***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

ilmoittelen, etta meille syntyi tytto lauantaina 23.52. synnytys kesti 3 tuntia, mutta tytto tuli kasvotarjonnassa ja istukkakin siina sitten repesi. menetin paljon verta ja verenpaine romahti 80/47. nyt verensiirron jalkeen ollaan suht kunnossa ja kotiin paastaan tanaan. tytto on aivan ihana. Mitat 54 cm ja 3850. kerron kotoa sitten lisaa.

onnea muillekin synnyttaneille ja karsivallisyytta muille.
 
Tuntuu, et joka päivä syntyy joku =)

Täällä vielä pari päivää täysaikaisuuteen. Ylihuomenna synnytystapa-arvio ja päätös siitä kuinka mennään. Jännittää. Joululahjat alkaa olla pulkassa samoin vauvan tavarat. Pakkaseen en ole tosin vielä mitään tehnyt, ja sairaalakassi on pakkaamatta..

Iiriksen äiti 36+5

 
Tiistaita!
Täällä kärvistellään mahan kans, tuntuu et se repeää kohta jos kasvaa enää yhtään |O
Oisin kyllä minäkin jo täysin kypsä synnyttämään. Eihän tässä ois kun reilu viikko laskettuun, mut mun tuurilla menee yli!! Tuntuu et tuo ihokin kiristää kamalasti ja on ihan hellänä ylävatsalla :eek:

Tänään ois neuvola, saas nähdä onko vauva laskeutunut vieläkään, ei kyllä ainakaan tunnu siltä. Tyttö saa samalla reissulla sikarokotteen, nyt on jo ihan paniikissa, on nimittäin kamalan piikkikammoinen.

Myräkälle tsemppiä, jospa pikkuinen päättäisi syntyä pian eikä sun tarviis kauan enää "kitua" :)

takhisis + tonttutyttö 38+4
 
:flower: =) Onnea katrinaiselle ja koko perheelle..

miulla tuli heti mieleen että on koripalloilijan alku.. meillä esikko tais olla jotain saman pitunen ja nyt on jo viidettä vuotta koripallossa mukana...

mieodotan kuin uutta kuuta ett kello ois 12 että saisin soitettua neuvolan tätille..ajattelin että jos vois vaikka väkisin miulle kirjotella joku viisas sellaset paperit että pääsisin nukutksessa operoitavaks..miehelläkin eiln ihan itkua pukkas kun sanoi että sitäkin pelottaa että menee äiti ja lapsi jos on pakko alkaa kaikkine pelkoineen alkaa synnyttämään ja silleen.. :/ miulla on viidestä jo olleesta synnytyksestä kahdessa repsahtanut istukka irti..ja ekassa muuten vaan lorottelin veret pihalle..

ja |O ..kissa jahtaakin miuta eikä sitä kalkkunaleikettä..hullu karvakas hyökkäs justiin kannikan kimppuun.. ihan sellanen saalistajan kiilto silmissä..jos tuollasta tekee vielä kerran niin se on kyyti melkoisen kylmää tuolle kissalle
:kieh:


Dare+manu 37+1
 
Onnea Katrinainen :flower:

Mua alkanu jännittämään, kun aika monella on ollut aikamoista verenvuotoa, toivottavasti ei enempää näitä tapauksia ilmaannu :| Mut onneks siinä ollaa sairaalassa ja apu on lähellä...

Koivukäpy Meidän ekaluokkkalaisella oli kans samanlaista ongelmaa koulun alkaessa, eräs luokkakaveri poika tuntui aina vaan kiusaavan poikaamme, se alkoi niin että ensin vei poikamme kynät ja kumit eikä antanu niitä takas, sen jälkeen tuli töniminen, onneksi poikamme kertois siitä heti kotona, niin asiaan puututtiin heti kun ilmoitin opettajalle... ei ollut meidän poika ainut joka oli joutunut tämän pojan "kynsiin" Nyttemmin pojat ovat kavereita keskenään, eli loppu hyvin kaikki hyvin.... Vaikkakin väliin tulee viestiä pojalta et jotain tönimistä ollut, mut tainnut olla silloin leikkimielistä poikien nahistelua...

