***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Neuvolassa taas käyty, sf mitta oli laskenu 30 viikontakaisesta32 cm:stä, eli kait se vauva asettuu lähtökuoppiinsa pikkuhiljaa, ei kylläkään ollut vielä kiinnittynyt, eikä varmaan kiinnitykkään kun vasta sitten kun supistukset sen painaa alaspäin...

Täällä ei tarvitse mitään etukäteen ilmoittaa synnärille, ei muuta kuin menee vaan, toki jos on hiukan epävarma tilanteestaan, niin eihän se haittaa vaikka synnärille soittaakin...

Tuo mun sf mitta ei kyllä enteile mitään järin suurta vauvaa, ja terkkakin sanoi et ihan sirolta vauvalta tuntuu, kokemusta on siis reilu nelikiloisen synnyttämisestä kuin alle kolmekiloisestakin ja molemmat syntyivät lasketun ajantietämillä...

Nyt rv 37+3
 
:wave: Täältäkin. Maanantaina oli neuvola, vauva ei ole vieläkään kiinnittynyt :/ Jouduin sittenkin syömään sen antibioottikuurin ja sain sellaiset mahavaivat siitä että meinasin lopettaa koko kuurin. Kunnon laihdutuskuuri :( ja sellaista ei olisi kyllä tarvittu!!!

Olo tällä hetkellä todella huono, jatkuva oksetus :x oksentanut en ole mutta olo on koko ajan että milloin oksentaa! Tähän nyt vielä joku mahatauti niin kiitoksia..

Supistuksia ei ole ja tuskin niitä tulekaan ennen kuin on viikon mennyt yli :/

Onnea kaikille vauvan saaneille :heart: =)

Meillä lapset jo aivan hermoina milloin vauva syntyy, tyttökin kun aamulla herää niin ensimmäisenä tulee sanomaan että höh, sie ootkin kotona, oisit voinu olla jo vauvaa hakemassa :LOL: mutta sitten sanoo että jes, voin taas leikkiä takulampulla vauvan kanssa :) Lapset näyttää taskulampulla mahaan ja vauva riehaantuu ihan täysin siitä valosta :LOL: välillä pitää sanoa että nyt riittää, äitiin sattuu jo kun vauva telmii mahassa niin hurjana :D

nyt parantamaan oloa jollain :/
nedee ja huomenna tasan 39
 
Tulin tanne nyt sita synnytyskertomusta laittamaan. Eli verista limaa alkoi vuotamaan viikko sitten tiistaina. Siina laakari sitten arvioi,e tta synnytys lahestyy. vedet menivat la-aamuna kello 3.30. Naytilla kaytiin sairaalassa, mutta koska kaikki oli hyvin ja lapsivesi varitonta nioin paasin iltaa asti kotiin oottamaan suppareita. Alkoivatkin sitten itsestaan kontrollikaynnilla kuudenn aikaan. olivat tosi saannottomia ja meinasivatkin, etta sunnuntaina sitten kaynnistellaan. kunnes ihan yhtakkia kasilta alkoivat kipeina tulemaan 3 min valein. Synnytys on kirjattu alkaneeksi kello 21.03 ja kello puoli yuhdeltatoista olinkin jo 10 cm. auki, vauva ei kuitenkaan ollut laskeutunut eika kiinnittynyt joten minun piti tunti odotella ponnistussuppareiden kanssa, laittoivat talloin epiduraalin, jotta ei olisi niin kovaa ponnistamisen tarvetta. Lopulta tytto laskeutui, mutta vaaraan tarjontaan. Vauvan syke kohosi hurjaksi ja mulla alkoi taju lahtemaan, silloin laakari kaski vaan ponnistaa ulos samantien ja mikali ei onnistu niin leikkuriin. tytto tuli ulos kahdella ponnistuksella, mutta verenvuoto oli hurjaa. Istukka oli revennyt ja tuli paloina ulos. Siksi ilmeisesti mulla alkoi taju lahtemaan ja vauvan syke kohosi. Onneksi vauva oli ihan 9 pisteen tytto, mutta mulla verenpaine romahti 80/47 ja hemppa 68. verta sain ja olo on vielakin hiukan heikko. onneksi kuitenkin vauva-arki on lahtenyt hyvin kayntiin ja vaiuva on niin suloinen. Esikko 1,5 v. on ottanut vauvan aika hyvin vastaan. on tosin itsekin heittaytynyt hiukan vauvaksi, mutta se pikkuiselle sallittakoon.

