***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

onnea jääkyynel :flower:
PeggyBundy =) ihanaa et ultra meni hyvin

täällä alkanut menkkaoireet jo helpottaan, enää väsymys vaivaa ja pikkuset nippailut mahassa,mietinki et aika oireetonta nyt ja mielessä myös kävi uuden testin tekeminen.
ultran varasin ja se ois 15.4
neuvolan varaan ensi viikolla.
te joilla työongelmia,toivottavasti asiat järjestyy toivomalla tavalla. delfis itse en kertoisi raskaudesta tuossa vaiheessa.

rv 5+1
 
Kiitos tytöt vastauksista! On tässä pää vähän seljennyt. Juttelin ystävän kanssa eilen vielä tästä asiasta ja oon nyt päättäny olla kertomatta. :)

Kohta töihin. Oikein mukavaa lauantaita koko poppoolle! :flower: :heart:


rv 5+4
 
huomenta kaikille! mä kävin eilen shoppailemassa ja nyt varmaan siitä johtuen oon aivan väsyksissä... kasattii illalla esikon vaatekaappi ja sit järjestelin vaatehuonetta ja yhtäkkii kello olikii22.30.. nyt silmät luppaa kiinni ja ekaa kertaan moneen viikkoon heräsin 8:00 siihen kun esikoinen tuijottaa ihan läheltä ja kuiskailee: "äiti heää" (äiti herää)... nyt sit on aamukahvit keitetty ja koht pitäs aamupalaa alkaa vääntää. jos ens viikol tulis noi meijän uudet työvuorolistat, niin pääsis neuvolaan... nyt kun on päivätöissä niin pitää yrittää sumplata ajat aikasin aamuun tai myöhään iltapäivällä.

ajattelin käydä hakemas pajunkissoi ja askarrella ton pikkumiehen kans virpomisoksia, jos kävis vaarilas ja mummilas. ja itselle koristeeksi keittiöön. mut ennen sitä pitäs käydä askartelukaupas ja mä en millään meinaa saada silmiä auki! |O

äippäliini83 ja rv 5+3
 
varasin nyt sit perjantaina ajan yksityiselle, merioulun neuvolaan, 15.pv, viikkoja tuolloin 7+0 ja kätilö kyllä sanoi että kyl sillon pitäs jo varmuudella syke näkyä.. eli siihen saakka jännäillessä.. :saint:

ihana ku pitkästä aikaa sain nukuttua suht pitkät yöunet, vajaa 10h.. :) typy tuli viereen puol ysin aikaan ja vetelehdittiin peiton alla kaksin pitkään (mies menny jo 7.30 töihin) ja jutusteltiin ja halittiin ja kisuttiin.. :heart:

nyt on aamutoimet toimitettu, tyttö kattoo muumeja, mä suunnittelen et keittäs kahvit ja lähtis ulkoileen koirien ja tytön kans ku aurinko paistaa aivan täydeltä terältä ja pikkupikku pakkanenki näyttää olevan.. ihanaa tää kevät! :)
 
delfis Minä olen samaa mieltä että älä kerro vileä tässä vaiheessa. Oikeasti voisi ollakin ettet edes tietäisi olevasi raskaana eli et oikeastaan pimitä mitään :D
Mutta siis hyvällä omallatunnolla voit olla kertomatta niin olen minäkin :saint:
 
Huomasin tänään, että monen kanssa jutellessa, varsinkin kavereiden ,jotka ovat raskaana, niin on vaikeaa olla paljastamatta että on itsekkin raskaana...Täytyy vielä pari viikkoa ainakin odottaa ennen kun uskaltaa kertoa. Kohta lähden tästä lapsimessuille...oottekos jo käyneet?
 
sis tämä väsymys on jotain uskomatonta! Nytkin juuri heräsin syvästä unesta, nukuin kolme tuntia ihan sikeästi. en kuule mitään vaikkä mm. lapset samassa huoneessa olleet leikkimässä (leluista päätellen)
Näen ihmeellisiä unia (raskauteen liittyviä)
Ja väsyttää vain. Mies on ruuan tehnyt (ainakin tuoksu on hurmaava) Esikoinen lupatui tekemään omena piitakan, käyn kurkkaamassao nko se tehty. Taidan mennä saunaan, syömään ja nukkumaan :saint:

Mirtnkähän ihmeeellä jaksan maanantaina töihin?

