Pahoinvointi on mulla helpottanut jo ihan suunnattomasti. Mullahan huono olo alkoi jo rv 3, ja lähes kuukauden olin ihan vuoteen omana. Oksentanut en kertaakaan, mutta eipä se paljoa lohduttanut kun olo oli niin huono, ettei edes telkkaria jaksanut katsoa. Nyt on jo viikon ajan ollut pääosin parempi; Jaksan nousta tekemään ruokaa ja useimpina päivinä jopa puen vaatteet päälle
Huono olo tulee nykyään enemmänkin aaltoina, ja kerran olen oksentanut, mutta paljon helpompi tämän olon kanssa on pärjätä.
Tuplista Taipumus tupliinhan periaatteessa periytyy vain äitien puolelta, kun mieshän ei siittiöillään vaikuta siihen montako munasolua naisella kypsyy
Identtisten kaksosten (jotka siis tulevat yhdestä munasolusta) ei ole taidettu todeta periytyvän, vaan kyse on enemmänkin jostain "luonnonoikusta". Olen hirveän uteliaana tutkinut tota kaksosuutta ja sen periytymistä, mutta tutkimustietoa on tosi vähän ja kaikki ne uskomukset (kuten että kaksosuus "hyppää sukupolven yli", eli jos äidilläsi on kaksoset, et sinä niitä saa, mutta jos taas isoäidilläsi on, on sinulla suurempi todennäköisyys) taitaa olla ihan humpuukia
Sinänsä harmi, ettei noissa ole mitään perää, sillä meillä on just mun suvussa kaksosia, äitini sisarukset ovat erimunaiset
Jotenkin sitä kai taidan kaksosia toivoa, ja analysoin aikaisin alkaneita, vahvoja raskausoireitani selkeiksi kaksosoireiksi
Saas nähdä, ultrassa kun en ole vielä käynyt.
Täällä on aika moni vielä raskaudessa mua aiemmassa vaiheessa, ja ihan yhtä hämmentyneitä kaikista neuvoloista ja lääkäreistä ja ultrista kuin minä vielä viikko sitten
Vaikka näissä asioissa on todella paljon vaihtelua paikkakunnittain, niin voisin kertoa miten mulla menee tää raskauden seuranta täällä Lahdessa, jos tästä jollekin vaikka olisi hyötyä?
Varhaisultrassa en yksityisellä käynyt, joten eka tapaaminen raskausjutuissa oli
neuvola rv 8. Ainakaan meidän neuvolan laitteilla ei sydänääniä kuule ensimmäisen kolmanneksen aikana, joten koko käynti oli pelkkää juttelua, infoa ja lappusia. Yhden pissatestin annoin (tunnin pidättelyllä) ja paino punnittiin. Siinä tapaamisessa sain sitten sovittua seuraavat ajat:
Pääsen
neuvolalääkäriin rv 11 alussa. Siellä otetaankin jo verikokeita ja pissanäyte neljän tunnin pidättelyllä. Myös ultraan pääsen ensimmäisen kerran, ja siinä tarkastetaan montako vauvaa siellä on ja onko ne oikeissa paikoissa
Samalla tarkastetaan laskettu aika, sillä sen mukaan mun on halutessani ajoitettava osallistuminen verestä tehtäviin
seulontoihin rv 9-11.
Rv 12 on
nt-ultra. (Sain muuten vasta tietää, että nt-ultra ja np-ultra on sama asia, tulipa hölmö olo
) Se hoidetaan Päijäthämeen keskussairaalassa äitiyspoliklinikalla.
Rv 16 mulla on taas
Neuvolassa terveydenhoitajan tapaaminen, ja siellä sitten taas varmaan sovitaan uusia aikoja?
Mulle jäi semmoinen mielikuva, että täällä Lahden suunnalla ultrataan ensisynnyttäjiä tosi usein, terkkari puhui jopa että noin kerran kuussa! Kuulostaa tosi hurjalta määrältä enkä nyt vielä ihan usko, että se noin tulee menemään, mutta olen kyllä todella tyytyväinen jos tuo pitää paikkaansa!
Mosmos 8+3