Nyt vaan kaikki joukolla synnyttamaan! myrakan tilanne ei ainakaan mukavalta kuulosta. Jaksuja sinne!

Niin ja rohkaisuna piti sanoa, etta harvoin synnytyksissa mitaan vakavaa tapahtuu. mulla on ekasta synnytyksesta vaan ihanat muistot. tasta toisesta jai hiukan kauhu, mutta eikohan se unohdu pian.

Ja eikos ne yleensa suosittele soittamaan etukateen synnarille, kun on tulossa. Siis jotta kerkeavat valmistelemaan synnytyssalin ja henkilokuntaa.
 
Nonni, piparit leivottu ja porkkanalaatikot uunissa. Ja merkkiäkään synnytyksen lähestymisestä ei ole :D. Mutta yritän nyt sitten olla vaan rauhallinen ja seesteinen. Ensi tiistaita odotellessa.

Kattiina ja Möykky 39+6
 
Neuvolakuulumiset:
Pissa: ok
Paineet ok
turvotu: ei ok
SF 35 vaikka pää on ihan alhaalla
paino -200g/5päivässä. eli jostain on turvotusta lähteny, tai sit johtuu siitä kun maha toimii :LOL:

Maanantaina on mammapolille meno, aletaan miettiä käynnistystä noitten sokereitten takia. just soittivat sieltä kun olin neuvolassa, sanoin että kaks arvoo oli yli viime perjantain jälkeen, tai toinene oli rajalla ja toinen reilu 8, nyt mittaillaan ennen ateriaa ja aterian jälkeen joka päivä hamaan tappiin asti.

oli puhetta sunnuntaisesta yritelmästä synnyttää, kysy neukkatäti että jäikö pelkoa kun siellä oli tilanne päällä niin tuumin että eipä juurikaan että kun ei ovi koskaan tietää mitä siinä käy, ja kun tuossakin sitten oli kuitenkin onnellinen loppu, eli kaikki jäi henkiin eikä kukaan oletettavasti pahasti loukkaantunut kun eivät leikkuriin lähteny.

Jos pitkäkseen menis, väsyttää ihan kamalasti.

Nedeelle piti sanoo että tuo pahaolo voi olla merkki että on raskausmyrkytysalkamassa, eli jos on turvotusta tai päänsärkyä/näköjuttuja niin kannattaa aineet kuulemma mitata. näin kerto meidän terkka kun valitin että on pahaolo ihan sama miten päin on..
 
Heippa! :wave:

Olen ollut niin huonovointinen etten ole päässyt juuri koneelle kirjoittelemaan. Huomenna äitiyspolilla kontrolli, päätettiin nyt kuitenkin pyytää huomenna sektioaika, toivottavasti saadaan heti ensi viikolle (eli rv 40). On alkanut tuo perätilasynnytys mietityttämään kun kokoakin tietysti tulee vauvalle koko ajan lisää kun LA lähestyy.

Pööpötti ja Masukki 38+3 :heart:
 
Minusta otettiin eilen magneettikuvat lantiosta ja ens viikon tiistaina äitipolilla kuullaan sitten vastaus, onko perätila alatiesynnytys mahdollinen mun kohdalla.

Mussu on pieni, joten ei hätää että iso vauva olisi tulossa.
Eilen painoarvioksi saatiin 2,5kg, meidän piskuinen hani :heart: On kokoajan kasvanut ala- ja keskikäyrän välillä.

Tetasha :heart: Milli 38+1

Ps. Kiitos haleista ja vastauksista edelliseen valitusvirteeni, ootte ihania :heart:
 
Niin unohtui kysyä, onko täällä muita joiden streptokokki testi on ollu positiivinen? Näin se siis oli mun kohdalla, eli se tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa synnytystä ne laittaa mulle tipan mukana antibioottia suoraan suoneen, Jos nyt kerkeevät laittaa sen kanyylin, yhdes synnytyksessä eivät kerinneet, en tiiä miten sit toimitaan, mut jotenki mulla on sellainen olo, ettei tää niin nopeasti synny, mut eihän sitä koskaa voi tietää.....
 
Heippa!

Täällä kans neuvolassa pyörähdetty..