Tänään iskim uuten kauhea inspiraatio, ajatin miestä kolmella eri kaupalla etsimässä jotain kivaa koria(mihin saisin pääsiäiskukat). Maximakasiinistä sitten löytyi ihana pyörä. pyörään oli laitettu pikku kori ja isompi kori johon sain iahant asetelmat pääsisäiskukista. Pikku neiti sai laittaa sitten pikku munat ja pikku tiput sinne sekaan. suunnitelin jo et joulun alla saan siihen jotain jouluista, pikku kuusen mikä koristellaan ja jotain muuta kivaa...syksyllä kanervat.... :D
 
Moi,

voisin tulla mukaan joulukuisiin. Kierto niin pitka, etta ei oikein tieda missa mennaan. Katilo tassa kavi meilla pari tuntia sitten. Laittoi LA 4.12. Taalla (Englannissa) on vahan erilainen kaytanto kuin Suomessa. Ens viikolla *sormet ristissa* pitais tulla aika ultraan.

Eli esikoista odotan. Olen 29 v.

Mulla ei oikein muita oireita olekaan kuin menkkamainen olo. Ehka vahan vasynyt, paha maku suussa, vahan huono olo, ilmavaivoja ja hirvee jano. Tai no onhan tossa jo aika monta oiretta, mutta ei niin pahoja. On taa niin jannaa!

Hyvaa viikonloppua kaikille!
 
Argh! Käytiin avokin kans kaverilla. Meillä on jo pitkään ollu suuntelmissa mökkireissu joku viikonloppu. Ollaan nyt pääsiäisenä menossa la-ma välisenä aikana. Viikko sitten alunperin piti mennä, mutta meidän nenän edestä vietiin mökkivaraus. Kunpa oliski sillon päässy, nii asiat ois paljon paremmin. Tosiaan käytiin tossa kaverilla ja tietty suunniteltiin sitä reissua. En tietenkää saanu sanottua, että minä en sit juo mitään. Olis varmaan ollu kaikkein helpoin sanoo se siinä. En vaa saanu sanottua, kun toinen oli siitä niin innoissaan :/ Nyt tässä sit mietin päätäni puhki, että miten ja millon asian sanon. Pitääkö sepittää valkonen valhe vai mitä teen. Valkonen valhe siitä, että oon ite jo tienny viikon tämän asian. Ku en tiedä sitten, mitä tää kaveri aattelee siitä, että oon "pimittäny" asiaa. Toisaalta se on minun asiani ja varsinki kun tää on vasta näin alussa, niin en haluis kertoo. Nyt vaan on vähän pakko. Argh! Että kiroon nyt itteeni ja tavallaan kielsin avokkiaki sanomasta asiasta :/ Että ihminen voi olla tyhmä. Ja nyt vielä suurentelen tätä tilannetta. Eihän toinen voi hernettä siitä nenään vetää, että tässä nyt on näin käyny, mutt sit kuitenkin ajattelen sitä, että tätä on suunniteltu pitkään ja nyt kävi näin. No se on luotettava siihen, että ymmärtävät etten juo. Kyllä sit hauskaa silti voi olla siitä huolimatta!! Ja kaverin ei tartte tietää, että oon jo viikon tienny. Ennen valehtelen tässä asiassa, ku suututan toisen sillä että oon pimittäny asiaa. Tää on oikeesti pakkotilanne kertoo asiasta, vaikken tod. haluais!

T: Hermoilija 5+3
 
Ilmottautautuisin mukaan joulukuun vauvamasuihin. Ensimmäisen haamun sain 1.4 ja nyt tässä on jännätty, miten se haamu kehittyy ja tänään sain clearbluen digitaalisella tuloksen RASKAANA, joten kai se nyt viimein uskottava, että meitä näin suuri onni kohtasi ensimmäisellä yrittämällä.

Tiedoista sen verran, että olen 26v ja mies 29v. ja Helsingissä asustellaan, joten synnytyssairaala on varmaan sitten joko kättäri tai naistenklinikka. Ensimmäinen lapsi on kyseessä ja laskettuaika ovulaation mukaan laskettuna olisi 14.12, mutta viimeisten kuukautisten mukaan 7.12, joten saa nähdä miksi se sitten varmistuu.

Mitä tässä nyt ensimmäisenä kuuluu tehdä? :LOL: Varata vissiin neuvolasta aikaa? koska pääsee varhaisultraan toteamaan, että siellää on jotain ja se on oikeassa paikassa?

Leppis ja pieni rv3+5?
 
