitten ehditty sille asti, kun tyttö syntyi niin nopeasti. Mun mielestä noista repeämistä on niin paljon erilaista tietoa, etten oikein tiedä mihin uskoa - jonkun mielestä jakkaralla repeää helpommin, kun voi olla että lapsi tulee nopeammin, ja jonkun mielestä vähemmän helposti, kun paineen suunta on kuitenkin alaspäin.

Myräkkä miten sulla voi olla eka äippälomapvä 37+0? Mä aloitin niin myöhään kuin mahdollista ja se oli 35+0. Tosin tää ei oo vielä lomailusta käynyt, sairasta tyttöä olen hoidellut ja nyt sitten vielä hypännyt pari tuntia päivässä töissä, että saisin hommat oikeasti loppuun.

Katselin eilen videota tytöstä vastasyntyneenä ja meinasi paniikki iskeä. Apua, miten mä osaan tuollaista taas hoitaa... Isompien kanssa on niin paljon helpompaa, kun voi jotenkin kommunikoida.


Yritän pysytellä nyt vähän enemmän pois täältä, kun muistan, että viimeksikin mulla oli la loppukuusta ja sitten olin monta viikkoa ihan hermoheikko kun kaikille muille syntyi ja meille vaan ei.

Bellona 35+4
 
Huomenta täältäkin!

Hyvin tuli yö nukuttua, vaikka illalla supisteli.
Mä sain esikoisesta epiduraalin ja jalat kanto. Sitä vähennettiinkin sitten ponnistusvaiheessa. Mä kyllä tykkäsin ihan puoli-istuvana ponnistaa. Ei tullu mieleenkään että oisin lähtenyt asentoa vaihtelemaan ja ponnistus sujui hyvin, niin mikäs siinä.
Hauskaa vaan oli, kun synnytysvalmennuksessa siellä sairaalassa esiteltiin kaikenmaailman jakkarat, pallot ja kiikustuolit, mutta mitään niistä ei tarjottu sitten synnytyksessä. OIs pitänyt ite osata niitä sitten pyydellä. Mutta en kyllä kaivannut mitään.

HUomenna sitten oiskin esikon synttärikahveet. Pitäs vähän paikkoja laitella ja miettiä tarjottavat ja kakkupohjat vääntää..

Nyt kahvin keittoon ja oottelemaan josko tuo poika heräis kohta seuraksi. Hyvin on näköjään uni maistunut uudessa sängysssä.

Enni 37+6
 
Onko kellään tarvetta koon 31 tyttöjen luistimille? Terät on teroitettu viimetalvena, ja ovat piikittömät. olis ylimääräsenä..

Tääpäivä onkin buukattu täyteen, jotta tästä kun lähtee niin illalla tulen takaisin, ellen synnyttämään lähde :saint:
Aamusta neuvolaan ja sit sen jälkeen tyttö hakemaan koulusta ja kaupungille pyörimään.

Mä en siis voi ponnistaa puoli-istuvasta/selältään tuon selän takia, kun ei kärsi ponnistella ollenkaan.. jospa tää tulis yhtä kiltisti pihalle kuin edellinen, eli kun vaan hengittelee syvään niin tippuu matkasta.
Tosin tämä nyt ei tunnu olevan kovin yhteistyöhaluinen tuon pihalle tulon takia.. :kieh:
 
Tuli mieleen, että kokeilin ekaks esikon synnytyksessä ponnistaa kyljelläni, muttei tapahtunut mitään joten käännyin sit selälleen, ja 11minuutissa oli poika ulkona, pari pikku nirhaumaa tuli. myös emättimen sisäpuolelle kun pinni painoi ja repi, se oli koko synnytyksen kivuliain osuus |O :D

Täällä on aamu taas menny synkistellessä, oon alkanu ennakkoon pelkäämään sairaala-aikaa. viimeksi siellä starttasi masennus niin ei oikeen hotsita lähteä sinne taas. :snotty: :(
 
Huomenet!