Painoa vaan tulee ja tulee ja tulee... Kilo tullut viime viikosta. :/
Alapaine oli edelleen koko ajan yli 90. Nyt sain komennon, että jos yhtään on pää kipeä ja tai niitä näköhäröjä vielä, niin äitipolille ja vilkkaasti.
1.12 sain seuraavan ajan, terkkari sanoi että jos vauva on jo syntynyt, niin hän voi tulla kotiin sillon. Olin ihan :eek: , en kai mä vielä synnytä! Ennen lauantaita ainakaan en ehdi, mennään sillon jouluostoksille! :xmas: :LOL:

Mua kans jännittää kyllä kieltämättä hieman synnytys ja sen jälkeen tietty kotonaolo. Miten tuo 3v suhtautuu sitten? Vaikka on kyllä varmasti helpoimmasta päästä, mut silti..
Mies jää ehkä vain viikoksi kotiin, pitää ilmeisesti talviloman heti joulun jälkeen ja niillä paljon lomautuksia ensi vuodelle, niin ehtii kyllä mun puolesta tekemään töitä = saamaan palkkaa nyt.

Sairaalassaolosta Kuopus syntyi klo 22 illalla, me lähdettiin sieltä seuraavana aamuna jo kotiin. :saint: Mä en pysty nukkumaan YHTÄÄN sairaalassa..
Jos kaikki menee hyvin, niin samaan pyritään nytkin.


Miracles ja Tyyne 39+3 :heart:
 
Meillä on nyt pohdittavana mennäänkö perjantaina rokotettaviksi possua vastaan, kun tuli kutsut koko perheelle. Mulle ja esikolle ilmeisesti adjuvantiton rokote ja isukille se adjuvantillinen. Mutta just sitten tänään oli uutisissa kun 38viikolla raskaana ollut nainen oli ottanut pandemrix rokotteen mitä siis täällä ei suositella raskaana oleville ja menetti vauvan 2 päivää myöhemmin. Otsikot kirkuu että johtui rokotteesta, mutta asiaa vasta selvitetään eli yhtä hyvin voi olla joku muukin syy. Aluksi oli ollut tavallisia rokoteoireita ja sitten pari päivää myöhemmin kovia supistuksia ja lääkäri totesi vauvan menehtyneen. Tähänkin asti olen ollut epäilevällä kannalla, mutta oli jo tarkoitus mennä perjantaina hakemaan rokote ja nyt taas aloin miettimään otanko kuitenkaan, vaikka pitäisikin olla se adjuvantiton ja kuulemma turvallisempi rokote... Blaah...

Saini ja Tintti
 
mammaroilaitoin yytä :wave:

katrinainen onpas sullakin tarina. Onneks kaikki hyvin kuitenkin.
Näitä ollut ihan liikaa näitä tapauksia nyt tässä meidän pinossa. Jospa jatkossa kuitenki kaikkien synnytys menis hienosti, ettei kehenkään tarvis enää verta laittaa. Toivotaan kaikille helppoa ja onnellista synnytystä.

Mies sai muuten eilen kuulla lomautuksesta. Siis ensi viikon ovat vielä töissä, sen jälkeen lomautettuina (ties kuinka kauan). Onhan se mukava että on sitten kotona, mutta.. Kun siitä kotona olosta ei rahaa saa :/ Ja meidän tilanne ei anna yhtään senttiä periksi.. No katsotaan mihin mies päätyy loppupeleissä.

miracles helppoa kun saa melkein heti lähteä vauvan kans kotiin lepäämään. Näillä mun matkoilla sairaalassa ollaan ainaki lastenlääkärin tutkintaan asti. Eli se 2vrk vähintään, riippuu mihin aikaan vrk vauva syntyy..

Täällä kans väsyttäis hulluna. Mullahan ei tietty olis ku aikaa, vaikka nukkusin koko päivän. Mut ei silti viitti nyt nukkua, pitäis pystyä yölläki nukkuun.. Totta se on vaan nettailtava loppupäivä :D
Ja kohta on muuten huoneen lattiassa urat ku mä nousen käveleen ja hieroon masua aina ku supistus tulee.. Sillai tein esikon syntymää edeltävänä iltana :saint:
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Vauvan pää ei vielä ole kiinnittynyt ja pylly pyörii puolelta toiselle. Ei kivan tuntusta.
Seuraava neuvola aika olis 4.12. Jospa se olisikin sitten viimeinen!!!

