Joulukuun Toivevauvat *HUHTIKUU*

Kiitti kaikille tsempeistä ja sympatioista tän pahoinvoinnin suhteen :D

Ja Rödluvan, ymmärrän yllättävän hyvin ton sun pelkosi oireettomuudesta, vaikka mulla itselläni onkin lähes kaikki oireet mitä alkuraskaus vaan voi aiheuttaa :D Heti kun pahoinvointi alkoi helpottaa, mä huolestuin että onko jokin vialla, kun yleensähän se pahoinvointi vasta alkaa näillä mun viikoilla, eikä suinkaan lopu. Aika kauan sitä sai itselleen vakuutella, että kaikki on varmana ihan hyvin vaikka oireet eivät tulisi ja menisikään ihan oppikirjan mukaan :)

Mosmos 7+6
 
Mosmos, sepä se! Juuri tota oon sanonut itselleni kun huomaan toivovani oireita, että jos mulla olis oireita niin olisin kumminkin ihan hysteerinen pienistäkin vaihteluista oireiden voimakkuudessa :ashamed: Että ehkä näin on ihan hyvä. Jaksamista sulle pahoinvoinnin kanssa!
 
  • Tykkää
Reactions: Mosmos
Täälläkään ei juuri oireita.. Närästys vaivannut jonkin verran ja alavatsan nipistelyt / "repäisyt". EHKÄ pientä kuvotusta välillä, muttei suurempaa. Aijoo ja turvonnut olo. Ja kovasti välillä mietityttääkin, et kait siellä jotain on, vaikka näin oireettomana mennytkin tää alku.. 11.5 sain vasta ekan neuvola ajan ja nyt laskujen mukaan 6+3.
 
Heippa! Viikon verran ketjua lueskelleena ja perjantaina plussanneena uskaltautuisin minäkin mukaan ketjuun :) Positiivinen ovistesti 5.4. ja tästä päätellen nyt menossa rv 4+2, eli ihan alkutaipaleella ollaan. Tähän mennessä oireina lähinnä jatkuva pissahätä, kuten esikoisestakin. Vähän turvotusta, nippailua, rinnat arat.. Mutta vielä tämä kaikki tuntuu ah, niin uskomattomalta! Eka raskaus päättyi keskenmenoon viikoilla 7 ja vaikka seuraava sujuikin kaikin puolin mallikkaasti, niin jonkinlainen menettämisen pelko on varmaan mukana myös tässäkin. Onneksi tuo vajaa parivuotias pitää päivisin kiireisenä, eikä tätä raskautta ole toistaiseksi ehtinyt samalla tavalla vatvomaan.

Ihana on ollut lukea teidän alkuraskauksista ja kokemuksista! Valitettavan paljon mukaan on jo ehtinyt mahtua myös suru-uutisia, nyt toivotaan kaikille mukana oleville onnea ja tarrasukkia matkalle mukaan :heart:

Mulle voisi päivittää seuraavat:


kwaidan, 28 v., toinen lapsi, LA 28.12., Kät/h
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Oireita alkaa olla enemmän, kuvotus alkaa heti, jos ei syö tarpeeksi usein ja heikotus, rinnat turvoksissa ja kipeät sitten vielä väsymys, kun alkaa nukuttaa pitäisi päästä heti nukkumaan :) Kun varasin neuvola-aikaa, neuvoivat syömään kahden tunnin välein pieniä annoksia, että verensokeri pysyy ylhäällä.

Milloin te muut olette kertoneet tai suunnitelleet kertoa raskaudesta muille? Tämä pikkuinen on ollut hyvin odotettu ja toivottu, että tekisi mieli kertoa kaikille, mutta olen saanut pidettyä itseni aisoissa, ehkäpä kerromme muille sitten kun ensimmäinen kolmas on takana. Olimme viikonloppuna sukujuhlissa, oli hieman vaikea, kun piti olla juovinaan. Mieheni sitten joikin meidän molempien puolesta :D voi raukkaa, kun aamulla olo ei ollut paras mahdollinen.

