***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

Tervetuloa uusille plussanneille ja onnea.

Täällä on käyty keskustelua kestovaipoista. Me ollaan miehen kanssa päätetty, että kestovaippoja ei käytetä, eli kertakäyttövaipoilla sitten mennään kun "tonttu" saapuu.

Täällä on nyt alkanut ilmetä pahenevaa huimausta ja sen takia tänään jo pois töistäkin. Huonoa oloa on edelleen mutta oksentanut en ole kun kerran. Hajut on alkanut ällöttää enemmän ja metallin maku on tullut suuhun.


 
Mä pääsen näköjään niin vähän koneelle, ettei meinaa perässä pysyä :D
Eli oikein paljon tervetuloa uusille ja onnea plussista! :heart:

hipsu1978 mulla ainaski on noita kipuja ja tottahan se on, että ne tunnelmaa latistaa. Mitään vuotoja ei kuitenkaan ole ollu. Juttelin eilen veljen vaimon kanssa ja se sanoi, että johtuu siitä, kun kohtu on myös lihas ja se joutuu jo tässäkin vaiheessa venymään ja verenkierto siellä vilkastuu. Eli siitä johtuis. Ei kuulemma hätää. :heart:

sukkapari mulle on tullu aivan sama asia mieleen. Tiukkoja toppeja vaan päälle, että kaikki näkis pienen pallon! :LOL:



 
Hiusten värjäyksestä oli puhe. Ite aattelin kyllä värjätä koko raskauden ajan, käyn siis ihan kampaajalla. Tai no jos tarkkoja ollaa, niin mulla on etuna se, että avokin sisko tekee työkseen, joten halvaks tulee :) Oon lukenu aika paljon juttuja, että ois turvallista värjätä ja nyt kyllä luotan siihen tietoon sit.

Nyt täytyy tehdä nolojen nolo tunnustus :ashamed: :ashamed: Tää tytteli ku on ollu niin niin epävarma tästä raskaudesta, kun ei oo noita oireita pahemmin. Mulla sattuu olemaan vino pino ovulaatiotestejä laatikossa, jotka on nyt täysin turhia. Paitsi "raskaustestinä" :ashamed: Menin nolona tekemään. Mitäs luulette, että näytti? No tietty sillä sekunnilla, kun tikun kastelin ja alko pissa imeytyä tuli tummaaki tummempi viiva näkyviin. Ennen ku ees kontrolliviiva näky. Arvatkaa oonko nolo!!! Tää on oikeesti noloo :LOL: :LOL:

Ei uskos että on menossa:

 
Tänne tulee tosiaan tekstiä niin paljon, etten millään pysy perässä. Esikoisen odotuksen aikaan oli erilaista, kun töissäkin pystyi aina jossain välissä kurkkimaan koneella, mutta nyt tuo melkoisen vaativa 1-vuotias pitää niin kiireisenä, että hyvä kun välillä ehtii pari minuuttia vilkaista nettiä. Ehkä sitten pääsen paremmin teidän juttuihin mukaan kun mies jää kesälomalle... tai syksyllä viimeistään, kun aion kuitenkin mennä töihin n. 3 kk:ksi ennen äippälomaa ja laittaa tytön hoitoon. Sanokaa vain huonoksi äidiksi, mutta jos vain mitenkään viihtyy hoidossa niin saa siellä osapäiväisenä ollakin äitiysloman ajan. Mulla ei muuten olisi varmaan yhtään aikaa olla vauvan kanssa, kun eihän tuo tyttö viihdy yksin minuuttiakaan.

 
JääKyynel :LOL: Täällä mä oon kans miettiny vielä "varmistaa" asian kun ois tuolla kaapissa vielä yksi r-testi :D Mulla kans sama homma, eli mun hyvä ystävä, joka on mun kummipojan äiti, on kampaaja. Siellä tietty sit kans tulee käytyä. Kyllä mäki meinaan värjätä.