Vauvaonnittelut Katrinaiselle!!! En tainnut muistaa viimeksi.


Nyt kutsutaan.....
 
Heipsan!
Kiitos synnytystarinoista, niitä on kiva lukea! :)


Täällä supistelee aika napakasti päivittäin, ja pelkän kauppareissun jälkeen on mieletön paineentunne alapäässä ja selkää polttaa... Mietityttääki kuinka voin viikon päästä lauantaina päivän käppäillä kauppoja läpi jouluostoksilla. :D joka kaupan jälkeen johonki kahville istuskelee :whistle: Apua,siihenki enää reilu viikko ja kun ei tiiä lähteekö synnytys käyntiin rasituksessa, niin voipi olla vauva sylissä sit itsenäisyyspäivänä :eek: :heart:

Kertoilkaahan millasia kokemuksia teillä on noista lyhkäsistä sairaalassa olo ajoista, eli siis 1vrk-alle 2vrk synnytyksestä kotiutuneilla? Onko tarvinu käydä sairaalassa lastenlääkärin tarkastuksella vielä ja onko tullut sellasia tilanteita että ois pitäny palata jostain syystä sairaalaan?

Itellä pelottaa kun esikko joutu lastenosastolle 1vrk ikäsenä kun sai jonku pöpön synnytyskanavasta ja alko 1vrk iässä pulauttelee vihreää ja oli kärttyisenä ja oltiin sit viikko antibiooteilla sairaalassa, että entä jos tääkin pikkuinen sit alkaa oireilee kun ollaan kotona...toisaalta sinnehän sairaalaan pääsee takasi jos niikseen tulee. Itellä vaan ei pää kestä ees ajatusta monen päivän sairaala-ajasta, siellä yksin (/vauvan kans) vaan makoilla,eikä mies pääse kattoo. Tämä sairaalapelko jäi siitä kun viimeks alakulo ja siitä edelleen jatkunut sjm starttasi jo sairaalassa niin ei todellakaan haluttais verestää muistoja. :| Mieskin meinasi kun juteltiin, että vois jo sen vuorokauden kuluttua kotiutua jos kaikki ok, eli häneltäki saan täyden tuen tähän onneksi. Kun siis kuvittelin että hän vastustaisi niin nopeaa kotiutumista..

Käytiin esikolle (1v 3,5kk) ottaa tänään sikapiikki. Toivottavasti ei tulis pahat oireet... :/ Onpahan nyt suojattuna hänkin. :) tai no 2vkoahan siihen suojan saantiin menee, mutta kuitenkin.

Upp3 ja masukki 36+1
 
upp3 Me tosissaan lähdettiin kotiin, kun tyttö oli reilut 12h vanha. Lääkäri tarkasti silloin, sanoi kyllä että jos vähänkään tuntuu siltä kotona, niin täytyy tulla takasin. Mutta kaikki oli oikein ok lääkärin mielestä.
Terv.hoitaja kävi sitten kotona meillä samalla viikolla.

 
Jaa jos sitä tänneki kirjottelis välillä... =) Lukemassa kyllä päivittäin käyny..
Täällä makaan osastolla ku maanantaina todettiin prot +++, pitemmän aikaahan ne on ollu +. Paineet on ollu ihan ok, eikä muitakaan oireita oo ollu.
Saa nyt nähä koska täältä kotiin pääsee... Vkoja nyt 37+4 eli aika valmishan tässä alkais olemaan =)
 
Voi ihanaa kello on jo 7!! Uutiset ja salkkarit niin kello jo niin paljon et kohta voi mennä jo nukkuun :)

Suppailee suppailee, toivon niin oikeesti et pian alkais tapahtuun.. Olis kotona niin en tiiä olisko näin hoppu tän kans.. Ikävä kotiin niin toivon jo masusta pääseväni..

Jospa huominen kaupunkikierros vähän nopeuttais tätä toimintaa :LOL:
 
Katrinaisella aika hurja synnytyskertomus :eek: - onneksi nyt on kaikki hyvin!! Itseäkin vähän pelottaa verenhukat yms, kivahan se olis saada helppo ja "siisti" synnytys, mutta never know...