Ciru + nuppu 4+3
 
Ja vielä tuosta kertomisesta.. Parille läheiselle kaverille olen kertonut, kun tiesivät yrittämisestäkin. Vanhemmille sitten vasta 12vkon jälkeen, ku oma äiti ainakin sellainen "lörppäsuu" ettei osais pitää omana tietonaan :D Töhin varmaan kanssa vasta tuolloin tai myöhemmin.. Vähän kyllä mietityttää toi töissä jaksaminen, hoitajana vanhuspuolella (pääosa muistisairaita) 3vuorotyössä. Ja toki hieman tuota haastavaakin käyttäytymistä, et varovainen saa olla! Mutta katsellaan nyt miten tässä käy :)
 
Mulla jostain syystä toi muille kertominen jännittää ihan hulluna. Varsinkin vanhemmille kertominen pelottaa. Pelkään reaktiota, sitä että heidän mielestään vauva tässä vaiheessa (nuorena ja kesken opiskelujen) on täyttä typeryyttä. Eräs ystävä tietää kun tiesi yrityksestäkin ja osasi ilmeestä lukea paljon.. :)

Samoin kuin Ciru, olin vasta juhlissa jossa piti teeskennellä juomista. Se olikin yllättävän helppoa! Kyseessä oli pöytäjuhlat kaatoineen ja kenenkään huomaamatta mun kaadot olivatkin vettä :D
 
kohta joutuu äitiyshousut kaivaa kaapista...


olo edelleen samanlainen. välillä iskee niin mahdoton pahaolo, et saa nieleskellä. nuorimman aikana ei ollenkaan ollu tällasta. oikeestaan melkein oireetonta oli se alkuaika.

kertomisestaparille kaverille oon kertonu ja äitillle tietysti. se on muidenki aikana saanu heti tietää.

jaaha,pikkunen heräs. aamupuuron keittoon
 
Viimeksi muokattu:
Tosta kertomisesta muille, iteänikin jännittää kertoa tästä ja sitten myös muiden reaktio tästä asiasta, vaikka ikää ei enää ole vähän ja seurusteluakin takana 5 vuotta :) Kerrottu ei olla vielä kenellekään, koska tämä on ensimmäinen ja ei tiedä vielä onko sielä mahassa kukaan.. :) Ajattelin mennä ehkä sinne varhais ultraan jos saisin sen ennen äitienpäivää ja kaikki olis hyvin, niin vois sitten antaa kivan äitienpäivälahjankin samalla :)


Miwwi ja muru 6+4
 
Mä kerroin omalle äidilleni suunnilleen kaksi viikkoa sitten. Olen ainoa lapsi ja tiedän, että äiti on toivonut kuulevansa multa raskausuutisia, joten mitä sitä salailemaan :) Äidillä oli mua yrittäessään kolme tuulimunaraskautta ennen onnistumista ja tiedän että äiti on mun tukena myös jos jotain menee vikaan. Hän kun ymmärtää ne tunteet niin hyvin, että osaa varmana myös olla kertomatta asiasta ennen sitä maagista 12 viikon rajapyykkiä. Mulle tärkeintä onkin, että ne ne joille kerron näin alkuvaiheessa, ovat sellaisia jotka osaavat pitää mölyt mahassa ja tukea myös jos asiat eivät menekään hyvin.

Muille kertominen mua pelottaakin sitten paljon enemmän. Erityisesti miehen suvun puolella on aika paljon vaikeita ja tuomitsevia tyyppejä, että jos voisin niin olisin varmaan kertomatta ollenkaan! Olen jo ilman tätä lasta saanut kuulla olevani laiska hyväksikäyttäjä, enkä uskalla kuvitellakaan mitä paskaa saan niskaani kun kuulevat minun olevan raskaana... En millään haluaisi pilata omaa onneani kuuntelemalla sellaista.

Mosmos 8+0 POKS!
 