Delfis ja pikkudee 7+3 :heart:
 
bellona Ei minusta ole huono äiti, jos ajattelee omaakin jaksamista!!
Mä aloitin työt kun meil tyttö oli 11kk ja hyvin on viihtynyt, tai oikeestaan PAREMMIN kait se viihtyy hoidossa (pph:lla), mitä kotona, ku on leikkikavereita.. ja mun hermot ei yksinkertaisesti kestä pidemmän päälle lattialla leikkimistä. Meil kans sen verran huomion hakunen tuo neitonen (oppinu, et äiti ja isä ovat vain mua varten), et tehnyt todella hyvää.. kasvattanu ihan hirveesti niin mua/isäänsä kuin tyttöäkin (neitihän on syntynyt 3/08). Ja olen välistä vapaapäivinäkin vieny tytön hoitoon (tosin hoitoon viemistä hidastaa 30km matka), mut on sit saanu sen ajan käyttää tehokkaasti esim. leipoen, ommellen tai siivoten
 
bellona mun mielestäni, etä ainakaan ole huono äiti jos lapsen hoitoon laitat. Kyllähän uuden vauvan kanss aon opettelua vaikka olisikin lapsi jo ennestään. Ja onhan se hyvä saada itselle lepotaukoja loppuraskaudessa, niitä ei 1- vuotiaan kanssa paljoa saa. Milloinkas sulla on laskettu aika?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
JääKyynel :LOL: Täällä mä oon kans miettiny vielä "varmistaa" asian kun ois tuolla kaapissa vielä yksi r-testi :D

Delfis ja pikkudee 7+3 :heart:
onneks on muitakin "hulluja"... tein varmaan viidennen testin (tääl tk:ssa ku ne on hyvin saatavilla)
juu, täällä myös, tästä raskaudesta tehty 4kpl r-testiä, kun eka oli haamu...tiistaina tein vikan testin.
 
Huh, olipas helpotus etten todellakaan ole ainoa sekopää :LOL:

Ja tosta lapsen hoitoon viemisestä oon samaa mieltä kuin muut. Vaikkei omia lapsia olekaan, niin silti. Ja eikös se vaan oo hyvä viedä hoitoon, oppii olemaan muuallakin kuin kotona ja tosiaan on leikkikavereita. Minusta tuplasti parempi, kuin kotona täysin kasvatetut. En halua yleistää, mutta ex-kaverin ensimmäinen lapsi on kyllä sellanen nyrpistelijä (iha ku äitisäki), että oksat pois. Oli kyllä hoidossa, mutt seki oli vähä mitä oli jos suoraan sanon. Nyt lapsi on ekalla luokalla ja minun käsityksen mukaan ei kovin hyvin mene. Sääli! Ja ikävä kyllä kaikki äidiltä opittu :( Niin ja äidillä todennäköisesti raskaudenjälkeinen masennus ollu jo pitkään, mutta ei siis myönnä sitä tai hae apua. Pienin lapsi on noin vuoden ikänen. Sekava selitys, mutt olkoo. Yritin vaa selittää mitä etua on siitä, ett lapsen vie hoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hukkapätkä:
Sanle
Pomppaan tähän ketjuun, vaikka en olekkaan vielä plussannut. Huomasin vaan, että mulla laskureiden mukaan pitäisi olla la myös jouluaattona, vielä ei menkkoja näy. Eilen testasin negan. Mietin vaan, että missä vaiheessa sä Sanle plussasit, kun kuitenkin sama la, jos siis edes olen raskaana. Menkat nyt päivän myöhässä.

:
Mä plussasin tiistaina, kun oli kp 26. Mulla on ollut nyt aika täsmällinen 26 päivän kierto ekan raskauden jälkeen, mulla edelliset menkat alkoi 19.3. Testiviiva oli kyllä hieman vaaleampi kuin se toinen, mutta kuitenkin ihan selkeä.

 
Mäkin tekisin vielä testin jos ois kaapissa mutta kun ei oo. tuli siis kuitenki selvä plussa mut kuitenki hailakampi viiva kuin se toinen, niin haluttais viel varmistaa. ei viiti kuitenkaa ostamaan alkaa, pihi kun oon :whistle:

Ei minustakaan tee huonoksi äidiksi jos vie lapsen hoitoon. :) tästä tuli mieleen yks ärsyttävä päiväkodissa työskentelevä tuttu joka ei kyl oo oikeassa paikassa töissä... ihmettelee, miksi niitä penikoita tehdään jos ne sit viedään aamuseiskalta hoitoon ja haetaan iltaviideltä kotiin.. :whistle: rinnastipa hän asian jotenki koirienkin hoitoon, en vaan sattuneesta syystä (kostea ilta) muista miten ihmeessä.. :D että pistää kiehuttamaan tuollaiset ihmiset joilla ei oo itellä lapsia ja arvostelevat sit lapsiperheiden valintoja :kieh:

 
Alkuperäinen kirjoittaja JääKyynel:
Huh, olipas helpotus etten todellakaan ole ainoa sekopää :LOL:

Ja tosta lapsen hoitoon viemisestä oon samaa mieltä kuin muut. Vaikkei omia lapsia olekaan, niin silti. Ja eikös se vaan oo hyvä viedä hoitoon, oppii olemaan muuallakin kuin kotona ja tosiaan on leikkikavereita. Minusta tuplasti parempi, kuin kotona täysin kasvatetut. En halua yleistää, mutta ex-kaverin ensimmäinen lapsi on kyllä sellanen nyrpistelijä (iha ku äitisäki), että oksat pois. Oli kyllä hoidossa, mutt seki oli vähä mitä oli jos suoraan sanon. Nyt lapsi on ekalla luokalla ja minun käsityksen mukaan ei kovin hyvin mene. Sääli! Ja ikävä kyllä kaikki äidiltä opittu :( Niin ja äidillä todennäköisesti raskaudenjälkeinen masennus ollu jo pitkään, mutta ei siis myönnä sitä tai hae apua. Pienin lapsi on noin vuoden ikänen. Sekava selitys, mutt olkoo. Yritin vaa selittää mitä etua on siitä, ett lapsen vie hoitoon.
Meillä Emma 10kk ja on jo viikon ollu hoidossa, ja vien Emman klo10 hoitoon vaikka meen vasta klo14 töihin, kerkeen käydä ruokakaupassa etc...Eikä mitään huonoa oomatuntoa ole asiasta. Emma ku oikein nauttii että saa olla muiden lasten kanssa leikkimässä.

Hoitoon vaan rohkeesti...siitähän Me maksetaan.
:D
 

hipsu1978 mulla ainaski on noita kipuja ja tottahan se on, että ne tunnelmaa latistaa. Mitään vuotoja ei kuitenkaan ole ollu. Juttelin eilen veljen vaimon kanssa ja se sanoi, että johtuu siitä, kun kohtu on myös lihas ja se joutuu jo tässäkin vaiheessa venymään ja verenkierto siellä vilkastuu. Eli siitä johtuis. Ei kuulemma hätää. :heart:

Kiitos taas, helpottaa mieltä :)
Ja luulen että kivut johtuu siitäkin osaksi kun haravoin tuon koko tontin kahden päivän aikana :ashamed: On meinaan alaselkä aivan jumissa ja varmaan säteilee se lihaskipu mahaankiin.

Olipa ihanat tunnin unet esikoisen kanssa, nyt nautitaan vielä ku pienempi nukkuu ainakin tunnin

:D
 
varhaisultraan mennään koska helmikuussa oli keskenmeno ja samalla ultrassa näkyi munasarjakysta,ei onneks iso,mutta kuitenkin..ja oispas kiva jos pääsis ennen äitienpäivää siihen niin sais mummoille ihanan äitienpäivä lahjan :heart:
meidän pitää alkaa ettiä uutta asuntoa jos tää raskaus jatkuu,meillä on nyt 65 neliön kaksio,jossa me 3 asutaan ison koiran kanssa,ja elokuussa ois mahdollisesti tulossa vielä koiran pentu,josta isona kasvaa 60-70kg painava hurtta..

kestovaipoista jotenki mua kiinnostas hirveesti se touhu,nimittäin esikoisella käytettiin vain kertiksiä ja niihin uppoo ihan hirveesti rahaa :/ menee tietysti kestoihinkin mutta ei ehkä niin paljoo..

on niin epätodellinen olo vielä tän raskauden suhteen,en meinaa oikein vielä todeksi uskoa :D piti vielä tänäkin aamuna testi tehdä ja positiivinenhan se oli :LOL:
mulla oli ekassa raskaudessa ihan järkky pahoinvointi,kahteen viikkoon en syöny ku kuivaa ruisleipää,jääkaappi-roskis-ruuanhaju-ruoka mainokset oksetti..ja olin vielä päiväkodissa töissä niin voitte vaan kuvitella mitä yökkäilyä se koko ajan oli :D
nyt oon kotihoidontuella,ja meinasin syksyllä aloittaa työkkärin kautta 1,5vuotta kestävän lähihoitajan koulutuksen mutta en taidakkaan..meneepähän se paikka jollekkin joka sen kurssin suorittaa kerralla loppuun..
 