Myräkkä - toivottavasti pääset pian masusta eroon :)

Eilen oli illalla ihan kauhea olo, ajattelin että tuleeko vatsatauti vai mitä. Tai lähinnä muistutti alkuraskauden pahoinvointia... makoilin sohvalla ja ällötti ja röyhtäilin kuin pieni possu koko illan :ashamed: . En sitten tiiä että onko tulossa loppuraskauden pahoinvointia vai mitä... tänään on ollu paljon parempi olo, mitä nyt ihan tolkuttoman kauheeta närästystä... ja ruoka ei oikein maistu. Tuntuu että vatsalaukku täyttyy pienestäkin - kai tuolla mahassa vaan rupee olemaan sen verran ahdasta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kivitasku:
Niin unohtui kysyä, onko täällä muita joiden streptokokki testi on ollu positiivinen? Näin se siis oli mun kohdalla, eli se tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa synnytystä ne laittaa mulle tipan mukana antibioottia suoraan suoneen, Jos nyt kerkeevät laittaa sen kanyylin, yhdes synnytyksessä eivät kerinneet, en tiiä miten sit toimitaan, mut jotenki mulla on sellainen olo, ettei tää niin nopeasti synny, mut eihän sitä koskaa voi tietää.....
:wave: Minä :/ Ja pissasta otettiin tuo, ei emättimestä. Oireita ei ollut. Pissanäyte piti viedä labraan kun seulottiin oireetonta virtsatulehdusta, josta sitten löytyi tämä strepto. Nyt juuri söin antibioottikuurin, joka kyllä aivan turha kun se ei auta tähän. Synnytyksessä minullakin tippa tulossa käteen. Onko sinulla ollut oireita tuosta streptosta? supistuksia tai muuta? minulla ei ole supistellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
upp3 Me tosissaan lähdettiin kotiin, kun tyttö oli reilut 12h vanha. Lääkäri tarkasti silloin, sanoi kyllä että jos vähänkään tuntuu siltä kotona, niin täytyy tulla takasin. Mutta kaikki oli oikein ok lääkärin mielestä.
Terv.hoitaja kävi sitten kotona meillä samalla viikolla.
Kiitos kun kerroit =) Meilläkin terkka puhui jotain että kävis mahd pian kotiutumisen jälkeen kotikäynnillä, mutta jäi epäselväksi että pitääkö silti kuitenki sairaalassa lastenlääkärin tarkastuksellakin käydä..?!

Täällä kyllä on monella tuota pahoinvointia esiintynyt. :( Niin myös mulla, joka päivä on semmonen "alkuraskauden pahoinvointi" päällä, yök :x Koitan aina helpottaa oloa syömällä ja se onneksi auttaakin :D :p


Supistaa...!! |O Ja sormet aivan turvonneet.. :/
 
mulla se verenpaine alapaine pysyy 88 tai 90...ensi viikolla neuvola.. :snotty: miehän pötkötin osastolla viime viikolla,pissa on,puhas..mulle lekuri sano viime viikolla ettei olis hälyttävää 90 alapaine :eek: hmm..jaksuja mammat.. :hug: mulla myös närästys vaivaa..kamala :whistle: masukki ihana kun velloo masussa :heart:

nyt pötköttään ja töllön ääreen....

 
Ihme kipuilut tulleet nyt illan mittaan. Eka suppaili päivän, nyt ei enää vaan selkä aivan sairaan kipeä. Ja päätäki särkee. Ja alavatsa, oudosti kipeä. En tiiä, liekkö väsymystä tai jotain. Nyt aion laittaa koneen kii ja sammuttaa valot. Jos yrittäis nukkua. Toki toivon taas et heräisin vesien menoon, taitaa olla toiveajattelua. Tämä kipuilu on kyllä tosi kurjaa.. :(

Öitä mammat :)
 
Myräkälle :hug: . Toivottavasti vaavi ymmärtäisi syntyä sieltä.

Eilen ja tänään sitten alkoi jokojoko-kyselyt. Ja mä en kestä ensimmäisiäkään. Tai sitten muistutetaan, että huomenna on la.
Miehen pomo soitti tänään miehelle ja kyseli tämän vointia, kun mies on saikulla vielä huomisen ja ylihuomisen. Oli sitten puhelimessa tuumannut, että ole vaan perjantaikin vielä poissa, niin varmasti paranet ja kun teillä voi olla lähtökin tässä ihan, niin saattepahan rauhassa olla. Hiukan oltiin ihmeissään, että häh. Mutta mukava näin. Mutta eihän sitä lähtöä nyt tule, kun olisi hyvä aika lähteä.
 

Yhteistyössä