Kamalasti juttua pukannut, tärkeimpänä onnea uusille plussanneille ja tsemppiä alkuraskauden piinailun kanssa. :)

Täällä oli 5+0, ultraan tasan 2 viikkoa!
Oireita on hyvin vaihtelevasti, välillä taukoamatonta närästystä ja esim. tänä aamuna rinnat oli sairaan arat ja vähän etoikin, mutta toisaalta välillä ei ole mitään oireita. Mietin pitäisikö kuitenkin soitella neuvolaan kun mulla on aika pahanhajuista vuotoa, siis paksua valkovuotoa niin toki heti pelkään tulehdusta.. Tai hiiva. Toisaalta voihan se olla, että oma hajuaisti on vain herkempi. :)
 
Hyvää maanantaita :)

ON: oltiin eilen siellä ristiäisissä ja voi että kun oli kivat juhlat :) päivänsankari jaksoi hyvin koko tilaisuuden ja kierteli siellä sitten sylistä syliin :) ruoka oli aivan taivaallista!!
Pitäessäni pientä herraa sylissä (sujuu minulta niin luontevasti) kysyivät monet että onko omia ja kun ei vielä ole niin koska tulossa...?! ..kaikki aikanaan :)
Tultiin ristiäisistä kotiin ja lemmiskeltiin sitten (ekaa kertaa plussauksen jälkeen, ei vaan ole tehnyt mieli!!?!).. sen jälkeen alkoi jumalaton kipu/vihlominen tuolla jossain häpyluun tietämillä... kipu oli päällä koko ajan, mutta välillä tuli hirveitä kipupiikkejä ja ne lamaannutti täysin, enkä pystynyt liikkumaan niiden aikana ollenkaan! minä en pienestä valita, mutta nyt koski oikeesti KOVIN!! kyyneleet valu silmistä ja purin hammasta yhteen... mies oli ihan avuton kun ei voinut auttaa mitenkään, tyytyi vaan sitten silittelemään!
Toki ensimmäiseksi ajattelin että tämä raskaus oli siinä.. onneksi kivut hellitti ja sain unenpäästä kiinni :)
mitä ootte mieltä, mikä oli ja kannattaako soittaa esim lääkäriin?

Anteeksi omanapaisuus.. :(

YP & Hupu 5+0 *POKS* (jos siellä eilisen jälkeen ketään on hengissä...)
 
Heipä hei.. tiedättekö miten mua jännittää. Lääkäri soitti just et tulla heti käymään, vaikka kontrolliultra mulla olis ollu vasta huomenna. saa nähä nyt miten käy et mikä on tuomio.. toivoa ei mulla juuri ole sen viimeviikkoisen ultran jälkeen mutta tietysti mielessä vilahtelee välillä sekin ajatus että mitä jos sittenkin olisi tapahtunut joku ihme.. pitäkää mulle peukkuja..jännittää niin et mitenhän pystyn ees autolla ajaa :ashamed:
 
yöperhonen tuskin se mitään teki,mut jos sua huolettaa nii soita neuvolaan. mulla joskus sattuu kesken touhuilun,mut en usko et siitä mitään vaaraa on... ko noi repäisykivuthan johtuu kohdunkannattimien venymisestä. olisko jotain niitä kipuja?

mä istuskelen kuistilla koneen kans ku on niin ihana ilma,ja taapero nukkuu vaunuissa vieressä :rolleyes:
(siis istuin. ei wlan toiminukkaa ulkona) bongasin muuten kevään ensimmäisen nokkosperhosen!!!

 
Ikuinenkuumeilija, toivotaan että hälytys tuli jonkun iloisen asian takia ja kaikki ois hyvin.
Täällä on taas tullu niin paljon tekstiä, että taas on pää ihan pyörällä ja puolet meni ihan ohi:ashamed:
Joku kyseli lemmikeistä. niitähän löytyy 5 kissaa ja akvaario. Koiriakin on ollu, tällähetkellä ei ole mutta kuume ois kova. Kovasti ollaan päätetty ettei koiraa enää tule mutta parempi kai kun ei sano ettei koskaan:LOL:

).( Olo on aika normaali. Pahaolo hävis sen pääsiäisen puklataudin jälkeen mutta hyvin kyllä huomaa, että tulee äklötys jos menee liian pitkä aika syömättä. Pitäis ostaa jotain kevyttä mussuteltavaa ettei aina mee tolle leipä ja ruoka linjalle. Tässähän paisuu muuten kun tammitynnyri.
Tissit on edelleen kipeet. Ja kuinka yllättävää vuotaakin TAAS. Johan tuossa viikko menikin hienosti. Eilen sit tulla hulahti aamupäivällä ihan kunnolla pönttöön asti mutta sen jälkeen on taas hiipumaan päin. Eikä kuitenkaan hyytymiä. Oon tässä pähkäilly josko mulla hematooma kummittelee. Toisethan on saanu saunomiskiellon vilkastuvan verenkierron takia just jos on hematooma. No nyt kun mietin niin tuhnuttelukin on joka saunomisen jälkeen ollu runsaampaa muttei koskaan tollasta hulausta. Normaalisti käydään saunassa parkin kertaa viikossa mutta nyt oli viikko väliä ja vuotokin loppu eli joku yhteys tolla täytyy tohon vuotoon olla. Täytyy muistaa neuvolassa kysyä.
Ens viikolla ois keskiviikkona taas ultra ja perjantaille sain neuvolan varattua. Pitää muistaa ultrassa sanoo että tutkii näkyykö siellä mistä vuoto vois tulla. Sikäli mikäli siellä elämää noin niinkun muuten vielä on.

ps. osaako kukaan viksu sanoo jatkuuko repäsykivut jos menee kesken? Nuita mulla meinaan on tänään riittäny joka aivastuksesta ja yskästä ja noususta ja ja ja :$
 
Hei! Keskusteluun mukaan liittyy kohta 21v nuori nainen pohjois-pohjanmaalta :) Esikoista odotamme ja raskaus on hyvin alussa. Ensimmäinen neuvolakäynti 15.5. ja LA 24.12, elikkä ihana pieni joulukäärö toivottavasti tulee :heart:

Ja heti alkuun pitää kysyä, vaikka olette varmaan jo keskustellu aiheesta, mutta en muista: miten olette kertoneet uutisen sukulaisille, ystäville, työpaikkalla??

Taurus91....21v.....esikoinen....LA 24.12....OAS luulisin
 
Viimeksi muokattu:
Valtavasti tullut taas viestejä..:) Jopa niin paljon, että tässä aivan unohtaa, että kuka sanoi ja mitä...
Uusia on taas ainakin vino pino, tervetuloa!!:wave:

Jenksulalle tsemiä siihen vuotoon! Toivottavasti löytävät syyn sille ultrassa! Tämä nyt ei faktatietoa ole, mutta eikös repäisykivut ole juuri kasvukipuja ja luulisi, ettei se kohtu kasvaisi, jossei sisällä enää olisi mitään kasvavaa.. Joten sinuna pitäisin noita repäisykipuja vain hyvänä merkkinä..:) Itellä on noita repäisyjä kans, eikä ne kovin mukavia oo..

Mosmos, meilläkun on tuo sama laskettu aika, niin mä saan lasketuksi, että viikot poksahtaisi vasta huomenna?!? Miehesi suku kuulostaa aika piip-suvulta, harmi..

Puhetta on ollut paljon tuosta kertomisesta.. Meillä lähimmät sukulaiset (eli omat vanhemmat ja sisarukset) sai kuulla heti plussasta, koska hoidostakin tiesivät! Itseasiassa ovat nähneet jo ensikuvankin, koska saatiin sellainen ultrasta mukaan..:)
Työmaalla yritän pitää asian salassa mahdollisimman pitkään (mikäli se tällä turvotuksella on mahdollista!!;)). Syynä se, että meidän pomo (nainen) ei oo "kovin" iloinen poissaoloista (eli inhoaa sijaisten metsästystä) ja mä satuin vielä ottamaan viikko ennen plussaa vakipaikan vastaan..:p
Asian sivusta, mutta meitä on täällä muutama kollega, työpaikkana vanhusten palvelutalo..