Otin just porkkana ja lanttulaatikot uunista, ekat jutut joulua varten tehty :) Tai olenhan jo oikeestaan kaikki lahjat ( muutamaa lukuunottamatta) hommannut jo pitkin vuotta!

Kävin taas eilen uimassa sen 1,5 kilsaa, se on sitten oikein mukavaa...
Tääl ei ole ainuttakaan merkkiä et synnytys lähestyisi taitaa mennä ihan joulukuun loppuun tämä odottelu....

Rv 37+2
 
katrinainen onnea koko perheelle!! :flower:
Myräkkä: auts auts.. :hug:

Tääl on menny aamu/päivä leipoessa, nyt on joulunrieskat pakastamista vaille valmiit, jos vielä vähän pullaa leipos, ni saa mun osalta tälle päivälle olla.. mut tosityytyväinen oon et rieskat sain tehtyä. Esikoinen on isänsä mukana rattoriajelulla.
Annon neitille aamulla rieskataikinaa nokan eteen et ois saanu "leipoa" koski kerran ja katto käsiään irvisti ja sano et "käki".. =käet sotkeutuu.. et meidän hienohelma :LOL: :heart:
 
Paljon onnea vauvatuneille :heart: :flower: - nyt tulee uutisia joka päivä :)

Itse kävin aamulla neuvolassa ja paineetkin oli taas ok ja pissakin puhdas ( viimeeksi oli 1 plussalla ja paineita oon seuraillu kotona ja ne on ollu ihan ok )
eli rr 119/84
sf-mitta 32 ( tasaisesti kasvaa alakäyrän ja keskikäyrän välissä )
Topin syke 143 ( ja pienellä tönäisyllä reagoi heti ja nosti sykkeet 156:een )
paino +400 g ( kokonaisnousu 5.9 kg ja TOSI hyvä niin! )
hb 122
Pää on jo tosi alhaalla, mutta ei vielä kiinni. Ens viikolla vakiterkka onkin lomalla
:( - voipi olla että näin hänet viimeistä kertaa yhtenä kappaleena, toivotaan ainakin niin :kieh: - tosin terkka varasi jo ajankin 8.12. ja sanoi, että kyllä me varmaan silloin vielä tavataan.... Mua ei kyllä haittais, jos seuraavalla kerralla hällä onkin sitten jo kotikäynti! :kieh:

Myräkälle tsempit - toivottavasti vaavi syntyy PIAN!!!

Killi ja Topi 37+1
 
Onnea kaikille vauvaantuneille :flower:

Ja iiiso :hug: sitä tarvitseville.

Ja napakoita suppareita niitä haluaville :D

Sitten törkeesti omaan napaan ja sen ympäristöön...
Eilen oli mullakin visiitti äitipolille. Tontulla asiat kunnossa. Oli ihanaa kun otettiin käyrääkin ja sai kuunnella pienen sydämen jumpsutusta ihan rauhassa <3

Oikein päinkin pieni siellä köllötteli ja ankarasti potki kun ultralla tiirattiin. Ei selvästikään tykännyt tiirailusta, koska heristeli myös nyrkkiään ja näytti kieltä... Painoarvioksi saivat 2600g, eli sellainen 3200g hujakoilla sitten täysaikaisena. Ihan normikokokoinen meidän muksuksi siis.

Eli siltä osin asiat kunnossa.