Tervetuloa Leppis :wave: Jo on odotettuki ;) Mullaki muute tärppäs heti ekasta, vaikka tuolla vauvakuumeisissa oliki yk 2 :)

Ite ainaki soitin eilen heti neuvolaan, kun varmistuin siitä raskaudesta. Antovat sieltä ajan ja siellä saan ite tarkempaa tietoa varhaisultrasta yms. Vaikka kertoki millon mikäki on. Arvaa vaan muistanko mitään, ku olin nii paniikissa :LOL: Eli vielä muutama viikko pitää odotella sinne pääsyä. Ite meen 28.4. Eli pitkä piina edessä ;)

Lienee viisaammat osaa kertoilla paremmin, ku oon ite vielä tämmönen keltanokka täällä :) Kyslenki kamalasti tyhmiä, vaikka atk-opettaja sanoki joskus ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaa :LOL:
 
JoJo79: Tervvetuloa! Kiva päästään vertailemaan millaisia eroja on suomalaisessa ja englantilaisessa äitiyshuollossa :D Tuo jo aikamoinen ero et alkuraskaudessa jo käy kätilö kotona, mahtavaa palvelua! Pitääkö siellä muuten maksaa äitiysneuvolasta?

JääKyynel: Jos et halua kertoa vielä kaverillesi niin kerro et sulla on lääkekuuri jonka kanssa ei saa ottaa yhtään alkoholia. Jos taas haluat kertoa, mutta et halua paljastaa että olet jo tiennyt niin sano et epäilet olevasi raskaana etkä uskalla ottaa mitään tai että jus teit testin... Noi on inhottavia tilanteita.
Mä näin just työkaveria joka jäi jututtamaan pidemmäksi aikaa (olen ollut pitkällä sairaslomalla) ja poltti tupakan. Vähänkö ihmetteli miksi en polttanut. Kauheat selitykset et ei ole maistunut kun on ollut niin vahvoja lääklkeitä käytössä etihan pyörryttää....


leppäkerttu3 : Tervetuloa :heart: :heart: :heart:
Kyllähän sinun raskaus nyt pidemmällä on kuin 3+5 varmaan kun olet saanut plussan jo tossa vaiheessa. Ei kai noi kotitestit näytä noin varhaisessa vaiheessa plussaa? Vai miten? Ja mulla la joko 8.12 tai 6.12 niin viikkoja jotain 4+4 tai 4+6, joten hyppää vaan tänne nelos viikolle suoraan :D

tikruliini Meillä täällä varhais ultra tehdään kuulemma viikoilla 7-9. Mullakin ultra juuri tuollon 7 viikolla. Tosin odotan kutsua äitipolille aikaisemmin ja siellä tehdään ultra myös.
Kannattaa kysyä missä vaiheessa tekevät ultran teillä siellä.

Tänä aamuna kuvottava olo, mutta ei vielä sellainen et lähtis oksentamaan :x (Toisaalta ihan ja odottaa sitä ekaa oksu kertaa et "varmistuis" raskaus paremmin itselle, mut toisaalta sitä taas kauhulla odottaa). Rinnat on valtavan kipeät :eek:
 
huomenta kaikille! meillä nuo taitavat laskea aina menkoista ton lasketun ajan, ellei oo tosi epäsäännöllinen kierto. ekassa ultrassa kuitenkii sitten tarkentuu aika, joka on tääl rv9-12, mun muistin mukaan.

lisäsin uudet listalle, laitoin sut leppäkerttu3 nyt menkkojen mukaan tuohon pinoon, kerro jos haluat muuttaa päivämäärää. mulla itellä ois oletetun ovulaation mukaan la 30.11, jos siihen laskuriin ois laittanu kietopäivät 26, mut tääl ne laskee lähes aina toin 28 mukaan.

mulla ei oo vieläkää ollu pahaa oloa, pientä kuvotusta jos ei muista syödä tarpeeks usein ja helpottaa sitten kun saa syödä. mä just alotin tänkin aamun kahvilla tyhjään mahaan :D mut eiköhän toi kahvi jossain vaiheessa käy tökkimään, esikoisest kävi ainakii. toisaalt miettii et onks kaikki ok, kun on vähän oireita. mul ei oikeestaa oo rinnat kipeet, vaan nännit, sit on toi lievä kuvotus kun ei syö ja väsyttää välil enemmän ja välil vähemmän... siin on mun oireet.

just irtos silmälaseist sanka!!! voi paska! saa viel ite laitettuu että pysyy lasit päässä, mut täytyy varmaan viedä huomen korjattavaks...
 