Tombatar, täällä kohtalotoveri masun turvotukselle..:) Yhdet farkut jo lensi kaapin nurkkaan, kun ei niitä kertakaikkiaan saanut kiinni..:O

Yöperhonen voisi ajatella, että kivut olisi kasvukipuja.. Ehkä sattumaa vain, että alkoivat juuri puuhailun päälle.. Mutta käy ihmeessä tarkastamassa, vaikka vaan mielenrauhan takia jos ei muuten... Kyllä siellä varmasti vielä asukas on..:)

Ikuinenkuumeilija, hengessä mukana!! Paljon voimia lääkärikäynnille!!

Täällä on iskenyt kamala oire, naama kukkii niinkuin teinillä...Ihan kamalaa..:kieh:
Perjantaille on varattu ensimmäinen neuvola..:)

Sofi & ekaveraka esu 7+6
 
(sain vinkin tulla tähän tuoreempaan ketjuun kun olin jo vastaillu siihen teidän edelliseen)

Eli:

Hei kaikille!!! Hyppään ikionnellisena vaikkakin vielä varovaisin mielin, tuolta Clomittarte 2012 pinkasta tänne. Yritys aloitettiin 2011 kesäkuussa ja monien mutkien (ovulaatiohäiriöt, ylipitkät kierrot, miehen heikentynyt spermanäyte, 3 tuloksetonta clomife-kiertoa) kautta tapahtui ihana ihme!!! Plussasin viime lauantaina (eka testi ja heti vahva plussa) joka oli pakko varmistaa eilen vielä digitaalisessa joka näytti hedelmöittymisestä olevan 2-3 vkoa. Laskettu aika olis siis jotain joulun ja uuden vuoden välillä, ilmeisesti 27.12.2012. Tää tunne on NIIN mahtava, niin monien pettymysten jälkeen voittoon :p IIK! Eka neuvola on viikon päästä eli viikolla 6.

Mulle voi päivittää siis 27.12........Nana2012........28v......1. lapsi......SatKS

mulla oireita oli viime viikon alussa alkanut rintojen arkuus (edelleen kipeet ja hieman paisuneet) ja sitte huomasi että työpäivän jälkeen piti aina mennä päikkäreille. Yöt olen nukkunut törkeen hyvin, ja on todella tyyni, rauhallinen ja onnellinen olo muutenkin

kivaa olla teidän kanssa täällä fiilistelemässä :D
 
Onnea plussasta uusille tulokkaille! :)

tombatar ja sofi kun ne kivut oli ihan erilaisia.. tai siis aikaisemmat repäsykivut menny silmänräpäyksessä ohi, mutta tää kipu vaan jatku ja jatku.. pelätään pahinta, mutta toivotaan parasta :)
pitäisikö mun soittaa sitten neuvolaan, terkkariin vai ihan tohon keskussairaalaan, missä on lyös siis mun tuleva äippäpoli ja diabeteksen seuranta (lähetettä ei siis vielä sinne ole)?

taurus91 meillä olisi siis sama LA :)
Miehen suvun puolelta sen äiti ja isä arvan että nyt oon raskaana.. miehen siskolle kerrottiin, ollaan tosi läheisiä ja hän on kauan odottanut tuleva täti- uutisia :)
töissä pomo arvasi, hehkun kuulemma niin että ei voinu olla muuta vaihtoehtoa :D eikä haittaa että tietää, on nimittäin rennoin pomo ikinä :)
mun pari kaveria tietää, jotka ovat tienneet yrityksestäkin.. tiesivät edellisestä raskaudestakin heti plussasta, joka meni kuitenkin kesken..
Tekisi mieli huutaa koko maailmalle, MEILLE TULEE VAUVA :heart: mutta keskenmenon pelko on niin suuri, että yritän pitää mölyt mahassa sinne np- ultraan saakka :D toivottavasti sinne päästään ja siitä vielä eteenpäin aina sinne joulukuulle saakka :)
 