Mutta se synnytys taitaa jäädä haaveeksi :'(
Pitkään lääkärin kanssa puhuttiin, ja kyllä hän riskejä puntaroitsi siihen malliin, että suositteli sektioajan varaamista parin viikon päähän. MUA OTTAA NIIN PÄÄHÄN!!!! |O
Lääkäri mietti kyllä asian ottamista esille ja puntaroimista myös kollegoidensa kanssa, mutta loppujen lopuksi mulle jäi epäselväksi, että tekeekö hän niin vai ei. Viittisköhän panna postia ja kysyä vielä tätä siltä lääkäriltä.

Pientä toivetta (tai oikeammin aika isoa) siis elättelin siitä, että antaisivat synnyttää alakautta. Tietysti se vaatisi sitä, että synnytys käynnistyy itsekseen, etenee hallitusti mutta sujuvasti, pieni pysyy oikeassa tarjonnassa jne. Mutta nyt sitten kuitenkin näyttää siltä että puukkoa tulee, halusin tai en. :headwall:

Kurjaa tuntea olonsa näin pettyneeksi :ashamed:
Lääkäri yritti puhua, että loppujen lopuksi se tapa syntyä, on pientä siinä vauvan saannissa. Tietysti niin onkin, mutta olisi se nyt paljon luonnollisempaa ja mukavampaa synnyttää normaalisti. Tuntuu kuin koko kroppa ois mut pettänyt ja epäkelpo kapistus kun ei suostu pitämään lapsia oikein päin masussa ja sen takia ollaan sitten aikaisemmin noihin sektioihinkin jouduttu :ashamed:

Kai mä vielä elättelen toivetta että synnytys lähtisi itsekseen käyntiin ja etenisi niin, että tilannetta seurataan eikä rynnätä heti sektioon. Tosin mikään kypsä tilanne ei vielä alakerrassa ollut. Kohdunsuu oli vähän pehmennyt, mutta paikat silti kiinni. Tosin tuo pehmeneminenkin on jo edistys mulle... Mulla on vaan joku tunne, että ei tämä laskettuun aikaan mene... Toisaalta, mitään joulujuttuja en ole tehnyt ja lahjat mennään ostamaan vasta 4.12, joten ei sitä ennen kuitenkaan, kiitos :D

Toisaalta mietin niitä alatiesynnytyksen riskejä. Jos jotain sattuiskin... Nytkin täällä on ollut paljon vuoteluita mammoilla...

Ja toisaalta jos pitää valita kiireellinen vai elektiivinen sektio, niin tietysti tuo jälkimmäinen on parempi sekä mulle että vauvalle.

Täytynee nyt työstää tuota asiaa ja käsitellä pettymystään ihan rauhassa. Tuntuu itsekkäältäkin kun ajatukset pyörii nyt vain tuon sektion ympärillä. Pitäisi tietysti iloita että pienellä kaikki oli hyvin. Ja toki mä iloitsenkin.

Mutta silti olen niin pettynyt ettei siihen ole oikein sanojakaan sitä tunnetta kuvaamaan.... Ottaa vaan niin rankasti päähän.

Tintukka ja tonttu 37+1
 
Tintukka: siis minkä takia joudut sektioon? Luin noita sun vanhoja juttuja, mutta siis ilmeisesti vain siksi, että vauva ei pysy rt:ssa?? :( Sorry, voi olla tyhmä kysymys.... :ashamed: Mites sun muut lapset, onko ne tullut alateitse vai sektiolla kaikki?

Harmi juttu tosiaan... mutta jostain syystä sun kroppa näköjään pyörittelee noita vauvoja vielä viimeisilläkin viikoilla :D

Tsemppiä ja jaksamista :hug: - vauvan hyvinvointi kummiskin on tärkeintä :heart: - minä olen vasta ekaa saamassa, mutta ymmärrän kyllä harmituksesi..

 
POKS 37+0! :heart:
Hyvä fiilis - lähden pian vipalle joogatunnille! Mahtavaa, miten monet on saaneet jo joulua laitettua... mä en edes uskalla haaveilla mistään herkuista, kun tosiaan tuli neuvolalääkäriltä niin noottia eilen :ashamed:
Onnea Katrinaiselle!
Tasan kuukausi jouluun! :xmas:

Grace & Little 37 :heart:
 
Killi12 mulla on takana jo kaksi sektiota. Siksi sitä taas tarjotaan.