Hirveästi tullut tekstiä...ei meinaa mukana pysyä, kun ei pääse läheskään koko aikaa nyt lukemaan. Reilun viikon päästä sitten, toivottavasti parempien yhteyksien päässä :)

Onnittelut uusille plussanneille, bellona oli vähän semmonen tunne että kuitenkin päädyttäisiin samaan pinoon :)

Lasten hoitoon viemisestä en vastustaisi jos saisin ton meidän 1v tahto taaperon hoitoon edes osa-aikaisesti, mutta en usko että on mahdollista paitsi jos palkataan hoitaja kotiin, johon ei oikein taas ole mahdollisuutta. Asutaan siis Ranskassa ja hoitopaikat on kiven alla enkä kyllä haluaisi laittaa tarhaan 8-18 päivittäin, kun ne on musta jo liian pitkiä päiviä. Jos siis ei löydy jotain osa-aikaista hoitopaikkaa, mikä aika epätodennäköistä, tai ei onnistuta järjestämään yhteishoitoa jonkun toisen lapsen kanssa niin luultavasti pikkuherra jatkaa äidin seurana kotona.

Kestovaippailusta olitte kanssa puhuneet. Kiinnostaisi kokeilla, kun vaipat 10-20c kalliimpia kuin Suomessa, mutta ei ole paikkaa kuivata niitä tai mahdollisuutta pestä koko ajan niin luultavasti se jää.

Pahoinvointi on vähän lisääntynyt ja oikeastaan tekee mieli kaikkea ja sitten ei kuitenkaan tee mieli yhtään mitään kun jotain saa eteensä. Mitään makeaa en voisi edes kuvitella pistäväni suuhuni vaan täytyy saada jotain suolasta tai vaikka hedelmiä, jos on pakko syödä. Esikoinen on nuhassa ja yskii yöt niin väsymys painaa aikalailla. Nyt tuntuu että saan itsekin sen flunssan.

Saini ja tintti 5+1
 
Bellona :hug: Mulla kummatkin lapset jatkaa päivähoidossa vaikka olen tällä hetkellä työtön (jäin viikko sitten). Ei tulisi mieleenkään ottaa pois. Sanoisin että raskausaika voi joillekin olla niin vaikea että hoitele siinä sitten lapsia vielä. Itse tein sen virheen että otin esikoisen pois tarhasta kun kuopus syntyi ja osaksi tämän valtavan työmäärän (ikäeroa 1v1kk) takia sairastuin vakavaan masennukseen. Nyt aion toimia niin että lapset pysyy tarhassa koko ajan. Meidän perheelle toimii tämä ratkaisui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
Alkuperäinen kirjoittaja Hukkapätkä:
Sanle
Pomppaan tähän ketjuun, vaikka en olekkaan vielä plussannut. Huomasin vaan, että mulla laskureiden mukaan pitäisi olla la myös jouluaattona, vielä ei menkkoja näy. Eilen testasin negan. Mietin vaan, että missä vaiheessa sä Sanle plussasit, kun kuitenkin sama la, jos siis edes olen raskaana. Menkat nyt päivän myöhässä.

:
Mä plussasin tiistaina, kun oli kp 26. Mulla on ollut nyt aika täsmällinen 26 päivän kierto ekan raskauden jälkeen, mulla edelliset menkat alkoi 19.3. Testiviiva oli kyllä hieman vaaleampi kuin se toinen, mutta kuitenkin ihan selkeä.
Mä tein tänään taas uuden testin ja sekin näytti negaa. Mulla aika tasanen 28 päivän kierto. Edelliset menkat mullakin alkoi tosiaan 19.3. No ei auta, kun odotella..

 
Saini onpa tosiaan kiva taas olla yhdessä näitä juttuja kirjoittelemassa! Onko sulla aikaa nähdä ihan livenä kun tulet taas Suomeen? Viimeksi oli aika pikaista...

Kiva kun täällä on ymmärrystä tuon hoitoon viennin suhteen. Mulla on tarkoitus tosiaan laittaa tyttö hoitoon esim. 9-14, päiväkoti on tuossa 200 m:n päässä. Toivotaan että viihtyy. Mun oli tarkoitus mennä jo helmikuussa töihin, mutta siinä vaiheessa oli niin kova eroahdistus päällä, että jäin sinnittelemään asuntolainan kanssa vielä nämä pari kuukautta. Sen takia ei varmaan varhaisultraankaan ole varaa. Toisaalta muistelen että viimeksi löysin Hesasta 60 e:lla lääkärin, hirveästi tekisi mieli kyllä...
 
hoidossa olemisesta meidän 11kk on ollut hoidossa jo pari viikkoa ja hyvin menee. Osittain varmaan pidetään hoidossa myös kakkosen synnyttyä. Jo ihan ulkoleikkien vuoksi. Voi olla vauvan ekoina kk vaikeaa olla ulkona niin paljon kuin esikoinen vaatisi. Ei mitään mielipahaa hoidossa pitämiseen!
kampaajasta HUS:in sivuilla sanovat,että hiustenvärjäys ok ja minä ainakin uskon siihen. Värjäsin viime raskaudessakin hiuksia.