Täällä on supistellut ihan koko yön ja edelleenkin tunne on kuin menkat alkaisi justiinsa vaikkei menkkakipuja ole vuosiin ollutkaan. Ne katosi johonkin sen jälkeen kun esikoista aloin odottaa. Kellertävää limaa valuu mutta liekö tuo nyt mitään limatulppaa, mene ja tiedä. MINÄ MISTÄÄN MITÄÄN TIEDÄ KUN EN OO ENNEN OIKEASTI SYNNYTTÄNYT!!! Esikoisen kohdalla kaikki kävi niin yhtäkkiä ja nopeasti ja ilman mitään limoja ja supistuksia joten en oikeasti tiedä mistään mitään. Ja mistä sen tietää miten kovasti pitää koskea että pitää lähteä? Meiltä on noin tunnin ajomatka sairaalaan. No, tuskin tää tänään kuitenkaan syntyy :D

Päivä on harmaa ja meillä vietetään videoperjantaita, poika sai eilen sen possupiikin ja nyt sillä on sitten 38 astetta kuumetta heti aamutuimaan. Mutta ihan tuo on suht virkeä muuten. Pitääkin tästä lähteä vaihtamaan yökkäri johonkin vähän fiksumpaan vaatteeseen ja raahata ittensä olkkariin potilaan kaveriksi.

Rapsu ja Mötkö rv 36+2 (esikoinen syntyi 36+6...)
 
Huomenta!

Nyt ois viimoset vauvatarpeet hommattu. Hoitoalusta, amme, lämpöpussi kaukaloon yms.. :D

Säikähdin vähän eilen, kun mullahan on alapaine ollut nyt pari viikkoa koko ajan yli 90. Aloin aamukahvilla lehteä lukemaan ja tajusin, etten näe kunnolla toisella silmällä. :eek: Oikeassa silmässä meni koko ajan semmonen näköhäiriö, joka liikkui.. Tosi inhottavan tuntuista. Kävin vähäksi aikaa makuulleeni, niin meni ohi, mutta pää oli kipeä koko päivän. :/

Minä olen saanut molemmissa edellisissä synnytyksissä epiduraalin. Ekassa jaloistakin meni tunto aivan tyystin, ponnistin (muistaakseni..) kyljellään. Tokasta annosta lisättiin pari kertaa, mutta se ei vaikuttanut MITENKÄÄN.. *luonnonoikku* Silloin ponnistin puoli-istuvassa asennossa. Tai ponnistin tasan kerran, sen jälkeen kätilö sanoi, että jarruta, jarruta ettei repeä ja tyttö tuli itsestään ulos.. Eikä naarmun naarmua tullut.
Oi, oispa yhtä helppo ponnistusvaihe nyt! :saint:

Myräkkä Voi kamaluus! :'( :hug:


Miracles 38+5 :heart:
 
Huomenet täältäkin. Kiitos kaikille haleista :)

Heräsin aamulla puol 6 ku hirveä suonenveto iski oikeeseen pohkeeseen. Eka suonenveto tälle raskaudelle, ihan hyvin :) Jospa seki enteilis jo jotaki :LOL:
Supistelee ainaki nyt heti aamusta, mitä ei oo oikein ennen tehnytkään. Kellottanu en oo, pitää varmaan yrittää kellottaa aamupalan jälkeen.

Puudutteista. Esikosta sain epiduraalin. Vasta kun olivat laittaneet niin tarkistivat että oon jo 8 senttiä auki. Eli en välttämättä olis sitä saanu, mut just sopivasti sain sen ponnistusvaiheeseen. Siinä sängyllä makoilin, mies piti toista jalkaa koukussa ja kätilö muistaakseni toista. Vai pidinköhän mä ite sitä, en nyt muista. Musta mä puristin sukanvarresta ponnistaessa :D Eikä tullu repeämiä, kätilö kehui ja ihmetteli miten taitava ensisynnyttäjä olin :)
enni mulle kuiten tarjottiin sitä kiikkustuolia synnytyksen aikana. Että siinä supistukset helpottaa. Yritin sitä mut se oli aivan järkytys. Kun en tykkää kiikkustuolista muutenkaan, se on viimenen paikka mihin istahdan muutenkaan; mielummin vaikka seison. Olis pitäny tajuta ettei se varmaan kyllä synnytyksessäkään mulle sovi :D