Esikoinen oli loppuun asti pt:ssä --> sektioon, koska lantion mitat ei riitä pt:n alatiesynnytykselle. Eikä esikoista saatu edes kääntymään.

Toka kääntyi viimein viikolla 40 ja säästyin sektiolla. Hän syntyi siis alakautta.

Tuplista A perätilassa. Voisko muuta odottakaan :kieh: Häntä ei tietenkään voitu edes yrittää kääntää eikä tajunnut kääntyä itsekseenkään --> sektioon.

Yleinen kanta on, että kahden sektion jälkeen kolmas on sitä automaattisesti. Joskus voidaan harkita myös alatiesynnytystä. Siinä on toki riskinsä, koska pelätään kohtuarven repeämistä supistusten takia. Ja tätähän ei voi ennustaa kellä se repeää ja kellä ei...
Toki myös sektiossa on riskinsä. Ihan kuten elämässä yleensäkin :) Mutta aika yleisesti lääkärit pitävät arven repeämisriskiä suurempana ja toki vaarallisempana kuin elektiivisen sektion riskejä. Ja suunnitellun sektion riskit ovat toki vähäisemmät kuin hätä-/kiireellisen sektion riskit.

Mä luulen, että mun kohdalla lääkäri pohti paljon myös tuota, kun edellinen sektio oli monikkoraskauden päätteeksi. Ehkä olisi ollut myötämielisempi alatielle, jos sektio olisi ollut "yksikköraskauden" päätteeksi. Lääkäri pohti sitä, että kohtu on varmasti ollut kovasti venytyksissä monikoraskaudessa ja kai sillä on sitten jotain merkitystä tältä jatkon kannalta.

Plääh :ashamed:
 
Täällä koossa, kärvistellen. näköjään taas supistelee. mutta kumminkaan valmista tule ennen uutavuotta kun ristiäiset pitäs pitää joulunpyhinä :LOL:
Pojalle osgtettiin sukset ja mammalle pulkka, ei puutu ku lumi!

Katrinaiselle onnea isosta neitokaisesta!
 
Edelliset pari sivua lueskelin tässä..
Onnittelut parille uudelle vauvan saaneelle, ihanaa!! :heart: :heart:
Myräkälle hirmuisesti supistustuulia täältä :whistle: :whistle: :wave: Jaksuja!!
Ja äitylille myös jaksamista :hug: Itelläni takana sjm, alle vuosi toipumisesta ja hieman hirvittää uusiiko nyt. Siitäpä pääsenkin samaan paniikinaiheeseen kuin Tetasha, eli tuohon että Oysissa ei pääse tällä hetkellä isät vierailulle osastolle :'( Mullakin siis ahdistaa ajatuskin siitä sairaalassaolo ajasta.. :( Eilen neuvolassa tästä kerroin ja neukka sanoi että sieltähän pääsee vuorokauden ikäsen vauvan kans kotiin jos ei mitään komplikaatioita tuu.. nyt sit mietityttää uskaltaisko lähteä vrk ikäsen kans, sairaala kuitenki 100km päässä jos jotain tulee... mutta tiiän että pää räjähtää jos joudun useemman päivän ja yön sairaalassa viettämään :x :(

Eilen neuvolassa kaikki ok. ei oo nyt n.kortti lähellä mut paineet,pissat ok, hb noussu 108-> 126!! ja kohdunkaula lyhentyny 3cm->2senttiin, pehmentyny vähän lisää. :p ja mitähän muuta, ei kai isompia kun ei tuu mieleen :D

Tänään poksahtelee
Upp3 ja masukki tasan 36!!
 