Huono-olo on koko ajan ja ruokahalua ei ole. Juuri pääsin töistä kotiin ja nyt pienille päikyille. Pakko nukkua, että olo paranisi. Huono-omatunto tuon esikon puolesta, kun äiti on tällainen raato.
 
hei vaan kaikille ja uusille tervetuloa! :heart:

mä aion värjätä hiuksia raskauden aikana. esikoista odottaessa värjäsin harvemmin kun yleensä, mut värjäsin kuitenkii. tänään ei oo väsyttäny niin paljoo ku eilen. kahvi ei maistu ollenkaa, ajatuskii ällöttää.. mulla on ne repäsy kivut hieman helpottaneet, välil aina tuntuu.

mun poika oli vaarillaan (miehen isällä) hoidossa 9kk:sta eteenpäin ja sit ku oli 1wee7kk niin meni perhepäivähoitajalle. hyvin on siel viihtyny. varahoito on tarhassa, sielläkii viihtyy hyvin. alkuun oli itselle rankkaa jättää hoitoon, mut nykyään ei. sit ku kakkonen syntyy (toivottavasti syntyy) sama tilanne edessä, ei oo yksinkertasest varaa jäädä hoitovapaalle vaikka haluisinkii, on kuitenkii asuntolaina maksettavana ja mä oon hoitsu ja ukko korjaa kolariautoi, niin ei oo vara jäädä kummankaa lomailemaan... kaukana rikkaista :D
 
Tuosta ihan pienen vauvan kans kestoilusta. Mä käytin alussa pojalla semmosia joustofroteisia näpsyvaippoja, harsoja ja muotoonommeltuja sisävaippoja sekä taskuvaippoja. Yöllä käytin kuorina villiksiä ja päivällä pul-kuoria. Itse koin pul-kuoret paremmiksi, koska ihan pienellä villahousuista tulee aika järkyttävän iso paketti ja makoilevalla lapsella kosteus helposti puristuu läpi ohuemmista housuista. Taskuvaippoja käytin sitkeästi vaikka ne aika usein pienellä falskaskin haaroista. Tälle toiselle oon ajatellut ommella sisävaipoiksi noita joustofroteisia näpsyvaippoja ja sit ehkä sisätäyttöjä, mummo saa neuloa parit villikset vaikka niitä onkin säilössä muutamat esikon ajalta. Pul-kuoria pitää s-koossa hommata muutamat kun ne tuli myytyä kun jäivät esikoiselle pieneksi.

Täällä ei juuri muita oireita oo kuin väsymys. HIeman ehkä pahaa oloa aamuisin mutta ei mitää nmainittavaa. Mutta eiköhän se vielä kerkiä, kun viikkoja vasta näin vähän. Esikoisen aikaan pahoinvointi alkoi vasta rv 10.

Mä oon ehkä hieman edellä nyt asioissa, mut huusinpa äsken huuto.netistä turvakaukaloon lämpöpussin :D PItihän se ostaa kun halvalla sai. Päätin esikoisen aikaan että ehdottomasti semmosen hommaan seuraavalle. On niin paljon kätevämpi talvivauvalla kun ei tarvii paksun toppahaalarin kans kaukaloon tunkea vaan riittää ohuemmat vaatteet ja lakki ja sit vaan toi pussi kiinni.

Sanle
 
Täällä on tällä hetkellä tosi surullinen fiilis :'( Äiti soitti, että isä on saanut sydänkohtauksen ja viety aamupäivällä sairaalaan. Asuvat toisessa kaupungissa ja ei mitään mahkuja edes päästä katsomaan, kun huominen ja sunnuntai on töitä. Meillä töissä porukkaa niin paljon saikulla ja tosi kova kiire, että en VOI olla pois... tosi ahdistava fiilis :'(

Sori omaa napaa.... :ashamed:
 

Yhteistyössä