bellona norjassa kun alkaa äitiysloma viimeistään 3 viikkoa ennen laskettua, niin siksi minulla vasta eilen äitiysloma alkoi. Saikulla olin siis siihen asti, eli ei sillai tunnu missään. Mut mietin kyllä eilen, että jos toissapäivään asti olis pitäny töissä olla; ei kai siitä olis mitään tullu..

Te puhuitte noista seksikielloista. Meillähän ei varsinaista kieltoa ollu ku 2 viikkoa, ja seki meni ohi jo 3 viikkoa sitte. Mut taitaa olla 3kk edellisestä touhuilusta :'( Yritän josko mies tänä vknloppuna innostuis.. Tosin oon iteki ollu vähän sellasella tuulella ettei jaksais. Mut jos nyt, jospa se sais jotain aikaseks :) Tosin, jos mies ei ees pääse tuleen kotiin vknlopuks niin sit ei voi ku haaveilla vaan. Ja sit mulla Tietty tekee mieli :kieh:

miracles kannattaa lähteä käymään näytillä jos uudelleen tulee noita näköhäröjä. Parempi katsoa kuin katua, voi nimittäin olla vaarallinen tuo raskausmyrkytys, teille molemmille..

Kohta varmaan loppuu dora niin päästään pojan kans aamupalalle. Sen jälkeen pitäis ulos jaksaa..
Myräkkä ja keiju 37+1
 
huomenta..*iso haukotus |O *....

ponnistus asennoista oli puhetta..

esikolla sain epiduraalin ja puoli istuvassa asennossa kärvistelin..ja sekin siinä oli "kiva" että kun ei tuntoa navasta alaspäin niin vaikka vuosin kirjaimellisesti kuin seula niin tunsin sitten lämpimän tunteen vasta kun veri virta oli varpaissa..kaikki muut häsläs pojan kanssa .. joka joutu teholle nopeesti sydämen tahtihäiriön takia..no tuossakin yks kiva pelotus tulevalle synnytykselle ..tokalla oli se paracervikaali vai mikä se on ja puoli istuva asento..ainoa synnytys jota ei ole käynnistetty ja kaikista rauhallisin..nukahtelin supistusten välillä.. :whistle: ..

kolmas käynnistelitiin cytotecillä miun yskän ja muiden vaivojen takia.. ja paracervikaalia kaavailtiin mutta ei ehditty kun poitsulla oli kiire..mutta ei ollut kovin vaikee tapaus silti kun oli laseutunut ja puoli istuvassa sekin meni..

neljäs sitten..meidän nopein.. ensin seisoskelin kun supistukset tuli niin tiheesti että sängylle pääsy oli aivan mahdoton ajatus..tippa kerettiin laittaa käteen ja kipaisn veskin puolelle.. ja sielt' kolmella loikalla sängylle ja kun häntäluu osui sängylle oli poika ulkona joten en nyt sitten tiedä istuinko vai olinko ihan pitkällään.. :LOL:

ja viides sitten oli niin että ensin puoli istuvassa..sitten kontallaan..ja siitä sitten jalat telineisiin puoli istuvaan asentoon ja kko ajan poinnistaen ja kaks kätilöökin työs mahan päältä apuna kun lekuri nappas imukupilla..

ja 3.-5. synnytys menneet siis ilman mitään kivun lievityksiä..ei ole ololut aikaa laitella mittään..

ja aina kun ajattelee synnytyksiä alkaa koskemaan selkään niiku joku ois pistäny jo sen epiduraalin..

miulle ei kuulema suositella epid. tai spinaali puudutusta tuon verenvuotamis taipumuksen takia..

nyt laitan pojille elokuvan ja yritän hetken lepäillä..

Dare+ manu 36+4
 

Yhteistyössä