Paljon ONNEA kaikille vauvautuneille :flower: :heart:
Ihanata käydä lukemassa jokapäivä uusia vauvauutisia :xmas:



itse yritän vielä nauttia mahastani vaikka välillä tukalaa tekeekin. Tää on meiän toinen ja myös viimonen lapsi. Tätäkin saimme odottaa 5pitkää vuotta. Tulee varmaan ihan hirmu ikävä tätä masua, vaikka onkin ihanata saada pikkuinen vihdoin syliin.

Yö meni supistellessa ja valvoessa, että saapi nähä kuinka kauan tässä vielä yhdessä koossa ollaan? Tänään oli neuvola:
rr 140/85
Pissa - ++ Elikkästä sokerit meinaa olla kohollaan???
Paino -1.6kg
Sf 33 (sama kuin viimeks, laskeutunutko?)
Kotona edelleen pissailen tikkuihin ja seuraan protskuja sa sokereit. Huomenna vien 4tunnin pissa näytteenkin labraan. Verenpaineita myös kotona pitää seurailla,yli 90 ei sais siis nousta tuo alapaine....

niin ja *PoKSUT* 38+0
 
Katrinaiselle paljon onnea :flower: :heart:

Ja myräkälle voimia, kyllä nuo supistukset nyt jaksaa sinuu kiusata. Jännä juttu, että miten kauan siulla noita kipeitä supistuksia on jo ollut, eikä siltikään meinaa tonttu tulla pihalle :D ...

Jessie + :xmas: tasan 35 rv
 
Tervehdys!

Nyt on leivottu kakkupohja pakkaseen, huomiselle oottaa piparitaikina ja iltakahvelle on torttu mustikka-rahka-vaniljakastiketäytteellä (mistäs ne kilot oikein tuleekaan :D). Huomenna olisi tarkoitus pipareita leipoa ja jos vielä tällä viikolla tekisi porkkanalaatikkoa pakkaseen. Kun ei vauva ulos halua tulla, niin hyödynnetään sitten tämä aika.

Mylläkkää on masukki tänään pitänyt, ei ole tietoakaan viikonlopun hiljaisuudesta ja rauhallisuudesta. Mieskin totesi, ettei vissiin tarvitse liikelaskentaa tehdä.

Mutta jos kahvetta ja torttua :p
 
jessie, ei mul pitkään oo supistukset kipeitä ollu. Siis jos verrataan näitä suppareita joita tulee päivittäin ja niitä joita tuli sillon sunnuntai yönä niin nää nyt on tämmösiä heposia vaan.. Sunnuntaiyön supparit oli aivan toista luokkaa, todella kipeitä. Nyt vaan kovettelee, siinä se.

Kierreltiin miehen kans koko päivä cityä. Käytiin yks autoki aikamme kuluks koeajamassa :D Nyt mies lähti ajeleen kotiin. Että tähän loppu meikäläisen kiire :) Synnyttämään siis.. Nyt se sit tietty syntyy ku ei tarviskaan :kieh:
 
Niin joo ja veristä limaa vuotanut tänäänkin. Äitipolilta olivat sitä mieltä että limatulppaa vieläkin tulee. En tosin paikan päällä käyny mut puhelimessa sanoivat niin.

*muoks* Niin siis eilen vuosi ja olettivat että sisätutkimuksen takia vuosi. Mutta että tänäänki vuotanu..
 
Tuli pari juttua mieleen, ja te varmaan osaatte vastata niihin =) Pitääkö siis soittaa sairaalaan ennen kuin sinne menee? Ja mihin päin tarkalleen ottaen soitetaan, synnytyssaliin vai? Päivittelen puhelinluetteloani ja ihmettelen tätä.

Toisena olen miettinyt vaippojen ostoa. En siis aio kestoilla, joten olisiko vinkkiä, mitkä vaipat ovat hyviä? Meneekö hinta ja laatu käsi kädessä? Itselläni kuitenkin raha puhuu aika paljon kaikessa...
 

Yhteistyössä