Huomenta. Mulla on ollu parina päivänä/iltana iha nii pahaolo, että melkei oksennus on tullu. Tai siis tunne on ollu sellanen. En tiedä sit oisko tullu jos ois menny pönttöä halailemaan. Koitan kuitenki välttää sen. Inhoon muutenki pahaaoloa ja nyt tää on oikeesti vähä jatkuvaa. Tai no ei jatkuvasti pahaolo, mutta sellanen äklö. Ja sit tuntuu siltä, että huippais vaikkei niin olekkaan. En tiedä sit johtuuko siitä, että mulla on niskat vähän jumissa. Päähän on koskenu vaa sillai välillä hetken. Joo ja tissit on kipeemmät nyt kuin pari päivää sit. Että mitähä tästä tulee. Toivottavasti ei pahene, etten ala katumaan :LOL:

Erikoista, että useimmissa paikoissa toi ulra on nii aikasi. Mulle sanottiin, että 11-13 viikoilla. Verikoe 10-11 viikolla ja sit ku siitä on tulokset saatu, nii sit toi ultra. No se näköjään vaihtelee paikkakunnittain :) Niin ja mulle laski neuvolassa lasketunajan viimeisten kuukautisten mukaan.

viides09 Oon jo mielessäni päättäny, että sanon tehneeni just testin, joka näytti positiivista. Pitää vaa sit luottaa kaveriin ja toivoa, ettei se sit laulele siitä eteenpäin. Mutt sitpähän ainaki tiedän, jos kylillä alkaa liikkumaan huhuja, kuka on asiasta puhunu. Oikeesti jännä juttu, että joskus pelkkä raskaus voi olla nii vaikee juttu :/ No isompi murhe mulla on työpaikka, siellä pitää vissiin sanoa, etten voi ainakaa toistaseks tehdä tarkastushommia kun käryt ottaa henkeen. Siinä en ainakaa valehelis yhtään.
 
Viides09 joo kai ne neuvolassakin laskee edellisista kuukautisista tuon lasketun ajan, mutta tiedän, että ovulaatio on ollut hieman pitemmän kierron mukaan kun toi 28... Ihmettelen itsekin kuinka toi testi näytti jo niin aikasessa vaiheessa ja pahoinvointiakin on jo ollut pari päivää. Itselle tuli mieleen, että toivottavasti siellä nyt ei olisi kahta pientä tulossa ;)

Jääkyynel itsekin mietin, että miten ton kertomisen kanssa. Oon kyllä niin malttomaton ja hölösuu etten ikinä kestä tuonne 10-12viikolla. Varmaan tehdään niin että molempien vanhemmille kerrottas jo tässä vaiheessa ja muille yrittäis pitää salaisuutta. Pääsiäinen on kyllä paha, kun lähdetään isolla porukalla laskemaan ja ainakin miehillä noi laskureissut tuppaa olemaan melko kosteita. Aattelin jo, että pitääkö täyttää vedellä parit siideripullot ja esittää juovansa siideriä, mutta miten sitä malttaa pitää sisällään tätä maailman ihaninta uutista?!
 
leppäkerttu3 Joo minäki suunnittelin jossai vaiheessa ostavani niitä alkoholittomia siideritölkkejä/kaljaa, mutt ei taitas mennä läpi koko pääsiäistä. Ihme ois jos joku ei huomais jossain vaiheessa :LOL: Iteki oon päässäni pyöritelly, ett kohta varmaa vois molempien vanhemmille kertoa ja muuten yrittää pitkittää kertomista. Katotaan nyt mitä mieltä toi avokki on. Olis se vaa helpompaa ku ei tarttis salailla.
 
Hei. Ilmoittautuisin mukaan tänne. Plussasin jo vajaa viikko sitten (haamu 30.3., kp 26/29) ja siitä viivat vahvistuivat nopeasti tasavahvoiksi. Viikot ovat nyt 4+3, eli kovin alussa ollaan. Laskuri antoi lasketuksi ajaksi 11.12.09, neuvolaan en ole vielä soitellut. Tiedä sitten, annetaanko sieltä uusi la.

Kyselisinkin heti, että pitikö neuvolaan varata aika jo nyt vai saiko asian kanssa vetkutella viikon pari? Onkohan tässä nykyään jotain "sääntöä"?

Olen siis 33v, masussa 5. lapsi ja synnytyssairaala on Jorvi.
 
tervetuloa sisely! onnittelut plussasta! :heart: ei sinne neuvolaan oo vielä mikään pakko soittaa. mäkin oottelen että saan seuraavan työvuorolistan, että mun ei tarvi työajalle sitä neuvolaa varata. jos saisin lyhennetylle päivälle sen ajan..
 