Kertomisesta: mä kerroin siskolle, kun se jo vähän niin kuin arvasi asian. Ja yhdelle kaverille, joka on kans ihan alkuvaiheessa raskaana. Aika moni on kysellyt, että koskas meille tulee seuraava, niin varmaan tää ei ihan kauheena yllätyksenä tuu kellekään. Töissä vielä mietin, että miten ilmotan, kun mä oon siis hoitovapaalla vielä syyskuuhun saakka. Haluaisin mennä syksyllä hetkeks töihin, niin että mies olis kotona esikoisen kanssa, mutta en tiedä miten homma olis järkevä hoitaa sijaisen kanssa. Mulla on nyt tosi hyvä sijainen ja toivoisin, että tää sama vois jatkaa sitten ens vuonna. Ajattelin, että jos mulle löytyis jotain projektihommaa syksyks, niin että se sijainen vois jatkaa mun hommissa tauotta. Mutta saas nähdä..

yöperhonen-
Mä rupesin ounastelemaan raskautta juuri tuosta, kun oli muutaman kerran yhdynnän aikana/jälkeen kipuja. Muistan tän viime alkuraskaudesta, että paikat tuntu olevan aika hellinä. Multa tuli viime raskaudessa myös kerran verta seksin jälkeen ja sitä jatku kaksi päivää. Olin ihan paniikissa ja vielä kun oli se keskenmeno taustalla, mutta kaikki oli ihan ok. Kuulemma täysin normaalia. Toivotaan, että sullakin on kyseessä tämmöisestä! Oman mielenrauhan takia kannattaa ehkä soittaa neuvolaan ja kysyä vielä sieltä =)

Ikuinenkuumeilija
Tsemppiä ja toivotaan hyviä uutisia :heart:

Olo on melko normaali, mitä nyt vessassa saa ravata jatkuvasti ja mahaa kyllä turvottaa. Huomaan myös, että pinna kiristyy aika nopeasti, pitää tosissaan tsempata, ettei rähjää noille pienille (mulla on siis myös hoitolapsi oman lisäksi) niin helposti. Ja väsyttää. Nyt taidankin oikasta hetkeks sohvalle, kun lapsoset nukkuu!
 
Sofi, joo siis 28 -päiväisellä normaalilla kierrolla mun la on tuolloin 4.12. Kierron pituushan kuitenkin vaikuttaa siihen hedelmöittymiskuukauden laskennalliseen pituuteen, ja koska mun kiertoni on aina ollut 30-32 päivää, on mun raskauskin teoriassa 2-4 päivää keskimääräistä pidempi, eli todennäköisimmin mun la tulee tarkentumaan muutaman päivän edemmäs. Viikoissa olen menossa just tossa 8+0, mutta ovis on luultavasti ollut pari päivää myöhemmin kuin sulla (jos siis sulla on ns. normaali kierto). En meinaa itsekään enää pysyä kärryillä siitä mitä yritän sanoa, joten yksinkertaistettuna: Viikkoja on 8+0, la on todennäköisemmin väärä :D

Mä lähden nyt shoppailemaan äitiysfarkkuja, en vaan saa enää tätä turvotusta mahtumaan tavallisiin farkkuihin :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Soitin terkkariin ja eka oli sitä mieltä että tilanne nyt parempi kun ei oo kipuja eikä vuotoa ja joillakin voi alkuraskaudessa olla koviakin kipuja ilman mitään sen suurempaa hätää.. otti sit mun sotun ja oli sitä mieltä että kun on diabetes niin tulen tarkastukseen.. ihan vain oman mielenrauhan kannalta jos ei muuta!
Täällä mä nyt sit istun kädet täristen...
Tulen kertimaan tuomion kun tiedän!
 
ikuinenkuumeilija, tsemppiä! Toivottavasti saat hyviä uutisia!

Jenksulalle tsempitykset kans, jotenkin itsekin luulis ettei repäisykipuja enää tuu jos on menny kesken, mutta ei oo mitään faktatietoa. Toivottavasti vuoto lakkaa!

Täällä vielä 4 pvää ultraan, aika kuluu niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hitaasti!

Rödluvan ja Beetakingi 5+4
 

Yhteistyössä