Kiitos äippäliini83 :flower: Jostain lueskelin, että viikoilla 6-8 olisi hyvä soitella. Niin että katsellaan.

Täällähän on kivasti tuttujakin :heart: . Äippäliini83, leppis ja JääKyynel nyt ainakin. Ihanaa päästä tuttuun porukkaan =)
 
Sisely : Tervetuloa ja onnittelut plussasta :saint: Teillekin viides, niin meillekin :saint:
Itse en olisi kiirehtinyt neuvolan soittamista, mutta koska kohdunulkoisen raskauden riski on niin siksi minulla neuvona et heti pitää varata ultraan aika. Ne neuvola käynnit on pliirun plaarunia alussa niin kauan kunnes muuttuu mielenkiintoiseksi kun sydänäänet alkaa kuulua ja vatsa alkaa kasvaa et saa "jännitettävää" kasvaako masu käyrillä :D
 
Kiitos onnittelusta, viides09 =)

Ja jep, en itse ollenkaan tykkää alkuraskauden neuvolakäynneistä. Tai siis ne tuntuvat aika turhilta, kun perusjutut ovat jo tiedossa. En siis koe saavani neuvolasta mitään, mitä en jo tiedä/osaa. Ja eloisan kuopuksen kanssa ei tosiaan tule olemaan rauhallisia nuo käynnit, voin kuvitella... Mutta loppupuolella tilanne on tosiaan sitten toinen =) .
 
Tervetuloa Sisely :wave:

Ite soitin heti perjantaina, ku tein sen testin. Ei kai siitä nyt haittakaa ollu. Huhtikuun lopussa on sit eka aika :) Ja varmistu ainaki millä viikolla mennään, vaikkei se välttämättä paikkaansa pidä.

Sain sit tänään sille kaverille kerrottua. En tajua oikeestaan miks jännitin sitä asiaa niin paljon. Nyt on kuitenkin kivi vierähtäny sydämmeltä, kun otti asian niin hyvin. Tai ainaki oletan, että otti. Pitää nyt toivoa, ettei pettynyt siitä, että nyt olenki ainoa selväpäinen pääsiäisenä ;) No joo, en usko, vauvakuume hällä itelläki, tiedä sit millon tärpää vai tärpääkö ja ovatko ylipäätään ihan tosissaan yrittäneet nyt sitä lasta. No kai sen tässä lähiaikoina näkee tuleeko heille perheenlisäystä vai ei, kun heidänki ympärillä kaikki poksahtelee ;)

T: Huojentunut 5+4

P.s. En oo tälle pienelle alulle keksiny mitään "nimeä" niiku muilla tuntuu olevan. Mutta liekkö sillä nii väliä, ehtiihän sen myöhemminkin jos kaikki menee hyvin :)
 
Tervehdys vaan kaikille.

Tervetuloa uudet ja onnea plussanneille =)

Nyt alkoi sitten pahoinvointi kunnolla. Viikolla vielä kuvotti, mutta eilen matkalla miehen vanhempien luo, piti pysähtyä levikkeelle antamaan ylen. Eipä siinä, tuijottivat kai ohimenevistä autoista, että on tainnut olla rankka perjantai-ilta. Ja tänä aamuna uudestaan. Ja tämä väsymys. Nukun tosi pitkiä yö unia ja vielä päikkäreitä. Jospa tämä tästä sitten aikanaa helpottaisi. Jää muuten sosiaalinen elämä aika vähille.
 
Heipat! Ajattelin tulla mukaan kun laskuri antaa la:ksi 16.12. Vielä on plussa kovin haalea mutta kuvottaa ja rinnat on arat ja sitä rataa että kyllä täällä raskaana ollaan vaikka haaleastikin :D Jatkostahan ei kukaan tiedä, ei koskaan tiedä miten pitkälle tätä ihanuutta saa mukanaan kantaa. Mutta anyway, pitäiskö sitä ihan ensi viikolla soitella jo neuvolaan vai odottaisko 17.4. asti kun on pojan 4-vee neuvola ja varais ajan sit vasta? Tekis mieli kans päästä 7+viikon varhaisultraan mutta pääseeköhän täällä... pitäisköhän sittenkin soittaa ja kysellä. No mutta siis, tämä olisi toinen lapsi minulle, miehen ja minun ensimmäinen yhteinen, noin kolmekymppisiä ollaan molemmat.
 

Yhteistyössä